رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





matco

نقدستان - نقد هشتم - ترانه گریزون Oaj

پست های پیشنهاد شده

matco    3,430

کاربر اخراجی

با هر نفس مأيوس تر مي شي؛ قلبت از اين تاريکي دلگيره!

تو خاطرات تلخ هر روزت پاي تموم آدما گيره!

از سايه و همسايه مي ترسي! از بوق ماشينا گريزوني!

مردم همه دنبال بازيچن؛ اين اصل نحسو خوب مي دوني!

با هر صدا و آشنا قهري؛ حتي کسي که با تو همدرده!

حتي کسي که با تو همدرده انگار جايي به تو بد کرده!

يک ماهي تو دريايي از نفتي! مثل مني، از زندگي سيري!

از آدم و آيينه بيزاري!هر ثانيه هر لحظه مي ميري!

مثل تموم مردم دنيا چيزي نمي گي و نمي خندي!

ترکيب دنياتو عوض کردي! به هيچ .. دل رو نمي بندي!

با زخم هاي کهنه هم رازي؛ با اشک هاي سرد، هم صحبت!

از آشنايي هات بي زاري؛ محکوم هستي به همين غربت!

انقدر غرق غصه هاتي که مرزي نداره اين پريشوني!

صد تا بهار از پيش تو رد شد؛ اما تو درگير زمستوني!

يک ماهي تو دريايي از نفتي! مثل مني، از زندگي سيري!

از آدم و آيينه بيزاري! هر ثانيه هر لحظه مي ميري!

 

کلیات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ساختار : با وزن مستفعلن مستفعلن فاعل و تعداد ابیات هشتایی یکم ار نورم تجاوز کرده البته نه زیاد . به شاعر باید تبریک گفت بابت اولا لزوم رعایت وزن ثانیا انتخاب این وزن زیبا و حزر کردن از وزن کلیشه ای مفاعیلن

محتوا : گریز از تجربیات تلخ ، نا بهنجاری های اجتماعی ، نفرت درونی و بیرونی و در کل میشه گفت منفی نگری ، در اینجا نقل قولی میکنم از استاد کاکایی ؛" ما ( ترانه سراها ) باید با کارامون رو مخاطب باید تاثیر بگذاریم و راحت ترین را عجز و ناله س مثل تکدی گری که با ناله رو مردم تاثیر میذاره و ازشون حسنه دریافت می کنه بیایید با مثبت نگری حتی به سوژه های منفی سرایشی شاد انجام بدیم ". لازم به ذکره حفظ روند عمودی ترانه و پرهیز از پرت گویی و خارج نشدن از کلیات ترانه جزو توانایی های این ترانه سرا ست احسنت

نگارش : من به شخصه تو این سایت کمتر ترانه ای دیم که از آرایه های ادبی استفاده کنه که این به نوعی ضعف محسوب میشه ولی این ترانه جزو معدود ترانه های ست با کیفیت آرایه آرایی که به شاعر تبریک میگم برای این ذوق ، در جزئیات تفضیل اشاره خواهم کرد

جزئیات : ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیت اول :

با هر نفس مأيوس تر مي شي؛ قلبت از اين تاريکي دلگيره!

تو خاطرات تلخ هر روزت پاي تموم آدما گيره!

ـ استفاده از معرفه این در مطلع ترانه از نظر اکثر نقادان ناپسند است مگر اینکه هدف کاملا معروف باشه مثل این دنیا این خورشید این گرونی این ترافیک ... بنده "این تاریکی" رو بدون توضیح نمی پسندم ، کدوم تاریکی؟ البته با جابجایی دو مصرع میشه به نوعی تاریکی رو به خاطرات تلخ نسبت داد البته این فقط پیشنهاده

تو خاطرات تلخ هر روزت پاي تموم آدما گيره! .......... با هر نفس مأيوس تر مي شي؛ قلبت از اين تاريکي دلگيره!

ـ کشف = بسیار لذت بردم از کشف عبارت پا گیر بودن ، احسنت ، کاش از کلمه ی دست استفاده میشد تا به اعلا میرسید مطلع این ترانه زیبا .

ـ در استفاده ی صفت تفضیلی "تر" باید دقت کرد وقتی مأیوسی ذکر نشده مایوس تر اووردن پسندیده نیست

بیت دوم -----------------------------------------------------

از سایه و همسايه مي ترسي! از بوق ماشينا گريزوني!

مردم همه دنبال بازيچن؛ اين اصل نحسو خوب مي دوني!

ـ من از استفاده ی درست قوافی میان بیتی بسیار لذت میبرم مثل سایه و همسایه چقدر زیباست ، احسنت

ـ کشف = بوق ماشین بسیار گوش نواز بود به به ، قابل توجه دوستانی که عینیت کم دارند

ـ شاعر نباید حکم صادر کنه ، ما در عرف یه سری اصول داریم مثل قانون جنگل یا نخوری می خورن یا نکشی می کشن و... از اصول نحس هم شکستن آینه یا دیدن گربه ی سیاه یا عدد سیزده رو میشناسیم ولی هیچ وقت بازیچه شدن نحس نبوده ، سعی کن حکم صادر نکنی

بیت سوم -------------------------------------------------------

با هر صدا و آشنا قهري؛ حتي کسي که با تو همدرده!

حتي کسي که با تو همدرده انگار جايي به تو بد کرده!

ـ تکرا دوباره " حتي کسي که با تو همدرده " زیبا نبود با یه جابجایی و یکم تغییر میشد نباشه البته پیشنهاده :

با هر صدای آشنا قهري؛ انگار جايي به تو بد کرده ...........حتي کسي که خون دل خورده حتي کسي که با تو همدرده انگار

ـ از متناقض نمای آشنا و قهر بسیار لذت بردم

ـ کشف = 0

بیت چهارم ----------------------------------------------------

يک ماهي تو دريايي از نفتي! مثل مني، از زندگي سيري!

از آدم و آيينه بيزاري!هر ثانيه هر لحظه مي ميري!

ـ در استفاده ی یک در محاوره نظرات متفاوتی وجود داره استادانی مثل بمانی زیاد استفاده میکنند ولی اکثر نقدان نمی پسندند

ـ لحظه و ثانیه هم معنیه استفاده همزمانش رو در یک نیم مصرع حشو میدونم

ـ ماهی از وزن خارجه در ضمن بنظر من از کلیت کار خارجه ، میشد با کمی حوصله کار بهتری در اوورد :

از آدم و آيينه بيزاري! مثل مني، از زندگي سيري!.........تو تیک تاک ساعتا غرقی هر ثانيه با زجر مي ميري!

ـ کشف = دریای نفت

ـ از معنای مستتر آینه بعنوان خود شخص بسیار لذت بردم

بیت پنجم -----------------------------------------------------

مثل تموم مردم دنيا چيزي نمي گي و نمي خندي!

ترکيب دنياتو عوض کردي! به هيچ .. دل رو نمي بندي!

ـ بازم حکم صادر کردی تموم مردم دنیا چیزی نمیگن و نمی خندن ؟ بعید میدونم

ـ بعد از هجای بلند استفاده رو بجای ــُـ مفعولی مجاز نیست با کمی حوصله می شد نباشه : اصلا به هیشکی دل نمی بندی

ـ ترکیب دنیا تو عوض کردی خیلی باحال بود کشف جالبی بود خوشم اوومد میشد حتی ورزشی ش کرد ، تیمی که برنده س دفاعی بازی میکنه : " ترکیب دنیاتم هجومی شد دیگه دفاعی دل نمی بندی "

ـ کشف = ترکیب دنیا بسیار زیبا بود

بیت ششم و هفتم ---------------------------------------------------

با زخم هاي کهنه هم رازي؛ با اشک هاي سرد، هم صحبت!

از آشنايي هات بي زاري؛ محکوم هستي به همين غربت!

انقدر غرق غصه هاتي که مرزي نداره اين پريشوني!

صد تا بهار از پيش تو رد شد؛ اما تو درگير زمستوني!

ـ کشف = از کشف همرازی با زخمای کهنه بسیار لذت بردم

ـ پیش تر از آشنایی گفته شده بود همچنین از غرق شدن ، میشه این دو بیت رو ادغام کرد

هم صحبت اشکا و زخماتی هم مرز و رازی با پریشونی ......... صد تا بهار از پیش تو رد شه بازم تو در گیر زمستونی

 

موفق و پیروز باشید

matco

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
oaj    6,649

مدیر بـازنشسته

متشکرم matco عزیز بابت وقتی که گذاشتی و نقدی که انجام دادی.:flower:

 

یک سری موادر مواردی بود که قبلا هم دوستان دیر همون نقد رو آورده بودند و شخصا هم قبول دارم. مثل نیم مصرع اول و شروع نسبتا بد ترانه و همچنین نیم مصرع اول بیت پنجم. که نتونستم منظور اصلیم رو برسونم و یک ایهام نا خوش آیند وجود داره که همه معنی نزدیک رو می گیرند...

 

و یک سری موراد هم توی نقدتون مشهوده که از نظر دوستان دیگرم مثل جناب مهدی صفا زیبا اومده و شما اینطور ندیدید؛ مثل تکرار موجود در بیت سوم.

تقریبا از هیچ یک از پیشنهاد هاتون لذت نبردم! یا احساس حفظ نشده بود و یا کلماتی بود که با تم کار همخونی نداشت.ولی متشکرم از پیشنهاد ها.

مطمئنم که کار خیلی جای ویرایش داره.شاید هر بیتش ویرایش بخواد. بعد از فهمیدن نقاط ضعفم از انتقاد هایی که خوندم این مساله برام واضح شده. و از تک تک دوستانی که در این سایت و دیگر سایت ها نقد سازنده روی این کارم رفتند کمال تشکر رو دارم.:flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...