کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: وقتی از کپی.ها کپی می.کنیم

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض وقتی از کپی.ها کپی می.کنیم

    موسیقی ما - مدتی است تب برنامه.های استعدادیابی موسیقی ایرانی بالا گرفته و هر شبکه تلویزیونی را که باز کنید، یکی از این برنامه.ها در حال پخش است. کار تا حدی بالا گرفت که علاوه بر شبکه.های فارسی.زبان خارج از ایران، بیشتر شبکه.های صدا و سیما نیز چنین برنامه.هایی را راه انداختند. برای بررسی لزوم استعدادیابی در موسیقی ایران و تحلیل نقاط قوت و ضعف این برنامه.ها به سراغ برخی از متخصصین این حوزه رفتیم تا در میزگردی تحلیلی، به آسیب.شناسی این مبحث بپردازیم.
    در این میزگرد محسن رجب.پور (تهیه.کننده باسابقه موسیقی ایران)، بهروز صفاریان (آهنگساز و پرودیوسر موسیقی پاپ)، هومن خلعتبری (رهبر ارکستر و اپرا و مربی اجرا و آواز ساکن اتریش) و باربد بابایی (مجری برنامه شب.کوک) در نظر گرفته شدند تا کنکاشی در نقاط قوت و ضعف هر یک از برنامه.های استعدادیابی اخیر کنیم. وجه مشترک تمامی این افراد، دست داشتن در یک برنامه استعدادیابی موسیقی بوده است. برخی از آنها را تا کنون دیده.اید و برخی در حال سیاست.گذاری و پیش.تولید هستند. هرچند که باربد بابایی به عنوان نماینده.ای از برنامه.های استعدادیابی تولیدی صدا و سیما در نهایت و بدون اطلاع در این نشست حضور نیافت!>> نسخه ویدئویی این میزگرد را از «تماشاخانه» مشاهده و دانلود کنید:. تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید . |. تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید . |. تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    .

    .
    • * مدتی است که تب برنامه.های استعدادیابی در حوزه موسیقی بالا گرفته و حتی صدا و سیمایی که معمولاً با ساخت و پخش چنین برنامه.هایی مخالف بوده هم این ضرورت را احساس کرد و وارد گود شد. بد نیست از اینجا شروع کنیم که چه شد چنین ضرورتی احساس شد؟
    .
    رجب.پور: من فکر می.کنم این یک اتفاق نوظهور در دنیا نیست و در کشورهای دیگر ده.ها سال است که مسأله استعدادیابی در شاخه.های مختلف از جمله موسیقی رواج دارد. در ایران قبل و بعد انقلاب هم این موضوع وجود داشته اما خیلی سیستماتیک نبوده است. از زمانی که شبکه.های ماهواره.ای شروع به کار کردند و بعداً اندکی پیشرفته.تر شدند، به غیر از انجام تبلیغ و تهیه گزارش، برنامه.سازی را شروع کردند. در چند سال اخیر یکی از راه.های بیزینس هم همین برنامه.های استعدادیابی بوده است. طی چند سال در تلویزیون.های غیرداخلی، این موضوع به حدی مخاطب داشته که در برنامه «استیج» کار به جایی رسید که مردم از همدیگر سوال می.کردند که این برنامه چه ساعتی آغاز می.شود؟ مسئولین داخلی هم به جای اینکه از ابتدا برنامه.ریزی کنند تا کار صحیحی در ایران انجام شود و نتیجه صحیح داشته باشد، آمدند برای جلوگیری از ریزش مخاطب تلویزیون.های داخلی آن برنامه.ها را با چارچوب.های بسته.تر و محدودیت.های چندبرابر داخل کشور به راه انداختند و به چند شکل نازل.تر در ایران تولید کردند. از آن.جا که ما در ایران آموزش موسیقی، یعنی بزرگ.ترین عامل هوشمندی شنیداری را نداریم، گوش شنیداری مخاطب طی چند دهه اخیر به شدت ضعیف شده و این باعث شده خیلی ناخواسته فقط به خاطر جذابیت صدای آدم.های جدید، دنباله.روی کنند و یکی از برنامه.ها پرمخاطب شود.
    .
    خلعتبری: این وسط من فقط یک پرانتز باز می.کنم و آن این است که برای درست.کردن این برنامه.ها تهیه.کننده یا برنامه.ساز مجبور می.شود که در آن چارچوب برنامه بسازد. نکاتی در برنامه.های خارج از ایران وجود دارد که بابت آنها ایرادی نیست آنها هیچ راهی ندارند جز اینکه برنامه.ای بسازند که هم خوب به چشم بیاید و هم بازدهی فرهنگی داشته باشد. یعنی جوانی که آمد و فرضاً اجرای چند تیتراژ سریال و یک آلبوم هم جایزه گرفت، بعد چه می.شود؟ همان چیزی که در این.ور دنیا هم هست. شما فکر کنید جوانی می.آید و مدتی کار می.کند و درس می.گیرد یا جایزه می.برد یا اگر هم جایزه نبرده، فالوئرهایش زیاد می.شود و می.رود. البته از نظر من تفاوت اصلی «آکادمی» و «استیج» در این بود که آنجا بچه.ها واقعاً درس می.گرفتند ولی در استیج تأکید زیادی روی این مسأله وجود نداشت و این بخش ماجرا بیشتر شو بود.
    .
    رجب.پور: واقعیت این است که خروجی برنامه.های خارجی، تنها خواننده.های رستوران.ها را زیاد می.کند.
    .
    خلعتبری: همیشه این.طور نیست. به اضافه اینکه برای داخلی.ها هم همین است. روزی نیست که من صفحه را باز کنم و 10-12 نفر آدم جدید لینک نفرستند و نگویند که من این کار را خوانده.ام. اصلاً مگر این.قدر خروجی هم می.شود؟ باید جایی هم باشد که این آقا خودش را معرفی کند. شما فرض کنید من خواننده هستم. از جیب خودم هم هزینه می.کنم و می.دهم بهروزجان برایم کار می.سازد و ضبط تمیز هم انجام می.دهم. اما چه کسی من را می.خرد و می.شنود؟ غیر از پسرخاله و دخترخاله؟ می.خواهم بگویم آن چارچوب به نظر من خیلی مهم است. من چند برنامه «شب.کوک» را هم قبلاً نگاه کردم و دو سه برنامه دیگر را هم دیدم. واقعیت این است که نمی.شود! باور کنید نمی.شود!
    .
    رجب.پور: ما مشکل اساسی داریم. بهروز صحبت.هایش را آغاز کند و من در ادامه صحبت.های شما مطالبی را دارم.
    .
    صفاریان: خیلی خوشحال.ام که این فضا مهیا شده و این مجال پیش آمده تا بتوانیم تحلیل آسیب.شناسانه.ای درباره این موضوع استعدادیابی که سال.ها است همه ما دغدغه آن را داریم، انجام دهیم. من این حق را برای تمام تلویزیون.های خارج از ایران متصور هستم که برای جذب مخاطب، شویی مثل «آکادمی...»، «استیج» یا «نکست پرشین استار» تولید کنند. ولی این حق را قطعاً به سازمانی مثل صدا و سیما در کشور خودم نخواهم داد که صرفاً برای تقلید یا مبارزه با یک فضا چنین کاری انجام دهد. من شخصاً با مدیران مربوط در ارتباط بوده.ام و سفارش برنامه این.چنینی را می.دادند و می.گفتند عیناً برای مبارزه با چنین برنامه.ای شبیه آنها را بسازید. این حق را من به آنها نمی.دهم که با وجود این همه استعداد در سرزمینم، بخواهند برنامه.ای تولید کنند که صرفاً خروجی شو و سرگرمی داشته باشد و قصدش به بازی گرفتن هیجان مردم باشد. سال.ها است که ما موسیقی.ای را در مارکت خودمان دنبال می.کنیم که بخشی از آن به تقلید موسیقی قبل از انقلاب و موسیقی لس.آنجلسی و حتی صداها می.پردازد. امروز هم در شکل مدرن.ترش، به تقلید از خواننده.های آمریکایی مثل «جاستین تیمبرلیک» و «جاستین بیبر» و... دست می.زنیم. نظر من این است که در موسیقی ایران پرودیوسر نداریم و فقط یک.سری شکارچی داریم که تا یک نفر موفق. می.شود، تهیه.کننده او را می.خرد و از او پول در می.آورد. تنها جایی که فقط می.شود امید داشت این اتفاق به شکل درست.اش رخ دهد، فضای واقعی استعدادیابی است؛ اتفاقی که از نظر من هرگز در کشور ما رخ نداده است.
    .
    خلعتبری: یکی از چیزهایی که من در دنباله حرف بهروز باید بگویم این است که سوای این تقلید.ها، در برنامه.های داخلی سعی کرده.اند تغییراتی هم بدهند. اما آقای رجب.پور عزیز! مهم.ترین چیزی که تفاوت بزرگی نسبت به برنامه.های این.ور دارد، تکنیک ساخت برنامه است. ما صدابردار خوب روی صحنه نداریم. ما دوربین خوب با کیفیت.های این.ور آب نداریم. من برنامه.های دیگر تلویزیون را هم می.بینم. این.همه خرج شده و آن آدم.های معروف روی صحنه تئاتر بازی می.کنند، اما صدا وحشتناک است. اصلاً باورتان می.شود مدت.ها است به هر دانشجویی که این.ور می.آید و می.خواهد موسیقی بخواند، می.گویم که موسیقی نخوان و برو صدابرداری بخوان! می.گویم صدابرداری صحنه و استیج.های بزرگ بخوانید و می.دانید که هر کدام اینها یک رشته جداگانه است. من این مدت هر از گاهی برنامه.های داخلی را دنبال کردم اما بزرگ.ترین کمبود را در تکنیک تولید می.بینم.
    .
    رجب.پور: دوستانی که در «شب.کوک» کار می.کنند، دوستان ما هستند. شاید خبر نداشته باشیم آنها در چه مربع کوچکی قرار گرفته.اند. 25 سال است که شغل من این است و بارها در این مربع قرار گرفته و توقع داشته.ام در یک مربع نیم.متر در نیم.متر یک فرش دوازده متری پهن کنم. می.دانم که مجری و تهیه.کننده برنامه، مدیر گروه، مدیر شبکه و... چه دردسرهایی را پذیرفته.اند تا این برنامه روی آنتن برود. ما اینجا دور هم جمع نشده.ایم به این بپردازیم که چرا این اتفاق رخ داده است. مشکل من این است که ما نباید بنشینیم یک برنامه.ای مثل «بفرمایید شام» در ممکلت مخاطب داشته باشد و بعد برویم «شام ایرانی» بسازیم. چون بفرمایید شام خودش برداشتی از تلویزیون.های بزرگ دنیا است. ایده برنامه آکادمی یا استیج یا نکست پرشین استار از برنامه.های بین.المللی برداشته شده است. اگر در اتاق فکر صدا و سیما تیم جامعه.شناسی داشته باشیم که بتواند روند خواست اجتماعی در چند سال آینده را تشخیص دهد، چه دلیلی وجود دارد تلویزیون.های آن.ور نخواهند از ما مخاطب بدزدند و برنامه بسازند؟ ما سال.ها است که می.دانیم سرگرمی در ایران نقش اصلی را بازی می.کند. ما هنوز فقر کنسرت داریم. چیزی که در دنیا به ندرت اتفاق می.افتد این است که شما الان بلیت.فروشی را باز کنید و دو ساعت بعد بلیت.ها تمام شود. تازه الان که خوب شده است. در دنیا به چه کسی باید بگوییم که ما می.خواستیم برای گروه آریان کنسرت برگزار کنیم و طرف ساعت 5 صبح رفته صف ایستاده تا وقتی فروشگاه ساعت 8 صبح باز می.شود، بلیت فیزیکی بخرد؟ یا استاد «شجریان» کنسرت داشته و ساعت 7 صبح بلیت.فروشی شروع می.شده، اما طرف از شب قبل رفته و در صف ایستاده است.من چند روز قبل با یکی از دوستان صحبت می.کردم و گفتم که پس از انقلاب به دلیل بحران جنگ و... برای گوشت، نان و خیلی از اقلام ضروری خوراکی در صف می.ایستادیم. الان به خودکفایی رسیده.ایم ولی در هنر، نه. وقتی می.دانیم به خودکفایی نرسیده.ایم، چه دلیلی وجود دارد که بایستیم تلویزیونی که دو سال از عمرش گذشته، یک برنامه خارجی را به بدترین شکل ممکن کپی کند؛ کپی خوانندگان داخلی و خارجی را رو کند و یک نفر بخواند بعد ما به برنامه.ساز بگوییم که این کپی را کپی کن.

    نکته دیگری را می.خواهم در پرانتز بگویم. آقای خلعتبری! در تمامی بخش.ها تجهیزاتی در ایران وجود دارد که در اروپا نیست. تصویربرداری بازی.های والیبال جهانی در ایران را نگاه کنید و تصویربرداری فوتبال را نگاه کنید که دوربین.ها و تجهیزات و متخصصان بسیار خوبی در این زمینه داریم. مثلاً ما دو میز «ساوند کرفت 2012» برای صدابرداری در برج میلاد تهران داریم. در «گیبسون آمفی.تیه.تر لس.آنجلس» میز آنالوگ 1994 وجود دارد. من به شما اطمینان می.دهم این تجهیزات در «گیزنر هال» یا «رویال آلبرت. هال» نیست. ما مشکل تجهیزات نداریم. شاید مشکل آدم متخصص داشته باشیم اما مسأله این است که هدف برنامه.سازان ما فقط ریزش مخاطب تلویزیون.های آن.طرف است. اگر دست همین بچه.های داخلی را باز بگذارند، شاید بتوانند کارهای زیادی انجام دهند.
    .
    صفاریان: در ادامه فرمایشات محسن.جان من اضافه می.کنم که محدودیت.ها در فضای ما وجود داشته و دارد. اما ما با همه این محدودیت.ها، در موسیقی کارهای خوبی کرده.ایم. با «شادمهر عقیلی» یا «محمد اصفهانی» در سال 76 شروع کردیم و در آن زمان به لحاظ ساختار و محتوا و فضای تکنیکال محدودیت.هایی داشتیم. این روزها که دیگر چیزی به نام موسیقی لس.آنجلسی وجود ندارد و موسیقی از نظر من به رسمی و غیررسمی تقسیم می.شود و ما اگر به لحاظ کلام و ترانه، رابطه.مان را با لس.آنجلس قطع کنیم، شاید موسیقی لس.آنجلسی بخش عمده هویت.اش را از دست دهد. چرا که پس از این.همه سال، اکثر آن موسیقی از فضای داخلی تغذیه می.شود. یعنی با همه محدودیت.ها اتفاق خوب را می.شود در اینجا رقم زد.

    من می.گویم در موسیقی این اتفاق افتاده و در فضای برنامه.سازی تلویزیون و کارگردانی و حتی فیلم و سریال این اتفاق نیفتاده و نمی.افتد. من الان در این موضوع بحث محتوا دارم. هومن.جان! به لحاظ تکنیکال قطعات، پُست.پروداکشن و پری.پروداکشنی که شما در برنامه «آکادمی» داشتید، از نظر من ساختار بسیار باکیفیتی داشت و هیچ.چیز از یک برنامه آمریکایی کم نداشت. فکر هم می.کنم اکثر کارگردان.ها انگلیسی هستند و ایرانی نیستند. این اتفاق به قول محسن.جان می.تواند رخ دهد. با توجه به محدودیت.هایی نظیر اینکه نمی.توانیم ساز نشان دهیم و... اما مخاطب.هایی که در برنامه.ای مثل «شب.کوک» داشتیم، نشان داده که اگر بتوانیم به لحاظ محتوا درست عمل. کنیم، می.توانیم خروجی.های خوبی را به جامعه بفرستیم.
    .
    رجب.پور: در ایران هر اتفاقی که توسط بخش خصوصی آغاز شده، نتیجه بهتری داشته است. بهروز به نکته خوبی اشاره کرد. سال 68 جنگ در ایران تمام شد و گوش جامعه از شنیدن صرف حماسه خارج شد. چون ما دیگر جنگی نداشتیم که برای آن حماسه بسازیم. چون دولت هم حمایتی از موسیقی نمی.کرده و برنامه.ریزی هم در این حوزه نداشته، بخش خصوصی با اندک توانمندی و فضای بسته.ای که داشته، شروع کرده است. شما دقت کنید که سر قیف از سمت لس.آنجلس به داخل بوده و این در فاصله سال.های 70 تا 78 برعکس شده و الان به جایی رسیده که دیگر چیزی به اسم موسیقی لس.آنجلسی نداریم. به قول بهروز اگر شعر و آهنگی که از این طرف ارسال می.شود هم نرود، دیگر اتفاق زیادی در لس.آنجلس رخ نمی.دهد. همین 7-8 شرکتی که عمر و قدمت آنها از اول دهه 70 است، توانستند تمام آنچه که از لس.آنجلس برای گوش داخلی تزریق می.شده را برگردانند. آنچه که امروز رخ می.دهد این است که هر اتفاقی در حوزه استعدادیابی رخ داده، دولتی است. کار دولتی چارچوب.های خودش را دارد. اگر این موضوع به بخش خصوصی برود، مطمئناً تمیزتر اتفاق خواهد افتاد.
    .
    خلعتبری: واقعاً شما فکر می.کنید این موضوع در بخش خصوصی تغییر می.کند؟
    .
    رجب.پور: ما الان کار جدیدی را شروع کرده.ایم و اولین و تنها اولویت ما این است که کسی که می.خواهد خودش را به ما معرفی کند، قطعه کس دیگری را نباید بخواند. در موسیقی پاپ صرفاً نباید خواننده بود و باید توانایی دیگری هم داشت. یعنی نباید به قول شما فقط خاله و دایی.اش از او تعریف کنند. شبیه کسی نخواند و خودش باشد و بتواند از خودش فرمول یا منش جدیدی را معرفی کند.
    .
    صفاریان: این جای بحث دارد و شاید برای برخی استعدادها شرایط فراهم نباشد که خودش بسازد و و بخواند. تکلیف این افراد چه می.شود؟
    .
    رجب.پور: می.خواستم منشأ آن بخش خصوصی را بگویم. به قول شما یک.سری از افراد هستند که پروداکشن را ندارند، اما قابلیت دارند. وقتی به آن قابلیت رسیدیم، شاید در قدم اول نشود ولی در قدم دوم می.شود به سراغ آنها هم رفت. یک نکته دیگر را هم فراموش نکنید. ما الان در بحران آدم.های بین 20 تا 30 سال ایران قرار گرفته.ایم. شما فکر کنید در قدیم اگر از هر 100 نفر یک نفر می.خواست به دنبال این کار بیاید، الان آن صد نفر، صد هزار نفر شده است. یعنی تعداد آدم.هایی که می.خواهند به این کار بیایند، هزار برابر شده است.
    .
    خلعتبری: یک نکته در مورد حرف.های بهروزجان باید بگویم که ما در آکادمی کارگردانان ایرانی هم داشتیم و کارگردان انگلیسی هم بود. قسمت محتوای داستان این است که 95درصد بچه.هایی که انتخاب می.شوند، مشکل آواز و خواندن دارند. از نفس.گرفتن، بیان، شکستن کلمه موقع خواندن آواز تا ندانستن ضرب مشکل دارند. اگر واقعاً ما می.خواهیم یک تأثیر فرهنگی بگذاریم، باید این برنامه.ها با معلم آواز خوب باشد. سیستم برنامه آکادمی به این صورت بود که نفری که انتخاب می.شود، متوسط باشد و به تدریج بالا بیاید و کسی که دنبال می.کند ببیند که طرف در روز اول صدای غاز می.دهد و در روز آخر آن.قدر خوب لایو می.خواند که مردم فکر می.کنند این لب می.زند. من که آنجا نشسته بودم، اگر این بچه.ها اشتباه می.کردند و فالش می.خواندند، دلم از خوشی قنج می.رفت که مردم واقعاً متوجه می.شوند برنامه زنده است. همه ما اصطلاحاً از یک قابلمه غذا می.خوریم و نان خود را در آن می.زنیم. همه ما ایرانی. هستیم و برای موسیقی ایران می.خوانیم. یک.سری آن.ور خط هستند و یک.سری هم این.ور خط. اگر واقعاً بخواهیم به موسیقی ایران چند خواننده خوب وارد کنیم، بدون معلم آواز و تکنیک و بدون بار آوردن این استعداد نمی.توانیم به جایی برسیم. 90درصد این آدم.ها ایراد آواز دارند. حتی خیلی از بچه.های خوب.مان که موزیسین و آهنگساز در ایران هستند، اینها را نمی.دانند. نمی.دانند که طرف وسط کلمه نباید نفس بکشد.
    .
    • * می.خواهم کمی جزئی.تر صحبت کنیم. مثلاً درباره اینکه آیا هدف این برنامه.ها سرگرمی است یا هنر؟ این برنامه.هایی که تا امروز تولید شده.اند، قرار بوده که مردم را سرگرم کنند و از این بابت موفق هم بوده.اند؛ اما آیا همانند نمونه.های خارجی بسیاری از خواننده.ها و گروه.های معروف محصول آن برنامه.ها هستند یا نه؟ و دیگر اینکه مقایسه.ای بین برنامه.های ایرانی و نمونه.های موفق خارجی داشته باشیم.
    .
    صفاریان: مشکلی که من با برنامه آکادمی داشتم، این بود که استعدادهای خوش.صدایی در مرحله مقدماتی می.دیدم که اجرا می.کردند. اما این.گونه عنوان می.شود که شما چون خیلی خوش.صدا هستید، ما نمی.توانیم کاری برای شما انجام دهیم. پس بخشی از استعدادیابی اینجا رها می.شود و ما فقط یک.سری آدم که فکر می.کنیم پایه حداقلی دارند را باید آموزش دهیم. چه کسانی به غیر از نخبگانِ این کار -که ثابت شده.اند و کار کرده.اند و رزومه حرفه.ای دارند- می.توانند انتخاب صحیح و دقیقی انجام دهند؟ خیلی. از انتخاب.هایی که در این برنامه دیدم، به این صورت بود که آدم.ها هر چه.قدر شبیه.تر می.خواندند، رأی.های بیشتری می.آوردند. یک خواننده یا کسی که آنجا می.نشیند، آیا می.تواند صرفاً به دلیل خوب بودن خودش، صاحب.نظر هم باشد؟
    .
    خلعتبری: آوردن یک چهره نه.تنها در موسیقی ما که در خارج از ایران هم همیشه موج مثبت به همراه داشته و مردم را به سمت آن جریان کشانده است. شما نمی.توانید از این به سادگی بگذرید. در «شب.کوک» خودمان هم مثلاً اگر «همایون شجریان» یکی از داوران بود، همین اسم و رسم او باعث می.شد که تعداد بینندگان دَه.برابر شود.
    .
    رجب.پور: البته این نکته فراموش نشود که همایون شجریان از دسته.ای از خوانندگان است که اول باید متخصص آواز شود و بعد آواز بخواند. اتفاقاً او جزو آدم.هایی است که می.تواند مؤثر باشد.
    .
    خلعتبری: من روی اسم آدم.ها تأکید دارم و به نظرم یک اسم می.تواند مردم را پای برنامه بنشاند. دومین تفاوت آکادمی با استیج همین بود. اسم آکادمی به این دلیل بود که ما به طرف آموزش آکادمیک می.دادیم. نت و ریتم و... را آموزش می.دادیم و تعلیم ما سینه به سینه نبود. من که آن برنامه را نساخته بودم و در آنجا مهمان بودم. از روز اول هدف آن برنامه این بود که آدم.های متوسط و رو به پایین انتخاب شوند و بالا بیایند تا این برنامه جذابیت پیدا کند. می.خواستند این.طوری بچینند که مردم با چهره و خلقیات این افراد کم.کم آشنا شوند و در عین حال، تأثیر فرهنگی هم در جامعه داشته باشد و داشت. من آن.قدر بازخوردهای خوب آن زمان داشتم که مثلاً خانمی با موبایل از پیانونوازی دخترش فیلم گرفته بود و دخترش هم باخ می.نواخت. .... برای من فرستاده بود و گفته بود که نه خانواده من و نه خانواده همسرم و نه من اهل موسیقی نیستیم. گفت که ما از برنامه شما خوش.مان آمد و دخترمان را به کلاس پیانو فرستادیم و او اکنون برای ما باخ می.نوازد.
    .
    صفاریان: آقای خلعتبری! اگر استعدادهایی که خواننده خیلی خوبی بودند را می.آوردیم و چیزی برای یاددهی به آنها داشتیم و مثلاً صحنه.گردانی را به آنها می.آموختیم، سطح کیفی بالا نمی.رفت؟
    .
    خلعتبری: شاید این.گونه می.شد ولی تفاوت متوسط.ها با آن خوب.ها آن.قدر زیاد بود که مردم از همان روز اول به آن خوب.ها رأی می.دادند.
    .
    صفاریان: تکلیف آن استعداد چه می.شود؟
    .
    خلعتبری: تکلیف استعداد این است که به برنامه.ای مثل «شب.کوک» برود.
    .
    رجب.پور: نتیجه برنامه آکادمی این بوده که بهترین خواننده.اش، خواننده رستوران ارکیده لندن شده است. مشکل من در همه این برنامه.ها با خروجی است. شما فکر کنید شرکت.های تهیه و تولید موسیقی با نفر سوم مسابقات استعدادیابی بین.المللی بهترین قرارداد پنج یا ده ساله می.بندند. بزرگ.ترین معضل ما در برنامه.های استعدادیابی نظیر استیج، آکادمی و شب.کوک و... این است که خروجی آنها به همه کویر یزد می.خورد. یعنی یک نفر از این جماعت سرانجامی ندارد. علت چیست؟ اگر تهیه.کننده.ای که اصول جامعه.شناسی مملکتش را می.شناسد و گوش شنیداری مردم را بلد است و می.داند موسیقی روز چیست و می.تواند آن را با اصول جامعه.شناسی و پتانسیل موجود تلفیق کند در برنامه.ای وجود نداشته باشد، فایده ندارد. اگر قرار است که ما کپی کنیم برنامه «سایمون گس» را ببینیم و حداقل درست کپی کنیم. نتیجه. این می.شود که چهار تا اسم جدید به این بازار بیاوریم. ما بدون داشتن برنامه.ای مثل آکادمی، آدم.هایی که موسیقی آکادمیک نخوانده بودند مثل شادمهر عقیلی، گروه آریان، حمید غلامعلی، محسن چاوشی و محسن یگانه و... را معرفی کردیم. این آدم.ها به عنوان یک هِد بالا آمدند و اکنون صد خواننده پشت آنها هستند.روزی که «دنیا دیگه مثل تو نداره» بنیامین را معرفی کردیم، در عرض سه ماه پنجاه کپی بنیامین را برای خودم فرستادند. طرف فکر می.کرد اگر مثل بنیامین بخواند، ما او را قبول می.کنیم. ما گفتیم این که معرفی شده، یک نفر دیگر با یک پتانسیل دیگر می.خواهیم. در جواب صحبت.های بهروزجان باید بگویم یکی از ضعف.های کلی همه برنامه.های استعدادیابی این.ور و آن.ور آب این است که هدف کلی برای معرفی پدیده یا استعداد جدید وجود ندارد. صرفاً یک برنامه سرگرمی است. داخلی.ها می.خواهند تعداد مخاطبان خارجی.ها را کم کنند و خارجی.ها هم می.خواهند اسپانسر بیشتر جذب کنند. فلسفه تلویزیون.های غیرایرانی تجارت است. صدا و سیمای ما بودجه دارد و اگر یک روز تبلیغ هم نداشته باشد، خوب یا بد کارش را انجام می.دهد. اگر یک تلویزیون ایرانی نتواند به اندازه کاری که انجام می.دهد تبلیغ کند، ظرف یک سال از بین می.رود. ما تلویزیون هایی را داشتیم که شروع به برنامه.سازی کرده بودند و از بین رفتند چون نتوانستند تبلیغ بگیرد. ما به جای اینکه به کپی.برداری از آنها بپردازیم، خودمان می.توانیم با همین قوانین شرعی که در ایران وجود دارد، محتوای جدید و استعدادهای جدیدی را معرفی کنیم. تا الان کرده.ایم اما فکر می.کنم مشکل، نخواستن است.
    .
    صفاریان: هومن.جان! ببخشید آن موقع صحبت.های شما را قطع کردم. می.خواستم پاسخ شما به این سوال که چه کسی می.تواند استعدادها را شناسایی کند را از شما بشنوم.
    .
    خلعتبری: به نظر من قسمت مهم داستان این است که تأثیر فرهنگی در جامعه داشته باشد. من این قسمت داستان که همه بیایند و سرگرمی بسازند را قبول دارم و باید هم باشد. بیننده هم باید بیاید و اس.ام.اس بدهد و درآمدزایی انجام شود. ولی من فکر می.کنم بهتر است برای آن قطاری که عرض کردم در حال رفتن است، چهار یا پنج نفر تربیت شوند. این حرف شما که چه کسی این افراد را تربیت کند، واقعاً مهم است. من رهبری کُر خوانده بودم. رهبری کُر به این صورت است که شما باید هر ترم جلوی معلم و سایر دانشجوها به یک.سری آدم آماتور درس آواز بدهید. چون رهبر کُر باید بتواند صدای خواننده را در بیاورد؛ خواننده.های آماتوری که مثلاً فروشنده یا پستچی هستند و رهبر باید بتواند صدای این افراد را بار بیاورد. من دوازده ترم این درس را می.خواندم. منِ نوعی به اضافه اینکه موسیقی ایرانی بلد بودم و ردیف ایرانی ساز زده.ام، پاپ هم می.شناختم. نظر مردم درباره کسانی که روز اول به آن شکل می.خواندند و در عرض سه ماه و نیم تغییر کردند را باید دید. من فکر می.کنم کسانی که آنجا می.نشینند، به اضافه این پرانتز که درس هم می.دهند باید این مهم را داشته باشند. بعد همین صحبت می.شود که عده.ای بیایند و بخوانند و بروند.
    .
    صفاریان: یک خواننده درجه.یک بودن صرفاً دلیل کافی است برای این که بتواند خواننده. دیگری را شناسایی کند و تکنیک.هایش را تشخیص دهد؟
    .
    خلعتبری: به نظر من نیست. لازم است ولی کافی نیست.
    .
    صفاریان: برای تبلیغات کافی است.
    .
    خلعتبری: تبلیغات یک داستان دیگر است و صد سال قبل هم همین.طور بود. ولی در آن اتاقِ دربسته آن آقا که خواننده معروف هم هست، واقعاً چیزی به این خواننده جوان یاد می.دهد؟
    .
    صفاریان: یا اصلاً تشخیص و زیبایی.شناسی درستی دارد؟ چون خیلی از خواننده.های معروف ما گاهی در تولید آثار خودشان هم مشکل دارند.
    .
    خلعتبری: این را قبول دارم. اینکه من شما را قبول دارم، بحث جداگانه.ای است ولی آهنگسازان زیادی وجود دارند که این.گونه هستند. مشکل اصلی بچه.های آهنگساز و تنظیم.کننده ما این است که همه در استودیو هستند. این افراد در ضبط مدام می.گویند که فلان بخش را از اول بخوان، فلان بخش را به شکل دیگری بخوان و کلاً بخش.های مختلف را مثل پازل به هم می.چسبانند و نهایتاً آهنگ «گلپری جون» ساخته می.شود!
    .
    صفاریان: گاهی اوقات به جای تنظیم، تدوین انجام می.شود.
    .
    خلعتبری: بعد همان خواننده.ی ما که آهنگ «گلپری جون» با صدای او می.گیرد و مردم استقبال می.کنند، زمانی که روی استیج می.رود، همه با تعجب نگاه می.کنند و می.گویند این بود؟! در حالی که خواننده.های قدیمی.تر ما این.گونه نبودند. خیلی از آنها هستند که هنوز در اجراهای صحنه کوک و تمیز می.خوانند. پیر شده.اند و شاید شما بگویید که داد هم می.زنند ولی کوک است. در صورتی که جوانان ما که در استودیو خوانده.اند و معروف شده.اند، وضعیت مناسبی ندارند.
    .
    صفاریان: خیلی وقت.ها اینها استعدادهای ما را شناسایی می.کنند و روی خروجی که بیرون می.رود، تأثیر می.گذارند. شاید هرچه شبیه.تر به خودش یا یک خواننده معروف دیگر بخوانند، تأییدشان می.کند.
    .
    خلعتبری: شغلی در اینجا هست که من هر از گاهی در کنار کار رهبری ارکستر انجام می.دهم و «مِنتور» نام دارد. مِنتور مربی آواز است. تمام خواننده.های پاپ یا خواننده.های اپرا همگی یک منتور یواشکی دارند! آنها اصلاً لو نمی.دهند که منتور من چه کسی است. منتور کسی است که به صورت پنهانی با خواننده کار می.کند و در زبان آلمانی به چنین فردی «گوش سوم» می.گویند. این شخص نه آهنگساز است، نه صدابردار است و شخص سومی است که در این مقوله هیچ کاری ندارد. ما در ایران منتور نداریم. شاید یکی دو نفر باشند که اعلام نمی.کنند اما در اروپا، خوانندگان پاپ یا کلاسیک را اگر بکشید هم نمی.گویند که مربی آنها چه کسی است. به هرحال نقد همه این برنامه.ها البته به غیر از یک مورد، نبودن منتور است. به نظر من هر کدام از این برنامه.ها نکات مثبت و منفی داشتند. در داخل کشور چند مدل از این برنامه.ها به راه افتاده و در دبی و کشورهای دیگر هم این برنامه.ها وجود دارد اما نقطه ضعف همه آنها عدم وجود منتور آواز است. خواننده هر کسی می.خواهد باشد و آهنگساز هم هر کسی می.خواهد باشد. تا منتور وجود نداشته باشد، نمی.تواند در عرض دو ماه و نیم یا سه ماه یک پکیج را بسازد و بالا بیاورد. اگر بحث شاگردی در مدت ده یا پانزده سال باشد، این امکان وجود دارد. ولی در عرض دو یا سه ماه امکان ندارد. داستان سرمایه.گذار و داشتن منتور بسیار مهم است.
    .
    صفاریان: مثلاً قبل از اینکه محسن چاوشی اولین کارهایش را بخواند و این صدا را در جامعه ما تثبیت کند، اگر یک صدای این.چنینی در آکادمی یا استیج شرکت می.کرد، کسی می.توانست این استعدادی که امروز یکی از بزرگ.ترین خواننده.های ما از لحاظ طرفدار و کار است را شناسایی کند؟ یعنی شما فکر می.کنید قبل از ظهور محسن چاوشی در ایران، اگر در چنین برنامه.ای شرکت می.کرد، انتخاب می.شد؟
    .
    خلعتبری: اگر به منِ نوعی بود، حتماً انتخابش می.کردم. در استیج من نبودم، چون آن برنامه اصلاً معلم نداشت که من حضور داشته باشم. من نه آهنگساز و نه تهیه.کننده هستم. ولی اگر شخصی مثل آقای چاوشی عزیز بود، من مطمئناً او را برمی.داشتم.
    .
    صفاریان: منهای شما آیا دیگران هم او را انتخاب می.کردند؟
    .
    خلعتبری: شاید.
    .
    رجب.پور: نه. همین برنامه.های کوچک داخلی که داریم، با توجه به چارچوب بسته.ای که در آنها وجود دارد، شاید در محتوا و استراتژی این مشکل را داشته باشند که ده قطعه می.دهند و می.گویند باید این آثار را بخوانی و بیایی اینجا تا انتخاب شوید. این بزرگ.ترین ضعف آنها است. اگر شما در این ده قطعه هرچه بیشتر شبیه بخوانید، لایک و امتیاز بیشتری از کارشناسان دریافت می.کنید. این تنها ضعف.شان است. همین «شب کوک» و... با این ظرفیت کوچکی که دارند، شاید به مراتب موفق.تر از برنامه.هایی بودند که در شبکه. من و تو یا شبکه.های ایرانی دیگر خارج از کشور ساخته شده است. آن شبکه.های ایرانی خارج از کشور دست.شان باز بوده و می.توانستند خواننده خانم بیاورند یا ساز نشان بدهند، به غیر از اینکه بخواهند شو کنند. اما در نهایت به جز جمع کردن عده.ای طرفدار دور خودشان، هیچ بار مثبت یا بازدهی نداشتند.
    .
    خلعتبری: متریالی که ما در ایران داریم، متأسفانه در خارج از کشور نیست.
    .
    رجب.پور: همه اتفاقاتی که در این برنامه.ها رخ داده، هیچ قدم فرهنگی نداشتند و ما از آنها خروجی نداشتیم. همه این آدم.ها هم از داخل ایران آمده.اند. اغلب آدم.هایی که در این برنامه.ها شرکت کرده.اند، کسانی هستند که به ایران برگشتند و در بازار رقابت با خواننده.ای که آن.ور نرفته هم نتوانسته رقابت کند. این افراد در خارج از کشور تلویزیون و دوربین در اختیار داشتند. دو یا سه ماه در لندن یا دبی نشان داده شده.اند. «مهران آتش» خواننده.ای بود که با یک گروه موسیقی از ایران خارج شد و تمایل به بازگشت به کشور دارد.

    خلعتبری: او به ایران رفت، اما اجازه کار به او ندادند و الان دوباره به لندن بازگشته است.
    .
    رجب.پور: ایشان در تمام این سال.ها بعد از اول شدن در آکادمی ، یک قطعه را تولید و ارائه کرده که اثر بدی نبود و بعد از آن نتوانست رکورد خودش را بزند یا جایی که گرفته بود را نگه دارد.
    .
    خلعتبری: دقیقاً همان صحبتی است که در ابتدا داشتیم. بدون سرمایه.گذار و پرودیوسر و منیجر این مهم، چه در ایران و چه خارج از ایران امکان.پذیر نیست.
    .
    رجب.پور: اما مطلقاً سرمایه هم نیست. من خودم 25 سال است در این کار هستم و در کنارش موسیقی خوانده.ام تا حداقل سواد را داشته باشم و حرف نامربوط در این شغل نزنم. به این نتیجه رسیده.ام که سرمایه بخش عمده معرفی یک هنرمند نیست. اول باید قابلیت و استعداد داشته باشد. دوم اینکه یک منتور خوب در کنارش باشد و بتواند او را پرورش دهد. سوم اینکه جامعه.شناس بسیار خوبی باشد که بداند این منتور تو را در چه مسیری پرورش دهد. از همه مهم.تر در بخش استعدادیابی به حرف بهروز می.رسیم. ما احتیاج به آدمی داریم که خط.شکنی کرده باشد. آدمی مثل محسن چاوشی شاید در مرحله مقدماتی استعدادیابی داخل یا خارج از کشور رد می.شد. این آدم پای اعتقادش ایستاد و بدون کنسرت و هیچ اجرای زنده الان قطعاً پرطرفدارترین خواننده داخل و خارج از این مملکت است.
    .
    خلعتبری: خدا را چه دیدید؟ شاید یک روز هم محسن چاوشی روی صحنه حاضر شد و زنده خواند!
    .
    رجب.پور: حتماً می.خواند. می.خواهم بگویم بدون اینکه تلویزیون او را نشان دهد، آن.قدر بار تبلیغاتی داشته که به اینجا رسیده است.
    .
    صفاریان: «اندی» خواننده.ای است که من او را دوست دارم. در حالی که اگر روز اول یک کارشناس صدایش را می.شنید، حتماً او را از ادامه راه منصرف می.کرد!
    .
    رجب.پور: ولی پای اعتقادش ایستاد.
    .
    خلعتبری: زمانه و آنچه که ما می.گوییم شانس هم مهم است.
    .
    رجب.پور: شاید هرکس دیگری را جای محسن چاوشی در فیلم «سنتوری» می.گذاشتند، این.گونه نمی.خواند. پس به همین جامعه.شناسی هنری می.گویند. یعنی طرف بدون داشتن منتور و سرمایه.گذار، خودش به صورت فردی توانسته در اینجا کارش را انجام دهد. با یک مثال حرفم را تمام می.کنم. یک روز در لس.آنجلس آمدیم کنسرت برگزار کنیم و من در سالن برای تست آکوستیک شروع به دست.زدن کردم. برای نور.پردازی و صدابرداری هم حرف زدیم. از من پرسیدند که شغل شما چیست؟ گفتم که برنامه.گذار و تهیه.کننده هستم. گفتند که پس چرا دخالت می.کنید؟ گفتم من از جایی آمده.ام که مجبور هستم حداقل فهم آکوستیک، صدا و نور را داشته باشم تا بتوانم در کارم موفق باشم. محسن چاوشی و امثال او مجبور بودند خودشان منتور خودشان باشند و سرمایه.گذار خودشان هم باشند.

    برای جمع.بندی باید بگویم انتقاد صریح به همه برنامه.های استعدادیابی که طی سال.های اخیر در داخل و خارج از ایران برگزار شده، به دلایل مختلف دارم. دلیل اول این است که این برنامه.ها جامعه.شناسی نداشتند که بداند خروجی این آدم.ها چه خواهد شد. شما فکر کنید خروجی دست.ششم برنامه «America’s Got Talent» برایش اتفاق رخ می.دهد ولی اینجا برای خروجی درجه یک ما هم هیچ اتفاقی رخ نمی.دهد. داخلی و خارجی هم ندارد و اتفاقاً خارجی.ها به مراتب بدتر از داخلی.ها هستند. نکته مهم.تر اینکه ما هدف نداریم. بخش آموزش حتماً مهم است ولی باید یک آدم را درست کشف کنیم.
    .
    صفاریان: این برنامه.ها هدف دارند. هدف مبارزه با نمونه.های ایرانی بیرون از ایران است.
    .
    رجب.پور: داخلی.ها هدف دارند و متأسفانه هدف.شان مقابله با آن برنامه.ها است.
    .
    صفاریان: در نمونه.های خارجی هم هدف فقط جذب مخاطب است.
    .
    خلعتبری: به نظر من واقعاً یک منیجر و یک فرد این.کاره و جامعه.شناس به علاوه منتور باید وجود داشته باشد. ما واقعاً از لحاظ تکنیکی آدم این.کاره در داخل ایران نداریم. دستگاه.ها طبق حرف شما بسیار خوب است و من می.دانم. ولی آدمی که از این دستگاه.ها بتواند درست استفاده کند، متأسفانه هنوز نیست. جوانان ما باید این سمت را دودستی بچسبند! باید چند سال دوره بگذرانند و به ایران بیایند.
    .
    صفاریان: مدیریتی که بتواند آدم.های بااستعداد و این.کاره را جمع و متمرکز کند تا کیفیت را ایجاد کنند، وجود ندارد. آدم.هایی که بحث.های تکنیکال و پست.پروداکشن و پری.پروداکشن را با کیفیت خوب می.شناسند وجود دارد. اینکه چرا از این ظرفیت.ها استفاده نمی.شود را باید در فضای دیگری بررسی کرد.
    .
    رجب.پور: چرای این داستان به بودجه بازمی.گردد. من خبر دارم که در برنامه.های داخلی حوزه موسیقی، اصلاً بودجه.ای به آن اختصاص نمی.یابد. شما باید به دنبال یک اسپانسر حداقلی باشید و مجبورید که جای ارزان پیدا کنید. مجبورید از تجهیزات دست.چندم استفاده کنید. فکر می.کنم یکی از بزرگ.ترین راهکارهای بسیاری از ناهنجاری.های جامعه ما چه در داخل و چه در جوامع ایرانی خارج از کشور که جامعه. سرخورده.ای شده.اند، برای ایجاد آرامش و متخصص تولید کردن در ایران، گذراندن دوره.های موسیقی در دبستان و راهنمایی است. در کشوری مثل اتریش به تعداد شماره.های ملی همه آدم.ها زمانی که فارغ التحصیل راهنمایی و دبیرستان می.شوند، همه موسیقی را به صورت متوسط بلدند. اگر خواستند ادامه می.دهند و اگر نخواهند هم ادامه نمی.دهند. اما یک اتفاق خوب رخ می.دهد و آن هم این است که گوش خیلی خوبی دارند. یکی از بزرگ.ترین معضلات جامعه ما مخاطبی است که موسیقی بد گوش می.کند. ما کنسرت برگزار می.کنیم و بعد از هر قطعه تمام افراد داخل سالن منهای یک.دهم درصد، همگی دست و سوت و جیغ می.زنند. یک دسته موزیسین قدرتمند روی سن می.نوازند اما هد آنها خواننده.ای است که همه را فالش می.خواند! من می.گویم بزرگ.ترین مشکلی که ما داریم، خریدن بلیت خواننده.ای است که متخصص نیست. ما باید بتوانیم در مملکت خودمان، موسیقی را از پایه و درست آموزش دهیم. من می.گویم از این نسلی که تا الان بزرگ شده، بگذریم. کسی که اکنون ده ساله است و در اول دوره متوسطه قرار دارد، یک دوره سه ساله موسیقی بگذراند. این.طور چهار سال دیگر هر کسی در این مملکت دیپلم بگیرد، در کنارش موسیقی را هم بلد است.
    .
    صفاریان: من فکر می.کنم درباره بچه.های کم.سن اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. اما من می.گویم نمی.توانیم قید مخاطب را بزنیم.
    .
    رجب.پور: ما خواننده.ای داشتیم در ایران به نام «مریم دی.جی» که همه مؤلفه.های موسیقی را رعایت نکرده بود ولی امکان نداشت از درب منزل خارج شوید و صدای او را نشنوید!
    .
    صفاریان: این استثناها وجود دارد. اما کارهای خوبی که آمده را مردم گوش نکرده.اند؟ آیا «غریبه» فریدون آسرایی را گوش نداده.اند؟
    .
    رجب.پور: چرا ولی یک مشکل وجود دارد. به آن کار کوتاه.مدت می.گویند و باید برنامه داشته باشیم. در کوتاه.مدت باید خوراک خوب تزریق کنیم. در میان.مدت هنرمند را آموزش دهیم و در بلندمدت جامعه را آموزش دهیم. من گاهی اوقات به این باور می.رسم که ما داریم به این سمت می.رویم که موسیقی آن.قدر خراب شود که دیگر کسی موسیقی گوش نکند. این گوش را نمی.توانیم بدون خوراک بگذاریم.
    .
    صفاریان: فکر می.کنید این اتفاق هدفمند است یا خود به خود این.طور شده؟
    .
    رجب.پور: بخشی هدفمند است، چون بعضی اقدامات ریشه.ای از وسط قطع شده ولی بخشی هم به عدم تخصص برمی.گردد. در کمیسیون.های مختلف فرهنگی این کشور، اصل اساسی مخالفت با موسیقی وجود دارد. وقتی افتخار وزیر ارشاد اسبق ما، نرفتن به کنسرت است، من چه توقعی می.توانم داشته باشم که در این حوزه به جامعه آموزش دهم؟ اگر وزیر مملکت من یک پروپوزال تحقیق.شده ببرد و بگوید که من به موسیقی و کنسرت کاری ندارم، آرامش و عدم درگیری جامعه بستگی به این دارد که مردم موسیقی بلد باشند. اگر وزیر بتواند نماینده.های مجلس را در این زمینه متقاعد کند، می.تواند به جای داشتن صد آموزشگاه، صدهزار آموزشگاه موسیقی در این مملکت داشته باشد. می.تواند به کمیسیون آموزش و پرورش برود و پنج سال مربی خوب تربیت کنند و پنج سال هم آموزش خوب داشته باشند. به این ترتیب خروجی جامعه به مرور آدم متخصصی می.شود.
    .
    خلعتبری: صددرصد موافق.ام. برنامه کوتاه.مدت که خوراک خوب است ولی وقتی چند بچه.ای راه افتادند و به این داستان علاقه.مند شدند، این برنامه بلندمدت است. ما باید در ایران هم به این داستان بسیار اهمیت دهیم.
    .
    • .برای پایان بحث لطفاً هر کسی به این سوال پاسخ دهد که اگر قرار باشد شما یک برنامه استعدادیابی موسیقی را از صفر سیاست.گذاری کنید، کدام یک از نقاط قوت این برنامه.ها را استفاده می.کنید و چه کارهایی را انجام نمی.دهید؟
    .
    صفاریان: نوع نگاه مسئولین ممکلت ما به موسیقی طوری است که اگر خواننده.ای ویدئوکلیپی تولید کند، حتی با وجود جایزه «ققنوس»، ممنوع.الکار می.شود. اما در مقوله سینما تبلیغ.های 24 ساعته برای آن فیلم.ها در شبکه.های ماهواره.ای پخش می.شود. تبعیض.ها و شکاف.ها بین این دو هنر در کشور در حال بیشتر شدن است. کسانی هم از حوزه موسیقی به این موضوع اعتراض نمی.کنند که اگر این اتفاق برای سینما رخ می.دهد، برای موسیقی ممنوع است؟
    .
    خلعتبری: من در ذهن خودم همیشه بعداً را هم می.بینم. من اگر زمانی می.توانستم کاری انجام دهم، مدرسه آواز مثل زمان مرحوم «حنانه» تأسیس می.کردم. ایشان از بین چندهزار نفر، 15-16 نفر را انتخاب کرده بود تا برای تلویزیون خواننده بسازند. خواننده.های بزرگی بودند و تاریخ آنها وجود دارد. این افراد زیر نظر اساتیدی چون فریدون ناصری، مرتضی حنانه و آقای پورتراب آموزش می.دیدند. تلویزیون بودجه.ای اختصاص داده بود و از میان سه چهار هزار نفر از تمام ایران 15-20 نفر را انتخاب کرده. و مدرسه عالی آواز برای صدا و سیما را تأسیس کردند. من سه دوره در آکادمی شرکت کردم و پشیمان هم نیستم، برای اینکه بازدهی خوبی هم داشت. اما اگر قرار بود من چنین کاری را انجام دهم، آن مدرسه آواز را انتخاب می.کردم؛ چون برنامه کوتاه.مدت دو یا سه ماهه در خلق و خوی من نیست.
    .
    صفاریان: من نگاه هومن.جان را خیلی پسندیدم و این نگاه را دارای زیرساخت.های محکم می.دانم. اما من در مملکتی زندگی می.کنم که می.دانم در گوشه.گوشه آن استعدادهایی وجود دارند که می.توانند جریان.های بزرگ ایجاد کنند و بستر آن به لحاظ مالی و ارتباطی در اختیارشان قرار ندارد. سعی می.کنم از طریق تمام ارتباطاتم و دوستانی خوبی مثل محسن و شما همه آدم.های خوب را کنار هم جمع کنم و پرودیوسرهای مختلف را بیاورم و برنامه.سازی کنم تا این استعدادها را معرفی کنم و آنها را به جامعه برگردانم. باید استعداد وارد مارکت شود و کنسرت برگزار کند و من فکر می.کنم در آکادمی یا استیج یا حتی نکست پرشین استار استعدادهای خوبی وجود داشت اما ساختار محکمی نداشتند.
    .
    رجب.پور: اولویت.های من افرادی هستند که تا الان نبوده.اند. به قول بهروز در مملکت ما 80میلیون نفر زندگی می.کنند و در این میان آدم.هایی با پتانسیل و قابلیت.های متفاوت وجود دارد. تا الان روش این.طور بوده که این آدم.ها با واسطه و رابطه به من و امثال من می.رسیدند. ما تهیه.کننده.ها هم در ایران به دو دسته کلی تقسیم می.شویم. یک دسته افرادی هستند که می.ایستند تا خواننده.ای معروف شود و به قول بهروز شکارچی هستند و با آن قرارداد می.بندند تا آن خواننده تمام شود. البته در این زمینه افرادی هم هستند که تا خواننده.ای معروف می.شود، نوازنده اصلی او می.شوند و برایش ارکستر جمع می.کنند تا زمانی که شیره.اش کشیده شود و به سراغ خواننده دیگری می.روند. دسته دیگری هم داریم که شاید من هم عضو آنها باشم. من در تاریخ زندگی خودم تا کنون با خواننده.هایی کار کرده.ام که قبل از آن مارکت او را نمی.شناخته و فقط خاله و دایی.اش او را می.شناخته.اند. این افراد را آورده.ام پتانسیل خودش را با آنچه جامعه می.خواسته ترکیب کرده.ام. قبلاً کم.تجربه شده.ام و اکنون کمی باتجربه.تر شده.ام. این ترکیب.ها را انجام داده.ام و خروجی آن شده آدم.هایی که تا الان معرفی.. کرده.ام.
    .
    صفاریان: دوست دارم آدم.هایی مثل شما و محسن در یک جا جمع شوند و نتیجه خوب داشته باشد. در برنامه ما یا شما یا هومن.جان تفاوتی ندارد.

    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۳/۱۲ در ساعت 15:20

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۰۴/۱۱, 23:49
  2. دانلود آموزش پی دی اف از ابتدا تا انتهای نصب 24 وی اس تی پر کاربرد
    توسط M.F Track در انجمن آموزشهای پلاگین ها و Vst ها
    پاسخ ها: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۵/۲۵, 15:03
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۲۷, 00:55
  4. گپی کوتاه با علی بهشتی : «عاشق انجام کار های سخت هستم..!»
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار موسیقی ایران
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۱۵, 14:51
  5. دانلود وی اس تی استثنایی کیک با حجم کم با پی سی و مک ISM Bazzism2 2.4.6
    توسط music در انجمن دانلود VST وی اس تی پلاگین
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۶, 11:22

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست