رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





ahoora8000

فاکتورهای مهم انتخاب مانیتورینگ صدا Nearfield Monitor

پست های پیشنهاد شده

ahoora8000    418

کاربر سایت

Nearfield Monitor

درود به دوستان عزیز و بزرگوارم

سوالی که بیشتر وقت ها دوستان و علاقه مندان صدا با آن در گیرند اینه که چه مانیتورینگی خوبه که تهیه کنند .این برند چطوره خوبه؟ اون یکی چی؟

چون این سوال هم از بنده زیاد پرسیده میشود از این جهت گفتم که برم سر اصل مطلب و فاکتورهای انتخاب مانیتورینگ مناسب استودیویی روالبته تا جایی که ذهنم یاری کنه رو خدمت شما بزرگواران بگم

شاید تا حدی جوابگوی اون دسته از عزیزانی باشه که با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند

امیدوارم که مفید واقع بشود

 

اندازه اتاقی که در آن مهندس میکس ویا مسترینگ مشغول به فعالیت است دارای اهمیت زیادی هست از این جهت باید پاسخ قطبیت باند polar response را در نظر گرفت که شما را وادار به انتخاب مانیتورینگهای 5 اینچ و یا 8 اینچ می کند.

 

در مرحله بعد نگاهی به پاسخ نمودار خطی اسپیکر frquancy response

کنید

.هرچه این نمودار خطی تر باشد به طبع صدایی واقعی تری را تداعی میکنند معمولا در بلندگوهای استودیویی حرفه ای فرکانسهای پخش از 45هرتز تا 20 کیلو هرتزرا دارا میباشند +_3دسی بل خطا قابل قبول است

 

المان مهم دیگری که باید در نظر گرفت قدرت توان درایور تویتر و وفر هست که بر حسب وات است این فاکتور بستگی به اندازه مانیتور هم داره یعنی هر چه اندازه مانیتور بزرگتر باشد به طبع خروجی آنها نیز بیشتر است. حداقل توان لازم برای تویتر ها 30w و وفرها 100w (وات) است البته در کمپانی های حرفه ای جنس تویتر ها فرق میکند به طور مثال جنس تویترهای Focal از برلیوم که به گفته خود شرکت صدایی یک خطی در hi frequancey رو عرضه میکنه ولی خوب این برند به دلیل ضعف در فرکانسهای مادینس تا حدی باب میل بنده نیست و درایور مید و باس اون نتونسته به خوبی این فرکانسها رو اونطور که باید به درستی پخش کنه . در ADAM Audio و EVE Audio جنس تویتر از ریبون The X-ART tweeterاست که رنگ آمیزی رو به کمترین درصد رسانده است و سلیقه من هم به این سمت از Monitoring ها رفته است.

 

نکته دیگری که باید در نظر گرفته شود جهت وری در مانیتورهای صداست بعضی از برندها به مانند ADAM Audio تقریبادارای جهت وری خاصی هستند و با تغییر در محل شنیدن این جهت وری نمایان میگردد مخصوصا در فرکانسهای بالا. و این یکی از مشکلاتی است که من نتونستم با این برند خوش نام کنار بیام هرچند که از s2x به بالا این مشکل کاهش پیدا کرده ولی کسانی که به دنبال نسل جدید صدای آدام ها هستند بنده Eve Audio رو پیشنهاد میکنم با این که این برند تازه تاسیس آلمانی کمتر از 3 . 4 سال از فعالیتش در ضمینه مانیتورها نمیگذرد ولی خودش رو توی دل خیلی از میکسمن و مسترینگمن های دنیا باز کرده و نقدهای مثبتی رو تا کنون دریافت کرده

 

دیگر فاکتور مهمی که باید در نظر داشت crossover Frequancy هست این فاکتور تقسیم کننده بسامدهای بالا و پایین می باشد و نقطه ای که باعث این قطع میگردد را بسامد قطع و یا همان crossover Frequancy می نامند

crossover Frequancey

در مانیتورهای دو راههTwo-way از1500 تا 2000 هرتز ودر مانیتورهای سه راهه Three-way از 2400 هرتز به بالا ایده آل می باشند

 

Distortion

فاکتور مهم دیگری است که باید در نظر گرفت و در چند شکل ظاهر میشود

 

1_ IMD . Inter modulation Distortion

که معمولا مقدار .5 درصد یا کمتر از آن در Monitor های حرفه ای ایده آل است. البته در Monitor های غیر حرفه ای این فاکتور گاها ذکر نمیشود

 

2_THD . total harmonic Distortion

یا واپیچ هماهنگ کل که به مقدار واپیچ هماهنگ harmonic Distortion که به سیگنال اضافه میشود گفته میشود

 

3_Loudness Distortion

یا همان فرا بار شدن بلندی صدا . زمانی رخ میدهد که مقدار سیگنال با تراز بلندی که خارج از عهده سیستم صوتی باشد و باعث کلیپ شدن سیگنال در اثرLoudness- Distortion میشود که صدا dry همراه با هارشن میشود.

 

فاکتور مورد نظر دیگر قدرت خروجی (Peak SPL) که بر حسب فاصله یک متر لحاظ میگردد این عدد در Monitor کلاس حرفه ای از Peak SPL 110 دسی بل به بالا قابل قبول است و باعث میشود که بلندگو توانایی پخش صداهای بلند رو هم داشته باشه

 

حساسیت Sensitiviti مانیتور هم معمولا مقدار آن از 80. 85 db تا 100 dbدر فاصله 3/3 فوت با توان وات) باشد

حال با در نظر گرفتن فاکتورهایی که عرض کردم و بنا به نیاز و بودجه مورد نظرتون و با گوش کردن موزیک رفرنس در فضای آکوستیکی مناسب(که البته توی ایران کمتر جایی هست که بتوان شرایط تست رو گیر آورد) خودتون میتونید مانیتورینگ مناسب رو انتخاب کنید در صورت نبود چنین امکاناتی در سایت و مجله های معتبر صدا مانند sos نقدها و مقایسه هایی بین برندهای حرفه ای صورت گرفته که میتونه کمک کنه به انتخاب در نوع مانیتور مورد نظر شما. و فک نمی کنم که حداقل دیگه نیاز به گرفتن نظر غیر حرفه ای کسانی باشید که برای فروختن جنس خودشون به شما کالای مد نظرشون رو ارائه میکنند

 

 

میکس خوبی داشته باشید

منصور عامریان

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

M.Brothers_Recording

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...