رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





M.Hosseini

هارمونی کوارتال چیست؟

پست های پیشنهاد شده

M.Hosseini    113,831

مدیـر ارشـد سایت

سلام و عرض ادب

صرفا جهت مطالعه

مطلب مهم است

 

آکوردهای معمولی که در موسیقی سنتی غربی مورد استفاده قرار می گیرند بر اساس هارمونی سه تایی تنظیم شده اند. در هارمونی سه تایی، فاصله سوم و معکوسش، یعنی فاصله ششم، فواصل اولیه هستند. فاصله چهارم و معکوس آن، یعنی فاصله پنج، هم فواصل ثانویه هستند. به محض دیدن این آکورد متوجه می شویم که سه تایی سی ماژور و معکوسش را نشان می دهد:

tertial12.jpg

در هامونی کوارتال فاصله چهارم و معکوس آن، یعنی فاصله پنجم، فواصل اولیه را تشکیل می دهند.

 

فاصله دوم و معکوس آن، یعنی فاصله هفتم، هم فواصل ثانویه هستند.

 

فاصله سوم و معکوس آن، یعنی فاصله ششم، هم دیده نمی شوند (وجود ندارند).

 

در نتیجه، هارمونی سه تایی و کوراتال در نقطه مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

 

در هارمونی کوارتال (چهارتایی) آکوردها مبهم بوده و به آسانی هارمونی سه تایی نامگذاری نمی شوند.

quartal2.gif

 

بکارگیری و تمرین نواختن بر اساس هارمونی کوارتال

سعی کنید نواختن آکوردهای چهارم را با نواختن هر نتی در گام ماژور یاد بگیرید. ویسینگ های سه و چهار بخشی را در ترکیب های زهی متفاوت کندوکاو کنید.

fourth_chords2-3.jpg

اتود هارمونی کوارتال تغییر ریتم را در این لینک ببینید. در اینجا آکوردهای چهارم سه قسمتی طی تغییر ریتم نشان داده شده است. باید بتوانید آکوردهای چهارم را آرپژ بنوازید (arpeggiate). این روش برای آفرینش ملودی های زیبا و مخصوصا در فضای مدال بسیار کاربرد دارد.

fourths6.jpg

اکنون می توانید این موارد را نیز امتحان کنید:

- فاصله های معکوس

- آکوردهای چهارم روی نت های پایین (باس)

- نواختن آکوردهای چهارم در گام های مینور هارمونیک و مینور ملودیک

توجه کنید که از آکوردهای چهارم بیش از اندازه استفاده نکنید. زیرا بسیار قوی هستند و وقتی استفاده از آنها از حد می گذرد مضحک به نظر می رسند.

 

همراهی با ویسینگ چهارم (fourth voicing)

در شرایطی که از لحاظ هارمونیک ایستا است میتوان با استفاده از ویسینگ چهارم حال و هوا را کمی عوض کرد. اولین نمونه را می توان بر روی آکورد Dm7 انجام داد:

4v-7.jpg

نمونه دوم جاشوای ویکتور فلدمن است – ورژن جو هنرسون با جان اسکوفیلد با گیتار D Dorian:

joshua8.gif

نمونه سوم را می توان بر آکورد Cmaj7 پیاده کرد- اول C Ionian و سپس C Lydian:

4v2-9.jpg

معکوش فاصله چهارم، فاصله پنجم است. این نمونه را اجرا کنید: ابتدا بر چهارم و سپس بر معکوس آن. کمی شبیه آهنگ های جو دیوریو است، اینطور نیست؟

4-5v-9.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

جهت بالا آمدن تاپیک

صرفا جهت مطالعه

 

درود و عرض ادب

در ابتدای

مبحث

آکورد

دو ماژور

به صورت اشتباه تایپی سی ماژور ذکر شده.

 

درست: أکورد دو ماژور و معکوس اول و دوم آن را نشان میدهد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

هارمونیِ چهارم ها ( کوارتال) دارای سه نت:

تنها سه چیدمان برای آکوردی با فواصل چهارم ِِدرست و افزوده امکانپذیر است(چهارم کاسته مورد استفاده نیست)

طبق شکل موارد الف ب پ آکوردهای کورتال را نشان میدهند.

اما موردِ ت که حاصل دوبار روی هم آمدنِ چهارمِ افزوده است به دلیل اینکه نت های اول و سوم آنهارمونیک یکدیگر میشوند, امکانپذیر نیست.

 

با پیانو بنوازید و به انواع آن گوش بدید.

بسیار بسیار متفاوت با آنچه هر روزه میشنویم.

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Yo3fM    11,438

کاربر سایت

درود. خیلی مطلب جالب و خوبی بود.

به صورت اشتباه تایپی سی ماژور ذکر شده.

فکرکنم بصورت نامگذاری انگلیسی گفتن. جوری که در کشورهای انگلیسی و آلمانی زبان به کار میره.

توجه کنید که از آکوردهای چهارم بیش از اندازه استفاده نکنید. زیرا بسیار قوی هستند و وقتی استفاده از آنها از حد می گذرد مضحک به نظر می رسند.

این آکوردها رو کجاها میشه استفاده کرد؟

منظورم اینه با چه اکوردهایی میشه بهش منتقل شد و با چه آکوردهایی ازش خارج شد؟! قانون خاصی داره؟ یا جایگزین آکورد خاصی میتونه بشه؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

درود. خیلی مطلب جالب و خوبی بود.

 

فکرکنم بصورت نامگذاری انگلیسی گفتن. جوری که در کشورهای انگلیسی و آلمانی زبان به کار میره.

 

این آکوردها رو کجاها میشه استفاده کرد؟

منظورم اینه با چه اکوردهایی میشه بهش منتقل شد و با چه آکوردهایی ازش خارج شد؟! قانون خاصی داره؟ یا جایگزین آکورد خاصی میتونه بشه؟

 

 

درود. همونطور که میدونید این هارمونی قرن بیست به بعد هست گرچه ریشه در قرونِ وسطی هم داره.

هارمونیِ کوارتال به دلیلِ فواصل چهارمی که داره میل به حرکت داره ونه ایستایی. از طرفی در نوع چهارم درست چهارم , هر نت میتونه پایه آکورد فرض بشه.

به کوارتال دیگری متصل بشه یا به هر نت دیگه پرش کنه.

در گامِ پنتاتونیک بسیار مورد استفاده خواهد داشت تا در گام های مرسوم.

 

توالی چندتا از اونها میتونه پلی تنالیته ایجاد کنه.

 

جمع بندی :

در گام های ماژور مینور متداول ,به ندرت یا اصلا استفاده ندارند.( به ندرت رو دقت فرمایند دوستان که نگن مثلا واگنر قبلا استفاده کرده):flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Yo3fM    11,438

کاربر سایت

درود. همونطور که میدونید این هارمونی قرن بیست به بعد هست گرچه ریشه در قرونِ وسطی هم داره.

هارمونیِ کوارتال به دلیلِ فواصل چهارمی که داره میل به حرکت داره ونه ایستایی. از طرفی در نوع چهارم درست چهارم , هر نت میتونه پایه آکورد فرض بشه.

به کوارتال دیگری متصل بشه یا به هر نت دیگه پرش کنه.

در گامِ پنتاتونیک بسیار مورد استفاده خواهد داشت تا در گام های مرسوم.

 

توالی چندتا از اونها میتونه پلی تنالیته ایجاد کنه.

 

جمع بندی :

در گام های ماژور مینور متداول ,به ندرت یا اصلا استفاده ندارند.( به ندرت رو دقت فرمایند دوستان که نگن مثلا واگنر قبلا استفاده کرده):flower:

اگر بصورت معکوسش میشه استفاده کرد، معکوس اولش میشه آکورد sus4 و معکوس دومش میشه آکورد sus2

نمیشه باهاش مثل همین آکوردای sus برخورد کرد؟ که توی موزیک پاپ هم کمی دیدم استفاده میشه.

مثلا آکوردی که با فاصله چهارم چیده شده(می لا ر):

لا ر می فرض کنیم، که میتونه با دو نت مشترک و نت دیگر با یک حرکت نیمپرده ای به لاماژور وصل شه.

ر می لا فرض کنیم، میتونه با دو نت مشترک و حرکت نیمپرده ای نت می، به ر مینور برسه.

در نتیجه ی این دوتا استدلال بگیم که مثلا هر آکورد از این نوع مورد بحث، میتونه به آکوردهای ماژور و مینوره پنجم درست و دوم بزرگ پایینتر از خودش حل بشه.

از همین روش و روشهای دیگه ای که وجود داره بتونه اینطور قابل توضیح باشه میشه از این آکورد برای مدولاسیون هم استفاده کرد؟

مثلا در تنالیته و آکورد رمینور هستیم، به آکورد (می لا ر) یا معکوس اولش(لا ر می) بریم و به آکورد و تنالیته لاماژور وصل کنیم. میتونه جایگزین روشهای قبلی و تکراری مدولاسیون باشه و تنوعی ایجاد کنه؟ (یا در مشابه همین مثال بتونه کار کادانس چهار پنج یک رو انجام بده، به اینصورت که اکورد می لا ر جایگزین درجه پنج بشه!!)

*الان ساز در اختیارم نیست که اینچیزایی که گفتم رو تست کنم فقط الان در حد یه نظریه تئوری توی ذهنم اومد.

معکوسی هم که در یکی از مثالهای این دوستمون نوشته شده پنجم پنجم هست و بصورت باز نوشته شده. آیا این معکوسی که من گفتم هم میتونه استفاده بشه؟

آیا وقتی بصورت پایگی استفاده بشه، میشه اون دو نوع معکوس که من مثال زدم فرضش کرد و اون برخورد رو باهاش کرد؟

:flower: متن طولانی شد، شرمنده:flower::4:

ویرایش شده توسط Yo3fM

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

اگر بصورت معکوسش میشه استفاده کرد، معکوس اولش میشه آکورد sus4 و معکوس دومش میشه آکورد sus2

نمیشه باهاش مثل همین آکوردای sus برخورد کرد؟ که توی موزیک پاپ هم کمی دیدم استفاده میشه.

مثلا آکوردی که با فاصله چهارم چیده شده(می لا ر):

لا ر می فرض کنیم، که میتونه با دو نت مشترک و نت دیگر با یک حرکت نیمپرده ای به لاماژور وصل شه.

ر می لا فرض کنیم، میتونه با دو نت مشترک و حرکت نیمپرده ای نت می، به ر مینور برسه.

در نتیجه ی این دوتا استدلال بگیم که مثلا هر آکورد از این نوع مورد بحث، میتونه به آکوردهای ماژور و مینوره پنجم درست و دوم بزرگ پایینتر از خودش حل بشه.

از همین روش و روشهای دیگه ای که وجود داره بتونه اینطور قابل توضیح باشه میشه از این آکورد برای مدولاسیون هم استفاده کرد؟

مثلا در تنالیته و آکورد رمینور هستیم، به آکورد (می لا ر) یا معکوس اولش(لا ر می) بریم و به آکورد و تنالیته لاماژور وصل کنیم. میتونه جایگزین روشهای قبلی و تکراری مدولاسیون باشه و تنوعی ایجاد کنه؟ (یا در مشابه همین مثال بتونه کار کادانس چهار پنج یک رو انجام بده، به اینصورت که اکورد می لا ر جایگزین درجه پنج بشه!!)

*الان ساز در اختیارم نیست که اینچیزایی که گفتم رو تست کنم فقط الان در حد یه نظریه تئوری توی ذهنم اومد.

معکوسی هم که در یکی از مثالهای این دوستمون نوشته شده پنجم پنجم هست و بصورت باز نوشته شده. آیا این معکوسی که من گفتم هم میتونه استفاده بشه؟

آیا وقتی بصورت پایگی استفاده بشه، میشه اون دو نوع معکوس که من مثال زدم فرضش کرد و اون برخورد رو باهاش کرد؟

:flower: متن طولانی شد، شرمنده:flower::4:

 

درود. اینکه فکر کردید درمورد این موضوع وبه نتایجی رسیدید,فوق العاده هست.

علم موسیقی بصورت تمام و کمال در اختیار انسان قرار نگرفت.

یعنی انسان موسیقی رو کشف نکرد بلکه ابداع کرد.در ابداع هم همیشه سیرِ تکاملی وجود داشته. یعنی مثل شما اشخاصی فکر کردند و سوال پرسیدند از خودشون و خلق کردند.

شما رو به خاطر فکر کردن می.ستایم.

تا این لحظه جایی نخوندم که این آکورد با معکوس شدن به آکورد تاخیر (sus) تبدیل کنیم و اون وقت حلِ چهارم به سوم آنچنان که شما ذکر کردید.

دلیلش هم شاید این هست که چه لزومی داره چیزی بیاوریم که برای موجودیت باید به چیز دیگری تبدیل شود. و دلیل دیگه اینکه مثال شما برای آکورد چهارم درست_چهارم درست ذکر شده ,با چهارم درست_چهارم افزوده و چهارم ِِافزوده_چهارم درست با روشِ شما باید چه کرد.

 

اما در موسیقی امروز هر کاری میشه کرد. آنچنان که کردند و میکنند.

حتما با پیانو امتحان کنید چیزهایی که در بالا ذکر کردید. موسیقی روی ساز معنی داره نه روی کاغذ.

 

لطفا از افکارتان در مورد موسیقی تا جایی که امکان داره و خصوصی نیست

با من هم شریک بشید.

پیشاپیش سپاسگزار مهرشادم:flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Yo3fM    11,438

کاربر سایت

درود. اینکه فکر کردید درمورد این موضوع وبه نتایجی رسیدید,فوق العاده هست.

تا این لحظه جایی نخوندم که این آکورد با معکوس شدن به آکورد تاخیر (sus) تبدیل کنیم و اون وقت حلِ چهارم به سوم آنچنان که شما ذکر کردید.

دلیلش هم شاید این هست که چه لزومی داره چیزی بیاوریم که برای موجودیت باید به چیز دیگری تبدیل شود. و دلیل دیگه اینکه مثال شما برای آکورد چهارم درست_چهارم درست ذکر شده ,با چهارم درست_چهارم افزوده و چهارم ِِافزوده_چهارم درست با روشِ شما باید چه کرد.

اما در موسیقی امروز هر کاری میشه کرد. آنچنان که کردند و میکنند.

حتما با پیانو امتحان کنید چیزهایی که در بالا ذکر کردید. موسیقی روی ساز معنی داره نه روی کاغذ.

لطفا از افکارتان در مورد موسیقی تا جایی که امکان داره و خصوصی نیست

با من هم شریک بشید.

پیشاپیش سپاسگزار مهرشادم:flower:

تشکر میکنم بابت پاسخ. شما و چندتا دوستان دیگه، از معلومات بالایی برخوردار هستید و همیشه صحبتها و مطالبی که در پستها میذارید رو با دقت میخونم و از هر جمله ش چیزی یاد میگیرم و حکم استاد منو دارید.

من با ساز بررسی کردم بنظرم رنگ جالبی رو به هارمونی میده و ممکنه بشه از این فرضیه استفاده کرد. اما میخوام از نظر شنیداری، نظر شما و دیگر دوستان را هم بدونم. و نگاهی کلاسیک وار بهش داشته باشیم و از نظر وصلهای هارمونی در موردشون صحبت کنیم که در پاپ هم میشه مورد استفاده قرار بگیره.

نمونه هایی درست کردم که ببینیم و بشنویم تا بتونیم بهتر در موردش صحبت کنیم. برای آکوردی که در موردش صحبت میکنیم نمیدونم چه علامتی باید استفاده میکردم بنابراین با علامت * مشخص کردم، و بصورت پایگی نیز استفاده کردم.

001_e1cb9.jpg

مثال بالا رو ببینید و بشنوید، در آکورد دوم، باس و تنور، از فاصله ی پنجم در آکورد قبل به چهارم رسیده و در آکورد بعدی به اکتاو حل شده. و همینطور باس و سوپرانو، به سوم بزرگ حل شدند. (اگرچه، فاصله چهارم که نامطبوع هست بهتره با حرکت پیوسته به فاصله ی مطبوع برسه اما در اینجا چون بخش باس به پنجم پایین پرش میکنه و این پَرِش برای باس پَرِش قابل قبولی هست پس شاید در اینجا حل شدن با حرکت گسسته قابل توجیه بشه)

اما نکته ی مثبتی که در اینجا هست وجود فاصله ی هفتم کوچک بین آلتو و سوپرانو هست که در آکورد بعدی (لاماژور) به ششم بزرگ حل میشه. (خب فاصله ی هفتم بزرگ تمایل به حل شدن به بالا یعنی اکتاو داره، و هفتم کوچک تمایل به پایین یعنی ششم بزرگ)

با بررسی ای هم که انجام دادم از نظر هارمونی خطایی در وصل این سه آکورد وجود نداره و پنجمها و اکتاوهایی که بوجود اومده بصورت مورب یا یکطرفه هست که خطا محسوب نمیشه.

همین وصل میتونه بلافاصه برگرده به ر مینور و لوپ ایجاد شه! اینو گوش کنید:

002_f162c.jpg

*فقط نکته ی بدی که در این وصل میبینم اینه که تِنور ملودیک نیست و از ابتدا تا انتها ثابت باقی مونده که اون هم فکرمیکنم با نتهای تبدیلی و تزئینی بشه تا حدی از یکنواختی خارجش کرد.

++++++++++++++++++++++++++++++++++

003.jpg

مثال بالا برای آکوردی با چهارم درست و چهارم افزوده، همونطورکه گفتم هفتم بزرگ تمایل به حل شدن به بالا و اکتاو داره که در این نمونه، (در باس و سوپرانو) وجود داره و به اکتاو حل شده.

و همینطور بخش آلتو و سوپرانو که چهارم افزوده است به بیرون حل شده و به ششم کوچک رسیده (که چهارم افزوده تمایل به حل شدن به بیرون رو داره، و پنجم کاسته، حل شدن به داخل)

و اما نکته بَدی که در اینجا وجود داره اینه که فاصله نامطبوعِ هفتم بزرگی که در آکورد(*) در بخش تِنور و سوپرانو وجود داره، در آکوردبعدی(می ماژور)، حل نشده و به فاصله ی چهارم رسیده که خودش یک نامطبوع هست. که باز هم اگرچه امروزه این سختگیری وقتی وجود داره که یکی از نتهای فاصله ی مورد بحث در بخش باس باشه و از این میشه چشم پوشی کرد. ولی اگر بازهم تمایل به از بین بردن این مشکل وجود داشته باشه میتونیم پنجم آکورد می ماژور رو حذف و بجای اون باز هم پایه را تکرار کنیم:

004_c7c47.jpg

(خب با اینکار، دو اکتاو پی در پی داریم در باس و تنور داریم! اما هر دو نت ثابت هست و خطایی صورت نگرفته)

+++++++++++++++++

این هم مثالی دیگر:

005_7d774.jpg

 

006.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

تشکر میکنم بابت پاسخ. شما و چندتا دوستان دیگه، از معلومات بالایی برخوردار هستید و همیشه صحبتها و مطالبی که در پستها میذارید رو با دقت میخونم و از هر جمله ش چیزی یاد میگیرم و حکم استاد منو دارید.

من با ساز بررسی کردم بنظرم رنگ جالبی رو به هارمونی میده و ممکنه بشه از این فرضیه استفاده کرد. اما میخوام از نظر شنیداری، نظر شما و دیگر دوستان را هم بدونم. و نگاهی کلاسیک وار بهش داشته باشیم و از نظر وصلهای هارمونی در موردشون صحبت کنیم که در پاپ هم میشه مورد استفاده قرار بگیره.

نمونه هایی درست کردم که ببینیم و بشنویم تا بتونیم بهتر در موردش صحبت کنیم. برای آکوردی که در موردش صحبت میکنیم نمیدونم چه علامتی باید استفاده میکردم بنابراین با علامت * مشخص کردم، و بصورت پایگی نیز استفاده کردم.

001_e1cb9.jpg

مثال بالا رو ببینید و بشنوید، در آکورد دوم، باس و تنور، از فاصله ی پنجم در آکورد قبل به چهارم رسیده و در آکورد بعدی به اکتاو حل شده. و همینطور باس و سوپرانو، به سوم بزرگ حل شدند. (اگرچه، فاصله چهارم که نامطبوع هست بهتره با حرکت پیوسته به فاصله ی مطبوع برسه اما در اینجا چون بخش باس به پنجم پایین پرش میکنه و این پَرِش برای باس پَرِش قابل قبولی هست پس شاید در اینجا حل شدن با حرکت گسسته قابل توجیه بشه)

اما نکته ی مثبتی که در اینجا هست وجود فاصله ی هفتم کوچک بین آلتو و سوپرانو هست که در آکورد بعدی (لاماژور) به ششم بزرگ حل میشه. (خب فاصله ی هفتم بزرگ تمایل به حل شدن به بالا یعنی اکتاو داره، و هفتم کوچک تمایل به پایین یعنی ششم بزرگ)

با بررسی ای هم که انجام دادم از نظر هارمونی خطایی در وصل این سه آکورد وجود نداره و پنجمها و اکتاوهایی که بوجود اومده بصورت مورب یا یکطرفه هست که خطا محسوب نمیشه.

همین وصل میتونه بلافاصه برگرده به ر مینور و لوپ ایجاد شه! اینو گوش کنید:

002_f162c.jpg

*فقط نکته ی بدی که در این وصل میبینم اینه که تِنور ملودیک نیست و از ابتدا تا انتها ثابت باقی مونده که اون هم فکرمیکنم با نتهای تبدیلی و تزئینی بشه تا حدی از یکنواختی خارجش کرد.

++++++++++++++++++++++++++++++++++

003.jpg

مثال بالا برای آکوردی با چهارم درست و چهارم افزوده، همونطورکه گفتم هفتم بزرگ تمایل به حل شدن به بالا و اکتاو داره که در این نمونه، (در باس و سوپرانو) وجود داره و به اکتاو حل شده.

و همینطور بخش آلتو و سوپرانو که چهارم افزوده است به بیرون حل شده و به ششم کوچک رسیده (که چهارم افزوده تمایل به حل شدن به بیرون رو داره، و پنجم کاسته، حل شدن به داخل)

و اما نکته بَدی که در اینجا وجود داره اینه که فاصله نامطبوعِ هفتم بزرگی که در آکورد(*) در بخش تِنور و سوپرانو وجود داره، در آکوردبعدی(می ماژور)، حل نشده و به فاصله ی چهارم رسیده که خودش یک نامطبوع هست. که باز هم اگرچه امروزه این سختگیری وقتی وجود داره که یکی از نتهای فاصله ی مورد بحث در بخش باس باشه و از این میشه چشم پوشی کرد. ولی اگر بازهم تمایل به از بین بردن این مشکل وجود داشته باشه میتونیم پنجم آکورد می ماژور رو حذف و بجای اون باز هم پایه را تکرار کنیم:

004_c7c47.jpg

(خب با اینکار، دو اکتاو پی در پی داریم در باس و تنور داریم! اما هر دو نت ثابت هست و خطایی صورت نگرفته)

+++++++++++++++++

این هم مثالی دیگر:

005_7d774.jpg

 

006.jpg

 

 

درود.

بسیار زیاد دوست داشتم تمریناتتونو.

سه تا ایراد میگیرم .

1. حل فاصله هفتم رو به پایین هست نه بالا

شما هفتم بین باس و سوپرانو رو به بالا حل کردید

2.اکتاوهای پی در پی به دلیلِ صدا دهندگی پوکی که میدن خطا هستند. پس دلیلِ خطا بودن اکتاو ها پی در پی بد صدا دهندگی اوناست .شما در تمام موارد باس و سوپرانوتون در آکورد اول اکتاو هست که در آکورد کوارتالِ دوم به هفتم بزرگ که تنها نیم پرده با اکتاو بودن تفاوت داره میرسه و بعد مجدا در آکورد سوم به اکتاو میرسه. یعنی باس و سوپرانو در هر سه آکورد یا اکتاو هستند یا نزدیک به اکتاو ,این خطا نیست ولی خوب هم نیست.

3. آکورد های چهارم میل زیاد به حرکت دارند لذا فلسفه ی استفاده ازسون تحرک زیاد هست نه حرکت های متصل .وصل های بین بخشهای مختلف که انجام دادید یا ثابت موندن یا متصل حرکت کردند و این ایستاییِ بی مورد داره ایجاد میکنه .انگار ماشینی که داره گاز میده اما پاتونو روی ترمز گذاشتید.

 

نکته مهمی که در هارمونی هست و در کتب ها به وفور میببنیم

این کلمات هستند: خوب. بد. ضعیف. به ندرت. خطا

 

یعنی هارمونی صفر و یک نیست که یا خطای محض باشه یا درست

گاهی بین خطا و درستی حالتی که بهترین هست باید انتخاب بشه.

 

پیشنهاد میکنم خطاهای هارمونی و حلِ آکورد هفتم و یک بار دیگه مطالعه کنید.

شما به دلیل علاقه و توجهتون به نظر بنده میتونید خیلی پیشرفت کنید در موسیقی.

پیروز و موفق باشید:flower::flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Last fight    654

کاربر سایت

چرا باید ی نت رو حل کنیم؟اصن معنی حل چیه/مثلا ما نت تاخیر رو وقتی حل میکنیم چه اتفاقی میفته؟هارمونی بلدما اما معنی مفهوم واسم سنگینه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Yo3fM    11,438

کاربر سایت

درود.

بسیار زیاد دوست داشتم تمریناتتونو.

سه تا ایراد میگیرم .

1. حل فاصله هفتم رو به پایین هست نه بالا

شما هفتم بین باس و سوپرانو رو به بالا حل کردید

2.اکتاوهای پی در پی به دلیلِ صدا دهندگی پوکی که میدن خطا هستند. پس دلیلِ خطا بودن اکتاو ها پی در پی بد صدا دهندگی اوناست .شما در تمام موارد باس و سوپرانوتون در آکورد اول اکتاو هست که در آکورد کوارتالِ دوم به هفتم بزرگ که تنها نیم پرده با اکتاو بودن تفاوت داره میرسه و بعد مجدا در آکورد سوم به اکتاو میرسه. یعنی باس و سوپرانو در هر سه آکورد یا اکتاو هستند یا نزدیک به اکتاو ,این خطا نیست ولی خوب هم نیست.

3. آکورد های چهارم میل زیاد به حرکت دارند لذا فلسفه ی استفاده ازسون تحرک زیاد هست نه حرکت های متصل .وصل های بین بخشهای مختلف که انجام دادید یا ثابت موندن یا متصل حرکت کردند و این ایستاییِ بی مورد داره ایجاد میکنه .انگار ماشینی که داره گاز میده اما پاتونو روی ترمز گذاشتید.

 

نکته مهمی که در هارمونی هست و در کتب ها به وفور میببنیم

این کلمات هستند: خوب. بد. ضعیف. به ندرت. خطا

 

یعنی هارمونی صفر و یک نیست که یا خطای محض باشه یا درست

گاهی بین خطا و درستی حالتی که بهترین هست باید انتخاب بشه.

 

پیشنهاد میکنم خطاهای هارمونی و حلِ آکورد هفتم و یک بار دیگه مطالعه کنید.

شما به دلیل علاقه و توجهتون به نظر بنده میتونید خیلی پیشرفت کنید در موسیقی.

پیروز و موفق باشید:flower::flower:

ممنونم.

ولی

1. در مورد فاصله ی هفتم، هر هفتمی به پایین حل نمیشه! حتی تاکید هم کردم و توضیح دادم که هفتم بزرگ، به بالا حل میشه. ولی هفتم کوچک به پایین. و منم در هر دو مورد همین کارو کردم.

2. در مورد اکتاو پی در پی، میشه بگید دقیقا کجا این اتفاق افتاده؟! اگر منظورتون اکتاو در آکورد اول و آکورد سوم هست. که بینشون آکورد دیگری داریم. ولی خب اگه بگید بدلیل اینکه آکورد اول و سوم روی ضرب قوی هستند و از این بابت تکرار اکتاو بیشتر حس میشه، خب میشه هر آکورد رو در یک میزان نوشت. اما در پاپ اگر بخواهیم استفاده کنیم این موضوع، زیاد ایراد به حساب نمیاد!

3. در مورد ایستا بودن و ثابت بودن حرف شمارو قبول دارم. اما بهترین حرکت در هارمونی حرکات پیوسته هست و نتهای مشترک! البته نه اینکه همیشه پیوسته حرکت کنیم و نه همیشه گسسته! بلکه پیوسته و گسسته در کنار هم زیبا میشن و این دو میزان نمونه ها قرار نیست کل آهنگ باشن و همه ی قطعه همینطور باشه! بلکه قسمت کوچکی از آهنگ هستند! حتی گاهی در پلهایی که در مدولاسیونها ایجاد میکنیم ما میایم از حرکت کروماتیک استفاده میکنیم تا این انتقال تنالیته شیرین تر جلوه کنه. مثلا برای رفتن از تنالیته دو ماژور به لاماژور میتونیم آکورد (می مینور-> می ماژور"یا بصورت سِوِن" -> لامازور ) . خب این مدولاسیون چرا میتونه قابل قبول باشه! یک دلیلش بخاطر حرکت کروماتیک یک نت بین این سه آکورد، نتهای (سل-سل دییز- لا). حتی در jazz هم گاهی میایم از آکورد جایگزین ترایتون استفاده میکنیم بجای کادانس (دو - پنج- یک) از کادانس (دو - درجه دوم بمل - یک) بخاطر اون حرکت کروماتیک پایه ی اکوردها هست. در مورد ما هم چون اساس آکورد کوارتال فاصله های چهارمه خب ما هم که الان نگاه کلاسیک بهش داشتیم خب هر موقع به فاصله ی چهارم یا نامطبوعی بربخوریم بهترین کار، حل بصورت پیوسته هست و نه پَرِشی!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Yo3fM    11,438

کاربر سایت

چرا باید ی نت رو حل کنیم؟اصن معنی حل چیه/مثلا ما نت تاخیر رو وقتی حل میکنیم چه اتفاقی میفته؟هارمونی بلدما اما معنی مفهوم واسم سنگینه

دوست عزیز، چون هر فاصله ی نامطبوعی پس از شنیده شدن تمایل زیاد به وصل شدن به یک فاصله ی مطبوع رو داره. از همین بازیها و جدال بین دیسونانس ها و کنسونانس هاست که موسیقی شکل میگیره.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

ممنونم.

ولی

1. در مورد فاصله ی هفتم، هر هفتمی به پایین حل نمیشه! حتی تاکید هم کردم و توضیح دادم که هفتم بزرگ، به بالا حل میشه. ولی هفتم کوچک به پایین. و منم در هر دو مورد همین کارو کردم.

2. در مورد اکتاو پی در پی، میشه بگید دقیقا کجا این اتفاق افتاده؟! اگر منظورتون اکتاو در آکورد اول و آکورد سوم هست. که بینشون آکورد دیگری داریم. ولی خب اگه بگید بدلیل اینکه آکورد اول و سوم روی ضرب قوی هستند و از این بابت تکرار اکتاو بیشتر حس میشه، خب میشه هر آکورد رو در یک میزان نوشت. اما در پاپ اگر بخواهیم استفاده کنیم این موضوع، زیاد ایراد به حساب نمیاد!

3. در مورد ایستا بودن و ثابت بودن حرف شمارو قبول دارم. اما بهترین حرکت در هارمونی حرکات پیوسته هست و نتهای مشترک! البته نه اینکه همیشه پیوسته حرکت کنیم و نه همیشه گسسته! بلکه پیوسته و گسسته در کنار هم زیبا میشن و این دو میزان نمونه ها قرار نیست کل آهنگ باشن و همه ی قطعه همینطور باشه! بلکه قسمت کوچکی از آهنگ هستند! حتی گاهی در پلهایی که در مدولاسیونها ایجاد میکنیم ما میایم از حرکت کروماتیک استفاده میکنیم تا این انتقال تنالیته شیرین تر جلوه کنه. مثلا برای رفتن از تنالیته دو ماژور به لاماژور میتونیم آکورد (می مینور-> می ماژور"یا بصورت سِوِن" -> لامازور ) . خب این مدولاسیون چرا میتونه قابل قبول باشه! یک دلیلش بخاطر حرکت کروماتیک یک نت بین این سه آکورد، نتهای (سل-سل دییز- لا). حتی در jazz هم گاهی میایم از آکورد جایگزین ترایتون استفاده میکنیم بجای کادانس (دو - پنج- یک) از کادانس (دو - درجه دوم بمل - یک) بخاطر اون حرکت کروماتیک پایه ی اکوردها هست. در مورد ما هم چون اساس آکورد کوارتال فاصله های چهارمه خب ما هم که الان نگاه کلاسیک بهش داشتیم خب هر موقع به فاصله ی چهارم یا نامطبوعی بربخوریم بهترین کار، حل بصورت پیوسته هست و نه پَرِشی!

 

 

ببینید هارمونی در دوران های مختلف دچار تحول شده

کتابی به همین اسم (سیر تحول هارمونی) هم چاپ شده.

شما تو همین پست آخر از سه سبک مختلف که هر کدوم مربوط به یک دوره ی مجزا هست

اسم آوردید.

مصالح و باید نباید ها در خودِ موسیقیِ کلاسیک هم متفاوت بوده

برای مثال هارمونی بتهوون با هارمونی شومان متفاوت هستن و از قرن بیستم به بعد که دیگه بحث کاملا تفاوت کرده با 2 قرن قبلش. چه برسه به اینکه بخواین یک مبحث واحد رو از دیدِ کلاسیک و جز و پاپ بسنجید.

من ازینجا به بعد شما رو ارجاع میدم به کتاب هایی که در هارمونی برای هر دوره نوشته شده.

چون داره پست هامون میره به سمت دفاع از پستِ قبلیِ خودمون.

بگذارید منابعِ مکتوب و مستند بر نوشته هامون قضاوت کنن نه خودمون.

 

موفق باشید:flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Last fight    654

کاربر سایت

ممنون.حالا سوالم اینه مثلا ما تو گام دو ماژور اکورد درجه اول یعنی همون دو مازور رو فاصله سومش رو نت تبدیلی استفاده میکنیم و حالا یا دیز میشه یا بمل.حالا تکلیف گام چی میشه؟این گام الان توسط این تغییر توسط نت تبدیلی همون دو مازور خواهد موند یا اسم گام تغییر میکنه؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...