رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





پست های پیشنهاد شده

FL studio    556

کاربر سایت

بیشتر بدانیم:

بلوز:

بلوز در شمار منابع جاز است . بلوز از موسیقی عامیانه سیاهان آمریکا ، مانند آوازهای کشت و کار ، آوازهای مذهبی و ترانه های بردگان مناطق گوناگون سرچشمه گرفت

زمان پیدایش بلوز معلوم نیست اما در حدود دهه 1890 این ترانه ها در کشتزارهای جنوب ایالت متحده خوانده میشده است

Country Blues بلوز محلی اولیه که بطور معمول با همراهی گیتار اجرا می شد فرم یا سبک خاصی نداشت .

فرم شاعرانه و موسیقیائی بلوز در حدود سال 1910 شکوفا شد . در دهه 1920 تب بلوز در میان سیاهان آمریکا بالا گرفت ، در همین دهه بود که بلوز به فرم موسیقیائی پر کاربردی بدل شد که علاوه بر آوازخوانان ، این سبک توسط نوازندگان جاز نیز به کار می رفت

تاثیر بلوز در سبک های مردم پسند مانند ریتم و بلوز ، راک اند رول و سول آشکارا دیده میشود . بلوزهای آوازی بیانی بسیار شخصی دارند . این آوازها اغلب به مضامینی همچون درد ، خیانت ، بی وفائی و عشق یک جانبه می پردازند . در این سبک از نت های افتاده ، سایه پردازی ریز پرده ای ، تاخیرها و عجله های ریتمیک و خزش های آوازی بهره میگیرند

ملودی های آنان شامل نت های بلو یا محزون متعددی است که با اندکی بم کردن نت های سوم ، پنجم و هفتم گام ماژور پدید می آید

از برجستگان این سبک میتوان به ویلیام کریستوفر هندی

بسی اسمیت و از معاصرین به اریک کلپتون و بی بی کینگ اشاره کرد

تالیف : مسیح عطاریان

ماخذ : تاریخ موسیقی از حسنی سعدی - مجله موزیک ایران - داستان مصور موسیقی مغرب زمین

 

 

اریک کلپتون از برجسته ترین نوازندگان سبک بلوز در دنیا میباشد

در اواخر دهه 1960 یکی از رایجترین دیوار نوشته ها در لندن و نیویورک عبارت کلپتون خداست بود . بعد از نزدیک به چهل سال ، با جسارت و تلاش بی وقفه او که خواننده و گیتاریست زبردستی است طرفدارانش روز بروز بیشتر شده ، طرفدارانی که در آنزمان که کلمات پرستشانه بر روی دیوارها نوشته میشد هنوز به دنیا نیامده بودند

شکوفائی استعداد و پیدایش سبک مخصوصش با مشکلات افراطی شخصی و تراجدی مانندی همزمان بود . در میان موسیقی عاطفی و زیبای او ، وی بدنبال پناهگاه و رهائی از عذاب های حاصل از مصرف الکل و دارو و همچنین رابطه های منحرف شخصی و چندین عشق مرده می گشت

 

اریک پاتریک کلپتون در 30 مارس سال 1945 میلادی در خانه مادر و پدربزرگش در محله گرین در ریپلی انگلستان به دنیا آمد . او پسر حرامزاده پاتریشیا مولی کلپتون و ادوارد فرایر که یک سرباز اهل انگلستان تلقی میشد بود . که بعد از جنگ جهانی دوم فرایر نزد همسر خود در کانادا بازگشت ! پاتریشیا اریک را تحت حمایت پدر و مادربزرگش رز و جک فلیپ گذاشت ( نام خانوادگی کلپتون از همسر اول رز که سیسل کلپتون بود گرفته شده ) و بعد از آن پاتریشیا به آلمان رفت و در آنجا با یک سرباز کانادائی دیگر بنام فرنک مک دونالد ازدواج کرد

ریکی جوان ( این اسمس بود که پدر بزرگ و مادر بزرگش او را صدا میکردند ) بچه ای ساکت مودب ، با معدل بالا و استعدادی مناسب برای هنر بود . او با این باور بزرگ میشد که پدر بزرگ و مادر بزرگش ، پدر و مادر حقیقی او و مادرش ، خواهر اوست بزرگ شد و این بدلیل حمایت از او به خاطر این ننگ که وی از راه نا مشروع بدنیا آمده بود ، بود . که در سن نه سالگی مادربزرگش حقیقت به او گفته شد با اینحال بعدها هم هنگامیکه اریک مادرش را ملاقات میکرد ، هر دو وانمود میکردند که برادر و خواهر هستند

به عنوان یک جوان کلپتون آینده خود را پیدا کرد هنگامیکه در نمایش جری لی لوئیس در تلویزیون انگلیس خواند . موفقیت نمایش لوئیس و پدیدار شدن عشق اریک به آهنگهای بلوز آمریکائی ، انگیزه کافی برای یادگیری گیتار را در او ایجاد کرد . وی در دانشگاه کینگستون در رشته هنر به تحصیل پرداخت اما مشغله فکری او در رابطه با موسیقی و عشق به آن باعث شد که او بدلیل نواختن گیتار در سر کلاس اخراج شود

اریک کلپتون به عنوان یک کارگر ساده مشغول به کار شد و بیشتر زمان خود را صرف نواختن گیتار الکتریک میکرد و پدر بزرگ و مادر بزرگ خود را قانع کرد که برایش گیتار بخرند

در آن زمان کلپتون به عضویت یک گروه انگلیسی بلوز در آمد که بعد از مدتی گروه به خاطر آهنگهای بلوز آمیخته با راک و نوازندگی استادانه خود معروف شد که سه تن از ستارگان

در آن حاضر بودند Eric Clapton , Jimmy Page , Jeff Beck نوازنده گیتار انگلستان

به اریک لقب دست آهسته را دادند بدلیل تعمیر گیتار خود بر روی صحنه در زمانیکه مردم در حال دست زدن بودند

محبوبیت پیدا Five LiveYardbirds , For Your Love با وجود اینکه 2 آلبوم اول گروه

کرد ولی کلپتون در سال 1965 گروه را ترک کرد زیرا فکر میکرد که گروه از مسیر اصلی خود تغییر جهت داده و بسمت تجارت کشیده شده است . ولی بلافاصله به گروه جان مایلز پیوست و به خاطر شور و هیجان گروه استعداد او بصورت فوق العاده ای شکوفا شد و او تبدیل به عضو قابل تحسین گروه شد . کلپتون خداست و هیاهوئی که بدنبال داشت باعث شد تا آنان تا رتبه 6 جدول آهنگهای پاپ انگلیس پیش برد Bluesbreakers آلبومی از

کلپتون همکاریش را با گروه بلوز بریکرز در اواسط سال 1966 بهم زد تا گروه خود را با

تشکیل دهد Ginger Baker و نوازنده درام Jack Bruce همکاری نوازنده گیتار بیس

تا با تفکر کلپتون خداست انقلابی در موسیقی بوجود آورند و دنیا را متحول کنند ، مردم را تبدیل به Cream هیجان زده و دچار شک کنند . نگاه اریک طوری بود که گروه

برجسته ترین گروه راک سه نفری در اواخر دهه 60 شد با اتکا بر 3 آلبوم اولیه او

و تورهای گسترده وی Fresh Cream , Disraeli Gears and Wheels of Fire با نامهای

به درجه بالائی در شهرت بین المللی دست یافت و پیش از پیش در ذهن طرفداران خود جای گرفت

در زمانی کلپتون خداست بین مردم شهرت پیدا کرد ، گروه که توسط سه نفر خود خواه که با هم ناسازگار بودند و هر سه مشکلاتی داشته و معتاد بودند هدایت میشد . تا جائی که کار به یک تور خداحافظی در سال 1968 و بدنبال آن آلبوم رهائی در سال 1969 انجامیده بود

که گروه سوپر راک Baker , Rick Grech , Steve Winwood در سال 1969 با همکاری

را تهیه کرده و برای حمایت از آلبوم خود توری بین Blind Faith را تشکیل میدادند آلبوم

24 شهر آمریکا آغاز کردند

آلبوم دیگر او در سال 1970 که اولین تجربه تکنوازی کلپتون بود عرضه شد که باعث شد 3 و نوازنده Bobby Whitlock کیبورد زن Carl Radle نفر موسیقیدان دیگر که بیسیست

به او بپیوندند و یک پاپ جدید با ایده اریک ِDelaney's Band ِِاز گروه Jim Gardon درام

کلپتون با نام بعد از نیمه شب را بوجود آورند . آنها درآمد دسته جمعی خود را اختصاص به

کردند Leyla ,Other Assorted Love Song ضبط آلبوم های

اریک دچار مشکلات عشقی بدلیل یک عشق بی پاسخ با لیلا ، و دوستش جورج هریسون و همسر جورج (که بعدها کلپتون در سال 1979 با او ازدواج کرد و در سال 1988 از هم جدا شدند ) همراه شد و بر اثر آن اریک معتاد به هروئین شد و دوستانش هم در ضبط کارها ناکام ماندند و کلپتون از رفتن بر روی سن در دهه 1970 خودداری کرد به خاطر مشکلاتی که در اثر ترک کردن اعتیادش به آن دچار بود . بدنبال پیشنهاد یکی از دوستانش تمرینات سخت ولی موثر تب سوزنی را انجام داد و دوباره به زندگی بازگشت

با اثری از توندس بنام من به کلانتر شلیک کردم به صحنه موسیقی بازگشت . بسیاری از طرفدارانش از ترک اعتیاد و تلاشهای او ناامید بودند و فکر میکردند او سبک کاریش را رها کرده و بیشتر رو به کارهای آوائی آورده است تا اینکه در اجرائی زنده در سال 1980 قهرمان واقعی طرفدارانش را بیادشان آورد ولی متاسفانه این دوره زیاد طول نکشید و زندگی او وارد یکسری بحرانهای ناشی از نوشیدن الکل شد که بعدها وی را مجبور به بستری شدن در بیمارستان در سال 1981 کرد

او میل به آفرینش و خلق کردن را بعد از ترک الکل تجربه کرد و باعث انتشار چند آلبوم موفق و Another Ticket (1981) , Money and Cigarettes (1983) از قبیل

و زندگی شخصی Behind the Sun (1985) , August (1986), Journeyman (1989)

خود را تغییر داد . اگر چه عده ای معتقدند که کلپتون هرگز محبوبیت روزهای اوجش را بدست نیاورد ولی با این وجود افسانه وی همچنان ادامه دارد

اریک کلپتون اسوه ای در زمینه راک بود و وقتی این موضوع بیشتر آشکار شد که یک آلبوم چهار سی دی از وی در سال 1988 برنده بهترین آلبوم داستانی و نویسندگی نت را از آن خود کرد

در اواخر دهه 1990 سرنوشت او دچار تغییر شد هنگامیکه اکثر دوستانش در یک حادثه با هلی کوپتر جان خود را از دست دادند ، او با این حادثه درگیر بود که بعد از چند ماه او با بحران ظالمانه دیگری روبرو شد وقتی که پسرش توسط یک مدل ایتالیائی (لوری دل سانتو) از طبقه چهل و نهم ساختمان دل سانتو در منهتن به پایین پرتاب شد و مرد . کلپتون این غم رابا نوشتن داستانی درباره پسرش در سال 1992 با نام اشک هایی در بهشت تحمل کرد

( Tear of Heaven )

در سال 1994 او یکبار دیگر شروع به نواختن آهنگ های سنتی بلوز در آلبوم خود یعنی

که محبوبیت را دوباره به آهنگهای بلوز برگرداند و باعث تحسین From the Cradle

منتقدان و طرفداران شد

اریک کلپتون در سال 1997 جایزه رکورد سال را با اجرای عالی از اثر دنیا را تغییر بده از آن خود کرد

یک موفقیت حتمیYardbirds & Cream در سالن مشهور Rock & Roll با اجرای دوبل

برای گیتاریست افسانه ای بوجود آورد

آلبوم بعدی وی با تحسین همگان روبرو شد و نامزد بهترین آلبوم پاپ را در سال 1998 از آن خود کرد

در سال 2000 با همکاری دوست خود بی بی کینگ آلبومی بینظیر در سبک بلوز ارائه کردند

اریک کلپتون هم اکنون در سن 61 سالگی با وقار و استوار همچون همیشه بر قله نوازندگی سبک بلوز در گیتار ایستاده است

 

 

در این سبک از نت های افتاده ، سایه پردازی ریز پرده ای ، تاخیرها و عجله های ریتمیک و خزش های آوازی بهره میگیرند

 

 

نت های افتاده : به نت هایی می گویند که در نوشتن آنها پیش از ادای آنها یک واحد ضربی که بستگی به سرخط میزان دارد ... از سکوت استفاده شده است ... و یا بعد از آن ... منظور صدای خفه است ... اگر در سبک بلوز دقت کنید اکثرا صداهایی که با گیتار ادا می شوند ... خفه هستند ... یعنی کشش ندارند .

سایه پردازی ریز پرده ای : پرده در علم موسیقی به فاصله ی بین دو نت گفته می شود ... فاصله ی ریز پرده ای به فاصله ی نت های کم ضرب گفته می شود ... و سایه پردازی این فاصله ی ریز پرده ای یعنی سعی در کشش این فاصله در خارج از ضرب ...

تاخیر ها : سکوت ها و مکث ها یی که شنونده انتظار دارد در آن مکان صدا بشنود اما نمی شنود ... یعنی جایی که شما انتظار دارید که ملودی باشد اما ناگهان سکوت می شود . بعد ادامه می یابد ...

عجله های ریتمیک : سریع ادا کردن نت ها در شرایطی که از ضرب خود خارج شوند البته نه اینکه در نت نوشته شده تغییر ایجاد شود نه منظور این است که از قبل و در نت نویسی برنامه ریزی می شود که خارج ضرب معمول ادا شود ...

خزش های آوازی : این مبحث هم که به نوع خواندن مربوط می شود ... که این کار را محسن نامجو انجام میداد ... تمام ادا نکردن کلمات و به جای آن کشیدن یک قسمت از کلمه ... در آوردن صداها و آواها ی نامعلوم در آهنگ ... و تغییر گام بدون انقطاع صدا ...

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
FL studio    556

کاربر سایت

بلوز گونه موسیقی سازی و آوازی است که ریشه در آوازهای مذهبی و آوازهای کار و فریادها و همخوانی های سیاهان آمریکا دارد و اصل آن به فرهنگ و موسیقی غرب افریقا می رسد.

برخی از موسیقی شناسان برای این سبک موسیقی تعریف ساده ای ارائه می کنند: "توالی آکوردهای I، IV و V در یک قالب ۱۲ تایی که معمولا ریتم ۴/۴ دارد و از گام خاصی به نام پیمانه بلوز (Blues Scale) استفاده می کند." باید اضافه کرد که گونه های متفاوتی از این گام وجود دارد و نوع متداول آن معمولاً یک گام پنج مایه ای است که در آن نتهای معروف به Blue notes وجود دارد. برخی نیز بلوز را موسیقی رنج و درد و حرمان سیاهان مهاجر افریقا به امریکا میدانند. ولی حقیقت این است که هیچ یک از اینها تعریف مناسبی برای موسیقی بلوز نیست و برای طرفداران و شنوندگان موسیقی که شناخت آنها نسبت به موسیقی از ادراک شخصی شان حاصل می شود، موسیقی بلوز تعریف دشوار و پیچیده ای دارد.

شیفتگی مارتین اسکورسیزی فیلمساز بزرگ امریکایی که اتفاقآ اخیرآ یک مستند هفتگانه در مورد موسیقی بلوز و تاریخ آن (با کمک کارگردانان بزرگی مثل کلینت ایستوود و ریچارد پیرس) ساخته است، در مورد این موسیقی آنقدر است که می گوید: "واقعا اگر می توانستم گیتار [بلوز] بنوازم، هرگز فیلمساز نمی شدم. وقتی بچه بودم، اطرافم پر بود از صدای موسیقی. آن زمان می شد همه نوع موسیقی راشنید. از ترانه های فولکوریک ایتالیایی گرفته تا ترانه های کانتری و وسترن ... اما وقتی به صدای خوانندگانی چون Lead Belly، John Lee Hooker، Muddy Waters و یا Blind Lemon Jefferson گوش می دهی، با آن به حرکت در می آیی، قلبت به تپش می افتد و تحت تأثیر مایه های عاطفی نیرومند و بی پیرایه آن قرار میگیری که درست اعماق روح و روان تو را نشانه رفته است. بلوز یعنی همین".

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
FL studio    556

کاربر سایت

از دیدگاه تاریخ پیدایش، موسیقی بلوز در آغاز در میانه های سده ۱۹ توسط سیاهان مهاجر از افریقا که عمدتاً به نواحی جنوب و جنوب شرقی امریکا مهاجرت می کردند پدید آمد. گفته می شود که در کشتزارهای جنوب، زمانی که سیاهان برده از طلوع خورشید تا غروب به کارهای سخت و طاقت فرسا مشغول بودند، ناراحتی خود را با سر دادن ملودیهای خود ساخته بصورت فریاد ابراز می کردند که این آوازهای دسته جمعی بصورت پرسش و پاسخ بین دو یا چند گروه از کارگران را فریادهای مزرعه ای (Field Hollers) می گفتند. (اصولا به همین دلیل، یکی از بارزترین شناسه های موسیقی بلوز، پرسش و پاسخی بودن ترانه و ساز و همچنین فی البداهه بودن نوازندگی در آن است.)

بعدها و پس از آزادی برده ها این آوازخوانی در اجتماعات و حتی در کلیسا دنبال شد و به تدریج با آشنا شدن با سازهای اروپایی آنها گیتار، ساز دهنی و پیانو را در موسیقی خود به کار بردند تا به موسیقی خود شکل و فرم بیشتری بدهند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
FL studio    556

کاربر سایت

در یک شب گرفته در سال ۱۹۰۳، و.سی هندی (W.C.Handy) که رهبر یک ارکستر موسیقی جاز بود در یک ایستگاه قطار کاملاً خلوت در نزدیکی میسی سیپی منتظر قطار نشسته بود. به دلیل تاخیر چند ساعته قطار، هندی روی نیمکت چوبی ایستگاه قطار به خواب رفت. ناگهان با صدایی از خواب بیدار شد و خود را یکه و تنها رودررو با سیاه پوست قوی هیکلی دید که در کنار او نشسته و ترانه ای در مورد رفتنش به جنوب، بصورت فی البداهه می خواند. مرد لبه چاقو را روی سیمهای گیتارش می لغزاند و گیتار می نواخت. او یک خط از شعرش را سه مرتبه و با آکوردهای مختلف میخواند و با گیتار به آن جواب می داد.

هَندی بعدها اذعان کرد:" این عجیب ترین و مرموزترین چیزی بود که تا به آن روز شنیده بودم" و آنچه مرد سیاه پوست می خواند چیزی نبود جز Blues.

در ۱۹۱۲، هندی که شیفته موسیقی بلوز شده بود، آغاز به جمع آوری، تدوین و انتشار نتهای موسیقی بلوز کرد. انتشار دو اثر "Memphis Blues" در این سال و در پی آن "St.Louis Blues" (در سال ۱۹۱۴) با پذیرش همگانی مردم روبرو شد و موجب محبوبیت بیشتر آن در چرخه موسیقی امریکا شد.به این ترتیب موسیقی بلوز رسماً زاده شد و به جرئت می توان گفت که تولد رسمی خویش را مدیون هندی بود.

طی سالهای اولیه سده بیستم، موسیقی بلوز به تدریج به تگزاس، لویزیانا، میسی سیپی و حتی سواحل غربی گسترش یافت به گونه ای که ناحیه دلتای میسی سیپی تبدیل به مهد شکل گیری سبکی از موسیقی بلوز شد که به بلوز دلتا (Delta Blues) معروف است و امروزه اصیل ترین و تأثیرگذارترین سبک بلوز بشمار می آید.

در سال ۱۹۲۰، Mamie Smith که اولین خواننده زن بلوز بود، با اجرای ترانه ای به نام بلوز دیوانه (Crazy Blues) این سبک موسیقی را بیشتر مطرح نمود. (هرچند که هنوز فرم کلی بلوز تحت تأثیر جاز بود).

در ماه اول ۷۵۰۰۰ نسخه از صفحه این آهنگ فروش رفت و این موفقیت سبب شد شرکت ریس رکوردز (Race Records) به عنوان اولین شرکت ضبط آثار بلوز اقدام به انتشار آثاری از Ma Rainey و Bessie Smith نماید و در ادامه آثار خواننده هایی مثل Blind Lemon Jefferson و Charley Patton و ... موسیقی بلوز را به گوش شنوندگان عادی رساند. هرچند در آغاز سیاه پوستان طرفداران پر و پا قرص این موسیقی بودند، ولی رفته رفته و با پیدایش گونه های تازه بلوز که سازهایی چون گیتار برقی، ساز دهنی و حتی سازهای بادی را به کار می گرفت، طیف مخاطبین این نوع موسیقی نیز گسترده تر شد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...