رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





پست های پیشنهاد شده

FOAD    1,078

کاربر سایت

30418930049132877027.jpg

نگاهی بر
Rock and Roll

 

راک اند رول (Rock and Roll یا Rock 'n' Roll یا Rock & Roll) سبکی محبوب از موسیقی است که در اواخر دهه.ی 1940 و اوایل دهه.ی 1950 میلادی از ایالات متّحده.ی امریکا سرچشمه گرفت و در همانجا رشد و توسعه یافت، این سبک در واقع از پایه ترکیبی از موسیقی Blues، Country، Jazz و Gospel به شمار می.رود. المان.های راک اند رول در کارهای سبک کانتری دهه.ی 1930 و یا حتّی آثار بلوز دوران 1920 میلادی قابل درک است، در حالیکه راک اند رول تا دهه.ی 1950 عنوانی به خود نگرفته بود. از شکل.های اولیّه.ی Rock & Roll می.توان به Rockabilly اشاره کرد، که در حقیقت آمیزش کانتری و جَز بود و عناصری از موسیقی محلّی Appalachian Folk Music و Gospel را نیز در بر داشت.

 

عبارت "Rock and Roll" در حال حاضر حدّاقل دارای دو معنی گوناگون است که هردوی آنها در جوامع رواج دارد. از یک سو دیکشنری American Heritage و Merriam-Webster که هردو از منابع قابل اعتماد می.باشند Rock and Roll را مترادف و متشابه با موسیقی Rock معرّفی می.کنند. از سوی دیگر اطلس Encyclopaedia Britannica این عنوان را به عنوانی سبکی از موسیقی معرّفی می.کند که در اواسط دهه.ی 1950 متولّد شد و بعد از آن "به سبکی جهانی.تر و جامع.تر رشد یافت که اکنون با نام موسیقی Rock شناخته می.شود." با وجود این تفاوت در این مقاله به آخرین تعریف این سبک اتّکا می.کنیم و راک را سبکی متمایز از راک اند رول به شمار می.آوریم.

 

در راک اند رول اواخر دهه.ی 1940 و اوایل دهه.ی 1950، معمولاً ساز اصلی و ارشد پیانو یا ...یفون بود؛ این در حالیست که در اواسط تا اواخر دهه.ی 1950 رهبری آلات موسیقی این سبک را گیتار بر عهده گرفت و راک اند رول گیتاریزه شد. در این نوع از موسیقی بیت (Beat)، عموماً یک ریتم Blues است که بر یک Backbeat تکیه دارد، که در این اواخر معمولاً به.وسیله.ی یک اسنیر درام (Snare Drum) اجرا می.شود. راک اند رول کلاسیک اصولاً با دو گیتار ایلکتریک (یکی لید یا هادی و دیگری ریتم)، یک String Bass یا گیتار بیس الکتریک و درام (و متعلّقاتش) نواخته می شود.

 

راک اند رول در دهه.ی 1960 موفّق به کسب شهرت و محبوبیّتی عظیم شد. محبوبیّت توده.ای و تصویر جهانی راک اند رول موجب تأثیرات گسترده و همه.جانبه.ی اجتماعی و فرهنگی آن بر جوامع گردید. بابی جیل.اسپای (Bobby Gillespie) می.گوید: " وقتی که چاک بری (Chuck Berry) می.خواند 'Hail, hail, rock and roll, deliver me from the days of old'، دقیقاً عملی است که موسیقی آن زمان انجام می.داد"؛ می.بارید، می.بارید و امثال چاک را از روز.های قدیم به حالا می.رساند.

چاک بری، آغازگر فرار از زندان ذهنی است؛ یعنی Rock 'n' Roll.

فراسوی مرز.های یک سبک موسیقی -آنگونه که در سینما و تلویزیون مشهود است- راک اند رول زندگی. بشر، ظواهر، نگرش.ها، برخورد.ها و زبان را تحت تأثیر خود قرار داده است.

راک اند رول به جایی رسید که زیر-سبک.های جور واجوری از آن تأثیر گرفته و تشکیل شدند که بعضی دیگر آن بیت.زیرین (Backbeat) ابتدایی را ندارند که امروزه با سبک موسیقی Rock شناخته می.شوند.

jxjgiazv1jvudnezj33.jpg

[رولینگ استونز، از پرکارترین گروه.های تاریخ راک اند رول]

خاسـتگاه
Rock 'n' Roll

مفسّران موسیقی در مورد ریشه.ی مكاني راک اند رول بحث.های جدّی و متعدّدی داشته اند. در همین رابطه نوعي توافق عمومی برقرار است بدين گونه که راک اند رول از قسمت های جنوبی آمریکا بوجود آمده است. هرچند سنّت.های موسیقیایی مختلف از محدوده.ی اقیانوس اطلس، آفریقا و کوچ نشینان اروپایی به آمریکای جنوبی در جریان راک اند رول بی.تأثیر نبوده است. مهاجرت عدّه.ی زیادی از برده.های آزاد شده و اولاد آنها به نقاط شهری مثل Memphis ،New York City ،Detroit ،Chicago ،Cleveland و Buffalo به این معنی بود که سیاهان و سفیدپوستان بیشتر از هر زمانی زندگی در کنار هم را تجربه می.کردند و در نتیجه موسیقی.های خاص یکدیگر را گوش می.دادند و شروع به تقلید از مدهای یکدیگر کردند. ایستگاه.های رادیویی نیز هر دو نوع موسیقی سفید و سیاه پوست.ها را رواج دادند و همچنین گسترش و پیشرفت گرامافون.ها و سبک.هایی مانند جز و سوینگ که از ساخته.های هر دو نژاد سفید و سیاه پوست بود، به این تصادم فرهنگی کمک کرد.

gs1seims0xmtlutn.jpg

ریشه.های اولیّه.ی راک اند رول در این -به اصطلاح "موسیقی نژادی"- آرمیده که در سال های 1940 و 1950 مورد پسند بوده و از سبک هایی چون جز، بلوز، کانتری، فُلک و گاسپل (موسیقی مسیحیان) تأثیر فراوان گرفته است. نظرات مفسّرها در این موارد متفاوت است: کدام یک از این سبک.ها مهم.تر بوده، همچنین تا چه اندازه موسیقی جدید ترکیب تازه.ای از ریتم.های آفریقایی آمریکایی و سبک بلوز برای بازار سفید پوستان بوده است و اینکه یک جور نوآوری در هر دو حالت سفید پوست و سیاه.پوست صورت گرفته.

در سال 1930 موزیک جز، سوینگ و گروه.های رقص اولیّه. و بلوز که از کانتری سوینگ الهام گرفت بودند، جزء نخستین موزیک.هایی بودند که آفریقایی-آمریکایی.ها از خودشان بطور رسمی. به مخاطبان سفید پوست ارائه دادند.

1940 زمانی. بود که استفاده از ساز.هایی. مانند ساکسیفون، شعرهاي قوی و بیت.های بوگی ووگی (که در جز بسیار کاربرد داشت) استفاده شد. در طول و بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم، با کمبود سوخت و محدودیت.های. مخاطبان و کمبود پرسنل قابل دسترس، گروه.های بزرگ جز ديگر از نظر اقتصادي توانايي ادامه دادن را نداشتند و تصمیم گرفته شد تا جایگزین گروه.های کوچکتر جز شوند که از گیتار، بيس و درام استفاده می کردند.

در همین دوره در سواحل غربی و قسمت.های غربی آمریکا سبک "جامپ بلوز" رونق گرفت.

 

این سبک به نوعی زیر شاخه.ی سبک بلوز می.باشد و اگر بخواهیم تعریف دقیقی. راجع به این سبک ارائه بدهیم آن را نوعي از سبک بلوز با تمپوي بالا میدانیم. ویژگی منحصر به.فرد این سبک ریف.های گیتار و بیت.های مشخص همراه با شعرهای قوی است که در راک اند رول و شکل گیری آن تأثیر بسزايی داشته. در فیلم مستند "
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
"، بروس سپرینگستین توضیحي متقاعد کننده راجع به "Chuck Berry" می.دهد. او توانست گروه راک اند رولش را ارتقاء دهد بدین گونه که دو نُت معروف پیانو لیدِ جامپ بلوز را به الکتریک گیتار تبدیل کرد و چیزی را به وجود آورد که در حال حاضر به عنوان راک گیتار شناخته می شود. به همین ترتیب سبک.های دیگری مانند کانتری بوگی و الکتریک بلوزِ شیکاگو هم به المان.های اضافه شده بر راک اند رول پیوستند.

مرسوم شدن راک اند رول، مقرون با تغییرات اساسی. و مهمی بود که در زمینه.ی تکنولوژی شکل گرفت، از جمله.ی این تغییرات می.توان به توسعه و پیشرفت.هایی در مورد الکتریک گیتار، میکروفن، آمپیلی.فایر و گرمافون اشاره کرد. علاوه بر این تغییراتی در زمینه.ی صنعت ضبط اتفاق افتاد و شرکتهای مستقلی مانند
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
،
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
و
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
با جذب مخاطبان و ایستگاه.های رادیویی پیشرفت.های قابل توجّهی. داشتند. نوجوانان و جوانان در آن هنگام به این موضوع پی. بردند که علاقه.ی فراوانی. به موسیقی در حال تکاملی به اسم راک اند رول دارند و آن موسيقي در حال تبدیل به سبک مستقلی بود.

taueqckpljfv3z4rh0s.jpg

[چاک بری، پیشگامی در این سبک]

 

عبارت "راک اند رول" در اصل به نوعی از حرکت کشتی روی اقیانوس بر میگردد ولی. در اوایل قرن بیستم به معنی اشتیاق شدید روحانی در مراسم کلیسای سیاه و همچنین به عنوان تناسب جنسی. استفاده می..شد. شرکت.های ضبط گوناگونی که سبک هایی مانند گاسپل، سوینگ و بلوز را رکورد میکردند این عبارت را به طور متناوب قبل از اینکه به وسیله.ی عموم استفاده شود، به کار می.بردند. در اواسط تا اواخر 1940 در مورد ضبط و بازبینی چیزی که به نام وزن و بلوز شناخته شده است، هدف موزیک به مخاطبان سیاه پوست بود. سال 1951، در شهرهایی مثل کلولند و اُهایو شخصی. به اسم دی.جی الن فرید (
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
) شروع به نواختن این نوع موسیقی کرد و در عین حال او بود که لفظ راک اند رول را برای تشریح این سبک موسیقی عمومیّت داد.

 

به این خاطر که پیشرفت راک اند رول یک روند تدریجی. داشت نمی.توان به طور قطع اولین رکورد آن را تعیین کرد. یکی. از مدعیان این مبدأ ترک "
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
" از جکی برنستن (
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
) مي.باشد و دیگری Delta Cats که توسط سم فیلیپس (
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
) در سال 1951 ضبط شده است. در مورد تأثیر بسزای فرهنگی. در سراسر آمریکا و سایر نقاط، اثر Bill Haley با نام "Rock Around the Clock" که در آوریل 1954 ارائه شد (ولی. تا سال بعد نتوانست شهرتی پیدا کند) را به شکل عمومی. به عنوان اثری بارز و مهم. در شکل.گیری سبک راک اند رول می.دانند امّا قبل از آن اثرهای زیادی از دهه.های گذشته وجود داشت که در آن عناصری از موسیقی راک اند رول به وضوح محسوس بود.

22yxjqcmusvyxizaip5.jpg

[بیل هیلی، در حال اجرای کنسرت]

آغاز
Rock & Roll

 

راکبیلی
(
Rockabilly)

عنوان "Rockabilly" اصطلاحی است که معمولاً (نه انحصاراً به نوعی از موسیقی راک ان رول اشاره می کند که در میانه.های دهه.ی 1950 توسط خواننده.های سفید پوستی نظیر الویس پرسلی، کارل پرکینز و جری لی لوییس اجرا می شد. شاخصه.ی موسیقی این هنرمندان استفاده از ریشه های موسیقی کانتری (Country) در آواز ها و ترانه.های خود بود. بسیاری از خوانندگان راک ان رول محبوب آن زمان نظیر فتس دومینو و لیتل ریچارد که از موسیقی R&B سیاه پوستان برآمده بودند و موسیقیشان بسیاری از سفید پوستان را نیز جذب می کرد، معمولا در حیطه.ی "Rockabilly" دسته بندی نمی شدند.

 

در جولای سال 1954 الویس پرسلی Hit منطقه.ای (Regional Hit) خودش را با عنوان Thats All Right Mama در استودیوی سم فیلیپس (Sun Studio) در ممفیس ضبط کرد. سه ماه پس از آن، در 12 آوریل 1954 ،Bill Holey & His Comets ترانه.ی "Rock Around the Clock" را ضبط کرد. انتشار این Hit کوچک که یک سال پس از آن هم از آن در سکانس آغازین فیلم Blackboard Jungle استفاده شد، موجب رونق گرفتن موسیقی راک ان رول و پیشبرد آن به سوی جلو شد. این ترانه به سرعت به یکی از محبوب.ترین و بزرگترین Hit ها در سراسر جهان بدل شد. بطوریکه نوجوانان را برای دیدن اجرای زنده ی آن توسط Bill Haley & His Comets دیوانه می.کرد! شورش.هایی نیز در برخی شهرها برای تماشای این اجرای زنده برپا شد. "Rock Around the Clock" نه تنها برای Bill Haley & His Comets موفقیتی بزرگ محسوب می شد بلکه بیشتر از آن امتیاز ویژه.ای برای موسیقی راک ان رول و گسترش آن به حساب می.آمد. گرچه همه چیز بعنوان زمینه.ی موسیقی راک ان رول از قبل آماده بود، اما ترانه.ی Rock Around the Clock این موسیقی را به مخاطبان جهانی معرفی کرد.

در سال 1956 ظهور Rockabilly با موفقیت ترانه.هایی چون Folsom Prison Blues از Johny Cash و Blue Suede Shoes از پرکینز و Heartbreak Hotel از پرسلی، پررنگ.تر شد. بطوریکه Rockabilly برای مدت چند سال به موفق ترین فرم تجاری راک ان رول تبدیل شد. بعد.ها فعالیت.های Rockabilly، علی.الخصوص اجراهای زنده.ی ترانه سرایانی مانند Buddy Holly، تأثیر عمده.ای در تهاجم هنری (موسیقایی) بریتانیا و بعد.ها در ترانه.سرایی.های گروه.های بزرگی همانند Beatles و از طریق آنها در ماهیّت آینده.ی موسیقی راک ان رول گذاشت.

rredpjtsrrfy9pm8n7d.jpg

[کاور قطعه.ی پرهیاهوی Rock around the Clock]

 

دوو واپ (Doo Wop)

دوو واپ، از محبوب.ترین سبک.های راک اند رول دهه.ی 1950 میلادی بود، این نوع از راک اند رول بر وجود هارمونی چند.گانه.ی خواننده.ها و اشعار زمینه.ی بی.معنی (دلیل اصلی نا.م.گذاری این سبک) تاکید داشت و معمولاً نوازش.های آرام همراهیش می.کرد. پایه.های تشکیلش گروه.های دارای وکال امریکایی-افریقایی دهه.های 1930 و 1940 بود مانند
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
و
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
که مشمول موفقیّت.های رسانه.ای شدند. در پی این.ها گروه.های آوازی R&B مثل
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
،
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
و
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
پدیدار شدند که عنصر قدرتمند موسیقی گاسپل (Gospel) و شور و اشتیاق و انرژی جامپ بلوز (
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
) را به این سبک تزریق نمودند. در سال 1954 که Rock and Roll در گرگ و میش طلوعش بود، گروه.های R&B همچون
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
،
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
،
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
و
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
همگی با آهنگ.های بزرگ شروع به کسب موفقیّت.های پیاپی و هنگفت کردند. علی.رغم سر و صدایی که دوو واپ در دهه.ی 1950 ایجاد کرد، تعداد کثیری از گروه.های این سبک در کسب موفقیّت ناکام می.ماندن و یا تک و توک قطعات قابل توجّه در کارنامه.ی خود داشتند. البتّه استثناهایی هم بودند که می.توان به
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
، با آهنگ "
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
" و
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
با قطعات فکاهی مثل "
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
"، که هر دو از زمره.ی موفّق.ترین گروه.های راک اند رول آن دوره بوده.اند. با نزدیک شدن به پایان دهه سلطه.ی وکال.های سفید، مخصوصاً امریکایی-ایتالیایی بر دوو واپ روند افزایشی پیدا کرد و به تبع آن گروه.های تمام.سفید.پوست از جمله
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
و
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
و گروه.های مبارز با نژاد پرستی مانند
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
و
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
وارد دنیای راک اند رول گردیدند. دوو واپ را می.توان از مهم.ترین تأثیر گذاران بر سبک.های Surf و Soul و برنامه.ی Merseybeat و همچنین گروه The Beatles دانست.

wj5mwzqmw7llux2s4pi9.jpg

[The Coasters، طنّازان R&R]

نسخه.های کاور
(
Cover Versions)

بسیاری از ترانه.های قدیمی راک اند رول سفید پوستان در واقع بازخوانی آهنگ.های قدیمیتر بلوز یا ریتم اند بلوز سیاه.پوستان بود.

موسیقی R&B (یا همان ریتم اند بلوز) در اواخر دهه.ی 40 و اوایل دهه.ی 50 میلادی ضرب سنگین.تری گرفت و به شیوه.ای به اصطلاح وحشیانه.تر اجرا میشد. هنرمندانی مثل Fats Domino و Johnny Otis سرعت ضرب آهنگ را بالا بردند و ضرب زیرین. را افزایش دادند و این کار آن.ها باعث شد که به همراه این موسیقی انجام رقص.های سیرکی و کاباره.ای در مکان.هایی معروف به Juke Joint محبوبیت بسیاز زیادی در بین مردم پیدا کند.

قبل از این پخش موسیقی سیاه.پوستان در بسیاری از رادیو های سفید پوستان ممنوع بود امّا هنرمندان و تهیّه.کنندگان موسیقی به سرعت پی بردند که موسیقی راک اند رول از پتانسیل بسیار بالایی بر خوردار است.

اکثر کارهای ابتدایی الویس پریسلی کاور کارهای دیگران بود که می.توان به قطعات That's All Right ،Blue Moon of Kentucky ،Baby Let's Play House ،Lawdy Miss Clawdy و Hound Dog اشاره نمود.

n5hz9z8ggvpzk36cu7yw.jpg

[رقص در یک Juke Joint]

 

کاور کردن در صنعت موسیقی آن زمان بسیار مرسوم بود و انجام این کار با مجوز رسمی قانون کپی رایت ایالات متحده بسیار ساده شده بود.

یکی از اوّلین و موفّق.ترین این کارها کاور آهنگ بلوز Good Rocking Tonight از Roy Brown به.دست Wynonie Harris در سال 1947 بود و آهنگ Oh Babe از Louis Prima در سال 1950 و همچنین کاور قطعه.ی Birmingham Bounce از Amos Milburn توسّط Hardrock Gunter در سال 1949 از اولین کاور های موسیقی راک اند رول به شمار میرفت.

 

روند کاور کردن آهنگ های ریتم اند بلوز سیاه.پوستان در موسیقی مردم.پسند سفید پوستان رو به افزایش بود. آوای آشنا.ی این کاور.ها بیشتر به مذاق سفید پوستان خوش می.آمد و در اینجا ممکن بود که عامل تعصّب نیز وجود داشته باشد و عدّه.ای از روی غرور و تعصّب این نسخه.های کاور از موسیقی سیاه.پوستان را نپذیرند امّا شرکت.های ضبط موسیقی می.دانستند که بازار موسیقی سفید پوستان محبوبیّت بیشتری دارد و سود آورتر است. برای مثال Pat Boone به طور کاملاً اصولی یکی از آهنگ.های Little Richard را کاور کرد و علاوه بر این که این نسخه بسیار محبوب شد نسخه.ی اصلی آن هم هنوز پر طرفدار بود و در ایستگاه های رادیویی پخش می.شد.

لازم به ذکر است که نسخه.های کاور تقلیدی کورکورانه از کار اصلی نبودند به طور مثال Bill Haley یکی از ترانه های Big Joe Turner را با نام Shake, Rattle and Roll کاور کرد که در آن، متن ترانه را که داستانی طنز آمیز و عاشقانه بود به ترانه.ای شاد و پر انرژی در مورد رقص نوجوانان تغییر داد.

به همین صورت Georgia Gibbs ترانه.ی Roll With Me, Henry از Etta James را که با آوایی طعنه.آلود می.خواند با نام Dance With Me, Henry کاور کرد و در آن با آوایی صاف و با صلابت.تر می.خواند و این برای طرفداران اتا جیمز کمی ناآشنا بود چون اتا جیمز آن ترانه را در پاسخ به آهنگ Work With Me, Annie از Hank Ballard خوانده بود.

همچنین نسخه.های کاور راک اند رول الویس نیز با نسخه.های اصلیشان متفاوت بودند مانند آهنگ Hound Dog که با نسخه.ی بلوز آن که توسّط Big Mama Thornton ضبط شده بود بسیار متفاوت بود.

kcqd99dz8h1ka91euc.jpg

[الویس پرسلی، شاید بتوان او را بعنوان یک مدل لباس خوش.تیپ هم به حساب آورد!]

رکـود این سبــک

مفسران متوجه رکودی در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 شده اند. از سال 1959، با مرگ Buddy Holly (خواننده و شاعر)، The Big Bopper شاعر و خواننده) و Ritchie Valens ( شاعر، خواننده و نوازنده گیتار)، که هر سه از بنیان گذاران راک اند رول بوده اند، در یک سانحه ی هوایی، پیوستن الویس به ارتش، جدا شدن Little Richard (شاعر، خواننده و موسیقیدان) از دنیای موسیقی و تبدیل شدن او به یک واعظ، تحت تعقیب قرار گرفتن Jerry Lee Lewis (شاعر، خواننده و نوازنده پیانو) و Chuck Berry (گیتاریست، خواننده و شاعر)، رسوایی هایی که از رشوه.های گرفته شده به بار آمده بود (که اکثر اشخاص، شامل Alan Freed در رشوه.خواری و فساد و انحراف در ترویج کارها و آهنگ.های انفرادی، را گرفتار کرد)؛ همه و همه خبر از آن میداد که دوران اصلی این سبک به پایان رسیده است.

مرحله.ای نیز وجود دارد که به عنوان "زنانه شدن" راک اند رول از آن یاد می شود، در این مرحله در صدر جداول، تصنیف.های عاشقانه داشتند قرار میگرفتند و غالب شنوندگان خانم.ها بودند. در این دوره همچنین ترقی گروه های دخترانه همچون The Shirelles و The Crystals دیده می شد.

 

از جمله پیشرفت های مهم و ساخت.های جدید راک اند رول در این مدّت می.توان رکورد.های چندگانه (Multitrack Recording) که توسط Les Paul (مخترع، شاعر، گیتاریست) ایجاد شد، تدبیر الکترونیکی صدا توسط مبتکرانی چون Joe Meek (شاعر و تهیّه.کننده.ی رکورد) تولیدات دیوار صدا (Wall of Sound productions) به دست Phil Spector (شاعر و تهیّه.کننده.ی رکورد)، از بین رفتن تدریجی تبعیض در جدول ها، پیشرفت سبک های Surf Music و Garage Rock و شور رقص Twist، را خاطر نشان کرد.

sty88z40xaz7yug9ol.jpg

[همشیره.هایی که گروهی تمام لیدی تشکیل داده بودند]

راک انـد رول بریتـانیایـی

در سال.های دهه.ی 1950 بریتانیا بهترین مکان برای راک اند رول آمریکایی محسوب می.شد؛ زیرا که این دو کشور زبان مشترک و به دلیل وجود مقرّ نظامیان ساکن در این کشور از لحاظ اجتماعی تحت تأثیر فرهنگ آمریکا قرار گرفت که فرهنگ جوانان را در بریتانیا -که به آن "Teddy Boys" می.گفتند- به وجود آورد. "Trad Jazz" در آن زمان بسیار مشهور شد و بسیاری از موسیقی دانان تحت تأثیر سبک.های آمریکایی مانند بوگی ووگی و بلوز شدند. گروه Skiffle که توسط لونی دانگان رهبری میشد از نسخه.های ناشیانه.ی موسیقی قومی آمریکایی استفاده می.کرد و بسیاری از نسل متعاقب را به موسیقی راک اند رول، R&B و بیت تشویق میکرد تا شروع به کار کنند. در همان زمان شنوندگان بریتانیایی شروع به تسخیر راک اند رول آمریکایی در فیلمهایی مانند "Blackboard Jungle" و "Rock Around the Clock" کردند. هر دو فیلم شامل آهنگ پر فروش گروه "Bill Haley and His Comet" Rock Around the Clock بود که اولین بار در اوایل سال 1955 وارد جدول.های بریتانیا شد، چهار ماه قبل از اینکه وارد جدول US Pop Chart شود به بالاترین رتبه در جدول های بریتانیا در همان سال رسید و یک سال بعد 1956 باعث شناساندن راک اند رول با تخلف نوجوانی شد. افراد نامدار در سبک راک اند رول آمریکایی مانند الویس پرسلی، لیتل ریچارد و بادی هالی بعد از آن رکن اصلی در جدول.های بریتانیا شدند.

awivxhenx6irb9fvzck1.jpg

[بادی هالی و عینکش!]

 

اولین عکس العمل صنعت موسیقی بریتانیا ارائه دادن نمونه هایی از رکورد های آمریکایی بود که در جلسات موسیقیدانان ضبط میشد که گاهی اوقات معبود نوجوانان در صف.های جلو میشد. گروهای بیشتری در بریتانیا شروع به نمایان شدن کردند. گروهایی مانند Wee Willie Haris و Tommy Steel. در این دوره راک اند رول آمریکایی همچنان حکم.فرما بود هرچند که بریتانیا در سال 1958 اولین آهنگ و ستاره معتبر راک اند رول خودش را ارائه داد هنگامی که کلیف ریچارد در جدول با آهنگ Move It دوم شد. در همان موقع برنامه.های تلویزیونی مانند Six-Five Special و Oh Boy مقام راک اند رول بریتانیا را ارتقا بخشیدند مانند Marty Wilde و Adam Faith. کلیف ریچارد و گروهی که داشت (The Shadow) یکی از موفق ترین گروه.های این سبک بودند که دوره.ی راک اند رول را پایه.گذاری کردند. از پیشتازان این سبک میتوان از Billy Fury، Joe Brown و Johnny Kidd & The Pirates نام برد، کسی که آهنگش در دهه ی 60 Shakin' All Over موسیقی استاندارد راک اند رول شد.

k1n1dl72dwgz859ebtow.jpg

[The Beatles]

در همان زمان طرفداران راک اند رول در آمریکا در اواخر دهه.ی 50 و اوایل دهه.ی 60 کمتر شده بودند، که گروه.های عمده.ی انگلیسی بر آنها چیره شده بودند مخصوصاً در شهرهای بزرگی چون لیورپول، منچستر، بیرمنگام و لندن. در همان زمان بلوز انگلیسی به طور چشمگیری رشد کرد، در ابتدا بلوز بوسیله.ی کسانی هدایت می.شد که پیروان اصیل بلوز بودند مثل Alexis Korner و Cyril Davies کسانی که به طرز چشمگیری از موزیسین.های آمریکایی الهام میگرفتند مانند Robert Johnson، Muddy Waters و Howlin' Wolf. گروه.های بیشماری به ضرب موسیقی راک اند رول به همراه ریتم و بلوز از اسکیفل (سبک موسیقی بریتانیایی) روی آوردند. مانند Quarrymen که بعدها Beatles شد که یک مدل از احیای راک اند رول برای خود و گروه های دیگر در سال 1963 ارائه داد که در سال 1964 در آمریکا به آن تهاجم بریتانیایی گفتند. گروهای مقلّد The Beatles که شامل بیت می.شد Freddie and the Dreamers، Wayne Fontana Mindbenders و Dave Clark Five بودند و گروههایی که بیشتر تحت تأثیر موسیقی بلوز بودند که The Animals، The Kinks، The Rolling Stones، The Who و The Yard Birds را می.توان نام برد. همانطور که موسیقی بلوز به صورت قابل ملاحظه.ای مهم تلقی شد بعدها بلوز-راک را پدید آورد و گروه.هایی که در این سبک نام آور بودند مثل The Moody Blues، Small Faces، The Move، Traffic و Cream به موسیقی راک ارتقا پیدا کرده و رفته رفته سبک راک اند رول کمرنگ.تر شد.

1vt32n98pdm4o0tnoy0.jpg

[The Quarrymen، اجرا در خیابان Rosebery واقع در لیورپول به تاریخ 22 ژوئن سال 1957 میلادی]

تأثیـرات فرهنـــگی

راک اند رول گذشته از یک سبک موسیقی بر زندگی. بشر، ظواهر، نگرش.ها، برخورد.ها و زبان تأثیر گذاشته است. حتّی می.توان Rock & Roll را یکی از عوامل تغییر روش حقوق شهر نشینی دانست؛ زیرا هم امریکایی.های دو رگه یا به اصطلاح افریقایی-امریکایی.ها و هم سفید پوستان امریکایی به موسیقی علاقمند بودند. علاوه بر این موجب طلوع و صعود ژانر.های دیگری همچون Psychedelic Rock ،Progressive Rock ،Glam Rock ،Alternative Rock ،Punk و Heavy Metal گردید.

راک ان رول سبکی بود که شروع به از میان بردن محدودیت.ها و مرزها کرد و به موضوعاتی پرداخت که در پیشینه.ی موسیقی بی.سابقه بود، موضوعات و مشکلاتی که مردم آنها را با گوشت و پوستشان لمس می.کردند ولی قادر به بیان کردنشان نبودند؛ این بود که مورد توجه خصوصاً قشر جوان جوامع قرار گرفت.

 

فرهنگ نوجوانان

در میان نسل.ها متولدین دهه.های 60 و 70 که فراوانی نسبی و وقت آزاد بیشتری داشتند و این سبک موسیقی را به عنوان بخشی از زیر فرهنگی متمایز اتخاذ کرده بودند، راک اند رول غالباً با ظهور فرهنگ نوجوانان به آنها معرفی میشود. این موضوع نه تنها شامل موسیقی، جذب از طریق رادیو و خرید رکورد، دستگاه پخش آهنگ و برنامه های تلویزیونی همچون American Bandstand می.شود، بلکه فیلم ها، لباس.ها، مو، ماشین.ها و موتورها و گویش و زبانی مشخص را نیز در بر میگیرد. تضاد بین فرهنگ والدین و جوانان با راک اند رول نشان داده می.شد و برای نسل.های پیرتر که درباره.ی سرکشی.های اجتماعی و بزهکاری کم سنّ و سالان نگران بودند، منبعی برای تولید نگرانی.هایشان به شمار می.رفت. در امریکا، این نگرانی در محصولات فرهنگی جوانان، مانند کتاب.های کامیک (Comic Books) هم ملموس بود. در کامیک شش صفحه.ای "
لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.
" برگرفته از کتاب True Life Romance، نوجوانی جسور وارد عشق با جوانی راک اند رولی و به قول معروف خفن و توپ (!) می.شود ولی بخاطر تسکین خاطر والدینش وی را رها کرده و تن به ازدواج با مردی می.دهد که اهل موسیقی سنّتی گذشته.ها بوده است. راک اند رول گویی مبدّلی شده بود که موسیقی اصیل محبوب را به مغازه.ای مخصوص نوجوانان تبدیل می.کرد و به کم سنّ و سال.ها میدان می.داد؛ همانگونه که در Blue Suede Shoes اثر Carl Perkins یا Teenager in Love ساخته.ی Dion and the Belmonts به چشم می.خورد.

jcv04zdcof1a7x561.jpg

[جلد سوّم کتاب True Life Romance]

مدل.های رقص

در دوران طلایی راک اند رول، رقص.های جدید و شورانگیزی بوجود آمد. نوجوانان دریافتند که ریتم بی قاعده.ی بیت زیرین (BackBeat) اختصاصاً مناسب با زنده کردن دوباره رقص Jitterbug برای دوره.ی اصطلاحاً Big-Band.ها یا بزرگ.گروه.ها (The Big-band Era) بود. Sock Hopها (نوعی رقص)، رقص.های باشگاهی و همچنین مهمانی.های داخل خانه.ها تغییر و خروشی جدید گرفت و نوجوانان امریکایی با تماشای برنامه American Bandstand با مجری.گری Dick Clark سعی داشتند که با آخرین نوع رقص و مدهای روز هماهنگ شوند. از اواسط دهه 60 به بعد با تسلیم شدن تدریجی راک اند رول به سبک راک، در پی آن سبک.های رقصیدن در ابتدا به رقص Twist و سپس به Funk، Disco، House و تکنو تغییر کرد.

4ztwxohx0n5zek59y8p.jpg

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Sepanta    12

کاربر سایت

درود

دوست عزیز بهتر نیست وقتی یک مطلبی رو از سایتی کپی میکنید منبع رو ذکر کنید؟

این تاریخچه ترجمه شده و جمع آوری شده توسط سایت لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link. هستش.

اینم لینک منبع: لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

روی بعضی عکس ها هم لوگوی سابق Rock Planet هست اگه دقت کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...