رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





pnumusic15

کاربر سایت
  • تعداد ارسال ها

    6
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

درباره pnumusic15

  • تاریخ تولد 11 دی 1367

Converted

  • نرم افزار من
    Array
  1. برای اجرای تک نت در ساز دهنی از دو روش استفاده می کنیم : 1- اجرای تک نت با بستن زبان 2- اجرای تک نت به روش فوت کردن مستقیم ما در این درس ما به توضیح روش اول می پردازیم، در روش اول و بستن زبان، ابتدا سه حفره را وارد دهان نموده و زبان را بصورت مستقیم و از سمت چپ روی ساز قرار می دهیم، بطوریکه سر زبان روی ساز و کنار زبان، کاملا به لب بچسبد درون ساز می دمیم. چون در ابتدای راه آموزش سازدهنی هستید باید با صبوری تمرین نموده و بر روی درسهای ارائه شده تا اینجا تمرین نموده و مسلط شده تا در درسهای بعدی کار سریعتر پیش رود. پس از اینکه توانستید صدای تک حفره سمت را اجرا کنید و خودتان از اجرای آن راضی بودید، آموزش سازدهنی سراغ فوت و مکش آن حفره و حفره های دیگر رفته و فوت و مکش را بر روی آنها تمرین کنید. از دو سرور زیر یکی را جهت دانلود انتخاب کنید دانلود از سرور اول دانلود از سرور دوم
  2. pnumusic15

    آموزش کوک عود

    نت نویسی ساز عود معمولا با کلید سل و صدادهی آن یک اکتاو بم تر است. کوک عودهای ده سیمی به ترتیب نتهای دو، سل، ر، لا، سل(یا فا یا می) می باشد. در صورتی که از پایین جفت سیمی به ساز اضافه شود، کوک آن نت فا، و اگر از بالا تک سیمی به ساز اضافه شود، کوک آن بسته به نوع نیاز و سلیقه نوازنده "فا" ، "می" ، "ر" یا "دو" می.باشد. نگاهی اجمالی به کوک در بربت (عود) از آنجا که ساز عود در کشورها و موسیقی های مختلف و متعدد بکار گرفته می شود , مبحث کوک در این ساز نیز مبحثی مفصل به نظر میرسد و نگاه کامل و تحلیلی به این مقوله , بررسی اقسام کوک در هر یک از این موسیقی ها را به صورت جداگانه می طلبد. در متن حاضر تنها و اجمالا , به متداول ترین کوک های مورد استفاده در عود نوازی و قواعد حاکم بر آنها اشاره شده. با وجود اینکه عود در موسیقی عرب به شیوه های متعددی کوک می شود , اما . . . می توان گفت که متداول ترین کوک برای عود در موسیقی عرب "دو - سل - ر - لا - سل " میباشد (نت دو : زوج-سیم اول از پایین ) و در صورتی که تک سیم یازدهم یا زوج سیم ششمی استفاده گردد, کوک های زیر در موسیقی عرب از همه متداول تر هستند : " دو - سل - ر - لا - سل - ر " و " دو - سل - ر - لا -می - ر " همانطور که ملاحظه می شود دو نوع کوک متفاوت بالا برای فرم یازده و یا دوازده سیمه در حالتی است که سیم یازدهم یا زوج سیم ششم ِافزوده شده , به عنوان تار ششم که بم ترین تار صوتی عود است اضافه شده باشد و در هر دوی کوکها , تار ششم (که می تواند تک سیم یا زوج-سیم باشد) عموما به شکل دست باز یا واخوان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین است در اولین کوک ذکر شده, که سیم سری پنجم به عنوان بم ترین تار صوتی (که آنهم می تواند گاه تک سیم و گاه زوج سیم انتخاب شود) عموما واخوان می باشد. کوک رایج دیگر در موسیقی عرب برای عود هایی با امکانات پنج-سری سیم عبارت است از: " دو - سل - ر - لا - فا " که نت سل ِ بم در صورت نیاز , روی تار صوتی پنجم که "فا" کوک شده گرفته می شود . شیوه کوک دیگر منسوب به استاد "منیر بشیر" نیز بدانگونه است که زوج-سیم یا تک سیم ششم به عنوان تار صوتی اول (زیر ترین) به مجموعه فوق افزوده می گردد و "فا" کوک میشود که مجموعا این شکل را بدست می دهد : "فا- دو - سل - ر - لا - فا " در عود نوازی سبک ترکیه نیز انواع و اقسام کوک ها موجود است اما می توان گفت یکی از رایج ترین شیوه ها ,استفاده از عود با امکانات شش-سری سیم که سیم افزوده شده آن تار صوتی ششم عود (آموزش عود یا بربط بم) باشد است و کوکهای متداول زیر موجودند: " ر - لا - می - سی - لا - می " و " ر - لا - می - سی - فا دیز - می " به روشنی می توان دریافت که تفاوت بنیادی چندانی میان شیوه های کوک عرب و ترکیه وجود ندارد و تمایز آنها بیشتر این است که کوک ترکیه یک پرده بالا تر است. در بربت نوازی ایرانی نیز چند مدل کوک رایج در عرب مانند : "دو - سل - ر - لا - سل " و " دو - سل - ر - لا - فا " و "فا- دو - سل - ر - لا - فا " و "فا- دو - سل - ر - لا - سل " بسیار متداول هستند آنچه با دقت به کوک های ذکر شده می توان دریافت آنستکه در همه کوک های رایج ِ عود تار های صوتی اول تا چهارم به قاعده فاصله چهارم کوک می شوند بدین ترتیب که تار صوتی دوم فاصله چهارم بالاتر ِ تار صوتی اول می باشد و الی آخر . تار های صوتی پنجم و ششم هستند که بنا به شرایط و مقتضیات گوناگون در هر موسیقی , گاه به صورت "تک صدایی" با چهار سیم اول کوک می شوند ,به این صورت که تار صوتی پنجم با دوم همکوک و تا صوتی ششم با سوم همکوک می گردد, همچنین گاه همان فاصله چهارم برای تار صوتی پنجم رعایت شده و تار صوتی ششم را واخوان کوک می کنند. به هر ترتیب غیر قابل انکار است که کاربرد کوکهای مختلف در عود نوازی به سلیقه و خواست نوازنده در ارتباط با مقام و یا دستگاه مطلب موسیقیایی مورد استفاده او بستگی دارد.
  3. چگونه انگشتان را به طور صحیح بر روی کلیدهای ارگ و پیانو قرار دهیم؟ آیا تازه شروع به یادگیری ارگ و کیبورد توسط خودتان کرده اید و نمی توانید کاملا دریابید که چگونه انگشتانتان را روی کلیدهای پیانو و کیبورد قرار دهید؟ این مقاله آموزش ارگ و پیانو شما را برای انگشت گذاری صحیح روی کیبورد یاری می کند. انگشت شست، شماره 1 است : انگشت سبابه، شماره 2 است : انگشت میانی، شماره 3 است : انگشت حلقه، شماره 4 است : انگشت کوچک، شماره 5 است : آموزش متد اول انگشت گذاری ارگ / پیانو متد انگشت گذاری دست راست 1 – از نت C میانی شروع کنید. 2 – انگشت اول را بر روی کلید نت C میانی قرار دهید. 3 – انگشت 2 را بر روی کلید نت D و 3 را بر روی E و 4 را بر روی F و 5 را بر روی G قرار دهید. این به عنوان الگو و پترن حرکت به جلو شناخته می شود. 4 – نت های C-D-E-F-G را با همین محل انگشت های فعلی بنوازید. 5 – انگشت اول را به راست ببرید و باقی انگشتان را وقتی انگشت پنجم، نت G را می فشارد، رها کنید. 6 – انگشت اول را بر زیر انگشت پنجم برای فشردن کلید بعدی نت A فشار دهید. 7 – ترتیب پنج انگشت را که قبلا نشان داده شد تکرار کنید و در نتیجه انگشت دوم، B و سوم C5 و چهارم D5 و پنجم E5 را می فشارد. 8 – پترن قبلی را تا قبل از اینکه به انتهای کیبورد برسید، ادامه دهید. آموزش متد دوم انگشت گذاری پیانو و کیبورد متد انگشت گذاری دست چپ 1 – از C میانی شروع کنید. 2 – انگشت اول را روی کلید نت C میانی قرار دهید. 3 – انگشت دو را روی B3 و سوم را روی A3 و چهارمی را روی G3 و پنجم را روی F3 قرار دهید. این پترن و الگو به عنوان الگو رو به عقب شناخته می شود. 4 – نت های C4-B3-A3-G3-F3 را با همین انگشت گذاری فعلی بنوازید. 5 – انگشت اول را به چپ انتقال دهید و انگشتان دیگرتان را وقتی انگشت پنجم کلید F را ضربه می زند، رها کنید. 6 – انگشت اول را به زیر انگشت پنجم برای فشردن کلید E3 انتقال دهید. 7 – الگو پنج انگشت را همانطور که قبلا در تصاویر نشان داده شد تکرار کنید، در نتیجه می بایستی انگشت دوم، D3 و انگشت سه کلید C3 و چهار کلید B2 و پنج کلید A2 را فشار دهد. 8 - الگو قبلی را تکرار کنید تا به انتهای کلیدهای ارگ یا پیانو برسید. آموزش متد سوم انگشت گذاری ارگ (کیبورد) و پیانو متد نواختن گام ها 1 – انگشت پنجم شما می بایستی به طور کلی فقط برای شروع یا اتمام یک گام استفاده شود نه برای انتقال نت ها. به معنای دیگر، می بایستی انگشت اولتان را زیر انگشت سوم و چهارم و نه پنجم انتقال دهید. 2 – برای گام C، درست راست برای مثال، C و D و E را با انگشتان اول و دوم و سوم می نوازید و سپس انگشت اول را به زیر سوم برای نواختن F و G و A و B و C با انگشتان 1 و 2 و 3 و4 و5 می برید. برای برگشت، معکوس این حرکت را انجام دهید. (آموزش ارگ توجه کنید که اتمام می تواند با انگشت پنجم شما باشد) 3 – اگر تا یک اکتاو بیشتر ادامه دهید، انگشت اولتان را زیر چهارم خواهید برد تا از B به C بروید و آماده شروع پترن و الگو مشابه برای اکتاو بعدی باشید. 4 – برای دست چپ رو به جلو، انگشت سومتان را روی انگشت اول برای رفتن از G به A قرار خواهید داد. در ادامه الگو به اکتاو دیگر، انگشت چهارم روی اول برای رفتن از C به D قرار می گیرد. 5 – قرار گرفتن انگشتان سوم و چهارم زیر یا روی انگشت ممکن است روی کلیدهای تماما سفید مهم به نظر نرسد ولی وقتی شروع به کار با آن با کلیدهای دیگر کنید، اهمیت آن معلوم می شود. در نتیجه از همین حالا شروع به یادگیری این عادات خوب کنید. (در اکثر کلیدها، همیشه با دست چپ روی انگشت پنجم شروع و با دست راست روی انگشت پنجم تمام می کنید)
  4. نبک[۱] (تمبک، دمبک، دنبک یا ضَرب) یکی از سازهای کوبه.ای ایرانی است. این ساز پوستی، از نظر سازشناسی جزء طبل.های جام.شکل محسوب می.شود که از این ....... می.توان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد. ساختمان بدنهٔ تنبک را در گذشته از جنس چوب، سفال و گاهی هم فلز می.ساختند، لیکن امروزه از جنس چوب می.سازند. تنبک از قسمت.های زیر تشکیل شده است: پوست دهانهٔ بزرگ تنه گلویی (نفیر) دهانهٔ کوچک (کالیبر) پیشینه قدمت تنبک با نام.های پهلوی دمبلک و تنبور به پیش از اسلام می.رسد و بنابر نظر دکتر معین دمبک صورت دگرگون.شدهٔ همین نام است. تنبک و زن قاجاری تنبک در چند دههٔ اخیر پیشرفت چشم.گیری کرده و به عنوان سازی تکنواز و مستقل مطرح شده است. این پیشرفت مرهون تلاش استادان این ساز است، که در این میان نقش استاد فقید حسین تهرانی به قدری اهمیت دارد که می.توان از او به.عنوان پدر تنبک نوازی نوین ایران یاد کرد. بعد از مرحوم تهرانی (بهمن رجبی) با نوشتن کتاب برای دوره.های ابتدائی، متوسط، عالی، فوق عالی فن تنبک نوازی را تکمیل کرد.[۲](مردان موسیقی ایران حبیب.الله نصیری فر) ریشه نام دربارهٔ وجه تسمیه این ساز، هنوز یک رای نهایی حاصل نشده.است. بهمن رجبی معتقداست که نام این ساز در اصل تنبک بوده و تبدیل آن به تمبک به دلیل قلب حرف «ن» ساکن به «م»، قبل از حرف «ب» است؛ مثل اتفاقی که در تلفظ واژهٔ «شنبه» می.افتد.(تنبک و نگرشی به ریتم از زوایای مختلف نوشته بهمن رجبی) اما گروهی دیگر اعتقاد دارند که صورت «تنبک» منشاء منطقی نداشته و به همین دلیل به اشتباه در میان مردم رواج یافته است. اما در نوازندگی این ساز از تکنیک.هایی به نام.های «تُم»، «بک»، «پلنگ» و «ریز» استفاده می.شود. بنابراین چندان بعید نیست اگر نامگذاری «تنبک» بر اساس همین اسامی صورت گرفته باشد. از دیدگاه زبان.شناسان واژه Tambourine که در زبان.های اروپایی برای تمبک به کار می.رود از واژهٔ تنبور پهلوی وام گرفته شده.است.
  5. pnumusic15

    آموزش کلارینت مقدماتی

    مقدمه ورود به دوره دوره مقدماتی این مجموعه شامل تعداد زیادی قطعه برای شماست که می توانید آنها را با کلارینت بنوازید. مثالهای اولیه نسبتاً ساده اند ولی در طول دوره به تدریج با پیشرفت شما مشکل تر می شوند. در انتها قطعاتی برای همراهی کلارینت با پیانو و همچنین برای دو کلارینت آورده شده است. نحوه انگشت گذاری هر نت جدید در نموداری برای هدایت شما به نمایش در آمده است. می توانید در مورد نحوه استفاده از این نمودار ها اطلاعات بیشتری در ادامه مطلب بدست آورید. اصطلاحات موسیقی و نشانه های بکار برده شده در این مجموعه، در بخش جداگانه ای به عنوان راهنما گنجانده شده اند و مفاهیم لغات ایتالیائی همراه با شیوه تلفظشان به شما یادآوری می شوند. در صفحه انتها لیست قطعاتی برای کلارینت که ممکن است علاقمند به شنیدنشان باشید بهمراه ضمیمه ای از تمام قطعات آورده شده است. همچنین در سراسر دوره اطلاعات زیادی در مورد آهنگ سازان، سبک های مختلف موسیقی و تاریخچه مختصری از چگونگی تکامل اين ساز یافت می شود . در باره کلارینت تان مردم از کلارینت در گوشه و کنـــار دنیا برای همراهی گونه هاي مختلف موسیــقی مثل کلاسیک، جَز، بلوز و انواع گوناگون موسیــقی محلــی شان استفاده می کنند. در گذشته کلارینت ها معمولاً از چوب و کلیدهایی از جنس فلز ساخته می شدند. چوب هنوز هم از جایگاه ویژه ایی در ساخت اين ساز برخوردار اســت. اما امروزه کلارینـــت ها از نوعی پلاستیک فشـرده مخصوص نیز ساختــه می شوند. عکس پائين قسمـت های مختلف یـک کلارینت را نشان می دهد. کلارینت یکی از سازهای بادی قمیشی است که انواع حرفه.ای.اش معمولاً از چوب سیاه آفریقایی ساخته می.شود.[۱] آموزش کلارینت انواع زیادی دارد که روی.هم آنها را «....... کلارینت» می.خوانند. معمولاً منظور از کلارینت نوع سوپرانوی آن است. نوعی کلارینت که توانایی تولید فاصله.های موسیقی شرقی را دارد به قره.نی معروف است. برخی از ویژگی های کلارینت (قره نی) : این ساز جز ساز های انتقالی می باشد . نت این ساز را با کلید سل می نویسند . برخی از کلارینت های رایج : کلارینت دو : نتقالی نمی.باشد . کلارینت سی بمل (رایج ترین نوع کلارینت) : یک فاصله ی دوم بزرگ بم تر از نت نوشته شده صدا می دهد . کلارینت لا : یک فاصله ی سوم کوچک بم تر از نت نوشته شده صدا می دهد. کلارینت می بمل (کلارینت کوچک) : یک فاصله ی سوم کوچک زیرتر از نت نوشته شده صدا می دهد
  6. pnumusic15

    آموزش مقدماتی نی نوازی

    نت چیست ؟ همانند زبان فارسی که الفبایی دارد ، زبان موسیقی هم الفبایی دارد که به هر حرف از این الفبا نت می گوییم می باشند ( Do re mi fa sol la siنتها شامل :دو ر می فا سل لا سی ) گام چیست ؟ تعریف ساده گام این است که اگر از یک نت شروع کنیم به همان نت برسیم یک گام را طی کرده ایم مثال :دو ر می فا سل لا سی دو ضرب چیست ؟ اگر تا حالا به یک اهنگ گوش داده باشید به این نتیجه رسیده اید که همراه با ریتم (وزن موسیقی) یا با دست یا با پا یا با گردن یا با کمر اهنگ را همراهی میکنید شاید هم همه را باهم حرکت بدهید که دراین صورت دیگر همراهی با موسقی نمی باشد و رقص نام دارد. خوب این حرکت ها همان وزن موسیقی یا ضرب نام دارد. ولی برای اینکه یک واحد همگانی برای ضرب داشته باشیم ضرب را تعریف میکنیم که : پاشنه پای خود را روی زمین بگذارید و نک پنجه ها را بالا بیاورید ضرب از اینجا شروع می شود که : در تقریبا یک ثانیه پنجه پای خود را به زمین بزنید(نیم ضرب) سپس به جای اول خود برگردانید(نیم ضرب دیگر که در کل یک ضرب می شود) خوب ضرب بالا را اگر ضرب ساده بگوییم چندنوع ضرب دیگر هم وجود دارد که بعدها توضیح میدهم. ارزش های نتی : 1- نت گرد : ارزش این نت چهار ضرب متوالی است یعنی باید یک نفس نت چهار ضرب را زد و شکل ان در درس اول کتاب شیوه نی نوازی موجود است که شکل ان به صورت یک بیضی افقی (خوابیده) تو خالی است 2- نت سفید : ارزش این نت دو ضرب متوالی می باشد و شکل ان نت گرد با یک دم عمودی اضافه است 3- نت سیاه : ارزش این نت یک ضرب می باشد و شکل ان یک نت سفید توپر است 4- نت چنگ : ارزش این نت نصف (2/1) ضرب است و شکل ان نت سیاهی است که در انتهای دم ان یک دمچه متصل وجود دارد و اگر دو تا از انها کنار هم قرار گیرند با یک خط افقی به دم هم وصل می شوند 5- نت دولا چنگ : ارزش این نت ربع ضرب (4/1) است یا به عبارت دیگر نصف نت چنگ است و شکل ان نت چنگی است که دوتا دمچه دارد و اگر دو یا چهار یا چند تا از انها به هم وصل شوند با دوخط افقی موازی در دمچه ها به هم وصل می شوند 6- نت سه لاچنگ ،چهارلاچنگ و... هم به ترتیب 8/1،16/1و.... است خطوط حامل چه هستند ؟ خطوط حامل پنج خط می باشند (البته قابل افزایش هم می باشند)که اگردرس های کتاب را نگاه کنید نت ها برروی انها سوار می شوند میزان چیست ؟ خط هایی عمود بر خط حامل که موسیقی را به قطعات با ضرب های مساوی تقسیم می کند انواع میزان : 4/4 4/2 4/3 و ...... = میزانهای ساده 8/6 16/9 و.... = میزانهای ترکیبی و........... یعنی فعلا بماند بقیه چیست یا کار انها چیست کـــلیــــد چیــــــــســـت؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خوب چند مورد از اصطلاحات اولیه را توضیح دادیم حال باید درس های کتاب را شروع کنم ولی دو نکته را یاد اور می شوم که فرض را بر این می گیریم که صدا را از نی حتی به صورت ابتدایی اتخاذ می کنید و یک نکته دیگر اینکه کتاب شیوه نی نوازی در حال تغییر می باشد ومجبور هستیم یک کتاب را معیار قرار دهیم مطمئن باشید کتابهای جدید فقط چند درس اضافه تر دارند در ضمن نکته دیگری که باید عرض کنم این است که تجربه نشان داده است که باید هشت درس اول را برای هنر اموز اجرا کرد تا با سبک اشنا شود ولی درس های بعدی را باید خود هنر اموز اجرا کند سپس با استاد مقایسه کند پس از درس یک تا هشت را یک جا برای دانلود می گذارم و از درس هشت به بعد را چند درس چند درس در پایان صفحه قرار می دهم که وسوسه نشوید ابتدا گوش کنید سپس ازطریق گوشی بنوازید. همانطورکه میدانید نی دارای پنج نوع صدای اصلی می باشد که اساتید بزرگ بیشتر از این هم از نی استخراج میکنند 1- صدای بم 2- صدای بم نرم 3- صدای اوج 4- صدای غیث 5- صدای ذیل یا پس غیث ولی باید بدانیم که صدای بم و بم نرم را یکی در نظر میگیریم همچنین صدای اوج و غیث و پس غیث را به ترتیب ادامه هم میدانیم که فعلا بماند منظور چیست فعلا ما فقط با بم و بم نرم کار می کنیم حالا وقت ان است که بگوییم نت ها در نی چگونه اتخاذ می شوند و محل انها بر خطوط حامل کجاست: یادتون باشه که ما صدای بم و بم نرم را در نظر می گیریم یک نکته خودمانی هم بین خودمان بماند که اول با صدای بم وبم نرم درس ها را اجرا کنید در اخر برای تمرین صدای اوج درس ها را با صدای اوج اجرا نمایید نت ها در نی : نی هفت بند دارای شش سوراخ میباشد که از الان شماره گذاری می کنیم از پایین سوراخ ها را شماره گذاری می کنیم پایین ترین سوراخ شماره 1 بالاییش2 بالاییش3 بالاییش4 بالاییش5 و سوراخ پشتی را6 میگیریم اگر تمام سوراخ ها را بگیریم نت دو اتخاذ می شود سوراخ 1 را رها کنیم نت ر سوراخ 1و2 را رهاکنیم نت می سوراخ 1و2و3 را رها کنیم نت فا 1و2و3و4 رهاکنیم نت فا دیز 1و2و3و4و5 نت سل 1و2و3و4و5و6 نت لا ولی باید فعلا فادیز را صرف نظر کنیم و همیشه تا درس41 نتها را اینگونه میگیریم که دو همه گرفته ر 1 باز می 1و2 باز فا 1و2و3 باز سل 1و2و3و5 باز لا 1و2و3و5و6 باز حالا جای نت ها را که بگویم میتوتنید نی بنوازید نت دو را اینگونه روی حام ها نشان می دهیم که : میدانیم خطوط حامل پنج تا هستند اگر یکی دیگر به صورت فرضی زیر پایینترین خط رسم کنیم نت دو روی ان قرار میگیرد نت ر بین خط فرضی زیرین و خط اول قرار میگیرد نت می روی خط اول قرار میگیرد نت فابین خط اول و دوم نت سل روی خط دوم نت لا بین خط دوم و سوم قرار میگیرد خوب دیگر مقدمه کافیست باید شروع به نوازیدن نی و نی نوازی کنیم درس اول : درس اینگونه است که چون تمام نتها گردند پس چهار ضربند و خوانده شده درس این است دو ر می فا سل لا لا سل فا می ر دو نکته مهمی که اکثر هنر اموزان با ان بر میخورند این است که درس را میخواهند یک نفس اجرا نمایند که امکان پذیر نیست و اشتباه هم هست پس باید برای هر نت که اجرا شد توقف کنیم و با زبان همانند گفتن "ت" نت بعدی را به همین ترتیب اجرا کنیم به اصطلاح استکاتو اجرا کنیم. درس دوم : درس اینگونه است که چون همه نت ها بجز نت اخر سفیدند باید تا نت اخر دو ضرب زد و نت اخر را چهار ضرب اجرا نمود خوانده شده درس دو ر می فا سل لا لا سل فا می ر دو درس سوم : همه نت ها سیاه و یک ضرب بجز یکی مانده به اخر که دو ضرب و نت اخر که نت دوی چهار ضرب است خوانده شده درس دو ر می فا سل لا سل فا می دو دو درس چهارم : درس چهارم به دو صورت جدا جدا (نت نت) (استکاتو (S اجرا میشود و حالت دوم متصل (لگاتو L ) اجرا می شود که در بالای درس نوشته S-L حالت استکاتو این است که چون نت ها چنگ هستند باید یک نت را با نیم ضرب رفت زد و نت دیگر را با نیم ضرب برگشت اجرا کنیم و نت اخر را چهار ضرب بزنیم خوانده شده درس دو ر می فا سل لا لا سل فا می ر دو دو ر می فا سل لا لا سل فا می ر دو دو حالت لگاتو اینگونه خوانده می شود دو ر می فا سل لا لا سل فا می ر دو دو ر می فا سل لا لا سل فا می ر دو درس پنجم : درس پنجم به صورت استکاتو اجرا میشودبه این گونه که تمامی نتها دو ضرب (آموزش نی سفید) هستند و نت اخر یک نت دوی چهار ضرب است خوانده شده درس به صورت : دو ر دو می دو فا دو سل دو لا دو لا دو سل دو فا دو می دو ر دو دقت کنیدکه درس استکاتو میباشد ونبایدسریع و متصل (لگاتو) اجرا شود درس ششم و هفتم : درس ششم استکاتو و درس هفتم لگاتو می باشد خوانده شده درس ششم دو ر دو می دو فا دو سل دو لا دو لا دو سل دو فا دو می دو ر دو و خوانده شده درس هفتم دو ر دو می دو فا دو سل دو لا دو لا دو سل دو فا دو می دو ر دو دقت کنیددر نوشتن درس هفتم جاهایی که فاصله بین نتها را کم گذاشته ام نتها به صورت یک نفس و لگاتو اجرا میشوند که درکتاب زیر این نتها با فاصله کم را خطی کشیده به صورت یک کمان که به خط اتصال معروف است خوب دیگر باید راه افتاده باشد و به گمانم که توضیحات اضافی اعصاب شما را خورد کند بس سریع تر پیش می رویم درس هشت و نه: این دو درس هم مثل درس شش و هفت حالت لگاتو و استکاتوی یک درسند با نتهای نیم ضرب یا چنگ به این صورت که خوانده شده درس هشتم ر دو می دو فا دو سل دو لا دو لا دو سل دو فا دو می دو ر دو دو و خوانده شده درس نهم هم همان درس هشت است که نتهایی که با خط اتصال به هم وصل شده اند لگاتو اجرا می شوند درس دهم: لگاتوی این درس به صورت چهار نت ، چهار نت است خوانده شده درس دهم دو می ر فا می سل فا لا لا فا سل می فا ر می دو دو درس یازدهم : دقت کنید که باز تاکید میکنم درحالت استکاتو هر نت باید با ضربه زبان از نت بعدی جدا شود پس این درس خوانده شده اش به صورت می دو فا ر سل می لا فا لا فا سل می فا ر می دو دو درس دوازدهم : لگاتوی درس یازدهم میباشد که هشت نت چنگ اولی که با خط اتصال به هم وصلند با یک ضربه زبان و یک نفس به صورت لگاتواجرا میشوند نفس میگیریم باز هشت چنگ بعدی به همین صورت وباز نفس میگیریم و نت دوی دوضرب را اجرا مینماییم درس سیزدهم : خوانده شده درس سیزدهم دو فا ر سل می لا لا می سل ر فا دو دو لگاتوی این درس را هم میتوانید به صورت چهار نت چهار نت اجرانمایید درس چهاردهم : فا دو سل ر لا می لا می سل ر فا دو می ر دو دو درس پانزدهم : لگاتوی درس قبل است که شش چنگ ، شش چنگ ، دو چنگ ، سیاه و سفید(در کل سه ضرب لگاتو) اجرا میشوند کمی تئوری : قبلا گفتیم که فاصله بین خط های عمودی که به صورت منظم خطوط حامل را قطع کرده اند میزان نام دارد . همانطوری که در اول تمامی دروس مشاهده میکنید یک عدد کسری بعد از کلید سل قرار دارد کمی در باره اش توضیح میدهیم عدد مخرج تقسیمات نت گرد را نسبت نشان می دهد برای مثال اگر مخرج چهار بود هر نت گرد به چهار قسمت یعنی چهار نت سیاه تقسیم میشد و اگر هشت بود به هشت نت چنگ تقسیم میشود شایذ سوال پیش اید که همیشه همینگونه است و نت گرد همیشه چهار سیاه و هشت چنگ است پس مخرج برای چیست ؟ در جواب باید گفت حال صورت به کار می اید که میگوید در هر میزان چند تا از ان تقسیمات قرار میگیرند. صبر کنید تا در درس28 نی باز توضیح خواهم داد درس شانزدهم : حال با یک تکنیک روبرو شدیم به نام اشاره
×
×
  • اضافه کردن...