رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





hadismirfeizi

کاربر سایت
  • تعداد ارسال ها

    187
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

تمامی مطالب نوشته شده توسط hadismirfeizi

  1. سلام.ببخشید گویا صندوق پیغامتون پر شده بود.اینجا جواب رو میذارم براتون.شما کدوم ترانه رو مد نظر دارید؟بخشی از اون رو بذارید.در مورد اصلاح هم ممنون میشم به خودم بگید ،ویرایش میکنم یا تغییر میدم چون قبلا یک بار به خواننده ای این اجازه رو دادم کلا مفهوم ترانه رو عوض کرد.و من این موضوع که مفهوم اصلی ترانه م منتقل بشه خیلی برام مهمه.ممنون

  2. مشکل بیشتر این کار ساده نویسی ه بیش از حد و سطحی بودن هست اما همینکه ذوق نوشتن رو دارید شروع خوبیه
  3. hadismirfeizi

    درخواست همکاری

    سلام اقای الهی.خسته نباشید.ممنون از دعوتتون.حقیقتش من در قانون خودم معمولا کار سفارشی رو مجانی نمینویسم اما باید بگم صدای شما من رو واقعا تحت تاثیر قرار داد و به نظرم این صدا توقع مخاطب رو به سمت شنیدن اهنگ پاپ ایرانی می بره. بله باید بگم واقعا میشه به صداتون امیدوار بود.برای ترانه میتونم باهاتون همکاری کنم فقط یک عرض بسیار کوچیک وجود داره اون هم اینه که همونطور که بقیه دوستان بنا به تخصصشون درمورد نوع خوندن اهنگ اجازه ی دادن نظر دارند من ه ترانه سرا هم داشته باشم چون به طور مثال مثلا من میدونم حس ترانه م چیه و شاه بیت کارم کجاست و مثلا انتظار دارم کجای ترانه م گام صدای خواننده بالا بره.از این نظر خواستم بگم اگر کار تیمی هست کار ترانه سرا فقط نوشتن ترانه و رفتن نباشه.براتون ارزوی موفقیت دارم
  4. دوست عزیز شاید بتونیم این صحبت شما رو هم از تعاریف ترانه بدونیم اگرچه من به نظر شخصیم ترانه رو همچنان شعری محاوره میدونم که وابستگی به اهنگ نداره.اما تعریفی که من ارائه کردم هم یکی از تعاریف ترانه ست و به هیچ وجه غلط نیست.من تعریف شما رو رد نمیکنم چون هنوز برای ترانه تعریف یکتایی ارائه نشده اما در مورد اینکه تعریفی که من گفتم هم یکی از تعاریف ترانه ست اطمینان کامل دارم.صرفا این رو نظر شخصی بدونید ولی فکر کنم همین فکر که هر چیزی که خوانده شد ترانه است داره ما رو می رسونه به اینکه "هر چیزی" بنویسیم و مدام برسیم به تکرار و تکرار و تکرار
  5. -------------------------------------- در پاسخ به صحبتتون بسیار کوتاه میگم.که هر کار اجرا شده ای ترانه نمیشه.اگر از نظر شما شعر سپیدی که اهنگ درونی داشته باشه رو میشه اجرا کرد باید بگم پس دقیقا میشه "شعر سپیدی که اجرا شده " و اسم اون کار ترانه نیست.بعضا حتی مواقعی تصنیف هایی خونده میشه که به اشتباه ترانه در نظر گرفته میشه در حالی که بحثی جدا داره.همونطور که گفتم هر کار اجرا شده رو نمیشه گفت ترانه مثلا "خوشگلا باید برقصن" بیشتر از اینکه ترانه باشه یک افتضاح ه وزن دار با روکش ادبیاتی ه :) مثال بهتری به ذهنم نیومد.موفق باشید :)
  6. راستش این تاپیک خیلی قبل تر ها شروع شده بود و به دلیل اینکه نبودم نتونستم این بحث رو ببندم .پس بنا به وظیفه ی خودم سعی میکنم یک جمع بندی داشته باشم.اول از همه بهتر میدونم بگم سوال اینکه "آیا استفاده از قافیه الزامیست یا نه " به این معنی نیست که ما استفاده از قافیه رو رد یا تکذیب کردیم.این سوال به این دلیل اختلاف سلیقه هایی مطرح شد که گاه به اشتباه در بین ترانه سراها جا افتاده بود .تا اونجایی که هر جا از عناطر شعری کم میگذاشتند میگفتند خب این "ترانه "ست.اما در حقیقت چیزی که باید به عنوان ساختار اصلی از ترانه شناسایی بشه شعریست محاوره.ترانه بدون آهنگ ،ذاتی مستقل داره.یعنی الزاما برای خوانده شدن نیست و ترانه سرا بدون نیاز به خواننده هم میتونه مخاطب خودش رو داشته باشه مثل بسیاری از ترانه سراهای توانایی که کارهاشون خونده نشده اما کتاب هایی با فروش بالا در سطح کشور دارن.و الزام شروع این بحث این بود که در پاسخ به این سوال باید بگیم"بله" رعایت قافیه لازم ه..اگر چه در بعضی سبک ها یک سری قافیه ها به عنوان قافیه "آوایی" در نظر گرفته میشن اما اجازه ی استفاده از اون به راحتی نیست که ما این روزها داریم میبینیم.این نوع قافیه ها عموما در کار ترانه سراهایی دیده میشه که اول توانایی خود رو در سرودن "اثری سالم" (از لحاظ قواعد) به اثبات می رسونند و بعد می روند سراغ برهم زدن عادت ها. اون هم در مواقعی که نمیخوان مفهوم رو فدای قافیه کنند.نه اینکه هر کسی توانایی سرودن کار با قافیه سالم رو نداشت بیاد و هر کلمه ای رو قرار بده و بگه "کار ترانه است".(اگر چه به طور کلی استفاده از قافیه آوایی هم پیشنهاد نمیشه)ترانه مثل شعر ذاتی ست مستقل و نیازمند رعایت قوانین.تنها با این تفاوت که رویکرد ترانه عموما با زبانی محاوره ست و به آهنگ درونی کار نگاه ویژه تری میشه.این توضیحات صرفا در مورد مبحث قافیه در ترانه ست و ما در این تاپیک به وزن یا تعریف کلی ترانه و یا جزئیات دیگه فعلا کار نداریم.اگر در مورد قافیه چیزی رو از قلم انداختم اساتید اضافه کنند.امیدوارم مفید واقع شده باشه
  7. سلام من معمولا برای خوندن چیزی نمینویسم .اما باید بگم در واقع هر چیزی رو میشه خوند .قبلا هم از کارهای البوم رضا یزدانی مثال زده بودم:) این بر میگرده به توانایی موسیقی که با ترانه هماهنگ شه نه اینکه ترانه در سطح موسیقی که باید ساخته شه پایین بیاد.البته من به هدف خونده شدن نمینویسم و حرف های من اختلاف عقیده ست باشما :) قبول دارم کار رو باید بهتر کنم.ممنونم از گفتنتون.تلاشمو در بهتر نوشتن میکنم.موفق باشید و دنیاتون کارتونی/زمستونی
  8. به نظر من ترانه فقط برای خونده شدن نوشته نمیشه.ترانه هم نوعی شعر هست اما با تفاوت هایی که مطرح کردنش خودش یک بحث مفصل داره و اگه اشتباه نکنم در تالار انجمن در مورد این موضوع نوشته شده.:) درسته اما ما دو نوع قشر داریم.مخاطب عام داریم و مخاطب خاص.مخاطب عام شاید اهنگ همه چی ارومه رو صد بار گوش بده اما اگه کمی به ترانه ش دقت شه میبینیم مخاطب خاص بعد چند دفعه گوش دادن این اهنگ رو به طور کلی کنار بذاره.پس میتونیم ترانه ای داشته باشیم که هم مخاطب عام ازش راضی باشه هم خاص:)و شاید هم میشه برای قشر خاصی نوشت.(این دیگه بستگی به دیدگاه ترانه سرا داره) :)
  9. سلام خسته نباشید.ممنونم از حضور و نظرتون راستش این نمیتونه ضعف توی موسیقی باشه که حتما ترانه ساده رو بپسندن تا بیاد روی ملودی؟البته من معمولا ترانه رو برای ملودی خور بودن نمینویسم:) مثلا شما کارهای رضا یزدانی در البوم اخر رو بشنوید یا کار "امشب" گروه میرزا.کارها اصلا ساده نیستند و در حالت عادی قابل خوندن (ملودی خور)نیست اما اهنگساز و خواننده اون رو قابل اجرا در اوردن.البته این نظر شخصی من هست که ترانه نباید فقط در جهت اهنگ خور بودن نوشته شه.حرف شما هم غلط نیست اما میتونه احتلاف سلیقه من و شما باشه.موفق باشید:)
  10. کاملا با حرفت موافقم رویا جان.اشاره ی خیلی خوبی کردی.من مثال زدم اونجا تا بگم منظورم به ترانه اجرایی نیست و یا کاری که اجرا بشه.منظور به مبحث ترانه بر روی کاغذ هست.کاملا درسته که قافیه رو کنار زدن اما باید تاکید کنیم که "هر کسی" اجازه این کار رو نداره اما بعضی جاها(خارج این سایت) در بعضی وبلاگ ها و اثر ها دیدم که وزن مشکل داره .تصویر جدیدی هم نداره .قافیه هم به هم خورده و با این موضوع به صورت یک معقوله عادی برخورد شده.برای همین توی این سایت که از همه ی اقشار باسواد و هنرمند هست این بحث رو مطرح کردم تا به نتیجه ای برسیم و شک ها شبه ها هم بر طرف شه.
  11. صحبت من در مورد ترانه بر روی کاغذ هست که ذاتی مستقل داره.نه صرفا ترانه روی ملودی.مثلا ترانه های کتاب اول یغما گلرویی اول بر روی کاغذ اومد و بعد سیاوش قمیشی یکی از کارها رو انتخاب کرد و خوند.در اونجا ترانه اول بر روی کاغذ سالم بود و کتاب تنها و بدون ملودی معروف و مطرح شد و بعد تصمیم به ملودی گذاری گرفته شد.پس صحبت در مورد ژانر ترانه است که عموما ذاتی مستقل داره
  12. ترانه ذاتی مستقل داره پس اگر قراره نظر بدیم راجع بهش بهتر نیست جدا از موسیقی هم بررسی شه؟مثلا کار "شک میکنم" در البوم رضا یزدانی شعر سپید هست اما خونده شد .و خونده شدنش به این معنی نیست که اون ترانه ست.بلکه شعریست که خوانده شده.پس هر چیز خوانده شده ترانه نیست...اگر جدا از موسیقی روی کاغذ بررسی شه سخت گیری باید بیشتر باشه:)
  13. سلام بله اما زیاد باهاش متصل نمیشم.

  14. من اگر بخوام یک برداشت کلی از صحبت های تا اینجا داشته باشم . میشه گفت که: -در ترانه حداقل قانون ارتباط بین دو کلمه که قافیه میشن باید این باشه که لااقل ارتباط اوایی بین اون ها باشه.که با عنوان قافیه "اوایی" در مقالات ذکر میشه.پس هر کلمه ای نمیتونه قافیه باشه... مورد دیگه اینکه: -هر کسی اجازه نداره قافیه رو بهم بزنه. مگر اینکه توانایی اون در ترانه با ساختار کاملا سالم معلوم باشه و استفاده از قافیه درست ثابت شده باشه. پس در اون حالت میتونیم از قافیه اوایی استفاده کنیم چون نمیخوایم خلاقیت فدای قافیه شه .تحت شرایطی که تصویر یا بازی زبانی انقدر بکر و قوی باشه که بگیم نخواستیم مضمون فدای قافیه بشه.پس میتونیم نتیجه بگیریم که "هر کسی" نمیتونه از قافیه غلط استفاده کنه .چون ممکنه اون قافیه غلط به دلیل نداشتن توانایی باشه اما با این فکر که "روی ملودی درست میشه" مورد استفاده قرار بگیره که این میتونه نوعی کاربرد غلط باشه.
  15. از همه ی دوستانی که وقت گذاشتن و نظر دادن ممنونم. بخاطر زیاد نشدن تعداد کامنت ها و سخت شدن خوندن(حداقل برای خودم) جسارتا جوابی جمعی برای همه ی دوستان میذارم.به تمام نکاتی که شما عزیزان اشاره کردین دقت شده و حتما سعی میکنم در ویرایش کار اعمال کنم.امیدوارم با اشارات دقیق دوستان بتونم کاری با ایراد کمتر بنویسم.ممنونم از همه دوستان که تا این لحظه حاضر شدند و وقت گذاشتند.دنیاتون کارتونی:)
  16. سلام ممنونم از وقتی که گذاشتید.فکر میکنم جاهایی که اشاره شد معنی دقیقا واضحی داشت .اتفاقا به ارتباط معنایی دقت کردم.فضا کشیدن یک نقاشی بود و خوب از دید طبیعت گرایی هم برای پررنگ سازی استفاده شد.قلم بشی خب یعنی تو قلم بشی....فرقی نداره نقاش کی باشه:)به "وجود " شخص اشاره داره. در مورد اشاره بعدی هم تصویر سازیه چون به نظر اون بی نظیر ترین هست پس چین و چروک(ایرادش) رو نمیکشه یعنی براش مهم نیست.فکر کنم بدون توضیح هم تا این حد مشخص بود.من در این کار نسبت به کارهای قبلی از تصاویر ساده تری استفاده کردم:) بند بعدی هم که مثال زدین دقیقا معنی خود نوشته شده ش رو میداد.شاید هم من به اندازه کافی خوب نگفتم.ممنونم از راهنماییتون سعی میکنم بهتر بگم.خسته نباشید و دنیاتون کارتونی
  17. بله اما مثلا من در جایی شنیدم که خیلی از ترانه سراها مطرح از قافیه ای استفاده کردن که در واقع قافیه نبوده .اما چون گوش رو اذیت نمیکرده قابل قبول شده.ایا همچین چیزی میتونه درست باشه ؟یا در ترانه هم باید مانند قواعد شعر "برای بخش قافیه" بهش نگاه کرد؟
  18. چند وقت پیش با دو نوع دیدگاه مواجه شدم.که در مورد یکی از موارد ترانه سرایی بود. بحث رعایت قافیه.... در واقع تحت هر شرایطی ترانه باید روی کاغذ درست باشه قبل از اینکه خوانده بشه یا ملودی روی کار بیاد. اما ایا بحث قافیه میتونه شامل این قضیه باشه؟ ایا قافیه میتونه در بعضی مواقع درست نباشه؟ اگر میتونه غلط باشه تحت چه شرایطی؟ و اگر نمیتونه چرا ؟ من نظر شخصی خودم رو توی این بخش دخالت نمیدم و صرفا سوالی بی طرف شده تا با کمک دوستان مطلع و اساتید بتونیم به نتیجه دقیق برسیم.لطفا دوستان نظرات خودشون رو بدن. ممنونم و دنیاتون کارتونی/زمستونی
  19. سلام.نه بخدا. دوستان هیچ موارد وزنی رو اشاره نکردن .فقط گفتن اشکال وزنی .و من باز دارم میگم خوهش میکنم اشاره دقیق کنید.اگر شما جایی رو مد نظرتون هست که ایراد داشت بیاید بگید. من واقعا تصمیم دارم رفع کنم اشکالش رو.:)ممنونم که با وقت کمتون وقت گذاشتید. باعث خوشحالیه که احساسات شما رو تحت تاثیر قرار دادم با کارم.ممنونم از حضورتون
  20. ممنونم از حضور شما سلام ممنونم بله قبول دارم وزن سختی بود واقعا برای خودم اما استفاده از وزن تکراری رو دوست ندارم.به هر حال تمرینی بود امیدوارم بتونم دفعه بعد موفق باشم در استفاده ممنون از تعریفتون این "فقط وزن" رو ممنون میشم اشاره کنید که بتونم رفع کنم
×
×
  • اضافه کردن...