رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





matco

نقدستان - نقد نهم- ترانه با عنوان متفاوت از matco

پست های پیشنهاد شده

matco    3,430

کاربر اخراجی

هواسم تازگي پرت يه حلقه س که تو دست چپ من پرتگاهه

که هرکي شعرمُ مي بينه ميگه جديدا دست خطت افتضاحه

از اين بد خط دلم خسته س کاشکي يه لحظه غير از اين که هست بودم

جديدا مصرعام از چپ به راسته چي ميشد مثل تو چپ دست بودم

دلم خسته س از اين دنياي رنگي که جز تو با همه هم رنگ باشه

هوس کرده خودت دنياي من شي مث چشماي تو کم رنگ باشه

خدا با تو به دين م نا خود آگاه يه واحد از هوا تزريق کرده

سفيد پوشيدنت استغفرالله ديگه رنگ خدا رم جيغ کرده

تو مي خندي جهان خوشحال ميشه لپ ش مثله لپ تو چال ميشه

لب نا کام بد خواهات از هرس پر از حسرت پر از تبخال ميشه

تو اصلا با بقيه فرق داري منُ ديوونه ي اين فرق کردي

نجاتم دادي با چشمات اما يه شهرُ توو نگاهت غرق کردي

تموم وحشت من هم از اينه حسادت با بني آدم عجينه

که خوب و بد نمي شناسه مبادا تو رو از بوته ي فالم بچينه

 

کلیات ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـ ساختار : با وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعل و تعداد ابیات هفتایی کمی از نورم ترانه تجاوز کرده و اثر رو به سمت شعر محاوره پیش برده ، درسته شاعر خواسته با اووردن مفاعل در آخر ارکان از وزن کلیشه ی مفاعیلن فرار کنه اما بازم مفاعیلن مفاعیلنه و به گوش مردم نچسب شده از بس شنیده اند توصیه میکنم از این وزن کمتر استفاده کنند

ـ محتوا : تعریف و تمجید عاشق از معشوق و نگرانی از دست دادن وی ، نگرشی مثبت و تقریبا شاد

ـ نگارش : از مزایای این اثر داشتن کشف های زیاد است که گوش مخاطب یا کم شنیده یا اصلا نشنیده که این مطلب باعث میشه مخاطلب از تکرار وزن کلیشه ای مفاعیلن دچار رنجش نشه – استفاده از آرایه های ادبی به اندازه و عینیت گرایی از شاخصه های کاره

جزئیات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیت اول :

هواسم تازگي پرت يه حلقه س که تو دست چپ من پرتگاهه

که هرکي شعرمُ مي بينه ميگه جديدا دست خطت افتضاحه

ـ کشف = پرتگاه و ایهام در معنی آن نکته ی مثبت این مصرع هست

ـ بجای کلمه می بینه می شد می خونه هم باشه چون موقع خواندن شعر متوجه بد خطی می شویم

 

بیت دوم : -------------------------------------------------

از اين بد خط دلم خسته س کاشکي يه لحظه غير از اين که هست بودم

جديدا مصرعام از چپ به راسته چي ميشد مثل تو چپ دست بودم

ـ حرف "م" حذف به قرینه شده هستم را تبدیل به هست کرده ، ایرادی وارد نیست ولی بهتره از این تکنیک در ترانه استفاده نشه و ترانه روان و سلیس در خدمت مخاطب قرار بگیره

ـ آرایه ی تضاد " هست و بود " و " چپ و راست " زیباست

ـ معانی نباید تخصصی بشه و باید قابل فهم برای عام مردم باشد چپ به راست نویسی تکنیکی ست در سرایش که عام مردم از آن بی اطلاعند برای رفع این مشکل پیشنهاد میدم بجای کلمه مصرعام نوشته بشه واژه ام در ضمن نباید از ایهام عبارت سمت چپ به دو معنای سمت چپ و سمت قلب گذشت ، آفرین

ـ کشف = چپ دست بودن = چپ به راست نویسی

بیت سوم : -----------------------------------------------

دلم خسته س از اين دنياي رنگي که جز تو با همه هم رنگ باشه

هوس کرده خودت دنياي من شي مث چشماي تو کم رنگ باشه

ـ از تکنیک جزء به کل و کل به جزء لذت بردم توصیه میکنم دوستان از این تکنیک استفاده کنند

ـ آرایه ی متناقض نمای "جز تو با همه" جالب است

ـ کشف = چشمای کم رنگ

بیت چهارم : -----------------------------------------------

خدا با تو به دين م نا خود آگاه يه واحد از هوا تزريق کرده

سفيد پوشيدنت استغفرالله ديگه رنگ خدا رم جيغ کرده

ـ از ایهام "واحد" به دو معنای یکی از صفت خدا و اصطلاحی در پزشکی لذت بردم

ـ از ایهام " هوا " به دو معنای هوس و هوا لذت بردم

ـ کلمات " سفید و دیگه" از وزن عروضی خارجه ولی از نظر هجایی ایراد نداره در ضمن سفید سکته هم داره

ـ رنگ خدا سفیده؟ اصلا خدا رنگ داره؟ یا خواستی از سفیدی بعنوان پاکی بهره بکشی ؟

ـ کشف = سفید پوشیدن + رنگ خدا

بیت پنجم : ------------------------------------------------

تو مي خندي جهان خوشحال ميشه لپ ش مثله لپ تو چال ميشه

لب نا کام بد خواهات از هرس پر از حسرت پر از تبخال ميشه

ـ اگر سختگیرانه برخورد کنیم کلمه ی "جهان" بنوعی آرکائیک حساب میشه بهتره جایگزین به روزتری براش بیاری

ـ از ایهام ناکام به دومعنای کام نگرفته و ناموفق لذت بردم

ـ کشف = چال شدن لپ + تبخال

بیت ششم : -----------------------------------------------

تو اصلا با بقيه فرق داري منُ ديوونه ي اين فرق کردي

نجاتم دادي با چشمات اما يه شهرُ توو نگاهت غرق کردي

ـ کشف = 0

ـ تضاد نجات و غرق زیبا بود

بیت ششم : -----------------------------------------------

تموم وحشت من هم از اينه حسادت با بني آدم عجينه

که خوب و بد نمي شناسه مبادا تو رو از بوته ي فالم بچينه

ـ در محاوره بجای "من هم " از واژه ی "منم " استفاده میشه که شاعر برای پر کردن وزن لول کار رو پایین اوورده

ـ بنی آدم هم آرکائیکه استفاده نشه بهره

ـ از تلمیح بنی آدم لذت بردم ( اشاره به حسادت فرزندان حضرت آدم )

ـ از خطاب قرار دادن معشوقه به عنوان گل البته غیر مستقیم لذت بردم

ـ کشف = ترکیب بوته ی فال

 

موفق و پیروز باشید

matco

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
ah2    842

کاربر سایت

به جای این همه نقدی که خودتون از خودتون کردید برید خانه ترانه ، ببینید نقد چیه و چه چیز هایی ملاکه

به عنوان مثال دور همی "آبا عابدین" و یا کلاس های رایگان جدید "حسین غیاثی و زهرا عاملی" ..

خوب نقد می کنن ..

وقتی با چشمای خودت ببینی تفاوت نقدشونو با این همه متنی که به عنوان نقد نوشتی متوجه میشی ♥

یه نمونه از کم کاری های موجود تو این ترانه اینه که هر مصراعش چند کلمه داره که جمله رو میشکنه . نمیزاره زبون بصورت خودکار کلمه ی بعدی رو بخونه . مشکلی که خودم یک سال تمام درگیرش بودم و آخرم با کمک نقد های اساتید خودمو بیرون کشیدم از این منجلاب !

ناگفته نمونه که این ترانه خلاقیت های خوبی هم توش داره

موفق و معید و ... ♥

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
matco    3,430

کاربر اخراجی

جناب matco الان اینجا شعر خودتون رو خودتون نقد کردید؟ چطوریاس؟:7:

 

 

سلام

خخخخخخخ

اره

من معمولا هر ماه ترانه های خوبی رو ( وزن قافیه محتوا) که کاربرا به نمایش میذارن از دید خودم نقد می کنم این ماه هم جز کار خودم و شما چیز بهتری گیر نیوووردم

البته دو تا نقد دیگه هم دارم که بعدا به نمایش میذارم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
matco    3,430

کاربر اخراجی

سلام دوست عزیز

شما قبل از نظر دادن بهتره در مورد کار بران تحقیق به عمل اورید تاپیک زیر خوانش بنده است در خانه ترانه ی تهران لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

من پای ثابت اینجور مراسما هستم در خانه ترانه شعری الکی به خوانش در نمیاد

این ویدئو سانسور شده س ونقد هارو حذف کردم چون اجازه ی پخش نقد دوستانی مثل آقای ایوبی و قدیمی خاونم برزووی و عاملی به جهت یک سری عوامل رو نداشتم ولی کاش بود و کلی می خندید از نقد شون

گروهی مثل ایوبی و عاملی معتقد بر خوب بودن کار بودند گروهی دیگر مثل خ ب و غیر تاکید بر صدا و سیمایی بودن کار داشتند فقط همین باورتون میشه ؟ فقط همین

شما هم بیشتر در این جور مراسما شرکت کن که کاملا ایرادات بر طرف که نه فقط همون ایراد که ذکر کردید

ویدئوی این ترانه رو هم به نمایش خواهم گذاشت الیته اگر دوستان و آقای دکتر یداللهی اجازه صادر کنند

ممنون از حضور مثبتتون

موفق باشید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
oaj    6,649

مدیر بـازنشسته

سلام

خخخخخخخ

اره

من معمولا هر ماه ترانه های خوبی رو ( وزن قافیه محتوا) که کاربرا به نمایش میذارن از دید خودم نقد می کنم این ماه هم جز کار خودم و شما چیز بهتری گیر نیوووردم

البته دو تا نقد دیگه هم دارم که بعدا به نمایش میذارم

 

ولی در هر صورت اصلا معنی نمی ده که آدم بخواد کار خودش رو نقد کنه... نیمی از نقد به نکات ضعف و منفی کار اشاره داره؛ حال سوال پیش می آد "شما اگر قسمت های منفی کار خودتون رو می دونستید پس چرا رفعشون نکردید"

 

و این که یک ترانه(یا کلا اثر هنری) بخواد از زبان آفریننده اش تفسیر بشه اصلا کار درستی نیست و نمی ذاره مخاطب ها در موردش با دید باز نظر بدهند...

و کلا به نظرم کار درستی نبود!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
matco    3,430

کاربر اخراجی

ولی در هر صورت اصلا معنی نمی ده که آدم بخواد کار خودش رو نقد کنه... نیمی از نقد به نکات ضعف و منفی کار اشاره داره؛ حال سوال پیش می آد "شما اگر قسمت های منفی کار خودتون رو می دونستید پس چرا رفعشون نکردید"

 

و این که یک ترانه(یا کلا اثر هنری) بخواد از زبان آفریننده اش تفسیر بشه اصلا کار درستی نیست و نمی ذاره مخاطب ها در موردش با دید باز نظر بدهند...

و کلا به نظرم کار درستی نبود!

 

نظر من عکس شماست

اولا نیمی از نقد مثبته و دوستان می تواند به جنبه های مثبت پی ببرند که در نگاه صطحی به آن پی نبرده اند ولی خود نویسنده از آنها گاهه

ثانیا لابد سراینده توانایی بر طرف کردن آن نکات منفی را نداشته ولی انها را بی هیچ ابایی به نمایش در آورده تا سایر دوستان از آنها درس بگیرند

ثالثا درسته تا حال کسی این کار را انجام نداده به هر دلیلی ولی ایرادی نمی بینم بنده مبدع این عمل باشم

 

منون از حضور گرمتون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
oaj    6,649

مدیر بـازنشسته

نظر من عکس شماست

اولا نیمی از نقد مثبته و دوستان می تواند به جنبه های مثبت پی ببرند که در نگاه صطحی به آن پی نبرده اند ولی خود نویسنده از آنها گاهه

 

و کاملا اشتباه اینجاست!

اون قسمت هایی از ترانه رو که به قول شما مخاطب ها "در نگاه صطحی به آن پی نبرده اند" (:39:) باید انداخت دور!

چون که شما به هر دلیل نتونستید با اون واژه ها با مخاطب ارتباط برقرار کنید؛ پس معنی کردن اون ها هم درست نیست! و اصولا تفسیر کردن یک اثر هنری توسط هنرمندش اشتباهه... هنر باید خودش خودش رو تفسیر کنه... این یه اصله...

من حالا اصلا منظورم این نیست که اثر شما نیاز به تفسیر کردن داره! من صحبتم رو به خود شماست! که اصلا نیازی نیست در قالب نقد حتی بخوای اثر خودتون رو تفسیر کنید...

 

قبلا هم به یکی از هنرجو های همین سایت همچین موضوعی رو گفته بودم؛

این که هنر یک هنر مند مثل بچه ی اونه... دقیقا مثل یک انسانه و باید خودش ارتباط برقرار کنه... وقتی تموم شد دیگه باید بذاری خودش با دنیای اطراف ارتباطش رو برقرار کنه... نباید تفسیرش کنی... باید بذاری یک قسمت هاییش پنهان بمونه تا هر کسی از ظن خودش بشه یار ترانه ی شما!

 

این حرکت شما همون قدر برای من بی معنی بود که انگار پدر یه جوون 25 ساله ی سالم دست پسرشو بگیره و ببردش دانشگاه، براش دوست انتخاب کنه... براش کفش انتخاب کنه... باهاش بره بشینه سر کلاساش... و حتی به جای اون حرف بزنه و ... و در نهایت (با این که خوبی پسرشو(25 ساله!) می خواد) مزاحمش بشه. الان قصه ی شماست! مزاحم ترانتون نشید... بذارید خودش صحبت کنه...:flower:

 

امیدوارم متوجه ی عمق صحبتم شده باشید.:flower::flower::flower: ترانتون انقدر خوب هست که بتونه مفاهیم رو برسونه... هر شخص عادی و هر منتقدی به اندازه ی فهمش می تونست برداشت کنه اما شما خرابش کردید!

امید وارم در آثار بعدی تون این طور بی رحمانه با ترانه تون برخورد نکنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
matco    3,430

کاربر اخراجی

و کاملا اشتباه اینجاست!

اون قسمت هایی از ترانه رو که به قول شما مخاطب ها "در نگاه صطحی به آن پی نبرده اند" (:39:) باید انداخت دور!

چون که شما به هر دلیل نتونستید با اون واژه ها با مخاطب ارتباط برقرار کنید؛ پس معنی کردن اون ها هم درست نیست! و اصولا تفسیر کردن یک اثر هنری توسط هنرمندش اشتباهه... هنر باید خودش خودش رو تفسیر کنه... این یه اصله...

من حالا اصلا منظورم این نیست که اثر شما نیاز به تفسیر کردن داره! من صحبتم رو به خود شماست! که اصلا نیازی نیست در قالب نقد حتی بخوای اثر خودتون رو تفسیر کنید...

 

قبلا هم به یکی از هنرجو های همین سایت همچین موضوعی رو گفته بودم؛

این که هنر یک هنر مند مثل بچه ی اونه... دقیقا مثل یک انسانه و باید خودش ارتباط برقرار کنه... وقتی تموم شد دیگه باید بذاری خودش با دنیای اطراف ارتباطش رو برقرار کنه... نباید تفسیرش کنی... باید بذاری یک قسمت هاییش پنهان بمونه تا هر کسی از ظن خودش بشه یار ترانه ی شما!

 

این حرکت شما همون قدر برای من بی معنی بود که انگار پدر یه جوون 25 ساله ی سالم دست پسرشو بگیره و ببردش دانشگاه، براش دوست انتخاب کنه... براش کفش انتخاب کنه... باهاش بره بشینه سر کلاساش... و حتی به جای اون حرف بزنه و ... و در نهایت (با این که خوبی پسرشو(25 ساله!) می خواد) مزاحمش بشه. الان قصه ی شماست! مزاحم ترانتون نشید... بذارید خودش صحبت کنه...:flower:

 

امیدوارم متوجه ی عمق صحبتم شده باشید.:flower::flower::flower: ترانتون انقدر خوب هست که بتونه مفاهیم رو برسونه... هر شخص عادی و هر منتقدی به اندازه ی فهمش می تونست برداشت کنه اما شما خرابش کردید!

امید وارم در آثار بعدی تون این طور بی رحمانه با ترانه تون برخورد نکنید.

 

مخاطبین عام این کار قبلا براش دست زده اند

موضوع اینه که اینجا مهد کودک نیست اینجا دانشگاهه و مخاطبین عام هم نداره و تماما خواص اند

ولی دانشجوی ترم اولی نمیتونه از ایهام استفاده کنه اصلا نمیدونه چیه که بخواد استفاده کنه

من دوسدارم فرزند دانشجویم الگوی خوبی بشه واسه بقیه عیبی نداره بزار تنبیح بشه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...