رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





پست های پیشنهاد شده

AUTUMNAL    1,902

عضو جدید انجمن

سلام

اگه بشه و خدا یاری کنه میخوام این تاپیک رو راه بندازم.

 

فقط یه چندتا نکته:

1. اول اینکه من خودم هم هنوز هیچی بلد نیستم، از اساتید فن خواهش میکنم که در صورت تمایل به پست دادن تو این تاپیک، بهم پیام بدن، که تبادل نظر کنیم تا یه تاپیک جون دار تو این زمینه ایجاد کنیم، انشا الله.

 

2. از دوستانی که سوال دارن، دو تا خواهش دارم:

اول اینکه سوالاتتون هماهنگ با مبحثی باشه که گفته میشه، اگه مباحث ابتدایی رو بلد هستید، صبر کنید (که خدا با صابرینه).

دوم اینکه سوالاتتون رو لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link. (تاپیک سوالات در مورد میکس) مطرح کنید و از پست دادن تو این تاپیک خودداری کنید.

 

ممنون از همتون

بزودی شروع میکنم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
milad.mousavi    660

کاربر سایت

آموزش میکس قسمت اول

 

با سلام تو این قسمت میخوام مفهمو میکس و قسمت های میکس رو توضیح بدم

میکس چیست ؟ میکس از نظر واژه لغتی و معنایی به معنی مخلوط کردن هستش ، البته در موسیقی به معنی مخلوط کردن و ترکیب صداها و سازها البته در یک چهار چوب قواعد و قانون های مشخص میباشد.

 

میکس یکی از مهم ترین قسمت های تنظیم هستش که باید یک تنظیم کننده حتما شناخت کامل ازش داشته باشه.پس خیلی توجه کنین !!!

 

میکس به سه قسمت اصلی تقسیم میشه :

به ترتیب

 

1 - اکولایز EQ

2 - پنینگ Panning

3 - تنظیم ولوم صدا ها و سازها و افزودن افکت

 

خوب به توضیح هر یک میپردازیم :

 

1- اکولایز EQ : در کل تنظیم زیر و بم بودن صدا هست که حتی تو مدیاپلیر ویندوز هم دیدین و باهاش کار کردین.البته تو بحث میکس تخصصی تر هستش.

 

2- پنینگ Panning : همان انتقال صدا به راست یا چپ که هممون دیدیم و شنیدیم.بهترین مثال برای درک این مطلب بازی های کامپیوتری هست.البته بازم میگم تو مبحث تنظیم تخصصی تر هست و زیاد سلیقه ای نیست !! (یکی از مهمترین قسمت های میکس هستش)

 

3 - تنظیم ولوم صدا ها و سازها و افزودن افکت : این قسمت هم که افزودن افکت هست که توضیح خاصی نمیخواد و همه باهاش آشنا هستن.

 

ما موزیک رو به دو صورت فیزیکی (همان شنیدن از طریق باند) و به صورت تجسم.تو میکس با شنیدن اموا فیزیکی صدا کاری نداریم و تاکییدمون رو تجسم صدا هستش.

 

صدا رو تو یه فضای سه بعدی تجسم کنید...مثل مولکول های هوا که میشه به هر طرف حدایت کرد.

همونطور که میدونید سه بعدی از سه محور تشکیل شده :

محور X : همان محور انتقال دا به چپ یا راست (Panning)

 

محور Y : زیر و بم کردن صدا با استفاده از اکولایزر (سمت چپ بم ترین صدا و سمت راست زیرترین صدا میباشد)

 

محور Z : این محور اگه یادتون باشه تو ریاضی محور ارتفاع بود.تو موسیقی هم جلو اومدن یا عقب بودن صداست !! مثلا صدای وکال همیشه جلو تر از بقیه صدا ها مثل پد و ایناست.همه با این مطلب آشنایی کامل دارن البته بعدا توضیح بیشتری میدم.

 

این مطالبو خوب بخونید تا ادامه مطلب رو درک کنید.

با تشکر از Autumnal عزیز بابت این تایپک مفید . تا قسمت دوم فعلا خدا نگهدار

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
AUTUMNAL    1,902

عضو جدید انجمن

جهت تکمیل این بحث من محدوده فرکانسی رو هم بگم:

Low Bass: فرکانس های پایین تر از 40 هرتز

Bass: فرکانس های بین 40 تا 200 هرتز (مثلا فرکانس Kick در این محدوده هستش)

OoHZone: فرکانس های بین 200 تا 800 هرتز (که به محدوده کثیف فرکانس ها معروف هستش، معمولا صداهایی که در این محدوده هستند و افزایش پیدا کنند، خسته کننده میشن)

Midrange: فرکانس های بین 800 تا 5000 هرتز (حساس ترین محدوده فرکانسی)

High: فرکانس های بین 5000 تا 8000 هرتز

Hi-High: فرکانس های بیشتر از 8000 هرتز (صداهای crash, ride در این محدوده هستند)

 

برای تمرین یک ترک رو پلی کنید و با EQ بازی کنید تا محدوده های فرکانسی دستتون بیاد. (فقط ولوم زیاد بالا نباشه)

 

دوستان از مباحث گفته شده سوالی داشتند، در تاپیک "لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link. " بپرسند.

 

ممنون از میلاد عزیز

موفق باشید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
milad.mousavi    660

کاربر سایت

آموزش میکس قسمت دوم

 

با سلام خدمت همه دوستان ، تو این قسمت به شرح مراحل میکس که تو قسمت اول نام برده بودیم و با هر یک کم و بیش آشنا شدیم ، میپردازیم

تشکر از دوست خوبمون به خاطر معرفی محدوده فرکانسها.البته بهتره این قسمت رو مطالعه فرمایید بعد با محدوده فرکانسها آشنا بشید

 

آکولایز : یک نمودار که محور افقی شامل اعداد 20 تا 20000hz و محور عمودی شامل اعداد 24db- تا 24db+ میباشد

محور افقی : زیر و بمی صدا را نشان میدهد.به طوری که هرچه به سمت راست حرکت کنیم اعداد افزایش میابد و صدا زیر تر میشود.

محور عمودی : به طور ساده ولوم صدا را نشان میدهد.به طوری که هرچه به بالا حرکت میکنیم اعداد افزایش میابد و صدا بلندتر میشود.

 

مهمترین مرحله ی میکس اکولایز هست پس خواهشن خوب دقت کنین و اگه سوالی بود تو تایپک سوالات در خدمتیم.

 

 

حلا با توجه به این محور ها و پست دوست عزیزمون Autumnal میفهمیم که هر ساز در چه محدوده فرکانسی قرار داره

 

 

میرسیم به قسمت Pan کردن صداها و به اصطلاح مرحله ی پنینگ میکس...

 

پنینگ Panning

قبلا خونیم که پنینگ یعنی انتقال صدا به چپ یا راست....این عمل با پیچ بالانس که هم تو نرم افزار هستش و هم تو سخت افزار.حتما تو میکسر برنامتون این پیچ رو دیدین .کار باهاش آسونه و نیاز به توضیح نیست.لازم دونستم اینو بگم که پیچ بالانس در حالت معمولی روی عدد 0 قرار داره و صدا در وسط دو باند شنیده میشه.میتونین با چرخوندن این پیچ به راست و چپ صدارو Pan کنین.

این بحث خیلی مهم هستش و مجبورم بیشتر توضیح بدم :

شاید تو یه پروژه ساده Panning فقط جنبه ی سلیقه ای داشته باشه ولی اگه پروِه از تعداد زیاد ساز تشکیل شده باشه و تداخل فرکانسی ایجاد بشه اون موقع به اهمیت این موضوع پی می برید.

یک مثال : مثلا تو یه آهنگ شما از سازهای گیتار و ویولن استفاده کردید که هردو در یک محدوده فرکانسی هستن پس در نتیجه تداخل فرکانسی ایجاد میشه و صدای سازی که ولومش بیشتره رو صدای ساز دیگه غلبه میکنه ولی اونو نمیتونه شکست بده !! به همین دلیل صدا ها قاطی میشن و هیچکدوم از سازها مشخص نمیشن.اینجاست که یه اکولایز خوب و یه پنینگ عالی میتونه آهنگ و کلا عوض کنه و یه آهنگ کاملا شفاف رو بسازه.این یعنی یه میکس خوب !!!

 

نوع قرار گیری صدا ها : بازم میگم صدا رو تو یه فضای سه بعدی تجسم کنید مثل یه اتاق !!! اگه اشتباه نکنم قرار گیری صدا ها تو همون فضای سه بعدی که گفتم به این شکل هست :

 

قسمت پایین مخصوص ساز ها و صدا های بم که بیس تو قسمت راست پایین قرار داره.

قسمت بالا مخصوص ساز ها و صدا های زیر میباشد.

قسمت وسط مال سازهای معمولی بین این دو تا مثل Snare .

 

به مرحله ی پایان میکس رسیدیم که همون افزودن افکت و تنضیم ولوم صدا هاست !!!

 

تنظیم ولوم صدا ها و سازها و افزودن افکت

این قسمت توضیح زیادی نداره و مهم ترین بخشش نوع قرار گیری صداها در دو باند هستش .

همونطور که قبلا هم اشاره کردیم گاهی وقتا بعضی از صدا ها نزدیک تر از بقیه هست که به وسیله ازافه کردن افکت و کم و زیاد کردد صدا ایجاد میشه...

 

 

اگه همه موافق باشن میکس با ابزار Waves رو آموزش میدم تا میکس عملی رو خوب یاد بگیرین (مخصوصا تداخل فرکانسی )

 

 

موفق باشید....

 

 

 

 

 

ویرایش شده توسط AUTUMNAL
تغییر اندازه فونت ها

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
AUTUMNAL    1,902

عضو جدید انجمن

سلام و ممنون از میلاد عزیز

فقط دو مطلب هست که از میلاد عزیز خواهش میکنم قبل اینکه آموزشش رو قرار بده من ذکر کنم، یکیش بحث این پستم هستش.

تداخل فرکانسی

یکی از مهمترین مطالب میکس این هستش که از قرار گرفتن سازهایی که تو یه محدوده فرکانسی قرار دارن جلوگیری کنیم و اونها رو طوری بچینیم که روی هم و تو یه نقطه قرار نگیرن.

 

برای مثال صدایی رو تصور کنید که محدوده فرکانسی اون از 5000 تا 7000 متغیره و ساز دیگه ای از 3000 تا 4000.

تو این شرایط میتونیم با تضعیف فرکانسهای مشترک این مشکل رو برطرف کنیم و یا اگه هر دو ساز توی محدوده مشترکی مثل 3000 تا 6000 بودن یکی از اونها رو به چپ و دیگری رو به راست پن میکنیم!!!

 

سعی کنید همیشه توی میکس یه چشمتون دائماً به صفحه آنالایزر باشه.

(آنالایزر صفحه ایه که تغییرات فرکانسی رو دائماً روی نمایشگر نشون میده)

مثال: نرم افزار Waves Paz Analyzer

 

موفق باشید.

 

فقط تمرین رو فراموش نکنید.

 

اگه خدا بخواد آموزش wave paz analyzer رو هم میزارم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
milad.mousavi    660

کاربر سایت

آموزش میکس قسمت سوم

 

قبل از همه چی بابت این که دیر کردم معذرت میخوام

 

در این قسمت میخوام مراحل اکولایز کردن و پنینگ کردن صدا رو آموزش بدم

 

1 - تغییر ندادن بالانس ها و پیچ ها : در این قسمت بعد از این که تنظیم تموم شد و همه چی برای میکس آماده شد ، هیچ پیچی رو تغییر نمیدیم و همه باید در حالت 0 قرار بگیرن.

 

2 - گوش کردن به صدا : در این قسمت آهنگ رو از اول به طور دقیق گوش میدیم.سپس ساز ها و صدا هارو به صورت سولو و جداگانه گوش میکنیم تا جزئیات رو خوب بشنویم و خوب باید دقت کنیم ببینیم که صدا به حد کافی شفاف هست یا نه !!! ببینیم قسمت فرکانس Midrange یا به اصطلاح قسمت فرکانس آزار دهنده گوش در حد مناسبی هست یا نه ! و همچنین یکی از مهم ترین مراحل اینه که ببینیم صدای مورد نظر تیره هست یا نه !

 

بعد از اینکه اشکالات هر صدا رو تشخیص دادیم و فهمیدیم میریم که برطرفشون کنیم :

 

الف : کم کردن تیرگی صدا (محدوده فرکانسی 100hz تا 800hz ) :

 

قبل از همه چی باید بگم که منظور از کم کردن یعنی به قدری که لازم باشه چون اگه این قسمت یک صدا زیاد کم بشه به قول معروف استحکام خودشو از دست میده و تبدیل به یه صدای سبک و تو خالی میشه.پس خوب دقت کنین

معمولا تو قسمت 280hz تا 350hz این تیرگی اتفاق میفته که در سازهایی مثل سافت پیانو و یا بیس حتما باید این تیرگی از بین بره.البته Kick هم از این دسته صدا هاست.

برای این که صدا زیاد سبک دیده نشه متونین با تقویت فرکانس های پایین تر این مشکل رو برطرف کرد.

 

 

 

ب : حذف فرکانس های آزار دهنده (محدوده فرکانسی 1000hz تا 5000hz ) :

 

خوب تو این قسمت باید خیلی مواضب باشید چون هم به گوش ضرر داره و هم به باند ! اگه نتونستین تشخیص بدین باید صدارو کاملا بلند کنین و ببینین گوش شما یا دیگران اذیت میشه یا نه ! این محدوده همان محدوده Midrange هستش که به حساس ترین محدوده معروف هست.برای برطرف کردن این مشکل کافیه این محدوده رو یکم کم کنین.

صدای وکال و های هت ها و... تو این محدوده قار دارن که حتما باید بررسی و حل بشن.البته بازم برای این که کم کردن این قسمت مشکلی پیش نیاره میتونید با تقویت قسمت 5000hz تا 8000hz این مشکل احتمالی رو حل کنید.

 

 

ج : تقویت فرکانسها ی بالا و شفاف کردن صدا (محدوده فرکانسی 5000hz تا 8000hz ) :

 

با این قسمت معمولا همه کار کردن و نیازی به توضیح نمیبینم.البته بازم میگم تقویت این فرکانس فقط به قدری که لازم باشه نه این که تا 24db بیایم این محدوده رو افزایش بدیم که مثلا صدا شفاف بشه !!!! معمولا افزایش این قسمت وابسته به سبک موسیقی هست.

 

3 - پهنای باند :. برای این که کم کردن تیرگی صدا آسیبی به فرکانسهای دیگه نزنه و از پهنای باند عریض استفاده نمیکنیم که تاثیرش رو روی فرکانس های اطراف هم میزاره .برای این که اکولایز خوب باشه و صدا به صورت طبیعی به نظر برسه از پهنای باند متوسط استواده میکنیم.

 

پهنای باند روی اکولایزر ها معمولاً با حرف Qنشون داده میشه و با تمرین و کار کردن میتونید تاثیرگذاری اون رو براحتی درک کنید!

4 - پیدا کردن فرکانسی که باید تقویت یا تضعیف بشه : برای این کار اول باید فرکانس مورد نظر رو پیدا کنیم :

 

الف : بلند کردن صدا در محدوده مورد نظر : اول باید صدا رو زیاد کنیم و بعد صدا رو گوش بدیم.رو محدوده های مختلف حرکت میکنیم تا ببینیم کدوم قسمت نیاز به تغییر داره.

 

توجه !!!!! ::: بلند کردن صدا تو قسمت Midrange باعث آزار گوش شما میشه و کاملا مضر هست و بلند کردن صدا تو محدوده بیس برای باند ها ضرر داره پس مواظب باشین :::

 

 

 

ب : پیدا کردن فرکانسهای خوب و بد : تو این قسمت باید اول با دکمه فرکانس محدوده های مورد نظر رو بگردیم و با بلند کردن ولوم فرکانس میفهمیم که کدوم فرکانس باعث تیرگی میشه و کدوم فرکان ٌدا رو خوب و شفاف میکنه .

 

5 - قرار دادن پیچ ولوم صدا در حالت 0 : شما در مرحله اکولایز با تقویت و تضعیف فرکانسها صدای اصلی رو تغییر دادید !! پیچ هارو به حالت اول برگردونید تا دیدگاه کلی اولیه دستتون بیاد .

 

6 - افزایش یا کاهش فرکانس : این قسمت رو که همه بلدن و لازم به آموزش نیست ولی یه بار دیگه تا اگه کسی مشکل داره برطرف بشه.با کم کردن ولوم هر محدوده فرکانس اون محدوده کم میشه و با زیاد کردن ولوم هر محدوده فرکانس اون محدوده افزایش پیدا میکنه.

 

7 - بررسی کلی : در این قسمت باید اکولایزر مورد استفادتون رو غیر فعال کنین تا صورت اصلی پروژه قبل از اکولایزتون رو ببینین و تغیراتی که روش انجام دادین رو کاملا مشاهده کنین.این کمک میکنه که اگه مشکلی داشت برطرف کنین . حالا دو حالت داره ، این که حال میکنین که عجب کاری کردین و کلی خوشحال میشین یا این که خودتون به آهنگ خودتون میخندین ! پس خوب تمرین کنین که جزو آدمای دسته اول باشین.

 

 

 

 

این مطالب بر اساس متد آموزشی David Gibson و ترجمه کتاب The Art of Mix میباشد

 

ویرایش شده توسط AUTUMNAL
تغییر رنگ نوشته ها

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
MakLOs    70,783

سـرپرسـت سایت

تاپيك قفل و پاكسازي شد

تمامي اين آموزشها قبلا توسط ايمان احمدزاده درتاپيك جداگانه آموزش داده شده

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

ویرایش شده توسط MakLOs

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...