کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: نگاهی به مسیر هنری و آلبوم های همایون شجریان از نسیم وصل تا ای جان جان بی من مرو؛ همایون در مسیر آزمون و خطا؟!

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    2,276
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی570
    0
    سپاس از شما 805 بار در 677 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض نگاهی به مسیر هنری و آلبوم های همایون شجریان از نسیم وصل تا ای جان جان بی من مرو؛ همایون در مسیر آزمون و خطا؟!

    نگاهی به مسیر هنری و آلبوم های همایون شجریان از نسیم وصل تا ای جان جان بی من مرو؛
    همایون در مسیر آزمون و خطا؟!

    موسیقی ما - همایون شجریان در طول فعالیت حرفه.ای مستقلش، مسیر مشخصی را در موسیقی ایرانی طی نکرده استاینکه پسر شجریان بزرگ که بعد از انقلاب در زمینه آواز ایرانی بدون رقیب بوده، روزی به عنوان خواننده وارد بازار موسیقی شود، اتفاق دور از ذهنی برای اهالی موسیقی ایرانی نبود. مخصوصا اینکه همایون شجریان از سال.های نوجوانی در کنسرت.های مختلف در کنار پدر حضور داشته و تا آن زمان نگاه.های زیادی را به سمت خود جلب کرده بود. دهه هفتاد، آغاز همکاری همایون در کنار پدر بود. پیش از این او تحت تعلیم.های فشرده پدرش قرار داشت و به قول خودش تنها استاد آوازش یعنی محمدرضا شجریان در سال.های نوجوانی و جوانی روی صدای او کار می.کرد و با دوره.های صداسازی که به نوعی ویژگی تدریس شجریان محسوب می.شود، صدای او را برای آوازخوانی آماده می.کرد. همچنین همایون در این سال.های نوازندگی سازهای ایرانی را شروع کرد و به طرز جدی.تر روی سازهای کوبه.ای و کمانچه تمرکز داشت. او در کمانچه شاگرد اردشیر کامکار بود و نوازندگی تمبک را هم از رفیق شفیق پدرش یعنی ناصر فرهنگ.فر آموخته بود. با این حال حضور رسمی او در صحنه اجرای زنده و در کنار پدر با نوازندگی تنبک رقم خورد. همایون این شانس را داشت تا به واسطه پدرش در کنار نوازندگان و آهنگسازان بزرگی چون پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی، داریوش پیرنیاکان، جمشید عندلیبی، حسین علیزاده و کیهان کلهر قرار بگیرد. کم.کم جای همایون شجریان در گروه به پدر نزدیک.تر شد تا در آلبوم «آهنگ وفا» که سال ۷۷ وارد بازار موسیقی شد، همایون علاوه بر نوازندگی تنبک و کمانچه، در تصنیف.ها هم پدر را همراهی می.کرد. هرچند حضور همایون در این آلبوم کوتاه بود و بیشتر نقش یک همخوان را اجرای می.کرد، اما وجود دو نام محمدرضا و همایون شجریان بر روی کاور آلبوم به عنوان خواننده برای طرفداران موسیقی سنتی در آن سال.ها آنقدر هیجان انگیز بود که به یکی از خبرسازترین اتفاقات موسیقی آن سال.ها تبدیل شود. همکاری شجریان با علیزاده و کلهر این فرصت را به وجود آورد تا همایون در زمینه آواز هم محک بخورد و علاوه بر همراهی پدر در تصنیف.ها، قطعات آوازی را هم همراهی کند. «چون تو جانان منی، جان بی تو خرم کی شود» این اولین باری بود که صدای آوازی از همایون شجریان به گوش می.رسید و تشخیص آن برای کسانی که چندان حرفه.ای موسیقی دنبال نمی.کردند با صدای شجریان کمی دشوار بود. این روند در «بی تو بسر نمی.شود»، «فریاد»، «سرود مهر» و «ساز خاموش» ادامه داشت تا سال ۸۲ اتفاقی مهم.تر برای شجریان پسر افتاد.
    «نبسته.ام به .. دل، نبسته .. به من دل» زمان زیادی از انتشار اولین آلبوم همایون شجریان نگذشته بود که قطعات آن بر سر زبان.ها افتاد. همکاری همایون با محمدجواد ضرابیان که یکی از مهم.ترین تصنیف سازان سال.های اخیر به شمار می.آید، حاصلش شد آلبومی که از چند تصنیف و تنها یک آواز در دستگاه همایون تشکیل شده بود. با این وجود حال و هوای این آلبوم به جای اینکه بیشتر شبیه کارهای شجریان باشد، به کارهای علیرضا افتخاری نزدیک بود. به نظر همایون شجریان تصمیم گرفته بود تا برای اولین آلبوم خودش بیشتر از اینکه به شیوه آوازخوانی و شیوه.های مرسوم موسیقی ایرانی پایبند باشد، تلاش کرده بود تا آلبومی مردم پسند و پاپیولار وارد بازار کند و اتفاقا در این زمینه هم موفق بود. ناشکیبا حال و هوایی متفاوت.تر به آلبوم اول داشت. این آلبوم نشان داد که همایون در ابتدای فعالیت حرفه.ای خودش به عنوان خواننده تحت تاثیر آهنگساز و نوازنده است. چرا که ناشکیبا و نسیم وصل از نظر فرم و اجرا تفاوت.های اساسی با هم داشتند. آهگسازی و تنظیم قطعات ناشکیبا به عهده اردشیر کامکار که حکم استادی همایون شجریان در کمانچه را هم دارد، به عهده داشت. آهنگسازی آلبوم تاثیری از موسیقی نواحی به خصوص موسیقی کردی و خراسانی داشت. از این جهت فرم آهنگسازی هم به آثار کامکارهای نزدیک.تر بود. نقش آواز.ها در ناشکیبا پررنگ.تر بود و همچنین صدای واقعی.تر از همایون شجریان در این آلبوم شنیده می.شد. هرچند ناشکیبا به اندازه نسیم وصل مورد توجه قرار نگرفت، اما به جرات می.توان گفت تا امروز یکی از بهترین آثار استدیویی همایون شجریان بوده است که منتشر شده.
    شوق دوست آلبومی قدیمی.تر از نسیم وصل بود. حداقل آوازهای آن سال.های پیش از انتشار آلبوم ضبط شده بودند و دلیل تاخیر در انتشار آن هیچگاه مشخص نشد. در این آلبوم همایون شجریان سعی کرده بود تا توانایی.های آوازی خودش را به مخاطبان نشان دهد. شوق دوست چند آواز خوب دارد که بعضی از قسمت.های آن روی قطعات ضربی ساخته شده.اند و همراهی نوازندگانی خوبی چون سینا جهان آبادی رنگ و بوی بهتری نسبت به آوازهای قبلی همایون داشتند. آواز سه.گاه و مخالف آن شاید بهترین بستری بود که همایون می.توانست آمادگی صدای خودش و حاصل چندین سال صداسازی را به رخ بکشد. ظاهرا همایون از همکاری با محمدجواد ضرابیان نتایج خوبی گرفته بود. برای همین تصنیف.های این آلبوم را هم با کمک این آهنگساز اجرا کرد. شوق دوست حال و هوایی نزدیک.تر به کارهای محمدرضا شجریان داشت و از این لحاظ همایون توانست تا نظر خیلی از هواداران خانوادگی.شان جلب کند.
    «نقش خیال» تنها یک سنت شکنی در آثار شجریان.ها نبود، بلکه خیلی از کارشناسان معتقدند که این آلبوم خط قرمزهای زیادی از موسیقی ایرانی را رد کرد و نوآوری.های زیادی در دل خودش داشت. «علی قمصری» آهنگساز نقش خیال که تا آنزمان چهره.ای ناشناخته به حساب می.آمد، توانست اولین تجربه حرفه.ای خود را در کنار همایون شجریان به معرض قضاوت بگذارد. قمصری از لحاظ نوازندگی به نظر از حسین علیزاده پیروی می.کند. اما در آهنگسای کمی ماجرا تفاوت می.کند. او خیلی از قالب.های موسیقی ایرانی را مانند ریتم و فواصل در این آلبوم رعایت نکرد. از طرف دیگر استفاده از گیتار و سازهای غربی دیگر در تنظیم آلبوم کاری متفاوت نسبت به آثار دیگر در حوزه موسیقی سنتی بود. سبک آوازهای همایون شجریان و به خصوص سبک تصنیف.ها هم در این آلبوم بسیار متفاوت بود. استفاده از تحریرهای غیرمتعارف و همینطور اوج و فرودهایی با فواصل کم و پشت هم تا حد زیادی تحت تاثیر آهنگساز بود.
    اولین نکته جالب «با ستاره.ها» مشارکت بیشتر خانواده شجریان در انتشار آن بود. عکس کاور آلبوم را محمدرضا شجریان گرفته بود و طرح جلد آن هم متعلق بود به مژگان شجریان و انتشار آن هم شرکت دل آواز(شرکت خانوادگی شجریان.ها) انجام داد. با ستاره..ها هم تجربه مشترک همایون شجریان و محمدجواد ضرابیان بود. مجموعه تصانیفی که بیشتر حال و هوای آلبوم اول همایون یعنی نسیم وصل را داشت. بعد از آلبوم.های نقش خیال و شوق دوست، شاید هیچکس فکر نمی.کرد که همایون دیگر به سمت آلبوم.های تصنیف خوانی برود. اما ویژگی این آلبوم.ها این است که طیف زیادی از مخاطبان از آن استقبال می.کنند و در بین عامه هم بیشتر شنیده می.شود.
    همکاری اول همایون شجریان با گروه دستان، یکی از پررنگ.ترین دوره.های فعالیت حرفه.ای او به حساب می.آید. دستان یکی از گروه.های شناخته شده و محبوب در بین طرفداران موسیقی ایرانی است و پیش از این با هنرمندان سرشناسی چون شهرام ناظری، ایرج بسطامی، سالار عقیلی و ... به روی صحنه رفته بودند. حاصل این همکاری در سال ۸۷ شد دو آلبوم «قیژک کولی» و «خورشید آرزو» که آهنگسازی آنها را حمید متبسم و سعید فرجپوری برعهده داشتند. انتشار این دو آلبوم و اجرای زنده آنها در تالار وزارت کشور که اولین اجرای زنده مستقل همایون شجریان هم به حساب می.آمد، بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
    اولین تجربه همایون شجریان با علی قمصری، هر چند از طرف خیلی از طرفداران موسیقی سنتی مورد استقبال قرار نگرفت، اما همکاری بعدی او با این آهنگساز در «آب، نان، آواز» نشان داد که خودش از این همکاری بسیار راضی بوده. البته در این آلبوم نه علی قمصری تجربه قبلی خود را تکرار کرده بود و نه همایون شجریان. هرچند نوآوری.ها در این آلبوم هم ادامه داشت، اما ردپای تجربه هر دو هنرمند هم به خوبی دیده می.شد. آب، نان، آواز اولین تجربه این هنرمند در قالب گروه همنوازان حصار بود و بعد از انتشار آلبوم، کنسرت.های آن در برج میلاد هم مورد استقبال قرار گرفت.
    انتشار «شب جدایی» قبل از هر چیز کمی عجیب و غریب به نظر می.رسید. همایون شجریان که در آلبوم.های قبلی خودش یک مسیر جدیدی را در سبک کاری خود پایه ریزی کرده بود و به بیشتر به سمت نوآوری و کارهای متفاوت پیش می.رفت، با یک آلبوم بازخوانی از این مسیر خارج شد. «شب جدایی» همکاری مشترک همایون شجریان و مزدا انصاری، به نظر در ادامه آلبوم قبلی پدرش «آه باران» بود که برخی تصنیف.های قدیمی را بازخوانی کرده بودند. «شب جدایی» شامل یک آواز با همراهی پیانو مزدا انصاری و بازخوانی شش تصنیف قدیمی از مرتضی محجوبی، روح.الله خالقی، مجید وفادار، منوچهر همایون.پور و مرتضی نی.داوود می.شد که ویژگی برجسته.ای نسبت به آلبوم.های قبلی همایون نداشت.
    پروژه سیمرغ، حاصل تلاش و پیگیری.های چندساله حمید متبسم آهنگساز و سرپرست این پروژه بود. سیمرغ روایتی از موسیقیایی از چند داستان شاهنامه است که برای ارکستری ایرانی نوشته شده و به نظر همایون شجریان اولین و بهترین گزینه متبسم برای آواز آن بوده. متبسم و همایون شجریان همکاری.شان را از آلبوم خورشید آرزو و قیژک کولی شروع کردند. سیمرغ بیش از ده شب در تهران به روی صحنه رفت و آلبوم منتشر شده حاصل این اجرای زنده است.
    مسیر نامشخص حرکت همایون شجریان در شوقنامه هم ادامه داشت. شوقنامه پروژه.ای تحقیقاتی در مورد عبدالقادر مراغه.ای موسیقیدان قرن نهم هجری، حاصل تلاش چند ساله محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی است. تفاوت اصلی شوقنامه با دیگر کارهای همایون شجریان در این است که موسیقی این آلبوم کمتر شباهتی با موسیقی سنتی حال حاضر دارد و فضای آوازهای و تصنیف.ها به کلی فرق دارد. به علاوه «شوقنامه» جز موسیقی.های خاص است و مخاطب عام ندارد. به همین علت می.توان آن را متفاوت.ترین کار در کارنامه همایون شجریان دانست. کاری که ممکن است برای هیچ خواننده دیگری پیش نیاید.
    سال ۹۰ سال پرکاری برای همایون شجریان بود. «ای جان جان، بی من مرو» در واقع سومین آلبومی بود که همایون شجریان در سال ۹۰ روانه بازار می.کرد. به علاوه این آلبوم در روزهای پایانی سال وارد بازار شدند و همین باعث شد تا موج خبری که در مورد بقیه کارهایش در رسانه راه می.افتد، در مورد این آلبوم اتفاق نیفتد. همایون شجریان همچنان در این آلبوم هم سیاسیت حرکت زیگزاگی.اش را در موسیقی حفظ کرده. بعد کنسرت پاییزی.اش در تالار وحدت به همراه علی قمصری که کاری تلفیقی و متفاوتی بود، هیچ .. فکر نمی.کرد آلبوم بعدی همایون شجریان کاری کاملا سنتی و بازگشت به گذشته باشد. «ای جان جان بی من مرو» با آهنگسازی سعید فرجپوری، آلبوم بهتری نسبت به دو آلبوم قبلی این خواننده و گروه دستان نیست. قطعات آلبوم که در دستگاه ماهور ساخته شده.اند، بیشتر آهنگ.هایی ضربی و مبتنی بر سازهای کوبه.ای هستند. انتخاب دستگاه ماهور برای این آلبوم هم نشان می دهد که سعید فرجپوری آهنگساز آلبوم سعی داشته تا فضای نسبتا شادی را در تصنیف.هایش ایجاد کند. البته این سبک آهنگسازی را پیش.تر نیز از گروه دستان شنیده بودیم. در این سبک که سعید فرجپوری و حمید متبسم بیشتر به آن پایبند هستند، آهنگساز تلاش می.کند تا با تغییراتی در ریتم و ترکیب سازها به خصوص اضافه کردن سازهای کوبه.ای فضای گوشنوازتری را برای مخاطب عام فراهم کند. وجود دونوازنده کوبه.ای در جمع هسته پنج نفره گروه دستان گواه همین ادعاست. در چنین فضایی طبیعتا اشعار مولانا به خاطر وزن.های عروضی خاصی که دارند بیشترین کمک را به آهنگساز می.کنند. از همین بابت می.بینیم که اشعار تصنیف.ها اکثرا از مولانا انتخاب شده است. برخلاف آلبوم.های قبلی همایون شجریان که گرایش بیشتری نسبت به ترانه سرایان معاصر و یا حافظ و سعدی داشته است. در یک نگاه کلی تصنیف.های آلبوم «ای جان جان بی من مرو» بیشتر به تصنیف.هایی می.ماند که گروه.های موسیقی سنتی به عنوان یک قطعه بیز که حال و هوایی شادتر نسبت به دیگر آهنگ.ها دارند در آخر کنسرت اجرا می.کنند.

    جدای از آهنگسازی که ضعیف.ترین بخش آلبوم به نظر می.رسد، در «ای جان جان بی من مرو» شما با آواز متفاوتی از همایون شجریان روبرو هستید. اول اینکه این برای اولین بار است که آوازی در ماهور از همایون شجریان می.شنویم. دستگاهی که در بین خوانندگان و موسیقی.دان.های ایرانی بسیار متداول و محبوب است. اما به هر حال همایون شجریان در ده آلبوم قبلی خود هیچگاه از آن استفاده نکرده است. این در حالی است که در توانایی یک خواننده در بین اساتید آواز جایی نمود پیدا می.کند که خواننده در تمام دستگاه.های موسیقی ایرانی مسلط باشد و در هرکدام آوازهای خوبی را خوانده باشد. این کم.کاری همایون شجریان را می.شود گذاشت به پای اینکه او در دوران فعالیت حرفه.ای مستقلش بیشتر به سمت تصنیف خوانی رفته است و از همین رو در زمینه آواز فعالیت.های چشمگیر کمتری را از او دیده.ایم.

    دوم اینکه اگر موسیقی ایرانی را به صورت جدی دنبال می.کنید، آوازهای «ای جان جان بی من مرو» شما را پرت می.کند به چند دهه گذشته آواز ایرانی. به خصوص آوازی که پدر همایون یعنی محمدرضا شجریان ارائه داده است. صدای بم.تر همایون شجریان در آواز ماهور که البته معلوم نیست استعداد ذاتی خواننده است یا توانایی.های صدابردار، فضای آواز را خیلی بیشتر به آوازهای محمدرضا شجریان نزدیک کرده است. این سبک آوازخوانی با مسیر حرکت همایون شجریان در موسیقی ایرانی که همواره حرکتی در جهت نوآوری و بیرون رفتن از قالب سنتی بوده، کمی تناقض دارد. شاید به صورت خلاصه.تر بتوان آن.را یک پس.رفت نامید.

    شاید بتوان پس از این مرور کوتاه بر مسیر فعالیت حرفه.ای و مستقل همایون شجریان در این سال.های گذشته، راحت.تر به این نتیجه رسید که او مسیر مشخصی در موسیقی ایرانی ندارد. با طیف نه چندان گسترده، اما بسیار متفاوتی از هنرمندان این رشته کار کرده است و نوآوری.های زیادی را تجربه کرده است. اما در همین مسیر نوآوری گاهی بازگشتی عجیب به گذشته داشته و با بازخوانی آثار گذشتگان و رجوع به سبک نسل.های قبل از خود، تعجب خیلی از موسیقی.دوستان و البته هوادارنش را هم برانگیخته است. سوال اینجاست که آیا همایون شجریان هنوز در مرحله آزمون و خطاست؟ یا در آینده می.توان کارهای دور از انتظار دیگری از او شنید؟



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۲/۱۱ در ساعت 11:30

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۰۹, 10:14
  2. تور آمریکایی همایون شجریان و همایون نصیری
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۳۰, 04:56
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۲, 23:14
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۱۸, 07:34
  5. بیوگرافی و سیر تکاملی کیوبیس
    توسط FLASH در انجمن نرم افزار Cubase
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۱۵, 16:51

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 2 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی