رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





ramone

سوال در مورد کلیات کنترپوآن

پست های پیشنهاد شده

ramone    2,780

کاربر سایت

داشتم توی نت سرچ میکردم در مورد کنترپوآن ولی گفتم اینجا مطرح کنم بهتر باشه

کمی در مورد کنترپوآن توضیح بدید ، کنترپوآن بیشتر تو حیطه موسیقی کلاسیک مطرح میشه یا خیر در پاپ و سنتی هم هست

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,884

عضو جدید انجمن

عرض ِ ادب و احترام .

امیدوار ام حال اتان خوب باشد .

 

خب کمی در مورد ِ کنترپوان توضیح می دهیم ! امیدوار ام شما هم حوصله ی خواندن داشته باشید !

 

اصولن کنترپوان یعنی علم ِ نوشتن ِ دو یا چند خط ِ ملودی ِ هم زمان به دور از هر گونه خطا های مشخص شده .

این خطا ها و یا بهتر بگوییم قوانین ، همه ی مواردی که در هارمونی وجود دارد را شامل می شود

به اضافه ی مواردی دیگر که ذکر خواهد شد .

کنترپوان بر دو گونه است

کنترپوان ِ مدال یا کلیسایی

کنترپوان تنال

 

در کنترپوان ِ مدال مصالح ِ اصلی ِ شما در واقع همان گام های کلیسایی ِ مشهور هستند .

مانند :

یونین / دورین / فریژین / لیدین / میکسولیدین / آئولین / ( بعید است که لوکرین را وارد کنند چون آن را .....ی می دانند )

اما به هر حال باید ذکر کرد که لوکرین هم بخشی از گام های کلیسایی ست .

سخت گیری ها و رعایت ِ قوانین در کنترپوان بسیار بیشتر و سنگین تر و دست ِ آهنگساز بسیار بسته تر از کنترپوان ِ تنال است .

فراموش نکنید که در قرون ِ وسطا اگر آهنگسازی قوانین ِ کنترپوان را اشتباه به کار می برد او را در کلیسا گردن می زدند .

( در آن دوره موسیقی مانند ِ بیشتر موضوعات ِ دیگر تحت ِ سلطه و فرمان ِ کلیسا بود )

برای نوشتن ِ کنترپوان ِ مدال شما باید گام های کلیسایی را فرا بگیرید و با توجه به روند های ملودیک ِ این گام ها

اقداماتی در جهت ِ نوشتن ِ خط های ملودی ِ بیشتر داشته باشید .

دقت کنید که گام به گام این قوانین فرق خواهد کرد . برای مثال یونین مانند ِ گام ِ ماژور است .

آئولین نیز مانند ِ گام مینور . اما قریژین مانند ِ هیچ گامی نیست ! روند ِ حل نیز از بالا به پایین است نه از پایین به بالا !

درجه ی دومینانت اش هم به جای پنج ام ، شش ام است !

یا اگر نت های شما آکورد های ماژور و مینور به شکل ِ معکوس ِ دوم آکورد را تشکیل بدهند ، خطا هستند

یا اگر آکورد کاسته به شکل پایه گی باشد نیز خطا ست .

قوانین ِ کنترپوان ِ مدال رفته رفته آن قدر زیاد می شوند که حتی نمی شود آن ها را به ترتیب توضیح داد !

بلکه به مرور و در هنگام ِ فرا گیری این درس با آن رو به رو خواهید شد .

از لحاظ ِ زمانی طولانی ترین درسی که بنده ی حقیر برای یاد گیری اش زمان صرف کردم همین درس بوده است

حتی بیشتر از ارکستراسیون و رهبری ِ ارکستر مرا درگیر ِ خود اش ساخت .

( نه به خاطر ِ سخت بودن اش ، چون اصلن سخت نیست ، بلکه آن قدر پر مطلب و پر از نکات ِ آموزشی ست که

جان از تن ِ شما و نور از دیده گان ِ شما می رباید )

خب این ها را بسیار باید دقت کرد و از هر گونه سهل انگاری خود داری کرد .

(( شاید مانند ِ قرون ِ وسطا شما را اعدام نکنند اما آبروی شما در خطر است ! کسی که سمت ِ کنترپوان ِ مدال می رود

با پشتوانه ای از علم و دانش ِ گسترده خواهد رفت و اگر اشتباهی رخ دهد همه ی آن زیر ِ سوال می رود ! ))

 

 

اما کنترپوان ِ تنال خب راحت تر و سخت گیری های کم تری برای اش وجود دارد و دست ِ شما باز تر است

( با این که فقط با گام های ماژور و مینور سر و کار دارید اما همین که از محیط ِ کلیسا دور می شوید خود اش خیلی است !!! )

هم چنان قوانین ِ هارمونی در این بخش نیز حکم رانی می کنند به اضافه ی بسیاری موارد ِ دیگر از کنترپوان ِ مدال و اضافه شدن ِ

قوانینی بر پایه ی کنترپوان ِ تنال !

دقت کنید که این قوانین شاید در ابتدا دست و بال ِ شما را ببندند اما در گذر ِ زمان خواهید دید که چه قدر به کمک ِ شما خواهند آمد

تا یک موسیقی و ملودی ِ درست و زیبا بنویسید .

از کنترپوان چه مدال و چه تنال نترسید . شیرین ترین درس های موسیقی هستند بس که پر از جذابیت های ذاتی هستند .

 

برای یاد گیری ِ کنترپوان ِ مدال می توانید به کتاب های آقای علیرضا مشایخی و مارسل دوپره

که به همین نام ِ کنترپوانِ مدال هستند مراجعه کنید .

و برای یاد گیری ِ کنتپوان ِ تنال نیز می توانید به کتاب های آقای علیرضا مشایخی و والتر پیستون ( که بسیار مهم هستند )

و همین طور کتابی دیگر نوشته ی اچ سی ال استاکز ترجمه ی آقای پورتراب ( که بسیار کم حجم و کوچک است مراجعه کنید .

( البته کتاب های بسیاری وجود دارد اما همان ها را هم اگر بخوانید کافی و گویاست . )

 

 

شاد و آرام باشید .

ارادتمند .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Savan II    36,931

مدیر بـازنشسته

سلام

اگر بخواهیم می توانیم کنترپوان را یک نمایش مهارت به شمار آوریم و در حقیقت هم همین طور است .

اما شاید بهتر باشد که آنرا یک هنر بدانیم . این کلمه به گوش مناسب تر می آید و این نام گذاری واقعی تر و دقیق تر است .

هنر ساختن خطهای ملودی برای بخش های آلتو ، تنور و باس به زیبائی ملودی بخش سوپرانو .

پس آیا منظور این است که کنترپوان و هارمونی دو هنر مشخص هستند ؟

بهتر است به این سوال اینطور پاسخ داده شود که هارمونی نتیجه تجربیاتی است که از کنترپوان به دست آمده و شاید به همین دلیل است که کنترپوان نسبت به هارمونی بسیار مطبوع تر است و راه صحیح تر این است که شاگرد در آموختن یکی از این دو حتما دنبال فرا گرفتن دیگری برود . زیرا شاگرد وقتی می تواند درک عمیقی از هارمونی داشته باشد که چندی با کنترپوان سرو کار داشته باشد . حتی بعضی از استادان را عقیده بر این است که بحث کنترپوان اول آموخته شوند ، در حالیکه در کنترپوان ، نظر بیشتر بر خطهای ملودی می باشد که حتی المقدور روان ، نرم و در ترکیبشان با یکدیگر دارای تاثیر هارمونی باشند .

قواعد کنترپوان

1- فاصله همصدا جز در میزان اول به کار نرود .

2- حرکت کروماتیک به کار نرود .

3- هیچ یک از وصلهایی که منجر به تریتون شوند مجاز نیست .

4- بیش از سه فاصله سوم یا ششم پی در پی به کار نرود .

5- آوردن دو فاصله همصدا و دو اکتاو و دو پنجم پی در پی خطا است . همصدا و اکتاو استقلال بخش ها را از بین می برند و پنجم های پی در پی خالی صدا می دهند .

6- پرش فاصله ششم بزرگ و یا هفتم کوچک یا بزرگ ، خطاست و همچنین پرش فاصله چهارم کاسته و افزوده نیز خطاست ، اما درباره پنجم های کاسته فقط یک راه مجاز موجود است ، پرش کنیم و یک نت خلاف جهت پرش اضافه کنیم .

7- پرشهای متمایل به یک جهت که منجر به فاصله هفتم و یا نهم می شود خطا است ، البته بین این دو پرشهای فاصله نهم دارای نتیجه نامطبوع تری است .

 

سربلند و هنرمند باشید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Yo3fM    11,438

کاربر سایت

Roman]3- [/font]هیچ یک از وصلهایی که منجر به تریتون شوند مجاز نیست . [/size][/font]

[/size]

سلام. این مورد رو میشه توضیحی بدید. من مثالش هم توی کتاب کنترپوان به زبان ساده دیدم ولی هرچی روش فکرکردم چیزی متوجه نشدم.

مثلا نمونه در گام دو ماژور نوشته (فا-دو "فاصله پنجم") به (سل-سی"فاصله سوم")

یا (می-سی"پنجم") به (فا-لا"سوم")

اینا مشکلشون کجاست که خطا محسوب میشن؟! :39:

من چیزی که دیدم تریتونی هست که بین نت پایینی در آکورد اول و نت بالایی در آکورد دوم بوجود اومده. خب اگه جوابش این باشه چه ربطی به هم دارن؟ اینا در بخش های مختلف دو آکورد هستن که.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

سلام. این مورد رو میشه توضیحی بدید. من مثالش هم توی کتاب کنترپوان به زبان ساده دیدم ولی هرچی روش فکرکردم چیزی متوجه نشدم.

مثلا نمونه در گام دو ماژور نوشته (فا-دو "فاصله پنجم") به (سل-سی"فاصله سوم")

یا (می-سی"پنجم") به (فا-لا"سوم")

اینا مشکلشون کجاست که خطا محسوب میشن؟! :39:

من چیزی که دیدم تریتونی هست که بین نت پایینی در آکورد اول و نت بالایی در آکورد دوم بوجود اومده. خب اگه جوابش این باشه چه ربطی به هم دارن؟ اینا در بخش های مختلف دو آکورد هستن که.

 

 

درود.

دقیقا همین هست که فرمودید.

4+

(چهارم افزوده) در دو بخش مختلف.

بزرگان در قدیم گفته اند که خطاست

ما هم به عنوان شاگرد

پذیرفتیم که خطاست.

 

احتمالا چون این فاصله به راحتی بیرون میزنه و صداش به گوش میرسه.!

مثل ِ خطا های دیگه.

 

:flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Yo3fM    11,438

کاربر سایت

درود.

دقیقا همین هست که فرمودید.

4+

(چهارم افزوده) در دو بخش مختلف.

بزرگان در قدیم گفته اند که خطاست

ما هم به عنوان شاگرد

پذیرفتیم که خطاست.

 

احتمالا چون این فاصله به راحتی بیرون میزنه و صداش به گوش میرسه.!

مثل ِ خطا های دیگه.

 

:flower:

سلام. ممنونم. من خیلی از این موارد شک و تردیدی برام پیش میاد که خودم روش فکرمیکنم جوابو پیدا میکنم ولی خب برای اطمینان میخوام پاسخی بگیرم. و بالاخره بعد از چند ماه یه پاسخ گرفتم.

میخواستم بدونم در این تصویر که مربوط به کنترپوان دو بخشی نوع دوم هست.

متن با تصویر همخوانی نداره! و متضاد همدیگه ست.

بنظرم مسلما گفته ی متن درسته و نمونه ها جابجا شدن. میخواستم نظر شما رو بدونم برای اطمینان. مرسی:8:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Last fight    654

کاربر سایت

سلام.ی سوال داشتم.تو تمام قسمت ها کانتوس فیرموس رو نت گرد در نظر گرفته.اومدیم و ملودیه من پر از نت سیاه و چنگ و سکوت بود.اونوقت کنتراپون رو چطوری باید واسش بنویسم؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

سلام. ممنونم. من خیلی از این موارد شک و تردیدی برام پیش میاد که خودم روش فکرمیکنم جوابو پیدا میکنم ولی خب برای اطمینان میخوام پاسخی بگیرم. و بالاخره بعد از چند ماه یه پاسخ گرفتم.

میخواستم بدونم در این تصویر که مربوط به کنترپوان دو بخشی نوع دوم هست.

متن با تصویر همخوانی نداره! و متضاد همدیگه ست.

بنظرم مسلما گفته ی متن درسته و نمونه ها جابجا شدن. میخواستم نظر شما رو بدونم برای اطمینان. مرسی:8:

 

 

درود

دوست محترم و هنرمندم.

بیشتر از شما چیزی ندارم که بخوام به اطلاعاتِ شما اضافه کنم.

همین که کم نکنم از شما

راضی هستم:8:

 

کتابِ کنتر پوان به زبانِ ساده

علاوه بر این اشکالِ شاید چاپی که

38 و 39

جا به جا شده واژه ی مجاز و ممنوع

 

یک اشکال اساسی بهش وارده که

این کتاب در مورد چه کنترپوانی داره صحبت میکنه

مدال یا تنال؟!!!!!!!

 

پس به هیچ وجه موردِ استناد نمیتونه باشه این کتاب.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

سلام.ی سوال داشتم.تو تمام قسمت ها کانتوس فیرموس رو نت گرد در نظر گرفته.اومدیم و ملودیه من پر از نت سیاه و چنگ و سکوت بود.اونوقت کنتراپون رو چطوری باید واسش بنویسم؟

 

 

درود

توی کتابِ فوق الذکر بله

به کتب دیگه مراجعه کنید

مثلِ

کنترپوان مدال قرن شانزدهم

ترجمه ی آقای کامکار

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Yo3fM    11,438

کاربر سایت

درود

دوست محترم و هنرمندم.

بیشتر از شما چیزی ندارم که بخوام به اطلاعاتِ شما اضافه کنم.

همین که کم نکنم از شما

راضی هستم:8:

 

کتابِ کنتر پوان به زبانِ ساده

علاوه بر این اشکالِ شاید چاپی که

38 و 39

جا به جا شده واژه ی مجاز و ممنوع

 

یک اشکال اساسی بهش وارده که

این کتاب در مورد چه کنترپوانی داره صحبت میکنه

مدال یا تنال؟!!!!!!!

 

پس به هیچ وجه موردِ استناد نمیتونه باشه این کتاب.

خیلی لطف کردید :merci: پس همین کتابی که به این دوستمون معرفی کردید در این زمینه مناسب هست؟

ما توی دانشگاه استادای متفاوت کتابهای هارمونی متفاوتی رو باهامون کار کردن و من یه مقدار گیج شدم و هنوز نمیتونم بصورت خیلی کاربردی و مناسب استفاده کنم ازشون. میخوام خودم یه روند رو پیش بگیرم و برم.

بنظرتون، باید اول کاملا به هارمونی پرداخت بعد به کنترپوان یا بالعکس یا هر دوی اینها در کنار هم موازی؟

در حال حاضر کتابای متفاوتی هم از هارمونی دارم. هماهنگی اشتور. هارمونی والتر پیستون(که بصورت جزوه ای که در دانشگاه نوشتم دارمش). عناصر موسیقی رلف تیورک. هارمونی کاربردی کرساکف. آهنگسازی به شیوه ی کلاسیک علیرضا مشایخی و همینطور کتاب آهنگسازی به شیوه ی باخ آقای مشایخی که کنترپوان تنال هست.

چه کتابی هم از هارمونی و هم از کنترپوان کاربردی تره برای موسیقی امروزه؟

لطفتون پایدار باد:9:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

خیلی لطف کردید :merci: پس همین کتابی که به این دوستمون معرفی کردید در این زمینه مناسب هست؟

ما توی دانشگاه استادای متفاوت کتابهای هارمونی متفاوتی رو باهامون کار کردن و من یه مقدار گیج شدم و هنوز نمیتونم بصورت خیلی کاربردی و مناسب استفاده کنم ازشون. میخوام خودم یه روند رو پیش بگیرم و برم.

بنظرتون، باید اول کاملا به هارمونی پرداخت بعد به کنترپوان یا بالعکس یا هر دوی اینها در کنار هم موازی؟

در حال حاضر کتابای متفاوتی هم از هارمونی دارم. هماهنگی اشتور. هارمونی والتر پیستون(که بصورت جزوه ای که در دانشگاه نوشتم دارمش). عناصر موسیقی رلف تیورک. هارمونی کاربردی کرساکف. آهنگسازی به شیوه ی کلاسیک علیرضا مشایخی و همینطور کتاب آهنگسازی به شیوه ی باخ آقای مشایخی که کنترپوان تنال هست.

چه کتابی هم از هارمونی و هم از کنترپوان کاربردی تره برای موسیقی امروزه؟

لطفتون پایدار باد:9:

 

درود مجدد.

خودتون واقف هستید که اندک بزرگان موسیقی بودند نظیر

ی س باخ که در هارمونی و کنترپوان

خودآموز بودند.

به شدت نیاز به معلم هست درین دو علم.

پیشنهادم غیر از این منابع بسیار عالی که اسم بردید

مراجعه به یک یا دو معلمِ با سابقه هست.

 

 

سربلند باشید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Yo3fM    11,438

کاربر سایت

درود مجدد.

خودتون واقف هستید که اندک بزرگان موسیقی بودند نظیر

ی س باخ که در هارمونی و کنترپوان

خودآموز بودند.

به شدت نیاز به معلم هست درین دو علم.

پیشنهادم غیر از این منابع بسیار عالی که اسم بردید

مراجعه به یک یا دو معلمِ با سابقه هست.

 

 

سربلند باشید

 

ممنونم از راهنماییهای شما.

من اگه هزینه ی مراجعه به استاد رو داشتم شهریه دانشگامو میدادم و مجبور به انصراف از دانشگاه نمیشدم به هرحال هرچی باشه موسیقی آکادمیک و دانشگاهی بود دیگه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

ممنونم از راهنماییهای شما.

من اگه هزینه ی مراجعه به استاد رو داشتم شهریه دانشگامو میدادم و مجبور به انصراف از دانشگاه نمیشدم به هرحال هرچی باشه موسیقی آکادمیک و دانشگاهی بود دیگه.

 

 

دوست عزیزم.

این رویِ ناخوشایندِ زندگی هست.

همین لحظه ای که دارید این نوشته ی منو میخونید

یه جای دنیا دارن سر آدمارو میبرن

یه جا به خاطر نداشتن هزینه ی معالجه

یک بچه ای داره جون میده جلوی چشمِ پدر و ....ش.

و

و

و.....

 

همین که تنتون سالمه و دارید از اینترنت استفاده میکنید

پس یعنی از بیش از یک سومِ جمعیت جهان وضع مالیِ بهتری دارید.

 

شما بسیار ثروتمند هستید اگر خوب به تعریفِ ثروت نگاه کنید دوستِ هنرمندم.

 

 

داشته هاتون افزون .:flower::flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Yo3fM    11,438

کاربر سایت

دوست عزیزم.

این رویِ ناخوشایندِ زندگی هست.

همین لحظه ای که دارید این نوشته ی منو میخونید

یه جای دنیا دارن سر آدمارو میبرن

یه جا به خاطر نداشتن هزینه ی معالجه

یک بچه ای داره جون میده جلوی چشمِ پدر و ....ش.

و

و

و.....

 

همین که تنتون سالمه و دارید از اینترنت استفاده میکنید

پس یعنی از بیش از یک سومِ جمعیت جهان وضع مالیِ بهتری دارید.

 

شما بسیار ثروتمند هستید اگر خوب به تعریفِ ثروت نگاه کنید دوستِ هنرمندم.

 

 

داشته هاتون افزون .:flower::flower:

 

درست میگید عزیز. من هم نگفتم بدبختم! فقط گفتم اگه از شما در اینموارد و معرفی کتاب راهنمایی گرفتم برای این بود که نمیتونم استاد داشته باشم. استاد من شده اینترنت و همین سایت، و همچنین دوستانی چون شما. اینترنت هم بماند که برای یک شخص دیگه س و چون نامحدوده اجازه میده منم استفاده کنم.

وگرنه اینکه مسلمه همیشه استاد داشتن بهتره. ولی عقیده ی من اینه هیچکاری نشد نداره. وگرنه وقتی راه دانشگاهی نشد بیخیال میشدم میرفتم دنبال چیز دیگه ای.

بنابراین، اینکه به شدت نیاز به معلم هست یچیز ناممکنه برای من. نگید که راه دیگه ای نیست چون صد در صد هست...

و مطمئن هستم من تنها نیستم. خیلیای دیگه هستن با شرایط من و نیاز به این راهنماییها دارن.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

درست میگید عزیز. من هم نگفتم بدبختم! فقط گفتم اگه از شما در اینموارد و معرفی کتاب راهنمایی گرفتم برای این بود که نمیتونم استاد داشته باشم. استاد من شده اینترنت و همین سایت، و همچنین دوستانی چون شما. اینترنت هم بماند که برای یک شخص دیگه س و چون نامحدوده اجازه میده منم استفاده کنم.

وگرنه اینکه مسلمه همیشه استاد داشتن بهتره. ولی عقیده ی من اینه هیچکاری نشد نداره. وگرنه وقتی راه دانشگاهی نشد بیخیال میشدم میرفتم دنبال چیز دیگه ای.

بنابراین، اینکه به شدت نیاز به معلم هست یچیز ناممکنه برای من. نگید که راه دیگه ای نیست چون صد در صد هست...

و مطمئن هستم من تنها نیستم. خیلیای دیگه هستن با شرایط من و نیاز به این راهنماییها دارن.

 

درود.

هر شخصی که بگه راهِ یادگیریِ هر علمی

فقط و فقط از کوچه ی فلان استاد و بهمان معلم میگذره,

یا راه و خودش بلد نیست یا یه مغازه زده توی اون کوچه !!!!!!!

 

بنده به شخصه میگم پیشِ معلم ِ خوب رفتن

میتونه زمان ِ رسیدن به هدف رو کوتاه کنه

بدون اون, مسیر طولانی تره, ولی قطعا امکان پذیر.

 

:flower::flower::flower::flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
kamyar7k    10

کاربر سایت

کنتر پوان علم هماهنگ سازی ملودی هاست.

اگر در هارمونی علم مربوط به هم زمانی صدا ها (آکورها) هست، در کنترپوان یادمیگیریم چطور دو، سه یا تعدادبیشتر ملودی بنویسیم که بتوانند همزمان اجرا شوند. چیزیکه در موسیقی ایران کمتر شاهدش هستیم.

این یک مثال درخشان از باخ است:

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...