رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





محمد سعید صمدی

آموزش جامع آهنگسازی ( محمد سعید صمدی )

پست های پیشنهاد شده

محمد سعید صمدی    1,442

مدیر بـازنشسته

جلسه ی دوم : اصوات خام ، کار با صوت

مقدمه : مصالح خام

طبیعت سرشار از اشکال گوناگون دیداری و شنیداری است که با استفاده از این عناصر میتوان به خلق آثاری بکر پرداخت . اثری که پس از شنیدن و یا دیدن آن مجذوب آن خواهید شد چون آن اثر متعلق به خودتان است . به تصاویر زیر توجه داشته باشید :

15.jpgl2.jpg 1581.jpg

 

تمرین :

مکان زیبایی را برای دیدن و مشاهده انتخاب کرده و به آنجا بروید . سپس بدون اینکه خودتان صوتی ایجاد کنید ، مدت پنج دقیقه با دقت گوش دهید و صداها را به خاطر بسپارید . سپس یک فهرست از اصوات جالبی که شنیده اید بنویسید و آنها را لیست کرده و بصورت زیر صدا ها را دسته بندی نمایید .

- اصوات کوتاه و طویل - قوی یا ضعیف - آغاز صوت با حمله (Attack) قوی یا نرم . بصورت یک جدول مانند جدول زیر آنها را فهرست بندی کنید :

 

13444971801.png

 

الفبای خودتان را داشته باشید . اصوات بالا را به اصوات انسانی ، میکانیکی و طبیعی تقسیم نمایید حال سعی کنید با اشکال ساده هر صدا را معرفی کنید . صدای قدم ها ( دور شدن قدم ! ) :

13444975181.png

 

شکل بالا شخصی را در حال قدم زدن و دور شدن از شما را نشان می دهد . علامت زیر قدم ها یعنی اینکه صوت بتدریج ضعیف میشود(دیمنوئنه-diminuendo)

 

به همین ترتیب اصوات دیگر را نیز با اشکال نشان دهید . در سرتاسر این تمرینات ،این سه مرحله را بخاطر داشته باشید :

1. گوش دادن ( با تمرکز کامل)

2. به یاد آوردن

3.ضبط و یادداشت کردن

 

- تمرین2 )

سازی را انتخاب کنید و سعی کنید تمامی اصواتی را که میتواند تولید کند کشف نمایید و با دقت آنها را ثبت و یادداشت کنید .

خلاصه ای از مراحل این تمرین :

1. کشف اصوات مختلف ساز انتخابی شما

2. فهرست بندی اصوات و یادداشت کردن آنها

3. تصمیم گیری در انتخاب ترتیب آنها ( اصوات را به گونه ای که فکر میکنید جالب و موثر است در کنار هم قرار دهید)

5. ضبط آنها روی نوار

6. گوش دادن بترتیب اصوات ضبط شده

 

ادامه ی تمرین 2

حال به فهرست خود نگاه کنید و در کنار هر صوت شکل ساده ی آن را بکشید . مثالی برای صداهای تولید شده از سنج :

13444995161.png

 

توجه داشته باشید که این اشکال فقط یک پیشنهاد است و شما میتوانید هرآنچه خودتان از یک صوت درک میکنید را به تصویر بکشید .

 

در تمرینات بالا بدون اینکه خود متوجه شوید شروع به آهنگسازی کرده اید . قوه ی تشخیص شما درباره ی اصوات ، روش گروه بندی و ترتیب گذاری آنها از مهمترین اصول آهنگسازی هستند . پس از تمرینات بالا میتوانید مرحله ی بعدی را آغاز کنید .

 

جلسه ی بعد : ایده ی موسیقایی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
محمد سعید صمدی    1,442

مدیر بـازنشسته

جلسه سوم : ایده های موسیقایی

تا الان شما با ذهنیت یک آهنگساز برای شروع ساخت یک آهنگ آشنا شدین ... حال تمرین های خودتون رو مورد ارزیابی قرار بدین و با دوستان نوارندتون به شور بذارین... باید ببینید با این اشکال موسیقایی که بوجود آوردید چه کارهایی میتونین انجام بدین ، چطور میتونین ارتباط موثری بین اونها برقرار کنین .... باید دید چگونه میشه چیز کوچکی رو شکل داد که بعدا بتونین اون رو به یک پاساژ و یا حتی قطعه ای کامل از موسیقی تبدیلش کنین .... ساخت موسیقی دارای جریان استانداردیست که بصورت زیر خلاصه میشه :

1) شکل گیری ایده ی موسیقایی 2) ایده ی موسیقایی به پاساژ تبدیل میگردد 3) تبدیل پاساژ به قطعه ای کامل

یک ایده موسیقایی ،شکل بسیار ساده است که از هرگونه حشو و زواید یا تکرارهایی مشخص فارغ است . ایده ی موسیقایی میتونه دو نت متوالی اجرا شده توسط ساز زهی باشه و یا الگوی کاملا ساده ی ریتم رو ساز کوبه ای و یا الگوی ساده آکورد ها بر روی سازهایی مثل برس و سازهای بادی و یا ضرب های گوناگون روی سنج .پ

پس الگوی موسیقایی میتونه بصورت یک ملودی ، یک آکورد یا ریتم و یا ترکیبی از آنها باشد . اما موضوع مهم آینجاست که ایده ی که توسط شما شکل میگیره باید دارای خواص بالقوه و مشخص کننده ای باشه تا بتونین بعدا به گسترش اون بپردازین...

 

نکات کلیدی در مورد ایده موسیقایی عبارت است از ، 1) قابلیت رشد و گسترش 2) داشتن توان بالقوه موثر برای آینده

 

-حال برای شکل دهی ایده موسیقایی:

 

بصورت ملودی : ملودی پایین و بالا رونده ، ایجاد حالت تضاد (contrast) و حالات غیرقابل پیش بینی (unpredictability)

با بکارگیری سه شیوه ی فوق با حالات گوناگون میتوان ایده موسیقایی رو اصلاح کرد . در آکوردها نیز میتوان با استفاده از الگوهای مختلف زمانی و فاصله حالات خاصی رو برای ایده شکل داد

 

-یادداشت کردن اصوات و ایده ها :

شاید نت نویسی استاندارد نتواند نیازهای شما رو جهت نشون دادن شکا کامل یه ایده نشون بده ، شما میتونین با شکل های مختلف گرافیکی این نیاز رو برطرف کنین .

 

 

دوستان تاپیک نظرات و سوالات راجع به این تاپیک صرفا برای این موضوع نیست .... بهتر میبینم بصورت کارگاهی کار کنیم و شما تمرینات خودتون رو در اون تاپیک قرار بدین و ایده هاتون رو برای بررسی اونجا قرار بدین

مثالهایی از شکل های مختلف گرافیکی ایده ها رو در پست بعدیم قرار میدم ... انشاالله جلسه ی آینده به چگونگی بکار بردن ایده های موسیقایی میپردازیم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...