رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





arasharsa

آموزش آهنگ سازی و تنظیم(آرش قاسمی)

پست های پیشنهاد شده

arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

سلام دوستان عزیزم

من قصد دارم تو این تاپیک در مورد آهنگ سازی و تنظیم صحبت کنم امید وارم که به دردتون بخوره

تئوری موسیقی به بررسی قواعد و قوانین و نشانه های موسیقیایی می پردازد که در طول قرون متمادی به صورت فعلی درآمده اند

برای شروع اول باید با تعوری موسیقی آشنا بشیم

مقدمه

بی شک شناخت هر علمی نیاز به دانستن و آشنایی با مقدمات و اصول آن علم دارد موسیقی نیز از این قعده مستثنی نیست . شما هر چقدر نوازنده و آهنگ ساز خوبی باشید بدون دانستن اصول و مبانی موسیقی نمیتوانید صحبت کنید

چه کسانی باید تعوری موسیقی را بخوانند ؟؟؟؟؟

نوازندگان .آهنگسازان .هنر جویان و تمامی کسانی که با موسیقی ارتباط تخصصی دارند تنها شرط یادگیری علاقه استعداد و پشتکار است

شیوه تولید صدا :

اولین ماده ای که موسیقی دانان برای خلق اثر موسیقیایی از آن استفاده میکنند صوت است هیچ صوتی بدون حکت ایجاد نمیشود در واقع دراثر ارتعاشات موجی یک جسم صدا تولید میشود و این امواج به هوا و سپس به گوش منتقل میشود

صداهای موسیقیایی :

صداهای موسیقیایی دارای چهار مشخصه اصلی در تعوری موسیقی هستند

1:ارتفاع-نام دیگر:نواک.زیرایی.زیر بمی .بالا پایین .زیاد کم

2 :دیرند-نام دیگر :کشش.زمان .مدت

3:شدت-نام دیگر : قدرت.قوی و ضعیف .بلند و کوتاه

4 : رنگ- نام دیکر :جنس . طنین . شخصیت

صدای ارتفاع (pitch)

همه با واژه صدای کلفت و نازک برخورد کرده ایم ارتفاع در واقع همین خاصیت صداها میباشداین را میدانیم صداها از نظر زیر و بمی (ارتفاع ) به انواع مختلف تقسیم میشوند

به طور مثال صدای زن از مرد بم تر است در ساز ها هم همین تور است

 

صدای موسقیایی دیرند (کشش)

به مدت زمانی که یک صدا توسطیک منبع (ساز ) تولید میشود درند گویند

 

صداهای شدت (intensity)

ممکن است صدا ها نسبت به قوی تر یا ضعیف تر باشند مثال :صدای انسانی که فریاد میزند قوی تر صدای انسای است که آرام حرف میزند

صدای رنگ (طنین )(tone color )

به مشخصه ای که باعث میشود صداهای مختلف را نسبت به هم تشخیص دهیم رنگ یا طنین گفته میشود

برای مثال از پشت تلفن بدو اینکه طرف را ببینید تشخیص میدهید که طرف کیست

 

تا اینجا رو مطالعه کنیم تا دباره ادامه بدم

تنها خواهشی که از دوستان دارم :

لطفا اسپم ندید تا اموزش به صورت متوالی و پیوسته ادامه یابد

برای تشکر فقط از آیتم لایک و سپاس استفاده کنید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

فاصله

حالا که معنی ارتفاع رو میدونیم میخواهم با فاصله نیز یه توضیح کوچیکی بدم

اختلاف زیر و بمی بین دو نت را فاصله آن دو نت مگویند

 

نتها

از چپ به راست

سی - لا - سل - فا - می - ر - دو

این نوع اسم گذاری فارسی است که به هجایی میگویند

 

سی - لا - سل - فا - می - ر - دو

do - re - mi - fa - sol - la - si

 

در کشور های انگلیسی زبان و آلمانی برای نام گذاری نتها از روش دیگری استفادا میکنن به آن روش الفبایی میگویند

 

 

سی - لا - سل - فا - می - ر - دو

do - re - mi - fa - sol - la - si

C - D - E - F - G - A - B

 

 

در میان نت ها دو بم ترین و سی زیر ترین محسوب میشود

برای فهمیدن تفاوت میان نتها هم نام در مجموعه بال لازم است با اصطلاع مهمی به نام اکتاو آشنا بشیم

اگر از هر یک از نتها شروع کنیم و نتها رو بشماریم در نت هشتم به نت هم نام آن میرسیم در زبان یونانی واژه ی اکتاو به معنی هشتم است به همین دلیل هم فاصله میان این دو نت اکتاو میگویند

سل.فا.می.ر.دو.سی.لا.سل

در اصطلاح میگویند نت تکرار شده ی دوم :که در مثال سمت راست میباشد یک اکتاو زیر تر از نت اول که در مثال سل سمت چپ میباشد است

از نظر فیزیکی نیز اگر بسمد نتی دو برابر شود صدای نت یکاکتاو زیر تر میشود و در واقع نت به دست آمده هم نت اول خواهد بود مثال

فرکانس نت لا 440 هرتز است

لا=440 HZ

440*2=880

لا=880 HZ

میتوان نتیجه گرفت که اگر بسامد نتی نصف شود نت جدید یک اکتاو بم تر و هم نام اولی است

مثال

لا=440hz

440تقسیم بر 2=220

لا =220 hz

به دلایل فیزیکی میان صدای دو نت که بسامد آنها نسبت به هم نصف باشند یا دو برابر باشند شباهت بسار عجیبی بر قرار است

 

خط حامل :

همانطور که همه ی زبانها خطی برای نوشتار دارند موسیقی هم برای نوشتار خطی مخصوص دارد در خط موسیقی بجای حروف از نتها و به جای خط از خط حامل استفاده میشود

خطوطی که نتها بر روی ان قرار میگیرند را خط حامل گویند

برای نمایش ارتفتع (زیر بمی )نتها از 5 خط افقی موازی استفاده میشود

که حامل نام دارد

توجه

خطها را از پایین به بالا میشمارند

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

نتها روی خط ها جا میگیرند برخی بین خطوط برخی روی خطوط :

13704716191.jpgلطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

هر چقدر موقیعت نتی روی حامل بالا تر باشد صدای آن زیر تر است نتها رو حامل به ترتیب از بم به زیر قرار میکیرد

کلید سل و جای نتها

13704690451.jpg

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link. 13704716192.jpg

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link. لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link. لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link. لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

ویرایش شده توسط Savan II

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

بریم سره خطوط تکمیلی

ما با 11 نت آشنا شدیم ولی متاسفانه خیلس کمتر از پهنه صوتی سازهای مختلف است برای حل کمبود و وسعت بخشیدن به نت هایی که روی حامل جای میگیرند از خط های تکمیلی استفاده میکنیم این خطها به صورت خطهای بریده بریده در بالا و پایین پنج خط حامل قرار میگیرد

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

شکل قرار گیری نتها رو این خطها

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

حال شما بجز آن 11 نت با تعدادی دیگر هم آشنا شدید این نت ها هم باید حفظ کنیم

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

شیوه نام گذاری اکتاو

هر اکتاو شماره ای دارد بدین شکل بابت عکس عذر خواهی مینم بهتر از این پیدا نکردم

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

 

 

حالا اگر به شما مثلا بگویند نت دو اکتاو چهارم شما به راحتی متوجه میشوید

 

 

درس بعدی پرده و نیم پرده و # دیز........ هست بچه ها این تعوری خیلی مهم هست سعی کنید زود یاد بگیرین و حفظ بشین همین جور که من میرم جلو با من بیاید تا آخر میرسیم به تنظیم یعنی میریم تو انتخاب سبک برای یک آهنگ انتخاب ضرب ساز و .......... خیلی هم شیرین هست ولی یکم سخته مخصوصا همین نت نویسی و نت خوانی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Mohammad 20    16

کاربر سایت

سلام.به نظر شما بهترین روش برای حفظ کردن جای نت ها روی خطوط حامل و کلا نت خوانی چیه؟؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
AliRezA Nasehi    10,607

عضو جدید انجمن

سلام.به نظر شما بهترین روش برای حفظ کردن جای نت ها روی خطوط حامل و کلا نت خوانی چیه؟؟

با اجازه آرش عزیز...

رو کلید سل :

کلید سل رو نت سل هستش.

پس خط دوم نت سله.

خط وسط نت سی هستش.

خط اول نت می هستش و بالاش فا هستش اینو قرینه که کنید ، اون بالا خط پنجم فا هستش و پایینش می.

خط چهارم نت ر هستش پس بالاییش نت می.

خط وسطی گفتم سی پس نت بعدیش دو.

خط دوم رو گفتم چون کلید سل هستش پس نت بالاییش لا.

رو کلید فا :

هرنت رو کلید سل - دو نت پایین تر.

با تمرین نت خوانی روزانه 3 - 4 ماهه یاد می گیرید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

سلام بریم سراغ درس بعدی

واحد سنجش فاصله( پرده و نیم پرده )

یکی از واحد های سنجش فاصله میان 2 نت پرده است و هر چه تعداد پرده های موجود میان دو نت بیشتر باشد اختلاف زیر بمی یا به اصطلا فاصله آن 2 نت بیشتر است

در شکل زیر فاصله میان هفت نت اصلی متوالی را واحد پرده نشان دادم

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

همان طور که دیدی فاصله میان نتهای می و فا و نیز سی و دو نیم پرده است و میان سایر نتهای متوالی یک پرده نت وجو دارد

نشانه های تغیر دهنده:

در موسیقی علایمی وجود دارد که اگر کنار یک نت (سمت چپ)بیایند باعث میشون نت مورد نظر نیم پرده تا یک پرده ارتفتعش تغیر کند (بم یا زیر شود )هر وقت این علایم کنار نتها قرار گیرند نه نام نت عوض میشود نه جای نت روی حامل عوض میشود فقط یک کلمه به اسم آنها اضافه میشود و ارتفاع آنها نیم پرده تغییر میکند

دیز #:

این علامت # دیز نام دارد

هر گاه کنارنتی( سمت چپ )از این علامت استفاده کنیم نت ما نیم پرده زیر تر میشود

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

علامتی که در بالا میبینید بمل نام دارد

بمل دقیقا بر عکس دیز است هر وقت کنار نتی باشد باعث میشود نیم پرده بم تر شود

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

علامتی که دیدید دوبل دیز نام دارد به معنی دوبرابر دیز است همان طور که دیدیم دیز نیم پرده نت را زیر تر میکرد دوبل دیز آن نت را 2 نیم پرده (یعنی یک پرده ) زیر مکند

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

بمل نیم پرده نت را بم میکرد دوبل بمل دو نیم پرده (یک پرده ) نت را بم میکند

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

این علامت را بعضی ها خنثی کننده مینامند به خاطر این است که علامت بکار تاثیر علامتهای تغیر دهنده را از بین مبرند در واقع هر گاه علامت در کنار نتی باشد باعث میشود که نت به حالت اول بر گردد

مثال

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

شاید این سوال پیش بیاید که نشانه های تغییر دهنده ی (بمل و دیز )را حذف کنیم نت به حالت برمیگردد چه احتیاجی به بکار داریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

به دلایلی آوردن بکار الزلمی است البته موارد خاصی است که الزامی نیست در آینده کامل تو ضیح میدم

فعلا این را بدانید بکار برای بر گرداندن نت به حالت اول الزامی است

نتهای آنارمونیک :

به دو نت غیر هم نام که صدای آنها مثل هم باشد آنارمونیک مگویند

 

بچه ها من تایپ فارسیم یکم کنده ببخشید پستام یکم طول میکشه فکر میکنم چیز های خوبی یاد گرفتین

فقط من عرض کردم برای تشکر پست ندهید علامت پسند یا سپاس رو بزنید تا تاپیک شلوغ نشه سوالات رو هم اینجا مطرح نکنید مرسی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

دوستان عزیزم سلام اول بابت عکسها عذر خواهی میکنم که کیفیت ندارن چون بعضی هارو پیدا نمیکنم با مباایل از رو کتاب میگیرم

 

 

بریم سراغ انواع نیم پرده (کروماتیک و دیاتونیک )

بعضی موقع مکن است به ما بگویند که از یک نت نیم پرده به بالا بروید برلی این کار 2 شیوه که نام بردم وجود داره

نیم پرده دیاماتیک :

به فاصله ی نیم پردهای که میان دو نت غیر هم نام نیم پرده دیاماتیک گفته میشود

نیم پرده کروماتیک:

به فاصله ی نیم پرده ای که میان 2 نت هم نام کرو ماتیک گفته میشود

نت با شکلهای مختلف :

همانطو که میدانیم نتها همیشه به یک اندازه کشیده نمیشوند بعضی ها طولانی و بعضی ها ک.تاه هستن برای تعیین این که نت چقدر کشیده شود از شکل های مختلف استفاده میکنن که با آنها آشنا میشویم

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

زمان کشش نت ها :

 

گرد( O):

این شکل نت ها گرد نام دارد در موسیقی این شکل طولانی ترین دیرند و کشش زمانی را داراست

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

این شکل نت سفید نام دارد و دیرند آن یک دوم نت گرد هست مثلا کشش نت گرد 4 ثانیه باشد نت سفید 2 ثانیه است

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

این شکل نت سیاه نام دارد و دیرند آن یک چهارم نت گرد است و یک دوم نت سفید

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

این شکل چنگ نام دارد دیرند این نت یک هشتم نت گرد مباشد

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

این نت دارای 2 پرچم است و نسبت زمانی آن نسبت به نت گرد یک شانزدهم است

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

این نت سه پرچم (چنگک)دارد و از نظر زمانی معدل یک سی و دوم نت گرد میباشد

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

حال در اینجا زمان نت ها رو از نظر ارزش زمینی نسبت یه یک دیگر روی جدول درختی برسی میکنیم

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

دیرند > نقطه و دو نقطه :

نتهایی که در اینجا با ان آشنا شدیم نت هایی با نسبت های یک دوم .یک چهارم و .......... بوده اما فرض کنیم آهنگساز بخواهد نتی را با دیرند هایی اعداد فرد مثل یک سوم داشته باشد در این مواقع از ابزار هایی مثل نقطه و خط اتحاد استفاده میکنیم

نقطه : هرگاه سمت راست نتی علامت نقطه قرار گیرد .نصف دیرند آن نت به آن اضافه میشود در وا واقع دیرند نت یک و نیم برابر میشود

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

دیرند > وزن در موسیقی :

به هر گونه تناسب در زمان در موسیقی وزن گفته میشود وقتی نتها در موسیقی طوری کنار هم قرار میگیرند که شنونده در آن احساس توازن کند به اصطلاح خودمانی به شکلی که بتوتن با آن دست زد میگوییم قطعه دارای وزن است

دیرند > تاکید

نتهایی که ما در یک نقطه میشنویم همه دارای اهمیت یکسانی نیستند

شاید نتی از نت دیگر دیرند طولانی تری داشته باشد یا ارتفاع آن با بقیه تفائت داشته باشد

اما مهمترین چیزی که باعث میشود اهمیت یک نت زیاد یا کم باشد تاکید است .تاکید وقتی به وجود میاید که روی آنها تاکید میکنیم منظم باشند به طوری که شنونده بتواند زمان فرا رسیدن نت قوی بدی را تشخیص دهد میگوییم وزن به وجود امده است

مثال

با دستتان روی میز شروع کنید به زدن ضربه های مساوی یک ضربه را قوی و 2 تای بعدی ضعیف بزنید

قوی - ضعیف - ضعیف - قوی- ضعیف - ضعیف .........

برای به وجود آمدن وزن باید این ترتیب تکرار شود

 

دیرند > تقسیمات مساوی زمانی در موسیقی :

هر آثر موسیقی را به چند نوع تقسیم بندی مساوی زمانی تقسیم کنیم که با آنها از کوچک و بزگ آشنا میشویم :

ضرب . میزان . جمله .

ضرب :

کوچکترین واحد تقسیم بندی مساوی در موسیقی ضرب میباشد وقتی قطه ای گوش میدهیم و با آن دست میزنیم دستهای ما با فواصل زمانی مساوی به هم میخورند لحظه ای که دستهای ما به هم میخورند دقیقا برابر است با ضربای آن قطعه و دیرند (زمان کشش )هر ضرب نیز برابر است با زمانی که ظول مکشد تا ضرب بعدی آغاز شود

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

خط میزان

خط میزان خطی است عمودی که میزان های یک قطعه ی موسیقی رو از هم جدا میکند

 

راستی میتونی بفهمی میزان این شکل چند ضربی است ؟

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

نشانه میزان (میزان نما )

تسکیل شده از دو عدد که زیر هم نوشته میشود همیشه در ابتدای حامل پس از کلید سل قرار میگیرد این 2 عدد نشان دهنده تعداد ضرب های میزان و دیرند هر ضرب مباشد

 

این مبحث مهمی در ادامه خواهیم دید :8::8::8::8:

 

درس بعدی انواع میزان است

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

انواع میزان : (ساده .ترکیبی . لنگ)

در موسیقی کلا 3 میزان وجود دارد

میزانهای ساده .ترکیبی . لنگ

در میزان های ساده دیرند هر ضرب یکی از ششکلهای ساده ی نت ها است مانند :سفید .سیاه .چنگ و ....

در میزانهای ترکیبی دیرند هر ضرب یک نت نقطه دار است مانند سیاه نقطه دار یا سفید نقطه دار و .......

این تفاوت دیرند میزان های ترکیبی و ساده دارای چنان خاصیتی میباشد که از نظر وزن کیفیت این دو میزان را متفاوت میکند .اکنون به این دو میزان را یاد میدم بعد لنگ رو آموزش میدم

منتظر باشید :8:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
mo-hammad    2,192

کاربر اخراجی

ممنون - ولي اين نوع آموزش ها خيلي داده شده و تاثيرش نميشه گفت زياد هست اگر بشه روي يك daw پر طرفدار مثل اف ال اين آ«وزش ها پياده بشه و در عمل باهاش سرو كار داشته باشيم يعني در پايان هر آموزش تئوري يك مثال عملي باشه تاثير گذاريش چند برابر هست. ممنون از زحماتتون:8: و معذرت براي نظر دهي من:55:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

بله شما وقتی تعوری بلد نباشید فاییده نداره دوست من میشه غیر اصولی من عرض کردم اول تعوری بعد خواهیم رسید به تنظیم صبور باشید

 

ممنون - ولي اين نوع آموزش ها خيلي داده شده و تاثيرش نميشه گفت زياد هست اگر بشه روي يك daw پر طرفدار مثل اف ال اين آ«وزش ها پياده بشه و در عمل باهاش سرو كار داشته باشيم يعني در پايان هر آموزش تئوري يك مثال عملي باشه تاثير گذاريش چند برابر هست. ممنون از زحماتتون:8: و معذرت براي نظر دهي من:55:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
mo-hammad    2,192

کاربر اخراجی

بله بنده هم عرض كردم تئوري رو دز عمل اگر ممكنه نشون بديد مثلا ميگيد فلان گام او.ن گام رو بياريد روي نت به صورت ميدي .:8:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

دیرند > میزان های ساده :

همانطور که گفتم در میزان های ساده هر ضرب برابر است با یکی از شکلهای سادهی نت ها

به همین علت نیز میزان های ساده هر ضرب را متوان به 2و4یا 8(توانهای عدد2 ) قسمت مساوی تقسیم کرد مثلا اگر ضرب را یک سفید فرض کنیم آن را میتوانیم به 2 سیاه و 4 چنگ و 8 دولا چنگ تقسیم کرد .در میزان های ساده برای نوشتن میزان به این شکل عمل میکنیم : 1 ) تعداد ضرب های هر میزان را بال منویسیو و عدد بالایی متوانید 2 یا 3 یا 4 باشد زیرا میزان های ساده از نظر تعداد ضربها میتوانند 2 ضربی یا 3 ضربی یا 4 ضربی باشند

2)زیر عدد میزان یعنی برای پایینی عددی را انتخاب میکنیم که نشان دهنده دیرند هر ضرب باشد .و این عدد را بر طبق نت مبدا یعنی نت گرد انتخاب میکنیم به این صورت که مثلا اگر دیرند هر ضرب برابر بود با یک سیاه ما نسبت آن را گرد منویسیم برای مثال سیاه چون یک چهارم نت گرد است ما عدد 4 را برای عدد پایین میگذاریم .

این نسبت ها در جدولی همراه اعداد در بخش زمان کشش نتها گفته شده است امتظار می رود که مباحث قبل را به خوبی در ذهن جای داده باشید

در جدول زیر متداول ترین میزان های ساده گفته شده اما دلیل بر این موضوع نمیباشد که شما شیوه پیدا کردن میزان هارو خوب یاد نگیرید

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link. لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

میزان های ترکیبی :

در میزانهای ترکیبی دیرند هر ضرب معادل یک نت دار است به همین دلیل هر ضرب را در این گونه میزان ها به طور طبیعی میتوان به 3 و 6 یا 12 و ... قسمت مساوی تقسیم کرد

برای مثال اگر هر ضرب ما معادل یک سیاه نقطه دار باشد میتوان آن را به 3 چنگ یا 6 دولا چنگ یا 12 سه لا چنگ تقسیم کرد

برای یافتن تعداد ضربهای میزان در میزان های تر کیبی باید عدد بالایی تقسیم بر 3 کنیم مثلا اگر عدد بالایی 6 بود آت را تقسیم بر 3 میکنیم و می فهمیم که این میزان 2 ضربی است

 

 

در جدول زیر متداول ترین میزان های ترکیبی نشان داده شده است .اما حفظ کردن روش یافتن میزانها الزامی است

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

آشنایی با سکوت :

همان اندازه که کمتر کشش نت ها برای ما مهم است و اهمییت دارد مقدار کشش سکوت نیز مهم است و اهمیت دارد و باید به آن بپردازیم

همان طور که نت ها برای خودشان شکل خاصی دارند سکوت هم دقیا معادل هر شکل نتی شکل خاصی برای خود دارند و اگر در قطعه ای سکوت بیاید موسیقی دان باید به انداره ی آن سکوت کند در واقع برای هر شکل نت یک شکل سکوت هم وجود دارد که نوار=زنده یا خواننده به اندازه دیرند آن نباید چیزی بنوازد یا بخواند

زمان کشش سکوت ها :

در زیر در شکل نت ها سکوت معادل آنها رسم شده است

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

دوستان من باز هم عرض میکنم این مطالب خیلی خیلی مهم هستند باید یاد بگیرید بعضی از بچه ها فقط میخوان یک اهنگی بسازند ولی هیچ اصولی را نمیخواهند بدانند اگر تعوری بلد نباشید میشه مثل یک بازی که شما چند تا سمپل چند تا نت چند تا ساز میزارید بغل همم میشه یک آهنگ شایدم خیلی قشنگ باشه ولی اصولی نیست درستهههههههههههه ؟؟؟؟؟:8::8::8:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

در موسیقی چون احسای حرف اول رو میزند آهنگ ساز برای آن که حس خود را هنگام ساختن آهنگ به نوازنده انتقال دهد از کلماتی قرار دادی و حسی استفاده میکند که با ان ها آشنا بشید

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

خط اتحاد :

خطی منحنی شکل که 2 نت هم صدا را با آن به هم متحد میکنیم کارش هم اینه که دیرند اونارو با هم یکی میکنه نتی های که با خط اتحاد به هم وصل میشن یه نت محسوب میشن مثال

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

سنکوپ :

هر تغیر یا جابجای یا انحراف موقتی از مشخصات اصلی میزان معین یا ضرب غالب را سنکوپ مگیویند در واقع به ادامه دادن ضرب ضعیف میگن

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

ضد ضرب چیست : هر جایی که به جای ضرب قوی یا قسمت قوی ضرب سکوت باشد ضد ضرب بوجود میاد

فاصله :اختلاف زیر بمی دو نت است

عدد فاصله :برای اینکه بفهمیم فاصله بین دو نت چقدره باید ببینیم بین او 2 تا نت چنت نت وجود داره

نکته :برای به دست اوردن عدد فاصله خود نت اول رو هم باید حساب کنیم

مثال فاصله بین 2 نت سل و سی رئ میخوایم حساب کنیم

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

با شماردن نت اول میشه 3 نت

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

همینجور فاصله ها میره بالا

 

فاصله ترکیبی :

عدد فاصله اگه کمتر از 8 باشه ساده حساب میشه اگر بیشتر باشه ترکیبی فاصله 8 هم بین این دو تاست

برای تبدیل فاصله ترکیبی به ساده میشه نت بم تره فاصله را یک اکتاو ببریم بالا تا با نت بعدی یه فاصله ی ساده تشکیل بدیم عدد فاصله کمتر از 8 بشه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

بعد از مبحث فاصله ها مبحث گام رو هم میگم بعد میریم کم کم سراغ آهنگ سازی و تنظیم امیدوارم تا اینجای کار به در تون خورده باشه بچه ازتون خواهش میکنم هر کی تنظیم میزنه آهن میسازه اینارو یاد بگیره وقتی اینارو آدم ندونه و بگه آهنگ سازم دروغ میگه چون بدون دونستن اینا ساخت آهنگ میشه مثل یک بازی کامپیوتره نرم افزار که خیلی راحت یعنی هر کسی 1 ماه با نرم افزار کار کنه بره خودش میتونه آهنگ بسازه اما رو چه اصولی و حساب کتابی پس از همه بچه ها خواهش میکنم که مطالعه کنن من وقتی گام ندونم چیه آکورد هارو نشناسم وندونم پس نمیتونم حس کنم اینارو میشم یه شنونده ساده یک شنونده ساده توی یک آهنگ اصلا نمیتونه تعویض اکورد رو درک کنه بفهمه که کی عوض میشه کجا میره کجا میاد فقط زیبایی اون رو میشنوه اگر تعوری بلد نباشیم نمویتونیم درک کنیم :8::8::8: عذر خواهی ببخشید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

دوستان من توی پست اول تاپیک اسم استادمو فراموش کردم بنویسم استاد کشاورز معلم من بوده و ای جزوه های استادم هست

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

بنیه ی فاصله :

همونجور که فهمیدیم فاصله تنها تعداد نتهایی را میگ.ید که بین دو نت تشکیل دهنده فاصله وجود دارد

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

همان طور که میبینید با این که عدد فاصله در هر سه نت سوم است اما فاصله های بین اونا با هم فرغ داره و نشانه های تغییر دهنده هیچ تاثیری بر عدد فاصله نداره .

حلا فهمیدیم که عدد فاصله تنهایی به طور دقیق اخلاف بین زیر بمی دو نت رو نشان بده برای تعیین دقیق فاصله باید ار ویژگی دیگری به نام بنیه فاصله استفاده کنیم

از لحاظ بنیه فاصله ما فاصله های ساده (یکم تا هشتم )را به دو گروه تقسیم میکنیم

1:فاصله های سه بنیه ای 2: فاصله های چهار بنیه ای

بنیه فاصله را بهضی وقت ها جنس فاصله یا رنگ فاسله هم مینامند

 

فاصله های سه بنیه ای :

به یکم .چهارم . پنجم و هشتم میگوییم

چون فقط سه پسوند (بنیه )میتوانند به خود این سه بنیه (پسوند ) عبارتند از افزوده .درست . کاسته

جدول زیر فاصله هخای بنیه های گوناگون و تعداد پرده های هر یک را نشان میدهد

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

معکوس فاصله :

دوستان هر فاصله را میتوان معکوس کرد .معکوس فاصله خود فاصله ای جدید می باشد .

 

دقت کنید بچه ها برای معکوس کردن فاصله ساده عدد 9 رو منهای عدد فاصله کنیم .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

فاصله هاي مطبوع و نامطبوع:

اگه دو نت با یه فاصله رو بزنیم شید خوش آیند باشه شایدم نباشه

تشخیص با خودمون هست

فاصله هاي مطبوع :

فاصله هاي هم صدا ( یکم درست ). هشتم درست . پنجم درست . چهارم درست . ششم بزرگ . ششم کوچک . سوم بزرگ .

سوم کوچک

فاصله هاي نا مطبوع (ترتیب از بدترین به کمی بد)

هفتم بزرگ . دروم کوچک . هفتم کوچک . دوم بزرگ و همهی فاصله هاي افزوده و کاسته.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

دانگ (تتراکورد)

به چهار نتی که هم زمان میزنیم اگه بین نت اول و چهارم نت فاصله درست با شه دانگ میگوییم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

گام :

آهنگ سازي در موسیقی غرب بر اساس" گام هاب ماژور و مینوراست

از یک نت به طور متوالی بالا برویم در نت هشتم به اکتاو بالاي نت اول می رسیم میشه گام هر گامی رو هم با نت شروع مینامند

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
MehrdadShevaa    4,128

کاربر سایت

آرش جان اگه میشه در ادامه درباره میزان داینامیک ساز ها توی تنظیم یه راهنمایی بکن

 

 

هر وقت بهش رسیدی ..هر وقت دوست داشتی بگو

مرسی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
1900    2,219

کاربر سایت

منم با نظر لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link. موافقم اين آموزش ها تو كتاب پرويز منصوري به صورت كامل كامل هستش اگه رو اف ال استديو نت گام ها و روش كار بگيم بيشتر دوستان و ما ياد ميگيريم و سوال من اينه گامها كلاسيك رو چه نهاي هستن از يه استاد موسيقي ن پرسيدم با كمال شرمندگي و حقارت اينطوري جواب داد كه رو همشون بعد گتم ايا گم ماژور مينور و گام هاي عربي و گمهاي ايراني اينا

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arasharsa    25,150

عضو جدید انجمن

دوستان ساید شما دسترسی به کتاب دارید بعضی از دوستان ندارن لطفا کلی نگاه کنید به آموزش

چشم به اونجاها هم میرسیم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...