کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی




صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: مذهب و موسیقی با هم منافات ندارند

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    4,009
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 815 بار در 687 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض مذهب و موسیقی با هم منافات ندارند

    حسام الدین سراج خواننده و نوازنده موسیقی اصیل ایرانی است. او به سال 1337 در شهر اصفهان متولد شد و از همان کودکی علاقه وافری به موسیقی از خود نشان داد به طوریکه در 13 سالگی با آموختن ساز تنبک و سپس سنتور وارد کارزار موسیقی ایرانی شد.

    سیروس ساغری، زنده یاد فرامرز پایور، رضا شفیعیان و پشنگ کامکار هنرمندانی بودند که حسام الدین در عنفوان جوانی با آنها آشنا شد و موسیقی آموخت. او با استفاده از گرایشات هنری پدرش سید محمدرضا سراج که علاوه بر تسلط بر ادبیات از صدای خوبی برخوردار بود و در مکتب بزرگانی چون جلال الدین همایی، جلال تاج اصفهانی و حسن کسایی پرورش یافته بود حضور در عرصه آواز را جدی گرفت و با تشویق های پدرش در محضر هنرمندانی چون محمدرضا شجریان و محمود کریمی تعلیم دید. سراج بعدها با مدرک کارشناسی ارشد در رشته معماری از دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شد. او با ادامه تحصیلات تکمیلی خود هم اکنون دارای مدرک تحصیلی دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر است.

    سبک آوازی مبتنی بر مکتب آوازی اصفهان، تلاش برای اجرای اصولی و علمی تلفیق شعر و موسیقی، حال و هوای مناسب و متنوع آثار موسیقایی، تولید آلبوم های متعدد در موسیقی، صدا و لحن متفاوت در ارائه آواز، رسیدن به یک بیان مستقل موسیقایی منطبق با شرایط جامعه، توجه به حضور و تاثیر موسیقی در مناسبت های مذهبی و دیدگاه.های نقادانه این خواننده به جریان مدیریت فرهنگی در کشور از حسام الدین سراج هنرمندی ساخته که نمی توان بی تفاوت از کنار آثار و دیدگاهش عبور کرد.

    این خواننده موسیقی ایرانی که چند صباحی نیز به عنوان مدیر در مرکز موسیقی حوزه هنری فعالیت داشته است با حضور در خبرگزاری مهر به ارائه دغدغه های خود در موسیقی و باید و نبایدهایی که این حوزه باید در جهت اشاعه و گسترش موسیقی ایرانی داشته باشد، سخن گفت.

    با ما در بخش نخست این گفتگو همراه می.شوید:

    * به نظر می آید بهتر است از همین ابتدا سراغ این پرسش برویم که دغدغه این روزهای حسام الدین سراج در موسیقی چیست؟



    - این روزها مشغول تهیه و تولید تازه.ترین آلبوم خودم با عنوان “مسیحا ” هستم که طبق برنامه.ریزی.هایی که انجام گرفته قراراست بعد از ایام محرم و صفر در بازار موسیقی منتشر شود. کار دیگری هم هست که در این مدت مشغول میکس نهایی آن هستیم. کلیت این آلبوم براساس اشعار وحشی بافقی، حافظ و مولاناست و قرار است بعد از ایام ماه محرم و صفر تقدیم علاقه.مندان موسیقی ایرانی شود.

    البته در این میان نمی.توان به مغشوش بودن بازار موسیقی ایران اشاره ای نکرد چراکه این جریان ناهمگون باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است که به هیچ عنوان دارای کلاسه.بندی و طبقه.بندی خاصی نیست.

    *این شکل ناهمگون و نامنظم در ارائه کارهای شما تعللی ایجاد نکرده است؟

    - به طور حتم این مسایل برای هنرمندان دغدغه به وجود می.آورد. من و بسیاری از هنرمندان به یاد دارند موسیقی ما در زمان جنگ صرفا موسیقی مارش بود که به حدی این جریان پررنگ بود که کار را به سمت ماجرای افراط و تفریط کشاند بعد از جنگ هم ما دیدیم که موسیقی ایرانی مورد توجه قرار گرفت. البته این توجه به موسیقی ایرانی صرفا معطوف به ملودی.هایی شد که صرفا سازهای ایرانی در آن حضور دارند و این الزام وجود نداشت که محتوا و مطلب آثار ایرانی باشد. گرچه همین موضوع هم باعث شد که مردم به تدریج از این جریان هم دل.زده شوند و به سمت دیگری بروند. پس از این دوران بود که در فصل بعدی انقلاب یک مرتبه درهای موسیقی پاپ به سمت رادیو و تلویزیون باز و همه گونه های موسیقی جدی به سمت این موسیقی مصادره شد و متاسفانه مسوولان هم به این موضوع صحه گذاشتند و این چنین شد که فضای موسیقی با این جریان و البته موارد دیگر، فضای مغشوشی شد و ما را به سمتی هدایت کرد که یک نوع دیگری از موسیقی پاپ دامن موسیقی ما را گرفت. حتی متاسفانه برخی از تهیه کنندگان آثار موسیقایی که در این زمینه فعالیت می کنند به دنبال منافع مادی هستند و مسایل مالی است که تعیین.کننده.ترین نقش را در جریان موسیقی ما ایفا می کند. متاسفانه این مافیای ویژه که من دوست ندارم بیشتر از این درباره آن صحبت کنم طوری عمل می کند که هم از تولیدکننده و هم از مصرف.کننده پول دریافت می کند و این گرایش بدترین دیدگاهی است که وجود دارد.

    * چرا می.گویید نباید بیشتر از این درباره این مسایل صحبت کرد؟ به هر حال این جریانی است که در حوزه موسیقی کشور حکمفرما شده که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد. ضمن اینکه وقت آن رسیده که مردم هم از این لابیرنت ها و مافیای ویژه ای که شما از آن صحبت کردید مطلع باشند.

    - چون عملا کاری در زمینه موسیقی انجام نمی شود. ما زمانی می توانیم از موسیقی و مشکلات آن صحبت کنیم که در ابتدا این هنر را در جامعه ارزش گذاری کنیم و بعد بیاییم پیرامون اقتصاد آن صحبت کنیم. تا وقتی در این کشور برای موسیقی ارزشی قائل نشوند و این هنر به عنوان یک عنصر فرهنگی در کشورمان مطرح نشود نمی توان بیشتر از این درباره دغدغه های هنرمندان در حوزه موسیقی صحبت کرد چرا که مطرح کردن آنها فایده ای ندارد. وقتی دانشجوی رشته موسیقی یک نهاد آموزشی بزرگی چون دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران نمی تواند آینده ویژه ای را برای خود تصور کند که می تواند از حرفه خود به عنوان شغل یاد کند یا خیر، وقتی شکل مجوز کنسرت ها و آلبوم های موسیقایی شکل بسیار نادرستی است چگونه می توان از دغدغه ها گفت و آنها را برای مردم باز کرد؟ بنابراین همان بهتر که بگذاریم این دغدغه ها و مشکلات موسیقی مطرح نشود چرا که هنوز در مقدمه کار، دچار مشکلات زیادی هستیم که لازم است در ابتدا آنها حل شود.



    *برگردیم به حال و هوای این روزهای موسیقی ایرانی که به هرحال تحت تاثیر ایام سوگواری حضرت سید الشهداست و شما هم جزو معدود خوانندگان موسیقی ایرانی هستید که در مناسبت های خاص هم خوانده اید و همواره هم از این جریان استقبال کرده اید. اما بسیاری هستند که از این قضیه سوءاستفاده می کنند و این فضا را تبدیل به یک فضای صرفا مادی در جهت رسیدن به منافع مادی می کنند. حال با توجه به این جریان حاکم چرا نتوانسته ایم در مقابل آن به ارائه راهکارهایی بپردازیم؟

    - ببینید من این انتخاب را براساس اعتقاد و نیت قلبی خودم انجام دادم و هیچ گاه هم به دنبال منفعت مالی در این قضیه نبودم و این قضیه باعث افتخار من است که توانسته ام به سهم خود تاثیر کوچکی در فضای موسیقی مذهبی کشور داشته باشم. این در حالی است که من به عنوان یک خواننده موسیقی ایرانی همواره به اشعار بزرگانی چون عمان سامانی عشق ورزیده.ام و همچنان دوست دارم غیر از اشعار این شاعر بزرگ از شعرهای قوی دیگری در زمینه های مذهبی استفاده کنم چرا که انتخاب درست شعر برای اجرای موسیقی های مناسبتی بسیار مهم است.

    من اعتقاد دارم موسیقی به هیچ عنوان از مذهب جدا نیست و می تواند در بسیاری از موارد به کمک مذهب هم بیاید. موسیقی می تواند زیبایی های مذهب را برای مردم متجلی و روشن تر کند بنابراین اگر به این وجه موسیقی نگاه با تاملی بیندازیم می توان کارهای ارزشمندی را اجرا و تولید کرد. از سوی دیگر لازمه .تولید آثار مناسبتی با کیفیت وجود یک مجموعه قدرتمند موسیقایی از شعر و ترانه گرفته تا گروه اجرا کننده است که اگر با نیت سالم هم همراه باشد تردید نکنید تبدیل به یک اثر قدرتمند موسیقایی در حوزه مذهب خواهد شد. من زیاد در جریان سوءاستفاده.ها و حاشیه هایی که به آن اشاره کردید نیستم اما می دانم تعدادی از آثار موسیقایی پاپ در این زمینه وجود دارد که ظرف و مظروف آن متناسب با ایام سوگواری حضرت سید الشهدا نیست. من فقط به این نکته بسنده می کنم که بهتر است جوانان به تجربه هایی که به دست می آورند قانع نباشند و کار برای حضرت سید الشهدا را در عالی ترین سطح ممکن ببینند آن وقت متوجه می شوند که این جریان موسیقی دارای چه ارزش های فراوانی برای عرضه به مخاطب است.

    *آقای سراج با تکیه بر صحبت.های شما من به یک نکته تاکید فراوان دارم؛ به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم در میان کارشناسان تعاریف متفاوتی از نسبت میان هنر با مذهب ارائه شده است. این نسبت در دیدگاه شما به عنوان یک کارشناس مسائل هنری چه جایگاهی دارد؟ و اگر بخواهیم کمی ریزبینانه به ماجرا نگاه کنیم استراتژی تئوریک شما در موسیقی به چه شکلی است؟

    - ببینید این موضوع به قدری ساده است که از فرط سادگی .برای ما تبدیل به یک مشکل بزرگ شده است. مثل این است که بگوییم گل زیباست اما بیاییم و تشریح کنیم که گل چرا زیباست؟ بنابراین از دیدگاه شرع و هر دینی هنر جایگاه بسیار زیبا و ویژه ای دارد. موسیقی نیز یک هنر عالی است که برکشنده زیبایی هاست که این زیبایی ها را برای انسان دوباره ترسیم می کند.

    شما یک شعر خوب که می خوانید از آن لذت می برید. اگر همین شعر را یک خواننده توانا برای شما بخواند از آن صد چندان لذت می برید چرا که این ترنم موسیقی زیبایی شعر را دوچندان کرده است. بنابراین هنر و زیبایی که موسیقی هم جزوی از آن است به طور کلی نمی تواند با مذهب منافات داشته باشد یعنی عقل حکم می کند که مذهب با هنر منافاتی نداشته باشد.

    مذهب یعنی یک روش بهتر برای سلوک انسان و هنر هم یعنی روشی که انسان برای متجلی کردن زیبایی ها به کار می گیرد. موسیقی هم در این میان مشق زیبایی حق تعالی در قالب اصوات است. پس می بینید که همه اینها در طول هم هستند و در عرض نیستند و اصلا هم با هم منافاتی ندارند. اما متاسفانه .گاهی سلیقه های شخصی و ویژه برخی از افراد سبب تنش هایی در جامعه می شود. یکی از این تنش ها هم زمانی است که یک مرتبه اعلام می شود موسیقی حرام است یا موسیقی علی الاطلاق حرام است.

    همین جمله به خودی خود جای بحث فراوان دارد چرا که این دو جمله باهم تفاوت های زیادی دارند. وقتی کلمه “علی الاطلاق” را به کار می بریم یعنی به طور کلی یا مطلق. در حالیکه من بر این باورم که اینگونه نیست.



    *البته در جایی هم به دعوای مجازی میان موسیقی و مذهب اشاره کرده بودید که فکر می کنم بد نیست درباره آن هم صحبت کنید.

    - به جهت برخی از ویژگی.های شرعی، مذهبی یا فقهی نظام ما، این اتفاق افتاده که .به موسیقی هنوز به عنوان یک هنر اصیل، شفاف و قابل استفاده نگاه نشده است و همیشه سعی بر این بوده که موسیقی به عنوان یک هنر دسته چندم و در درجه پایین تری نسبت به ادبیات و شعر قرار بگیرد. همین امر به خودی خود مشکلاتی را در دنیای موسیقی ایجاد کرده است.

    یعنی مشکل را حل نشده بلکه دفع. شده باقی گذاشته و این باعث شده که عده.ای از این فضا، فرصت.طلبانه استفاده کنند و مقاصد خود را به جلو هدایت کنند. در نتیجه موسیقی نیز به هدف نهایی خود که وصل به زیبایی و حقیقت است، نرسیده است.

    متاسفانه این دعوای مشکل.ساز و مجازی میان هنر و مذهب همچنان وجود دارد و تبدیل به یک موضوع قدیمی شده که دیگر نتیجه ای هم ندارد. ما حتی به احکام علمای بزرگ چون حضرت امام(ره)، نظرات مقام معظم رهبری در کتاب “اجوبه الاستفتائات”، نظرات آیت الله خویی که نظراتشان در رابطه با موسیقی روشن است نیز عمل نکردیم.

    من دوست دارم در این میان به یک نمونه اشاره کنم: نشان دادن ساز در تلویزیون ما حرام است .اما از سوی دیگر پخش موسیقی که متناسب با هویت ملی و دینی ما نیست مانعی ندارد. نشان دادن ساز استادان بزرگی چون جلیل شهناز، حسن کسائی ممنوع است در حالیکه درباره آن موسیقی.ای که از رسانه ملی پخش می.شود نگاه درستی وجود ندارد.

    می دانید همین موضوع در آینده ای بسیار نزدیک برای ما مشکل.ساز می شود زیرا دیگر جوانان ما به سراغ سازهای ایرانی نمی روند و به دلیل اینکه دائما در ماهواره سازهای الکترونیک را می.بینند به همان سمت هدایت می شوند و این یعنی یک نوع خلا فرهنگی. یعنی اینکه ما ساز نی یا تار را به عنوان یک عنصر فرهنگی حذف کردیم. چرا آقایان به این فکر نیستند که ساز تار همانقدری دارای ارزش است که خط نستعلیق می تواند مهم باشد. متاسفانه فرهنگ ما. به سمتی رفته که جوانان ما گرایش زیادی به سازهای غربی دارند و این فرهنگ غلطی است که نشات گرفته از مسائل ریشه ای است که زیاد درباره آن صحبت شده است.

    .


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۹/۰۴ در ساعت 11:50

  2. کاربران زیر از شما Ramin95 عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۹, 10:10
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۱۵, 16:50
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۳۰, 16:30
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۲۲, 12:10
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۴, 12:42

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 1 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست