کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: یادداشتی از مهدی ایوبی؛ نگاهی انتقادی به ترانه.های قطعات آلبوم «تصمیم»

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض یادداشتی از مهدی ایوبی؛ نگاهی انتقادی به ترانه.های قطعات آلبوم «تصمیم»

    یادداشتی از مهدی ایوبی؛
    نگاهی انتقادی به ترانه.های قطعات آلبوم «تصمیم»

    موسیقی ما - مهدی ایوبی: برای من همیشه نوشتن پیرامون دوستان هم صنف و هم سنگران ترانه نویسم با دشواری همراه بوده است، این دشواری دشوار.تر هم می.شود وقتی که ترانه.هایشان به مقصد رسیده و دراین آشقته بازار ترانه نویسی و ترانه سازی، از حنجره.ای معتبر شنیده شده باشد. به هر روی از.. همان روزی که تصمیم را شنیدم تصمیم گرفتم در اولین فرصت چیزی بنویسم و به گوش عوامل سازنده.اش برسانم و البته از همه مهم.تر به گوش.. همان حنجرهٔ معتبر این روزهای سرزمینم و چه فرصتی بهتر از این! لهراسبی را از دریایی.ها شنیدم و با تیتراژ.هایش شناختم. صدایی که در آغاز راه دیگری را به یادم می.آورد و در ادامه دیگران او را به خاطرم می.آوردند! همکاری با ترانه سرایان مطرح هم دوره.ام و حس و عاطفهٔ آبرومند صدایش، دلایل محکمی بودند برای پی گیری آثارش. به عنوان یک مخاطب جدی ترانه، لهراسبی را با تمام فراز.ها و فرود.هایش، کاستی.ها و برتری.هایش، همیشه ارزشمند، مغتنم و محترم شمرده.ام اما آلبوم اخیرش را با تمامی حواشی پیرامونش و با احترام به تک تک مخالفانم در این رﺃی، قهقرایی می.دانم که بیرون آمدن از آن به همین سادگی.ها نیست! آلبومی که همهمه.ای است از ترانه سرایانی که هیچ ربطی به هم ندارند و ترانه.هایی که انرژی یکدیگر را خنثی می.کنند. ملودی.هایی که نه آغاز می.شوند و نه به پایان می.رسند. تنظیم.هایی که انگار جز نمایش خود وظیفهٔ دیگری ندارند و اتفاقا از پس همین تنها وظیفه.شان هم بر نمی.آیند.

    آلبوم را در کل ریمیکسی شنیدم از ترک.هایی که خلاصه شده.اند، کوچک شده.اند، فشرده شده.اند و با بدسلیقگی تمام در هم فرو رفته.اند، همدیگر را پوشانده.اند وهمین هم پوشانی موجب شده است معدود رگه.های روشن و لحظه.های ناب اثر هم به سختی شنیده شود! به من فرصت بدهید به دلیل عدم تسلط فنی در مباحث دیگر، در جایگاه یک کارورز ترانه، تصمیم را از پنجرهٔ کلام به نظاره بنشینم و باقی پنجره.ها را بسته بگذارم برای دوستان مسلط ترم.

    تصمیم را یازده ترانه سرا سروده.اند، حدیث دهقان با دوترانه و نصفی و نسترن شیرمحمدی یا.. همان مونا برزویی خودمان با دو ترانه در این آلبوم شرکت دارند و باقی دوستان ترانه سرا بایک ترانه وحتی کمتر در اینسرت آلبوم حضور به هم رسانده.اند.

    • «چشمامو می.بندم.» سر کاستی آلبوم است با کلامی از «الناز اسفند فرد» که بنا بر شایعه.های پیرامون آلبوم که خط تیرهٔ موجود در اینسرت هم به آن.ها قوت می.بخشد، ملودی.اش را شادمهر ساخته.
    ترانه از پس سرکاستی بودن بر نمی.آید و با.. همان بیت اول برای مخاطب محترم ترانه مشکل ساز می.شود، به اشتباه قافیه کردن رفتی وخوشبختی در بیت اول ترانهٔ اول تصمیم ..نهایت بد سلیقگی است! چشمامو می.بندم، یادم بره رفتی
    یادم بره بی.تو، گم می.شه خوشبختی

    چشمامو می.بندم حرف جدیدی نمی.زند و آنچه می.شنویم تکرار نه چندان استاندارد.. همان چیزهایی که مدتهاست گوش.هایمان را پرکرده است.

    دربیت:
    دیگه نگات، به انتظارم نیست
    اینجا کسی دیگه کنارم نیست

    ضعف تألیف با تکرار «دیگه» به کار تحمیل می.شود و بیان متفاوت عدم چشم انتظاری به صورت «دیگه نگات، به انتظارم نیست» به اثر لطمه وارد کرده است.

    ۵ بیت ترانهٔ الناز اسفندفر، هم درروایت افقی و هم در روایت عمودی و مهم.تر از همه در تألیف درست و محکم ناکام مانده است و ترانه از نظر من چه روی کاغذ و چه در هنگام اجرا حرکتی قابل توجه درحوزهٔ ترانهٔ معاصر به حساب نمی.آید.

    • پیرامون ترانهٔ دوم بحثی نیست و دربارهٔ ترانه سوم هم صحبتی ندارم! اینجور ترانه.ها را می.توان ساعت به ساعت و با فراوانی زیاد، از روی سایت.های موزیک اینترنتی بار کرد و در دور دورهای عصرانه کیفش را برد.
    • ترانه بعدی هم نام آلبوم است، «تصمیم» را «امین ناسوتی» سروده و شادمهر هم برایش ملودی نوشته. بعد از مدت.ها دوباره صدای علی لهراسبی مارا یاد.. همان «دیگری» می.اندازد که البته شاید با توجه به ملودی ساز اثر، این امر اجتناب ناپذیر بوده، به هر روی بازهم ترانه در بیت اول قافیه را از دست می.دهد:

    ازاین تصمیم بیهوده، چه چیزی قسمتم بوده
    بگو بامن از این خواستن، که حسرت همدمم بودهضمن اینکه معنای «بگو با من از این خواستن، که حسرت همدمم بوده» و کارکرد رابط «که» دراین مصراع را متوجه نمی.شوم.

    دربیت بعدی مشخص نیست چرا یه جای «چی فهمیدی» از «چه فهمیدی» استفاده شده است وزبان کار را دچار دوگانگی کرده است.

    چه فهمیدی از این گریه، چی خوندی از نگاه من
    نبودی تو پناه من، نبودی تکیه.گاه من

    اما بیت:

    کجای گریه.های من، رسیدی تو به داد من
    نبودی تو برای من، نبودی تو به یاد من

    ازه.مان رگه.های روشنی است که در مقدمه اشاره کردم که متاسفانه در بین انبوهی از بی.دقتی و سهل انگاری ناپدید شده است هرچند اگر مصراع اول و دوم، جابه جا می.شدند بیت زیبا.تر از اینکه هست می.شد:

    نبودی تو برای من، نبودی تو به یاد من
    کجای گریه.های من، رسیدی تو به داد من

    • ترک بعدی «بازم دوباره» نام دارد که در همین نام گذاری هم دچار حشو است و تنها نکته مثبت اثر قافیه آوایی تداعی است. باقی اثر را خودتان یک بار دیگر بشنوید! از من انتظار دارید پیرامون ترانه.ای که ترجیع بندش بیت زیر است چه بنویسم که به سوء تفاهم منجر نشود؟

    بی.تو هرشب، قلبم می.گیره
    داره حسم بی.تو می.میره
    هرگز دلم بدون عشقت
    توی اون خونه نمی.ره!!!
    • باز هم معتقدم ترانهٔ «قلبم» که ششمین ترک آلبوم است و سرودهٔ «علیرضا پیروزی» وارد حوزهٔ ادبیات نمی.شود و شروع ترانه مخاطب را آمادهٔ شنیدن چنین ترجیع بندی نمی.کند:
    وای خدا قلبم می.ریزه
    اون برای من خیلی عزیزهالبته بسیار مشتاقم بدانم کم کاری کدام یک از عوامل منجر شده است فعل می.بینی دربیت اول درست بیان نشود و مخاطب ان را با فعل نه چندان شاعرنهٔ دیگری اشتباه بگیرد:

    وقتی دل دیوونه، بی.تو داره می.میره
    وقتی داری می.بینی قلبم پیش تو گیره

    • «راهرو» اولین ترانهٔ «مونا برزویی» در این آلبوم است. ترانه.ای که در حجم کلمات و تصویرهای نامربوط و تکراری به مثابه هوایی تازه است. به جرأت می.توانم بنویسم که راهرو یکی از بهترین ترانه.های برزویی است، اما سوالی که باقی می.ماند این است که راهرو اینجای این آلبوم و با ملودی و تنظیمی این چنینی به دنبال چیست؟ علاوه بر تمامی کف زدن.ها و سوت کشیدن.هایی که به پاس زیبایی.های راهرو به حق نصیب ترانه سرایش شده است، می.شود و خواهد شد، اجازه بدهید حداقل من یکی با اخم.هایی در هم کشیده و قیافه.ای کاملا حق به جانب از برزویی بپرسم: خانم ترانه سرا! مگر یک ترانه نویس در طول زندگی هنری.اش چند بار می.نویسد:

    صدات می.کنم تا همه بشنون، جواب صدام غیر پژواک نیست
    من اینقد شکستم، حس می.کنم، که هیچ ارتفاعی خطرناک نیستبه هر روی امید دارم برزویی همانگونه که خوش و خوش تراش ترانه می.نویسد، بعد ازاین همه تجربه، زین پس در مدیریت و casting ترانه.هایش هم بهتر عمل کند. هر چند که اگر ترانه.های ایشان هم دراین آلبوم نبود، قطعاً امروز به نقدش نمی.نشستیم.

    • «بارون» محمد کاظمی «بلافاصله» بزن باران، بهاران فصل خون است «را به ذهن متبادر می.کند. مصراع تکرار شوندهٔ تقریبا مشترک» ببار بارون «و» بزن باران «ذهن مخاطب را آمادهٔ این یادآوری می.کند. اما در مجموع به نسبت باقی ترانه.ها» بارون «اثری موجه است که از منظر سلیقهٔ نویسندهٔ متن، از بین مجموع ترانه.های آلبوم، بهترین هم خوانی و هم راهی را با ملودی خود دارد و با تنظیمی خلوت و نه چندان خودنما، یکی از سه، چهار ترک قابل تحمل تصمیم است. روایت در طول و عرض ترانه رعایت می.شود و از ضعف تألیف.های ۶ ترک اول خبری نیست:

    بباربارون یکی عشقش رو گم کرده
    بباربارون قراره گریه برگرده
    بباربارون من اینجا گیج وداغونم
    بباربارون که بی.عشقش نمی.تونم
    • «صدام کن» دومین ترانه ی حدیث دهقان دراین مجموعه است که بازهم در مقایسه باترانه.های ابتدایی آلبوم ترانهٔ بهتری است:

    خداحافظ که دل گیرم، سراغت رو نمی.گیرم
    ببین گفتم خداحافظ، یه کاری کن دارم می.رم
    واسه رفتن نگو دیره، بگو شب دست و پاگیره
    دارم راهی می.شم جونم، چرا گریه ت نمی.گیره!؟ دربیت اول ترانه اما علت حذف فعل درپایان مصراع دوم و خوانده نشدنش را نمی.فهمم:

    صدام کن این دم آخر، آخه فردا دیگه دیره
    آخه فردا دیگه نیستم کسی جامو...

    اگر مراد جایگزینی» نمی.گیره «و یا» می.گیره «به دلخواه و انتخاب مخاطب باشد که مراد نابجایی است، زیرا تنها فعل» نمی.گیره «در وزن می.گنجد و قطعا مصراع به صورت» کسی جامو می.گیره «زیبا.تر می.شد، البته اگر در وزن جای می.گرفت.

    به نظر می.رسد.. همان اتفاقی که برای قوافی اطلسی و دلواپسی و بی.کسی افتاده، این روز.ها شامل حال نمی.فهمه و بی.رحمه هم شده است. بهتر است تا اوضاع از این بد.تر نشده مدتی ان.ها را فراموش کنیم مگر اینکه با قافیه کردنشان اتفاقی دیگرگونه برایشان رقم بزنیم که این دیگرگونگی حداقل شامل حال بیت زیر نشده است:

    بهم چیزی بگو حتی، بگو بدکردی بی.رحمی
    یه کاری کن دارم می.رم، چرا اینو نمی.فهمی

    • » راه شمالی «هم دومین ترانه ی» مونا برزویی «است که در تصمیم می.شنویم. به نظر می.رسد از ترک هشتم به بعد، حداقل ترانه.ها جانی گرفته.اند وآلبوم قابل تحمل.تر شده است!

    ما با هم تاحالا دریا نرفتیم، از اون خونه از این دنیای خود خواه
    تو رو شاید یه روزی قرض کردم، به اندازهٔ یک سفر کوتاهاما در بیت:

    می.خوام تو آینه.ها بهتر از این شم، نگاه من نوازشم بلد نیست
    به خاطر تو التماس کردم، با لبهایی که خواهشم بلد نیست

    متوجه ارتباط دو نیم مصراع اول نمی.شوم:

    می.خوام تو آینه.ها بهتر از این شم، نگاه من نوازشم بلد نیست
    و بعد از آن هم رابطهٔ دو مصراع اصلی را باهم پیدا نمی.کنم!

    احساس و عاطفه اثر قابل توجه است و ترانه را پیش می.برد. نگاه متفاوت برزویی به کلمات و البته چینش منحصر به فردش به کلام شخصیت می.دهد و مخاطب را تا انتهای ترانه مشتاق نگه می.دارد.

    • » عطر نرگس «سومین ترک» حدیث دهقان «و آخرین ترک آلبوم است. ترانه ناخوداگاه ما را به یاد حس غریب لهراسبی می.اندازد بی.اینکه تصمیمی به این کارداشته باشیم، مقایسه.شان می.کنیم!

    بیت دوم ترانه قافیه را ازدست رفته می.بیند و این از ترانه سرای برگزیدهٔ نهمین دورهٔ جشنوارهٔ شعر جوان کمی بعید است: فقط بگو کدوم هفته کدوم روز
    کجا منتظر رسیدنت شم
    می.خوام کاری بدم دست خودم که
    خودم بهونهٔ اومدنت شم
    ضمن اینکه تکرار خودم در مصراع دوم به تالیف اثر ضربه زده است.
    درمصراع:
    سپردی دست کی پیراهنت رو
    که یه عمره برامون نمی.اره

    شکل صحیح جمله (فارغ از وزن و قافیه و ادوات شعری) این گونه است:

    سپردی دست کی پیراهنت رو که یه عمره برایمان آن پیراهن را نمی.آورد و یا یک عمره برایمان نمی.آوردش.
    حذف مفعول در مصراع دوم ضعف تالیفی آشکار و واضح است، لازم به ذکر است حذف.های اینگونه که آن.ها را حذف به قرینهٔ لفظی و معنوی می.شناسیم تنها در شرایطی خاص برای فعل اتفاق می.افتد و مفعول با این شرایط حذف نمی.گردد.

    درمصراع بعدی همین بیت هم با توجه به اینکه باد از پیچیدن بوی نرگس جلوگیری می.کند و در واقع سدی است در برابر ظهور و وصال، صفت» سرگردون «برایش مناسب به نظر نمی.رسد و مظلومیتی را همراهش می.کند که حداقل در این مصراع حقش نیست

    سپردی دست کی پیراهنت رو
    که یه عمره برامون نمی.اره
    چه بوی نرگسی پیچیده اینجا
    اگه این باد سرگردون بذاره

    درمجموع لهراسبی باانتشار چهارمین آلبومش نشان داد هنوز هم می.بایست به تک تراک.ها وتیتراژ.هایش دلخوش باشیم و از او توقع جمع آوری آلبومی که بتواند توانایی.هایش را بیش از پیش نمایش بگذارد، نداشته باشیم. همچنان که در آلبوم.های قبلی.اش ترک.های معتبر و مطرح.. همان تیتراژ.ها بودند (دریایی.ها ازآلبوم دریایی.ها، بی.راهه.ها ازآلبوم مثلث و دلنوازان وکوه از آلبوم۱۴)، باخالی شدن مجموعه اخیرش از این دست ترک.ها وتیتراژ.ها و همینطور همکاران قدیمی ترش و از دست رفتن انبوه مخاطبان به دست آمده از این طریق، حتی حضور شادمهر عقیلی هم، تصمیم را از سقوط نجات نمی.دهد. به شخصه تک ترک پایانی» سریال۲-۵-۳ «را که همین اواخر از شبکه تهران پخش می.شد، از مجموعه این آلبوم بیشتر می.پسندم و جلو.تر می.بینم.

    به عنوان نکتهٔ پایانی توجه شما را جلب می.کنم به نام گذاری اثر. تصمیم عنوان زیبایی بود اگر در مرور آلبوم تمامی زحمات عوامل تولیدش را زیر سوال نمی.برد و خانه را از پای بست ویران نشان نمی.داد! البته با توجه به آنچه گفتم و آنچه شنیدید، به نظر می.رسد باید صداقت عوامل را در انتخاب این اسم ستود. صداقتی که در ترک چهارم و در میانه.های راه، مخاطب را شوکه می.کند:

    از این تصمیم بیهوده چه چیزی قسمتم بوده



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۱۱/۲۴ در ساعت 16:00

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. غیر فعال بودن ی اس تی ها در کیوبیس
    توسط arian_bakhtak در انجمن آرشیو
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۷, 01:28
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۲۰, 21:30
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۲۰, 13:03
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۹, 13:50

جستجو شده ها

مهدی ایوبی

تا این لحظه 1 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست