رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





mohsen_f_206

آهنگسازی چیست؟ تنظیم کننده کیست؟

پست های پیشنهاد شده

mohsen_f_206    23,813

کاربر سایت

موسیقی که میشنوید ترکیب میشه از ۲ بخش اصلی که یکی ملودی اصلی است،یکی همراهی کننده که این همراهی شامل آکورد،آرپژ،ریتم و غیره میباشد.

و در زبان ساده میتوان گفت آهنگسازی به معنای ساخت آن ملودی اصلی است و به کسی که این کار را میکند آهنگسازی میگویند،دوستان ما در آهنگسازی قواعد هم داریم،ولی بیشتر از این قوانین در موسیقی کلاسیک و در سبک های دیگر خیلی کم استفاده می شود،بیشتر آهنگسازی مربوط میشه به استعداد و خلاقیت شخص در خلق ملودی های جدید است و شاید آهنگساز بغیر از علم نوازندگی و شناختن گام ها،علم دیگری نداشته باشد،ولی این ملودی را حالا چه در آهنگ بیکلام و یا با کلام که بر روی شعر این آهنگسازی صورت میگیرد،با حس کار انجام میدهد.

 

آهنگساز بعنوان خالق ملودی اصلی آهنگ که حتی میتواند هیچ گونه تحصیلات مویسقی و یا آشنایی به تئوری موسیقی هم نداشته باشد। وی میتواند ملودی اصلی را روی یک ساز بسازد و بنوازد و یا فقط آنرا بخواند یا زمزمه کند।ملودی را در قالب یک موسیقی بدون کلام زمزمه کند و یا آنرا روی شعری بخواند।خلاصه او فقط خالق ملودی اولیه بر اساس حس خود میباشد।البته او میتواند موسیقی دان و حتی تنظیم کننده هم باشد که در آنصورت کار خیلی راحتر میشود।

 

به زبان ساده میتوان گفت تنظیم کننده کسی است که ملودی را از آهنگساز میگیرد و بر اساس ملودی قسمت همراهی کننده آهنگ را میسازد،مشخص میکند هر سازی چه نتی باید بزند،ریتم ها،پاساژ ها،آکورد ها،آرپژ ها و غیره را همه و همه تنظیم کننده مشخص میکند و می نویسد،بر خلاف آهنگساز،تنظیم کننده باید علم زیادی داشته باشد و علاوه بر دانستن موسیقی و هارمونی و غیره باید بر تمام ساز ها آشنایی داشته باشد تا بتواند آهنگی را برای آن ساز بنویسد،تنظیم کننده،بیشتر از استعداد،نیازمند به علم بالایی هست.یا به زبان ساده ترتنظیم کننده ، کسی است که وظیفه رنگ آمیزی نتهای اصلی ملودی آهنگساز را بر عهده دارد.او باید کاملا با علم موسیقی و تئوریات پیشرفته موسیقی آشنا باشد. به قابلیت اجرای انواع سازها و حس و روح صدای آنها آشنا باشد. از علومی مثل کنتر پوان و هارمونی در موسیقی کاملا مطلع و داری مهارتهای عملی دربکار گیری آنها در آمیزش نتها باشد.در کل او کسی است که وظیفه نوشتن و آماده کردن تمام نتهای آهنگ برای هرکدام از سازها انتخابی(توسط خودش یا آهنگساز) و نیز حفظ هماهنگی تمام این نتها وحس و حال آهنگ و در کل ایجاد ترکیبی زیبا از نتها و صداها و تکنیکهای مختلف را بر عهده دارد و به نظر من اوست که میتواند یک ملودی ساده را به زیباترین حالت به گوش ما برساند و یا یک ملودی زیبا را بسیار ساده و حتی تکراری نشان دهد.

 

 

منبع: سایت موج هنر هفتم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Farshad-Aria    290

کاربر سایت

واقعا تعاریفتون زیبا و بجا بود

اما واقعا جای تعجب داره که سایت به این حد از وسعت واسه فراگیری و حجم مطالب واقعا واقعا واقعـــــا هر چه درمیان مطالب میگردم مطلب به این مهمی یعنی مقوله تنظیم که بخش خیلی خیلی مهم از هر قطعه موسیقیست نادیده گرفته شده و یا حداقل کم رنگ هست .

یه نگاهی که به تاپیک ها بندازیم متاسفانه صحبت من کاملا مشخصه و بیشتر صحبت از مسایل دیگره تا مطالب کلیدی همچون تنظیم و انجمن تنطیم خیلی ضعیف و پیش پا افتاده و خیلی سطحی فعالیت کرده و جداّ که از این گروه و سایت محترم چنین ضعفی جای تامل داره....

متاسفانه دوستان مدیر و با تجربه های این سایت بیشتر به مسايل دیگه پرداختند در باب آموزش و حس میکنم این رویه نوآموزان رو به حاضری خوری و کار غیر اصولی اگه نگیم بی سرانجام هدایت میکنه

امیدوارم این صحبت من که فقط از روی دلسوزی بود به گوش دوستان مدیر برسه تا که بستری برای آموزش های اصولی و کاربردی برای مبحث فوق مهم تنطیم فراهم بشه و فعالیت بیشتری از آموزندگان این سایت در این مورد ببینیم

 

با سپاس :flower::flower::flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arashk.tt    54

کاربر سایت

با عرض سلام خدمت دوستای گلم در مورد آهنگسازی و تنظیم اینکه مطالبی از سایت های مختلف موسیقی کپی بشه و اینجا پیست بشه بد نیست اما فاقد ارزش کاربردی برای دوستای کم تجربه میشه مطالبی که عرض میکنم تجربیات شخصی خودم هستش که با هاتون در میون میگذارم ( کاری که کمتر کسی انجام میده و خب حقم دارن دلیلشم روشنه ) ببینین دوستان، آهنگسازی هنر ایجاد ملودی روی یک عبارت ،شعر، یا ... رو میگن یه آهنگساز میتونه با ساز آشنا باشه و ملودیو بر اساس قوانین بسازه یا میتونه به ذات ذهن خلاقی داشته باشه یا بقول معروف اینکاره باشه (در مورد این موضوع بحث دارم : تفاوت آدما : یکی بدون کلاس با دیدن بارون از پشت پنجره یه شعر عالی مینویسه ... یه نفردیگه کلاس میره میگن این وزنه این قافیه این ردیف حالا شعر بگو که بازم نمیتونه !!!) یا اینکه یه ملودی سینه به سینه بهش رسیده باشه ( مثل گوشه های موسیقی ایرانی ، موسیقی خراسانی و..) بحث در مورد تنظیم متفاوته تنظیم کننده ملودیو از آهنگساز میگیره ازینجا به بعد با دو موضوع سروکار داریم 1. علم موسیقی 2. احساس خلاقیت و زکاوت .. سعی میکنم جوری بگم که پر بار باشه و سریع : ملودیو وقتی بهش رسیدی اگه قراره با کلام باشه از خوانندت تست میگیری !!! محدوده توانایی خوندنشو جاییکه بهترین رنگ صداشو اونجا میشنویو سورس در نظر میگیری و گام یا تونالیترو انتخاب میکنی .... بعد نگاه میکنی به جنس صدای خوانندت .. چهار محدوده صدایی : سوپرانو آلتو تنور باس ( و محدوده های مابینی مثل باریتون ) صدای خوانندت تو یکی از این محدوده صداها قرار میگیره خوب که چی ؟ اینجاس که خلاقیت با علم تلفیق میشه برای هارمونیزه کردن صداها با جنس های مختلف به غیر از قوانین هارمونی که لزومه ، نیاز به ساز شناسی داریم ... مثلا برای اجرای همزمان با صدای باریتون استفاده ازساز باسون یا فاگوت میتونه انتخاب بدی باشه ( توجه تونو به تشدید و محدوده فرکانسی جلب میکنم ) یا استفاده از پیانو و گیتار بطور همزمان میتونه انتخاب بدی باشه ( به علت تداخل فرکانسی بدون در نظر گرفتن تکنیک های رفع ماسکینگ در میکس ) در ادامه بعد از مشخص شدن گام و رنگ صدا شما یک سرعت یا تمپو مشخص برا موزیکت با توجه به حال و هوای اون ملودی انتخاب میکنی و اولین ساز و برای همراهی کردن با ملودی خواننده در نظر میگیری و شروع میکنی( همه چی بسته به خودته تو انتخابات ) ... تو تنظیم ارکسترا معمولا اولویت نوشتن با پیکولو فلوت و بادیهاست .... در ادامه بقیه سازها با توجه به علمی که از موسیقی داری ( چگونگی اضافه شدن ،اکتاو اضافه شدن دیوریشن و مدت ، ولوم و شدت........) و البته نیازی که حس میکنی اضافه میشن ... بار ها و بار ها و بار ها باید گوش داده بشه و تغییرات متفاوت ایجاد و امتحان بشه این به تکرار گوش دادنا همون بخش احساس و هوشمندیو برا شما رقم میزنه سعی نکنین همیشه تو بند قوانین اسیر بمونین ...قوانین کوانتر پوان ( counterpoint) بعد از مرگ بزرگان و نوابغ موسیقی در قرن 17 به بعد توسط شاگردان و موسیسین های نسل بعدی در تحلیل و تجزیه نگارش آثار بزرگان ایجاد شده و خود نوابغ عالم موسیقی دوره باروک و رنسانس و در کل قبل از قرن 17 اصلا مفهومی به این نام نداشتن !!!!! روش نگارش نتهای موسیقی به شیوه نشانه گذاری !!!!! بلکه چیزی که باعث بوجود اومدن اون آثار موندگار تو تاریخ موسیقی شده نبوغ موسیقیایی عالی و گوش و ذوق فوق العاده قوی اونها بوده ....تقریبا فکر میکنم اکثر تنظیم کننده ها و آهنگسازا این تجربرو داشتن که جایی تو کارشون بر اساس قوانین موسیقی بعید و یا شاید غلط بوده اما خوب صدا داده و ازش استفاده شده به همین سادگی .... شرمنده که طولانی شد .... اما دنیایی از حرف همچنان باقیست تو این مبحث !!!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...