رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





Reza Dehghan

چگونه یک استودیوی موسیقی خانگی داشته باشیم ؟ ؟ ؟

پست های پیشنهاد شده

Reza Dehghan    62,187

مدیر بـازنشسته

سلام به همگی دوستان عزیز

از امروز سعی می کنم این مبحث رو براتون بزارم که منبع این مبحث

کتاب چگونه یک استودیوی موسیقی خانگی داشته باشیم از محمد راسخی پور انتشارات رهام

هست و برای شما میذارم تا استفاده کنید و امیدوارم که به کمکتون بیاد .

تاپیک بسته میمونه تا مطالب رو بنویسم و نظم رعایت بشه .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Reza Dehghan    62,187

مدیر بـازنشسته

فصل اول

-------

اتاق صدابرداری

 

اتاق های موجود در استودیوی حرفه ای از نظر ایزولاسون و حذف صداهای اضافی محیط ، در سطحی مناسب قرار دارند که در اصطلاح به آنها دِد رم (Dead Room) گفته میشود ، محیطی امن برای ضبط صدا در سکوتی کامل.

 

موارد زیر از تمهیدات ایزولاسیون اینگونه اتاق ها می باشد :

 

- ایزوله آکوستیکی

 

-تعادل فرکانسی

 

-جذب

 

-انعکاس

 

-پژواک

 

حال چگونه می توان در خانه چنین اتاقی را ایجاد و ایزوله کرد ؟شاید در نگاه اول بسیار مشکل باشد اما ما در خانه فقط به سطحی از ایزولاسیون نیاز داریم که بتواند تا حد ممکن نویز های اطراف را حذف کند،فقط تا همین حد نه بیشتر ، البته بیشتر بودن این ایزولاسیون کمک قابل توجهی در کیفیت بهتر ضبط موسیقی ( به روش آکوستیک ) به ما می کند.

برای مالکیت اتاقی با ایزولاسیون مطلوب ، باید به توصیه هایی که به دنبال این مطلب ذکر میشود توجه کامل داشت :

 

در اتاق :

نوع چوب به کار رفته در ساخت در مهم نیست بلکه قسمت اصلی نیازمن ایزولاسیون ، چهارچوب در است.

معمولا در زمستان ها از هر جایی که هوا عبور می کند، در زبان عامیانه می گویند که نیاز به درز گیری دارد .در صدابرداری نیز دقیقا همین امر مصداق دارد که بتوانید متوجه شوید که در اتاق و دیگر اجزای آن تا چه مقدار ایزوله است .

برای این کار می توان اتاق مزبور را تاریک و اتاق مجاور را روشن نمود هر جایی که نور عبور کند باز بوده و باید بسته و ایزوله شود در این صورت در ، تا مقداری ایزوله شده البته در هایی وجود دارند که داخل پرتر و ضخامت بیشتری نسبت به درهای معمولی دارندکه مسلما بیشتر به کار میآیند و همینطور در برخی موارد دیده شده که بعد از ایزولاسیون ، پست در پرده ای نصب شده که کمک مناسبی برای باز دهی بهتر است.

 

مثلا اتاق خواب یک آپارتمان را میخواهیم ایزوله کنیم تمام منابع روشنایی اتاق خواب را خاموش و چراغ های اتاق مجاور را که مثلا پذیرایی خانه است را روشن می کنیم در چنین صورتی می توان محل عبور شعاع های نور را ایزوله یا درز گیری کرد.

 

پنجره :

کمی فکر کنید ، به نظر شما پنجره را چگونه ایزوله کنیم؟

معمولا پنجره را با شیشه های دو جداره ایزوله می کنند ، فرض می کنیم خانه ما قدیمی است و شرایط دوجداره کردن پنجره فراهم نیست، در چنین شرایطی پنجره به درزگیری نیاز دارد و باید ایزوله شود.

 

در مرحله بعد با قرار دادن پرده ای سنگین و ضخیم می توان به مقدار قابل توجهی از ورود صداهای اضافه جلوگیری کرد و همینطور در صورت نبود چنین پرده ای می توان از دو پرده و یا پارچه های ضخیم استفاده نمود.البته باید اشاره کنم که ساعاتی از شب وجود دارد که صداهای محیط برای مثال ماشین ها بسیار کمتر از روز می باشدکه ان زمان برای صدابرداری به حتم مناسب تر است.

 

دیواره های اتاق :

 

در استودیو های حرفه ای برای آکوستیک نمودن دِد روم از بلوک های آکوستیکی بهره برده میشود ، میتوانید از این بلوک ها استفاده کنید زیرا ارزان قیمتند، اما علاوه برآن در خانه با اجسامی که سطوح متخلخل دارند می توان به این منظور دست پیدا کرد.

 

اگر فضای اتاق کوچک است میتوان دیواره ها را با چسب و کمی میخ موکت کاری کرد ( یا از اشیای دیگر مانند شانه تخم مرغ بهره برد) این امر باعث کمتر شدن آمد و شد صدا می شود.

 

کف اتاق :

با توجه به این که سطوح صاف و صیقلی بهترین منعکس کننده امواج می باشند پس بهترین شکل ایزوله کردن کف ، افزودن پوششی مثل فرش یا موکت به کف اتاق است.

در استودیو های حرفه ای نیز کف دِد روم دارای پوشش است.

 

سقف اتاق :

 

سقف اتاق نیز می تواند با سطوح متخلخل پر شود از جمله با موکت ی موارد مشابه.

 

و در نهایت هر نوع فضایی برای رد و بدل کردن صدا مثل دریچه های کولر باید پوشانده شود و بهتر است اتاقی که از دیواره های خارجی ساختمان و دوراز خیابان است را برای این امر انتخاب کرد ، در بعضی از همین اتاق ها پنجره نیز وجود ندارد که بسیار مناسب ترند.

 

ادامه دارد ...

فصل بعد در مورد رایانه های مورد نیاز هست ...

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Reza Dehghan    62,187

مدیر بـازنشسته

فصل دوم :

-------

رایانه مورد نیاز

 

 

به علت سنگینی پردازش اطلاعات صوتی و عمل ضبط و اعمال افکت های صدا در رایانه ، باید به مواردی توجه شود که در هنگام کار ، رایانه شما دوچار مشکل نشود و بتواند به راحتی به عملیات خود ادامه دهد

در حال حاضر که پردازنده های رایانه چند هسته ای شده اند پیشنهاد میشود مادر بوردی تهیه شود که این نوع هسته ها را پشتیبانی کند و از این گونه هسته ها استفاده شود و همینطوری رَمی در حدود چهار گیگابایت و بیشتر برای این امر مناسب است.

در ضمن بدانید که هر چه فن های موجود در سیستم شما بیشتر باشد نویز معادل نیز به نسبت بالاتر خواهد بود.

 

نکته :

 

بهترین نوع رایانه برای ضبط صدا در خانه ، رایانه های لپ تاپ است ، زیرا فن این نوع رایانه ها کمتر و در برخی موارد در این رایانه ها فن وجود ندارد.

همچنین برای گایین آوردن نویز رایانه خانگی باید سیم ارتز آن ( همان سیمی که از وسط دوشاخه برق رایانه می آید) به جایی راسانا ( مثل پره های شوفاژ) جهت انتقال نویز وصل میشود.

 

داشتن پاوری قوی نیز یکی از نیاز های رایانه محسوب میشود. زیرا نوعی میکروفون وجود دارد که به 48 ولت برق نیاز دارد که در قسمت های آینده به شرح آن خواهیم رسید که منبع تغذیه آن ، پاور رایانه می باشد.

در ضمن متذکر میشود که مانیتورهای قدیمی که بالامپ تصویر کار می کنند داری نویز بوده و پیشنهاد میشود برای کار ، از انواع مانیتورهای lcd/led بهره برده شود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Reza Dehghan    62,187

مدیر بـازنشسته

دوستای گلم

انشالله ادامه بحث رو براتون می نویسم که بزارم فکر می کنم بعد از این به دردتون بخوره ...

چون در مورد کارت های صدا - میکروفون ها ، مونیتورینگ ها میدی کنترلر ها میکسرها و فصل آخر نحوه صدابرداری از آلات موسیقی رو داریم که میذارم ...

فقط چون مطالب زیاد هست و یکم باید وقت بزارم برای تایپ ..

موفق و پایدار باشید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Reza Dehghan    62,187

مدیر بـازنشسته

فصل سوم

 

-----

کارت های صدا

 

تقسیم بندی انواع کارت های صدا

 

کارت های صوتی به سه دسته تقسیم می شوند :

 

دسته اول کارت های صوتی Internal یا داخلی که یک Pci Card هستند و در داخل کیس رایانه روی یکی از Slotهای MotherBoard جای میگیرند که به آن ها SoundCard میگویند.

 

دسته دوم :

کارت های صوتی بیرونی ، که در محیطی خارج از فضای کیس رایانه شما قرار می گیرند به طوری که شما می توانید آنها را از روی میز تحریر خود از طریق کابلی به کیس متصل کنید.ی

به این کارت ها به دلیل قابل رویت بودن شمای سخت افزاریشان Audio Interface گفته میشود. این کارت ها به دو روش یا از سریق کابل USB یا از طریق پورت FireWire به رایانه شما متصل میشوند که البته سرعت انتقال اطلاعات پورت فایر وایر بسیار بالاتر است. برای ارتباط با پورت FireWire در صورت نبود آن بورد مادربورد باید Slot آن را نیز تهیه کنید.

کارت های دسته سومی نیز وجود دارندکه قسمت داخلی و پانلی خارجی دارند.

 

اما باید بدانیم کسانی که خواهان استفاده تخصصی در زمینه ضبط و میکس و مسترینگ موسیقی هستند هرگز نباید سراغ دسته اول و سوم یعنی کارت های صوتی Internal بروند. از کارت های صوتی دسته دوم برای کارهای تخصصی موسیقی (Audio Interfaces) استفاده میشود. اگر چه بعضی از شرکت ها ، مدل های پیشرفته ای از دسته سوم را تولید کرده اند ولی باز از جنبه حرفه ای برای استفاده در استودیو ها ،فاقد ارزش هستند و بیشتر بری مصارفی چون گوش دادن به موسیقی با کیفیتی بالا ، به جای ضبط و میکس کردن موسیقی توسط رایانه یا برای لذت بردن هر چه بیشتر از بازیهای کامپیوتری و افکت های صوتی آن بازی های کامپیوتری یا موسیقی متن فیلم طراحی شده اند.

در حالی که کارت های خارجی در استودیو های خانگی به راحتی می توانند به جای میکسرهای صوتی حرفه ای نیز مورد استفاده قرار گیرند.

مثلا یکی از کاربردهای این کارتها این است که تقریبا تمام مدل های آن ها دارای کلیدی به نام Phantom Power می باشند که نوعی تکنولوژی برای تولید برق مصرفی میکروفون های خازنی است .

 

Converterهای A/Dو D/A :

 

اصواتی که در دنیای ما وجود دارند و گوش ما قادر به شنیدن آنهاست از نوع آنالوگ می باشند .زمانی که ما تصمیم به ضبط صدایی توسط رایانه می گیریم باید این صدا به زبانی قابل فهم برای رایانه ترجمه شود تا بتواند یک فایل رایانه ای مورد استفاده قرار گیرد .

زبان رایانه که به آن زبان ماشین می گوییم دودویی یا در واقع باینری می باشد که مجموعه صفر و یک ها است و چون از این رقم ها تشکیل شده است ( و با توجه به این که رقم به زبان انگلیسی Digit می باشد) بنابراین محیط کامپیوتری را محیط Digital می گویند.

 

برای ضبط صدا توسط رایانه ، ابتدا باید اصوات به زبان رایانه ترجمه شود ، این کار توسط واحدی به نام A/D Converter صورت می گیرد.

A/D Converter یا ADC مخفف Analog to Digital Converter می باشد یعنی تبدیل صدا از شکلی که قابل شنیدن توسط ما است ( یعنی آنالوگ) به زبان قابل فهم برای کامپیوتر (یعنی دیجیتال)

 

بدیهی است که هر چه واحد ترجمه کنندهی A/D قوی تر باشد ما ترجمه با کیفیت تری از صدای ورودی برای رایانه خواهیم داشت و در نتیجه صدای ضبط شده ما دارای کیفیتی بالاتر خواهد بود.

 

نکته : فراموش نشود که کیفیت صدای ورودی علاوه بر ADC (کارت صدای رایانه) به میکروفون صدابرداری و همچنین کابل های اتصال نیز بستگی دارد .

پس زمانی که ما تصمیم داریم از سازها صدابرداری کنیم نیاز داریم کارت صدایی با ADC بالاتری تهیه کنیم تا بتوانیم کیفیت بالایی از ورودی خود بدست آوریم.

Converterها توانایی عملکرد بالعکس از تبدیل صدا را نیز بر عهده دارند:

گوش ما قادر به شنیدن اصوات دیجیتالی که صفر و یک ها می باشند نیست، پس برای آنکه صدایی که در کامپیوتر رکورد شده و توسط ADC به زبان قابل فهم برای رایانه یعنی دیجیتال تبدیل شده ، برای ما قابل شنیدن شود و بتوانیم صوت را از طریق رایانه بشنویم ، باید واحدی در کارت صدا وجود داشته باشد تا این عمل ترجمه از زبان دیجیتال به آنالوگ را مجددا برای ما انجام دهد این واحد را D/A Converter یا DAC که مخفف Digital To Analog Converter است می نامند.

 

مسلما داشتن کارت صدایی با DAC بالا امکان گرفتن خروجی با صوتی با کیفیت تر و شنیدن صدای واقعی تر را برای ما میسر میسازد.

ADCو DAC دارای پارامترهایی می باشند که مجموعه این پارامترها روی قابلیت های این دو Converter تاثیر می گذارد.

 

پارامترهای ADCو DAC

1- Resolution

2- Sample Rate

3-Signal to Noise Ratio

4- Dynamic Range

5- Frequency Response

Resolution یا وضوح

 

حدااکثر پهنای اطلاعاتی که سیستم می تواند پردازش کند وضوح است.

سابقا برای این منظور ، کارت صداها محیط های 16 بیتی داشتند ( که امکان پردازش65536 نقطه گسسته ریاضیاتی را فراهم می کرد).

بعد از آن محیط های قابل پردازش 24 بتی وارد بازار شد که امکان پردازش16/7 میلیون نقطه گسسته ریاضیاتی را فراهم میکرد.

و امروزه کارت صداهایی با وضوح ضبط 32 بیتی به بازار آمده است

 

Sample Rate یا نرخ نمونه برداری

Sample Rate نرخ نمونه برداری در واحد ثانیه می باشد که برابر میزان سمپل های صوتی گرفته شده در واحد ثانیه است و با واحد هرتز Hz معرفی می شود. Sample Rate مقادیری مانند:

44100 یا 48000 یا 96000 هرتز و غیره را در بر میگیرد.

در اینجا به مقادیر و نوع کاربرد آن اشاره می شود:

44100 برای سی دی قابل استفاده است

48000 برای ماهواره ها و تلویزیون قابل استفاده است.

96000 برای دی وی دی ها قابل استفاده است.

و مقادیر بالاتر تاکنون برای رسانه ها قابل فهم نشده و برای میکسو مستر در کامپیوتر قابل استفاده است.

 

Signal to Noise Ratio

بهترین نسبت سیگنال گرفته شده از ورودی نسبت به نویز همراه آن است.

که طبیعتا هر چه مقدار این پارامتر بیشتر باشد به آن معنی خواهد بود که نویز همراه با سیگنال ورودی ، مقداری کمتر نسبت به خود آن داشته و در نتیجه سیگنال گرفته شده از ورودی صدایی شفافتر خواهد بود.

 

Dynamic Rangeیا گستره پویایی

 

حدااکثر دامنه صوتی که سیستم می تواند از خود عبود دهد را 4- Dynamic Range آن سیستم می گویند.

چون دامنه صوتی به شکل لگاریتمی در کامپیوتر ترسیم میشود، واد آن برحسب دی سی بل که با db نشاده داده میشود میباشد.

 

ادامه دارد ....

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...