رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





Violinist

Allegro For Roshan In E minor / كاري از مهرزاد مهرگان

پست های پیشنهاد شده

Violinist    159,020

مدیر بـازنشسته

سلام خدمت دوستان عزيزم

اين قطعه رو تقديم ميكنم به دوست، برادر و استاد عزيزم روشن جعفرزاده، به پاس زحمات شايسته ای كه براي بالا بردن سطح و دانش موسيقايی كاربران و بنده كشيده

اميدوارم تونسته باشم با اين قطعه گوشه يی از خستگی ها و زحماتش رو جبران كرده باشم

مرسی :flower:

 


 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Roshan.J    43,885

عضو جدید انجمن

عرض ِ ادب و احترام .

 

آقای مهرزاد مهرگان ! برادر ! ما را شرمنده ساختی . . . .

ما همواره مامور ایم به انجام ِ وظیفه . . . .

خسته هم نمی شویم اما با این کار ِ شما ، امیدوار می شویم و خوش حال . . .

امیدوار ام لیاقت ِ جبران ِ مهر و بخشش و بزرگواری ات را داشته باشم . . .

 

اگر اجازه بدهی چون این قطعه برای دوستانی که موسیقی ِ کلاسیک کار نمی کنند کمی مبهم است

آن را برای اشان آنالیز کنم تا راحت تر با آن کنار بیایند . . .

 

در ابتدا . . .

کار را از منظر ِ فرم بررسی می کنیم تا منطق ِ ساختمانی اش را بیابیم . . .

قطعه از دو بخش ِ ملودی و هارمونی تشکیل شده است که ملودی از میزان ِ دوم ِ قطعه و بعد از

یک میزان فانفار ِ هارمونیک شروع می شود . این میزان را باید سکوت ِ ملودی حساب کرده و در ساختمان ِ ملودی نیز منظور کنیم .

برای همین کار را از روی Playlist اف ال استودیو آنالیز می کنم . لطفن به آن دقت کنید .

بعد از روی بخش های خود اش آن را بررسی کنید . . .

 

قسمت ِ اول ِ کار از میزان های 1 تا 9 .

یک پاساژ ِ دو میزانی یعنی شماره هی 10 و 11 .

قسمت ِ دوم از میزان ِ 12 تا میزان ِ 19 ( به اضافه یک چنگ از میزان ِ قبل )

قسمت ِ سوم از میزان 20 تا میزان ِ 28 ( به اضافه ی 4 دو لا چنگ از میزان ِ قبل برابر با یک ضرب از میزان ِ قبل )

 

خب حالا ما جمله بندی های تماتیک را مشخص کرده ایم ببینیم چه اتفاقی در ایده ها اتفاق افتاده است .

هر کدام از بخش های بالا را حالا جداگانه بررسی می کنیم

 

بخش ِ اول میزان های 1 تا 9 :

اگر ما ان یک میزان سکوت ِ اول ِ کار را حساب نکنیم دارای یک ملودی ِ به شدت کلاسیک ِ هشت میزانی می شویم

که تقسیم به چهار بخش ِ دو میزانی می شود از جهت ِ رفتار های ملودی نویسی ای که در آن رخ داده است .

ایده ی دو میزانی ِ اول بعد از معرفی به شکل ِ سکوئنس ِ تنال در دو میزان ِ دوم تکرار شده و به شکل ِ سکوئنس ِ ریتمیک

در دو میزان ِ سوم . . . و به شکل ِ یک کدانس ِ پایین رونده در دو میزان ِ چهارم .

 

میزان های 10 و 11 درست است که پاساژ هستند اما از طرفی نیز کدانس ِ تاکیدی هستند برای تغییر در تم و ساختمان ِ کار .

برای همین نقش ِ بسیار مهمی دارند به خصوص میزان ِ 11 که به شکل ِ نمایان ِ نمایان بر روی تنیک حل شده است .

یعنی در ضرب ِ اول لا دیز آورده شده که محسوس ِ گام ِ سی مینور و ماژور است .

همین سی مینور و ماژور آکورد ِ نمایان ِ می مینور است .

بعد از حل ِ آن لا دیز بر روی نت ِ سی در چنگ ِ اول ِ ضرب ِ دوم در چنگ ِ دوم ِ همین ضرب نت های ر دیز و فا دیز اجرا شده

که نمایان ِ گام ِ سی مینور است . . . به این ترتیب در ضرب ِ سوم بر روی می مینور فرود می آید . . .

این شیوه ی کدانس نوشتن ( یعنی نمایان ِ نمایان بر روی تنیک ) یکی از آکادمیک ترین و محکم ترین فرود هاست . . .

 

بخش ِ دوم از میزان ِ 12 تا 19 که قسمت ِ تغییر ِ شکل یافته ی اثر محسوب می شود که مقدمه اش همان پاساژ قبلی بود .

در اینجا نیز ما با یک ملودی ِ هشت میزانی رو به رو هستیم که به چهار بخش ِ دو میزانی تقسیم می شود .

میزان های 12 و 13 تم را معرفی می کنند ( به اضافه ی یک نت ِ چنگ از میزان ِ قبل )

و سپس در میزان های 14 و 15 برای بار ِ دوم به شکل ِ سکودنس ِ تنال

در میزان های 16 و 17 به شکل ِ سکوئنس ِ تغییر ِ شکل یافته ی تنال

و در میزان های 18 و 19 به شکل ِ سکوئنس ِ کدانسی و برای فرود و تثبیت ِ تنالیته .

 

در بخش ِ سوم که از میزان های 20 تا 27 ( به اضافه ی میزان ِ 28 به عنوان ِ ادامه ی کشیده شدن ِ ملودی )

تشکیل شده است ، ما کمی کار امان پیچیده تر است

از یک جهت این 8 میزان قسمت ِ سکوئنس شده و تغییر ِ شکل یافته ی 8 میزان ِ قبل است

از یک جهت قسمت ِ بسط و گسترش ِ ایده ی میانی ِ قطعه است

از یک جهت هر الگوی ِ ملودیک در بخش ِ هارمونیک یک جواب ِ تماتیک دارد

یعنی شما یک بار ملودی را می شنوید یک بار هم جواب اش را در بخش ِ هارمونیک

( که این تخصص ِ اصلی ِ آهنگساز ِ اثر است و در کار های قبلی اش بسیار دیده ایم )

و از یک جهت هم کدانس ِ پایان و فرود ِ کار . . .

به همین مظنور کمی آن را خاص تر بررسی می کنیم .

 

خب ما به شکل ِ دو میزانی دو باره با همان تمی روبه رو می شویم که در بخش ِ قبل معرفی شده است

به اضافه ی یک تغییر ِ ریتمیک در نیمه ی دوم ِ میزان ِ دوم ِ هر بخش ِ دو میزانی . . .

این قسمت ِ دو ضربی در واقع یک مقدمه ی ریتمیک و سرعتی برای بخش ِ بعد است که با نت های کشیده بیان می شود

در نتیجه یک تعادل و بالانس ِ منطقی محسوب می شود .

بری این که به ارزش ِ آن ها پی ببرید می توانید ان ها را تبدیل به سکوت کنید تا ببینید ملودی چه قدر بی ربط و مبهم جلوه خواهد کرد .

پس به این کنتراست ها و تنش های ریتمیک در ملودی بسیار توجه کنید .

نکته ی بعد این است که هر کدام از این بخش های دو میزانی از دو بخش ِ یک میزانی تشکیل شده اند

بخش ِ دوم ِ میزان ِ دوم همان نکته ی بالاست که عرض کردم اما

بخش ِ اول ِ همین میزان ( یعنی میزان ِ دوم ) جواب ِ تماتیک اش را در هارمونی به میزان ِ اول می دهد .

عملن ما یک در این قسمت ما با یک بیان ِ ملودیک ِ سه قسمتی رو به رو هستیم

میزان ِ اول که بیان ِ تم است .

قسمت ِ اول ِ میزان ِ دوم که در هارمونی جواب ِ تم را می دهد

قسمت ِ دوم ِ میزان ِ دوم که جواب ِ دو بخشِ قبلی را داده و مقدمه ای برای بیان ِ بخش ِ بعد است .

هوووم!!! رفتار ِ جالب و بسیار خاصی ست . . .

میزان های 22 و 23 نیز همان رفتار ِ بخش ِ قبل را دارند و سکوئنس ِ تنال ِ کمی تغییر ِ شکل یافته ی آن هستند .

میزان های 24 و 25 اما یک نکته ی جالبی با خود دارند

درست است که این دو میزان هم سکوئنس ِ بخش ِ قبل هستند اما در میزان ِ دوم ِ این بخش یعنی میزان ِ 25 ما یک حرکت ِ ملودیک ِ خاص داریم

که نت ِ لا دیز به جای حل بر روی نت ِ سی با حرکتی دوم ِ افزوده به نت ِ سل رفته و بعد از آن بر روی فا دیز قرار می گیرد

و به جای فرود بر روی نت ِ می ، در اولین ِ دو لا چنگ ِ میزان ِ بعد یعنی میزان ِ 26 نت ِ ر دیز را هدف قرار می دهد و

در 2 لا چنگ ِ دوم ِ ضرب ِ اول ما تازه برای اولین بار بعد از این همه حرکت ِ تاخیری ، نت ِ می را می شنویم .

که فقط یک اشاره است و ما حل ِ اصلی ِ همه ی این حرکات و کدانس های فرودی را در میزان ِ 27 و آخرین نت که می است می شنویم .

دقت کنید که در میزان ِ قبل اش برای تاکید بر این روند ( یعنی ایجاد ِ محسوس و نمایان و سپس حل ِ آن ها بر روی تنیک )

گام ِ می مینور به شکل ِ ملودیک آورده شده است . یعنی نت های دو و ر به شکل ِ دیز دار اجرا شده اند .

 

روندی کاملن آکادمیک در این ملودی حکم رانی می کند .

پس با توجه به توضیحات ِ داده شده در این قسمت متوجه می شویم که کار به شکل ِ سه بخشی و B" / B / A نوشته شده است .

که قسمت ِ سوم در واقع قسمت ِ بسط و گسترش یافته ی بخش ِ دوم است . . .

 

این از روند ِ ملودی . . .

حالا بپردازیم به هارمونی ِ کار . . .

 

میزان ِ اول می مینور است با سوپرانوی تغییر ِ وضعیت دهنده نسبت به همین آکرود

میزان ِ دوم نیز می مینور است که نت ِ سوپرانو در ضرب ِ چهارم به دو رسیده و در میزان ِ بعد به سی حل می شود

میزان ِ سوم از دو آکورد ِ سی ماژور هفت با هفت ِ مینور و لا مینور تشکیل شده است .

میزان ِ چهارم نیز از دو آکورد ِ لا مینور و فا دیز دیمینیش یا کاسته تشکیل شده است .

این فا دیز دیمینیش در میزان ِ بعد طبیعتن باید در سل ماژور یا مینور حل شود اما . . .

میزان ِ پنجم از دو آکرود ِ سی ماژور هفت با هت ِ مینور و می مینور تشکیل شده است

در واقع ما این جا رفتاری داریم به نام ِ نمایان ِ نمایان بر روی تنیک .

فا دیز دیمینیش ئر واقع آکرود ِ نمایان و کاسته شده ی سی مینور یا ماژور است که بعد از آن بر روی سی ماژور هفت با هفت ِ مینور حل می شود

این سی مینور هفت نیز نمایان ِ می مینور یا ماژور است که در قسمت ِ دوم ِ میزان ِ پنجم شنیده می شود

برای همین آن را حرکت ِ نمایان ِ نمایان بر روی تنیک می نامند . . .که در ملودی هم بود .

میزان ِ شش مانند ِ میزان ِ دوم آکورد ِ می مینور است با سوپرانوی ملودیک که در ضرب ِ چهارم بعد از شنیده ِ شدن ِ نت ِ دو بر روی سی حل می شود ( در میزان ِ بعد )

میزان ِ هفت اما خیلی مهم است دقت کنید به آن : آکورد ِ قبل می مینور بود . یعنی سوم ِ آکرود سل بکار است .

در این آکورد ما سل را دیز می شنویم . یعنی آکرود می ماژور شده است ( به اضافه ی هفت ِ مینور اش یعنی نت ِ ر ) .

این حرکت را ماژور سازی می گویند

برعکس اش نیز امکان پذیر است که آن را مینور سازی می گویند .

این رفتار برای مد گردی بسیار اتفاق می افتد . می بینید که آکورد ِ می مینور تبدیل به می ماژور هفت با هفت ِ مینور شده است

این آکورد نمایان ِ لا مینور است که در بخش ِ دوم ِ میزان ِ هفت شنیده می شود . یعنی ضرب های سوم و چهارم ِ میزان .

میزان ِ هشت از دو آکرود ِ لا مینور و می مینور تشکیل شده است .

میزان ِ نُه از دو آکرود ِ سی ماژور و می مینور تشکیل شده است . ( سی ماژور نمایان ِ گام است )

میزان ِ دَه از دو آکورد ِ لا مینرو و می مینور تشکیل شده است .

می بینیم که در این مدت آکورد بین ِ درجات ِ یک / چهار / پنج که درجات ِ اصلی ِ گام هستند در گردش است .

میزان ِ 11 را بسیار مراقب باشید . . . شیطنت ِ آهنگساز در نوشتن ِ هارمونی های فریب دهنده گل کرده است !

ضرب ِ اول سی ماژور است اما در نت ِ باس و پدال شما یک دو دیز می بینید

فکر نکیند آکورد چیز ِ دیگری ست . دو دیز ِ نت ِ پدال و گذر است که به ر دیز رفته و بعد بر روی نت ِ می فرود می آید

برای تثبیت ِ گام و تنالیته . . . ( به هم راه ِ کل ِ اکورد که بر روی می مینور فرود می آید . )

خب از میزان ِ 12 مصیبت های ما در بررسی ِ هارمونی آغاز می شود !

اگر از این میزان به بخش ِ باس ِ کار بنگرید تعجب می کنید از این همه تغییر ِ وضعیت . . .

می شود دلایل ِ بسیار و توجیهات ِ هارمونیک بسیار برای اش آورد که شاید بیش از یک کتاب ِ هزار صفحه ای بشود . . .

اما در ساده ترین وضعیت ما می توانیم این دلایل را برای اش داشته باشیم :

نت های باس در درجه های مختلف ِ همان آکورد تغییر ِ وضعیت می دهند

نت های باس به عنوان ِ گذر و پاساژ تغییر ِ وضعیت می دهند

نت های باس در جهت ِ ساختن ِ یک صدای جدید و یک آکرود ِ جدید تغییر ِ وضعیت می دهند

نت های باس برای ایجاد ِ تنوع در رنگ ِ صوتی و هارمونیک ِ کار تغییر ِ وضعیت می دهند

نت های باس تغییر ِ وضعیت می دهند تا حواس ِ آنالیزور را پرت کنند و او نتواند کار اش را درست انجام دهد !

با توجه به شناختی که از آهنگساز ِ قطعه دارم ، یحتمل مورد ِ آخر بیش تر صدق می کند !

بررسی می کنیم . . .

میزان ِ 12 از دو آکورد ِ می مینور و سل دیز دیمینیش یا کاسته تشکیل شده است که آکورد ِ درجه ی هفت ِ لا مینور یا ماژور است .

میزان ِ 13 آکورد ِ لا مینور ( که حل ِ آکورد ِ قبلی است ) حالا . . . بخش ِ باس را بنگرید . . .

در میزان ِ 12 باس از می به سل رفته به شکل ِ آلتره به سل دیز تبدیل شده و به جای حل بر روی لا به سی رفته

در میزان ِ بعد که آکورد تبدیل به لا مینور می شود باس نیز به لا فرود می آید . . . به این می گویند حل ِ تاخیری ِ دیسونانس . . .

میزان ِ 14 آکورد ر ماژور است

میزان ِ 15 آکورد سل ماژور است

( دقت کنید که دو آکورد قبل تر ما لا مینور داشتیم که نمایان ِ ر مینور است به جای شنیدن ِ ر مینور ما ر ماژور می شنویم

که نمایان ِ سل ماژور و مینور است . در میزان ِ 15 ما سل ماژور را می شنویم . یعنی همان روند ِ نمایان ِ نمایان بر روی تنیک )

( عملن در این جا از می مینور به سل ماژور که ماژور هم علامت اش است مد گردی شده است . )

و تازه در میزان ِ 16 ما بر روی دو ماژور فرود می آییم که آکورد ِ سل ماژور از میزان ِ قبل در واقع نمایان ِ دو ماژور است .

میزان ِ 17 خیلی میزان ِ جالبی ست . . . آکورد فا دیز ماژور است اما ببینیم چه اتفاقی افتاده است .

آن را به دو شکل بررسی می کنیم

اول این که تمامی ِ بخش ها با پرش ِ 4 افزوده همراه شده اند .

دو به فا دیز رفته . می به لا دیز و سل به دو دیز . . .! که از نظر ِ هارمونی نویسی کاملن خطاست . . .

می خواهید با دلایل ِ هارمونیک اثبات کنم که خطا نیست ؟

حالا آن را به شکلی دیگر بررسی می کنیم که خطا نباشد . . .

دو به لا دیز رفته است

می به دو دیز رفته است

سل هم به فا دیز رفته است . . . و بعد از این حرکت ها آکورد به شکل ِ کلی تغییر ِ وضعیت ِ اکتاوی داده است .

به همین ساده گی . . .!!! دیگر خبری از آن چهارم افزوده ها هم نیست !

( هارمونی چه قدر خوب است نه ؟! هر خطایی دل امان بخواهد انجام می دهیم بعد چهار تا دلیل می آوریم و قضیه حل است !!! )

خب ما در میزان ِ 17 فا دیز ماژور را داشتیم که نمایان ِ سی ماژور است

در میزان ِ 18 آکورد ِ سی ماژور را می شنویم . که از نمایان به تنیک حل شده است

این آکورد خود اش نمایان ِ می مینور و ماژور است

که در میزان 19 بر روی می مینور حل می شود . . .

میزان ِ 20 دوباره از دو آکورد ِ می مینور و سل دیز دیمینیش که درجه ی هفتم ِ لا مینور است تشکیل شده است .

میزان ِ 21 ما لا مینور را که حل ِ آ:ورد ِ قبل است می شنویم .

میزان ِ 22 آکورد ِ ر ماژور را که نمایان ِ سل ماژور است و

در میزان ِ 23 سل ماژور را می شنوی م که نمایان ِ دو ماژور است و

در میزان ِ 24 نیز دو ماژور را می شنویم . . .

و دوباره همان روندی که در میزان های 17 /18 /19 داشته ایم در میزان های 25 / 26 / 27 تکرار می شود

یعنی همان داستان ِ پرش از دو ماژور به فا دیز ماژور و حل بر روی سی ماژور و حل بر روی می مینور

همان سیستم ِ نمایان ِ نمایان بر روی تنیک . . .

میزان های 27 و 28 درست است که می مینور هستند اما روند ِ تثبیت در بخش ِ باس اتفاق می افتد

جایی که به شکل ِ کروماتیک ِ پایین رونده از میزان ِ 27 آغاز می شود

و به شکل ِ ملودیک ِ بالا رونده در میزان ِ 28 در جهت ِ تثبیت ِ گام قدم بر می دارد

با اجرا شدن ِ نت های دو دیز / ر دیز و می . . . .

که درجات ِ ششم و هفتم و تنیک ِ گام ِ می مینور هستند .

اما آکورد نهایی . . .

شکی نیست که دو ماژور 9 با 7 ماژور و 9 ماژور است . . .

اما دقت کنید که نت های می سل سی که تنیک ِ گام ِ می مینور است در آن وجود دارد . . .

یعنی آهنگ ساز از نت های دو در پایین ِ آکورد ر در بالای آکورد برای پنهان کردن ِ می مینور در میان ِ این دو صدا استفاده کرده است . . .

حرکت ِ جالب و خلاقانه ای است . . . اولین بار است که دیدم این رفتار را در کدانس و فرود ِ نهایی ِ کار . . .

 

 

به هر تقدیر جای تبریک و تشکر دارد به آهنگساز ِ قطعه . . .

از او سپاس گزار ام که این حقیر را لایق دانست و این قطعه ی سترگ را نور ِ چشم ِ ما و چراغ ِ راه ِ ما ساخت . . .

امید که لیاقت ِ جبران اش را داشته باشیم . . .

 

پی نوشت :

از ساعت ِ 12 نیمه شب تا الان که دو و 40 دقیقه است مشغول ِ نوشتن ِ آنالیز ِ این قطعه هستم . . .

جان ام برفت . . .!!!

 

همواره شاد و آرام باشید .

خاک ِ پای شما .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
MasoudYazdi    5,397

عضو جدید انجمن

درود ..

کار خوبی بود .. اکومپانیمنت دست چپ خیلی ساده و روان بود خسته نباشید ..

شخصا کادانسش رو دوست داشتم اما اگر 9 و دیسونانسش حل میشد روی نت تونیک احساس بهتری بهم میداد .. از صرف خشک بودن در میامد .

استفاده از v of v کاملا به جا و هارمونی ساده سبک و خوش رنگی داشت .

از نظر صدا دهی هم از یک پیانو دیگه با ولاسیتی هیومنایز شده اگر استفاده میکردی ترکیب زیبایی سازی بهتری داشت .

 

موفق و پیروز باشی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Violinist    159,020

مدیر بـازنشسته

درود ..

کار خوبی بود .. اکومپانیمنت دست چپ خیلی ساده و روان بود خسته نباشید ..

شخصا کادانسش رو دوست داشتم اما اگر 9 و دیسونانسش حل میشد روی نت تونیک احساس بهتری بهم میداد .. از صرف خشک بودن در میامد .

استفاده از v of v کاملا به جا و هارمونی ساده سبک و خوش رنگی داشت .

از نظر صدا دهی هم از یک پیانو دیگه با ولاسیتی هیومنایز شده اگر استفاده میکردی ترکیب زیبایی سازی بهتری داشت .

 

موفق و پیروز باشی

 

مرسی مسعود بابت گوش سپردن به این قطعه

همانطور که از تاریخِ ارسال پست اول مشخصه ، این کار برای سه سال پیش هست و هدف فقط اهنگسازی بود

من تازه بعد از سه ســـال همین الان دیدم که روشن یک کپی از این تاپیک از انجمن سورس های اف ال گرفته و در بخش نقد و بررسی آثار ماندگار ایران و جهان Paste کردی :) ( روشن در اون زمان مدیر ارشد بود )

بخاطر همین از پیانوی خود اف ال استفاده کردم تا سورس برای همه قابل اجرا باشه

دیدم لینک های سه سال پیش حذف شدن ، یک لینک جدید آپ کردم ریپلیس کردم

سورسش رو پیدا نکردم تو هاردم

یادمه در حین نوشتنِ کادانس خواستم ریسک نکنم و شونده رو از این تعلیق در بیارم و روی تونیک حل کنم و خیال همه رو راحت کنم

ولی دوست داشتم یک حرکت آوانگارد کنم و از کلیشه ها در کادانس نوشتن دوری کنم

ممنونم برادر :flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...