رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





F-Li

آموزش جامع و کامل پلاگین Sytrus توسط F-Li

پست های پیشنهاد شده

F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

سلام بر دوستان عزیز در این انجمن...

 

چون دیدم خیلی در باره این پلاگین بحث زیاد میشه و آموزشش هم تیکه تیکه در سایت هست، تصمیم گرفتم که این پلاگین فوق العاده رو آموزش بدم.

 

تا جایی که اجل مهلت بده، وقت یاری کنه و دوستان همراه ما باشند و ما اطلاعات کافی داشته باشیم انشا الله در خدمت تمامی عزیزان هموطن خواهیم بود.

 

تنها درخواستی که من دارم اینه که از زدن اسپم خود داری کنن دوستان گل، و سوالاتشون رو در تاپیک سوالات بپرسند تا آموزشها پشت سر هم باشه.

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به زودی و به امید خدا شروع میکنیم.

ویرایش شده توسط F-Li

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

قسمت اول: درباره ی سیتروس

قبل از اینکه یاد بگیرین که کار با این غول بزرگ چگونست بهتره اول یه نیم نگاهی بندازیم به ساختار سیتروس که اصلا چی هست!؟

 

تمام سینث های موجود (اعم از سخت افزاری و نرم افزاری) کلا 4 نوع اند...

 

1-افزایشی یا Additive

 

2- کاهشی یا Subtractive

 

3- مدولاسونی در 2 نوع {FM , AM}

 

4- مدلساز یا Physical Modeling

 

که خوشبختانه تمام اینها رو اف ال داره... خب سیتروس از کدوماست؟ بله سیتروس با توجه به ساختارش کاهشی و FM هست.

 

جهت اطلاع بیشتر در باره مباحث مدولاسیون به این تاپیک سر بزنید

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

و اینکه کاهشی یا افزایشی چیست به خود شما واگذار میکنم و از تکرار دوباره پرهیز میکنم چون در سایت هست اگر بچرخید خودم دیدم(یادم رفته کجاست اگه کسی پیدا کرد در تاپیک مربوطه بذاره ممنونش میشیم)

 

sytrus یک سینث دارای یک منوی اصلی ، 6 اوپراتور ، سه ..... مجزا و یک قسمت افکت گذاری است که تمام اینها توسط بخشی به نام ماتریکس به هم ربط داده میشوند.

 

در قسمت های بعد با قرار دادن تصویر موضوعات رو کامل توضیح خواهم داد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

قسمت دوم: منوی اصلی Sytrus

 

به دلیل اینکه مطالب فشرده میشه چون سیتروس پلاگین جمع و جوریه من منوی اصلی رو سه بخش میکنم.

 

بخش اول: تنظیمات بالایی

attachment.php?attachmentid=5099&stc=1&d=1378913907

 

1-1- شامل ولوم: میزان صدای اصلی خروجی پلاگین Master Volume

 

2-1-LFO: میزان LFO نهایی قابل تنظیم از 128- تا 128(با توجه به بیت های باینری و مبنای 2)>> 11111110

 

3-1- پیچ اصلی: توسط این اسلایدر میتونید صدای نهایی رو از 2- اکتاو تا 2+ اکتاو (معادل 24 نُت) تغییر بدید.

 

 

2- مقدار متغییر های اصلی:

 

1-2: attack یا شدت شروع: همانطور که از اسمش پیداست بر شدت شروع صدای پلاگین حاکمیت داره.

 

2-2: Decay یا زمان محو شدن: این به این معناست که از زمان attack تا اینجا صدای نت باقی میمونه چقد طول بکشه تا به SUSTAIN برسه

 

3-2: Sustain یا نگهداشتن: این متغییر هر چقدر که باشه بعد از رسیدن از decay به اینجا صدای نت همون مقدار میمونه.

 

4-2: Release یا آزادسازی: این مدت زمانیه که طول میکشه پس از رها کردن نت صدا قطع یا به عبارتی تموم بشه.

 

 

3- تنظیمات مربوط به سه فیل-تر: این بخش هم دقیقا مثل بخش دوم هست.

 

4- Unison Order: در این بخش نمونه فازی از صدای اصلی گرفته میشه و به صورت Left,Right پخش مجدد میشه به همراه Phase Diff یا همون اختلاف فاز در گوش چپ و راست. در اصطلاح همخوان نام دارد.

 

1-4 Unison Pan : مربوط به پن کردن سیگنالهای تولیدی است بر حسب درصد(80 تا 90 بهترین حالته)

 

2-4 Unison Volume : میزان صدای همخوانها

 

3-4 Unison Pitch: مربوط به پیچ کردن همخوانها یا همون تغییر فرکانس تا 1- و 1+ اکتاو

 

4-4 Unison Sub level: سطح فرکانسهای غیر واقعی (به صورت معکوس است) که بهترین حالت 50 است اما بازهم به شما بستگی داره

 

5-4 Unison Phase : تغییرات فازی در سیگنالهای غیر واقعی یا همون مقدار اختلاف فاز

 

6-4 Unison Envelope Var : متغییر مربوطه به نا پایداری سیگنالهای Fake ( به نظرم اسلایدر مهمی نیست!)

 

7-4 Unison Order: میزان سفارشی کردن تعداد سیگنالهایی که باید نمونه برداری بشن(در مبنای 2==> 1و2و4و8و16و32و64و...) منظور اون مربع بزرگست.

 

8-4 Unison For OSCs: با فعال کردن این گزینه نمونه برداری از سیگنال نهایی تغییر میکند به===> نمونه برداری از تک تک اسیلاتورهای 6 اوپراتور که بعدا با آنها آشنا خواهید شد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

بخش دوم: تنظیمات میانی

 

attachment.php?attachmentid=5100&stc=1&d=1378920289

 

1- مدولاسیون

 

1-1 Modulation Area And Wheels: دارای 2 بخش X و Y است که در کنترل برخی از پارامترها به ما کمک میکنند.

 

2-1 : Smooth : این گزینه باعث Soft شدن مدولاسیون میشود که اگر سبک شما خشن است پیشنهاد میکنم خاموشش کنید.

 

2- اکولایزر

 

1-2 انتخاب هدف اکولایزر: اینکه اکولایز روی کدام بخش صورت بگیرد.

 

Out: در صدای نهایی - Out+FX: روی صدای نهایی و خروجی افکت - FX: روی خروجی بلوک افکت - Off: اکولایزر خاموش است

 

2-2 باندها: این اکولایزر ساده دارای 3 باند فرکانسی است، شما در بالای اسلایدر های ولوم باند ها میتوانید نوع فیل-تر اکولایز رو انتخاب کنید( 3 نوع Hi pass - Middle- Low Pass)

 

همچنین توسط 6 پیچ تعبیه شده در زیر اسلایدر ها که در دو دسته Freq و BW جمع شده اند، میتوانید تنظیمات ریزترو دقیق تری بر روی اکولایز داشته باشید.

 

3- Quality یا کیفیت: در این بخش شما کیفیت صدای خروجی را تحت کنترل دارید.

 

1-3 High Q Env: در اینجا میتونید تعیین کنید که کدام بخش شامل Over sampling بشه.

 

2-3 Oversampling :در این بخش شما مقدار Oversampling رو تعیین میکنید. (کسانی که سیستم ضعیف دارن غیر فعال کنن)

 

3-3 Draft : در این بخش اگه چراغ روشن باشه و در کادر زیرش شما عددی رو تعریف کرده باشید Oversampling قبل از خروجی اعمال میشود.

 

4-3 Render : مربوط به Oversampling هنگام خروجی صدا است.

 

چه زمان از O.Sampling استفاده کنیم؟ شما در طول پروژه نیاز به Oversampling بیشتر از 4 ندارید( در بخش Render) که پیش فرض رو 8 هست.

 

اما هنگامی که از پروژه خود خروجی میگیرید، هرچه Sytrus در پروژه دارید Oversampling رو در بخش Draft به 64 ببرید و چراغشم روشن کنید.

 

و Render هم روی 32 یا 16. (روی 64 هر دوتاش نباشه چون رندر بسیار زیاد طول میکشه) 32*64=2048Bpm

 

موفق باشید.

ویرایش شده توسط F-Li

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

بخش سوم : تنظیمات پایینی

 

خب در این بخش چیز زیادی نداره و فقط چند تا کلید هست که به صورت On/Off میباشند که در زیر به شرح آنها میپردازیم.

 

attachment.php?attachmentid=5103&stc=1&d=1378969268

 

 

Random: به معنای تصادفی بودن پارامترهاست. به طور مثال مدولاسیون از کدام درجه فازی شروع شود یا...

 

Mono Key: این گزینه برای مصرف کمتر CPU میباشد به طوری که هنگامی که یک نت نواخته میشود ، اگر Unison فعال باشد این گزینه باعث جلوگیری از پس نواخت نت ها میشود.

 

Soften Knob: سافت از نرمی می آید، این پیچ نیز حالت نرمی به صدا میدهد(یک ..... نا محسوس است با Attack بالا)

 

Global Pitch: این پیج تمامی 6 اوپراتور را از نظر فازی و پیچ با اوپراتور اول هماهنگ میکند( دوستانی که نا وارد تر هستند روشن کنند)

 

Center: این Center منظور اون مرکز صوت در چپ و راست نیست... این به منظور به مرکز راندن موج آنالوگ نهایی پلاگین در محور مختصات است. به عبارت دیگر مقادیر DC سیگنال را حذف میکند تا به کیفیت صدا بهبود ببخشد. اگر دلیل خاصی بر DC داشتن بر موج خود ندارید حتما روشنش کنید

 

توضیح اضافی: یک مقدار DC چیست؟ DC همان جریان ثابت است. یعنی به عنوان مثال اگر DC شما (مثلا) 1 باشد، اسپیکر شما (دیافراگم) 1 ثانتی متر به جلو رانده میشود که تاثیر بدی در صدا میگذلرد. یا بلعکس! مثلا اگر 1- باشد دیافراگم را 1 ثانتب متر به داخل میبرد. در این صورت آزادی کامل از دیافراگم گرفته شده و باعث میشود دیافراگم نوسان مطلوبی نداشته باشد.

 

Gibbs off: این مورد برای جلو گیری از حالت زنگی شدن صداست. ( یعنی صدا اذیت میکنه روشن کن:4: )

 

Portamento: که دیگه همه آشنایی داریم. باعث فعال شدن این حالت میشود.

 

به پایان بخش "منوی اصلی" رسیدیم. امیدوارم تا اینجا مفید واقع شده باشه براتون.

 

همواره شاد و موفق باشید. F-Li

ویرایش شده توسط F-Li

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
ALEX2166    2,706

کاربر سایت

دانلود این آموزش جامع به صورت pdf:

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

خب دوستان گل امید وارم که به اندازه کافی با منوی اصلی آشنایی کافی پیدا کرده باشید. دوست عزیزمون لطف کردند و این آموزشها رو به صورت PDF در آوردند.

 

اما این پایان ماجرا نیست و در ادامه میریم سراغ اوپراتور ها و اون ها رو به طور کامل بررسی میکنیم.

 

امید است که مورد استفاده و قابل قبول دوستان عزیز و گرامی واقع شود.

 

به زودی آموزشها رو برای شما آماده میکنم. اردتمند شما F-Li

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

قسمت سوم - اوپراتور

 

خب سلام مجدد به شما دوستان عزیز... در این سری قراره مهمترین بخش سیتروس رو آموزش بدم که میتونه یکم سخت باشه... البته این به پشت کار شما بستگی داره:39:

 

پس بی وقفه میریم سر وقت اوپراتورها>> و اینهم بگم چون این بخش پیچیدس من به صورت بخش بخش توضیح میدم.

 

بخش اول: تنظیمات فرکانسی و اسیلاتور

 

attachment.php?attachmentid=5106&stc=1&d=1379012842

 

1- تنظیمات اصلی در فرکانسنما: در اون قسمت قرمز رنگ که مشخص شده میتونید مشخصه های اصلی سیگنال رو تغییر بدید.

 

1-1 نیمه کننده: با فعال شدن این گزینه شکل موج شما از لحاظ فرکانسی نصف میشود. به عبارت ساده تر شکل موج را به اندازه نصف پریود میکشد(کشیدن- scratch)

 

2-1 دوبرابر کننده: دقیقا عمل برعکس بالا، فرکانس را 2 برابر میکند(جمع کردن- فشرده کردن)

 

3-1 یکسوساز: این گزینه باعث بالا رفتن تمام قسمتهای منفی سیگنال میشود( نیم سیکلهای منفی را مثبت میکند)

 

2- تنظیمات پیشرفته سیگنال

 

1-2 Shape: این اسلایدر وظیفه تغییر شکل موج را دارد( تبدیل کننده : سینوسی - مربعی - اره ای - مثلثی - نا هماهنگ)

 

2-2 Tension: با این اسلایدر میتوانید سیگنال خود را Distort یا اشباع کنید

 

3-2 skew: انحراف سیگنال توسط این گزینه انجام میشود( گزینه جالبی است)

 

4-2 sine shaper: این اسلایدر وظیفه تغییرات فازی در شکل موج دارد

 

5-2 pre filter: این هم فیــ ــلتـــریست کم قدرت از نوع LP که کمی کنترل صدا را بر عهده دارد

 

6-2 noise: این هم نویز است که با سیگنال اصلی ترکیب میشود(صدای سفید)

 

3-کنترل های سیگنال: در این بخش کنترل های کیفیتی روی سیگنال انجام میشود

 

1-3 Center: باعث حذف سیگنال DC میشود

 

2-3 Declick: باعث جلوگیری از حالت تق تق کردن سیگنال هنگام خروجی نهایی از اسیلاتور میشود.

 

3-3 B-Limit: محدود کردن فرکانس های وسط( جهت بهبود صدا)

 

4-3 Pluck: فعالسازی حالت Pluck Mode که مانند صدای سازهای زهی است

 

 

در بخش بعد با آفست ها آشنا خواهیم شد.

 

شاد و موفق باشید.:8:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

2-بخش دوم: آفست ها

 

attachment.php?attachmentid=5110&stc=1&d=1379059563

 

1- آفست همان جبران تداخل فاز است. (اختلاف فاز)

 

1-1 Set Offset Freq: در اون قسمت عددی میتونید مقدار آفست رو تنظیم کنید

 

2-1 Phase Knob: تنظیم فاز از 0 تا 180 درجه

 

3-1 Global: مربوط به فاز هماهنگ که در منوی اصلی نیز بود.( برای هماهنگی در اوپراتورها)

 

2- Ratio: به معنای نسبت است. شما میتوانید در این قسمت ، نسبت فرکانس را به فرکانس پایه(1) تنظیم کنید

 

1-2 در بخش عددی که میتونید نسبت فرکانس رو تعیین کنید

 

2-2 Vol: مربوط به تنظیم صدای اوپراتور مربوطه

 

3-2 Pitch Env: مربوط به مقدار پیچ و میزان اتوماسیون LFO میباشد.

 

شاد و موفق باشید.F-Li

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

خب سلام مجدد خدمت دوستان گلم. تاخیر بنده رو ببخشید.

 

بخش سوم: ویرایشگر متغیر ها

 

کلی ترین قسمت سیتروس میباشد که 80درصد کنترل صوت در اینجا صورت میگیرد. حالا به تشریح میپردازیم. این نمای کلی

attachment.php?attachmentid=5178&stc=1&d=1380713947

 

اول پایین این منو رو با هم بررسی میکنیم. منوی سویچها. فعالسازی کنترل بخش متغیر ها از این قسمت قابل کنترل است.

 

attachment.php?attachmentid=5179&stc=1&d=1380714021

 

1-Activate Menu: در این قسمت کنترلهای اصلی قرار دارن و نسبت اونها با منحنی ها.

 

از طریق اون مربع کنار Attack میتونید منحنی ها رو فعال کنید.

 

4عمل اصلی Att, Dec, Sus, Rel که قبل آشنا شدید.

 

چراغ تمپو Tempo که باعث میشه قسمت بندی های جدولی دقیق تر بر حسب ضرب و میزان بشه.

 

Global: برای استفاده افکت ها در نتهای نواخته شده. (من کاربردشو نفهمیدم! اما به گفته ایمیج لاین روشن باشه بهتره)

 

2- ENV CTRL: در این قسمت نحوه کنترل منحنی ها انتخاب میشود

 

اون اسلایدر که زیر عدد 2 در تصویر هست برای زوم افقی روی منحنی هاست.

 

فلش Load/Restore هم برای کنترل دقیق تر منحنی هاست( روش کلیک کنید و با گزینه هاش کار کنید مخصوصا Load)

 

Freeze: برای قفل کردن و جلوگیری از تغییرات ناخواسته در منحنی هاست

 

Step: حالت Step Editing Mode را فعال میکند( مانند نقاشی کردن است)

 

Snap: مقدار ها را رند میکند.

 

Slide: کشیدن نقطه های مانده. روشنش کنید، یک نقطه توسط کلیک راست روی منحنی ایجاد کنید و افقی جا به جا کنید. حالا همین کار رو با اسلاید خاموش انجام بدید تا Slide رو بهتر درک کنید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

سلام مجدد خدمت دوستان گلم. خیلی عذر میخوام که دیر شد...

 

خب تا اینجا امیدوارم فهمیده باشید و با پارامترها کار کرده باشید...

 

 

حالا میپردازیم به مبحث اصلی در این پلاگین یعنی Envelope Editor

attachment.php?attachmentid=5268&stc=1&d=1381505768

 

در بالا شما قسمتهایی رو میبینید به نامهای

Pan, Vol, Mod, Pitch, Phase, Damp, Osc که متغییر های اصلی هستن. حال به توضیح آنها میپردازیم

 

Pan: مربوط به چپ و راست شدن صدا در گوشهاست.

 

Vol: همه آشنایی دارید که بلندی صوت (شدت صدا یا همون ولوم) هست

 

Mod: داب استپ کارها توجه کنن! (مهم) این گزینه مربوط به مدولاسیون ورودی اوپراتوری هست که انتخاب کردید(op1-6) - برای تفهیم مدولاسیون به تاپیکی که در پست2 گذاشتم مراجعه کنید.

 

Pitch: مربوط به زیر و بمی صوت خروجی از اوپراتور است.

 

Phase: این گزینه نیز تغییرات فاز رو به عهده داره که معمولا ازش در ساخت پد استفاده میشه.

 

Damp: دمپینگ یا مرطوبسازی باعث نرم کردن صدا میشود. معمولا در طنین صوت به چشم میخورد و طوری بازخورد را بعهده دارد.

 

OSC: این هم اسیلاتور یا نوسانساز اوپراتور مورد نظر است که توسط آن میتوانید هارمونیکها را تغییر بدهید.

(توصیه ما به شما اینه که سعی کنید این قسمت رو حرفه ای تر یاد بگیرید چون بسیار مهم هست و اینکه چه صدایی قراره بیرون بیاد بستگی به Waveform این قسمت داره و شما باید یاد داشته باشید که چه جنس از صداها چه هارمونیکهایی را شامل میشوند)

 

خب در پایین این چند مورد نیز بخشهای کوچکتری نیز به چشم میخورند از قبیل

 

ENV, LFO, KEY M, VEL M, MOD X, MOD Y, RAND, UNI که به تشریح اینها میپردازیم

 

ENV: با فعال کردن این قسمت شما در هر بخش که باشید (pan - vol - Mod - ...) مقدار دهی بر حسب زمان را برای آن فعال کرده اید. به طور مثال اگر برای Vol شما Env را فعال کنید صدای خروجی اسیلاتور شما با توجه به منحنی تعریف شده از پلاگین خارج میشود. مثال خمین منحنی در عکس: صدا از 0 شروع - تا 100 رفته (مرحله ی att) از 100 شروع به کم شدن تا 50 (Decay To Sus) - پس از رسیدن به Sus ولوم روی 50 میماند تا شما کلاویه را رها کنید - پس از رها سازی - از 50 به 0 طبق زمان معین شده توسط Relase.

 

این خلاصه ای تئوری از این عملکرد بود.

 

به دلیل اینکه پست سنگین نشه و شما خسته نشید و چون من مطالبو آنلاین تایپ میکنم ادامه توضیحات را به پست بعد منتقل میکنم. با ما همراه باشید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

خب با سلام خدمت دوستان گلم. من به خاطر دیر کردم یک عذر خواهی بدهکارم، دوستانی که در پ.خ گفتن ادامه بده دیگه میخواستم شرمندتون نشم.

بی وقفه میریم سراغ ادامه.

 

LFO: مختصر شده ی Low Frequency Oscillator است. میتوان یکی از پارامتر های پست قبل که ذکر شد رو به LFO داد تا اون رو طبق مقدار دهی که تعریف شده براتون کنترل کنه.

مثلا Pan کردن یا Vol یا Mod یا... در این بخش هم شما منحنی تغییرات رو دارید که این بار کمی نام پارامتر هاش فرق میکند. به ادامه توجه کنید.

 

attachment.php?attachmentid=5388&stc=1&d=1384597028

 

در اول این رو متذکر بشم که شما اگر نیاز به یک LFO تمیز و دارای شکل موج معین (مثلثی - رمپ - سینوسی و ...) دارید، باید تمام دات پوینت ها (نقطه های زرد رنگ) رو حذف کنید.

 

خب مشاهده میکنید که اینجا هم منحنی تغییرات مانند قسمت قبل است با این تفاوت مه 4 متغیر اصلی (ADSR) به STSP تبدیل شده.

 

1- SPD: به معنای همون Speed یا سرعت LFO است.

 

2- TENS: مخفف tension است که کنترل سوزنی و یا اشباع کردن موج LFO را بر عهده دارد (فشرده ساز)

 

3- SK: مخفف واژه Skew است که به منظور انحراف دادن موج است. میتوانید موجتان را 180 درجه (100%) بازه عقب یا 180- درجه (100-%) به جلو منحرف کنید.

 

4- PW: این پیچ قدرت موج است(Power). همان دامنه است. که با کم کردنش موج به پالس سوزنی و با زیاد کردنش به سمت پالس مربعی متمایل میشود.

 

این خلاصه توضیحی بود ازین بخش.

 

پیشنهاد میکنم تمام این پارامتر ها رو باهاش به صورت تجربی کار کنید تا دقیقا متوجه بشید.

 

ارادتمند شما -

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

سلامی دوباره به دوستان خوبم و اونهایی که ما رو یاری میکنن...

 

در این بخش Key M & Vel M رو با هم مرور میکنیم...

 

حتما به گوشتان خورده میگویند کوک شرقی یا غربی ...

خب در قسمت Key Mapping شما میتونید هر کدام از کلاویه هایی که دوست دارید بهش مقدار بدید... چه از لحاظ ولوم صدا (مثلا نت Do در اکتاو چهارم ولوم کمتری نسبت به بقیه داشته باشد) چه از لحاظ پنینگ و ... تمام پارامتر هایی که در سربرگ اول مشاهده میکنید.

مثلا برای کوک شرقی از سربرگ pitch روی key map کلاویه ها رو کوک میکنند...

 

با این اختیار شما مجاز به اعمال تغییرات بر روی تمام نت هایتان میباشید!

 

در بخش Velocity Mapping شما میتوانید دقیقا میزان بخش مورد نظر رو بر روی ولوسیتی (شدت) مشخص کنید. به طور مثال میزان مدولاسیون رو در ولوسیتی 100 بیشتر از 90 یا کمتر قرار بدید( این قسمت با توجه به تاچ عمل میکند) مثلا فاز آفست در ولوسیتی کم ، زیاد باشد و در ولوسیتی بالا کمتر...

با این قسمت هم کار کنید تا درکش کنید.

 

کاربرد این امر زمانیست که شما صدای پیانویی با سینت خود میسازید. اما در حقیقت دست چپ شما هنگام نواختن صدایی از چپ به شما توسط ساز منتقل میکند(بم) و دست راست(ملودی) صدایی از سمت راست را به گوش شما میرساند.

 

در بخش Key mapping شما با اعمال این منحنی

attachment.php?attachmentid=5560&stc=1&d=1386839572

 

شما صدای کلاویه های دست چپ رو از چپ و ملودی رو از دست راست میشنوید...

 

با ما همراه باشید...

ویرایش شده توسط F-Li

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

مجددا درود بر دوستان گرامی ...

 

مبحث بعدی Mod X , Mod Y هستش که کاربرد بسیار قویی در این پلاگین و پلاگین مشابه (هارمور) داره که یک جور کنترلر هست.

 

این دو منحنی که در این دو بخش هست با توجه به عکس زیر

 

Mod-X-Y.jpg

 

به شما این امکان را میدهد که به صورت مجزا، در هر اسیلاتور (اوپراتور) و سه فیـــلـــتر و کانال افکت، یکی از پارامتر های Pan - Vol - Mod - Pitch - ... ودر فیلـــتر ها Cut - Resonance - و... را کنترل کنید.

 

توسط این دو کنترلر که میتوانید از آنها کلیپهای خودکارسازی(اتومیشن) بسازید، قادر خواهید بود تا در موزیک خود کنترل بسیار زیادی بر روی صدای خروجی از پلاگین خود داشته باشید.

به طور مثال با لینک کردن X به فرکانس قطع فیـــلــتر، شما را از استفاده یک ..... مجزا در میکسر برای این امر رها خواهد کرد

با مثالی نشدنی تر که بر فرض میخواهید میزان مدولاسیون ورودی در یکی از اوپراتور ها در طول موزیک اتومیشن داشته باشد که این دو کنترلر اینجا به کمکتان می آیند.

ویرایش شده توسط Ashkan.B

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

بار دیگه سلام میکنم خدمت دوستان عزیزم... کم کم داریم به پایان آموزش نزدیک میشیم.

در این قسمت که بخش نهایی اوپراتور هاس میخوام Unison mapp رو بهتون آموزش بدم.

 

طبق عکس زیر

attachment.php?attachmentid=5765&stc=1&d=1389811148

 

شما میتونید اون میزان Unison که پیشتر توضیح داده شد رو برای هر پارامتر از قبیل Pan - Vol - Mod - Pitch - ... منحنی تعریف کنید که به چه صورت باشند.

 

به طور مثال میخواهید کنترل بیشتری بر روی نمونه برداری های انجام شده بر اسیلاتور سوم داشته باشید. میتوانید Unison ها رو Pan کنید، یا ولومشان را در چپ رو راست تغییر بدید، در مدولیشن آنها تغییرات ایجاد کنید، میزان زیر و بمی آنها را نسبت به اسیلاتور تغییر دهید، یا اختلاف فاز بیشتری بین Unison های اسیلاتور با صدای اصلی ایجاد کنید و...

 

قسمت Randomize زیاد در صدای خروجی چندان تاثیری ندارد(پیشنهاد من اینست که وقت خود را صرف این بخش نکنید و بیشتر به جزئیات صدای ساخته شده خود بپردازید تا رندومایز کردن صدا)

 

به زودی به بخش فیـــلـــتر ها میپردازیم.

سپاس ازین که با ما همراه بودید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

در این بخش به بررسی فیلـــتر ها میپردازیم. این پلاگین دارای 3 فیــلتــر میباشد که میتوانید به صورت جدا از هم از همه و یا یکی از آنها را استفاده کنید.

attachment.php?attachmentid=5766&stc=1&d=1389814444

 

از گوشه سمت چپ بالا شروع به توضیح دادن میکنم.

1-Filter Type: انتخاب نوع فیلــتر که در قبل با آنها آشنا شده اید.

2-Flat: صاف کردن منحنی فیلــتر(پاسخگویی بهتر)

3-HQ: فعالسازی حالت High Quality برای فیــلتر. در این حالت اگر فیلــتر از نوع Low Pass باشد شیب منحنی نرم تر میشود. پیشنهاد: برای درک بهتر F P EQ 2 رو باز کنید و آخرین پارامتر یعنی شماره 7 رو به حالت Low pass در بیاورید و سپس تیک HQ که پایین همین پلاگین را بردارید تا بیشتر متوجه شوید.

4-Off - x1 - x2 - x3 : انتخاب حالت فیلــتر

5- ENV: میزان تاثیر گذاری فیلتـــر

6-CUT: فرکانس قطع

7-resonance: اثر رزونانس

8- Gain: این گزینه در برخی نوع ها موجود است و مربوط به تقویت سیگنال تضعیف شده میباشد.

9- بخش Wave Shaper که خود شامل:

9-1 - +و +- بودن Wave Shaper میباشد به این صورت که W sh دارای حالت دوقطبی باشد یا تک قطبی. (من تک قطبی رو پیشنهاد میکنم چون راحت تر هست)

9-2 Mix level : میزان مخلوط شدن صدای خروجی از W SH با صوت اصلی (در صورتی که 100 باشد صدای خروجی به کلی از W Sh بیرون میاید)

 

10- Next : میزان ولوم انتقال به فیلـــتر بعدی. (این پیچ در فیلـــتر 3 موجود نیست)

 

توضیحاتی در مورد Wave Shaper ها:

حتما این را در میکسر نیز مشاهده کرده اید. خب... ویو شیپر Wave Shaper چیست؟

ویو شیپر ها مداراتی هستند که منحنی آنها بر اساس خروجی نسبت به ورودی تعریف شده است.

به طور مثال شما میتوانید تعیین کنید که هنگامی که صدای ورودی به حد 10- دسیبل رسید خروجی 0دسیبل شود و یا کمتر شود و یا حتی کمتر از 10- شود...

حتی میتوانید تعیین کنید هنگامی که صدای ورودی inf- (منفی بینهایت=0عددی) است خروجی شما 1 باشد (منظور از 1 ، 1 باینری است و به بیان دسیبل میشود 0 دسیبل)

 

که در این صورت دیستورشنی بسیار عجیب شمال حال صدای شما خواهد شد ودیافراگم اسپیکرهای شما به جلو رانده خواهد شد که پدیده خوبی نیست و شما میزان زیادی DC Offset دارید که میتوانید با جبران کننده ها آن را جبران کنید.

در آینده بیشتر در مورد ویو شیپر توضیح خواهم داد. اما خوب است بدانید که این مدارات میتوانند به عنوان افکتهای Maximizer - Limiter - Soft Clipper - Distortion استفاده شوند.

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

دوستان عزیز با بخش های Pan - Vol آشنا هستید که میگذریم و به دیگر بخش ها میپردازیم.

 

در این پلاگین با توجه به تصویر پست قبل شما میتوانید به طور کامل به فرکانس قطع - اثر رزونانس و 3 باند بالا - میدرنج - پایین از دسته فرکانسها دسترسی کامل داشته و آنهارا کامل در دست داشته باشید.

 

بخش ویو شیپر:

attachment.php?attachmentid=5767&stc=1&d=1389817750

 

در این قسمت میتوانید منحنی مربوط به مدار ویو شیر را تغییر دهید. به صورتی که در تصویر مشاهده میکنید ورودی نسبت به خروجی تعیین میشود.

و منحنیی که در این تصویر رسم شده است برای Distortion مورد استفاده قرار میگیرد.

 

WMIX: در این بخش هم میتوانید منحنی های مربوط به مخلوط کردن (mix) ویو شیپر را شامل تغییرات کنید.

 

در ادامه به کانال افکت و ماتریکس (بخش آخر) میپردازیم.

ارادتمند:flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
S_V_M93272    9,292

عضو جدید انجمن

اگه امکانش هست این قسمت دوم رو هم بصورت pdf قرار بدید ممنون میشم.آموزش بسایر مفید و عالی هست و من تا به حال به زبان فراسی همچین آموزشی رو نداده بودم و میدونم کلی زحمت کشیده شده.خسته نباشید گرم از طرف من.:8::8:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
F-Li    41,722

مدیر بـازنشسته

سلام مجدد خدمت دوستانی که تا الان این تاپیک رو دنبال میکردند...

به امید خدا میخوام هر چه زودتر این تاپیک رو تمام کنم... بعدش دوستانی که قادر به تبدیل به پی دی اف هستند زحمتش رو بکشند...

---------------------------------------

 

بخش افکتهای این پلاگین رو با هم مورد بررسی قرار میدیم.

از سمت چپ توضیح میدم

attachment.php?attachmentid=6704&stc=1&d=1409960822

 

pan: پن کردن که همه با اون آشنایی داریم . ارسال صدا به گوش چپ و راست که این پیچ توی این قسمت این عمل رو برای بخش افکتها انجام میده.

CHR: همون افکت معروف Chorus هست که توضیحی لازم نداره (مبحث میکس هست و به این تاپیک مربوط نیست) میتونید توسط مربع آبی تعداد کارس خوان ها رو تعیین کنید.

اسلایدر اول DP یا همون Depth (عمق): تعیین عمق پیچ فرکانس های نمونه گرفته شده. ( جداسازی)

اسلایدر دوم SP یا سرعت: سرعت تغییرات فرکانسهایی که از فرکانس اصلی کپی شدند (سرعت انجام اسلایدر اول)

اسلایدر سوم DL یا دیلی (تاخیر): این اسلایدر هم وظیفه ی تاخیر ایجاد کردن بین دو کانال چپ و راست هست

اسلایدر بعد SR یا همون جداساز استریویی: این اسلایدر هم آنچنان بی ربط به عملکرد اسلایدر قبل نیست و میزان پخش بودن صدا رو کنترل میکنه

اسلایدر CR یا همون کراسور (گذر): تعیین فرکانس گذر (فرکانسهایی که شما بهشون اجازه میدید از محدوده فرکانس اصلی جدا بشن (یعنی کم و زیاد - زیر و بم ) )

اسلایدر آخر هم ولوم این بخش افکت هست

----------------

SEND

به یکی از 4 کانال میکسر میتونید از همینجا ارسال کنید صدا رو... لول ارسال هم قابل کنترل هست توسط پیچی که کنارش تعبیه شده...

 

D1 - D2 - D3 افکتهای دیلی هستند که تنظیم میشند و برای استفاده از اونها باید چراغ enable روشن باشه. اگر دوست دارید که هر 3 دیلی به صورت سری صدا رو پردازش کنند و عمق بیشتری به دیلی بدهند چراغ سریال رو روشن کنید. کاربرد این گزینه این هست که در زمان خاموش بودن صدا به طور موازی همزمان به تمام دیلی ها ارسال و پردازش میشه

اما اگر روشن باشه صدا به یک وارد و از اون خارج و به 2 وارد و از 2 خارج و به 3 وارد و از اون خارج خواهد شد!

R یا همون ریورب . فکر نمیکنم این هم نیاز به توضیح داشته باشه چون کسی که میخواد صدا سازی کنه حتما با افکتها آشنایی داره

----------------------------------------------------

 

این بخش یک Envelope Editor با دو بخش ولوم و پن داره که به این قسمت از پلاگین در قبل کاملا پرداخته شده.

 

در آخر هم با هم نحوه لینک کردن اپراتور ها رو توسط ماتریکس مرور میکنیم...

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
امیر پارس    7,784

کاربر سایت

سلام داداش میتونی توضیحات تو توی pdf بزاری ممنون میشم ازت:7:

 

پست های قبل از خودتون رو نگاهی بیندازید:9:

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
aboozar68    6,043

کاربر سایت

فایل pdf بخش دوم

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

فایل pdf بخش اول و دوم با هم

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...