رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





abdol

کاربر سایت
  • تعداد ارسال ها

    93
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    3

آخرین بار برد abdol در 7 اردیبهشت 1397

abdol یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است !

درباره abdol

  • تاریخ تولد 11 دی 1394

Converted

  • Location
    Array

Converted

  • Interests
    Array

Converted

  • نرم افزار من
    Array

Converted

  • نام مستعار
    Array

Converted

  • سخت افزار من
    Array

Converted

  • سبک
    Array

Converted

  • تخصص من
    Array
  1. ارزان ترین و بی کیفیت ترین واسط صوتی همین هست که شما پیدا کرده اید. از مارک بهرینگر دوری کنید. من به هیچ عنوان ASIO4ALL رو پیشنهاد نمیدم. این درایور یه هک بی مصرف هست برای گرفتن تاخییر پایین تر فقط همین. اشکال کار اینجاست که ۱- تاخییر خیلی پایین مختص کارتهای گران قیمت هست ۲- عدم پایداری درایور ها ۳- کیفیت مبدلهای دیجیتال به آنالوگ و برعکس کارتهای خیلی ارزان در حد ۲-۳ دلار هست. این رو مقایسه کنید با دستگاهی که مبدل اون ۳۰-۴۰ و یا حتی ۳۰۰-۴۰۰ دلار هست. دستگاهی خوب اصولن در رنج چند صد دلار و حرفه ای ها چند هزار دلار هستند. من برند استاینبرگ یا همان اشتاینبرگ رو پیشنهاد میکنم. Steinberg UR22 MKII و یا Steinberg UR242. مدل دومی قابلیت افکت گذاری زنده و وصل کردن گیتار برقی و افکت گذاری همزمان بدون نیاز به کامپیوتر رو هم داره.
  2. abdol

    مسترینگ کل کار

    خیر صحبت شما غلط هست. Reverb در صورت نیاز داده میشود. اساتیدی که در مجله آنلاین soundonsound.com مقالات زیادی در زمینه نحوه و موقع استفاده از Reverb در مستر کار هست که برای شما هم مفید هستند. بگردید، پیدایشان کنید و بخوانید. پیشنهاد میکنم که شما نمودار دانینگ کروگر رو یه نگاهی بندازید تا متوجه شوید کجای کار هستید: اگر دقت کنید اعتماد بنفس فردی که در کارش استاد شده باز هم به نقطه ی اوج اعتماد بنفس (اوج جهل و نادانی) نمیرسد. فرایند مستر کلن داری پروسه تقریبن از پیش تعیین شده هست. در ورکستیشنها و میکسرها (بنده منظورم دستگاههای بسیار حرفه ای چندین و یا چند ده هزار دلاری هست) پروسه مستر حداقل 3 بخش دارد. این پروسه بر روی DAW هم باید عینن انجام شود (که همه انجام میدهند). در ورکستیشن موتیف XF (و هر پروسه دیگری) این پروسه در پنل میکس 3 بخش عمده دارد: 1- EQ 2- Compressor 3- Effect ها اینکه EQ قبل یا بعد باشد بسته به سبک کاری و سازهای مورد استفاده و سلیقه دارد (خوش سلیقگی با استعداد و تمرین حاصل میشود). افکتها اما اصولن reverb هست (برای نرم کردن برشهای احتمالی) و یا حتی chorus و خیلی افکتهای دیگر در ترکیب با یکدیگر هستند. کمپرسور نهایی بر روی کلیپ باعث به هم چسبیده شدن فرکانسها میشه و کار زیبا میشه. تنظیمات کمپرسور هم به ژانر آهنگ و سبک کار و سلیقه مربوط هست. این که اول بیاید یا آخر هم بیاید باز هم همان سلیقه و سبک و ... بستگی دارد. تنظیم فوق برای سخت افزار هست که محدودیتهای خاص خود رو داره. حالا زنجیره مستر شما میتونه به این گونه باشه: Gain EQ Compression Reverb Limiting و یا به صورت پیشرفته تر: Gain EQ Stereo processing Compression EQ Gain Soft clip Limiting ان شاالله خدا روزی شما رو در جای دیگری خواهد داد. سعی کنید مفید باشید و ادای بازنده ها رو درنیاورید.
  3. abdol

    تاپیک سوالات در مورد میکس

    برای مانیتور کردن زنده صدا شما به واسط صدا و پردازش گری نیاز دارید که تاخیر اون زیر ۱۰ میلی ثانیه و یا در حد مطلوب ۵-۶ میلی ثانیه باشد. اگر از واسط صوتی (Audio Interface) استفاده میکنید این تاخیر (یا Latency) سه بخش دارد: ۱- تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال و ورود سیگنال به کامپیوتر ۲- پردازش سیگنال ۳- تبدیل دیجیتال به آنالوگ و شنیدن آن در خروجی این سه بخش هر کدام بسته به شرایط Audio Interface و PC شما متفاوت هست. اصولن در استودی از سخت افزار برای اینکار استفاده میشه که به اون DSP میگویند. لینک زیر یک دستگاه DSP هست که توسط استاینبرگ تولید شده: https://www.steinberg.net/en/products/discontinued_hardware/mr_serie/start.html بعضی از واسطهای صوتی سری UR استاینبرگ هم یه کوچولو از این تکنولوژی دارند مثل UR242 و به بالا. این DSP ها در واقع یه جور پلاگین سخت افزاری هستند (VST سخت افزاری). شما اون رو به عنوان یه VST در Cubase بارگذاری میکنید و در اونجا مستیقیم پردازشگر داخل دستگاه رو کنترل میکنید. این دستگاه بدون اتصال به کامپیوتر هم قابل استفاده هست (برای اجرای زنده). اگر وسعتان به این دستگاه نمیرسه سری UR242 یکی از بهترین دستگاه هایی هست که برای شما اینکار رو انجام میده به صورت زنده و سخت افزاری. با میکسر هم میتونید اینکار رو بکنید اما میکسرهای ارزان قیمت کیفیت افکتهایشان در حد استودیو نیست. به سبک کاری بیشتر بستگی دارد. آیا کارهای دنس منظورتون هست یا درام آکوستیک؟ در فیزیک (که صوت هم پدیده ای فیزیکی هست) Phase Cancellation هنگامی اتفاق میفته که سیگنالهای حامل انرژی در جهت های متقابل با هم بر هم نهی کنند. مثلن یکی از راست و دیگری از چپ. در ارتعاشات صوتی میشه گفت یک موج سینوسی با فاز ۰ و دیگری موج سینوسی با فاز ۱۸۰ درجه اگر همزمان با فرکانسهایی یکسان تولید بشوند میتونند اثر هم رو خنثی کنند. از این پدیده برای کنسل کردن سیگنال نویز هم استفاده میشه. اگر شما سیگنال نویز رو ۱۸۰ درجه اختلاف فاز بدید و با خودش جمع کنید صدای نویز حذف میشه. برای حذف صدای خواننده (که در فرکانس خاصی هست) هم میشه از این تکنیک استفاده کرد و تا حدودی اونرو حذف کرد. برای اختلاف فاز کافی هست یه تاخیر کوچیک در سیگنال ایجاد کنید و سیگنال موخر رو دوباره با سیگنال اصلی جمع کنید. دقت کنید که برآمدگی ها و فرو رفتگی ها باید باهم در تضاد باشند. در هنگام ضبط صدا به خصوص سازهای آکوستیک که میکرفون گذاری میشوند این تاخیر زمانی کوچک به راحتی روی میده. چرا؟ چون میکروفون ها باهم فاصله دارند و هر میکروفون صدای سازهای دیگر رو تاخییر کوتاهی ضبط میکند (هر چند ضعیف). حالا وقتی شما کار رو میکس میکنید ناگهان با افت شدید سیگنال در میکس مواجه میشید. Logic ProX فکر کنم چیزی برای جلوگیری از این قضیه داشته باشد. در مورد سایر DAW ها هم همین باید وجود داشته باشه. اما تکنیکهای زیادی برای تنظیم و جلوگیری از این برهم نهی و نشت صوتی وجود داره که با یه جستجوی ساده در نت میتونید خیلی از اونها رو (البته به زبان انگلیسی) پیدا کنید. فراموش کردم ذکر کنم که این پدید مستقل از فرکانس هست. طیف فرکانسی در بازه بیس خیلی گسترده نیست و این خیلی راحت تر در این بازه اتفاق میفته! شما بازه ۶۰-۵۰ هرتز (بیس برفرض) رو با بازه ۱کیلو تا ۲ کیلوهرتز مقایسه کنید. چند تا عدد در این دو فاصله هست؟ معلومه که در فرکانس بالا فشردگی خیلی کمتر هست. سازهایی که در رنج فرکانسی پایین هستند هم خیلی تعدادشان کمتر هست هم انرژی بیشتری حمل میکنند (بلند ترند) پس در میکرفونهای بیشتری شنیده میشوند و بیس کار (بخصوص در درام!) بسیار ناجور در خواهد آمد.
  4. نوحه به سبک پاپ اسم سبکی هست که این مدل آهنگها دارند. باهاش میشه رسمن نشست و سینه زد. البته منظور من لیریکس (Lyrics) آهنگ نیست بلکه ژانر آهنگ هست. البت نمونه های ترنس و تکنو و ... (در این سایت فکر کنم تقریبن همه تو این سبک کار میکنند) در همین سبک نوحه فت و فراوان هست. هر چند آهنگ پسندیدن سلیقه ای هست، اما باید واقعن پرسید زیبایی آهنگی مثل کجاست و این به اصطلاح آهنگ چه جایگاه هنری میتونه داشته باشه بجز صدای خواننده (که اون هم نسبی هست چون بسیار auto-tune شده است). آیا ادامه راه بزرگان موسیقی پاپ مملکت که ۴۰ سال پیش از ایران رفتند باید اینچنین سبک پامنبری باید باشه؟ البته هنر هر مرز و بومی بازتاب واقعیتهای اون جامعه هست. که خوب البته نوحه و نوحه خوانی در موسیقی وطنی امروز شده مثل دماغ عمل کردن.
  5. abdol

    تنظیم متفاوت گلخونه - سینا حجازی - Reggae

    هر چند آهنگ اصلی هم رگه هست اما عناصر اصلی رگه تویش کم رنگ هستند. دوست دارم نظر اعضای انجمن رو راجع کل کار من جمله میکس، مستر و تنظیم بدونم. https://www.aparat.com/v/luztC *** این لینک کانال آپارت من هست و من در آپارت هیچ فعالیت مغایر با قوانین این انجمن ندارم. تنها برایم راحت تر هست که فقط یه جا رو نگهداری کنم به جای چند جا.
  6. abdol

    گوگوش - همسفر - اینسترومنتال

    این کار بخشی از مطالعه ی من در تنظیم سازهای آنسامبل هست. از این کار چیزهای زیادی یاد گرفتم و فکر کنم تنظیم نهایی هم خوب از آب در آمده. اما دوست دارم که نظر اعضای این سایت رو هم در مورد تنظیم، میکس و مستر کار بدونم. این کار بر روی سینت MOTIF XF تنظیم و اجرا شده. لینک پیکوفایل: googoosh_hamsafar سازهای مورد استفاده: ۱- درام کیت ۲- بونگو، کنگا و تنبورین (پرکاشن) ۳- گیتار بیس ۴- گیتار کلاسیک (نایلون) ۵- فلوت (دو عدد) ۶- آنسامبل ویالون (هارمونی ۴ بخشی متشکل از ویالون ۱ و ۲، ویولا و سکشن چلو). ۷- آنسامبل بیگ بند: ساکسیفون بریتون، ساکسیفون تنور (دو عدد)، ساکسیفون آلتو و ترومپت (دو عدد) که کلن ۶ ساز هستند. پانوشت: این کار برای اجرای زنده تنظیم شده و البته میکس و مستر کردن کار زنده با استودیو خیلی متفاوت هست چرا که ادواتی که برای اجرای زنده بکار میرند همه سخت افزار هستند و خیلی گرانتر از نرم افزار از آب در میان و همواره در میکس و مستر محدودیت مالی و باالطبع سخت افزاری هست. این کار در حد و توانایی دستگاه MOTIF XF میکس و مستر شده است و نه در حد مثلن Logic Pro! MOTIF XF توانایی اجرای ۱۶ ترک رو داره که از این ۱۶ تا ۸ تاشون قابل افکت گذاری اند (هر ترک ۲ افکت) و دارای ۲ افکت سیستم و یک افکت گلوبال هست که البته از افکت گلوبال بیشتر به منظور مستر کردن کار استفاده میشه.
  7. abdol

    سر در گمی های یادگیری پیانو

    کلاس زبان انگلیسی بروید و زبان انگلیسی تان رو در حدی ببرید بالا که کتب موسیقی خارجی رو به راحتی و روانی مطالعه کنید و ویدیوهای موجود در youtube رو هم به راحتی متوجه بشید. پیانو ساز ایرانی نیست بنابراین بهترین منابع یادگیری اون هم به زبان فارسی نیستند! الآن اگر 30 جلسه کلاس زبان رفته بودید کلی جلو بودید.
  8. abdol

    چطوری میشه یک VSTi ساخت؟

    بسیار هم عالی! اما سمپلر تا دلتان بخواهد موجود هست! چه نیازی به vst ای هست که هزاران نسخه از اون وجود داره!؟ در انگلیسی بهش مگیند چرخ رو دوباره اختراع کردن.
  9. abdol

    چطوری میشه یک VSTi ساخت؟

    مهمترین چیز در ساختن یک VST نه تیوری موسیقی بلکی تیوری سنتز صدا و آشنایی با فرکانسها و کلن پردازش دیجیتال سیگنال هست. شما باید تصمیم بگیرید که در چه روشی میخواهید صدا رو سنتز کنید. فرض من این هست که شما به سمپل گیری علاقه دارید. اولین چیز برای ساختن یه VST که سمپلر باشد امکانات صدا برداری و سمپل هست. اول شما باید با تکنیک های سمپل گیری از ساز آشنا بشید نحوه لوپ کردن اونها به صورت نامحسوس و روشهای موجود برای سنتز سمپل. شما از یه سمپلر ساده و رایگان مثل Sforzando شروع کنید و چندتا از سمپلهاتون رو توی اون بارگذاری کنید و با مبانی کار کرد سمپلر اول آشنا بشید. اگر تونستید چیز درخوری بسیازید بنده در خدمتان هستم!
  10. شما باید نسخه 64 بیتی Cubase رو در سیستم عامل 64 بیتی نصب کنید. ضمنا 64 بیت وقتی مفهوم پیدا میکند که شما بالای 4 گیگابایت رم داشته باشید. بهترین کار خریداری نسخه اوریجینال Cubase هست. نسخه Cubase Pro 9 به بالا خیلی مناسب هست. البته این نسخه کرک و اینها ندارد. پس شما باید یه 500-600 دلاری خرج کنید. Steingberg در ایران نمایندگی فروش دارد و شما میتونید این نسخه کیبویس رو در ایران مستقیمن خریداری کنید: https://www.steinberg.net/en/education/certified_training/iran.html نسخه های کرک موجود رو هم بیخیال بشید که دوزار بدرد نمیخورند. *** نصب ویندوز 64 بیت هیچ ربطی به 32 بیت بودن کیوبیس ندارد و اگر کیوبیس شما 32 بیت باشد vst های 64 بیت رو نمیتونید درش بارگذاری کنید.
  11. البته VST رو فراموش کردم: amplesound.net این نزدیک ترین چیزی هست که وجود دارد. حالا دیگه باید با پارامترهایش ور برید تا صدای مطلوب رو درست کنید. صدای این کارهایی که شما گذاشتید در مایه گیتار کلین بلوز هست. فقط دقت کنید که این گیتار دو تا هام باکر داره پس صداش حتما متفاوت هست. اما به خاطر همین هام باکرها صدای خیلی گرم تری داره و دلنشین تر هست توی کار و میکس. صد البته من صدای تنظیم شده برای بلوز رو میپسندم. VST فوق سمپل گیتار گیبسون نیمه خالی هست و گیبسون از همه لحاظ از تورنادو خوش صدا تر هست...
  12. بسیار هم عالی. حالا شد یه چیزی. گیتار شما چه گیتاری هست؟ آیا ساوندباکس داره گیتارتون؟ این ویدیو که گذاشتید (و ویدیوهای دیگر) گیتارش به مدل گیبسون نیمه خالی هست (semi-hallow Gibson). این گتیار ها صدای خاص خودشان رو دارند چون ساوند باکس (soundbox) دارند و البته 3 تا هم کویل هست. صرف تکمیل پستم، گیتاری که ایشون استفاده میکنه Jolana Tornado هست که ساخت کشور چکوسلاواکی اند و در دهه های 60 و 70 میلادی ساخته شده اند. این هم تنظیمات گیتار هست: S1 - switches between two modes of operation: rocker-switch up = Middle PU and P1, P2 are activ. Bridge- & neck PU as well as all elements below strings are inactiv. rocker-switch down = Bridge- & neck PU and all elements below strings are activ. Middle PU and P1, P2 are inactiv. P1 - tone (for middle PU) P2 - volume (for middle PU) S2 - on/off (for neck PU) S3 - on/off (for bridge PU) P3 - volume (for bridge PU) P4 - volume (for neck PU) S4 - treble-filter (for bridge & neck PU) S5 - bass-filter (for bridge & neck PU) حالا باید ببینید که تنظیمات متداول و EQ مناسب برای این گیتار چی هست. احتمالن این گیتار مستقیم به میکسری وصل شده که در ورودیش آمپ دارد(ارزانترین روش ممکن). سویچ سلکتور گیتار هم به نظرم روی نک (neck) قرار داره. من قدری راجع به این گیتار خواندم اما به گوشم این گیتار صدای خوبی داشته ندارد (من خودم یک استراتوکستر HSS دارم). شما به دنبال چه جور تن صدایی هستید؟
  13. کوتاه و خلاصه: صدا باقلاما برقی هست. soundiron elektro saz رو جستجو کنید. اصولن باقلاما یه Phaser هم روش دارد که فکر کنمن خیلی در اینجا نامحسوس هست. گیتار پس زمینه هم گیتار آکوستیک (استیل هست). صدای گیتار الکتریک کاراکتر صدایش خیلی به نوع پیک آپ ها و سیمهایش بستگی دارد. آمپ، افکت و میکروفون (که صدای آمپ رو دریافت میکنه) جزو پارامترهای ساز گیتار الکتریک محسوب نمیشوند چون به گیتار ربطی ندارند. بنابراین برای کار متال اول باید گیتاری داشته باشید که صدایش متناسب باشد و استراتوکستر (استرت) برای کار متال نیست. وقتی فندر استرت رو ساخت سبک متال وجود نداشت. بنابراین پلاگ این amplesound که با نام AGF نام برده شد مناسب کارهای متال نیست. حتی اگر شما آمپ و افکتهایی که در کارهای متال استفاده میشود رو برای اون استفاده کنید.
  14. حق با شماست و باریکلا که درس خالتور خواندید.
  15. من با هیچکدام از حرفهای شما موافق نیستم. کار خالتور یعنی کار چیپ و خارج از قاعده و اصول و همچین کاری ممکن به گوش شنونده عام که از موسیقی سر در نمیاره جالب باشه اما در اصل کار خنده داری هست. شما کدام سبک یا ژانر غربی رو با کدام سبک ایرانی قاطی کردی؟ امیدوارم متوجه منظورم شده باشید. تلفیق کار غربی و شرقی (فیوژن دو ژانر یا سبک) کار ساده ای نیست. به شما پیشنهاد میکنم یه کم به کارهای Lloyd Miller گوش بدید متوجه منظورم میوشید. اگر کاری رو کردید و حس کردید جاییش خوب نیست به احتمال زیاد هم خوب نیست! پس حذفش کنید. چیزی به اسم ویالون ایرانی ندارم دوست عزیز. بهترنین لوتیر های (ویالون ساز) ویالون در ایتالیا هستند. ویالون رو با لهجه و سیاق شرقی-ایرانی میشه زد. برای اینکه ویالون رو با کیبورد خوب بزنید باید به ویالون حداقل دست زده باشید و آرشه رو روی آن کشیده باشید و یا ساعتها ویدیو از ویالون سولو نگاه کرده باشید و اکثر آرتیکولیشن ها و کرشمه ها و لهجه های این ساز رو به چشم ببینید! و کار کردن با سمپلهای ساز رو بلد باشید از یک طرف و از طرفی هم باید با تکنولوژی و تواناییهای سمپلر و یا VST ای که استفاده میکنید آشنا باشید. در مورد هر سازی همینطور هست. شما همچین تسلطی به وضوح ندارید. ساختن کار با VST اصلن ملاک نیست. کی گفته ارزش کار به این هست که با VST باشه؟ ارزش کار همیشه و همیشه از لحاظ موسیقیایی سنجیده میشه. VST بودن یا نبودن کار ۲ زار نمیرزه. یه مشت VST رو بارگذاری کردن استعداد هنر لازم ندارد. سخت افزار با VST های سمپلر چقدر فرقش هست؟ همون کاری که اکثر VST های سمپلر میکنند رو سخت افزار هم میکند. ضمنن شما کیبورد ارنجر رو بگذارید کنار. ارنجر اسباب بازی هست. شما تا حالا با سینت سایزر کار کردید و میدونید که چه جوری کار میکنند؟ اگر با سیستم استودیویی چند هزار دلاری نشه کار A3000 رو انجام داد اشتباه هزینه کرده اید! اگر سنتور بلد نیستید بزنید لزومی ندارد در آهنگ سنتور باشد! یاد بگیرید چه صداهایی به چه صداهایی میاد از اونها استفاده کنید. ضمنا نواختن یک ساز با سمپل شگرد دارد و شما این شگردها رو بلد نیستید و گرنه اون VST ای که شما گذاشتید به اندازه ای امکانات داره که باهاش میشه مثل خود سنتور سنتور زد. امیدوارم کارهای بهتری از شما بشونم و توانایی های خودتون رو در جهت درست بکار بگیرید نه خالتو.
×
×
  • اضافه کردن...