کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: فاصله و گام

  1. M.Hosseini آواتار ها
    M.Hosseini
    شماره کاربری
    295
    مدیر بـازنشسته
    خرداد /۱۳۹۰
    ایران
    2,229
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی10467
    4,764
    سپاس از شما 10,569 بار در 2,055 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض فاصله و گام

    گام: عبارتست از توالی نت های پی درپی با فواصل معین که نت اول و آخر هم نام می باشند. گام ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند: ۱- گامهای کروماتیک ۲- گامهای دیاتونیک گام کروماتیک: عبارتست از توالی سیزده نت پی در پی با فواصل نیم پرده ای (نیم پرده های کروماتیک و دیاتونیک) که نت سیزدهم “اکتاو” (هنگام) نت آغازین می باشد. گام کروماتیک بر دو نوع تقسیم می شود: ۱- گام کروماتیک ملودیک: در این نوع گام کروماتیک، تقسیم یک پرده به دو فاصله نیم پرده ای، ابتده نیم پرده کروماتیک و بعد نیم پرده دیاتونیک می آید. ۲- گام کروماتیک هارمونیک: در گام کروماتیک هارمونیک، تبدیل فاصله یک پرده به دو فاصله نیم پرده برعکس گام کروماتیک ملودیک صورت می گیرد، یعنی ابتدا نیم پرده دیاتونیک و سپس نیم پرده کروماتیک ایجاد می شود. گام دیاتونیک: توالی هشت نت پی در پی با فواصل مشخص (معین) که نت اول و هشتم هم نام هستند. گام دیاتونیک بر دو قسم است: ۱- گام دیاتونیک بزرگ (major) 2- گام دیاتونیک کوچک(minor) الگوی گام ماژور (بزرگ): فواصل میان درجه های متوالی در گام دیاتونیک بزرگ متشکل از پنج پرده و دو نیم پرده است که مطابق الگوی زیر، بین درجات گام قرار می گیرند. گام ماژور را همانند گام های دیگر می توان از هر نتی آغاز کرد ولی در هر حال باید فواصل بین درجات گام از الگوی گام ماژور (الگوی فوق) مطابقت کند. هر گام ماژور یا مینور را می توان به دو تکه یا دانگ (تتراکورد) تقسیم کرد که همواره فاصله بین درجات ۵ و ۶ (درجات جداکننده دانگ اول و دوم)، یک پرده می باشد. گام های بزرگ دیزدار و بمل دار دانگ اول هر گام بزرگ خود می تواند دانگ دوم گام بزرگ دیگری باشد و همچنین دانگ دوم هر گام بزرگ می تواند دانگ اول گام بزرگ دیگری باشد. با بررسی این مطلب گام های بزرگ (ماژور) دیزدار و بمل دار، بدست می آیند. به عنوان مثال: اگر دانگ اول گام دو ماژور (do,re,mi,fa) را دانگ دوم گام ماژور دیگری فرض کنیم و فواصل میان درجات آن را مطابق الگوی گام های ماژور (تصویر فوق) تنظیم نماییم، خواهیم دید که فاصله درجات (۳و۴) و (۴و۵) از الگوی گام بزرگ پیروی نمی کنند، حال اگر قبل از نت درجه چهارم (si) یک علامت بمل قرار دهیم فواصل درجات گام بدست آمده کاملا با الگوی گام ماژور مطابقت می کنند. به این ترتیب گام فا بزرگ یا فا ماژور را ایجاد کرده ایم. fa – sol – la – b si – do – re – mi – fa تسلسل گام های دیزدار و بمل دار در گام های دیزدار و بمل دار علامت های دیز و بمل طبق ترتیب خاصی که در شکل نشان داده شده است قرار می گیرند. ترتیب قرارگیری دیزها و بمل ها عکس یکدیگر هستند، به این صورت که نتی که اولین دیز را به خود اختصاص می دهد، آخرین نتی است که در گام های بمل دار، بمل می شود و بلعکس نتی که اولین بمل را می گیرد در گام های دیز دار آخرین دیز را بخود اختصاص می دهد. یک روش ساده برای به خاطر سپردن ترتیب دیزها و بمل ها به این صورت است که یک کلمه، که هر حرف آن اولین حرف نت دیز یا بمل شده باشد را به خاصر بسپاریم. برای به خاطر سپردن ترتیب دیز دار شدن نت ها در گام های دیز دار: فدصرلمس برای به خاطر سپردن ترتیب بمل دار شدن نت ها در گام های بمل دار: سملرصدف تصویر فوق ارتباط دیز ها و بمل ها را نشان می دهد. به خاطر سپردن کلمات فدصرلمس (fadsarlamas) و سملرصدف (simlarsadaf) و استفاده از آنها به شما کمک می کند که به راحتی گام های دیز دار و بمل دار ماژور و مینور را ایجاد کرده و یا آنها را از روی علاماتشان تشخیص دهید. نت های تونال هرگام ماژور یا مینور دارای سه نت است که از نظر تثبیت تنالیته نقشی بیشتر از سایر نت های گام دارند. این سه نت را درجه های تونال گویند. درجات تونال: نت پایه (درجه اول) نت زیرنمایان (درجه چهارم) نت نمایان (درجه پنجم) درجه چهارم یا نت زیرنمایان می تواند پایه گام همسایه با یک بمل زیادتر یا یک دیز کمتر باشد. درجه پنجم یا نت نمایان نیز می تواند پایه گام همسایه با یک دیز زیادتر و یا یک بمل کمتر باشد. اگر هر گام ماژور را با گام مینور همپایه خود مقایسه کنیم، خواهیم دید که نت های تونال بر هم منطبق خواهند شد. این ویژگی یکی از خواص نت های تونال می باشد و نمی توان گفت که در مقایسه گام ماژور و مینور همپایه هر نتی که بر نت هم درجه اش منطبق شده، نت تونال است. در مثال های زیر گام های دو ماژور و دو مینور و همچنین لا ماژور و لا مینور را مشاهده می کنید که درجات ۱ و ۴ و ۵ (درجات تونال) بر هم منطبق شده اند. نت های مدال نت های مدال نت هایی هستند که در تبدیل گام ماژور به گام مینور همپایه اش و یا بلعکس، تغیر نمی کنند. این نت ها شامل درجات ۳ و ۶ هستند و در گام مینور طبیعی درجه ۷ هم به آنها افزوده می شود. در مثال زیر گام لا ماژور را با گام های لامینور هارمونیک، ملودیک و طبیعی مقایسه کرده ایم. گام تمام پرده – کلودآشیل دبوسی (۱۹۱۸ – ۱۸۶۲) در این گام فاصله میان پایه تا هنگام، به شش قسمت مساوی یک پرده ای تقسیم می شود و گام دارای هفت درجه می باشد. do – re – mi -#fa-#sol -#la -do گام پنتاتونیک این گام شامل سه فاصله یک پرده ای و دو فاصله یک و نیم پرده ایست که معمولا به دو شکل نشان داده شده در مثال زیر قرار می گیرند. نام کامل هر فاصله از دو بخش تشکیل می شود: بخش عمومی و بخش مشخصه یا بنیه فاصله. برای بدست آوردن این بخش از نام فاصله می بایست از نت بم فاصله تا نت زیر فاصله تمامی نت های بین را شمارش کرده و عدد ۲ را به آن اضافه کنیم. به عبارت دیگر در شمارش از نت بم تا نت زیر خود، نت های بم و زیر را هم محاسبه می کنیم. مثلا برای بدست آوردن بخش عمومی فاصله نت می تا دو، از نت می شروع به شمارش کرده تا به نت دو برسیم و سرانجام عدد ۶ بدست می آید. پیش از بررسی روش محاسبه بنیه فواصل، لازم به ذکر است که در هر گام ماژور فاصله نت پایه، با دیگر درجه ها بصورت زیر است: فواصلی که در قسمت بالای خطوط حامل مشخص شده اند دارای بنیه بزرگ می باشند. (دوم بزرگ – سوم بزرگ – ششم بزرگ – هفتم بزرگ) فواصلی که در قسمت پایین خطوط حامل مشخص شده اند بنیه درست دارند. (یکم درست – چهارم درست – پنجم درست – هشتم درست) پس اگر در یک گام ماژور بخواهیم فاصله نت پایه (تونیک) را با هرکدام از درجات دیگر گام بدست بیاوریم، با آگاهی از مطلب فوق کار آسانی است. به عنوان مثال در گام لا ماژور (۲ دیز روی نت های fa وdo ) فاصله نت la تا si دوم بزرگ خواهد بود. همچنین فاصله نت la تا #fa ششم بزرگ خواهد بود. فاصله نت la تا mi پنجم درست خواهد بود. فاصله نت la تا re چهارم درست خواهد بود. جدول زیر وضعیت بنیه های مختلف را در حالیکه نیم پرده به آنها اضافه و یا کم شود نشان می دهد. برای استفاده از این جدول به این شکل عمل می کنیم: در سطر اول بنیه مورد نظر را پیدا کرده، حال اگر بخواهیم نیم پرده به بنیه مورد نظر اضافه کنیم یک خانه پایین می آییم و اگر بخواهیم بنیه مورد نظر را نیم پرده کوچک کنیم ۲ خانه پایین می آییم. مثلا اگر به فاصله ای با بنیه بزرگ نیم پرده اضافه کنیم تبدیل به فاصله افزوره می شود و اگر آنرا نیم پرده کوچک کنیم به فاصله کوچک تبدیل می شود. یا اگر فاصله ی کاسته را نیم پرده کوچکتر کنیم به فاصله کاسته تر تبدیل می شود. نکته قابل توجه در این جدول ستون فاصله افزوده می باشد. همانطور که مشاهده می کنید فاصله افزوده با اضافه شدن نیم پرده به فاصله افزوده تر تبدیل می شود. اما اگر فاصله افزوده را نیم پرده کوچک کنیم دو حالت پیش می آید: اگر فاصله مزبور جزو فواصل با مشخصه درست باشد، با کاهش نیم پرده ای فاصله افزوده به فاصله درست تبدیل می شود و اگر فاصله مزبور در دسته فواصل با مشخصه بزرگ باشد کاهش نیم پرده از فاصله افزوده آنرا به فاصله بزرگ تبدیل می کند. تشخیص نام کامل فاصله ابتدا نت بم فاصله را پایه گام ماژوری قرار می دهیم (یعنی گام ماژوری می سازیم که نت بم فاصله تونیک یا درجه اول آن گام باشد) در مرحله بعد بررسی می کنیم که آیا نت زیر فاصله روی یکی از درجات گام ماژور ایجاد شده قرار گرفته است یا نه؟ اگر پاسخ مثبت بود با توجه به فواصل درجه اول با سایر درجات در گام های ماژور (که در بالا کاملا توضیح داده شد) فاصله مورد نظر را پیدا می کنیم. اما اگر نت زیر فاصله روی هیچکدام از درجات گام ماژور ایجاد شده قرار نگرفت، با کم و زیاد کردن نیم پرده نت بالایی را بر یکی از درجات گام ماژور منطبق می کنیم و تغیرات لازم را طبق جدول فوق اعمال خواهیم کرد و نام کامل فاصله را بدست می آوریم. معکوس فاصله: معکوس هر فاصله افزوده، فاصله ایست کاسته و بلعکس. معکوس هر فاصله بزرگ، فاصله ایست کوچک و بلعکس. معکوس هر فاصله درست، فاصله ایست درست. فواصل آنارمونیک: فواصلی هستند که تعداد نیم پرده هایشان برابرند ولی نام آنها متفاوت است. در بعضی از مراجع فواصل آنارمونیک را فواصل مترادف نیز خوانده اند. واژه آنارمونیک (مترادف) در خصوص نت ها و گام ها نیز کاربرد دارد. فواصل مطبوع و نامطبوع فواصل به دو دسته مطبوع و نامطبوع تقسیم می شوند. فواصل مطبوع، خوشایند یا ملایم: به ترتیب از مطبوعترین: همصدا – هشتم درست – پنچم درست – چهارم درست – ششم بزرگ – سوم بزرگ – سوم کوچک – ششم کوچک فواصل نامطبوع یا ناخوشایند: به ترتیب از نامطبوعترین: هفتم بزرگ – دوم کوچک – هفتم کوچک – درم بزرگ – و همه فواصل افزوده و کاسته


    تعداد کل آرای این پست : 6
    تعداد آرای مثبت : 6

    *** سفارش آهنگسازی و تنظیم پذیرفته میشود ***
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۸/۱۹ در ساعت 14:43

  2. 6 کاربر زیر از M.Hosseini برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. meisamsedighi آواتار ها
    meisamsedighi
    شماره کاربری
    59071
    کاربر تازه وارد
    دی /۱۳۹۲
    13
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی2
    154
    سپاس از شما 2 بار در 2 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    محمد رضا جان واقعا ممنون...فقط يه خواهشي داشتم ازتون...مطالب طولاني را كه زحمت ميكشين برامون ميزارين لطف كنيد سايز مطلب هم رعايت كنيد...به خدا چشمامون درد گرفت پا كامپيوتر....
    يا به صورت pdf برامون اگر زحمتي نيست آپلود كنيد...ممنون


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ در ساعت 01:37

  5. soheil6 آواتار ها
    soheil6
    شماره کاربری
    3882
    سـرپرسـت سایت
    مرداد /۱۳۹۰
    7,596
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی23730
    7,327
    سپاس از شما 27,655 بار در 6,219 پست
    Follows
    1
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط meisamsedighi تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    محمد رضا جان واقعا ممنون...فقط يه خواهشي داشتم ازتون...مطالب طولاني را كه زحمت ميكشين برامون ميزارين لطف كنيد سايز مطلب هم رعايت كنيد...به خدا چشمامون درد گرفت پا كامپيوتر....
    يا به صورت pdf برامون اگر زحمتي نيست آپلود كنيد...ممنون
    داداشم شما میتونی بانگه داشتن کلیدcontروی کیبرد وحرکت دادن قلطک موس به راحتی مطالب وب رو بزرگ وکوچیک کنی .
    موفق باشی


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1

    iP شما همواره رصد میشود :

    ....................................
    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ در ساعت 02:24

  6. 2 کاربر زیر از soheil6 برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  7. meisamsedighi آواتار ها
    meisamsedighi
    شماره کاربری
    59071
    کاربر تازه وارد
    دی /۱۳۹۲
    13
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی2
    154
    سپاس از شما 2 بار در 2 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    مرسي سهيل جان...
    ولي اگر pdf هم آپلود كنند عزيزان ممنون ميشيم..
    ..


    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ در ساعت 02:36

جستجو شده ها

فاصله ی کوچک

فا صله 4 بنیه ای

فاصله cubase.ir

نت های هر گام

بدست آوردن نت های گام

بنیه فاصله

گام های ماژور دیز دار پیانو

بنیه های فاصله

تا این لحظه 150 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی