رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





CUBASIST

مدیر بـازنشسته
  • تعداد ارسال ها

    699
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    4

تمامی مطالب نوشته شده توسط CUBASIST

  1. CUBASIST

    مشکل میکس و تجهیزات

    سلام. تجهیزاتتون برای ضبط هوم استودیو خوبه. اتصالاتتون رو چک بکنید. تنظیمات سخت افزاری و نرم افزاری ضبطتون رو چک بکنید. آکوستیک محیط تاثیر زیادی روی ضبط وکالتون داره. در مرحلۀ افکت گذاری کمپرسور رو قبل از اکولایزر قرار بدید و سعی کنید بیشتر از اکولایز کاهشی استفاده کنید و فرکانسهایی که نمی خواهید رو شناسایی و حذف کنید.
  2. CUBASIST

    اتاق مسترینگ

    سلام. چیزی که مشاهده کردید احتمالا استودیو مسترینگ surround بوده و برای میکس و یا مسترینگ قطعات چند بعدی ازش استفاده میشه. در مورد اینکه گفتید دو تا میکروفون صدا رو در انتهای استودیو ضبط بکنند بعید میدونم تکنیکی برای مسترینگ وجود داشته باشه! :39: دستگاه های غول پیکر مسترینگ هم که اشاره کردید کنسول ها و افکت های سخت افزاری هستند که به صورت آنالوگ سیگنال رو پردازش میکنند و خروجی بهتری دارن.
  3. سلام دوستان، از بچه های خوب و با استعداد اگر گروه یا تنظیم کننده ای نیاز به همکاری در زمینه میکس موسیقی و مسترینگ و شاید هم ضبط داره میتونیم با هم همکاری کنیم ،،، ارتباط: (پیام خصوصی) :flower:
  4. CUBASIST

    مشکلات و سوالات Cubase

    سلام. خیر همچین چیزی صحت نداره ...تنها نکته ای که باید بهش توجه کنید اینه که توی لاین های اینسرت خروجی لاین های بالا به ورودی لاین های اینسرت پایین میرن و باید طبق نیازتون افکت هاتون رو توی لاین های اینسرت قرار بدید. ضمن اینکه قرار دادن اکولایزر در لاین اخر توی مرحله مسترینگ کار کاملا اشتباهی هست. پارت های اخر معمولا برای قرار دادن لیمتر و دیتر استفاده میشن.
  5. CUBASIST

    کیوبیس 9 معرفی شد!

    همونطور که شرکت آلمانی و صاحب نام Steinberg قول داده بود بالاخره کیوبیس 9 در تاریخ 8 دسامبر سال 2016 معرفی شد تا کیوبیس 9 بهترین نرم افزار دیجیتال صوتی تا به امروز نام بگیرد. هیچ چیز یک حرفه ای را شکست نمی دهد ورژن pro این برنامه برای تمام نیازمندی های یک آهنگساز، تنظیم کننده و مهندسین میکس حرفه ای طراحی شده است. کیوبیس pro بر پایه بروز ترین تکنولوژی ها، بهترین رابط کاربری و امکانات فوق العاده ساخته شده است. برای تعداد بیشمار آهنگسازان و مهندسین صدا در تمام جهان، کیوبیس pro یک ابزار ضروریست که میتواند کار را به بهترین شکل انجام دهد. ویرایش حرفه ای بسیاری از ابزارهای مطرحی که با کیوبیس pro بدست شما می رسد به شما اجازه می دهد که ضبط خودتان را به راحت ترین و موثرین روش بهبود دهید. چندین ترک را در یک زمان به وسیلۀ Track Edit Group های هوشمند ویرایش کنید، رکوردهای خودتان را با ابزار AudioWarp کوانتایز کنید و وکال و اجزای صدای خودتون رو به بهترین شکل با VariAudio ورژن 2 تیون کنید. محیط میکس State of the art این محیط در کیوبیس pro در زمینه انعطاف پذیری، کیفیت و محیط کاربری غیرقابل توصیف است. فیدرهای VCA و گروه های Control Link به شما قابلیت میکس در سخت ترین شرایط ممکن را می دهد. پشتیبانی از قابلیت surround 5.1 کیوبیس pro را به اولین انتخاب در استودیو های فیلم تبدیل میکند. Control Room بسیار قدرتمند این ورژن به شما اجازه میدهد بهترین میکس را انجام دهید و بهترین امکانات مانیتورینگ در هنگام ضبط را برای شما فراهم میکند. این قابلیت های بیشمار به همین ترتیب ادامه دارد. Outboard های داخلی کیوبیس pro بیش از 80 افکت صوتی بی نظیر را به انبار مهمات جنگی میکس شما اضافه خواهد کرد. افکت بسیار زیبای ریورب REVerence، سری مولتی باند پروسسور هایی مثل Multiband Compressor و Expander و Envelope Shaper، اکولایزر های باکیفیتی مثل Voxengo CurveEQ و Surround Panner ، اینها تنها اسامی تعداد کمی از این افکت های بی نظیر هستند. کیوبیس pro همچنین از افکت ها و اینسترومنت های سخت افزاری پیشرفته پشتیبانی خواهد کرد، مثل سینتی سایزر های سخت افزاری و پروسسورهای صوتی سخت افزاری. 10 قابلیت کلیدی 1. موتور بی نظیر 32bit floating-point Steinberg audio engine با قابلیت ضبط 192 KHz و 5.1 surround و مسیر دهی قابل انعطاف 2. پشتیبانی از بینهایت آدیو، میدی و اینسترومنت ترک های و پشتیبانی تا 256 ورودی و خروجی فیزیکال 3. میکس کنسول حرفه ای و channel strip, VCA faders, Loudness Meter, Wave Meter های حرفه ای. 4. پکیجی کامل و حرفه ای شامل بیش از 90 افکت پروسسوری باکیفیت مثل Quadrafuzz v2, VST Amp Rack and VST Bass Amp guitar and bass tone suites, REVerence convolution reverb, Frequency four-band EQ و بسیاری دیگر 5. VariAudio برای ادیت و تیون اجزاء ترک های صوتی، هارمونایز اتوماتیک و افکت های اتوتیونینگ. 6. ابزار های هوشمند آهنگسازی مثل Chord Track, Chord Pad و ابزار پیشرفته Chord Assistant برای آهنگسازی خلاق و زیبا برای ایجاد هارمونی و صداسازی پیشرفته. 7. مجموعه کامل 8 اینسترومنت باکیفیت با بیش از 3400 صدا شامل HALion Sonic SE 2, Groove Agent SE 4, Padshop, Retrologue 2 and LoopMash 2 8. ورژن کامل VST Expression 2 به همراه Note Expression, VST Dynamics و همچنین Expression Map 9. اجرای بی نظیر افکت ها و اینسترومنت های سخت افزاری مثل سینتی سایزر ها و پردازشگرهای سیگنال روی sequencer سیگنال برنامه. 10. VST Connect SE و VST Transit که سرویس های ابری هستند. کیوبیس 9 در 3 ورژن Pro و Artist و Elements به ترتیب با قیمت های 579 یورو، 329 یورو و 99.99 یورو عرضه خواهد شد. از تفاوت های اصلی ورژن ها میشه به تعداد ورودی و خروجی ها که برای ورژن pro تعداد 256 ورودی و خروجی، برای ورژن آرتیست تعداد 32 ورودی و خروجی و برای ورژن elements تعداد 24 ورودی و خروجی هست، همینطور تعداد ترک های آدیو، میدی و اینسترومنتی که شما میتونید بسازید در ورژن Pro بینهایت آدیو و میدی و اینسترومنت ،،، در ورژن آرتیست 64 آدیو و 128 میدی و 32 اینسترومنت ،،، و در ورژن المنتس 48 آدیو و 64 میدی و 24 اینسترومنت خواهد بود. همچنین میکس کنسول جدید کیوبیس 9 تنها برای ورژن های Pro و Artist در دسترس خواهد بود. شما میتونید لیست کامل تفاوت ورژن های مختلف رو از داخل این لینک مشاهده کنید. در ادامه تصاویری رو از محیط برنامه قرار خواهم داد: میکس کنسول بی نظیر کیوبیس 9: ابزار تیونینگ بی نظیر VariAudio ورژن 2: Score Editor: پنل Mix Console History که تاریخچه عملیات های شما در میکس کنسول رو نشون میده و میتونید ویرایش خودتون در گذشته رو بازیابی کنید یا ببینید: Key editor: کنترل روم برای کنترل و مانیتورینگ ضبط: Chord Track, Chord Assistant and Chord Pad: امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید و بتونید بزودی با کیوبیس 9 کار کنید! تهیه و ترجمه: علی قلندری
  6. میتونید از برنامه Room EQ Wizard استفاده کنید
  7. سلام، شما باید این کار رو با میکروفون هایی که مخصوص این کار ساخته شدند انجام بدید که به میکروفون های مژرمنت یا کالیبراسیون معروف هستند (measurement ) نمونه ای که قیمت مناسبی داشته باشه و داخل ایران هم موجود باشه میکروفون بهرینگر ECM8000 هست و ازش میتونید برای اندازه گیری شدت صدا در فرکانس های مختلف استفاده کنید و اصلا برای همین منظور ساخته شده و بیشتر در پروژه های طراحی آکوستیک استودیو ازش استفاده میشه. در مورد نرم افزار هم من نرم افزار Room EQ Wizard رو به شما توصیه میکنم که رایگان هم هست، هر چند نرم افزار های حرفه ای زیادی در این زمینه موجود هست و شما میتونید با یه جستجوی ساده پیداشون کنید.
  8. درود، عزیز در مورد مطلبی که میفرمایید در محیط غیرآکوستیک بهترین و واقعی ترین صدا رو بشنوید بهتره تجدید نظر کنید چون ممکن هست دوستان برداشت اشتباهی داشته باشند. شما در محیط غیرآکوستیک نمیتونید یک چشمه صوتی رو جوری تنظیم کنید که امواج ایستا بوجود نیاره یا اینکه از بعضی رفلکشن های ناخواسته جلوگیری کنید و یا اینکه کاری کنید یک اتاق نامناسب از لحاظ آکوستیکی صدای یک اتاق کنترل شده از لحاظ پاسخ فرکانسی و ریورب زنده به شما بده. کالیبراسیون بحثش بیشتر به مباحث الکتروآکوستیک استودیو برمیگرده.
  9. سلام. ببینید نمیشه گفت کدوم یکی از این اسپیکرها بهتر هستند، همچنین هیچ وقت نمیشه صرفا از روی کاغذ در مورد وسایل الکتروآکوستیکی قضاوت کرد. شما باید متناسب با محیطی که در اون میخاهید کار ضبط، تنظیم و یا میکس کنید (بحث مسترینگ کاملا جدا هست)، و همچنین رنگ صدایی که میپسندید و انتظاری که از یک اسپیکر مانیتورینگ دارید اسپیکرتون رو انتخاب کنید. مثلا الان شما باید ببینید که بین این سه مدل کدوم یکی به سلیقه شما نزدیک تره، اسپیکر یاماها برای افرادی که بیس بیشتر و حجیم تری دوست دارند مناسب هست و چون شما مدل 8 اینچ اون رو انتخاب کردید باید شرایط آکوستیکی مناسبی هم داشته باشید، اسپیکر آدام هم رنگ صدایی خاص خودش رو داره و برند معتبری در این زمینه هست و با توجه به اینکه ووفر 5 اینچی داره میتونه برای اتاق های با شرایط آکوستیکی ضعیف تر پاسخ بهتری نسبت به یک اسپیکر 8 اینچی بده هر چند جزئیات کمتری رو نسبت به یک اسپیکر 8 اینچی به گوش شما میرسونه. در مورد اسپیکر presonus هم میشه گفت که اسپیکر های باکیفیت و مقرون به صرفه ای تولید میکنه و شرکت کم اعتباری نیست اما من شخصا بین برندهایی که گفتید سمت presonus نمیرم به دلیل اینکه مدت زیادی نیست که اسپیکر تولید میکنه.
  10. CUBASIST

    نیاز به آهنگساز و تنظیم کننده

    معمولا برای این تاپیک ها پست نمیذارم اما واقعا استعداد خوبی دارید و لذت بردم. میتونم روی میکس و یا مسترینگ کمکتون کنم.
  11. CUBASIST

    تاپیک سوالات در مورد میکس

    این یک ریورب ریورس شده هست. بعضی پلاگین های ریورب میتونند چنین صدایی رو درست کنند مثل reverence که به صورت پیش فرض در نرم افزار کیوبیس وجود داره. راه های ابتکاری دیگه ای هم وجود داره برای درست کردن چنین صدایی ولی استفاده از پلاگین ها کار رو سریع تر و دقیق تر میکنه براتون.
  12. CUBASIST

    راهنمايي براي آكوستيك كردن اتاق

    اتاق شما برای میکس موزیک به هیچ وجه مناسب نیست چون فرکانس های پایین به شدت تقویت میشن تو این اتاق و به راحتی قابل کنترل نیست توی چنین فضایی ... پیشنهاد میکنم به فکر فضای بزرگتری باشید که راحت تر بشه آکوستیکش کرد. معمولا اتاق های کوچیک توی فرکانس های بیس نیاز به تضعیف دارند و میتونید با استفاده از بیس ترپ و فایبرگلاس و پشم شیشه و پشم سنگ فشرده شده اونها رو کنترل کنید. البته برای آکوستیک اصولی تر اتاقتون به صورت دقیق باید اندازه گیری بشه.
  13. با بخشی از صحبتهاتون موافقم و اینکه اسپیکر های سری eris کمی سطح پایین هستند. چیزی که خودم از شنیدن صدای e5 فهمیدم این بود که کمی توی مید رنج رنگ شدگی وجود داشت که ممکنه سلیقه شنوایی یک نفر به این شکل باشه هر چند که از لحاظ فنی زیاد خوب نیست. و اینکه اسپیکر های در این سطح نمیتونند از کیفت متریال و طراحی خاص برندی مثل genelec برخوردار باشند و کاملا هم صحیح هست. اما در مورد انتخاب بین بد و بدتر بین اسپیکر eris و tannoy 502 باید بگم که اونقدرا هم که شما فکر میکنی اسپیکر های tannoy سطح پایین نیستند. طراحی آکوستیکی و الکتروآکوستیکی سری reveal واقعا یک سرو گردن از اسپیکر های توی رنج خودش بالاتر هست و حاصل تجربه یک قرن تولید اسپیکر هست هر چند از سال 2002 به شرکت TC منتقل شد اما تیم فنی تولید مثل سابق هست. من هم تجربه خوبی از این سری دارم و رضایت بخش بودن.
  14. ممنون سهیل جان، منتظر ادامه پست های شما در سبک هاوس هستیم
  15. CUBASIST

    راهی برای جذب صدا و عایق مانیتورینگ

    اول باید مشخص کنید که چه فرکانس هایی رو میخواهید تضعیف کنید و به چه مقدار میخواهید اون رو تضعیف کنید و سپس با توجه به اون از متریال مناسب در مکان مناسب و به مقدار مناسب استفاده کنید. منظورتون از رفلکس اتاق دقیقا چی هست؟ منظورتون ریورب یا rt60 اتاق هست؟ برای تمامی این موارد از متریال ها یا تغییرات آکوستیکی اتاق استفاده میشه و باید تمامی جنبه های محیط کار شما مورد بررسی قرار بگیره اگر که میخواهید یک آکوستیک خوب داشته باشید.
  16. سلام دوستان. توی این تاپیک قصد دارم مصاحبه اختصاصی انجمن کیوبیس با صدابردار خوب کشورمون استاد وحید مهری رو قرار بدم که مدیریت سایت لطف کردند و امکانش رو فراهم کردند. - لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتون بفرمائید؟ وحید مهری هستم. فوق دیپلم الکترونیک و لیسانس فناوری اطلاعات. از سال 1375 توی صداوسیما شروع به صدابرداری کردم و توی بخش های مختلفی مثل رادیو و تلویزیون بودم و بیشترین زمان رو توی مرکز موسیقی صدا و سیما گذروندم. - از از رشته تحصیلیتون راضی هستید یا دوست داشتید رشته تخصصی صدابرداری یا موسیقی رو دنبال می کردید؟ فرقی نمی کنه، الان توی رشتۀ کاردانی الکترونیک یک گرایش وجود داره که یک سری درس های تخصصی صدابرداری تدریس میشه و در نهایت شما میتونید صدابردار بشید. - چی شد که به کار ضبط علاقمند شدید؟ چون رشته من الکترونیک بود خب ارتباط مستقیم با صدابرداری داشت و از اونجایی که خودم هم موسیقی رو دوست داشتم توی این بخش شروع به فعالیت کردم. - از چه زمانی توی مرکز موسیقی شروع به کار ضبط کردید؟ از سال 1379 شروع به ضبط و میکس توی مرکز موسیقی صدا و سیما کردم. - چطوری وارد صدا و سیما شدید؟ سال 1375 یا 1374 بود که سازمان صدا و سیما نیرو استخدام میکرد و من هم ثبت نام کردم و وارد صدا و سیما شدم. اون زمان هم به علت اینکه کم کم شبکه ها داشتند زیاد میشدند تقاضای نیرو زیاد بود. - در اوایل کارتون به عنوان یک صدابردار با چه مشکلاتی مواجه شدید؟ خب اون اویل هنوز کار دیجتال و رکورد با کامپیوتر توی صدا و سیما و بقیه استودیو ها شروع نشده بود، بنابراین مشکل خاصی نبود. چون به نوعی ما هم خودمون فنی بودیم مشکل خاصی توی کار وجود نداشت. - یعنی همۀ جنبه های فنی رو بلد بودید؟ بله، چون رشتۀ من الکترونیک بود و یک دورۀ 1 سالۀ صدابرداری توی سازمان صدا و سیما هم دیده بودم مشکل خاصی نداشتم. - نقطۀ عطفی هم توی کارتون داشتید؟ کار توی مرکز موسیقی صدا و سیما که دوران بسیار خوبی بود و تجربه های زیادی رو اونجا کسب کردم. - هنوز هم با مرکز موسیقی همکاری می کنید؟ با خود مرکز موسیقی خیر. اما چون من الان توی رادیو هم کار میکنم و برای اونجا ضبط موسیقی هم داریم داخل استودیو خودمون (استودیو سروش)، همکاری های غیرمستقیم داریم اما همکاری رسمی نداریم. - با چه مراکز و موسسه هایی در زمینۀ موسیقی همکاری کردید؟ من برای آموزش با کانون صدابرداران خانۀ موسیقی همکاری داشتم و دارم. در سازمان صدا و سیما بخش معاونت صدا، معاونت سیما، دانشکده صدا و سیما و مراکز مختلف شهرستان ها همکاری داشتم و دارم و همچنین کار تدریس هم انجام میدم. - به نظرتون کار تدریس سخت تر هست یا صدابرداری؟ کار صدابرداری راحت تره (میخندن)! از این لحاظ که شما وقتی میخواهید کار صدابرداری انجام بدید اون کار رو بلد هستید و میدونید که دارید چه کار میکنید اما برای کار تدریس باید اون چیزی رو که بلدید یه جوری انتقال بدید که مخاطب اون رو درک کنه و کاملا متوجهش بشه. - شاخص ترین آثاری که ضبط کردید کدوم آثار بودند؟ من تا حالا کار های خیلی زیادی رو توی مرکز موسیقی ضبط کردم و نمیشه همش رو نام برد. یه ضرب المثل داریم که میگه کار های آدم مثل بچه های آدمه (میخندن) اما بگذارید یک خاطره براتون تعریف کنم، زمانی که سال 79 شروع به کار ضبط کرده بودم توی مرکز موسیقی هر چند چهار یا پنج سال بود که صدابردار بودم یک دوره کارآموزی برامون گذاشتند و بعد از اون خیلی سریع وارد کار شدم. معمولا نتیجۀ کار میکس توی سازمان صدا و سیما و بخش های دیگه خیلی مهمه و جالبه اولین میکسی که انجام دادم بعد از 6 ماه کارآموزی توی مرکز موسیقی بود و توی اولین کارم در یک روز سه تا میکس انجام دادم! اون زمان شورای موسیقی باید کار رو هم از نظر موسیقی و هم از نظر فنی تایید میکرد و الآن هم به همین صورته. اولین کارهامون که هر سه توی یک روز میکس شده بود تایید شدند و حتی مدیر کل موسیقی اون دوره هم از ما تشکر کرد. این خاطره خوبی بود و خیلی هم سخت بود. میکس یک قطعه توی یک روز بسیار کار سختی هست، چه برسه به سه قطعه! - با چه خواننده های معروفی تا بحال کار کردید؟ بله، از قدیمی ها حمید غلامعلی یکی از بهترین و حرفه ای ترین خواننده ها، آقای تفرشی، آقای حسین افشار، آقای حمید فولادی، خواننده های سنتی ... خیلی زیاد هستند. - چرا صدابردار های دامین آنالوگ و کلا صدابردارهای قدیمی به ندرت وارد کار ضبط دیجیتال شدند و به نوعی از این حرفه تا حد زیادی کنار رفتند؟ بله درصد بالاییشون خیلی علاقه نشون نمیدند به کار صدابرداری دیجیتال. این شاید فقط توی رشتۀ ما نباشه، اصلا فرهنگ ایرانی ما اینطور هست که همیشه با تغییر سازگار نیست و معمولا مخالفت و مقابله میکنه. اما این قضیه عمومی نیست و الان صدابردار های خوبی هستند که از دامین آنالوگ به دیجیتال اومدند. - ضبط کردن کدوم ساز به نظرتون سخت تر هست و میکروفون گذاری و شرایط خاصی رو میطلبه؟ هر سازی برای خودش یک ویژگی خاصی داره اما شاید باور نکنید، یک سازی هست که دقیقا اسمش یادم نیست، بچه ها اسمش رو گذاشته بودند باران. یک سازی هست که وقتی حرکتش میدید و می چرخونیدش دانه های شن داخلش حرکت میکنند و صدای شر شر باران تولید میکنه و در حقیقت یک افکت هست. - این یک ساز ابداعی هست؟ نه این ساز رو خیلی جاها حتی توی اروپا استفاده می کنند و صدابرداریش خیلی سخته. چون خود ساز چوبی هست اینکه چجوری میکروفون گذاری کنیم که اون صدای شرشر لطیفش رو بتونیم به خوبی ضبط بکنیم و صدای محفظه چوبیش بیرون نزنه خیلی مهم هست. - بیشتر به میکس و مسترینگ علاقه دارید یا صدابرداری؟ تفاوتی نداره، به هر دو علاقه دارم. اما ترجیح میدم اگر ضبطی انجام بدم خودم میکسش بکنم یا اگر میکسی انجام میدم کاری باشه که خودم ضبطش کردم. اما خب میکس و مستر یه لذت دیگه ای داره. - به نظر شما میکس یک اثر هنری چند درصد به سلیقه و ذوق هنری صدابردار بستگی داره و چند درصد به دانش فنی و تجهیزاتش؟ تجهیزات که خیلی تاثیر داره اما مهم تر از اون کاربریه که داره از اون تجهیزات استفاده میکنه. احتمال داره ما تجهیزات بسیار خوبی داشته باشیم اما کاربر نتونه از اون تجهیزات به بهترین شکل استفاده کنه. بنابراین هم باید دانش فنی داشته وجود باشه و هم تئوری موسیقی رو بلد باشه، گام ها رو بشناسه و گوشش به کوک سازها عادت کرده باشه و مهمتر از همه شنوندۀ خوب موسیقی باشه که شنوندۀ خوب موسیقی بودن از ویژگی های بسیار خوب یک صدابردار هست. در مجموع پایه و بیس کار صدابرداری بحث فنی هست و بخش هنری و سلیقه روی این پایه قرار میگیره. - تنظیم کننده چقدر روی میکس تاثیر میگذاره؟ خیلی زیاد. در برخی موارد متاسفانه آخر کار که خروجی رو که گوش میکردیم آهنگساز راضی نبود و میگفت که میکس خوب صدا نمیده. همیشه فکر میکنند که چون میکس رو صدابردار انجام داده، میکس خوبی به وجود نیومده اما باید به نکته توجه کرد که اولین نکته قبل از میکس تنظیم خوب و ارکستراسیون خوب هست. اینکه ساز ها رو توی چه محدوده هایی بنویسیم و توی پهنای فرکانسی که ما میشنویم بتونه اون پهنا رو به خوبی جواب بده. هرچقدر تنظیم کننده ارکستراسیون خوبی رو نوشته باشه، میکس هم میکس خوبی خواهد شد. - تا حالا شده با تنظیم کننده ای به مشکل بخورید؟ بله، مواردی بوده که تنظیم، تنظیم خوبی نبوده و شما هرکاری بخواهید بکنید نمیتونید میکس خوبی رو به وجود بیارید و نتونستیم کار رو ادامه بدیم. - از این موارد خیلی زیاد بوده؟ نه، موارد کمی بودند و خدا رو شکر من با کسایی که کار کردم خودشون مشکل رو قبول کردند. خب توی موسیقی ایرانی تنظیم خیلی مهم هست. متاسفانه بیشتر کارهای سنتی میشه گفت انیسن نوازیه و این باعث میشه توی میکس چیز خوبی به و جود نیاد. یعنی تنظیمی در حقیقت وجود نداره و یک سری ساز نشستن یک نت رو با هم به صورت همزمان میزنند و شما به عنوان میکسمن چه کار خاصی میتونید بکنید! - شما بیشتر چه سبک هایی رو دوست دارید صدابرداری و میکس بکنید؟ بیشتر کلاسیک و پاپ رو دوست دارم. - کار های سبک های جدید و سبک سنتی رو چطور؟ توی اون سبک ها هم کار میکنم اما ترجیحم به اینه که کارهای کلاسیک و پاپ رو انجام بدم چون بیشتر میتونم باهاشون ارتباط برقرار کنم. البته اگه کار سنتی ارکستراسیون خوبی داشته باشه هم به خوبی می تونم باهاش ارتباط برقرار بکنم. - خودتون هم ساز میزنید؟ گیتار میزنم البته به صورت تفریحی. - به نظرتون مهمه که صدابردار خودش یک ساز رو بلد باشه بزنه؟ لزوما نیازی نیست که حتما یک ساز بزنه، اما باید تئوری موسیقی، گام ها، هارمونی، کوک و ریتم رو بشناسه. - حالا اگه بخواهیم تخصصی تر به میکس نگاه کنیم چه جنبه هایی از لحاظ فنی توی میکس مهم تره؟ همه بخش ها در جای خودشون از اهمیت زیادی برخوردارند اما مهمترین بخشش پرسپکتیو هست. توی سیستم های استریو و سوراند شما باید پرسپکتیو خوبی ایجاد کنید. توی کار های کلاسیک شما باید چیدمان ساز ها رو دقیقا بلد باشید و مکان قرار گیریش رو بدونید. مثلا اینکه ویولون یک کجا بشینه و ویولون دو کجا بشینه و چجوری پرسپکتیو بدید به فلوتی که پشت اینهاست یا ساز های بادی که عقب تر هستند. طوری باید پرسپکتیو رو ایجاد بکنید که شنونده حس بکنه توی اون محیط نشسته و داره اون میکس رو گوش میکنه. - میتونید یکم از لحاظ فنی بیشتر برامون این مورد رو توضیح بدید؟ ببینید یک بخشش همون pan کردن سازها و چیدن اون ها توی یک فضای از چپ به راست استریو و یا فضای سوراند هست و بعد از اون باید با استفاده از افکت پرسپکتیو رو به وجود بیارید. - میشه به یک افکت که توی این زمینه هست اشاره کنید؟ خب برای هر سازی متفاوت هست اما معمولا برای پرسپکتیو از reverb استفاده میکنند. پارامتر های reverbation time و پارامتر room بسیار توی این امر مهم هستند. - یک میکس خوب چقدر به ضبط خوب اون بستگی داره؟ خیلی زیاد. وقتی شما یک ضبط خوبی داشته باشید، خیلی راحت تر میتونید یک میکس خوبی رو به وجود بیارید. مخصوصا توی ضبط سازها باید تا جایی که امکان داره با میکروفون گذاری صحیح و خوب صدای سازها رو ضبط کنید و صدایی که شما به صورت آکوستیکی میشنوید توی میکس نیاز کمتری به اکولایز داشته باشید. شما هرچقدر کمتر ساز ها رو اکولایز بکنید میکس بهتری به وجود میاد. یعنی باید سعی کنید کمتر به شکل موج صدمه بزنید. - این مورد توی سبک های جدید مثل سبک های الکترو دنس موزیک هم صادق هست؟ نه به اندازۀ کار کلاسیک چون که اونها ساز هاشون به صورت الکترونیک هست و ماهیت سیگنالشون چیزی نیست که شما به صورت آکوستیکی بتونید رکوردشون کنید. - استفاده از پردازشگرهای سخت افزاری خیلی روی میکس تاثیر میگذاره؟ بله تاثیر بسیار زیادی داره. اگه خیلی بخواهیم ریز وارد بحث دیجیتال بشیم وقتی یک فرایندی روی سیگنال دیجیتال انجام میشه، طول کلمه های دیجتال و همون صفر و یک ها تعدادشون بیشتر میشه و اگه ما بخواهیم به صورت نرم افزاری این کار رو انجام بدیم بعضی جا ها به مشکل میخوریم در صورتی که پردازشگر های سخت افزاری این کار رو به راحتی انجام میدند. الان پلاگین هایی وجود داره که بر مبنای سخت افزار کار میکنند و شما توی برنامه میزبانتون مثل کیوبیس، پروتولز یا بقیه نرم افزار ها از اونها میتونید به صورت پلاگین نرم افزاری استفاده کنید و فرآیندتون رو به صورت نرم افزاری انجام بدید. - یه استودیوی خوب از نظر شما باید چه ویژگی هایی داشته باشه؟ یک استودیوی خوب در مرحله اول باید آکوستیک خوبی داشته باشه. یعنی اولین شرط یک استودیوی خوب آکوستیک خوب اونه. بعدش اگه به ترتیب بخواهیم جلو بریم باید یک میکروفون خوب داشته باشیم. بعد از میکروفون شما باید یک کابل خوب داشته باشید. بعد از اون شما باید پری امپ خوبی داشته باشید و بعد از اون بقیه اولویت ها قرار می گیرند. شما اگه آکوستیک خوبی داشته باشید و میکروفون خوبی نداشته باشید صدای خوبی نمیتونید ضبط کنید. و بالعکس اگه یک میکروفون خوب داشته باشید و آکوستیک خوبی نداشته باشید هم صدای خوبی رو نمیتونید ضبط بکنید. کارت صدا، میکسر و بقیه موارد هم مهمه اما من به ترتیب اولویت ذکر کردم. - وضعیت صنعت صدابرداری توی ایران چطور هست و شما برای کسی که به این رشته علاقه داره چه توصیه ای دارید؟ خدارو شکر داره بهتر میشه. یه مدتی حدود هفت هشت سال پیش خیلی بد بود اما کم کم بچه های با استعداد و جوان ها اومدند و به صورت علمی کار کردند و الآن وضعیت این صنعت داره خوب میشه اما بازهم با کار های حرفه ای جهان فاصله داریم. پیشنهادم هم اینه که توی هر کاری که وارد میشند به صورت علمی و آکادمیک وارد بشن و اون پایه و بیس رو بدست بیارند و بعد از تحقیق شروع به کار بکنند. - شما خیلی سخاوتمندانه سوال های ما رو جواب دادید و ازتون تشکر میکنم. در انتها اگه به عنوان صحبت پایانی موردی وجود داره خوشحال میشیم بشنویم. خواهش میکنم. من برای همه جوان ها آرزوی موفقیت دارم و برای کسانی که علاقه به این کار دارند رشته بسیار خوبیه خیلی جالب و خیلی جذابه اما باز هم توصیه میکنم حتما دنبال علمش برن و توی موسیقی کسی که میخواهد کار صدابرداری و میکس انجام بده حتما باید علم و تئوری موسیقی رو بلد باشه و اگر بتونه ساز بزنه که نکتۀ مثبتی براش محسوب میشه و برای خودش هم خوب هست اما اگر نه حتما علم موسیقی رو بدونه و بشناسه. ایشون در حال حاضر مجموعۀ "صدای مهر" رو در اختیار دارند که شامل چند استودیو، فروشگاه، مشاوره و آموزش هست. همچنین برای ایشون آرزوی بهترین موفقیت ها رو در کارشون داریم. انجمن تخصصی آهنگسازی کیوبیس
  17. بله این نرم افزار از VST پشتیبانی میکنه. نسخه lite نرم افزار ایبلتون امکاناتش نسبت به نسخه suite بسیار کمتر هست. از جمله تعداد تراک هایی که میتونید بسازید از جمله تراک های میدی، استریو، مونو ... همچنین تعداد کمتر بانک loop ها اینسترومنت ها، افکت ها و پلاگین ها و محدودیت هایی از این قبیل. داخل ایران که کرک هر چیزی از جمله نسخۀ Suite ایبلتون که کامل ترین ورژن این نرم افزار هست پیدا میشه فکر نمیکنم ارزش مادی داشته باشه. به هر حال امتحانش ضرر نداره... این نرم افزار با ویژگی های live هر تنظیم کننده و آهنگسازی رو شگفت زده میکنه!!!
  18. @MakLOs سلام صابر جون ،،، میگفتی میخای بازنشسته بشی یه مراسم ارکسترال جهت تشکر از زحماتت برات برگذار میکردیم ,,,, شما چه بازنشسته باشی چه مدیر تو قلب مایی مشتی! اسطورۀ انجمن کیوبیس :8::8::8:
  19. CUBASIST

    اولین کارم در سبک هوس

    احساس میکنم کیک بیش از حد کمپرس میشه. البته با اسپیکر مانیتورینگ گوش نکردم ولی اولین چیزی که به نظرم اومد این بود.
  20. CUBASIST

    مشکلات و سوالات Cubase

    وقتی کیوبیس رو پاک کردید به فولدر زیر برید و محتویاتش رو پاک کنید: C> ProgramData> SyncroSoft ضمن اینکه پوشه program data در حالت پیش فرض hidden هست و حواستون به نکته باشه اگه پیداش نکردید. نیازی هم به نصب دوباره سیستم عامل نیست.
  21. CUBASIST

    مشکلات و سوالات Cubase

    کدوم ورژن از کیوبیس رو نصب کردید. اگه نسخه اورجینال نیست آیا به درستی کرکش کردید؟ کیوبیس 8 در حال حاظر برای سیستم های 64 بیتی کرک شده و اون هم نسخه Elements هست و نسخه pro هنوز کرک نشده.
  22. CUBASIST

    مشکلات و سوالات Cubase

    از نرم افزار ملوداین استفاده کنید. از قدرتمند ترین نرم افزار ها توی این زمینه هست. فکر میکنم آموزش هاش توی سایت باشه.
  23. این اتاق به هیچ عنوان نمیتونه اتاق مناسبی برای یک استودیو باشه و بهتره یک اتاق دیگه رو در نظر بگیرید. دلیلش هم این هست که اتاق هایی که طول یا عرض یا ارتفاعشون با هم برابر باشه از لحاظ آکوستیکی مناسب کار موزیک نیستند و بعضی از فرکانس ها و هارمونی های این فرکانس ها به صورت تلورانسی به گوش میرسند و شما رو کاملا به اشتباه میندازند که دلیل عمدش به خاطر صدا های ایستاده یا همون Standing Waves هست.
  24. ظاهرا این ورژن کیوبیس روی ویندوز های 32 بیتی کرک نمیشه.
  25. دوستان من مراحل رو به صورت زیر طی کردم و نتیجه عکسی که قرار دادم هست. آیا در مرحله ای اشتباه کردم؟ به نظرم ظاهرا کیوبیسم کرک نشده ... دوستانی که کرک کردن بگن آیا گزینۀ Register Now براشون فعال هست یا خیر. ضمنا خیلی از روش ها رو هم امتحان کردم (حتی سیستم عامل رو دوباره نصب کردم) و باز هم نتیجه همین هست. 1. اتصال به اینترنت رو قطع کردم 2. از داخل آرشیو فشرده شده و پوشه setup فایل اجرایی Start-Center رو باز کردم 3. Don't check for update, install localy updates رو انتخاب کردم 4. بقیه مراحل رو توی مسیر های پیش فرض خود installer نصب کردم و بدون تغییر باقی گذاشتم. 5. فایل آپدیت رو نصب کردم. 6. از داخل پوشه کرک فایل اجرایی کیوبیس 8 رو توی محل نصب جایگزین کردم سیستم بنده هم 64 بیت هست در نهایت نتیجه به این صورت هست:
×
×
  • اضافه کردن...