کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

موضوع بسته شد
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: تحلیلی در سبک ِ رپ ( با توضیحات ِ تخصصی ) ( روشن )

  1. Roshan.J آواتار ها
    Roshan.J
    شماره کاربری
    37205
    هنــرمنـد انجمن
    فروردین /۱۳۹۲
    1,154
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3882
    4,823
    سپاس از شما 5,175 بار در 1,242 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض تحلیلی در سبک ِ رپ ( با توضیحات ِ تخصصی ) ( روشن )

    عرض ِ ادب و احترام .
    چندی پیش یکی از دوستان به بنده ی حقیر دستور داد که اگر می توانم
    سورس یا موزیکی در سبک ِ رپ هم داشته باشم .
    ( که هر دو می دانستیم بنده در آن تخصصی ندارم )
    در این چند روز سخت مشغول ِ تحقیق بودم چون هم خود ام به آن علاقه داشتم
    هم تشویق ِ دوست امان بدان منجر شد که سخت کوش شوم و مشتاق ِ یک کار ِ توضیحی ( نه موسیقی ِ کامل )
    بدین منظور هم سورس را قرار می دهم و هم فایل ِ صوتی اش را .
    ( و طبیعتن می دانم که بعد ها آن را در بسیاری جا ها خواهم شنید ! )
    باید توضیحاتی نیز درباره ی نرم افزار های مورد ِ استفاده بدهم .
    تا دوستانی که می خواهند آن را اجرا کنند بدانند که چه چیز هایی نیاز است .
    نرم افزار های :
    آکوستیک پیانو به عنوان ِ پیانو
    اتمسفر به عنوان ِ پد و فضا سازی ِ تک بعدی .
    فیلارمونیک به عنوان ِ همراهی ارکسترال ( زهی ) و فضا سازی ِ چند بعدی
    بروم استیک باس با عنوان ِ گیتار باس ( آکوستیک )
    نکسـِـز ( نکسوز ) به عنوان ِ درامز .

    در نتیجه اگر این نرم افزار ها را در سیستم ندارید
    برای اجرا با مشکل رو به رو خواهید شد .

    اما بپردازیم به توضیحاتی پیرامون ِ این سورس و سبک ِ رپ . . .
    ( تا آن جا که بتوانم کلمات را ساده به کار می برم اگر معادلی درست و پارسی برای اشان باشد )

    این که سبک ِ رپ چگونه به وجود آمد و چه طور شد که به این جا رسید چندان در این مقال نمی گنجد وصف اش .
    ما با ساختمان و علم ِ آن کار داریم . .
    قطعن دوستان می دانند که بنده ی حقیر با توجه به پشتوانه ای که برای اش تلاش کرده ام ،
    حرفی نابخردانه نخواهم زد . و در این تاپیک به هیچ روی نظر ِ شخصی ام را نخواهم گفت
    بلکه به ( نقد و بررسی ) ِ این فرم می پردازیم . . .
    ( لازم به ذکر است که ما در مورد ِ موسیقی ِ رپ ِ درست و اصولی صحبت می کنیم که توسط ِ استادان ِ این فرم که اکثرن هالیوودی هستند صحبت می کنیم )

    آیا سبک ِ رپ ( دری وری ) است ؟! قطعن خیر !
    آیا بی محتوا ست ؟! البته که خیر !
    آیا بی ساختمان و بی فرم است ؟! این هم خیر !
    آیا بدون ِ ریشه های منطقی ست ؟!
    این دیگر چه سوالی ست ؟! البته که خیر !
    پس مشکل کجا ست ؟ چرا این همه با آن مخالفت می شود ؟

    خب داستان را کمی گسترده تر می کنیم تا پرده در افتد و آن چه نهان بود به توضیح عیان گردد .

    سبک ِ رپ به علت ِ نو گرا بودن و ساختار شکن بودن اش بیشتر مورد ِ نقد و کینه توزی ِ
    اشخاصی ست که در آن تخصص ندارند و به شکلی دگماتیسم ، چشم ِ دیدن اش را ندارند .
    این موسیقی به شکل ِ عجیبی ملودیک / ریتمیک / هارمونیک / تماتیک و از لحاظ ِ ساختمانی قدرتمند است .
    سال هاست که موسیقی ِ مارشال ماترز را می شنوم در احوالات اش بسیار تحقیق می کنم .
    موسیقی های او مثال ِ خوبی برای خلاقیت و فدرت ِ عملی در یک کار هستند .
    در موسیقی ِ رپ شما می توانید هر ایده ای را بیان کنید
    می توانید روند های مختلف ِ هارمونیک و ملودیک را یا بی وقفه تکرار کنید یا
    با سرعتی غیر ِ قابل ِ درک آن را تغییر دهید . . .
    می توانید با یک سکوت ساختمان ِ ارکستر را تغییر دهید و یا روند ِ ریتمیک را تغییر دهید .
    اکثر ِ ایراداتی که به آن وارد می شود نیز بر پایه ی همین انعطاف پذیر بودن اش است .
    گاهی می بینیم که برای مثال یکی از ملودی های باخ را برای کار ِ رپ تنظیم می کنند و
    جوابی حیرت انگیز هم دریافت می کنند .
    در سبک ِ رپ شما باید قدرت ِ فضا سازی های هارمونیک ِ غیره منتظره داشته باشید .
    به هیچ روی نباید روند های ملودیک و هارمونیک و ریتمیک ِ شما در میزان محدود شود .
    کنتراست های تماتیک به قدری غیر ِ منتظره هستند که گاهی شنونده اصلن آن را متوجه نمی شود !
    بگذارید برای این که داستان ِ خلاقیت های غیر ِ قابل ِ درک ِ این فرم را توضیح دهم
    مثالی از شعر ِ ایران بیاورم . . .
    زمانی که شعر ِ نو توسط ِ نیما پایه گذاری شد چه بلایی بر سر اش آوردند ؟
    خدای اش او را رحمت کند که توانست به این جماعت بگوید آقا جان . . .
    می خواهی احساس ات را بیان کنی ؟ خب نیازی به آن همه فرم های قدیمی و تاریخی نیست .
    حتمن که نباید برای وصف ِ رخ ِ یار غزل گفت !
    مولانا جلال الدین رومی با آن عظمت اش گفت : این مفتعلن مفتعلن مفتعلن نیز کشت مرا !!!
    الان می توانید تاثیر و حضور شعر ِ نو را در هنر ِ شعر ِ ایران درک کنید .
    آیا کم رنگ است ؟ آیا رفته رفته نابود شد ؟
    داستان ِ موسیقی ِ رپ نیز این چنین است . . .
    با این تفاوت که موسیقی ِ رپ به علت ِ انعطاف پذیر بودن اش توانست سایر ِ سبک ها را هم در خود اش هضم کند .
    ( یکی ) از مهم ترین قوانین ِ فرم ِ رپ بی قانونی ست ! آیا این مصداق ِ هرج و مرج و آنارشیسم است ؟!
    البته که خیر و نیاز به توضیح دارد نیز ،
    بی قانونی از جهت فراغ ِ بال برای نوشتن ِ هر آن چه در ذهن و احساس ِ شماست .
    هیچ محدودیتی نباید برای موسیقی باشد و در بین ِ سبک های مردمی فقط موسیقی رپ توانسته تا حدودی به آن دست پیدا کند .
    ( حتی راک هم با آن عظمت اش گاهی سر اش در گریبان است و نیم نگاهی به موسیقی ِ کلاسیک و قوانین ِ آن دارد )

    در موسیقی رپ تا زمانی که با خواننده و متنی که می خواهید اجرا کنید هم کار نباشید هیچ محدودیتی وجود ندارد
    در واقع هم آهنگ سازی های ساختمانی و فرمال زمانی صورت می گیرد که پای متن و خواننده در میان باشد .
    که بیشتر بر هم آهنگی های ریتم / آوایی و موسیقی تاکید دارد .
    ( ما در این مقال فقط با موسیقی ِ رپ کار داریم نه متن و خواننده ی آن در نتیجه به آن قسمت رجوع نمی کنیم . )
    وقتی توضیحات و نوشته های آهنگ سازان ِ هالیوودی در این فرم را می خواندم و
    آن ها را با آهنگسازان ِ ایرانی مقایسه می کردم می دیدم چه تفاوت های عجیبی با هم دارند .
    داستان ِ همان یک کلاغ و چهل کلاغ است !
    برای مثال آن ها می گویند محدودیتی در میزان بندی های زوج و فرد نیست .
    اما اگر زوج باشد منطقی تر است و فرد باشد خلاقانه تر پیش خواهد رفت .
    اما در ایران بعضی از آهنگ سازان ِ این فرم که ( گاهن یک رابطه ی کاری در جهت ِ بررسی ِ آثار اشان داریم )
    می گویند باید زوج باشد اگر فرد بود با یک پاساژ دوباره زوج اش می کنیم !!!
    خب این گونه می شود که موسیقی ِ رپ در ایران به بی راهه و زیر زمین می رود !
    چون هر کسی برای خود اش قانونی وضع کرده و پیروانی نیز به دنبال اش .
    ما با این هم کاری نداریم بلکه علت ِ بی ساختمان ِ بودن ِ این نوع موسیقی در ایران را بیان کردیم .
    برگردیم به موضوع . . .
    شما باید در موسیقی ِ رپ قدرت ِ ملودیکی داشته باشید که گاهن چند دقیقه تکرار می شود
    ملودی ایکه نباید خسته کننده باشد پس خلاقیت ِ زیادی می خواهد .
    تضاد های ریتمیک و آ ریتمیک حرف ِ اول را در این سبک می زنند .
    فراموش نکنید که این سبک اصلی دارد به این توضیح : در بی نظمی ، نظمی عظیم تر وجود دارد . اگر نمی توانی درک اش کنی وارد نشو !
    پس از همین اول حجت را بر مخاطبان اش تمام کرده است !
    شما باید با دو مبحث ِ دیسونانس و کنسونانس به شکل ِ عمیقی آشنا باشید .
    چون همیشه این فضا ها به شکل ِ هارمونیک خلق نمی شوند .
    بلکه کل ِ ساختمان ِ قطعه را در بر می گیرند .
    شما باید به فرم نیز پای بند باشید . دقت کنید که پای بندی به فرم محدودیت نیست
    بلکه صحبت و مشخص بودن ِ روند ِ قطعه ی شما ست .
    فرم های دو بخشی و سه بخشی در این نوع موسیقی بسیار زیاد است .
    پس باور کنیم که برای رپ نوشتن و ساختن نیز باید علم و دانش داشته باشیم
    و صرفن به چیدن ِ چهار نت در اف ال استودیو اکتفا نکنیم . . .

    اما در این سورس بنده ی حقیر چه کرده ام ؟
    فرم ِ قطعه A / B / A " است .
    در یک دقیقه ی ابتدایی شما یک فضای مینیمال را می شنوید که با تکرار های تماتیک در گام ِ
    فا ماژور مقدمه و پیش زمینه ای برای یک کنتراست ِ ساختمانی ست .
    ارکستر در فا ماژور تمی را تکرار می کند که ریتمی منظم وارد می شود
    ناگهان سکوت می کند ارکستر به آکورد ِ نُه ام ِ فا مینور می رود
    یعنی فا / لا بمل / دو / می بمل / سل
    بعد به آکورد ِ نُه ام ِ لا بمل ماژور می رود .
    یعنی لا بمل / دو / می بمل / سل حدف شده / سی بمل
    و با این پاساژ ِ ارکسترال به قسمت ِ اصلی ِ قطعه وارد می شود که یک ایده ی ملودیک و هارمونیک اجرا می شود
    توسط ِ پیانو که برای اجرای آن باید بسیار قدرتمند باشید از لحاظ ِ انگشت گذاری های پیانویی و قدرت ِ بیان ِ آن در گذر ِ زمان که به شدت ِ از نظر ِ ریتمیک در هم می ریزد
    و صادقانه اعتراف می کنم خود ام هم با آن مشکل برخورد ام !
    در اجرای بخش ِ پیانو همراه با بخش های دیگر ، این ( چند ریتمی ) بودن را به وضوح خواهید شنید .
    به کنتراست های ریتمیک ِ درامز نیز دقت کنید در سبک ِ رپ ، درامز و گیتار باس بسیار مهم هستند .
    به هیچ روی نباید در هیچ روندی افراط و تفریط کرد .
    با بررسی ِ سورس و برخوردی جدی با آن نکات ِ بسیاری خواهید دید .
    از لحاظ ِ ریتم / ملودی / هارمونی / فضا سازی .

    همواره شاد و آرام باشید .
    ارادتمند .

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۵/۱۹ در ساعت 10:29

  2. کاربران زیر از شما Roshan.J عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. Roshan.J آواتار ها
    Roshan.J
    شماره کاربری
    37205
    هنــرمنـد انجمن
    فروردین /۱۳۹۲
    1,154
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3882
    4,823
    سپاس از شما 5,175 بار در 1,242 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    عرض ِ ادب و احترام .

    چندی پیش که این تاپیک را ایجاد کردم تصور ام بر این نبود که با لطف ِ دوستان رو به رو شوم .
    خب همین که شرمنده ی بزرگان نشدیم جای شگفتی ست . . .

    هم چنان که مشغول ِ مطالعه پیرامون ِ این مبحث ِ عظیم یعنی رپ بودم . یک سفارش ِ کاری مرا به سختی از این مبحث دور کرد .
    ( تخقیق پیرامون ِ موسیقی ِ آذربایجان که هیچ ارتباطی به این ندارد ! )
    در نتیجه تصور کردم قبل از این که موضوعات در هم و بر هم شوند تکلیف ِ این تاپیک را مشخص کنم و به پایان اش برسانم .

    نظر ها و پیشنهادات و ایراداتی که به سورس ِ اول وارد شد را تلاش کردم که جبران کنم . . .
    ریتم را استفاده از باس را و هم چنین تا آنجا که شد از صدا های اف ال استفاده کردم ،
    اما هم چنان وجود ِ نکسـِـز ( نکسوز ) و اتمسفر الزامی ست !

    گام را لا مینور در نظر گرفتم با آکورد های محوری ِ لا مینور و می مینور . تا زیاد قطعه را پیچیده نکنیم .
    اما در هارمونی نویسی ِ اول ِ کار هم چنان شیطنت های خاص ِ آکورد گذاری را در نظر گرفته ام به چند دلیل . . .

    اول این که روند ِ هارمونی را گردشی در نظر گرفتم تا دوستان بدانند وقتی می خواهند یک ملودی بنویسند نیازی نیست
    کل ِ آن ملودی بر یک آکورد باشد . . .( یا میزان به میزان ! )

    دوم این که وقتی آکورد های گردشی می نویسید دست ِ شما هم برای ملودی نویسی به شکل ِ عجیبی باز است !

    به سورس که بنگرید نکات ِ جالبی خواهید دید . . .
    لا مینور آغاز می شود با شنیده شدن ِ نت ِ سل انتظار ِ می مینور می رود که نمایان است و می خواهد گام را تثبیت کند
    اما به ر مینور می رود که نت ِ دو در ملودی اجرا شود و تشکیل ِ آکورد ِ ر مینور هفت را بدهد ! ( درجه ی چهارم ِ گام )

    این یعنی چه ؟

    یعنی تاخیر در اراثه ی مطلبی که انتظار اش می رود .

    خُب کار اش چیست ؟

    چیزی ست که رپ همه ی تلاش اش را به کار می گیرد برای اراثه اش . . .
    انتظار . . . توجه . . . میخکوب کردن ِ شنونده . . . دگردیسی در نگاهی که به اطراف و مسائل ِ در حال ِ وقوع بالاخص موسیقی دارید .

    این اتفاق فقط در شعر یا متن و تکست رخ نمی دهد گاهی بر دوش ِ موسیقی ست . . .

    در ضرب ِ اول ِ میزان ِ اول . . . نت ِ لا می سی و بعد لا شنیده می شود . .
    این نت ِ سی آن میان چه می کند ؟
    تاخیر است ! نت ِ تاخیر در هارمونی که استاد اش Dr Dre در کار های مارشال ماترز است . ( در سبک ِ رپ )
    تاثیر ِ مهمی در روند ِ موسیقی دارد . . . چون نیاز به حل را ایجاد می کند
    که در این جور مواقع اگر خواننده بخواهد سکوت کند یا لحن اش را عوض کند
    یا به شکل ِ کلی تغییری در ساختمان ِ ادبیات ِ قطعه به وجود آید آن جا بسیار به کار می رود .

    نت ِ محوری یا تکیه گاه . . .

    به نت ِ سل در چنگ ِ دوم ِ ضرب ِ دوم ِ میزان ِ اول دقت کنید . . ( عجب آدرسی برای یک نت ! )
    این نت درجه ی هفت ِ گام لا مینور است . . .نیاز به یک جای دیگر دارد تا کار تمام شود .
    همان میزان ضرب ِ سوم را بنگرید
    آخرین دو لا چنگ نت ِ لا است ، تازه آن جا شنونده آرام می گیرد !
    این شیطنت های سبک ِ رپ خیلی خوب هستند اما اگر درست و در جای خود اشان استفاده شوند و کار به افراط و تفریط نکشد .

    نت ِ تکیه گاه ِ کل ِ قطعه کجاست ؟
    اگر سورس را نبینید ، می توانید ان را احساس کنید . . . اما حالا که سورس در اختیار است نظر ِ شما را به یک نت ِ تکیه گاه جلب می کنم

    در حالی که انتظار داریم نت های لا یا می یا حتی سل که هفت ام ِ گام است به کار برود ،
    اما بر خلاف ِ تصور در میزان ِ شش ام چنگ ِ آخر که نت ِ دو است با پرش ِ اکتاوی از چنگ ِ قبل اش تکیه گاهی عظیم در کل ِ موسیقی است .
    آن را حذف کنید . . .
    اصلن موسیقی ناقص می شود .
    این یک نکته ی مهم است در سبک ِ رپ که همیشه شما یک تکیه گاه داشته باشید چرا ؟
    چون چرخش های موضوعی یا متنی در آواز آن قدر زیاد است که گاهی آهنگساز اگر بخواهد با آن پیش برود
    کلن موسیقی را گم می کند در نتیجه باید یک نت ِ محوری ( یا آکورد ِ تاکیدی ) در کار باشد . . .
    که حضوری ( نا شنیدنی ولی حس شدنی ) دارد . . .
    کار ِ نت ِ تکیه گاه فقط در ملودی آن هم با پرش های پنج ام و چهار ام نیست . . .
    در به کار بردن اش بسیار وسواس و سخت گیری به خرج بدهید . . .
    به شکل ِ کلی این سورس را ساده در نظر گرفتم و تاکید بیشتر بر مفهوم های گذری ِ کوتاه اما مهم بوده است .

    اگر فرصتی بماند حتمن باز هم روی این موضوع تحقیق خواهم کرد .

    همواره شادو آرام باشید.
    ارادتمند .

    پی نوشت :
    دقت کنید که سورس با محوریت ِ موسیقی در نظر گرفته شده است نه متن و تکست .
    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۵/۳۰ در ساعت 17:59

  5. کاربران زیر از شما Roshan.J عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


موضوعات مشابه

  1. آموزش تخصصی طراحی کاور فتوشاپ
    توسط DJ_YA30N در انجمن سورس ها و آموزش ها
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۱۹, 17:57
  2. تحلیلی در سبک ِ رپ ( با توضیحات ِ تخصصی ) ( روشن )
    توسط Roshan.J در انجمن سورسهای برتر سایت
    پاسخ ها: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۳۰, 23:58
  3. پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۰۹, 19:49
  4. کارگاه تخصصی سرود و همخوانی برگزار می شود
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۰۵, 14:11

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 10 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست