کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی
آموزش فارسی فالش گیری
آموزش فارسی آهنگسازی با کامپیوتر
آموزش فارسی حرفه ای کیوبیس
حرفه ای ترین آموزش فارسی تصویری مبانی و تئوری موسیقی در ایران
آموزش فارسی ساخت ریتمهای 6/8 ایرانی عربی بندری ترکی عربی



آهنگسازی
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2


دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت



آموزش آهنگسازی فارسی

جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: نقدستان - نقد ششم - نقد ترانه ی دوراهی از حامد خلیلی

  1. matco آواتار ها
    matco
    شماره کاربری
    51550
    کاربر اخراجی
    مهر /۱۳۹۲
    وب ستان
    185
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی353
    381
    سپاس از شما 289 بار در 132 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض نقدستان - نقد ششم - نقد ترانه ی دوراهی از حامد خلیلی

    دوراهــی پـیـــش رومـونـه / سـراب بــرزخ و دنــیــا
    چـشـامــون راهو گـم کرده / مـیــون رخـوت و رویــا
    نـقــــاط گــنــگ دیــروزو / بــه فــرداها گذر کردیم
    هــنــوزم ایــن مـعـمــا رو / نـفـهمـیدیم و سر کردیم
    هــدف از ذهــن مـا پـر زد / هوس تا قلب ما پل بست
    بــه پـــای عــاشـقی مردن / بـه جـمـع قصّه ها پیوست
    سـکـوت بغضـو پر کردیم / بـه پــروا بـال و پر دادیم
    تـا کـه چـشـمامونو بستیم / هــمــه آواز ســــر دادیم
    جــزای راه ویـــرونــــی / بــرامــون سـیــر دنیا شد
    چـشـامـونـو که وا کردیم / جــهـان مـرگ پـیـدا شد


    سلام
    نقد ششم
    نقد ترانه ی دوراهی از حامد خلیلی



    کلیات ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ
    ـ وزن :
    ابتدا به ترانه سرا تبریک میگم که خودشو ملزم به رعایت وزن کرده و به هیچ وجه و با بهانه های واهی ازش تخطی نکرده ولی از وزن رایج این روزا استفاده شده ( مفاعیلن مفاعیلن ) که خیلی از شاعران و ترانه سرایان نامی از این وزن نام گرفتند مثل روزبه بمانی ، به اعتقاد خیلی از منتقدین دیگه باید از این وزن انتظار زیادی نداشته باشیم ، مگر با تعابیر و ترکیب ها و قوافی و کشف های هوشمندانه ی جدید . چون گوش مخاطب از این وزن پر شده ، انقد ترانه شنیده در این باب که میتونه به راحتی بیت بعدی رو حدس بزنه بدون این که سواد شعر داشته باشه ، من این وزن رو رد نمی کنم ولی توصیه می کنم کمتر از این وزن استفاده کنید چون به تکرار رسیدن مثل اعتیاده یروزی به خودتون میان می بینید معتاد شدید .
    ـ نبود ارتباط معنایی در محور عمودی ترانه :
    من توقع داشتم در ادامه از تردید دو راه دنیا و برزخ بشنوم ولی نتها تردیدی در ادامه ندیدم بلکه شاعر دچار پرت گویی شده و فقط از گذشته ها میگه و از تردید انتخاب خبری نیست
    ـ نبود کشف جدید در بخشها :
    اگه ترانه رو به سه بخش مقدمه ، روایت ، نتیجه گیری تقسیم کنیم می بینیم فقط در مقدمه عناصر لازم بخش مقدمه رعایت شده بود و در روایت و نتیجه گیری چیزی نمی بینیم در صورتی که شاعر باید در نتیجه گیری سنگ تموم بذاره تا ترانه در ذهن مخاطب بمونه
    ـ نبود کشف جدید در کلمات ، ترکیب ها ، تعابیر ، قوافی :
    به جرأت میگم بارها و بارها این ترانه رو شنیدم و فقط شکل بیانش فرق کرده ، وقتی بمانی تو آلبوم خشایار اعتمادی میگه " فقط یه رعد و برق میتونه که از ما عکس برداره " تونسته دوباره " شب از جایی شروع میشه که تو چشماتو می بندی " از آلبوم داریوش رو ارتقاء بده و به تکرار نرسه
    ـ نبود عینیت در کار :
    چرا ترانه ی اول آذر ماه سایت کیوبیس با وجود ضعف تالیف و بعضی از جاها شکست وزن اول میشه ؟ چون در کارش عینیت و کوچک نگری داره ، امروزه مردم دیگه به عناصر بزرگ رغبت نشون نمیدن و به عناصر کوچیک بیشتر علاقه دارند ، دیگه برزخ و دنیا براشون جذابیت نداره و بستن مو معشوق در یک عکس فوق العادس ولی ترانه شما با وجود رعایت کامل وزن سوم هم نمیشه و کارایی دوم و سوم میشن که وزن رو رعایت نکردند ، پس باید در سرایشت تجدید نظر کنی بقول استاد کاکایی که میگفت روزبه بمانی زمانی ذهنش جلو تر از زبانش بود ولی الان کاملا هم راستا هستند منم میگم ذهنت جلو تر از زبانته البته من استاد نیستم ولی حق دارم یه نظر شخصی ناشیانه بدم



    ـ تعداد ابیات مناسب بود تبریک میگم



    ـ کمبود آرایه های ادبی که قبلا هم گفتم آرایه های ادبی مثل نمای ساختمونه و نا خواسته رو مخاطب تاثیر مثبت میذاره


    جزئیات ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــ
    بیت اول :
    دوراهــی پـیـــش رومـونـه / سـراب بــرزخ و دنــیــا
    چـشـامــون راهو گـم کرده / مـیــون رخـوت و رویــا


    ـ دواهی وجود داره پس سراب بی معنیه به این میگن ضعف تالیف ، پیشنهاد : چه تردیدی جلو مونه دو راه برزخ و دنیا
    ـ از رخوت در محاوره کم استفاده میشه
    ـ چون در ادامه کار از گذشته میگی به جای کرده بگو کردش تا هم حال رو پوشش بده هم گذشته رو


    بیت دوم --------------------------------------
    نـقــــاط گــنــگ دیــروزو / بــه فــرداها گذر کردیم
    هــنــوزم ایــن مـعـمــا رو / نـفـهمـیدیم و سر کردیم



    ـ کدوم نقاط ؟ اگه منظورت نقاط غیر مشترکه که باید می گفتی اگر نیست باید پیش درامد می داشتی نقاط واقعا گنگه
    ـ معما رو حل می کنن سر نمی کنن
    با یه جابجایی و یه ترکیب میشد بگیم ، پیشنهاد :
    هنوزم این معما رو نفهمیدیم و حل کردیم ............. که غیر مشترک ها رو ندیدمو بغل کردیم


    بیت سوم ------------------------------------
    هــدف از ذهــن مـا پـر زد / هوس تا قلب ما پل بست
    بــه پـــای عــاشـقی مردن / بـه جـمـع قصّه ها پیوست


    ـ همگونی در اشارات واجبه شاعر باید هدف رو یه پرنده تصویر می کرد تا پر بزنه یا هوس رو میشوند بجای هدف پر زده که این چنین نشده
    ـ تا جایی پل نمی زنند به جایی پل میزنند
    ـ این مصرع خیلی شعاری بود نمی گم بده ولی زیاد خوب هم نیست حد القل من نمی پسندم
    ـ بازم با یه جابجایی ساده و کم تغییر میشد ، پیشنهاد :
    به جمع قصه ها پیوست به پای عاشقی مردن ...........هوس اومد میون ما بجای عاشقی مردن


    بیت چهارم ---------------------------------
    سـکـوت بغضـو پر کردیم / بـه پــروا بـال و پر دادیم
    تـا کـه چـشـمامونو بستیم / هــمــه آواز ســــر دادیم


    ـ هم سکوت شکستنیه هم بغض تعجب میکنم چرا از این آرایه استفاده نکردید و خیلی راحت تر می گفتید سکوت بغض و نشکستیم
    ـ ترانه باید روون و قابل فهم برای همه باشه " بـه پــروا بـال و پر دادیم " نیاز به تفکر داره و این باعث میشه مخاطب باقی ترانه رو از دست بده
    ـ از تقلیل برای تا نا بجا استفاده شده چون "که" رو هر چقد بکشیم باز کوتاه محسوب میشه کاش بجای که از یه هجای بلند استفاده می کردید
    ـ بعد از مصرع دوم من توقع نقل قول داشتم ولی چنین نشد


    بیت آخر ------------------------------------
    جــزای راه ویـــرونــــی / بــرامــون سـیــر دنیا شد
    چـشـامـونـو که وا کردیم / جــهـان مـرگ پـیـدا شد


    ـ این بیت هم خیلی معنایی بود و فهمش نیاز به تفکر داره در ضمن همون جور که گفتم اصلا بیت کوبنده ای برای نتیجه گیری نبود چون معطوف میشه به دو راهی تردید در بیت ابتدایی و چون شما در روایت پرت گویی کردید و مخاطب بیت اول رو فراموش کرده ولی با ساده نویسی میشد اون بیت رو یاداوری کرد اما باز به پیچیده نویسی رو اووردی
    ـ سیر در محاوره استفاده نمی شه
    ـ از جزا هم کم استفاده میشه جاش تقاص بنویس


    نتیجه ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــ
    خیلی خوب بودی خیلی



    ـ بزرگ ترین مشکلت اینکه عینیت تو کارت نداری
    ـ بزرگ ترین حسنت اینکه وزن رو رعایت میکنی که خیلی از کاربرای این سایت حسرتش رو میخورن و با بهانه های مختلف ازش سر باز میزنند پیشنهاد میدم فعلا شعر نگی تا از این فضا بیای بیرون و در آغاز مجدد فقط عینی شعر بگو به طوری که از اون ور بوم بیافتی تا به تعادل برسی البته ایرادای دیگه هم داری که باید بعدا رفع کنی الان این واجب تره



    موفق باشید
    Matco


    تعداد کل آرای این پست : 4
    تعداد آرای مثبت : 4
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۹/۱۷ در ساعت 16:17

  2. 2 کاربر زیر از matco برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی
    خرید وی اس تی خرید vst فروش vst وی اس تی فروش وی اس تی وی اس تی دانلود وی اس تی آپلود عکس

    بی نظیرترین آموزش فارسی نرم افزار کیوبیس ( سطح مقدماتی )
    آموزش فارسی کار با نرم افزار کیوبیس (سطح پیشرفته)
    آموزش فارسی CUBASE 5 & NUENDO4
    آموزش فارسی تکمیلی NUENDO5.5, CUBASE 6.5
    آموزش فارسی Ableton Live 9
    آموزش فارسی سونار Sonar X2,X3
    آموزش فارسی Cubase Elements 7

    آموزش فارسی protools 10
    آموزش فارسی Logic Pro X2 لاجیک
    آموزش فارسی Studio one استودیو وان
    آموزش فارسی BAND IN A BOX 2015
    آموزش فارسی Guitar Pro 6
    آموزش فارسی ضبط افکت میکس و مستر صدا ADOBE AUDITION CS5.5
    آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها

    آموزش فارسی اف ال استودیو FL Studio 12
    آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش فارسی تصویری امنیسفر OMNISPHERE
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی موسیقی الکترونیک Steinberg Sequel
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی جامع مسترینگ آهنگ Izotop Ozone 6 + tracks
    آموزش فارسی Fab Filter+Waves +Slate Digital

    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    آموزش فارسی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ
    آموزش فارسی میکس و مسترینگ حرفه ای
    آموزش فارسی یک پروژه میکس و مستر آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی ریتم سازی در موسیقی
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی صداسازی با سینتی سایزرها
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    آموزش فارسی ساخت استودیوی موسیقی خانگی

    خرید وی اس تی پیانو spitfire audio hans zimmer piano
     

  4. hamed_kh آواتار ها
    hamed_kh
    شماره کاربری
    39008
    هنــرمنـد انجمن
    اردیبهشت /۱۳۹۲
    تهران
    876
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی4275
    3,542
    سپاس از شما 4,064 بار در 805 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    سلام دوست عزیزم خیلی لطف میکنی که نقاط ضعف ترانه رو با این دقت موشکافی میکنی و انقدر حوصله و وقت میزاری که اینا رو بنویسی
    منو شگفت زده کردی
    بیشتر این نقدها رو به جا و درست میبینم از جمله :
    سکوت بغضو نشکستیم (عالی بود...)
    تقاص به جای جزا
    (حتما اینا رو تغییر میدم)
    "اما پیچیدگی معنایی و استفاده از لغات غیر محاوره ای در بعضی ابیات تنها دلیلش برای خودم تلفیق شعر و ترانه هست و آگاهانه صورت میگیره"
    (به نظرم باعث میشه هم مخاطب کمی خاصتر بشه و هم در تعدد گوش دادن ترانه مخاطب نکات جدیدی دریافت کنه...)
    به جز بعضی نکات که به نظرم قابل قبول نبودن از جمله:
    برزخ به سراب تشبیه شده یعنی سراب انگاشته میشه برای ما، چیزی که فقط ظاهر داره و کسی ازش ترس یا شوقی نداره... راهی که در این دوراهی وجود داره ولی اکثریت ازش چشم پوشی میکنند...
    مثل کسی که در بیابان حتی وقتی آب میبیند تصور میکنه سرابه و دنبالش نمیره...
    راهو گم کرده و هنوز هم پیدا نکرده پس کرده مناسب تره...
    نقاط گنگ دیروز استعاره از جاده قبل از رسیدن به دوراهیه یعنی قبل از به دنیا آمدن چون ما هیچ اطلاعی از قبل نداریم....
    بنده نگفتم معما رو سر کردیم گفتم با نفهمیدن این معمای زندگی، در این دوران سر کردیم...(زیرا انسانی که گرفتار یک معما باشه خیلی فکرشو مشغول میکنه...)
    ما میتونیم مشبه رو در شعر و ترانه حذف کنیم بنابراین هدف زندگی ما میتونه مثل پرنده ای از ذهن ما پر بزنه
    هوس تا قلب ما پل بست (تا یعنی (تا رسیدن "به") و این کاملا در اشعار و ترانه هایی که تا به حال از بزرگان این عرصه خوندم و شنیدم مشهوده چه بسا از "را" به عنوان "به" استفاده شده در اشعار و یا از "با" برای بیان حرف اضافه "به خاطر تو" استفاده شده در ترانه آواز پریهای ایرج جنتی عطایی)
    اما پرت گویی:
    کل ترانه روال داستانی رو طی میکنه که قبل از ترانه طرحشو نوشتم...
    به هر حال ازت خیلی ممنونم خیلی خیلی خیلی زیاد

    ارادتمند تو حامد خلیلی


    تعداد کل آرای این پست : 3
    تعداد آرای مثبت : 3
    One Day The Sun will Shine On Me
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۹/۱۷ در ساعت 18:18

  5. کاربران زیر از شما hamed_kh عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۸, 12:50
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۱۳, 12:40
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۰۲, 18:00
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۲۶, 13:51
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۳۰, 11:54

جستجو شده ها

نقدستان ترانه دوراهی

نقد ششم حامد خلیلی

تا این لحظه 22 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی