رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





پست های پیشنهاد شده

فرشاد علیزاده    22,974

کاربر سایت

سلام دوستان تو این تاپیک میخوام آموزش میکس رو براتون بزارم

 

این آموزش ها توسط سعید فهیمی داده شده.

 

منم به اجازه ایشون اینارو اینجا گذاشتم

 

منبعش: سعید فهمی

...............................................................................................................

 

جلسه اول

میکس

در زبان ساده و عامیانه میکس به معنای مخلوط کردن میباشد، توی موسیقی و علم صدابرداری هم یعنی ترکیب و کنار هم چیدن سازها براساس یک سری قواعد و اصول.

بیایم اون ترس گذشته رو با یه پاراگراف ساده نسبت به میکس، از خودمون دور کنیم!!!

میکس در اصل از سه مرحله اصلی تشکیل شده:

1- اکولایز

2- پنینگ ( Panning)

3- استفاده از افکتهای بر پایه زمان و تنظیم ولوم

 

حال:

 

مرحله اول به زبان ساده همون تنظیم بیس و تریبل یا همون زیر و بمی صداست، که اکثرا. روی دستگاههای پخش صوتی اونارو تجربه کردیم!!! (توی این بخش مقداری تخصصی تر توضیح میدم)

 

مرحله دوم همون چپ یا راست بردن صداست، توی دو تا باند که یکی در چپ و دیگری در راسته میتونیم صدا رو جابجا کنیم!

 

مرحله سوم هم استفاده از افکتهاست، افکتهایی مانند ریورب Reverb تاخیر Delay, ...

 

 

----------------------------

لازم دونستم این مسائل رو ساده توضیح بدم که به بخش اصلی و بنیان میکس برسیم!!!

ما صدا رو به دو طریق میشنویم:

1- امواج فیزیکی صدا: بلندگوها بر اساس تعریفشون صدا رو با استفاده از جنبش مولکولهای هوا به گوش ما میرسونن به طور مستقیم. (که با این موضوع اصلاً کاری نداریم)

2- تجسم: راه دوم تجسم صدا ها توی فضای سه بعدیه (گفتمان ما راجع به این مبحثه)

سه بعد تشکیل شده از سه محور XYZ. (توی ریاضی اگه یادمون باشه محورهای X افقی، Y عمودی و محور Z که همون عمق به حساب میاد)

---------------------------------------------------

 

اگه صداها رو به صورت نقطه هایی توی فضای سه بعدی تصور کنیم خیلی راحت میشه نقطه هارو جابجا کرد تو این فضا!!! فقط کافیه بدونیم که یه صدا چقدر باید به سمت چپ، راست، بالا، پائین، عقب یا جلو حرکت کنه!!!

 

درک این مطلب رو میتونیم با نتیجه گیری از مطالب بالا راحتتر به هدف برسونیم!!!

 

محور Xها: گفته بودیم که پنینگ یعنی انتقال صدا روی محور افقی به صورت چپ یا راست!

محور Yها: برای جابجایی صدا روی محور عمودی با استفاده از اکولایز میتونیم یه صدا رو بالا یا پائین ببریم. هرچه صدا زیرتر باشه توی این فضا در نقاط بالاتری قرار داره و هرچی بم تر میشه پائینتر میاد. (برای همینه که میگن برای میکس سازهای بیس پاهاتون رو رو زمین بزارید و اونو حس کنید)

محور Zها: با این واژه زیاد روبرو شدیم که میگن فلان صدا از ته چاه میاد، این به این معناست که صدا در فاصله دورتری از شما قرار دارد، میتونیم این موضوع رو توی موسیقی هم درک کنیم، اگه دقت کرده باشید متوجه شدید که معمولاً صدای خواننده جلوتر از یه سری سازهای دیگه است یا در قسمتی که ملودی کار نواخته میشه ساز اصلی خیلی پر رنگ تر و نمایانتر جلوه میکنه، این مطلب برای درک محور عمق صدا گفته شد که برای این کار میتونید با کم کردن ولوم یه صدا یا استفاده از افکتهایی مثل ریورب و دیلی (که بعداً درباره اونها مفصل توضیح میدم) صدا رو به پشت بلندگو ها در فاصله دورتر یا به جلو بیارید!!!

 

 

 

حالا با درک تمام این مسائل میتونیم بفهمیم که چرا توی ارکستر ها هر دسته از سازها تو یه منطقه قرار دارن (درام، ویلن، گیتار، پیانو و ...)

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
فرشاد علیزاده    22,974

کاربر سایت

جلسه دوم

از این به بعد شروع میکنیم به توضیحات مربوط به هر مرحله از میکس!!!

 

مرحله 1 که اکولایز بود رو بیشتر بررسی میکنیم.

اکولایزر یا همون ابزار تنظیم زیر و بمی صدا به چند صورت موجوده:

1- اکولایزر های گرافیکی

2- اکولایزرهای پاراگرافیکی

3- اکولایزرهای رول آف

درباره هرکدوم به دلیل جلوگیری از پیچیده شدن و طولانی شدن مطلب بعداً و در هنگام توضیح کاربردشون صحبت میکنیم.

 

یه نمودار دو بعدی رو تصور کنید که محور افقی اون شامل اعدادی از 0 تا 20000 (یا بیشتر) و محور عمودی اون از -24 تا +24 (بیشتر یا کمتر) هستش!

محور افقی اون شامل اعدادیه که از چپ به راست زیر تر شدن صدا رو نشون میده (از چپ که حداکثر صدای بم ممکن تا سمت راست زیرترین صدای ممکن)

خیلی ساده گفتم ولی باید بدونید که این اعداد همون فرکانسهای صدا هستن و واحد اندازه گیریشون هرتز هستش که یه کم اسمشون ترسناکه ولی واقعاً اصلاً چیز سختی نیستن!!! پس بدون هیچ دیدگاهی از قبل این مطلب رو با هم مرور میکنیم!!!

 

محور عمودی هم بر اساس واحدبندی انجام شده (dB دسی بل) که برای افزایش و کاهش ولوم هر فرکانس هستش برای مثال میتونیم فرکانس 5500 رو به اندازه 3 dB کم یا زیاد کنیم (که در مورد کم یا زیاد کردن و زمان انجام این اعمال بعدها توضیح میدم)

 

حالا یه کم خارجیش میکنیم و اصطلاحاتشو میگم که مطالب دیگه ای که میخونید براتون گیج کننده نباشه!!!

محور افقی یا همون فرکانسها به چند دسته تقسیم میشن:

Low Bass: فرکانسهای پائینتر از 40 Hz (هرتز)

Bass: فرکانسهای از 40 Hz تا 200 Hz

فرکانس صوتی سازهایی مثل گیتار بیس و Kick در این محدوده قرار داره!

OoHzone: فرکانسهای از 200 Hz تا 800 Hz

این محدوده به محدوده کثیف فرکانسها معروفن، معمولاً صداهایی که توی این محدوده افزایش پیدا میکنن خیلی خسته کننده به نظر میان!

Midrange: فرکانسهای 800 Hz تا 5000 Hz

حساس ترین محدوده فرکانسی که افزایش 1 dB هم تو این محدوده میتونه خیلی تاثیرگذار باشه پس باید با دقت بیشتری تو این محدوده کار کنیم.

High: فرکانسهای 5000 Hz تا 8000 Hz

وقتی توی دستگاههای پخش صوتی تریبل رو زیاد میکنیم این محدوده از فرکانسها افزایش پیدا میکنن.

Hi-High: فرکانسهای بیشتر از 8000 Hz

صداهای Crash، Ride و Cymbal (همون سنجهای ساز درام) تو این محدوده قرار دارن.

 

 

اصلاً ترسناک نیست، کار سختی هم نیست!!!!

 

تمرین: با هر سیستمی که کار میکنید یه ترک یا یه صدا رو به صورتای مختلف اکولایز کنید (اصلاً بازی کنید ولی مواظب باشید که این کارو با ولوم بالا انجام ندید چون ممکنه به بلندگوهاتون آسیب برسه)

 

حالا به راحتی با مفهوم اکولایز، فرکانسها و محدوده های فرکانسی آشنا شدید، پس میتونید یه صدا رو توی محدوده های مختلف تغییر بدید!!! (کار سختی بود؟)

 

مهمترین مرحله توی میکس همین مرحله است، پس میشه گفت با درک مطالب و تمرین تونستید راه زیادی رو برید.

اگه سوالی بود هرچند ساده و ابتدایی، توی نظرات همین پست بپرسید، حتماً جوابتونو میگیرید!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
فرشاد علیزاده    22,974

کاربر سایت

جلسه سوم

 

جلسه قبل اکولایزر و محدوده های فرکانسی رو توضیح دادم، امیدوارم که خوب دقت کرده باشید به مطالب و تمرین کرده باشید و کاملاً مطالب رو درک کرده باشین!

با توجه به نکات جلسه اول و دوم حالا میتونیم یه صدا رو روی محور عمودی جابجا کنیم، یعنی توی فضای سه بعدی اونو به سمت بالا یا پائین ببریم.

 

توی این جلسه میخوام مرحله ی پنینگ (Panning) رو توضیح بدم، که یکی از مراحل شیرین و کارساز توی مراحل میکس به حساب میاد.

روی تمام میکسر ها (چه سخت افزاری چه نرم افزاری) یه پیچ هست که بوسیله اون میتونیم صدا رو به سمت چپ یا راست (Left, Right) منتقل کنیم!!!

با واژه بالانس کم و بیش آشناییم همه، توضیح ساده اش میشه تعادل برابر بین سمت چپ و راست، دقت کنید، زمانی که این پیچ روی صفر باشه (وسط باشه و تغییری داده نشده باشه) در صورتی که صدا بالانس باشه صدا وسط قرار داره، یعنی اگه به صدا دقت کنید صدا رو در فضایی در وسط دو بلندگو میشنوید، حالا بسته به شرایط سلیقه و نوع میکس میتونیم این صدا رو به سمت چپ یا راست حرکت بدیم (بوسیله همون پیچی که روی میکسر قرار داره)

 

میشه گفت در حالت عادی (شرایط میکس ساده، یعنی تعداد سازهای متعادل و عدم تداخل فرکانسی) پنینگ بستگی به سلیقه ی شما داره، ولی معمولاً زمانی که توی یه محدوده ی فرکانسی باشه (دو تا ساز که رنج فرکانسیشون تو یه رنج باشه) میان و هر کدوم رو به یه سمت پن میکنن که سازها تو هم نباشه! (تداخل فرکانسی)

 

شاید یه کم پیچیده به نظر بیاد ولی با یه مثال ساده میتونیم این عمل رو درک کنیم.

فرض کنیم میخوایم به دو نفر چند تا کتاب و به صورت عادلانه تقسیم کنیم، میایم هر کدوم رو دونه دونه به اون دو نفر میدیم، وقتی دیدیم از یه کتاب دو تا داریم هرکدومش رو به یه نفر میدیم، اینجوری هیچکدوم از اون دو نفر از هر کتاب یه دونه دارن و هیچکدوم کتابای تکراری ندارن!

 

حالا ضرورت پنینگ (وقتی که تداخل فرکانسی داریم) رو فهمیدیم!

 

با نتیجه گیری از کل مطالب بالا میتونیم علاوه بر محور عمودی، روی محور افقی هم صداها رو جابجا کنیم!

 

ClickHandler.ashx?du=http%3A%2F%2Fwww.mixofon.com%2Fbabak_Html%2FPIX%2520of%2520MY%2520BOOK%2FPan-Scales.gif&ru=http%3A%2F%2Fwww.mixofon.com%2Fbabak_Html%2FPIX%2520of%2520MY%2520BOOK%2FPan-Scales.gif&ld=20130702&ap=2&app=1&c=b1g&s=b1g&coi=372380&cop=main-title&euip=95.82.0.25&npp=2&p=0&pp=0&pvaid=20a5c33b67404a25b265c1392eda30e4&ep=2&mid=9&en=tTdqDjsVtz6pRbTb74li9QGxFnEZPsjTTwwg%2FWP15lzKvWSJ61RQ0A%3D%3D&hash=D791E71337B4AC1F1478EFE4B333D72B

تا جایی که راه داشت سعی کردم با مثال و گویش ساده براتون توضیح بدم، ولی باز هم اگه سوالی بود حتماً توی نظرات همین پست بپرسید و به تمامی دوستان جوابگو هستم!

 

خواهش میکنم هر جلسه رو دنبال کنید و تمرین هم یادتون نره!

بابت کم و کاستی بنده رو عفو بفرمائید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
فرشاد علیزاده    22,974

کاربر سایت

جلسه چهارم

خوب میرسیم به آخرین مرحله از مراحل میکس که استفاده از افکتهای بر پایه ی زمان و تنظیم ولوم هستش!

همون طور که تو جلسه اول گفتم با کم کردن ولوم صدا از شما دورتر میشه و به سمت عقب میره و با زیاد کردن ولوم به سمت جلو میاد.

همچنین استفاده از افکتها و یک سری از پروسسها هم میتونه این کارو انجام بده!

مثلا.ً با زیاد کردن افکت ریورب صدا دورتر و با کم کردن اون صدا نزدیکتر میشه. (اون دسته از دوستان که آشنایی ندارن، ریورب یه چیزی تو مایه های صدای حموم و ایناست)

افکتهای دیگه هم هست که تو جلسات بعد توضیح میدم.

حال با توجه به کل جلسات تا به امروز میتونیم مفهوم توضیحات و چینش صداهارو با شکل زیر راحتتر تصور کنیم.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

facenama.com

هر گوی رو یک صدا فرض کنید

 

تا اینجا با مفاهیم کلی میکس آشنا شدیم و یاد گرفتیم که صدا رو چطوری جابجا کنیم، حالا مونده قواعد و قوانین میکس و بدیهیات اون!!!

 

برای حفظ نظم مجبور شدم سه جلسه رو جدا جدا بگم، واسه همین این جلسه کوتاه بود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
فرشاد علیزاده    22,974

کاربر سایت

جلسه پنجم

 

قبل از هرچیز به خاطر تاخیر در پست مطلب عذر میخوام!!!

 

امروز میخوایم بحثمون رو اختصاص بدم به موضوع تداخل فرکانسی!!!

یکی از مهمترین مطالب میکس اینه که از قرار گرفتن سازهایی که تو یه محدوده فرکانسی قرار دارن جلوگیری کنیم و اونها رو طوری بچینیم که روی هم و تو یه نقطه قرار نگیرن!!!

مثلاً توی آهنگی که ملودی پیانو به همراه گیتار نواخته میشه این اتفاق خیلی میفته که تداخل فرکانسی رو شاهد باشیم، حالا اگه امکان نواختن ملودی توی اکتاو دیگه فراهم نباشه میتونیم با استفاده از پنینگ اونها رو از هم جدا کنیم!!!

برای مثال سازی رو تصور کنید که محدوده فرکانسی اون از 5000 تا 8000 متغیره و ساز دیگه ای از 3000 تا 6000.

 

تو این شرایط میتونیم با تضعیف فرکانسهای مشترک این مشکل رو برطرف کنیم!!!

 

یا اگه هر دو ساز توی محدوده مشترکی مثل 5000 تا 8000 بودن یکی از اونها رو به چپ و دیگری رو به راست پن میکنیم!!!

 

سعی کنید همیشه توی میکستون (چه سخت افزاری چه نرم افزاری) یه چشمتون دائماً به صفحه آنالایزر باشه!!!

(آنالایزر صفحه ایه که تغییرات فرکانسی رو دائماً روی نمایشگر نشون میده)

 

مثال: نرم افزار Waves Paz Analyzer

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

این مطلب خیلی مهمه و نیاز به تمرین زیادی داره، پس از پروژه های سبک شروع کنید.

برای تمزین آهنگی با چند ساز (تعداد سازها کم باشه) رو میکس کنید، طبق مطالب گفته شده تا اینجا عمل کنید.

 

 

مطمئناً سوالای زیادی پیش میاد براتون برای همین از دوستان خواهش میکنم که نظرات این پست رو خالی نذارن و سوالاتشون رو بپرسن، شاید سوال کوچیک شما مشکل بزرگ .. دیگه ای باشه!!!

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
فرشاد علیزاده    22,974

کاربر سایت

جلسه ششم

سلام دوستان خسته نباشید!

 

تو این جلسه هم مبحث اکولایزر رو ادامه میدیم و باید و نباید های اونو با هم یاد میگیریم تا اینکه پرونده توضیحات تئوریش تموم بشه و به ادامه مطالب برسیم.

 

اگه مطالب قبل رو خونده باشید و تمرین کرده باشید به راحتی میتونید قسمتهای مختلف اکولایزر و خواص شنیداری اونو درک کنید، زیر بودن،.بم بودن، شفاف جلوه کردن، کثیف و کدر بودن و حجم دار نشون دادن صدا بوسیله همین مطالب گفته شده و مطالب امروز کل مبحث مورد نظر ما توی میکس بشمار میره!!!

حالا به صورت گام به گام جلو میریم:

 

1- تمام پیچ ها در حالت صفر قرار دارن: در این حالت هیچ تغییری بر روی فرکانسها انجام نشده و هیچ اکولایزی انجام نشده!

2- گوش کردن به صدا: هیچ وقت قبل از گوش دادن به صدا پیچ های اکولایزر رو حرکت ندید، چون بدون شنیدن نمیدونید که دقیقاً چی کار میخواید بکنید، خیلی از جزئیات ظریف صدا ممکنه با این کار از بین برن پس قبل از هر کاری اون صدا رو به دقت گوش کنید! سه قدم اصلی تو این مرحله که باید بررسی بشن اینها هستن که آیا صدا تیره است یا خیر؟ دارای فرکانسهای آزار دهنده و گوش خراش (این فرکانسها در قسمت Midrange هستن) هست یا خیر؟ و اینکه آیا صدا به اندازه کافی شفاف هست یا نه!!!

خوب بعد از بررسی این مراحل باید ایرادات موجود رو از بین ببریم! این قسمتو تو نظرات همین پست بیشتر توضیح دادم.حتمأبخونید.....

 

 

3- تنظیم پهنای باند: برای اکولایز دقیق و کم کردن تیرگی ها یا حذف فرکانسهای آزار دهنده بدلیل جلوگیری از فنا شدن و از بین رفتن فرکانسهای اصلی از پهنای باند عریض استفاده نکنید و برای افزایش فرکانسهای بالا از پهنای باند متوسط استفاده کنید، این کار باعث میشه تا صدای مورد نظر طبیعی جلوه کنه. (همچنین میتونید با افزایش پهنای باند به صورت تدریجی ببینید که آیا صدا به ایده آل شما میرسه یا خیر) با این کار از فرکانس مورد نظر شروع میکنید و کم کم روی فرکانسهای اطراف اون تاثیر میزارید!

 

پهنای باند روی اکولایزر ها معمولاً با حرف Q نشون داده میشه و با تمرین و کار کردن میتونید تاثیرگذاری اون رو براحتی درک کنید!

4- پیدا کردن فرکانسی که باید تقویت و یا تضعیف بشه: وقتی که میخواید بخشی از فرکانسی رو تقویت و یا تضعیف کنید اول باید اون فرکانس رو پیدا کنید.

 

A- قبل از هر چیز ولوم محدوده ای که فکر میکنید مشکل اونجاست رو تا آخر زیاد کنید. بهتر است قبل از شروع ولوم را تا آخر زیاد کنید! (البته مواظب باشید که افزایش ولوم در محدوده باس ممکنه به بلنگدوها و افزایش فرکانسهای محدوده Midrange ممکنه به گوش شما آسیب برسونه) این کار بهتون کمک میکنه تا جای فرکانسی که می خواید کم یا زیاد کنید رو پیدا کنید!

 

B- وقتی که دکمه فرکانس رو جابجا میکنید دنبال فرکانسی هستید که از همه بدتر صدا میده؛ یعنی تیره ترین، تیزترین و آزاردهنده ترین فرکانسها! همچنین هنگامی که ولوم فرکانس رو تغییر میدید دنبال جایی هستید که در اونجا بهترین صدا رو میده!

 

5- برگردوندن دکمه ولوم به حالت صفر: با زیاد کردن ولوم تا آخر شما صدا رو از حالت طبیعی خارج کردید و صدای واقعی رو از دست دادید! دکمه ولوم رو تا صفر برگردونید تا دیدگاه کلی رو که قبل از اکولایز کردن رو صدای اصلی داشتید دویاره بدست بیارید!

 

6- افزایش یا کاهش آزمایشی ولوم: برای اینکه از شر یه فرکانس خاص رها بشید ولوم اون رو کم کم تا جایی که فکر میکنید نیازه کم کنید برای افزایش دادن یه فرکانس خاص هم همین کارو بکنید و تا جایی که فکر میکنید نیاز به افزایش داره با دکمه ولوم ان تغییرات رو انجام بدید.

 

7- بررسی کلی: بعد از انجام کل مراحل اکولایزر رو خاموش روشن کنید و صدای قبل از اکولایز شدن و بعد از اونو کامل گوش کنید و ببینید که آیا این تغییرات رو می پسندید یا نه! این کار معمولاً زمانی که بیشتر از یک تغییر روی اکولایزر انجام شده باشه، خیلی بهتون کمک میکنه! همچنین زمانی که تغییرات بیشتر از یکی باشه مبتونید هر کدوم از پارامترهاییی که تغییر دادید رو به صفر برگردونید و به صورت دونه دونه و قدم به قدم اونها رو گوش کنید!

 

 

تا اینجا نمای کلی اکولایز کردن رو به صورت کامل یاد گرفتید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
فرشاد علیزاده    22,974

کاربر سایت

جلسه هفتم(جلسه ی آخر)

 

سلام دوستان

عذر میخوام بابت تاخیر طولانی

 

در ادامه ی این مطالب دیدم که بیشتر سوالات و بحث دوستان درباره ی مبحث تداخل فرکانسی بود که لازم دیدم روی این بحث بیشتر متمرکز بشیم!

به صورت تصادفی یه عکس دیدم که فکر نکنم گویاتر از این شکل ممکن باشه که بشه توضیح داد!

4 تا صدا داریم

1- وکال

2- گیتار

3- بیس

4- کیک درام

 

هرکدوم رو به طور جداگونه توی آنالایزر چی میکنیم و تصویر موجهای آنالایز رو ثبت میکنیم!

خوب از این چهار صدا چهار تا تصویر داریم پس اونها رو منطبق بر هم میکنیم! درست مثل شکل نباید قله ی این امواج محدوده ی مشترک داشته باشن!

این یعنی عدم تداخل فرکانسی!

اگه محدوده ها مشترک بودن بوسیله ی اکولایزر این قله ها رو جابجا میکنیم!

این شکل برای 4 تا صدا بود، دقت کنید که برای میکسهای شلوغ این قله ها به هم نزدیکتر میشن و دامنه هر کدوم هم کمتر میشه

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Nimaxtep    35,922

مدیر بـازنشسته

شما همون آموزشهای آقای احمد زاده رو با کمی تغییر عینا کپی کردید اینجا؟

 

این کار شما اصلا اخلاقی نیست.

 

بهتره بجای استفاده از زحمت دیگران خودتون زحمت بکشید و مطلب بنویسید

 

متاسفم

 

تاپیک بسته شد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...