رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





تخته امتیازات

  1. Roya

    Roya

    سـرپرسـت سایت


    • امتیاز

      3

    • تعداد ارسال ها

      7,575


  2. blacky

    blacky

    مـعاونت کل


    • امتیاز

      3

    • تعداد ارسال ها

      2,559


  3. MasoudYazdi

    MasoudYazdi

    عضو جدید انجمن


    • امتیاز

      2

    • تعداد ارسال ها

      246


  4. M.Hosseini

    M.Hosseini

    مدیـر ارشـد سایت


    • امتیاز

      1

    • تعداد ارسال ها

      2,539



مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز در دوشنبه, 26 اسفند 1398 در همه بخش ها

  1. 1 امتیاز
    Roya

    talkhtarin.roya

    video_2020-01-25_15-38-37.mp4
  2. 1 امتیاز
    درود بفرمایید... 14 February 2020 FL Studio Producer Edition + Signature Bundle v20.6.2.1549 x86 x64 - Part 1 FL Studio Producer Edition + Signature Bundle v20.6.2.1549 x86 x64 - Part 2 حجم فایل : 957MB Paswoord : ahmadnorouzi.blogfa.com
  3. 1 امتیاز
    Roya

    talkhtarin.roya

    video_2020-01-25_16-56-42.mp4
  4. 1 امتیاز
    Roya

    talkhtarin.roya

    video_2020-01-25_16-56-31.mp4
  5. 1 امتیاز
    درود ... مقاله ای که میبینید یکی از مقالات بنده در بخش هارمونیست که سایت محترم گفتگوی هارمونیک مطلب رو منتشر کرده . در اینجا دوباره برای دوستان علاقمندان این مقاله رو به اشتراک میگذارم . امیدوارم مدیران عزیز همکاری کنند تا سایر مقالاتم رو هم برای دوستان به اشتراک بگذارم . سپاس کادانس ها (cadence) همانطور که یک نقاش تصاویرش را بر روی بوم سفید نقاشی می کند، آهنگسازان هم هنرشان را روی بوم خالی سکوت، نقاشی می کنند. لئوپولد استوکوفسکی (Leopold Stokowski) در دنیای آهنگسازی، هر آهنگساز به خواست و میل خود بنا بر پایه احساسات شخصی جملاتی موسیقیایی را انشاء (Compose) می کند. دو بخش مهم در ساخت و تولید هر قطعه موسیقی، شروع و پایان آن می باشد. در اینجا به بحث درباره انواع «پایان ها» در موسیقی کلاسیک می پردازیم. کادانس به مجموعه چند آکورد گفته می شود که به نحوی بارز و کامل به شنونده احساس پایان را می رساند. کادانس ها فقط محدود به انتهای قطعه نیستند و می توانند در انتهای جملات موسیقیایی به کار روند. به عبارتی شیواتر، کادانس مجموعه آکوردهای تولید احساس پایان هستند که اغلب می توان در انتهای جملات موسیقایی و یا کل آهنگ به کار برد. این تعریف به عنوان یک تعریف واحد در موسیقی کلاسیک است. در این مقاله به بحث و بررسی انواع کادانس به زبانی کاملا ساده خواهیم پرداخت. بررسی انواع کادانس کادانس را با حروف انگلیسی C.D یا coda نمایش می دهند، کادانس ها به ۵ نوع اصلی تقسیم می شوند. (تعداد زیادی کادانس فرعی وجود دارد که هنرجویان می توانند در اینترنت انواع آنرا بیابند) ۱- کادانس کامل (Prefect C.D) 2-کادانس پلاگال (Plagal C.D) 3- کادانس پی کاردی (Picardi 3th C.D) 4-کادانس نیمه تمام (Half C.D) 5- کادانس بریده یا گول زننده (Authentique C.D) 1- کادانس کامل (Prefect C.D): یکی از رایج ترین کادانس های موجود در موسیقی می باشد که از اتصال قدرتمند بین دومینانت (V) و تونیک (I) بهره میگیرد و در انتهای جملات و گاها در انتهای کل قطعات برای ایجاد مفهوم اتمام قطعه، به کار برده می شود. فرمول هارمونیک کادانس کامل عبارتست از: V-I Vsus4 – V – I مثال: بتهوون در سونات پیانو اپوس ۱۳ (Piano Sonata, Op. 13) یک کادانس کاملا قاطع و زیبا را به تصویر کشیده است. این بخش را بشنوید ۲-کادانس پلاگال (Plagal C.D): این کادانس بیشتر در انتهای قطعات به کار می رود. گاهی بعد از شنیده شدن کادانس کامل، کادانس پلاگال به عنوان یک عضو تمام کننده و بخش دومی، نواخته می شود که ایجاد احساس ختم و قاطع را ایجاد می کند. به فرمول هارمونیک دقت بفرمائید: در مثال فوق یک کادانس پلاگال را در تونالیته لامینور می بینید. این بخش را بشنوید - کادانس پی کاردی (Picardi 3th C.D): پی کاردی تقریبا همانند همان پلاگال است اما به شکلی که در گام های مینور بعد از آکورد IV 6-4 (مدیانت معکوس دوم ) آخرین آکورد I (تونیک) به صورت ماژور نواخته می شود که پایان با شکوه و پر ابهتی را (همانند پایان اخبار و یا پایان یک فیلم حماسی) ایجاد می کند. فرمول هارمونیک به صورت کاملا واضح این کادانس را نمایش می دهد: I 6-4 -V – I – IV 6-4 – I +3 مثال ۱: در تونالیته لامینور می توان کادانس پی کاردی را بدین شکل تشریح نمود. مثال۲: باخ در قطعه “Jesus, My Joy” این کادانس را به نرمی هرچه تمام تر اجرا نموده است. نکته: دقیقا همین کار می تواند در گام ماژور نیز اتفاق بیفتد. یعنی به جای یک پایان شاد و حماسی، یک پایان غیر منتظره و به شدت غمگین و تاثیر گذار را ایجاد نمائیم.
  6. 1 امتیاز
    ۴- کادانس نیمه تمام (Half C.D): این کادانس بیشتر در آخر جملات دیده می شود اما آخرین آکورد به جای تونیک V می باشد و احساسی بی نهایت و نا تمام را ایجاد می کند. نکته: می توانیم قبل از آخرین آکورد (دومینانت) از آکورد (تونیک معکوس اول) و یا حتی V of V نیز استفاده کنیم. نوع خاص دیگری از این کادانس به نام ششم افزوده وجود دارد که توضیح آن در این محبث نمی گنجد. مثال: در این قطعه از بتهوون می توان کادانس نیمه تمام را به راحتی شنید. البته شایان ذکر است که دومینانت اینجا معکوس می باشد. این بخش را بشنوید ۵-الف) کادانس فرعی: کادانس نیمه تمام فیریژین (Phrygian half-cadence) کادانس نیمه تمام فیریژین به طور قطع یک کادانس بسیار زیبا و دارای حسی شرقی است که فرزند کادانس نیمه تمام حساب می شود. این کادانس در اتصال IV به V اتفاق می افتد وقتی که IV را ۶ نمائیم و آنرا به آکورد تونال بعدی یعنی V متصل کنیم. با اینکار یک درجه ۱ پرده ای به آخرین نت آکورد اضافه کرده ایم که مد فیریژین را تداعی می کند. به مثال توجه نمائید: این بخش را بشنوید در اثر “Chorale- Schau Lieber” از باخ اسطوره بی بدیل آهنگسازی، کادانس نیمه تمام فیریژین به شکلی بی نقص استفاده شده است. این بخش را بشنوید ۵- کادانس بریده یا گول زننده (deceptive C.D یا Authentique C.D): این کادانس مختص گام مینور است. در این کادانس یک حقه زیبا و اسرار آمیز نهفته شده است که به بررسی آن می پردازیم. هنگامی که کادانس شنیده می شود، شنونده به طور معمولی مسیر خود را به طرف کادانس کامل (Prefect C.D) احساس می کند اما به جای آخرین آکورد بعد از دومینانت آکورد VI (آکوردی که در دو نت با تونیک مشترک است) شنیده می شود و سپس به روی آکورد دلخواهمان و در نهایت به تونیک باز می گردد. فرمول هارمونیک: I 6-4 – V – [VI] …– I مجموعه پنج کادانس و یک کادانس فرعی که گفته شد، مهمترین کادانس ها بودند. قطعات بدون کادانس (No Cadans) هم وجود دارد و تعداد زیادی کادانس دیگر در دنیا وجود دارد که قابل مطالعه هستند که در بحث های بعدی به آن ها خواهم پرداخت.
  7. 1 امتیاز
    سلام اگر بخواهیم می توانیم کنترپوان را یک نمایش مهارت به شمار آوریم و در حقیقت هم همین طور است . اما شاید بهتر باشد که آنرا یک هنر بدانیم . این کلمه به گوش مناسب تر می آید و این نام گذاری واقعی تر و دقیق تر است . هنر ساختن خطهای ملودی برای بخش های آلتو ، تنور و باس به زیبائی ملودی بخش سوپرانو . پس آیا منظور این است که کنترپوان و هارمونی دو هنر مشخص هستند ؟ بهتر است به این سوال اینطور پاسخ داده شود که هارمونی نتیجه تجربیاتی است که از کنترپوان به دست آمده و شاید به همین دلیل است که کنترپوان نسبت به هارمونی بسیار مطبوع تر است و راه صحیح تر این است که شاگرد در آموختن یکی از این دو حتما دنبال فرا گرفتن دیگری برود . زیرا شاگرد وقتی می تواند درک عمیقی از هارمونی داشته باشد که چندی با کنترپوان سرو کار داشته باشد . حتی بعضی از استادان را عقیده بر این است که بحث کنترپوان اول آموخته شوند ، در حالیکه در کنترپوان ، نظر بیشتر بر خطهای ملودی می باشد که حتی المقدور روان ، نرم و در ترکیبشان با یکدیگر دارای تاثیر هارمونی باشند . قواعد کنترپوان 1- فاصله همصدا جز در میزان اول به کار نرود . 2- حرکت کروماتیک به کار نرود . 3- هیچ یک از وصلهایی که منجر به تریتون شوند مجاز نیست . 4- بیش از سه فاصله سوم یا ششم پی در پی به کار نرود . 5- آوردن دو فاصله همصدا و دو اکتاو و دو پنجم پی در پی خطا است . همصدا و اکتاو استقلال بخش ها را از بین می برند و پنجم های پی در پی خالی صدا می دهند . 6- پرش فاصله ششم بزرگ و یا هفتم کوچک یا بزرگ ، خطاست و همچنین پرش فاصله چهارم کاسته و افزوده نیز خطاست ، اما درباره پنجم های کاسته فقط یک راه مجاز موجود است ، پرش کنیم و یک نت خلاف جهت پرش اضافه کنیم . 7- پرشهای متمایل به یک جهت که منجر به فاصله هفتم و یا نهم می شود خطا است ، البته بین این دو پرشهای فاصله نهم دارای نتیجه نامطبوع تری است . سربلند و هنرمند باشید
  8. 1 امتیاز
    عرض ِ ادب و احترام . امیدوار ام حال اتان خوب باشد . خب کمی در مورد ِ کنترپوان توضیح می دهیم ! امیدوار ام شما هم حوصله ی خواندن داشته باشید ! اصولن کنترپوان یعنی علم ِ نوشتن ِ دو یا چند خط ِ ملودی ِ هم زمان به دور از هر گونه خطا های مشخص شده . این خطا ها و یا بهتر بگوییم قوانین ، همه ی مواردی که در هارمونی وجود دارد را شامل می شود به اضافه ی مواردی دیگر که ذکر خواهد شد . کنترپوان بر دو گونه است کنترپوان ِ مدال یا کلیسایی کنترپوان تنال در کنترپوان ِ مدال مصالح ِ اصلی ِ شما در واقع همان گام های کلیسایی ِ مشهور هستند . مانند : یونین / دورین / فریژین / لیدین / میکسولیدین / آئولین / ( بعید است که لوکرین را وارد کنند چون آن را .....ی می دانند ) اما به هر حال باید ذکر کرد که لوکرین هم بخشی از گام های کلیسایی ست . سخت گیری ها و رعایت ِ قوانین در کنترپوان بسیار بیشتر و سنگین تر و دست ِ آهنگساز بسیار بسته تر از کنترپوان ِ تنال است . فراموش نکنید که در قرون ِ وسطا اگر آهنگسازی قوانین ِ کنترپوان را اشتباه به کار می برد او را در کلیسا گردن می زدند . ( در آن دوره موسیقی مانند ِ بیشتر موضوعات ِ دیگر تحت ِ سلطه و فرمان ِ کلیسا بود ) برای نوشتن ِ کنترپوان ِ مدال شما باید گام های کلیسایی را فرا بگیرید و با توجه به روند های ملودیک ِ این گام ها اقداماتی در جهت ِ نوشتن ِ خط های ملودی ِ بیشتر داشته باشید . دقت کنید که گام به گام این قوانین فرق خواهد کرد . برای مثال یونین مانند ِ گام ِ ماژور است . آئولین نیز مانند ِ گام مینور . اما قریژین مانند ِ هیچ گامی نیست ! روند ِ حل نیز از بالا به پایین است نه از پایین به بالا ! درجه ی دومینانت اش هم به جای پنج ام ، شش ام است ! یا اگر نت های شما آکورد های ماژور و مینور به شکل ِ معکوس ِ دوم آکورد را تشکیل بدهند ، خطا هستند یا اگر آکورد کاسته به شکل پایه گی باشد نیز خطا ست . قوانین ِ کنترپوان ِ مدال رفته رفته آن قدر زیاد می شوند که حتی نمی شود آن ها را به ترتیب توضیح داد ! بلکه به مرور و در هنگام ِ فرا گیری این درس با آن رو به رو خواهید شد . از لحاظ ِ زمانی طولانی ترین درسی که بنده ی حقیر برای یاد گیری اش زمان صرف کردم همین درس بوده است حتی بیشتر از ارکستراسیون و رهبری ِ ارکستر مرا درگیر ِ خود اش ساخت . ( نه به خاطر ِ سخت بودن اش ، چون اصلن سخت نیست ، بلکه آن قدر پر مطلب و پر از نکات ِ آموزشی ست که جان از تن ِ شما و نور از دیده گان ِ شما می رباید ) خب این ها را بسیار باید دقت کرد و از هر گونه سهل انگاری خود داری کرد . (( شاید مانند ِ قرون ِ وسطا شما را اعدام نکنند اما آبروی شما در خطر است ! کسی که سمت ِ کنترپوان ِ مدال می رود با پشتوانه ای از علم و دانش ِ گسترده خواهد رفت و اگر اشتباهی رخ دهد همه ی آن زیر ِ سوال می رود ! )) اما کنترپوان ِ تنال خب راحت تر و سخت گیری های کم تری برای اش وجود دارد و دست ِ شما باز تر است ( با این که فقط با گام های ماژور و مینور سر و کار دارید اما همین که از محیط ِ کلیسا دور می شوید خود اش خیلی است !!! ) هم چنان قوانین ِ هارمونی در این بخش نیز حکم رانی می کنند به اضافه ی بسیاری موارد ِ دیگر از کنترپوان ِ مدال و اضافه شدن ِ قوانینی بر پایه ی کنترپوان ِ تنال ! دقت کنید که این قوانین شاید در ابتدا دست و بال ِ شما را ببندند اما در گذر ِ زمان خواهید دید که چه قدر به کمک ِ شما خواهند آمد تا یک موسیقی و ملودی ِ درست و زیبا بنویسید . از کنترپوان چه مدال و چه تنال نترسید . شیرین ترین درس های موسیقی هستند بس که پر از جذابیت های ذاتی هستند . برای یاد گیری ِ کنترپوان ِ مدال می توانید به کتاب های آقای علیرضا مشایخی و مارسل دوپره که به همین نام ِ کنترپوانِ مدال هستند مراجعه کنید . و برای یاد گیری ِ کنتپوان ِ تنال نیز می توانید به کتاب های آقای علیرضا مشایخی و والتر پیستون ( که بسیار مهم هستند ) و همین طور کتابی دیگر نوشته ی اچ سی ال استاکز ترجمه ی آقای پورتراب ( که بسیار کم حجم و کوچک است مراجعه کنید . ( البته کتاب های بسیاری وجود دارد اما همان ها را هم اگر بخوانید کافی و گویاست . ) شاد و آرام باشید . ارادتمند .
×
×
  • اضافه کردن...