رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





Roshan.J

تمرین ِ نوشتن ِ ملودی برای آکورد های هفتم .

پست های پیشنهاد شده

Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

چندی پیش با دوستان ِ بسیاری در مورد ِ آکورد ها صحبت می کردم

که همگی به نوعی میلی برای به کار بردن اش نداشتند .

که هر کدام هم دلیلی داشته اند حتمن .

بد صدا بودن این آکورد به علت ِ فاصله ی هفتم .

نا آشنا بودن با آکورد ها و تئوری ِ آن ها و نحوه ی حل ِ آکورد های هفت .

و شاید هم ترس از فضای دیسونانس در قطعه .

و فی الواقع دلایلی بیشتر از این نیز بود که نیازی به گفتن ِ آن ها نیست .

تصمیم گرفتم یک ( تاپیک ) ایجاد کنم و در هر فرصت ِ مناسبی که توانستم

یک تمرین بر مبنای آکورد های هفتم بنویسم تا دوستان برای اش ملودی بنویسند .

رفته رفته به این تمرین ها اضافه شده و گام های بیشتری را مرور خواهیم کرد .

و همین طور آکورد های نهم و یازدهم

و اگر نفسی ماند به سیزدهم و پانزدهم نیز نگاهی خواهیم داشت .

تاکید کنم که در این تمارین به هیچ وجه قصد آموزش ِ هارمونی و آکورد ها را نداریم

چون نه فرصت اش هست و نه در توان ِ ما برای شکافتن ِ این مبحث ِ عظیم .

و پیشنهاد ام بر این است دوستانی که با علم ِ تئوری و هارمونی آشنا هستند

این تمارین را حل کنند .

دوستانی که با هارمونی آشنا نیستند نیز می توانند با آن برخوردی سلیقه ای

و کاملن شخصی داشته باشند اما دقت کنند که کمتر کسی به خود اش اجازه می دهد

وقتی شنا بلد نیست به قسمت ِ هشت متری ِ استخر برود !

پس مراقب باشید این تمرین ها ذهن اتان را منحرف نکند

به فکر ِ کپی کردن از این آکورد ها در آهنگ ِ خود اتان نباشید

چون این ها جنبه ی تمرین دارند و در یک قطعه نمی توان

آن ها را بدون ِ تغییر به کار برد .

قطع ِ یقین دوستان می توانند بعد از حل ِ هر تمرین

فایل اش را در این تاپیک به اشتراک گذاشته تا دوستان نیز بررسی کنند

و اگر نکته ای بود در مورد اش توضیح دهند .

توضیحی نیز ضروری به نظر می رسد

ان هم این که این آکورد ها در نرم افزار ِ اف ال استودیو

و برای صدای پیانو در وی اس تی ِ نکسـِـز ( نکسوز ) نوشته شده اند .

چون هم خوش صدا تر است هم نرم تر و هم تاثیر اش در گوش ِ شنونده

بیشتر است که باعث می شود ذوق و قریحه ی او تحریک شده

و بتواند زیبا تر بنویسد .

نکته ای دیگر نیز این که ریتم و ترتیبی که در این تمرین

برای آکورد ها نوشته شده فقط یک پیشنهاد و یک پیش فرض است

دوستان می توانند هر ریتم و هر نوع چیدمانی را برای آکورد ها انتخاب کنند

و آن را تغییر دهند . و اگر خواستند آکوردی هم به قطعه اضافه کنند

حتمن به آکورد های قبل و بعد دقت کنند تا روند ِ کار تغییر نکند .

تاکید ِ ما در این تمارین ، نوشتن ِ ملودی های خوب

برای آکورد های بیش از سه صدا است .

پس قوانین را فراموش نکنید و با تفکر ِ زیاد اقدام به

ملودی نویسی کنید .

 

اگر سوالی پیش امد هم در توان ام باشد قطعن جواب گو خواهم بود .

همواره شاد باشید

ارادتمند .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

خب اولین تمرین را هم بنده ی حقیر در این جا قرار می دهم . که برای همان آکورد ها یک ملودی نوشته شده است .

کاملن آکادمیک و به دور از هر گونه احمال ِ ( تحمیل ) نظر ِ شخصی .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Violinist    159,020

مدیر بـازنشسته

سلام روشن !

تشكر ميكنم ازت بابت اين تاپيك آموزنده و همچنين تشكر بابت تلاشهات براي بالا بردن سواد موسيقايي كاربران .

بنده يك بداهه نوازي روي اين آكوردبندي انجام دادم و خواستار نظر ارزشمندت هستم .

بسيار ممنونم از شما .

همواره و بي وقفه شاد باش .. :8:

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
laminor    15,648

کاربر سایت

خدمت شما اقای روشن/ فقط باید بگم یکی دو جا امکان داره توالی ها نت و دیرند نامیزون باشه چون کاملا با اکوردها ارتباط برقرار نکردم ( به خاطر وقت وقت کم)/ببخشید اگه نتونستم نتهارو درست ادا کنم

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

سلام روشن !

تشكر ميكنم ازت بابت اين تاپيك آموزنده و همچنين تشكر بابت تلاشهات براي بالا بردن سواد موسيقايي كاربران .

بنده يك بداهه نوازي روي اين آكوردبندي انجام دادم و خواستار نظر ارزشمندت هستم .

بسيار ممنونم از شما .

همواره و بي وقفه شاد باش .. :8:

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

خواهش می کنم بنده وظیفه ام است که هر کاری می توانم انجام دهم .

در کمترین وضعیت می توانم به این فکر کنم که دارم زکات ِ علم ِ نداشته ام را می پردازم .

و از این کار ( کمک کردن به دوستان ام ومهر ورزی به مقام ِ انسان ) به خود ام مغرور ام و خوش حال .

اگر اجازه بدهید یک به یک این ها را بررسی می کنم و جواب ِ هر کدام از دوستان را با اشاره به پیغام ِ خود اش می دهم که هم تداخل پیش نیامده باشد هم کمی فرصت شود دوستان کار های هم دیگر را بررسی کنند . و البته من هم فرصت ِ نوشتن ِ جواب ها را می خواهم !

خب ویولونیست ِ عزیز ام برادر ِ مهربان ام .

 

به شکل ِ عجیبی خواشحال ام برای ملودی ای که نوشته بودی .

دقیقن تکمیل کننده ی هارمونی هاست .

خیلی جالب است که ملودی را از درجه ی سوم شروع کردی این هم دست ات را برای مد گردی باز می گذارد هم نشان دهنده ی مد ِ گام است .

به شکل ِ عجیبی تحت ِ تاثیر ِ ریتم هستی که باعث می شود ملودی ات در ریتم هارمونی پنهان شود .

چون اینجا ملودی ات زیباست و خوب شنیده می شود دلیل نمی شود تو همیشه بتوانی و این شانس را بیاوری که ملودی ات خوب شنیده شود !

مراقب باش تحت ِ تاثیر ِ ریتم قرار نگیری .

نکته ی بعد سکوئنس است . یعنی تکرار ِ یک ایده به شکل های مختلف و در جاهای مختلف . در یک پارت ِ 13 میزانی ایده ای که در اولین میزان

نوشته ای را هفت بار تکرار می کنی به شکل های مختلف در جاهای مختلف . این خیلی خیلی خیلی زیاد است .

حساب کن که اگر بخواهی با این ایده یک قطعه ی 4 دقیقه ای بنویسیم چند بار می خواهد تکرار شود ؟

پس مورد ِ بعد زیاد بودن ِ سکوئنس های ات است .

انتقال ِ ملودی به اکتاو ِ پایین حرکتی واقعن زیرکانه و از روی خردمندی ات در آهنگسازی ست که جای تقدیر دارد .

و از ان خوب تر جواب هایی ست که در اکتاو ِ بالا تر به آن داده می شود . این تنوع واقعن عالی ست .

که باعث شده سکوئنس های زیاد ات به چشم نیاید !

از این دو حرکت بهتر و جالب تر یکی شدن ِ دو خط ِ ملودی ات در انتهای میزان هشت و ابتدای میزان ِ نهم است .

در میزان ِ اول که سی را بکار نوشته ای بهترین حرکت زیباترین حرکت و آکادمیک ترین حرکت است .

حرکت ِ کروماتیک ات در ضرب ِ آخر ِ میزان دوم خیلی عالی ست .

میزان های نهم دهم و یازدهم جسارت و اعتماد به نفس ِ بالای تو را در ملودی نوشتن نشان می دهد

که خود ام هم ترسیده ام دیگران را نمی دانم !!!

میزان ِ دوازدهم که پایانی بر قطعه است ، کلاسیک ترین و آکاددمیک ترین و ( بتهوونی ) ترین روش برای پایان ِ یک قطعه است !

از یک جهت خوب است و از یک جهت خطرناک چون شمشیری دو لبه است . که اگر فقط یک نت را اشتباه بنویسی

کل ِ قضیه نابود می شود .

به شکل ِ کلی ملودی نویسی ات خوب است .

تحت ِ تاثیر ِ ریتم قرار می گیری که خوب نیست

سکوئنس های زیادی داری که نباید زیاد باشد ( اگر کلن نباشد که خیلی بهتر است )

گردش در فضا های ملودیک را خوب می شناسی که عالی ست و باعث ِ حسادت ِ من هم چنین !

( مانند ِ میزان های هفتم / نهم / دهم / یازدهم )

این که نقطه ی اوج ات را فقط یک بار تکرار کردی خیلی خوب است .

پیوسته بودن ِ خط ِ ملودی ات خوب است

کم از پرش استفاده کرده ای که ان هم برای تنوع خوب است .

سعی کن در ملودی و هارمونی پرش هایی که به کار می بری کوچک تر از ششم ِ کوچک باشد .

در میزان ِ نهم پرش از سی بمل به سل ششم ِ بزرگ است که خیلی خطرناک است نوشته نشود بهتر است .

به هر حال تمرین است . قطعه و موزیک ِ شخصی که نیست !

پس در تمرین های بعدی باید این نکات را در نظر بگیریم .

چون انتظار ام را بسیار بالا بردی .

برادر شادی و آرامش است که برای تو می خواهم .

ارادتمند ات .

پی نوشت :

برادر یاد ام رفت به حرکت ِ کروماتیکی که در میزان یازدهم

در دست ِ چپ ِ هارمونی ها ایجاد کرده ای اشاره کنم .

خیلی خوب است . سپاس از لطف و هوشمندی ات .

شاد باش همواره .

ویرایش شده توسط Roshan.J

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

خدمت شما اقای روشن/ فقط باید بگم یکی دو جا امکان داره توالی ها نت و دیرند نامیزون باشه چون کاملا با اکوردها ارتباط برقرار نکردم ( به خاطر وقت وقت کم)/ببخشید اگه نتونستم نتهارو درست ادا کنم

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

خواهش می کنم برادر .

من هم نحوه ی برخورد ِ لحظه ای و آنی ِ شما را با یک تمرین بیشتر می پسندم تا این که بعد از یک ماه به آن جواب بدهید !

خب زمان ِ زیادی ست و می توان کار های زیادی برای تمرین انجم داد . تاثیر ِ بیشتر در برخورد های اورژانسی با یک موقعیت است

وگرنه در آرامش همه می توانند خوب باشند .

اما در مورد تمرین . . .

جالب است که برادر شما هم از درجه ی سوم شروع کرده اید .

این نشان می دهد که تحت ِ تاثیر ِ مد ِ گام هستید نه خود ِ گام . یعنی به مینور یا ماژور بودن بیشتر توجه دارید

تا شرایط و موضوعات دیگر . البته گاهی خوب است و گاهی ممکن است به ضرر ِ خلق ِ ایده های بهتر باشد .

خوش ام می آید که به پیوسته بودن ِ خط ِ ملودی بسیار توجه کرده ای . با این وجود که تاکید ات بر پیوسته بودن ِ خط ِ ملودی بود

اما کمی پرش در ان زیاد است به خصوص پرش های سوم و چهارم .

که هفت پرش ِ سوم داری و سه پرش ِ چهارم و سه پرش ِ ششم . اما یک جا از پرش برای تنوع و یک ( ایست / تکیه گاه ِ هارمونیک )

استفاده کرده ای . نت ِ سل در ضرب ِ اول ِ میزان ِ دوم .

عمومن این نت ها جنبه ی تکیه گاه در ملودی و یک محوریت ِ هارمونیک دارند که اگر تکرار نشنوند تاثیری حیرت انگیز

بر شنونده می گذارند . ( مانند ِ همین تمرین ات )

می دانی ؟ تو به شکل ِ سنکوپ وار و در ضد ِ ضرب جواب هارمونی را با ملودی ات داده ای .

خب توضیحی لازم است : این نشان می دهد ریتم را در نظر داری اما برای مقابله با آن تصمیم به ضد ِ ضرب نویسی

گرفته ای . حالا چه آگاهانه باشد چه نا خود آگاه ، به شکل ِ تاثیر گذاری عالی ست . این کار یعنی ضد ِ ضرب نویسی در ملودی

واقعن عالی ست . اگر زیاد تکرار نشود و از تاثیر گذار بودن اش سوء استفاده نشود .

گفتیم که استفاده از آرپژ در ملودی زیاد خوب نیست ( یا آکورد در ملودی به شکل های مختلف )

کاری که در میزان ِ هفتم انجام داده ای . برای سل مینور هفت ، نت های همان آکورد را به اضافه ی یک نت ِ می بمل

نوشته ای .

خب این که فقط یک بار این کار را کردی جای اعتراض نمی گذارد . اما یاد آوری کردم که یک وقت آن را زیاد در ملودی تکرار نکنی .

پرلود که نمی نویسیم ! ملودی است .

نقطه ی اوج ات را یک بار نوشته ای این خیلی خوب است ولی دقت کن که دو بار تا نزدیک اش رفته ای

اول سی بمل بعد سی بکار بعد خود ِ نت ِ دو .

این روند ِ صعودی ِ اشاره و رسیدن به قله ی ملودی نمی تواند روشی همیشگی و مطمئن و بی خطر باشد .

خطر ِ تکرار ، یک نواختی ، انتظار ِ ناخوشایند ِ شنونده آن را تهدید می کند .

می توانستی به جای این که در میزان ِ یازدهم کار را برای ملودی تمام کنی در میزان های 12 و 13 نیز به کمک ِ هارمونی بیایی

و با حرکاتی کروماتیک و ( گام وار ) بر حل ِ تنالیته به آن کمک کنی .

این کار بر ملودی ات نیز تاثیر ِ مثبت می گذارد .

به شکل کلی پس باید بگویم :

ملودی نویسی ات خوب است .

ریتم شناسی ات در ملودی و قدرت ِ ضد ِ ضرب نویسی ات عالی ست .

پرش در ملودی زیاد است که طبیعتن زیاد خوب نیست .

خطر ِ آرپژ نویسی ملودی ات را تهدید می کند مراقب باش لطفن .

و همین طور ملودی را در انتهای قطعه نصفه کاره رها نکن و به هارمونی کمک کن تا کار اش را تمام کند .

کاملن در چهار چوب ِ گام نوشتن هیمشه خوب نیست . باعث ِ یک نواخت شدن ِ ملودی می شود

حتمن از حرکات ِ کروماتیک استفاده کن اما اغراق و زیاده روی نکن که ملودی ، گام را به هم بزند یا راه اش از آن جدا شود .

پس برای تمرین ِ بعد باید به این نکات توجه کنیم تا بتوانیم بهتر کار کنیم .

سپاس از مهربانی ات برادر .

پی نوشت :

برادر سعی کن ذهن و گوش ِ موسیقایی ات با هارمونی ارتباط برقرار کند نه احساس و قلب ات .

در دانشگاه وقتی وارد ِ کلاس درس می شوی استاد قلب ات را نمی خواهد چون درس و تمرین است با هوش و قدرت ِ تو کار دارد .

 

همواره شادی ات را می خواهم .

ارادتمند ات .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Violinist    159,020

مدیر بـازنشسته

مرسي روشن عزيزم، بابت نقطه نظراتت و لطف فراواني كه نسبت به من داري .

سکوئنس زياد رو قبول دارم . ولي چون از ايده ي خودم خوشم اومد و دوس داشتم اين ايده رو با نت هاي ديگه اي هم امتحان كنم، بناربراين در استفاده ازش افراط كردم !

ميدونم، دليلم قانع كننده نيست ! ولي قطعا اگه تايم كار بالاتر ميرفت به هيچ عنوان دوباره از اين ايده استفاده نميكردم و همونطور كه مشاهده كردي، از ميزان 9 به بعد كلا اين ايده رو بوسيدم گذاشتم كنار !

نت هاي كروماتيك ، بكار و نت هاي بالارونده و سريع، از خصوصيات بارز من در ملودي نويسي هستش كه شما هم بدرستي و زيركي متوجه اش شدي .

در مورد پرش هم بگم كه به شدت به پرش علاقه دارم و پرش هاي اصولي خيلي منو تحت تاثير قرار ميده و با احساساتم بازي ميكنه .

و همچنين كاملا حواسم بود كه از توالي نت هام آكورد تشكيل نشه .

در ضمن با اجازه ات هارموني رو در ميزان دوم دستخوش تغيير كردم و اكورد مي بمل ماژور رو جايگزين سي مينور كردم .

در هرصورت در پوست خودم نميگنجم از اينكه كارم تقريبا به تاييد هنرمندي چون شما رسيده .

موفق و سربلند باشي .

 

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
laminor    15,648

کاربر سایت

خواهش می کنم برادر .

من هم نحوه ی برخورد ِ لحظه ای و آنی ِ شما را با یک تمرین بیشتر می پسندم تا این که بعد از یک ماه به آن جواب بدهید !

خب زمان ِ زیادی ست و می توان کار های زیادی برای تمرین انجم داد . تاثیر ِ بیشتر در برخورد های اورژانسی با یک موقعیت است

وگرنه در آرامش همه می توانند خوب باشند .

اما در مورد تمرین . . .

جالب است که برادر شما هم از درجه ی سوم شروع کرده اید .

این نشان می دهد که تحت ِ تاثیر ِ مد ِ گام هستید نه خود ِ گام . یعنی به مینور یا ماژور بودن بیشتر توجه دارید

تا شرایط و موضوعات دیگر . البته گاهی خوب است و گاهی ممکن است به ضرر ِ خلق ِ ایده های بهتر باشد .

خوش ام می آید که به پیوسته بودن ِ خط ِ ملودی بسیار توجه کرده ای . با این وجود که تاکید ات بر پیوسته بودن ِ خط ِ ملودی بود

اما کمی پرش در ان زیاد است به خصوص پرش های سوم و چهارم .

که هفت پرش ِ سوم داری و سه پرش ِ چهارم و سه پرش ِ ششم . اما یک جا از پرش برای تنوع و یک ( ایست / تکیه گاه ِ هارمونیک )

استفاده کرده ای . نت ِ سل در ضرب ِ اول ِ میزان ِ دوم .

عمومن این نت ها جنبه ی تکیه گاه در ملودی و یک محوریت ِ هارمونیک دارند که اگر تکرار نشنوند تاثیری حیرت انگیز

بر شنونده می گذارند . ( مانند ِ همین تمرین ات )

می دانی ؟ تو به شکل ِ سنکوپ وار و در ضد ِ ضرب جواب هارمونی را با ملودی ات داده ای .

خب توضیحی لازم است : این نشان می دهد ریتم را در نظر داری اما برای مقابله با آن تصمیم به ضد ِ ضرب نویسی

گرفته ای . حالا چه آگاهانه باشد چه نا خود آگاه ، به شکل ِ تاثیر گذاری عالی ست . این کار یعنی ضد ِ ضرب نویسی در ملودی

واقعن عالی ست . اگر زیاد تکرار نشود و از تاثیر گذار بودن اش سوء استفاده نشود .

گفتیم که استفاده از آرپژ در ملودی زیاد خوب نیست ( یا آکورد در ملودی به شکل های مختلف )

کاری که در میزان ِ هفتم انجام داده ای . برای سل مینور هفت ، نت های همان آکورد را به اضافه ی یک نت ِ می بمل

نوشته ای .

خب این که فقط یک بار این کار را کردی جای اعتراض نمی گذارد . اما یاد آوری کردم که یک وقت آن را زیاد در ملودی تکرار نکنی .

پرلود که نمی نویسیم ! ملودی است .

نقطه ی اوج ات را یک بار نوشته ای این خیلی خوب است ولی دقت کن که دو بار تا نزدیک اش رفته ای

اول سی بمل بعد سی بکار بعد خود ِ نت ِ دو .

این روند ِ صعودی ِ اشاره و رسیدن به قله ی ملودی نمی تواند روشی همیشگی و مطمئن و بی خطر باشد .

خطر ِ تکرار ، یک نواختی ، انتظار ِ ناخوشایند ِ شنونده آن را تهدید می کند .

می توانستی به جای این که در میزان ِ یازدهم کار را برای ملودی تمام کنی در میزان های 12 و 13 نیز به کمک ِ هارمونی بیایی

و با حرکاتی کروماتیک و ( گام وار ) بر حل ِ تنالیته به آن کمک کنی .

این کار بر ملودی ات نیز تاثیر ِ مثبت می گذارد .

به شکل کلی پس باید بگویم :

ملودی نویسی ات خوب است .

ریتم شناسی ات در ملودی و قدرت ِ ضد ِ ضرب نویسی ات عالی ست .

پرش در ملودی زیاد است که طبیعتن زیاد خوب نیست .

خطر ِ آرپژ نویسی ملودی ات را تهدید می کند مراقب باش لطفن .

و همین طور ملودی را در انتهای قطعه نصفه کاره رها نکن و به هارمونی کمک کن تا کار اش را تمام کند .

کاملن در چهار چوب ِ گام نوشتن هیمشه خوب نیست . باعث ِ یک نواخت شدن ِ ملودی می شود

حتمن از حرکات ِ کروماتیک استفاده کن اما اغراق و زیاده روی نکن که ملودی ، گام را به هم بزند یا راه اش از آن جدا شود .

پس برای تمرین ِ بعد باید به این نکات توجه کنیم تا بتوانیم بهتر کار کنیم .

سپاس از مهربانی ات برادر .

پی نوشت :

برادر سعی کن ذهن و گوش ِ موسیقایی ات با هارمونی ارتباط برقرار کند نه احساس و قلب ات .

در دانشگاه وقتی وارد ِ کلاس درس می شوی استاد قلب ات را نمی خواهد چون درس و تمرین است با هوش و قدرت ِ تو کار دارد .

 

همواره شادی ات را می خواهم .

ارادتمند ات .

سلام/ خسته نباشید / دقیقا فکر منو خوندید و دقیقا اشتباهاتی که مدنظرم بود گفتین!!!!/ تمام ضد ضربها رعایت شده و کاملا ضرب مد نظرم بود میزان9 و 10 علاوه بر اینکه ضد ضرب بود نت بعد تریپلت بود همینطور که فرمودید/ حق با شماست من دوبار ملودی نزدیک به اتمام بردم که باعث شد ملودی از هدف خودشو کمی فاصله بگیره و گیج بزنه./ نت سل چند بار با دقت گوش دادم اولین بار به نظرم درست نیومد به خاطر پرشی که گفتید چندبار که شنیدم به نظرم مشکلی نبود.چون بعد اینکه نت سل میشنویم انتظار یه فضای دیگه میره/میزان اخر هم درست فرمودید

خوشحالم که استادی مثل شما در این سایت هست.8.gif/ وقتی تمام افکارمو خوندید حیرت زده شدم!!!!/ لطفا این تاپیک ادامه بدید من شدیدا مشتاق هستم

سپاس دوست عزیز:flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Violinist    159,020

مدیر بـازنشسته

دوستان و کاربران گرامی ، شدیدا توصیه میکنم سورسی که جناب روشن در پست اول ارسال کردن رو دانلود کنین و بر روی آکوردهایی که ایشون درج کردن ملودی نویسی انجام بدین تا از فرمایشات و توصیه های ایشون بی نصیب نمونین .

واقعا حیفه اگه بخواین این تمرین رو از دست بدین .

حالا که جناب روشن زحمت کشیدن و وقت شریفشون رو در اختیار ما گذاشتن ، بهتره که از این تمرین و همچنین توصیه های ارزشمند ایشون نهایت استفاده رو ببرین .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

سپاس از دوستان ِ مهربان و بخشنده ام که به این حقیر لطف ِ فراوانی داشته اند .

هر کاری بتوانم انجام می دهم به هر حال وظیفه ام است . .

 

اما تمرین ِ بعد کمی سخت تر است ! با این که زمان اش کمتر و فقط 5 میزان است

اما این جا نشان می دهید که از درس ِ قبل و نکات ِ کلیدی اش چه فرا گرفته اید !

یک هارمونی ِ ( ملودی / ریتمیک ) برای پیانو نوشته شده

که دارای ملودی ِ پنهان و هارمونی ِ به شدت بسته ای ست

که اجازه ِ نفوذ ِ هر ملودی ای را به درون ِ خود اش نمی دهد .

دوستانی که درس ِ قبل را فرا گرفته باشند . باید برای این هارمونی

یک ملودی برای سازی دیگر بنویسند . مانند ِ ویولن یا فلوت یا هر سازی که

شبیه ِ پیانو نباشد به خصوص گیتار !

زمان ِ زیادی هم ندارد پس باید در پنج میزان همه چیز را فشرده بیان کنید .

علت و تاثیرات ِ این تمرین :

با ملودی ِ پنهان آشنا می شوید

با هارمونی های بسته آَشنا می شوید .

نحوه ی نوشتن ِ ملودی برای این نوع هارمونی را فرا می گیرید .

نیاز به دانش ِ ارکستراسیون نیز به شما یاری رسان است .

آکورد ها بسیار دیسونانس نوشته شده اند تا قدرت و نحوه ی برخورد ِ شما با این فضا نشان داده شود .

زمان ِ کم ِ تمرین باعث می شود شما به مهم ترین اجزای ملودی توجه کنید و از اضافه گویی پرهیز کنید .

و بسیاری نکات ِ دیگر که در تمرین ِ عملی با آن روبرو خواهید شد .

توضیح : این که در نرم افزار اف ال استودیو و ساز ِ آکوستیک پیانو نوشته شده .

تمرین حتمن باید در پیانو باشد ( حالا هر وی اس تی ای که شد ایراد ندارد اما حتمن پیانو باشد )

جواب ِ تمرین باید در سازهایی مانند ِ فلوت و ویولن و غیره ( به جز گیتار )

شاد باشید .

ارادتمند .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Violinist    159,020

مدیر بـازنشسته

سلام و دورد خدمت روشن عزيزم .

تمرين دوم در عين هارمونيك بودن شديدا ملوديك بود و اين كارو يخورده سخت تر ميكرد براي اينكه ملودي بنده شنيده بشه و گم نشه !

و همچينن ملودي رو از درجه اول گام شروع كردم كه اين روش هم سختي هاي خاص خودشو داره !

تمامه سعي ام اين بود كه مشكلات تمرين قبلي رو تكرار نكنم .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
laminor    15,648

کاربر سایت

سلام خدمت دوست عزیزم / سعی کردم اشتباهات قبل تکرار نکنم/برای ویولن خط ملودی نوشتم

خدمت شما: لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

سلام و دورد خدمت روشن عزيزم .

تمرين دوم در عين هارمونيك بودن شديدا ملوديك بود و اين كارو يخورده سخت تر ميكرد براي اينكه ملودي بنده شنيده بشه و گم نشه !

و همچينن ملودي رو از درجه اول گام شروع كردم كه اين روش هم سختي هاي خاص خودشو داره !

تمامه سعي ام اين بود كه مشكلات تمرين قبلي رو تكرار نكنم .

 

خیلی هم عالی بود برادر .

من جمله تغییرِ میزان ِ چهارم ِ تمرین با اضافه کردن ِ فاصله ی سوم به بخش ِ سوپرانو !

و هم چنین تغییرِ میزان ِ پنجم و اضافه شدن ِ میزان ِ ششم با فاصله ی دوم ِ بزرگ ! ( دو / ر ! )

خب می بینم که علاقه ی خاصی به تغییر ِ تمرین داری ! خوب است برادر جان خوب است .

 

این که اجازه دادی ملودی در ضرب ِ ضعیف ِ میزان شروع شود خیلی خوب است

چون هارمونی ِ شروع کننده بسیار غنی بود اگر چیزی اضافه می شد ممکن بود و شاید گوش آزار می شد .

انتخاب ِ صدای ترومپت آن را بسیار شبیه ِ کار های جز و بلوز می کند به خصوص ِ با آن حرکات ِ کروماتیک ات .

 

در میزان ِ دوم ضرب ِ آخر نت ِ دو لا چنگ ِ آخر که آن را لا بکار نوشته ای خوب نیست چون در تضاد با آکورد و

فضای هارمونیک ِ آن لحظه است . به خصوص که از یک طرف سی بمل و از طرف ِ دیگر سل نیز وجود دارد

که ترکیب ِ این ها با لا بکار بد صدا می دهد که با توجه به عدم ِ تکرار ِ این حرکت آن را باید اشتباه ِ ملودی نویسی دانست .

در نیمه ی دوم ِ ضرب ِ دوم ِ میزان ِ سوم بهتر است به جای دو / ر از نت های سی بمل / دو استفاده می کردی .

چون فاصله ی نت هایی که در ملودی نوشته ای گسترده تر از فاصله ی مورد ِ نیاز در هارمونی است .

و از ( کادر ِ هارمونیک ) خارج می شود که خوب صدا نمی دهد .

در میزان ِ چهارم که یک باره خود ات را راحت کرده ای و همه ی آن را سکوئنس نوشته ای !

یعنی در یک میزان ، 4 سکوئنس !

فکر می کنی خوب است ؟

این که با فضای آهنگ در تضاد نباشد دلیل نمی شود تو همان را بنویسی !

ذهن و قدرت ِ ملودی نویسی ات را به کار بگیر و چیزی به جز سکوئنس بنویس .

تضاد ِ ریتمیکی که بین بخش ِ ملودی و تمرین ِ نوشته شده ایجاد کرده ای خیلی خوب است .

خیلی خیلی خوب است که وقتی ریتم پر تنش است ملودی آرام است و وقتی ریتم آرام است ملودی پر نش .

این کار را از یک نواختی نجات می دهد . آفرین برادر خیلی خوب بود .

این که پرش در ملودی ات زیاد است توجیهی از نظر ِ ارکستراسیون دارد که باید آن را بگویم

اصولن ساز ِ ترومپت و ساز های بادی برنجی از گروه سازه های هارمونیکی هستند که در یک وضعیت ِ مشخص

می توانند به غیر از نت ِ اصلی ، هارمونیک های آن به فاصله ی سوم پنجم و اکتاو را نیز اجرا کنند .

با تغییر در شدت ِ نفسی که به ساز وارد می کنند . یعنی اگر وضعیت ِ نت ِ دو را داشته باشند می توانند

نت های می سل و دو ی اکتاو و همین طور تا بالا را نیز اجرا کنند .

در نتیجه ذات ِ این ساز ها با پرش راحت تر است تا با پیوستگی .

اگر دلیل ِ این که ملودی را با پرش نوشته ای این باشد خوب دلیل ات قانع کننده است .

اما اگر دلیل ِ دیگری دارد باید آن را توضیح بدهی چون پرش زیاد در ملودی خوب نیست

فرض کن این ملودی را ارکستر ِ زهی اجرا کند . تکلیف چیست دقیقن با این همه پرش ؟!

در ضرب ِ دوم ِ میزان ِ پنجم حرکت کروماتیک ِ فا / فا دیز / سل خیلی خوب و است و خوش صدا و مورد نیاز ِ آن فضا .

اما اگر از لحاظ ارکستراسیون آن را بررسی کنیم اشتباهی عظیم رخ داده

که ترومپت نمی تواند این حرکت را اجرا کند آن هم با آن سرعت .

چون باید دست ِ کم چهار وضعیت ِ هارمونیک عوض کند تا به اجرای فا به فا دیز برسد

و بعد از آن دو وضعیت نیز تا نت ِ سل دارد .

این خیلی زمان ِ زیادی می خواهد . البته شاید سینت سایزر و نرم افزار مشکلی نداشته باشند

ولی نوازنده آن را به سختی اجرا می کند !

 

خب نتیجه این شد که

شروع ات در قسمت ِ ضعیف ِ میزان خیلی خوب بود .

تضاد ِ ریتمیک ات بین ِ ملودی و تمرین خیلی خیلی خوب است .

دوباره سکوئنس داری برادر خوب نیست !

لا بکار که در میزان ِ دوم دو لا چنگ ِ آخر است خوب صدا نمی دهد .

نه اینکه دیسونانسی بر ملودی باشد ، بلکه بیشتر حالت ِ اشتباه ِ ملودی نویسی را دارد تا یک دیسونانس ِ عمدی .

انتخاب ِ ساز ات برای اجرای آن ملودی خیلی خوب بود

اما متاسفانه محدودیت های اجرایی برای ان ملودی دارد البته در حالت ِ واقعی و زنده نه با نرم افزار !

پایانی که برای بخش ِ تمرین نوشته ای خیلی خوب است ! آفرین .

پس برای تمرین ِ بعد باید به این ها توجه کنیم تا بهتر از این باشیم .

سپاس از مهر ات برادر

همواره شاد باش

ارادتمند ات .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

دوست عزیز خدمت شما/ فایل پیوست شد.

 

برادر جان سپاس از لطف ات و ببخشید که نتوانستم لینک ِ قبلی را دانلود کنم .

 

برادر این ملودی خیلی خیلی متفاوت از هارمونی ست . یعنی شنونده به هیچ روی نمی تواند همز مان بر روی هر دو تمرکز کند .

میزان ِ اول ات و آن فا دیزی که آوردی واقعن شاهکار است اما بعد از آن به واسطه ی همین حرکات ِ کروماتیک

خط و سیر ِ طبیعی ِ ملودی را از دست داده ای و ملودی مسیر اش کلن عوض می شود .

به خودی ِ خود ملودی و ایده ی خوبی ست . اما راه اش از هارمونی حداست و معلوم است که آهنگساز به زور خواسته است

یک ملودی بر روی آن بگذارد .

حرکت ِ کروماتیک ات درانتهای میزان ِ اول و میانه ی میزان ِ سوم خیلی خوب است .

در میزان ِ دوم با اینکه هارمونی می بمل اجرا می کند ولی تو می بکار نوشته ای .

دل و جرات ِ تو مرا هم شرمنده کرد برادر ! نکته اش آنجاست که صدای خوبی هم از آن گرفته ای !

اما نمی توانم این حرکت را خوب بدانم چون آن قدر حرکت ِ مطمئن و قدرتمندی نیست که همیشه بتوان از آن نتیجه ی قابل ِ قبول گرفت .

پس بهتر است از نوشتن ِ نت های با اختلاف ِ نیم پرده ای خود داری کنید .

مثلن دوست ِ عزیز ِ ما ویولونیست نیز هم زمان با سی بمل ، لا نوشته بود که آن هم نتیجه ی خوبی در بر نداشت .

پس مراقب باشید در ملودی نسبت به هارمونی فاصله ی دوم ِ کوچک ایجاد نشود چون خیلی خیلی بد صدا می دهد .

از میانه ی میزان ِ دوم و میزان سوم با هم و میزان ِ چهارم تنها به شکل ِ کلی سکوئنس هستند .

و من گفتم که از نوشتن ِ سکودنس جدّن خودداری کنید باز اگر 20 میزان بود یک چیزی

اما این فقط پنج میزان است که شما دو میزان و نصفی را سکوئنس نوشته اید !

پس ملودی و ایده اش کجا قرار می گیرند ؟

پرش ِ اکتاو در میزان ِ اخر خوب بود . و هم چنین حرکت ِ پایان دهنده ی ملودی ات .

اما چرا یک نت ِ سی بکار که روی نت ِ دو حل شود در ملودی ننوشته ای که تنالیته را تثبیت کنی ؟

پس من و شنونده با این همه حرکات ِ کروماتیک در ملودی ات از کجا بفهمیم این چه گامی ست ؟

با آن فا دیز که آورده ای من اگر پارتیتور را نبینم احساس می کنم میخواهی بر روی سل مینور تثبیت بشوی .

اما روند ِ طبیعی اش را نیز طی نکرده ای و به لا بمل رفته ای !

خب حرکات ِ کروماتیک ات با زیاده روی همراه شده که من در تمرین ِ قبل گفته بودم

آن را به کار ببر و لی اغراق نکن تا مسیر ِ ملودی عوض نشود .

اما این جا دیدیم که با اغراق ملودی راه اش را عوض کرد .

 

در کل این ایده ، ایده ی خوبی ست اما به این فضا نمی خورد .

حرکات ِ کروماتیک ات زیاد است .اما با این وجود چند مورد اش خیلی خوب بودند .

پرش ِ اکتاو ات خوب بود در پایان ِ ملودی .

سکوئنس ات بسیار بسیار زیاد است برای فقط 5 میزان .

 

خب بهتر است به این نکات توجه کنیم تا نتیجه ی بهتری بگیریم .

 

اما . . . .

نکته ی آموزشی و مهم درباره این تمرین . . .

 

سکوت !!!

 

اصلن نیازی نبود برای این هارمونی ملودی بنویسید !

سکوت می کردید بهتر بود چون این هارمونی به شکل ِ ذاتی و پنهان دارای ملودی است

و اگر قرار بود چیزی بنویسید باید با قوانین ِ کنترپوان به آن رجوع می کردید .

که باز هم نیازی نیست .

در این تمرین هدف ام این بود که شما با سکوت نیز در ملودی نویسی آشنا شوید .

وقتی یک آکورد خیلی دیسوناننس است و این فضا را خود اش رفته رفته حل می کند

نیازی به اضافه کردن ِ چیزی نیست . باز هم تمرین را به تنهایی گوش کنید .

ایا نیازی به اضافه شدن ِ ملودی هست ؟

اگر خوب بررسی شود می بینم خیر نیازی نیست !

ملودی نوشتن برای اکورد های سه صدایی بسیار راحت تر از آکورد های چهار صدایی با فاصله ی هفتم است

در نتیجه شما باید سکوت در ملودی را نیز فرا بگیرید تا کار را از آن چه هست بد تر اش نکنید !

قرار نیست همیشه ملودی نوشته شود .

گاهی باید ( سکوت نیز شنیده شود )

 

سپاس از مهرات برادر .

همواره شاد باشی .

ارادتمند ات .

 

پی نوشت : در تمرین ِ بعد سعی می کنم فضایی متفاوت تر را به کار بگیرم

تا همه چیز در آن به چالش کشیده شود .

از جمله توانایی ِ شما در نوشتن ِ حرکات ِ کروماتیک .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
laminor    15,648

کاربر سایت

 

اما . . . .

نکته ی آموزشی و مهم درباره این تمرین . . .

 

سکوت !!!

 

اصلن نیازی نبود برای این هارمونی ملودی بنویسید !

سکوت می کردید بهتر بود چون این هارمونی به شکل ِ ذاتی و پنهان دارای ملودی است

و اگر قرار بود چیزی بنویسید باید با قوانین ِ کنترپوان به آن رجوع می کردید .

که باز هم نیازی نیست .

در این تمرین هدف ام این بود که شما با سکوت نیز در ملودی نویسی آشنا شوید .

وقتی یک آکورد خیلی دیسوناننس است و این فضا را خود اش رفته رفته حل می کند

نیازی به اضافه کردن ِ چیزی نیست . باز هم تمرین را به تنهایی گوش کنید .

ایا نیازی به اضافه شدن ِ ملودی هست ؟

اگر خوب بررسی شود می بینم خیر نیازی نیست !

ملودی نوشتن برای اکورد های سه صدایی بسیار راحت تر از آکورد های چهار صدایی با فاصله ی هفتم است

در نتیجه شما باید سکوت در ملودی را نیز فرا بگیرید تا کار را از آن چه هست بد تر اش نکنید !

قرار نیست همیشه ملودی نوشته شود .

گاهی باید ( سکوت نیز شنیده شود )

 

سپاس از مهرات برادر .

همواره شاد باشی .

ارادتمند ات .

 

پی نوشت : در تمرین ِ بعد سعی می کنم فضایی متفاوت تر را به کار بگیرم

تا همه چیز در آن به چالش کشیده شود .

از جمله توانایی ِ شما در نوشتن ِ حرکات ِ کروماتیک .

سپاس از لطفت دوست عزیز/حرفتون کاملا صحیح. پیانو تنها داره ملودی میزنه و فضای کار مشخص میکنه اتفاقا متوجه این قضیه بودم.ملودی استرینگ روند خودشو تا اخر داره(چندین بار گوش کردم به روند ملودی ولی در روند ملودی مشکلی ندیدم. لطفا بیشتر در این باره راهنماییم کنید) اما همینطور که فرمودید از یه قسمت به بعد از هارمونی و فضاش جدا میشه. نت فا دیز و ساخت فضا واسه شروع از قصد بوده یه طور که خواستم فضارو با حالتی جز مانند بزنم بعد تغییر بدم که همین کارو انجام دادم. به نظرم با تغییر چندتا اکورد میشه هارمونی سمت ملودی برد! نظرتون چیه؟/هشت نیم پرده در دو میزان اجرا کردم اما نهایت سعیم این بود که ملودی با این حرکات کروماتیک از هم نپاشه همینطور که گفتید زیاده روی بود/ نکاتی که گفتید در تمرین بعد حتما مد نظر قرار میدم

از این لطف بزرگی که در حق من و دیگر دوستان انجام میدهید سپاسگزارم:flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
mohsen_f_206    23,813

کاربر سایت

چندی پیش با دوستان ِ بسیاری در مورد ِ آکورد ها صحبت می کردم

که همگی به نوعی میلی برای به کار بردن اش نداشتند .

که هر کدام هم دلیلی داشته اند حتمن .

بد صدا بودن این آکورد به علت ِ فاصله ی هفتم .

نا آشنا بودن با آکورد ها و تئوری ِ آن ها و نحوه ی حل ِ آکورد های هفت .

و شاید هم ترس از فضای دیسونانس در قطعه .

و فی الواقع دلایلی بیشتر از این نیز بود که نیازی به گفتن ِ آن ها نیست .

تصمیم گرفتم یک ( تاپیک ) ایجاد کنم و در هر فرصت ِ مناسبی که توانستم

یک تمرین بر مبنای آکورد های هفتم بنویسم تا دوستان برای اش ملودی بنویسند .

رفته رفته به این تمرین ها اضافه شده و گام های بیشتری را مرور خواهیم کرد .

و همین طور آکورد های نهم و یازدهم

و اگر نفسی ماند به سیزدهم و پانزدهم نیز نگاهی خواهیم داشت .

تاکید کنم که در این تمارین به هیچ وجه قصد آموزش ِ هارمونی و آکورد ها را نداریم

چون نه فرصت اش هست و نه در توان ِ ما برای شکافتن ِ این مبحث ِ عظیم .

و پیشنهاد ام بر این است دوستانی که با علم ِ تئوری و هارمونی آشنا هستند

این تمارین را حل کنند .

دوستانی که با هارمونی آشنا نیستند نیز می توانند با آن برخوردی سلیقه ای

و کاملن شخصی داشته باشند اما دقت کنند که کمتر کسی به خود اش اجازه می دهد

وقتی شنا بلد نیست به قسمت ِ هشت متری ِ استخر برود !

پس مراقب باشید این تمرین ها ذهن اتان را منحرف نکند

به فکر ِ کپی کردن از این آکورد ها در آهنگ ِ خود اتان نباشید

چون این ها جنبه ی تمرین دارند و در یک قطعه نمی توان

آن ها را بدون ِ تغییر به کار برد .

قطع ِ یقین دوستان می توانند بعد از حل ِ هر تمرین

فایل اش را در این تاپیک به اشتراک گذاشته تا دوستان نیز بررسی کنند

و اگر نکته ای بود در مورد اش توضیح دهند .

توضیحی نیز ضروری به نظر می رسد

ان هم این که این آکورد ها در نرم افزار ِ اف ال استودیو

و برای صدای پیانو در وی اس تی ِ نکسـِـز ( نکسوز ) نوشته شده اند .

چون هم خوش صدا تر است هم نرم تر و هم تاثیر اش در گوش ِ شنونده

بیشتر است که باعث می شود ذوق و قریحه ی او تحریک شده

و بتواند زیبا تر بنویسد .

نکته ای دیگر نیز این که ریتم و ترتیبی که در این تمرین

برای آکورد ها نوشته شده فقط یک پیشنهاد و یک پیش فرض است

دوستان می توانند هر ریتم و هر نوع چیدمانی را برای آکورد ها انتخاب کنند

و آن را تغییر دهند . و اگر خواستند آکوردی هم به قطعه اضافه کنند

حتمن به آکورد های قبل و بعد دقت کنند تا روند ِ کار تغییر نکند .

تاکید ِ ما در این تمارین ، نوشتن ِ ملودی های خوب

برای آکورد های بیش از سه صدا است .

پس قوانین را فراموش نکنید و با تفکر ِ زیاد اقدام به

ملودی نویسی کنید .

 

اگر سوالی پیش امد هم در توان ام باشد قطعن جواب گو خواهم بود .

همواره شاد باشید

ارادتمند .

 

سلام خدمت آقای روشن عزیز

خیلی خوشحالم که همچین بحثی رو شروع کردید، چون واقعا نیازه که از آکوردای غیر ماژور و مینور هم استفاده کنیم تا موسیقیمون از تکرار و یکنواختی در بیاد.

تا حالا توی پروژه هام از آکوردای 7 استفاده نکرده بودم و شناختی هم از این آکوردا نداشتم، این اولین باره که استفاده میکنم نمیدونم تا چه حد موفق بودم، انشالله در کنار شما و دیگر اساتید سایت بتونم از دانش و تجربتون استفاده کنم

این تمرین اول هست و چون نکسوز نصب ندارم از صدای FL Keys استفاده کردم

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
MOHSEN AKBARI    414

کاربر سایت

با سلام خدمت دوستان عزیز و با تشکر از آقای روشن به خاطر زحمتی که می کشند و با عرض پوزش نمی دونم چرا فایل من حجمش زیاد هست با FlStudio تا حالا کار نکردم این اولین بارم هست متوجه نشدم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

سلام خدمت آقای روشن عزیز

خیلی خوشحالم که همچین بحثی رو شروع کردید، چون واقعا نیازه که از آکوردای غیر ماژور و مینور هم استفاده کنیم تا موسیقیمون از تکرار و یکنواختی در بیاد.

تا حالا توی پروژه هام از آکوردای 7 استفاده نکرده بودم و شناختی هم از این آکوردا نداشتم، این اولین باره که استفاده میکنم نمیدونم تا چه حد موفق بودم، انشالله در کنار شما و دیگر اساتید سایت بتونم از دانش و تجربتون استفاده کنم

این تمرین اول هست و چون نکسوز نصب ندارم از صدای FL Keys استفاده کردم

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

عرض ِ ادب عزیز ِ دل ام .

و سپاس از لطف ات .

باید بگویم متاسفانه تمرین ِ شما قابل ِ قبول نیست .

بنده عرض کردم نوشتن ِ ملودی برای آکوردهای هفتم .

شما تمام ِ آکوردها را عوض کرده ای و تریاد نوشته و سه صدایی .

و هیچ آکورد ِ هفتی وجود ندارد .

اما ملودی ات را بررسی کرده ام .

مشکلات ِ زیادی دارد .

در سه میزان

دو میزان

چهار میزان

سه میزان

شما پشت ِ سر ِ هم سکوئنس نوشته ای و هیچ ملودی ای در کار نیست .

تکرار و تکرار و باز هم تکرار .

برادر ملودی تعریف ِ مشخصی دارد . نقطه ی اوج ات در ملودی را 2 بار تکرار کرده ای

و پنج بار تا نزدیکی اش رفته ای .

خیلی خیلی اشتباه ِ مهلکی ست در ملودی نویسی .

 

برادر می دانی آکورد ِ هفت چیست ؟ اگر ما آکوردی به شکل ِ دو / می / سل داشته باشیم

و یک نت ِ ( سی ) به این آکورد اضافه کنیم می شود آکورد هفت ( که شکل های مختلف دارد و

توضیحات ِ مختلف )

اما شما در این تمرین تمام ِ آکورد های هفت را برداشته ای به شکل ِ تریاد نوشته ای .

خب این تمرین را به هم زده و از مسیر اش دور شده .

دوباره تمرین را بنویس و تمام ِ پست هایی که از اول در این تاپیک نوشته شده را بخوان

تا هم نکات ِ آموزشی را فرا بگیری هم بدانی چه اشتباهاتی را انجام ندهی .

 

شاد باش همواره .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

با سلام خدمت دوستان عزیز و با تشکر از آقای روشن به خاطر زحمتی که می کشند و با عرض پوزش نمی دونم چرا فایل من حجمش زیاد هست با FlStudio تا حالا کار نکردم این اولین بارم هست متوجه نشدم

 

عرض ِ ادب و احترام عزیز ِ دل ام .

برای ام خیلی جالب است که تمرین ِ اول را نا نوشته به سوی تمرین ِ دوم یورش برده ای !!!

عزیز ِ دل ام قدم ِ آول تمرین ِ اول است . آن را حل کن تا مشکلات ات معلوم و برطرف شوند بعد

بتوانی برای تمرین ِ دوم جوابی بنویسی .

به دو دوست ِ عزیز ِ امان نگاه کن ، ویولونیست و لا مینور منظور ام است .

ببین با یک تمرین چه پیشرفتی در کار کرده اند ؟

خود ام هم باور ام نمی شد این دوستان این چنین ( هولناک ! ) پیشرفت کنند .

اما ملودی ات را هم بررسی کرده ام .

 

این که در ابتدای کار سکوت نوشته ای خوب است .

چون هارمونی در آغاز غنی بود و نیازی به شلوغ کاری نبود .

پرش ِ هفتم ِ مینور ات در انتهای میزان ِ اول به ابتدای میزان ِ دوم یک فاجعه ی ملودی نویسی ست ( می بمل به فا )

اصلن خوب نیست و اشتباهی مهلک است .

اما . . .

ضرب های سوم و چهارم از میزان ِ دوم و میزان ِ سوم با تنها نت ِ نوشته شده اش یعنی لا بمل ،

این همه ی چیزی بود که من نیاز داشتم و می خواستم !

یک نت ِ کشیده برای خیل ِ عظیمی از آکرود هایی که در ان میزان عوض می شوند و فقط یک نت ِ پدال می خواهند .

که تو با تنها نت ِ ممکن یعنی لا بمل بهترین کار را انجام دادی . الحق و الانصاف آفرین و تقدیر دارد برادر .

و اینکه برای اش سکوت در نظر گرفته ای و لا بمل را ادامه نداده ای تا آخر ِ میزان خیلی خیلی خوب است .

میزان ِ چهارم و پنجم ات خوب نیستند چون حالت را از ملودی نویسی به آکورد نویسی به شکل ِ آرپژ تبدیل کرده اند .

نه به خاطر ِ ملودی ات ، بلکه به خاطر ِ آکوردی که همه ی این نت ها به شکل ِ هارمونیک و ملودیک درون اش بود

و تو آن را باز نویسی کردی .

اما نت ِ فا که در ضرب ِ اول ِ میزان پنجم نوشته ای عالی ست و بهترین صدا برای آن فضا .

اما بقیه اش چه در میزان ِ چهارم و چه در میزان ِ پنجم اضافه است و نیازی به نوشتن اش نبود .

همان نت ِ فا می توانست قضیه را تمام کند .

 

پس نتیجه این شد که

پرش زیاد داری .

به خصوص پرش ِ هفتم ِ مینور که اصلن قابل ِ قبول نیست .

سکوت های خوبی داری .

دو نت ِ اصلی و کاربردی را یافته ای و نوشته ای .( که عالی ست این کار )

میزان ِ چهارم و ضرب ِ سوم ِ آن اصلن حرکت ِ خوبی نیست برای این بخش .

نیازی به نوشتن ِ نت های تند و سریع و چابک برای این ریتم هارمونی که خود اش

بسیار تنوع دارد نیست .

این که سکوئنس نداری واقعن خوب است آفرین .

اما میزان های یکم چهارم و پنجم نیاز به باز نگری دارند .

و یک نکته ی مهم . . . .

 

از تمام ِ دوستانی که علاقه مند به این تمرین ها هستند

لطفن سورس ِ این دوست ِ عزیز ِ ما را دانلود کنند

و بررسی اش کنند .

میزان ِ دوم و سوم دقیقن همان چیزی ست که باید باشد .

به نت ها و سکوت ها دقت کنید .

این یکی از بهترین جواب هاست .

( میزان ِ دوم و سوم )

 

میزان ِ سوم با نت ِ لا بمل که تا میانه ی ِ میزان ادامه دارد و بعد به واسطه ی تغییر ِ آکورد سکوت می کند ( چون ادامه ی ملودی در آکورد شنیده می شود ) یک شاهکار ِ فضا گذاری و کنتراست ِ صوتی ِ عالی بین ِ ملودی و هارمونی است .

 

سپاس از لطف و مهربانی ات برادر .

اما تمرین ها را از اول شروع کن . تا بهتر شوی .

همواره شاد باش .

ارادتمند ات .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
mohsen_f_206    23,813

کاربر سایت

سلامی دوباره خدمت استاد عزیز

من واقعا ممنونم که اینقد موشکافانه پروژه هارو بررسی میکنید

کلا ملودی رو تغییر دادم و سعی کردم تکرار خیلی کم باشه و در مورد آکوردها هم همونطور که گفته بودم شناختی از آکوردای 7 نداشتم و کار هم نکرده بودم و توی پروژه قبلی اشتباه کرده بودم و توی این پروژه به آکوردا دست نزدم

ممنون میشم اگه بازم مشکلی هست بگید تا تصحیحش کنم

به هرحال انسان تا چند بار اشتباه نکنه به موفقیت نمیرسه

ممنون:flower:

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

سلامی دوباره خدمت استاد عزیز

من واقعا ممنونم که اینقد موشکافانه پروژه هارو بررسی میکنید

کلا ملودی رو تغییر دادم و سعی کردم تکرار خیلی کم باشه و در مورد آکوردها هم همونطور که گفته بودم شناختی از آکوردای 7 نداشتم و کار هم نکرده بودم و توی پروژه قبلی اشتباه کرده بودم و توی این پروژه به آکوردا دست نزدم

ممنون میشم اگه بازم مشکلی هست بگید تا تصحیحش کنم

به هرحال انسان تا چند بار اشتباه نکنه به موفقیت نمیرسه

ممنون:flower:

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

عرض ِ ادب و احترام .

خواهش می کنم عزیز ِ دل ام .

با این کار خود ام هم یاد می گیرم و خیلی از مطالب برای ام مرور می شود .

و شکی نیست که بنده ترجیح می دهم شما با اشتباهاتی زیاد رفته رفته مسیری را طی کنید و

به کمترین میزان ِ اشتباه در ملودی نویسی برسید .

این آرزو و خواسته همه ی ماست .

و هر کاری که در توان باشد باید انجام بدهیم . فقط نکته ای که مهم است

دوستان باید درک کنند که من نمی توانم کاملن سبک و چاپلوسانه از آن ها تعریف کنم و به به چه چه راه اندازم

مجبور ام همه چیز را بگویم چه خوب چه بد .

پیشرفت و بهتر شدن هیچ وقت تعارف و قربان صدقه رفتن سر اش نمی شود .

پس از حرف ها و نکاتی که این حقیر بیان می کنم دلخور نشوید .

فقط به پیشرفت ِ خود اتان فکر کنید .

 

اما بپردازیم به ملودی ات .

خب این خیلی خیلی بهتر از قبل شد اما هنوز مشکلاتی وحشتناک گریبانگیر اش است .

بررسی ِ ملودی چندین حالت دارد که یکی روند اش در نت های گام است

و دیگری روند ِ ریتمیک اش . در قدم ِ اول بیا ریتم ِ ملودی ات را بررسی کنیم :

الگوی ریتمیک ِ ملودی ات در میزان ِ اول این است :

چنگ / چنگ / چنگ / چنگ / سیاه / سکوت

یعنی چهار نت ِ چنگ یک سیاه و یک سکوت ِ سیاه .

خب این روند ِ ریتمیک را تو در 12 میزان تکرار کرده ای

و فقط در میزان های دوم / سوم / چهارم / هفتم با کمترین تغییر که چنگ ِ دوم به سوم وصل شده است

آن را نوشته ای .

این باز هم بسیار بسیار سکوئنسی و تکراری ست . که اصلن در ملودی نویسی خوب نیست .

به جز یک میزان همه ی میزان های ات با سکوت تمام شده اند .

برادر انقدر محافظه کار و با ترس ملودی ننویس . ملودی باید شناور باشد و در بین ِ میزان ها در جریان .

اصلن به این فکر نکن که در هر میزان یک ملودی و جمله ی ملودیک را بنویسی و در همان میزان هم تمام کنی . . .

اجازه بده ملودی در گردش باشد و برای خود اش هر کجا دوست دارد برود و تمام ِ ارزش های ریتمیک را زیر ِ سوال ببرد .

نترس ، اتفاقی نخواهد افتاد .

در میزان ِ دوم پرش ات خیلی خیلی عالی ست اما تکرار ِ دوباره وسه باره اش به شکل ِ پرش چهارم بی مورد است .

و سکوئنسی ناخوشایند در بلند مدت . ان حرکت را حتمن نا دیده بگیر . قبلن هم نوشته بودم که تا می توانید از سکوئنس خود داری کنید .

در میزان ِ دوازدهم نیازی به حرکت ِ دوباره ی میزان ِیازدهم و طبعن حرکت ِ کروماتیک از نت ِ سی بکار به سی بمل نبود .

چون سی بمل گرایش به حل دارد بر روی نت ِ لا بکار .

ولی سی بکار باید روی دو حل شود .

پس در روند ِ گام ها و علامت های تغییر دهنده هم دقت کن .

همه ی دیز ها علاقه دارند که به نتِ بعد از خود حل شوند . مانند ِ فا دیز بر روی سل

و همه ی بمل ها علاقه دارند که بر روی نت ِ قبل از خود حل شوند مانند ِ سی بمل بر روی لا .

پس این نکته را هم دقت کن .

این که پله پله تا میزان چهارم به نقطه ی اوج ِ ملودی رسیدی و از ان دوباره آرام آرام برگشته ای خوب است

اما نزدیک شدن ِ دوباره به همان نقطه ی اوج در انتهای میزان ِ هفت کاری خطرناک و بی مورد است .

به آن خوب فکر کن .

نت ِ سی بکار که در میزان ِ هشتم نوشته ای عالی ست که تثبیت کننده ی گام در ملودی ست . آفرین .

 

پس نتیجه این شد که

در الگوی ریتمیک ِ ملودی ات دقت کنی و از تکرار بپرهیزی

نسبت به پرش ها در ملودی و حرکت ِ های بعد و قبل از آن دقت کنی که پرش هر چه کمتر باشد بهتر است

و اگر پرشی هم بود بعد از آن در جهت ِ مخالف پیوسته برگشتن مناسب است .

به شناور بودن ِ ملودی ات در بین ِ میزان ها فکر کنی

و برای خود ات و ملودی ات محدودیت ِ یک میزان یک میزان در نظر نگیری .

نقطه ی اوج را در یک جمله ی ملودیک تکرار نکنی .

و همیشه روند های علامت های تغییر دهنده را تا جای ممکن رعات کنی .

مگر در ماوردی خاص با دلایلی خاص که خود ات باید برای اش توجیهی قانع کننده داشته باشی .

 

پس بر روی این نکات فکر کن و باز هم برای این تمرین ملودی بنویس تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود .

 

همواره شاد باش عزیز ِ دل ام

ارادتمند .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

اما تمرین ِ بعد .

در این تمرین هارمونی ها باز تر نوشته شده اند در گام ِ فا مینور و هم چنان پر از آکورد های دیسونانس .

درست است که در این تمرین آکورد ها باز تر نوشته شده و دست ِ شما برای نوشتن ِ ملودی باز تر است ،

اما در جایی دیگر از شما اختیاراتی بیشتر گرفته شده و شما محدود تر گشته اید .

در این تمرین در قسمت ِ دوم ِ میزان و در جواب ِهارمونی جوابی ملودیک در خود ِ هارمونی داده شده .

شما باید از جهتی هارمونی را در نظر بگیرید و از یک جهت نیز جواب های هارمونی که به شکل ِملودیک همراهی اش می کند .

همان طور که قبلن اشاره کردم در این تمرین توانانیی های کروماتیک نویسی ِ شما نیز سنجیده می شود .

با توجه به نکاتی که قبلن فرا گرفته اید و ذکر شده به این تمرین می توانید پاسخ دهید .

اما دقت کنید که هیچ تغییری در تمرین ایجاد نکنید حتی یک نت .

( قابل ِ توجه ِ دوستانی که علاقه ای خاص به این کار دارند ! )

 

بگذارید با مثالی توضیح دهم این تمرین دقیقن چگونه است .

فرض کنید دو تیم ِ فوتبال با 22 نفر در یک زمین ِ 100 متری راحت تر هستند و فضای بیشتری در اختیار دارند

تا یک زمین ِ 25 متری !

این تمرین همان زمین ِ 25 متری ست .

شما یاد می گیرید که در محدودیت چه بنویسید

و چه سوالی را برای چه جوابی که قبلن داده شده طرح کنید .

برای نوشتن ِ ملودی دیگر نمی توانید به خود اتان فکر کنید بلکه باید به

جواب و نت های قبل و بعد از چیزی که می خواهید بنویسید نیز فکر کنید .

نحوه ی کروماتیک نوشتن و حل های منطقی ِ ان را نیز فرا خواهید گرفت .

و مسائلی دیگر که به شکل ِ عملی فرا خواهید گرفت .

نکته ی مهم این که در اف ال استودیو و با کیبورد ِ خود اش نوشته شده است .

( از دوستان خواهش می کنم اگر ممکن است فایل ها را در خود ِ پست پیوست کنند و نام ِ خود اشان

را روی فایل بنویسند تا هنگام ِ دانلود در هم نریزند )

مرا ببخشید برای این درخواست .

همواره شاد باشید.

ارادتمند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Arminmousavi20    908

کاربر سایت

سلام به دوستان هنرمندم , خسته نباشيد . اول از همه جا داره تشكر ويژه بكنم از روشن عزيز بابت تاپيك ارزشمندی كه زدن و باعث پيشرفت ميشن , واقعا دستتون درد نكنه .. دوم اينكه همه سورس هارو دانلود كردم و دارم روشون كار ميكنم , همه ملودی ها خوب بوده مخصوصا ملودی مهرزاد عزيز كه از نظر من گل كاشته ... روشن عزيز 3سورس برای دانلود قرار دادن من هر 3سورس رو دانلود كردم , با اينكه زياد از هارمونی و آهنگسازی چيزی نميدونم در توان خودم يه ملودی برای سورس اول زدم , ممنون ميشم نظرتون رو بدونم . خدمت شما

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

سلام به دوستان هنرمندم , خسته نباشيد . اول از همه جا داره تشكر ويژه بكنم از روشن عزيز بابت تاپيك ارزشمندی كه زدن و باعث پيشرفت ميشن , واقعا دستتون درد نكنه .. دوم اينكه همه سورس هارو دانلود كردم و دارم روشون كار ميكنم , همه ملودی ها خوب بوده مخصوصا ملودی مهرزاد عزيز كه از نظر من گل كاشته ... روشن عزيز 3سورس برای دانلود قرار دادن من هر 3سورس رو دانلود كردم , با اينكه زياد از هارمونی و آهنگسازی چيزی نميدونم در توان خودم يه ملودی برای سورس اول زدم , ممنون ميشم نظرتون رو بدونم . خدمت شما

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

عرض ِ ادب و احترام برادر جان و سپاس از لطف ات که به درخواست ام توجه کردی

و این سورس را در تاپیک قرار دادی تا دوستان هم نکته ای را فرا بگیرند .

بنده نیز فقط کاری را انجام می دهم که باید انجام دهم همین . . .

 

اما بپردازیم به ملودی ات .

به علت ِ گسترده بودن ِ ملودی ات باید آن را در چند بخش بررسی کنیم تا واضح و به دور از ابهام باشد .

بخش ِ اول میزان های یکم تا ششم هستند

این بخش واقعن عالی در نظر گرفته . و از لحاظ ِ فضا گذاری ِ ملودیک همگام با هارمونی قدم برداشته شده

درست است که با حرکات ِ پیوسته سعی شده تعادل ایجاد شود اما پرش در آن کمی بیش از حد ِ مورد ِ نیاز است .

به خصوص پرش های ششم ِ کوچک . که با اینکه بد صدا نیست اما منطقی هم نیست .

در آن ها تغییری ایجاد کن تا به تعادلی منطقی برسند .

این شش میزان در خود اشان تکرار ِ نا منظم دارند که درست است شبیه به حرکت ِ قبلی ِ خود اشان نیستند

اما تکرار ِ تغییر ِ شکل یافته محسوب می شوند . که نمی توان از آن ایرادی گرفت ( متاسفانه ! )

اما در میزان ِ ششم عمیقن تاکید کرده بودم که از هر گونه نوشتن ِ آرپژ در ملودی خود داری کنید

و شما کاملن آن را آرپژ نوشته اید و آن را برنامه ای برای بخش ِ اول ِ ملودی ِ خود در نظر گرفته اید .

بهتر است آن را تغییر داده و به نوشتن ِ ملودی فکر کنید .

اما بخش ِ بعد از میزان های هفتم تا پانزدهم .

که ملودی را به محدوده ای بین ِ دو تا سه اکتاو بالاتر انتقال داده ای که اصلن درست نیست

به این دلیل که شما سازی را تغییر ندادید . مثلن از ویلنسل با آن صدای بم ملودی را به فلوت با آن صدای زیر انتقال نداده اید

بلکه در همان پیانو این اتفاق افتاده که این حرکت در ملودی ( پرش خارج از محدوده ی منطقی ) اصلن خوب نیست .

عملن این بخش کاملن در توضیح ِ آرپژ می گنجد ، نه ملودی .

پر از پرش و حرکت های خارج از روند ِ ملودیک باعث شده این بخش شباهتی به ملودی نداشته باشد.

به خصوص از میزان ِ نهم به بعد که دیگر کاملن آرپژ است .

و هیچ پیوستگی ای که معرفی کننده ی ملودی باشد در آن یافت نمی شود .

با نوشتن ِ چهار پرش ِ ششم ِ بزرگ اشتباهی مهلک در ملودی نویسی انجام داده ای که

منطقی ترین پرش در ملودی و هارمونی همواره کمتر از ششم ِ کوچک بوده .

این که پایان ات را پایانی بر هارمونی نوشته و قرار داده ای حرکت جدید و خلاقانه و متنوع بود آفرین .

اما مراقب باش که از این حرکت همیشه نتیجه ای درست بگیری و در آن افراط و تفریط نکنی .

 

پس نتیجه این شد که

پنج میزان ِ اول ات به اضافه ی چنگ ِ اول از میزان ِ ششم واقعن عالی هستند و خوب .

اما از آن به بعد دقیقن برعکس ِ بخش ِ قبل می شوند و آن را خراب می کنند .

پرش های زیادی داری که اصلن خوب نیست به خصوص پرش های ششم ِ بزرگ که اشتباه است .

بسیار زیاد از آرپژ استفاده می کنی که این کار به هیچ روی در ملودی نویسی پسندیده نیست .

پایان ِ خوبی برای ملودی در نظر گرفته ای که آن را پایانی بر هارمونی قرار داده خیلی خوب است آفرین .

 

پس برای تمرینِ بعد بهتر است به این نکات توجه کنیم تا نتیجه ی بهتری بگیریم .

همواره شاد و آرام باش عزیز ِ دل ام .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...