کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: چه خوب که نوای خود و سازش همان است

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض چه خوب که نوای خود و سازش همان است

    یادداشتی دربار آلبوم «ملک جمشید» اثر «کوروش یغمایی»



    چه خوب که نوای خود و سازش همان است



    خصلت اصلی برخی صداها این است که یادآور نوعی فضای حسی یا حال درونی باشند. صدای فرهاد مهراد و فریدون فروغی تداعی کنندۀ حُزنی است که جوهرۀ اصلی آنها است. جاهایی از اواخر مستند «جمعه.های فرهاد» که او را حین حرف زدن، گهگاه لبخند بر لب می.بینیم، همچنان حُزن صدا را در کنار حُجب جاری در چهره.اش، بازمی.شناسیم. این موتیف او است. برخی صداهای دیگر، یادآورندۀ نوعی انسان.اند؛ نوعی شخصیت مشخص و آشنا. صدای احمد شاملو برای گوش و ذهن هر ایرانی که خَش آن را دریافته، کهن الگوی «شاعری» بوده و خواهد بود؛ و طنین «قهرمانی»، هویت همیشگی صدای منوچهر اسماعیلی برای همگان است. اما صداهای دیگری هستند که بیش از اینها، آدمی را به زمانه.ای که شنیده و شناخته شده.اند، دعوت می.کنند. نشانه و نمایندۀ دوران ظهور خود می.شوند. کوروش یغمایی و حریر حنجره.اش از این دست.اند. ارتعاش.ها و آهنگ صدایش یاد دورانی را با خود می.آورد که حتی گرد آمدن ده شعر عاشقانه در یک کاست، از شأن کار نمی.کاست. حتی اگر گله از یار در چند ترانه بود، مانند منجلاب ناله.های امروزی، به جزئیات خصوصی یا خاله زنکی یک رابطه اشاره نمی.کرد تا گلایه را به نق و هجران را به «حسرت به دلی» حقارت بار، تنزل دهد. حتی قطعاتی با اشاره.های مستقیم به زندگی فردی و مثلاً. ارتباط «من ِ راوی» ترانه با پدرش نیز آن را به یک نفر محدود نمی.کرد. حتی تلفیق راک با نغمه.های ایرانی و نیز موسیقی نواحی، به این نمی.انجامید که مثل مدعیان امروز، کلاغی بکوشد چون کبک راه برود و راه رفتن خودش را هم از یاد ببرد. امروز که آلبوم «ملک جمشید» را می.شنویم، با ترکیب آن صدا و انتخاب ترانه.ها و جنس هم.نشینی هویت ژانری و جغرافیایی گوناگون موسیقی.ها، همچنان همان دوره را به جا می.آوریم. اسمش اصالت است؟ صاحب سبکی است؟ بعضی، خصلت «درجا زدن» یا «به روز نبودن» را به آن نسبت می.دهند؟ نامش هر چه می.خواهد، باشد. از ماندگاری و پابرجایی خبر می.دهد.وانگهی باید این را منهای آن رفتار ذهن نوستالژی باز ایرانی دید؛ که هر آوا و آهنگی را به دوران خاطرۀ اولیۀ آن وصله می.زند. هر جا و هر وقت چیزی را چند بار شنیده، بی این.که آن صدا نمایندۀ تمام قد یا حتی نیم.بند آن مقطع و ویژگی.هایش باشد، می.گوید این را که می.شنوم به آن سال.ها می.روم. آن چه ضامن عجیب و جادویی این خصلت تداعی.گر آلبوم تازه منتشر شدۀ یغمایی است، کیفیت فارغ از زمانی است که تارهای صوتی.اش نگه داشته.اند. این را می.دانیم که آلبوم، سال.ها پیش ضبط شده و بعد از این همه انتظار بی.حاصل بابت صدور مجوز داخلی، آن طرف منتشر شده است. اما همان زمان هم صدای بسیاری هم نسلان یغمایی، دیگر هیچ آن نبود که در سال.های دهۀ ۱۳۵۰ بر صفحه.ها و کاست.ها ثبت شده بود. اما صدای یغمایی، طراوت یا بهتر است بگویم ملاطفت جوانانۀ همان سال.ها را همچنان دارد و همین پیر نشدن حنجره.ها است که می.گذارد او همان تنظیم و ترکیب را در موسیقی و ترانه به کار گیرد. در همین حدود و برای روشن شدن مقصود، می.توان جوان ماندن صدای خسرو خسروشاهی را مثال زد. انگار گذر زمان را انکار می.کند. صدای آنهایی که او حنجرۀ ایرانی.شان بود، مانند داستین هافمن و آلن دلون و بیش از همه آل پاچینو، به شدت خش و غبار برداشته؛ اما خسروشاهی وقتی بخواهد این سال.ها نقشی از آنها را بگوید، باید خش و خراشی در صدایش پدید بیاورد تا بتواند بر صورت این سن و سال.شان بنشیند؛ چون صدای کنونی.اش با زمانی که از محدودۀ شناسایی یک دوبلور فراتر رفت و وارد زندگی مردم شد و همه در دقایقی از زندگی عادی به «آلن دلونی شدن» صدای کسی اشاره می.کردند، فرق چندانی نکرده است. در مورد یغمایی هم باید به همین توجه کنیم. اگر گفتار/ دکلمۀ پایان قطعۀ «سفر» در این آلبوم با گفتار ابتدای قطعۀ «پنجره.ای رو به صبح/ صلح» در آلبوم «کابوس»، کنار هم بشنویم، فاصلۀ زمانی حس نمی.شود. یا حتی اگر به سراغ قطعه.ای قدیمی.تر از آن برویم و «زندگی و مرگ» در آلبوم زندۀ «پرندۀ مهاجر» را بشنویم که به شیوه.ای میان دکلمه.گویی و خوانندگی اجرا شده، می.توانیم گمان کنیم با «سفر» در یک دوره بوده است. اگر از ارزش حفظ همان سیاق حرف می.زنم، تنها به این دلیل است که صدا همان مانده و می.توان به سازبندی و نواهای مشابه همان، پیوندش زد.

    به این.جا که می.رسیم، نوع به خصوصی از به کارگیری امکانات تکنیکی روز بدون آن که رنگ و بوی قالب.های قدیم را از بین ببرد، برای ما اهمیت دارد. استفاده از افکت صدای دریا و مرغان ساحلی در شروع قطعۀ «حرف.های آبی» یا سوت دوردست ترن در «قطار»، به همان شکل ساده اتفاق می.افتد. موسیقی همان.طور از دل این اصوات برمی.آید که پیشتر در قطعات قدیمی یغمایی می.شنیدیم؛ بدون تصنع افکت.های عجیب و غریب الکترونیک و ساختگی. بازی شیطنت.آمیز میان گیتار الکتریک و باس در شروع قطعۀ «کِی تو می.آیی؟» درست از همان جنسی است که افتتاحیۀ بازیگوشانۀ قطعۀ «هوار هوار» را در آلبوم «آرایش خورشید» شکل می.داد؛ اما مهم این است که کیفیت برتر ضبط این سال.ها، از آن محصولی خشک و مکانیکی نساخته و همان چیدمان سرزندۀ سازها در آن حفظ شده. در زمینۀ تلفیق قالب.ها نیز نغمۀ عربی زیرمتن قطعۀ «پشت اون در» یا ملودی ایرانی «حرفای آبی» طوری با زیرصدای کیبورد و رفتار متفاوت گیتارها همنشین شده.اند که درست یادآور همان هویت همیشگی کوروش یغمایی و آثارش برای مخاطب ایرانی است: مخاطب حتی حس نمی.کند که دارد محصولی ادغام شده می.شنود؛ چون به بافت و همگونی و یکپارچگی رسیده و در نتیجه، اساساً به این همه شکل تحمیلی تلفیق موسیقی غربی و مشرق زمین که این سال.ها داعیه.اش را به وفور در هر گوشۀ بی.ربطی هم می.بینیم، شباهتی ندارد.

    به این نکته یعنی تلفیق سازبندی راک و سافت راک غرب با نوسان.های موسیقی شرقی که به راستی و از زمان آلبوم قدیمی «گل یخ» و تک آهنگ.هایی چون «ریحان» و «مثل تکدرخت»، مُهر ویژۀ یغمایی بوده، باید به چشم نوعی ابداع نگریست و تکرارش کرد: دهه.ها پیش از این همه ادعای ارائۀ موسیقی تلفیقی، او بود که جلوۀ بی.ادای این کار را به موسیقی ما شناساند؛ و در مورد زمینۀ روایی اشعار که این جا قطعۀ هم عنوان آلبوم یعنی «ملک جمشید» نمونۀ آن است، باز از اولین.ها به شمار می.رود. به گونه.ای که تعداد قابل اعتنایی از قطعات همراه با نوعی قصه.گویی یا درام.پردازی هر چند کمرنگ در متن ترانه، در آثار او به جا مانده است؛ از «قدبلند» تا «سال.های کودکی»؛ از «می.شناسیدم» تا «غمناک» و ... همین «ملک جمشید». جالب این.جا است که خود یغمایی به گواهی حرف.هایش در گفت و گوی بلند نشریۀ تجربه (مهرماه 93)، واکنش.های عینی یا تلفنی.اش به پیگیری.های طبیعی خبرنگاران عرصۀ موسیقی، به حق و بر اثر تمام نامرادی و نامردمی.ها که بر او و آثارش رفته و روا نبوده، تلخ تر و تندتر شده؛ اما طنزی که در بازگویی قصۀ جنون ملک جمشید در همین آلبوم جریان یافته و در تنظیم هم با آواهای انسانی شوخی شعر را تشدید کرده، آن را حتی سرخوش.تر از قطعات روایی و شبه دراماتیک قبل.تر او نشان می.دهد. این تناقض دلپذیر، در جلوه.های دیگری از کار و فردیت قوام یافتۀ یغمایی هم یافتنی و ستودنی است: آن برخوردهای به حق او کجا و فروتنی کمیابش که می.گوید پژوهشگر موسیقی فولکلور نیست، کجا. این همه حال خوب که قطعات «نوروز» و «چمدون» همین آلبوم به شنونده می.بخشند کجا و آن شعر غم.زدۀ نیای کوروش یغمایی کجا؟ همان که خودش به عنوان پایان بخش آن گفت و گوی بلند گفته و برگزیده بود: «یغما! من و بخت و شادی و غم با هم/ کردیم سفر به مُلک هستی ز عدم/ چون نوسفران ز گرد ره، بخت بخفت/ شادی ره خود گرفت، من ماندم و غم».

    خوشبختانه نه، آقای یغمایی. شما مانده.اید و حجم سرشاری آثار دارای هویت، طراوت و اصالت که باید راه خود را از میان بن بست.ها و سنگلاخ.ها به گوش.های مشتاق ما بگشایند؛ و می.گشایند.




    منبع:.

    اختصاصی موسیقی ما





    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۴/۰۸ در ساعت 17:40

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۰۳/۲۱, 18:00
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۱۲/۱۲, 07:35
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۳۱, 10:31

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست