رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





AUTUMNAL

تاپیک سوالات در مورد میکس

پست های پیشنهاد شده

امین پیانو    4,664

همکار انجمن

دوستان سلام. اگه بخوایم همزمان که خواننده داره کارشو ضبط میکنه، به صداش ریورب بدیم که در حین ضبط کردن صداش رو با افکت بشنوه باید چیکار کرد؟ آیا نیاز به ابزار خاصیه؟

درود

نه برادر جان ابزار خاصی نداره.شما یه دونه افکت ریورب رو send کن به ترک وکالی که داری ضبط میکنی و بعد دکمه مانیتورینگ رو روشن کن.شکل یه بلندگو هست .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
nouri_morteza    172

کاربر سایت

دوستان یه سوال داشتم ، kick و bass رو وقتی تنظیم تموم شد مونو باید اکسپورت کنیم یا استریو؟ من تا الان اینا رو بصورت مونو وارد پروژه ی میکس میکردم ولی دو سه تا فیلم آموزشی خارجی دیدم دیروز کیک رو دو تا ترک استریو توی میکس گذاشته بودن ، قضیه چیه؟

یه سوال دیگه هم دارم در مورد phase cancelation ، تئوری و تعریفشو میدونم ، میخوام بدونم این قضیه فقط تو صداهای فرکانس پایین مثل کیک و باس اتفاق میفته یا نه ، و اینکه یه توضیحی راجع به این مساله ی phase cancelation میخواستم.

ممنونم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
pe32_64    36,658

مدیر بـازنشسته

دوستان یه سوال داشتم ، kick و bass رو وقتی تنظیم تموم شد مونو باید اکسپورت کنیم یا استریو؟

خوب بستگی به این داره که اونها استریو هستند یا مونو:5:

اگه مونو هستند، استریو اکسپورت نکنید.

کیک بیشتر مواقع اصلا استریو نیست و با استریو کردن اون چیزی زیادی به دست نمیارید.

بیس ولی هم میتونه استریو باشه و هم مونو.

در هر صورت بیشتر مواقع باید فرکانس های پایین رو مونو کنید(تا جایی که صدای ساز تخریب نشه) .

من تا الان اینا رو بصورت مونو وارد پروژه ی میکس میکردم ولی دو سه تا فیلم آموزشی خارجی دیدم دیروز کیک رو دو تا ترک استریو توی میکس گذاشته بودن ، قضیه چیه؟

باید فیلم رو ما هم ببینیم تا بفهمیم دلیلش چیه !

به صورت همون مونو وارد پروژه کن.

اون ترکها شاید برای لایه کردن بودن و یا با چند تا میکروفون رکورد شده بودن.

(در انتها بگم تو ترک استریو هم باشه ، ضرر زیادی نداره - - اگر هم استریو باشه میشه کنترلش کرد تو میکس)

یه سوال دیگه هم دارم در مورد phase cancellation ، تئوری و تعریفشو میدونم ، میخوام بدونم این قضیه فقط تو صداهای فرکانس پایین مثل کیک و باس اتفاق میفته یا نه ، و اینکه یه توضیحی راجع به این مساله ی phase cancellation میخواستم.

phase cancellation بیشتر در فرکانس های پایین(بیس ، مید رنج) خودش رو نشون میده .

نه فقط برا کیک و بیس، هر سازی که این فرکانسها رو داره .

این طور بگم که هر چی فرکانس پایین تر بیاد، تخریب بیشتر میشه. مثلا هیچ کس نگرانی phase cancellation در دو سمپل hi-hat نیست!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
pe32_64    36,658

مدیر بـازنشسته

توی میکس من با کامپرس کردن معمولا مشکل دارم همیشه با ازمون و خطا از کامپرسور استفاده میکنم که بعضی وقتا نتیجه خوبی داره و بعضی وقتا اصلا نتیجه مطلوبی نمیگیرم.

یه تصویر اماده کردم تا بتونم سوالمو بهتر بپرسم.

توی تصویر با خط قرمز استانه فرکانس رو مشخص کردم که این برای من مشکل ساز شده بدلیل بیرون زدگی و اختلاف زیاد با قسمتهای دیگه صدا مانع شده از اینکه کارم loudness بالایی داشته باشه چون با بالا بردن loudness کارم Distortion میشه ٍ توی پروژه Mix کاملا مشخص هست که باید اصلا ح میشده این حد بالای استانه تا در Master برای داشتن loudness بالا دچار مشکل نشم.

شدت صدا در پائین ترین حد خودش 6.77db - هست و بالاترینش که با خط قرمز در تصویر مشخص کردم 3.51db - هست.

ممنون میشم تا به صورت کاملا علمی توضیح بدین تا برای همیشه مشکلم حل بشه.

oam8_no_compressor.jpg

پاسخ اصلی رو خودتون دادین :

توی پروژه Mix کاملا مشخص هست که باید اصلا ح میشده این حد بالای استانه تا در Master برای داشتن loudness بالا دچار مشکل نشم.

تو میکستون باید این موارد کنترل بشه تا بعد هنگام مسترینگ مشکل پیش نیاد.

بعدم صدا شنیدنی هستش ، دیدنی نیست.شکل و اون ارقام فقط میتونند کمک کننده باشند و گوش تصمیم گیرنده نهایی هستش.

کنترل پیک در موزیک و رسیدن به دینامیک رنج و loudness بالا کار ساده ای نیست .

دینامیک و کیفیت موزیکتون رو برای رسیدن به loudness غیر اصولی از بین نبرید.

loudness بیشتر به تنظیم پروژه و میکس اون بر میگرده تا به مقدار peak و لیمیت کردن اون در مسترینگ.

روش های افزایش PERCEIVED LOUDNESS رو مطالعه کنید .

موفق باشید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
abdol    784

کاربر سایت

دوستان سلام. اگه بخوایم همزمان که خواننده داره کارشو ضبط میکنه، به صداش ریورب بدیم که در حین ضبط کردن صداش رو با افکت بشنوه باید چیکار کرد؟ آیا نیاز به ابزار خاصیه؟

 

برای مانیتور کردن زنده صدا شما به واسط صدا و پردازش گری نیاز دارید که تاخیر اون زیر ۱۰ میلی ثانیه و یا در حد مطلوب ۵-۶ میلی ثانیه باشد. اگر از واسط صوتی (Audio Interface) استفاده میکنید این تاخیر (یا Latency) سه بخش دارد:

۱- تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال و ورود سیگنال به کامپیوتر

۲- پردازش سیگنال

۳- تبدیل دیجیتال به آنالوگ و شنیدن آن در خروجی

این سه بخش هر کدام بسته به شرایط Audio Interface و PC شما متفاوت هست. اصولن در استودی از سخت افزار برای اینکار استفاده میشه که به اون DSP میگویند. لینک زیر یک دستگاه DSP هست که توسط استاینبرگ تولید شده:

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

بعضی از واسطهای صوتی سری UR استاینبرگ هم یه کوچولو از این تکنولوژی دارند مثل UR242 و به بالا. این DSP ها در واقع یه جور پلاگین سخت افزاری هستند (VST سخت افزاری). شما اون رو به عنوان یه VST در Cubase بارگذاری میکنید و در اونجا مستیقیم پردازشگر داخل دستگاه رو کنترل میکنید. این دستگاه بدون اتصال به کامپیوتر هم قابل استفاده هست (برای اجرای زنده).

 

اگر وسعتان به این دستگاه نمیرسه سری UR242 یکی از بهترین دستگاه هایی هست که برای شما اینکار رو انجام میده به صورت زنده و سخت افزاری.

 

با میکسر هم میتونید اینکار رو بکنید اما میکسرهای ارزان قیمت کیفیت افکتهایشان در حد استودیو نیست.

 

دوستان یه سوال داشتم ، kick و bass رو وقتی تنظیم تموم شد مونو باید اکسپورت کنیم یا استریو؟ من تا الان اینا رو بصورت مونو وارد پروژه ی میکس میکردم ولی دو سه تا فیلم آموزشی خارجی دیدم دیروز کیک رو دو تا ترک استریو توی میکس گذاشته بودن ، قضیه چیه؟

یه سوال دیگه هم دارم در مورد phase cancelation ، تئوری و تعریفشو میدونم ، میخوام بدونم این قضیه فقط تو صداهای فرکانس پایین مثل کیک و باس اتفاق میفته یا نه ، و اینکه یه توضیحی راجع به این مساله ی phase cancelation میخواستم.

ممنونم

 

به سبک کاری بیشتر بستگی دارد. آیا کارهای دنس منظورتون هست یا درام آکوستیک؟

 

در فیزیک (که صوت هم پدیده ای فیزیکی هست) Phase Cancellation هنگامی اتفاق میفته که سیگنالهای حامل انرژی در جهت های متقابل با هم بر هم نهی کنند. مثلن یکی از راست و دیگری از چپ. در ارتعاشات صوتی میشه گفت یک موج سینوسی با فاز ۰ و دیگری موج سینوسی با فاز ۱۸۰ درجه اگر همزمان با فرکانسهایی یکسان تولید بشوند میتونند اثر هم رو خنثی کنند. از این پدیده برای کنسل کردن سیگنال نویز هم استفاده میشه. اگر شما سیگنال نویز رو ۱۸۰ درجه اختلاف فاز بدید و با خودش جمع کنید صدای نویز حذف میشه.

 

برای حذف صدای خواننده (که در فرکانس خاصی هست) هم میشه از این تکنیک استفاده کرد و تا حدودی اونرو حذف کرد. برای اختلاف فاز کافی هست یه تاخیر کوچیک در سیگنال ایجاد کنید و سیگنال موخر رو دوباره با سیگنال اصلی جمع کنید. دقت کنید که برآمدگی ها و فرو رفتگی ها باید باهم در تضاد باشند.

 

در هنگام ضبط صدا به خصوص سازهای آکوستیک که میکرفون گذاری میشوند این تاخیر زمانی کوچک به راحتی روی میده. چرا؟ چون میکروفون ها باهم فاصله دارند و هر میکروفون صدای سازهای دیگر رو تاخییر کوتاهی ضبط میکند (هر چند ضعیف).

حالا وقتی شما کار رو میکس میکنید ناگهان با افت شدید سیگنال در میکس مواجه میشید. Logic ProX فکر کنم چیزی برای جلوگیری از این قضیه داشته باشد. در مورد سایر DAW ها هم همین باید وجود داشته باشه. اما تکنیکهای زیادی برای تنظیم و جلوگیری از این برهم نهی و نشت صوتی وجود داره که با یه جستجوی ساده در نت میتونید خیلی از اونها رو (البته به زبان انگلیسی) پیدا کنید.

 

فراموش کردم ذکر کنم که این پدید مستقل از فرکانس هست. طیف فرکانسی در بازه بیس خیلی گسترده نیست و این خیلی راحت تر در این بازه اتفاق میفته! شما بازه ۶۰-۵۰ هرتز (بیس برفرض) رو با بازه ۱کیلو تا ۲ کیلوهرتز مقایسه کنید. چند تا عدد در این دو فاصله هست؟ معلومه که در فرکانس بالا فشردگی خیلی کمتر هست.

سازهایی که در رنج فرکانسی پایین هستند هم خیلی تعدادشان کمتر هست هم انرژی بیشتری حمل میکنند (بلند ترند) پس در میکرفونهای بیشتری شنیده میشوند و بیس کار (بخصوص در درام!) بسیار ناجور در خواهد آمد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
MakLOs    70,778

سـرپرسـت سایت

دوستان یه سوال داشتم ، kick و bass رو وقتی تنظیم تموم شد مونو باید اکسپورت کنیم یا استریو؟ من تا الان اینا رو بصورت مونو وارد پروژه ی میکس میکردم ولی دو سه تا فیلم آموزشی خارجی دیدم دیروز کیک رو دو تا ترک استریو توی میکس گذاشته بودن ، قضیه چیه؟

یه سوال دیگه هم دارم در مورد phase cancelation ، تئوری و تعریفشو میدونم ، میخوام بدونم این قضیه فقط تو صداهای فرکانس پایین مثل کیک و باس اتفاق میفته یا نه ، و اینکه یه توضیحی راجع به این مساله ی phase cancelation میخواستم.

ممنونم

دوکاناله بودن به چشم همیشه معنی بر پن یا استروی واقعی نیست با آنالیزر و یا تا حدودی با گوش میشه فهمید که استروی یا مونو

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arsalanbeladi    30

کاربر سایت

دوست من بعضی ترکها مونو باشه بهتره مقل درام وباس وحتی خواننده...درصدای مونو پیداکردن محدوه های تیره ویا آنتی فارز راحت تره..گاهی شما یه باس دارید وهرچقدر اکولایزر میکنید بازهم در پهنای باند مثلا دوییت یا کمتر صدای واید حس مسکنید که خرچقدر کمپرس کنبد یا نویزگیری این هووم شمارو اذیت میکنه وفقط درحالت مونو مید ساید رفع میشه ومیشه صدادراون منطقع را از فازبیرون اورد...واین درحالت مونو بهترامکان پذبده..مسئاله phase همون حالت دوکاناله وپهن شدن وwideبودن صدااست که گاهی لارمه وگاهی برعکس باید کات بشه..شما با تغییرات فاز مبتونین صدارو از مونو به ایتریو با از پشت به جلو تبدیل کنید وصدایی پوک وتوخالی رو با دادن کمی فاز حجیم کنبد..که همون imagerهست...کخ دراسکتروم انالایزر بصورت دایره هایی سه طرفه نشان داده میشه..مثلا صدای مونو خواننده با دادن ریورب ودیلی وتبوب وکمپرس بارهم خالبه ابنجاست که doplerیا بک وکال و ترفندهای panمبتونه خوتننده دو راضی کنه که با شنیدن کار بلافاصله نگه ثوای من خشکه...در برخب ربورب ها قسمتی بنامerly refreshوجود داره که بجز طنبن وربورب منطقفه صوتب خواننده دو هم که عموما فیمتهای مید تا های خیت دو تُپُل تر میکنه...وبطور کلی phadrاستخوان صدایت....

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arsalanbeladi    30

کاربر سایت

Erley reftrdhتکنیکها وافکتهای

Phase

Imager

1track+ grupe chanel

Low frecuancy mono

Lern ixotop imager=bass -imager

Auto pan

Enihma

Mondomod=wave

Steriolyzer=strio tools

4trak multiband compress and layers and low=trsck1

Mid=tack2

Hi=ttaks 3 snd cut mpno limit or phase limit

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arsalanbeladi    30

کاربر سایت

نرم افزارbraeinvorx یا strio toolsوباizotop ozonحتی میتونید تراکتون رو کپی بگیرید ازش و قسمت قسمت کنید مثلا باند highرو باز وباقی رو کات کرده وبا امکامات خود کیوبیس یا سونار ویا یه بایوس باز کرده وتوبایوس اون قسمتی رو که میخواین استریو باشه رو با استریو کرده وقسمتی که نمیخواین رو مونو کنید راههای مختلفی وجود داره اما من از براینورکس میدساید ویاایزوتوپ ایمیجر استفاده میکنم..درمواقعیکه خواننده روی باند رایت پخش میشه وفقط موقتی میخوام یه ماکت بدم بهش از قسمت توولز کیوبیس پلاگین انسامبل استریو یا واید استریو رو افزتیش میدمimager phaseاونو تغییر بدید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...