کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
صفحه 1 از 2 1 2 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11

موضوع: لازمه هایی از تئوری موسیقی ( کنترپوان ِ 3 صدایی )

  1. M.Hosseini آواتار ها
    M.Hosseini
    شماره کاربری
    295
    مدیر بـازنشسته
    خرداد /۱۳۹۰
    ایران
    2,229
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی10467
    4,764
    سپاس از شما 10,569 بار در 2,055 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض لازمه هایی از تئوری موسیقی ( کنترپوان ِ 3 صدایی )

    کنترپوان سه صدایی

    نویسندگانی که درباره کنترپوان آثاری نوشته اند اغلب درباره محاسن و زیبایی های سه صدانویسی سخن گفته اند.آنها تأکید نموده اند که در این مرحله تمامیت و غنای بیشتر از نظر هارمونی بدست می آید که با دو صدانویسی میسر نیست و تعهذا هنوز خطوط با روشنی از یکدیگر قابل تشخص هستند.همچنین اشاره می شو به اینکه مقدار زیادی از عالی ترین موسیقی جهان با بافت سه صدانویسی ترکیب شده است.واضح ترین نمونه ها تریوسنات های دوران باروک است ولی مقدار زیادی از موسیقی دورانهای دیگر نیز وقتی به اسکلت اصلی اش توجه شود،َخواهیم دید که در اساس با سه صدا بوجود آمده است.

    نخستین تمرین های ما با سه صدانویسی براساس مرحله 1:1خواهد بود بدین معنی که هر سه صدا با نتهای هم زمان حرکت خواهند کرد.موجودیت یک صدای سوم حالا بما امکان اینرا می دهد که هر سه نتی که برای یک تیرس لازم است را داشته باشیم.درحالی که در دو صدانویسی ناچار بودیم با دو نت هارمونی های لازم را بطور نامطمئن نشان دهیم.ولی مواردی خواهد بود که بخاطر ملاحظات افقی دو تا از سه صدا یک نت را بصورت هم صدا و یا با فاصله یک یا دو اکتاو بهصدا آورده و نت سوم حذف می گردد.بنابراین انتخابی خواهیم داشت در اینکه کدام یک از نتهای تیرس را حفظ کرده و کدام یک را حذف کنیم.درتمرین های دوصدانویسی ما کشف کردیم که سوم یک آکورد لزوماً بایستی وجود داشته باشد تا جنسیت آکورد مشخص شود،همچنین پایه آکورد نیز برای مشخص شدن هویت آن بایستی باشد.بنابراین پنجم یک آکورد قابل حذف شدن بود.در سه صدانویسی هم بطور کلی همین قاعده معتبر است.

    در مثالهای زیر ترکیبهای مختلف سه صدایی آورده شده تا نشان دهد چه نتهایی قابل استفاده و چه نتهایی را میتوان حذف نمود.


    پایه یک آکورد فقط در آغاز وپایان یک تمرین می تواند در هر سه صدا تکرار شود.ترکیب هایی که با حرفaمشخص شده اند.حاوی سوم و یا پنجم تکرار شده هستند وقاعدتاً بایستی احتراز شوند.ولی در مواردی برای اینکه حرکت صداها رضایت بخش باشد تکرار سوم و یا پنجم مقبول خواهد بود.نمونه2مواردی از این استثناء را بتوجه می رساند.
    نمونه2:

    توجه می کنید در حالی که در کنترپوان دوصدایی چهارم درست بعنوان یک فاصله اصلی بگوش ناهنجار وناتمام می رسید در سه صدانویسی ، چون صدای سوم می تواند آکورد را تکمیل نماید،بکار بردن آن ایرادی نخواهد داشت همان طوری که در آغاز نمونه2بکار رفته است.

    در مورد آکوردهای هفتم پرواضح است که یکی از چهارنت بایستی کنار گذارده شود چون فقط با سه صدا سروکار داریم.مثالهای مختلف آن را در نمونه3مشاهده خواهید کرد.

    نمونه3:


    درنمونه فوق محل هایی که با حرفaعلامت گذاری شده قابل تردید هستند چون سوم آکورد غایب است،و در محل هایی که با حرفbعلامت گذاری شده اند آکوردV7ناقصVIIبکار رفته اند.آنطوری که در نمونه3آکورد V7آورده شده اگر به روی درجات دیگر از گام معمول شود نمایان های مرحله دوم بوجود خواهد آمد به استثنای آکوردهایی که با حرفbمشخص گردیده است.

    اینها فقط بمانند آکوردهای ساده ئی به روی درجات دیگر از گام خواهند بود و چون فاصله"تری تن"را در برنمیگیرند نمی توانند در هفتم آکورد نمایان باشند.

    آکوردV9ناقص(به عبارت دیگر VII7)در این سبک مورد استعمال زیاد ندارد ولی گاهی مفید است.نمونه هایی از آن با حل مناسبش درنمونه 4بنظر می رسد.

    نمونه4:


    پنجمهای موازی هنوز مجاز نیستند.ولی استثنائاً حرکت از پنجم کاسته به پنجم درست،در دو صدای بالا،در سه صدانویسی قابل پذیرش است(نمونه5a)ولی اینگونه پنجم های موازی بین صدای بالا و صدای پایین مجاز نخواهد بود(نمونه5b).

    نمونه5:
    اساس این قاعده این است که گوش صدای بالا و صدای پایین را بهتر می شنود و از این رو این دو صدا،نسبت به صداهایی که در وسط قرار گرفته اند، قدری مهمتراند.واقعیت اینکه درنمونه5aصدای بالا و صدای پایین به صورت دهم های موازی حرکت می کنند اثر پنجم بیشتر جلب توجه می کنند.

    اهمیت کمتری که صدای وسط دارد و همچنین دشوار بودن اینکه در صدای وسط هیچ گونه تکرار نتی پدید نیاید باعث می شود که منع تکرار نت، که در مرحله1:1با آن مواجه بودیم،دراینجا در مورد صدای وسط تا حدی کنار گذارده شود.حتی در این مورد نیز تکرار نت موقعی مجاز است که تغییر آن غیرممکن ویا ناجور باشد.بهرحال اهتمام برای بوجود آوردن یک خط جالب و زیبا حتی درمورد صدای وسط بایستی اعمال گردد.

    همانطوری که درمورد دو صدانویسی گفته شد هارمونی هایی که از طریق خطوط ملودی پیشنهاد می شوند بایستی مورد توجه باشند، این مطلب در فصل سوم مشروحاً تذکر داده شده است.همچنین به خاطر داشته باشید که فرم ملودیک گام های مینور،همانطور که در فصل دوم اشاره شد،معمولاً مورد استفاده است.

    در تمرین هایی که انجام می دهیم صدای وسط میتواند روی خط حامل بالایی و یا خط حامل پایین قرار گیرد واین انتخاب متکی براین خواهد بود که نت نویسی آن روی کدام خط حامل بهتر قرار گرفته و سهل تر باشد. اگر بخواهیم می توانیم صدای وسط رابا استفاده از یکی از کلیدهای "دو"به روی خط حامل جداگانه ای بین صدای بالا و صدای پایین قرار دهیم.

    سه صدای مختلف بایستی در محدوده های مخشص شده زیر قرار گیرند:

    نمونه6:

    قاعده ای که در هارمونی نویسی چهارصدایی داریم فاصله بین صداها را محدود می سازد در اینجا گاهی قابل انعطاف است. از این قرار در صورت لزوم گاهی می توان بین دو صدای بالا بیش از یک اکتاو فاصله داشت ولی چنین وضعیتی نبایستی برای زمان دراز ادامه یابد.

    بخاطر داشته باشیم که در این تمرین ها نتیجه عمل نباید حالت تسلسل هارمونی های سه صدایی بخود گیرد،بلکه بایستی منجر به سه خط مشخص با حرکت و گردش مستقل بشود.هر یک از صداها بایستی بخودی خود خوانده و یا نواخته شود تا کیفیت و قابلیتش بعنوان یک خط زیبای ملودی مورد امتحان قرار گیرد.البته چنین نتیجه مطلوبی در صدای وسط مشکل تر خواهد بود تا دردو صدای دیگر.

    نمونه 7معرف تمرین هایی است که بایستی در این مرحله انجام شود .یک صدا داده شده ودو صدای دیگر براساس روش 1:1به آن اضافه می گردد.درنمونه7صدای پایین قبلاً تأمین و دو صدای دیگر بعداً به آن اضافه گردیده است.

    نمونه7:


    تعداد کل آرای این پست : 5
    تعداد آرای مثبت : 5

    *** سفارش آهنگسازی و تنظیم پذیرفته میشود ***
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ در ساعت 17:50

  2. 9 کاربر زیر از M.Hosseini برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. M.Hosseini آواتار ها
    M.Hosseini
    شماره کاربری
    295
    مدیر بـازنشسته
    خرداد /۱۳۹۰
    ایران
    2,229
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی10467
    4,764
    سپاس از شما 10,569 بار در 2,055 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    تغییرات کروماتیک

    در سه صدانویسی تغییرات کروماتیک آسان تر عملی است تا دردوصدانویسی ،چون بوسیله سه نت،هارمونی با قاطعیت بیشتری می تواند تعیین گردد.در زیر لیست تعدادی از آکوردهای تغییریافته درگام های ماژور با حل آنها بتوجه می رسد.این نمونه ها امکانات تغییرات کروماتیک که کیفیت هارمونیک دارند را در سه صدانویسی نشان می دهد.آکوردها به ترتیب معرف تغییراتی دردرجات مختلف گام ماژور هستند،نخست آنهایی که حاکی از تغییر در درجه اول گام است و سپس تغییرات درجه دوم و بهمین صورت تا آخر.آکوردهایی که در آنها دو نت متغیر شده است،براساس پایین ترین آن دو نت در ترتیب لیست ذیل قرار گرفته است.

    نمونه8:


    توجه کنید که در بسیاری از این تسلسل ها آکورد تغییریافته بصورت یک نمایان دوم درمی آید و یا اینکه حالت یک نمایان تزئین یافته را برای آکورد دیاتونیکی که بعد می آید بخود میگیرد.

    گاهی تصور یک هارمونی کروماتیک بوجود می آید که نتیجه کروماتیک بودن خود خطوط کنترپوان است.در نمونه9اینگونه خط ملودیک در صدای بالا از یکی از فوگهای باخ بنظر می رسد.

    نمونه9:


    در موارد دیگر بخاطرزیبایی و غنای بیشتر تغییرات کروماتیک درکنترپوان بکار می رود در حالی که ملودی اصلی کلاً دیاتونیک است.این مطلب در نمونه 10بتوجه می رسد.
    نمونه10:

    لازم است متذکر شویم که تمرکز زیاد آکوردهای تغییریافته کهدر نتیجه حرکت خطوط کنترپوانی باشد در سبک مورد مطالعه ما نادر است.استفاده مکرر از آنها از نظر سلیقه و روش قابل تردید است و نتیجه حتی یکنواخت تر از این خواهد بود که یک قطعه ای تماماً دیاتونیک باشد.

    نمونه های بسیار آموزنده از روشهای کروماتیک باخ در کنترپوان نویسی،اگر چه همه از مرحله سه صدانویسی نیستند،عبارت است از:

    انوانسیون دوصدایی شماره11،انوانسیون سه صدایی شماره9،فوگهای شماره12و24از کتاب کلاویه تعدیل شده جلد اول،فوگهای شماره6و22و پرلود شماره20از کتاب کلاویه تعدیل شده جلد دوم.


    تعداد کل آرای این پست : 6
    تعداد آرای مثبت : 6

    *** سفارش آهنگسازی و تنظیم پذیرفته میشود ***
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ در ساعت 17:55

  5. 9 کاربر زیر از M.Hosseini برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. M.Hosseini آواتار ها
    M.Hosseini
    شماره کاربری
    295
    مدیر بـازنشسته
    خرداد /۱۳۹۰
    ایران
    2,229
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی10467
    4,764
    سپاس از شما 10,569 بار در 2,055 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    مدولاسیون کروماتیک


    در نمونه های9و10هیچ گونه مدولاسیون واقعی نیامده است هارمونی کروماتیک صرفاً بعنوان نمایان های تزیین شده در درون هارمونی دیاتونیک بکار رفته اند.اما مدولاسیون واقعی نیز میتواند براحتی از طریق روشهای کروماتیک بوجود آید هان طور که در نمونه11نشان داده شده است.این نونه معرف کنترپوان نویسی واقعی نیست ولی برای نشان دادن زمینه های هارمونیک که می تواند اساس یک طرح کنترپوانی باشد،داده شده است.

    نمونه11:

    مدولاسیون های محوری که بر اساس نت مشترک بین هارمونی های قبل و بعد از مدولاسیون ساخته می شود درنمونه 12نشان داده شد که لزوماً با تغییرات کروماتیک توأم است.

    نمونه12:

    ذکر موضوع مدولاسیون کروماتیک بعلت اینکه بحث کلی تغییرات کروماتیک مطرح بود ضروری گردید.ولی منظور این نیست که این نوع کار را در شیوه کنترپوان قرن 18متداول قلمداد کنیم.اگر چه در سبک این دوران مورد استفاده دارد،به نسبت مدولاسیون براساس آکورد مشترک، کمتر مورد می یابد.مدولاسیون کروماتیک خیلی بیشتر در آثار قرن 19،مخصوصاً در کارهای فرانک و واگنر،دیده می شود.


    تعداد کل آرای این پست : 6
    تعداد آرای مثبت : 6

    *** سفارش آهنگسازی و تنظیم پذیرفته میشود ***
    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ در ساعت 17:59

  7. 9 کاربر زیر از M.Hosseini برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  8. Roshan.J آواتار ها
    Roshan.J
    شماره کاربری
    37205
    هنــرمنـد انجمن
    فروردین /۱۳۹۲
    1,154
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3880
    4,823
    سپاس از شما 5,173 بار در 1,242 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    عرض ِ ادب و احترام .
    دو مشکل ِ تکنیکی و عظیم در پست ِ شماره ی یک وجود دارد . . .

    در نمونه ی شماره ی دو آکورد ِ دوم یعنی می دیمینیش یا کاسته به شکل ِ پایه گی آورده شده است که خطاست . . .
    اکورد ِ کاسته در کنترپوان فقط به شکل ِ معکوس ِ اول به کار می رود و اگر چهار صدایی هم بشود درجه ی سوم تکرار می شود . .

    مورد ِ دوم مربوط به نمونه ی 5 بی است جایی که نوشته شده حرکت ِ 5 موازی از 5 کاسته به 5 درست خطا نیست
    در حالی که کاملن خطاست آن چه خطا نیست حرکت ِ برعکس ِ این است .
    یعنی از 5 درست به 5 کاسته که این حرکت فقط از درجه ی تنیک به درجه ی هفتم ِ گام اتفاق می افتد و سپس دو باره به تنیک با حذف ِ 5 آکورد منتهی می شود
    مثلن در دو ماژور از نت های دو و سل به سی و فا رفته سپس سی را دوباره به دو حل می کنیم و فا را به می . . .
    این تنها روش ِ 5 موازی ِ پذیرفته شده است در کنترپوان .
    اما در هارمونی به غیر از این 5 های موازی ِ نیم پرده ای هم مجاز هستند مانند ِ حرکت از ر و لا به می بمل و سی بمل . . .

    این از دو موردی که در مطالب ِ شما وجود داشت .
    هم چنین لطفن در انتخاب ِ نام ِ تاپیک و محل ِ آن دقت کنید .
    محتوای تاپیک به کنترپوان مربوط است و محل ِ آن نیز به بخش ِ کنترپوان در تالار ِ آهنگسازی .

    شاد و آرام باشید .
    ارادتمند .


    تعداد کل آرای این پست : 9
    تعداد آرای مثبت : 9
    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ در ساعت 18:59

  9. 8 کاربر زیر از Roshan.J برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  10. Meyson آواتار ها
    Meyson
    شماره کاربری
    52082
    کاربر تازه وارد
    مهر /۱۳۹۲
    8
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی3
    7
    سپاس از شما 1 بار در 1 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    یعنی از 5 درست به 5 کاسته که این حرکت فقط از درجه ی تنیک به درجه ی هفتم ِ گام اتفاق می افتد و سپس دو باره به تنیک با حذف ِ 5 آکورد منتهی می شود
    مثلن در دو ماژور از نت های دو و سل به سی و فا رفته سپس سی را دوباره به دو حل می کنیم و فا را به می . . .

    میشه یک مقدار توضیح بیشتر بدید؟


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    #5 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ در ساعت 22:45

  11. کاربران زیر از شما Meyson عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  12. saeed_e آواتار ها
    saeed_e
    شماره کاربری
    12146
    کاربر نیمه فعال
    فروردین /۱۳۹۱
    99
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی12
    83
    سپاس از شما 17 بار در 17 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Hosseini تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    کنترپوان سه صدایی

    نویسندگانی که درباره کنترپوان آثاری نوشته اند اغلب درباره محاسن و زیبایی های سه صدانویسی سخن گفته اند.آنها تأکید نموده اند که در این مرحله تمامیت و غنای بیشتر از نظر هارمونی بدست می آید که با دو صدانویسی میسر نیست و تعهذا هنوز خطوط با روشنی از یکدیگر قابل تشخص هستند.همچنین اشاره می شو به اینکه مقدار زیادی از عالی ترین موسیقی جهان با بافت سه صدانویسی ترکیب شده است.واضح ترین نمونه ها تریوسنات های دوران باروک است ولی مقدار زیادی از موسیقی دورانهای دیگر نیز وقتی به اسکلت اصلی اش توجه شود،َخواهیم دید که در اساس با سه صدا بوجود آمده است.

    نخستین تمرین های ما با سه صدانویسی براساس مرحله 1:1خواهد بود بدین معنی که هر سه صدا با نتهای هم زمان حرکت خواهند کرد.موجودیت یک صدای سوم حالا بما امکان اینرا می دهد که هر سه نتی که برای یک تیرس لازم است را داشته باشیم.درحالی که در دو صدانویسی ناچار بودیم با دو نت هارمونی های لازم را بطور نامطمئن نشان دهیم.ولی مواردی خواهد بود که بخاطر ملاحظات افقی دو تا از سه صدا یک نت را بصورت هم صدا و یا با فاصله یک یا دو اکتاو بهصدا آورده و نت سوم حذف می گردد.بنابراین انتخابی خواهیم داشت در اینکه کدام یک از نتهای تیرس را حفظ کرده و کدام یک را حذف کنیم.درتمرین های دوصدانویسی ما کشف کردیم که سوم یک آکورد لزوماً بایستی وجود داشته باشد تا جنسیت آکورد مشخص شود،همچنین پایه آکورد نیز برای مشخص شدن هویت آن بایستی باشد.بنابراین پنجم یک آکورد قابل حذف شدن بود.در سه صدانویسی هم بطور کلی همین قاعده معتبر است.

    در مثالهای زیر ترکیبهای مختلف سه صدایی آورده شده تا نشان دهد چه نتهایی قابل استفاده و چه نتهایی را میتوان حذف نمود.


    پایه یک آکورد فقط در آغاز وپایان یک تمرین می تواند در هر سه صدا تکرار شود.ترکیب هایی که با حرفaمشخص شده اند.حاوی سوم و یا پنجم تکرار شده هستند وقاعدتاً بایستی احتراز شوند.ولی در مواردی برای اینکه حرکت صداها رضایت بخش باشد تکرار سوم و یا پنجم مقبول خواهد بود.نمونه2مواردی از این استثناء را بتوجه می رساند.
    نمونه2:

    توجه می کنید در حالی که در کنترپوان دوصدایی چهارم درست بعنوان یک فاصله اصلی بگوش ناهنجار وناتمام می رسید در سه صدانویسی ، چون صدای سوم می تواند آکورد را تکمیل نماید،بکار بردن آن ایرادی نخواهد داشت همان طوری که در آغاز نمونه2بکار رفته است.
    ...
    سلام و عرض تشکر به شما دوست محترم
    ببخشید عکس ها بالا نمی ایند،میشه لینک ها را درست کنید؟


    ویرایش توسط saeed_e : ۱۳۹۴/۰۸/۳۰ در ساعت 19:29
    #6 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۸/۳۰ در ساعت 18:31

  13. کاربران زیر از شما saeed_e عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  14. saeed_e آواتار ها
    saeed_e
    شماره کاربری
    12146
    کاربر نیمه فعال
    فروردین /۱۳۹۱
    99
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی12
    83
    سپاس از شما 17 بار در 17 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    سلام و عرض تشکر به شما دوست محترم ببخشید عکس ها بالا نمی ایند،میشه لینک ها را درست کنید؟


    #7 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۹/۰۱ در ساعت 18:08

  15. artinviolin آواتار ها
    artinviolin
    شماره کاربری
    78187
    کاربر پیـشرفته
    شهریور /۱۳۹۳
    1,100
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی455
    1,009
    سپاس از شما 648 بار در 406 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Hosseini تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    کنترپوان سه صدایی

    نویسندگانی که درباره کنترپوان آثاری نوشته اند اغلب درباره محاسن و زیبایی های سه صدانویسی سخن گفته اند.آنها تأکید نموده اند که در این مرحله تمامیت و غنای بیشتر از نظر هارمونی بدست می آید که با دو صدانویسی میسر نیست و تعهذا هنوز خطوط با روشنی از یکدیگر قابل تشخص هستند.همچنین اشاره می شو به اینکه مقدار زیادی از عالی ترین موسیقی جهان با بافت سه صدانویسی ترکیب شده است.واضح ترین نمونه ها تریوسنات های دوران باروک است ولی مقدار زیادی از موسیقی دورانهای دیگر نیز وقتی به اسکلت اصلی اش توجه شود،َخواهیم دید که در اساس با سه صدا بوجود آمده است.

    نخستین تمرین های ما با سه صدانویسی براساس مرحله 1:1خواهد بود بدین معنی که هر سه صدا با نتهای هم زمان حرکت خواهند کرد.موجودیت یک صدای سوم حالا بما امکان اینرا می دهد که هر سه نتی که برای یک تیرس لازم است را داشته باشیم.درحالی که در دو صدانویسی ناچار بودیم با دو نت هارمونی های لازم را بطور نامطمئن نشان دهیم.ولی مواردی خواهد بود که بخاطر ملاحظات افقی دو تا از سه صدا یک نت را بصورت هم صدا و یا با فاصله یک یا دو اکتاو بهصدا آورده و نت سوم حذف می گردد.بنابراین انتخابی خواهیم داشت در اینکه کدام یک از نتهای تیرس را حفظ کرده و کدام یک را حذف کنیم.درتمرین های دوصدانویسی ما کشف کردیم که سوم یک آکورد لزوماً بایستی وجود داشته باشد تا جنسیت آکورد مشخص شود،همچنین پایه آکورد نیز برای مشخص شدن هویت آن بایستی باشد.بنابراین پنجم یک آکورد قابل حذف شدن بود.در سه صدانویسی هم بطور کلی همین قاعده معتبر است.

    در مثالهای زیر ترکیبهای مختلف سه صدایی آورده شده تا نشان دهد چه نتهایی قابل استفاده و چه نتهایی را میتوان حذف نمود.


    پایه یک آکورد فقط در آغاز وپایان یک تمرین می تواند در هر سه صدا تکرار شود.ترکیب هایی که با حرفaمشخص شده اند.حاوی سوم و یا پنجم تکرار شده هستند وقاعدتاً بایستی احتراز شوند.ولی در مواردی برای اینکه حرکت صداها رضایت بخش باشد تکرار سوم و یا پنجم مقبول خواهد بود.نمونه2مواردی از این استثناء را بتوجه می رساند.
    نمونه2:

    توجه می کنید در حالی که در کنترپوان دوصدایی چهارم درست بعنوان یک فاصله اصلی بگوش ناهنجار وناتمام می رسید در سه صدانویسی ، چون صدای سوم می تواند آکورد را تکمیل نماید،بکار بردن آن ایرادی نخواهد داشت همان طوری که در آغاز نمونه2بکار رفته است.

    در مورد آکوردهای هفتم پرواضح است که یکی از چهارنت بایستی کنار گذارده شود چون فقط با سه صدا سروکار داریم.مثالهای مختلف آن را در نمونه3مشاهده خواهید کرد.

    نمونه3:


    درنمونه فوق محل هایی که با حرفaعلامت گذاری شده قابل تردید هستند چون سوم آکورد غایب است،و در محل هایی که با حرفbعلامت گذاری شده اند آکوردV7ناقصVIIبکار رفته اند.آنطوری که در نمونه3آکورد V7آورده شده اگر به روی درجات دیگر از گام معمول شود نمایان های مرحله دوم بوجود خواهد آمد به استثنای آکوردهایی که با حرفbمشخص گردیده است.

    اینها فقط بمانند آکوردهای ساده ئی به روی درجات دیگر از گام خواهند بود و چون فاصله"تری تن"را در برنمیگیرند نمی توانند در هفتم آکورد نمایان باشند.

    آکوردV9ناقص(به عبارت دیگر VII7)در این سبک مورد استعمال زیاد ندارد ولی گاهی مفید است.نمونه هایی از آن با حل مناسبش درنمونه 4بنظر می رسد.

    نمونه4:


    پنجمهای موازی هنوز مجاز نیستند.ولی استثنائاً حرکت از پنجم کاسته به پنجم درست،در دو صدای بالا،در سه صدانویسی قابل پذیرش است(نمونه5a)ولی اینگونه پنجم های موازی بین صدای بالا و صدای پایین مجاز نخواهد بود(نمونه5b).

    نمونه5:
    اساس این قاعده این است که گوش صدای بالا و صدای پایین را بهتر می شنود و از این رو این دو صدا،نسبت به صداهایی که در وسط قرار گرفته اند، قدری مهمتراند.واقعیت اینکه درنمونه5aصدای بالا و صدای پایین به صورت دهم های موازی حرکت می کنند اثر پنجم بیشتر جلب توجه می کنند.

    اهمیت کمتری که صدای وسط دارد و همچنین دشوار بودن اینکه در صدای وسط هیچ گونه تکرار نتی پدید نیاید باعث می شود که منع تکرار نت، که در مرحله1:1با آن مواجه بودیم،دراینجا در مورد صدای وسط تا حدی کنار گذارده شود.حتی در این مورد نیز تکرار نت موقعی مجاز است که تغییر آن غیرممکن ویا ناجور باشد.بهرحال اهتمام برای بوجود آوردن یک خط جالب و زیبا حتی درمورد صدای وسط بایستی اعمال گردد.

    همانطوری که درمورد دو صدانویسی گفته شد هارمونی هایی که از طریق خطوط ملودی پیشنهاد می شوند بایستی مورد توجه باشند، این مطلب در فصل سوم مشروحاً تذکر داده شده است.همچنین به خاطر داشته باشید که فرم ملودیک گام های مینور،همانطور که در فصل دوم اشاره شد،معمولاً مورد استفاده است.

    در تمرین هایی که انجام می دهیم صدای وسط میتواند روی خط حامل بالایی و یا خط حامل پایین قرار گیرد واین انتخاب متکی براین خواهد بود که نت نویسی آن روی کدام خط حامل بهتر قرار گرفته و سهل تر باشد. اگر بخواهیم می توانیم صدای وسط رابا استفاده از یکی از کلیدهای "دو"به روی خط حامل جداگانه ای بین صدای بالا و صدای پایین قرار دهیم.

    سه صدای مختلف بایستی در محدوده های مخشص شده زیر قرار گیرند:

    نمونه6:

    قاعده ای که در هارمونی نویسی چهارصدایی داریم فاصله بین صداها را محدود می سازد در اینجا گاهی قابل انعطاف است. از این قرار در صورت لزوم گاهی می توان بین دو صدای بالا بیش از یک اکتاو فاصله داشت ولی چنین وضعیتی نبایستی برای زمان دراز ادامه یابد.

    بخاطر داشته باشیم که در این تمرین ها نتیجه عمل نباید حالت تسلسل هارمونی های سه صدایی بخود گیرد،بلکه بایستی منجر به سه خط مشخص با حرکت و گردش مستقل بشود.هر یک از صداها بایستی بخودی خود خوانده و یا نواخته شود تا کیفیت و قابلیتش بعنوان یک خط زیبای ملودی مورد امتحان قرار گیرد.البته چنین نتیجه مطلوبی در صدای وسط مشکل تر خواهد بود تا دردو صدای دیگر.

    نمونه 7معرف تمرین هایی است که بایستی در این مرحله انجام شود .یک صدا داده شده ودو صدای دیگر براساس روش 1:1به آن اضافه می گردد.درنمونه7صدای پایین قبلاً تأمین و دو صدای دیگر بعداً به آن اضافه گردیده است.

    نمونه7:
    دوست عزیز وقتی مطلبی رو کپی میکنی لااقل کامل کپی کنید
    توی این مطالب مثالهای ک با تصویر اورده شده تا خواننده مفهومه مطلب و درک کنه وجود نداره در نتیجه بیشتر گمراه میشه..
    الان میشه بفرمایید نمونه هایی ک مثال زدید کجاست؟


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    #8 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۹/۰۱ در ساعت 21:37

  16. M.Hosseini آواتار ها
    M.Hosseini
    شماره کاربری
    295
    مدیر بـازنشسته
    خرداد /۱۳۹۰
    ایران
    2,229
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی10467
    4,764
    سپاس از شما 10,569 بار در 2,055 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط artinviolin تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    دوست عزیز وقتی مطلبی رو کپی میکنی لااقل کامل کپی کنید
    توی این مطالب مثالهای ک با تصویر اورده شده تا خواننده مفهومه مطلب و درک کنه وجود نداره در نتیجه بیشتر گمراه میشه..
    الان میشه بفرمایید نمونه هایی ک مثال زدید کجاست؟
    سلام
    تاپیک های 2 سال ِ پیش رو آپ نکنید
    درضمن کاربران بدهکار شما نیستن


    تعداد کل آرای این پست : 4
    تعداد آرای مثبت : 4

    *** سفارش آهنگسازی و تنظیم پذیرفته میشود ***
    #9 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ در ساعت 02:25

  17. 5 کاربر زیر از M.Hosseini برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  18. artinviolin آواتار ها
    artinviolin
    شماره کاربری
    78187
    کاربر پیـشرفته
    شهریور /۱۳۹۳
    1,100
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی455
    1,009
    سپاس از شما 648 بار در 406 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Hosseini تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    سلام
    تاپیک های 2 سال ِ پیش رو آپ نکنید
    درضمن کاربران بدهکار شما نیستن
    دوست عزیز سلام
    اول اینکه من تایپیک و اپ نکردم بالا بود....
    ضمنا از چی ناراحتید؟ اگه حرف بی موردی زدم حق دارید.. تایپیک هام امسال و پارسال نداره ک ...هر لحظه ممکنه کسی مطالب و بخونه و نظری بده و بالا بیاد


    تعداد کل آرای این پست : 3
    تعداد آرای مثبت : 3
    #10 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ در ساعت 03:38

  19. 3 کاربر زیر از artinviolin برای این پست سپاسگزاری کرده اند


موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۱۳, 16:00
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۳, 10:51
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۱۸, 15:00
  4. غلامعلی پورعطایی؛ فرهنگ موسیقایی خراسان را نوشت
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۱۶, 14:21
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۳, 01:12

جستجو شده ها

2 صدا نویسی کنتر پوان

کنترپوان نویسی

کنترپوان سه صدایی

تیرس در موسیقی

تا این لحظه 353 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی