کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: محمدعلی بهمنی: فریدون مشیری مرا به سرودن ترانه ترغیب کرد

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    2,266
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی570
    0
    سپاس از شما 805 بار در 677 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض محمدعلی بهمنی: فریدون مشیری مرا به سرودن ترانه ترغیب کرد

    موسیقی ما - ترانه.های اعتراضی، بخش اجتناب.ناپذیری از موسیقی باکلام ایران را به خود اختصاص می.دهند. در این میان گسترش این ترانه.ها در فضای موسیقی پاپ، خاصه در دهه پایانی حکومت پهلوی، مجالی را برای بررسی میزان تأثیرگذاری ترانه.های اعتراضی بر فضای اجتماعی سیاسی آن دوران فراهم کرده است. در سال.های اخیر، بسیاری با مصادره این آثار به سود جریان.ها و احزاب خاص سیاسی، نقش اصیل این هنر را تحت.الشعاع قرار داده.اند. به همین دلیل، تحریف.زدایی از آثاری که به بخشی از خاطره شنوایی مردم ایران بدل شده، می.تواند ضمن روشن.گری، نقش این آثار را در تهییج و ترغیب مردم جهت مشارکت.های سیاسی مشخص کند. در همین راستا، با «محمد علی بهمنی» -غزل.سرا و ترانه.سرای معاصر- درباره بخشی از زندگی هنری او و فضای حاکم بر ترانه.های اعتراضی دو دهه پایانی حکومت پهلوی و سال.های پس از آن گفتگو کرده.ایم که در می.خوانید.
    .
    .
    • * شما در سال 1330 و در 9 سالگی اولین شعر خودتان را با حمایت فریدون مشیری در یکی از مجلات آن دوره منتشر کردید. تعریف شما از شعر در آن دوران چگونه بود؟
    من در خانواده.ای رشد کردم که در آن، شعر مثل تغذیه شفاهی معنا می.شد. ما اجبار داشتیم حتی به شعر گوش کنیم و زمانی که برادران من اشعار مولانا یا شاهنامه می.خواندند، از ما می.پرسیدند موضوع شعر چه بود و ما به لحاظ مفهومی نزدیک به آن.چه را که شنیده بودیم، باید بیان می.کردیم. در غیر این صورت، برادرمان با ما شوخی نداشت و تنبیه.مان می.کرد. این بود که به جبر -اگر اسمش را جبر بگذاریم- شعر در خانواده.ی ما جریان داشته است. برادران.ام علاقه.مند به کارهای کلاسیک و افسانه.ای بودند؛ اما .... من فارغ.التحصیل زبان فرانسه بود و جزو اولین کسانی بود که دوره فرانسه را در تهران طی کرده بود و علاوه بر شعرهای کلاسیک، ما را با شعرهای دیگر سبک.ها هم آشنا کرده بود. ولی طبیعی است که در آن سن و سال، ما در حد شعر خواندن و شعرهایی که خوانده می.شد، چندان فعال عمل نمی.کردیم و از این نظر، شعر را به اندازه درکی که خانواده به ما انتقال داده بودند، دوست داشتیم و بعد به دلیل این که ....م شعر اروپایی را بیشتر دوست داشت، من بیشتر به این نوع شعر علاقه.مند بودم.
    .
    • * نحوه آشنایی شما با فریدون مشیری در آن سن و سال چگونه بود؟
    مجله «روشنفکر» در چاپخانه.ای چاپ می.شد که برادر من در آن کار می.کرد و من با برادرم به آنجا می.رفتم تا در خانه و محل نباشم. مجله ستون شعرهایی به اسم «هفت تار چنگ» داشت که آقای فریدون مشیری مسئول آن بود. من هم به دلیل اینکه شعر را دوست داشتم و آن.جا هم شعر نیمایی چاپ می.کرد، به شعبه حروف.چینی با سرب می.رفتم تا زودتر شعرها را بخوانم. اشعار را که می.چیدند، منتظر می.ماندند تا آقای مشیری نظر بدهند. من هم در آن زمان، آقای مشیری را نمی.شناختم. یک روز که تصادفاً ایشان نیامده بودند تا نمونه.ها را ببینند، یکی از این شعرها را می.خواندم و دیدم یکی از خطوط را نمی.تونم به درستی بخوانم. با همان زبان بچگی آمدم به مسئول شعبه بگویم:. «این غلطه»، گفتم: «این غلطی»! او هم عصبانی شد، گوش من را گرفت و از شعبه بیرون انداخت و من هم ناراحت بودم که ای وای این فرصت هم از دست رفت.دل.خوشیِ من این بود که زودتر از بقیه می.توانم مطالب را بخوانم. یکی از روزها که آقای مشیری به شعبه رفته بودند تا غلط.گیری کنند، همان جایی را غلط گرفته بودند که من هم متوجه شده بودم. مسئول شعبه گفته بود چند روز قبل پسر کم.سن و سالی همین اشکال را گرفت و آقای مشیری سراغ من را گرفته بودند و بعد از این که من را دید، دستی به سرم کشید و پرسید.:. «چگونه توانستی این شعر را غلط.گیری کنی؟» خلاصه متعجب بود از این که من می.توانم شعر بخوانم، چند خط شعر را با خطی مبتدیانه و نه با خط اصلی خودش نوشت که در آن به عمد چند غلط را لحاظ کرده بود و به من نشان داد و زمانی که من غلط.ها را گرفتم، دیگر من را جدی گرفت.
    .
    • * در اوایل دهه 30 که کودتای 28 مرداد آغاز شرایط سیاسی جدیدی را رقم زد، با اشعار شاعران ساختارشکنی مانند نیما و اخوان رو.به.رو می.شویم. اصولاً این ساختارشکنی در شعر نیمایی را می.توانیم نوعی اعتراضی به ساختار سیاسی و اجتماعی آن دوره بدانیم؟
    در اصل، ساختارشکنی در شعر کار نیما نبود. او این گونه.ی شعری را در ایران رواج داد. نیما از فارغ.التحصیلان بخش مرد مدرسه فرانسوی.ها بوده و با سبک شعری در کشورهای دیگر آشنا. کاری که او کرد، این بود که وزن را رعایت می.کرد و این در حالی است که در شعر کشورهای دیگر این اتفاق رخ نمی.داد.
    .
    • * اما ما در نیمه ابتدایی دهه 30 با شعر «زمستان» اثر اخوان ثالث مواجهیم که به نوعی عریان.تر فضای خفقان اجتماعی دوره خود را -که محصول شرایط پس از کودتا است- در همین قالب نوین بیان می.کند. اصولاً فضای نظارت بر شعر را در دهه 30 چگونه ارزیابی می.کنید؟ آیا سازمان و ساختاری برای نظارت بر شعر و شاعر وجود داشت و آیا این اشعار برای شاعرانی که آن را می.سرودند، .دردسرساز بود؟.
    دردسرساز که نه. در آن دوران سه شورا وجود داشت و به همین دلیل، درک درست.تری داشتند. شورای اولیه از عزیزانی مثل جلیل شهناز، بیژن ترقی و غیره تشکیل شده بود که در هر صورت با ترانه آشنایی داشتند و به نوعی آغازگر این راه بودند و حتی سیمین [بهبهانی] هم در گروه اول جای داشت. در آن دوره در تصمیم هوشمندانه.ای متوجه شدیم برخی از این کارها می.تواند روی موسیقی بنشیند. من سال 43 وارد رادیو شدم و به یاد دارم همین شعر «زمستان» در حدود سال 47 توسط خانم پروین اجرا شد.
    .
    • * شما از سه شورای نظارتی صحبت به میان آوردید. این نظارت چگونه از شورای اول به شورای دوم و سوم انتقال پیدا می.کرد؟
    بسته به نوع اشعار داشت. اشعار کلاسیک در همان شورای اول بررسی می.شد که سرپرست.اش دکتر نیّرسینا بود و اصولاً کسی اجازه نداشت شعری به آهنگساز بدهد که روی آن ملودی بسازد و حتماً باید روی ملودیِ ساخته.شده کلام بگذاری. در غیر این صورت، ایشان اصلاً قبول نمی.کردند. شورای دوم بی.پیوند با شورای اول نبود و حتی بعضی از عزیزان از همان شورای اول انتخاب شده بودند. آقای مشیری، آقای رهی معیری و... در این شورا بودند و اینها «سیمین بهبهانی» را هم به شورای دوم آوردند.
    .
    • * بنابراین آیا می.توانیم نتیجه بگیریم که در دهه 30 و سال.های ابتدایی دهه 40، دستگاه امنیتی حکومت پهلوی به موسیقی باکلام به عنوان یک عامل تهدیدزا نگاه نمی.کرد؟
    در آغاز نه، ولی در ادامه وقتی به شورای سوم می.رسیم، این تصور به.وجود آمد که موسیقی باکلام می.تواند تهدیدی برای رژیم باشد. اینها دو سال بعد از شورای دوم خیلی هوشمندانه متوجه شدند جوان.ترهایی که آمدند و در شورای سوم حضور داشتند، مانند ایرج جنتی عطایی و شهیار قنبری می.توانند ترانه بنویسند.
    .
    • * شما هم تحت تأثیر فضای جدیدی که حاکم بر شورای سوم نظارتی بود، از سرودن شعر به ترانه.سرایی رو آوردید؟
    وقتی به رادیو رفتم، روزی آقای مشیری به من گفت: «تو چرا ترانه نمیگی؟» گفتم آقای مشیری من تجربه ندارم. ایشان گفت: «ترانه هم مثل همان شعر گفتنه؛ فقط کمی رهاتر» و من را به آقای دکتر «نیّرسینا» معرفی کرد و ایشان با تردید به من قطعه.ای دادند که روی آن شعر بنویسم. هنوز هم معتقدم درست.تر است که روی موسیقی ترانه بگذاریم. در آن زمان نوشتن ترانه با نشست.های یک.هفته.ای و دوهفته.ای اتفاق می.افتاد؛. یعنی آهنگساز همان.جا آهنگ را می.زد و ترانه.سرا همان لحظه می.نوشت و خواننده خط به خط می.خواند تا ببینیم اثر با صدای خواننده هم.خوانی دارد یا نه و اصولاً بر مبنای صدای یک خواننده آهنگسازی می.شد و بر مبنای صدای او ما کلام را می.نوشتیم.
    .
    • * فضای موسیقی کلامی در اوایل دهه چهل بیشتر شامل آثار عامه.پسند و شادی.آفرینی بود که رفته.رفته با نزدیک شدن به دهه پایانی حکومت پهلوی، جای خود را به آثار اعتراضی و سیاسی می.داد. در این میان ترانه.سراهایی مانند شهیار قنبری، ایرج جنتی عطایی، اردلان سرفراز و... آثاری را که عمدتاً برگرفته از حوادث سیاسی مثل سیاهکل و یا اعدام گل.سرخی بود را سرودند که خوانندگان جوان آن زمان آنها را اجرا می.کردند. شرایط این دوره از نظر شما چه.طور بود؟
    ترانه در واقع از ترنُم گرفته شده و ذاتاً شادی.آفرین است؛ اما در خصوص ترانه.های اعتراضی که از اواخر دهه چهل شکل گرفت، این سوال مطرح می.شود که آیا این درک خود داریوش بوده یا آن شاعری که زمینه را فراهم کرده؟. برای مثال صدای داریوش شرایط اجرای این آثار اعتراضی را داشت؛ مثل بغض فروخورده که هنوز به فریاد نرسیده باشد. در آن زمان آهنگسازها متوجه شرایط پیرامونی بودند و به نوعی، آهنگساز زودتر از خواننده می.توانست حنجره شعر شاعر باشد و ما آهنگسازهایی داشتیم که خودشان ته.صدای خوبی داشتند مانند بابک بیات که این مسأله را رعایت می.کرد و می.گفت من آهنگسازم و باید توسط یک خواننده این ترانه به گوش مردم برسد.
    .
    • * در دهه پنجاه ترانه.سرایان جدیدی تربیت می.شوند مثل شهریار قنبری که در سال 1350 تازه به ایران بازگشته بود و علی.رغم نقد.های فراوانی که به ترانه.های ابتدایی.اش وجود دارد، مورد تشویق افرادی مثل هوشنگ ابتهاج و شاملو قرار می.گیرد. شما در جایی گفته بودید که برخی از ترانه.های اولیه شهیار قنبری از آثار احمد شاملو بوده که به نام شهیار قنبری منتشر شده. ماجرای آن اظهار نظر چه بود؟
    عده.ای به گوش شهیار رسانده.اند که من این.طوری گفته.ام. در حالی که اصلاً چنین حرفی را با این روشنی که شما گفتید، نزده.ام. من در خصوص بخشی از آثار احمد شاملو که وارد ترانه ما شده و شهیار به درستی آن را ادامه داده،. صحبت کردم و به گوش او جور دیگری رسانده.اند. برای من که افتخار است که شاملو شعرش را به من می.داد.
    .
    • * در سال.های ابتدایی دهه پنجاه و بعد از انتشار ترانه «بوی گندم» که مصادف با سفر «نیکسون» به ایران بوده، با دستگیری گسترده عوامل این ترانه توسط ساواک مواجه می.شویم و این شاید سرآغازی برای جدی.تر شدن ترانه.های اعتراضی باشد. به اعتقاد شما آیا ساواک در آن دوره متوجه اهمیت و تأثیر موسیقی باکلام شده بود؟
    بخشی از این دستگیری.ها با سند و مدرک همراه بود. بخشی از آن نیز به این ماجرا برمی.گردد که بعضی.ها می.خواستند فضایی را برای خودشان درست کنند که ما هر لحظه در حال گرفتار شدن هستیم. گرفتن.ها بیشتر به این صورت بود که اکثر بچه.ها را می.خواستند و مثلاً اطلاعاتی را از آنها می.دانستند که همسر و برادرشان هم نمی.دانست ولی با همه این نشانه.ها از افراد تعهد می.گرفتند که:. «داری اشتباه می.کنی و مراقب باش این.گونه نشوی.»
    .
    • * شما در جایی گفته.اید که خود شما را هم دو بار به ساواک احضارکردند. دلیل این اتفاق چه بوده است؟
    بله،. صدایت می.کردند و مثلاً می.خواستند مثل یک پدر نصیحت.ات کنند. فضای عجیبی بود. من شاهد بودم که ریاست وقت تلویزیون به یکی از ترانه.های معروف اردلان سرفراز به اسم «کوه» اعتراض کرد که چرا شاعر گفته «این.ور دنیا شبه اون.ور دنیا روزه» و گفته بود جلوی این کار را بگیرید و در نهایت تغییرش دادند به «اونور دنیا شبه، این.ور دنیا روزه». در صورتی که خب مشخص است اگر یک طرف دنیا شب باشد، قطعاً یک ور دیگرش روز است و این نمی.تواند سیاسی باشد!
    .
    • * ظاهراً ناصر عبدالهی برای اجرای یکی از ترانه.های شما اجازه خواسته بود و شما نپذیرفته بودید. ماجرا چه بود؟
    اسم این ترانه «دل من یه روز به دریا زد و رفت» است. این کاری بوده که پیش از انقلاب، دکتر محمد سریر برای عماد رام ساخت و من خیلی آن کار را دوست داشتم. ناصر هم یکی از عزیزانم بود که از من خواسته بود آن کار را بخواند که من بهش گفتم چون این کار با آن صدا در ذهنم هست، این کار را نخوان.
    .
    • * و در نهایت این ترانه بدون اجازه شما اجرا شد؟
    بله، به ناصر گفتم:. «چرا خوندی؟ من که به تو گفته بودم نخون.» گفت: «بهمنی.جان! من این کار رو دوست داشتم خوندم دیگه». ناصر یک غُدبازی.های خاص خودش داشت.عکس.: امیر خامنه



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ در ساعت 14:50

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. امان از دانلود غیرمجاز!
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۶/۱۴, 14:20
  2. خواننده غیرمجاز دیگری مجاز شد
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۳/۲۲, 15:10
  3. یک خواننده غیرمجاز دیگر مجاز شد
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۳/۲۰, 12:50
  4. کاوه آفاق: هیچ وقت غیرمجاز نبوده ام
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۳, 11:00

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی