رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





torap

تئوری کامل ضبط , میکس و مسترینگ

پست های پیشنهاد شده

torap    1,918

کاربر سایت

مسترینگ برای انتشار به صورت دیجیتال

 

 

 

 

 

همانطور که همه می دانیم، روز به روز میل و نیاز به دریافت مستر به صورت فایل دیجیتال بیشتر می شود و در نتیجه طبیعی است که Mastering Engineerها، با مشکل تغییر مربوط به headroom در نتیجه ی کاهش داده ها یا data reduction پس از مسترینگ دیجیتال مواجه اند. به خصوص با توجه به این که روز به روز به کانال های انتشاراتی و سرویس های streaming اضافه می شود که هر کدام فرمت های خاص خود را طلب می کنند.

 

 

 

مسترینگ استودیوهای آمریکایی و انگلیسی زیادی هستند که با وجود مشکلات مربوط به کاهش داده ها در فایل های دیجیتال، عقب نشینی نمی کنند و همچنان مسترهایی تجاری، تقریبا بدون headroom را تولید می کنند.

 

 

تجربه نشان داده که حتی با استفاده از intersample peak detection هدرومی معادل ۰/۲- تا ۰/۹- (بسته به ماتریال) لازم است که از ایجاد clip در فایل های mp3 یا AAC جلوگیری شود. (مسلما موارد استثاء هم وجود دارند)

این مقدار در استانداردهای تلویزیونی در اروپا تا ۳- دسیبل True Peak هم می رسد.

 

 

 

قابل توجه است که فایل های mp3 و AAC به طور متفاوتی clip نشان می دهند، حتی با bitrate مساوی و oversampling مقدار clip را در mp3 coding کاهش نمی دهد. هرچقدر bitrate در mp3 کاهش پیدا کند، مقدار clip بیشتر می شود.

 

 

 

میزان headroom در 320kbit می تواند تا ۰/۳- هم کاهش پیدا کند بدون اینکه clip به وجود آید. (باید باز هم تاکید کرد که این قواعد همیشه قابل اتکا نیستند).

 

 

 

و اگر bitrate در mp3 به 128kbit کاهش پیدا کند، حتی hearoom به مقدار ۳- دسیبل هم گاهی نمی تواند از ایجاد clip جلوگیری کند.

 

 

 

 

قابل ذکر است که برخی از سرویس های streaming مقدار بلندی صدا را در خود فایل تعیین نمی کنند،. بلکه این عمل در زمان پخش به صورت (به اصطلاح) on the fly انجا می شود.

 

 

 

برای چک کردن clip می توان به عنوان مثال از sonnox codec toolbox استفاده کرد.

 

 

 

برای تعیین میزان limit در مسترینگ معمولا به ژانر هم توجه می شود. مثلا در Hiphop ایجاد clip در اثر ایمپالس های kick یا snare می تواند حتی در راستای زیبایی شناسی اثر در نظر گرفته شود که این در مورد موسیقی کلاسیک یا جز می تواند تاثیری عکس داشته باشد.

 

 

 

در ضمن مخاطب اثر هم نقش مهمی را ایفا می کند. آثاری که اصولا برای clubها تولید می شوند، به لحاظ تجاری طبیعتا به خاطر clip کمتر صدمه می بینند تا آثاری که برای شنونده ای تولید می شوند که موسیقی را به طور جدی در سیستم های پخش "جدی" گوش می کند و به جزییات اهمیت می دهد.

 

 

 

 

 

یک پرانتز بزرگ:

از آنجایی که این روزها متاسفانه مسترهای با صدای "نه چندان بلند" بعضی از مسترینگ اینجینیرها را بی کار می کنند و برای رفع نگرانی ها اشاره می کنم که حتی MFiT هم به گمان من چیز خاصی را عوض نمی کند. هنوز هم می شود یک مستر "با صدای بلند" تولید کرد که در نهایت با کم کردن level در آن می توان از شر coder مربوط به itunes در امان ماند. معمولا -1dBFS کفایت می کند. اما مستر هنوز هم "با صدای بلند" باقی می ماند. (این مقدار می تواند برای مسترهای به اصطلاح "فشرده" کم باشد. اما با کاهش اندک این مقدار می توان باز هم به نتایج دلخواه رسید)

 

 

 

 

 

 

 

یکی از پارامترهای تعیین کننده ی مهم هم انتخاب لیمیتر است که می تواند در ایجاد یا جلوگیری از clipهای موضعی نقش داشته باشد. تجربه نشان داده که استفاده از لیمیترهای مرسوم و خوش نام که به استفاده از آن ها عادت کرده ایم، لزوما کارساز نیست. در این زمینه بایستی انوع لیمیتر تست شوند و به گمان من برای هر منظور خاصی و حتی برای هر ژانر خاص باید یک لیمیتر خاص را مورد استفاده قرار داد. چرا که لیمیترها رفتاری به شدت متفاوت نسبت به ترانزینت ها دارند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
torap    1,918

کاربر سایت

اکوالایزر با فاز خطی یا Linear Phase EQ

همانطور که در بخش های دیگر سایت اشاره شد، استفاده از اکوالایزر تغییر فاز را به همراه خواهد داشت. بنابراین برای کسانی که می خواهند از تغییر فاز دوری کنند، بحث استفاده از اکوالایزرهای با فاز خطی معمولا بحث داغی است که اغلب با سوالاتی اینچنین که در ذهن شکل می گیرد آغاز می شود:

 

- از چه اکوالایزری برای چه منظوری باید استفاده کرد؟

- اکوالایزرهای با فاز خطی گوناگون چه خصوصیات صوتی ای دارد؟

- معایب استفاده از این اکوالایزرها چیست؟

- آیا محصولی تولید شده است که در آن از معایب احتمالی خبری نباشد؟

 

...

 

بدیهی است که هر محصولی که وارد بازار می شود، وعده هایی به کاربران می دهد تا از این طریق از محصولات مشابه متمایز شود. اینکه آیا این وعده ها همیشه "به درستی" عملی می شوند یا خیر یک طرف ماجراست و این که آیا به تحقق رساندن این وعده ها مشکلاتی جدید را به همراه دارد یا خیر طرف دیگر ماجرا. اما چیزی که معمولا در همه ی محصولات مشترک است، مقدار مخرب تاخیر یا Latency است که رابطه ی مستقیم با ساختار این محصولات دارد که البته از طریق امکان delay compensation در DAWهای مدرن امروزی قابل کنترل است.

 

 

 

اکوالایزرهای با فاز غیر خطی و مشکل تغییر فاز

در اکوالایزرهای آنالوگ، تقویت یا تعدیل یک باند، به دلیل ایجاد تاخیر یا latency در یک باند نسبت به باندهای که از طریق تغییر امپلیتود یک باند ایجاد می شود، تفریبا همیشه به تغییر فاز می انجامد و تولید کننده ها سعی می کنند که تا حد امکان از مقدار این تغییر فاز بکاهند: اکوالایزرهای با فاز مینیموم یا کوتاه تر "مینیموم فاز" (minimum phase equaluzer).

الگوریتم اکثر اکوالایزرهای دیجیتال هم مدلی است از اکوالایزرهای آنالوگِ مینیموم فاز.

 

 

 

اکوالایزرهای با فاز خطی یا Linear Phase EQs

در محصولات مختلف دیجیتال از الگوریتم های گوناگونی استفاده می شود که همگی به از بین بردن تغییر فاز میان باندهای مختلف می انجامند یه به عبارت دیگر تاخیری یکسان میان باندهای مختلف ایجاد می شود. عدم تغییر فاز امپلیتود را در شکل موجی دست نخورده باقی می گذارد. در حالی که در محصولات مینیموم فاز، بسته به مقدار تغییر فاز، ممکن است تغییراتی شدید در امپلیتود فرم موجی یا wave form ایجاد شود. نتیجه این است که اکوالایزرهای خطی می توانند روی کاراکتر هارمونیک سیگنال تاثیر بگذارند بدون اینکه در بلندی یا Level صدای سیگنال تغییر محسوسی ایجاد شود و این خصوصیت استفاده از این نوع اکوالایزرها را برای "برخی" از مسترینگ-مَن ها جذاب می کند.

 

 

 

معایب اکوالایزرهای خطی

و اما بسیاری دیگر از مسترینگ-مَن ها بر این باورند که اکولایزرهای خطی، بر خلاف اکوالایزرهای مینیموم فِیز، دارای صدایی "غیر طبیعی" هستند. به دلیل ایجاد تاخیر همزمان میان همه ی باندها (که در بالا به آن اشاره شد)، استفاده از اکوالایزرهای خطی معمولا با تاخیر یا latency همراه است. هرچه وضوح یا resolution در پردازش سیگنال بیشتر باشد، مقدار تاخیر هم بیشتر خواهد شد که این می تواند به ایجاد پدیده ی pre-ringing یا pre-ring یا Pre Echo بی انجامد که روی ترانزینت های سیگنال تاثیری مخرب خواهد داشت.

 

 

 

 

 

پلاگین REQ-Red محصول شرکت الگوریتمیکس

شرکت آلمانی الگوریتمیکس (Algorthmix) را طرفداران میکسوفون احتمالا از طریق مطلبی که در مورد کمپرسور این کمپانی نوشته بودم، می شناسند. پلاگین های الگوریتمیکس تنها در محیط ویندوز قابل استفاده هستند. پلاگین REQ-Red که یک اکوالایزر خطی است که می تواند در محیطی با سمپلینگ ریت ۳۸۴ کیلوهرتز مورد استفاده قرار گیرد در حالی که پلاگین ها دیگر نظیر پلاگین LinEQ از شرکت waves "معمولا" در محیطی با سمپلینگ ریت بیش از ۹۶ کیلوهرتز. قابل استفاده نیستند. پلاگین REQ-Red در دو ورسیون موجود است: VST و DirectX. هر دو پلاگین می توانند هم به صورت مونو و هم به صورت استریو مورد استفاده قرار گیرند. در ورسیون DirectX پلاگین REQ-Red این امکان وجود دارد که اینترفیس آن به اندازه ی ابعاد مونیتور بزرگ شود که از این طریق با دقت بیشتری می توان تغییرات را اعمال کرد. تکنیک .....ینگِ continuous slope هم که در این پلاگین مورد استفاده قرار گرفته، از مزایای دیگر REQ-Red است که آن را از بسیاری از محصولات دیگر متمایز می کند. از طریق این تکنیک شیب .....های شلوینگ یا shelving می تواند بدون محدودیت تغییر کند که این تقویت یا تعدیل با پهنای باند بسیار زیاد را ممکن می کند. همین تکنیک در .....های high pass و low pass هم بکار رفته است: تنظیم بدون مرز شیب ..... از صفر دسیبل تا ۲۴ دسیبل در هر اکتاو. امکان .....ینگ پایین تر از ۶ دسیبل/اکتاو امکانی منحصر به فرد است. (؟) که حتی از طریق سخت افزارها هم به سختی قابل دست یافت است (اگر نگوییم غیر ممکن است). در ورسیون DirectX این امکان نیز وجود دارد که چندین پلاگین در یک slot در سکوئنسر اجرا شوند.

 

 

 

پلاگین SEQ-S محصول نوجِن (NuGen)

تولید کننده ی این محصول مدعی است که SEQ-S متفاوت از دیگر EQها در همه ی باندهای فرکانسی دقیق و خطی عمل می کند و از این طریق به شکل قابل توجهی خنثی صدا می دهد. قابلیت EQ-Match هم این امکان را در اختیار کاربر می گذارد که کاراکتر صدای یک منبع صوتی را مورد آنالیز قرار داده و به منبع صوتی دیگری منتقل کند (راهی که به نوعی با Harbal آغاز شد). اما در این پلاگین هم ظاهرا مشکل اساسی اکوالایزرهای با فاز خطی: pre-ringing به وضوح قابل شنیدن است.

 

 

 

پلاگین Equilibrium محصول DMG Audio

این پلاگین توانمند که اخیرا بسیار مورد توجه مسترینگ-مَن ها قرار گرفته، هم از جمله محصولاتی است که وعده ی ultimate sound quality (بالاترین کیفیت صدا) را به کاربران داده است. در این محصول گذشته از اینکه (مانند SEQ-S) امکان اعمال تغییرات به صورت m/s وجود دارد، امکان انتخاب curve یا منحنی های مختلفِ مربوط به سخت افزارهای گوناگون (از جمله API، Sontec، Neve و...) هم دیده می شود. این پلاگین هم در محیط IIR و هم FIR قابل استفاده است. در محیط FIR این امکان وجود دارد که از این پلاگین به عنوان اکولایزر با فاز خطی یا فاز مینیموم استفاده شود که بار سنگینی روی دوش CPU کامپیوتر قرار می دهد که این مثلا اعمال چندین اتوماسیون همزمان را گاهی تقریبا غیر ممکن می کند. با وجود کیفیت بسیار بالای پردازش در این محصول، این پلاگین هم مانند دیگر محصولات مشابه از مشکل pre-ringing رنج می برد و نمی تواند بسیاری از مسترینگ-مَن ها را قانع کنند که از آن در مسترینگ استفاده کنند. اما امکان انتخاب نوع اکوالایزر (با فاز خطی یا فاز مینیموم) به صورت مجزا برای باندهای مختلف، اتفاق میمونی است که نقش این محصول را در خیلی از استودیوهای مسترینگ کماکان به عنوان اکوالایزر دیجیتال اصلی حفظ کرده است: به این معنی که در این پلاگین می توان یک باند را مثلا به صورت مینیموم فاز و باندهای دیگر را به صورت فاز خطی مورد استفاده قرار داد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
torap    1,918

کاربر سایت

ممنونم

واقعا مطالب مفیدی هست

سوالی که دارم اینه کل مقاله بدون عکس منتشر شده یا اینکه متن اصلی دارای عکس هم هست ؟

صفحه اول و دوم که نیاز به عکس داره عکس گذاشتم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
*PEYMAN*    26,994

کاربر سایت

خب اموزش تموم شد

امیدوارم بدرتون خورده باشه

ممنون میشم نظراتون رو بگین :flower:

 

 

خسته نباشید و تشکر حسابی بابت قرار دادن این آموزش مفید ..

فقط اگر براتون مقدوره دوستان درخواست فایل pdf این آموزش رو دارند .. اگه که میتونید برای راحتی دوستان pdf کنید این آموزش رو ...

هرچند زحمتی که تا همین الانشم کشیدید قابل تقدیره ..

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Last fight    654

کاربر سایت

سلام من اين جمله رو چند وقته دنبالشم كه بفهمم اما هنوز متوجه نشدم:

هنگام ضبط و تنظیم موسیقی بایستی سازها را طوری در موسیقی در کنار هم قرار داد، که فرکانس های آنها کمترین تداخل را با هم داشته باشند. برای این منظور باید فرکانس های سازها را مطالعه کرد، تا درک درستی از تنظیم و ارکستراسیون بدست آید.

من اينو ميدونم كه هر سازي ي محدوه فركانسي داره اما مشكل من اينه كه ي نفر پيدا شه تو اف ال پلاگين اكولايزر مثلا محدوه كيك رو تنظيم كنه.من اصلا نميدونم تو اكولايزر اين عدد و ارقام چه جوري بايد تنظيم بشن

ممنون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
wilad    4,592

کاربر سایت

سلام من اين جمله رو چند وقته دنبالشم كه بفهمم اما هنوز متوجه نشدم:

هنگام ضبط و تنظیم موسیقی بایستی سازها را طوری در موسیقی در کنار هم قرار داد، که فرکانس های آنها کمترین تداخل را با هم داشته باشند. برای این منظور باید فرکانس های سازها را مطالعه کرد، تا درک درستی از تنظیم و ارکستراسیون بدست آید.

من اينو ميدونم كه هر سازي ي محدوه فركانسي داره اما مشكل من اينه كه ي نفر پيدا شه تو اف ال پلاگين اكولايزر مثلا محدوه كيك رو تنظيم كنه.من اصلا نميدونم تو اكولايزر اين عدد و ارقام چه جوري بايد تنظيم بشن

ممنون

دوست عزیز تو اکولایزر محدوده فرکانسی هست

عدد ها کار رو آسون کردن...

0تا 250 محدوده فرکانسی بیس هستش و تاثیر رو او صداها داره که خیلی بمه

250 تا 4000 هم مید رنج!صداهای میانه...

بعد 4000 تا 20000 صداهای زیر!ترِبل

 

حالا اینکه تداخل نداشته باشن یعنی اینکه صدای بیس کلاویه های اول پیانو با بیس اصلی کار قاطی نشه(که قطعا تو منطقه بیس هستن (0 تا 250 )

چون صدای مطبوعی نمیده!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Last fight    654

کاربر سایت

سلام.اگه كسي ميتونه كمك كنه من اينو متوجه بشم.

سوال 1:اينا دقيقا كارشون چيه؟چرا هفت تا هستن و هر كدوم كارشون چيه؟

سوال 2:اين واحدها دسيبل هستن.درسته؟تعيين كردنش بر چه مبنايي هستش؟

سوال 3:اينا واحد هرتز هستن.درسته؟مثلا وقتي ميگن فمحدوده فركانسي كيك 50 تا 80 هرتز هستش من كدوم يكي از اين هفت تا كليد رو بايد جابجا كنم؟اصلا كدومشون بايد جابجا شه؟

سوال 4:اينا كاربردشون چيه؟

بيشتر ين چيزي كه واسم سواله اينه كه محدوده فركانسي ي ساز رو ي نفر زحمت بكشه رو اين تصوير نشون بده(هرتز و دسيبل)

ي دنيا ممنون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
wilad    4,592

کاربر سایت

سلام.اگه كسي ميتونه كمك كنه من اينو متوجه بشم.

سوال 1:اينا دقيقا كارشون چيه؟چرا هفت تا هستن و هر كدوم كارشون چيه؟

سوال 2:اين واحدها دسيبل هستن.درسته؟تعيين كردنش بر چه مبنايي هستش؟

سوال 3:اينا واحد هرتز هستن.درسته؟مثلا وقتي ميگن فمحدوده فركانسي كيك 50 تا 80 هرتز هستش من كدوم يكي از اين هفت تا كليد رو بايد جابجا كنم؟اصلا كدومشون بايد جابجا شه؟

سوال 4:اينا كاربردشون چيه؟

بيشتر ين چيزي كه واسم سواله اينه كه محدوده فركانسي ي ساز رو ي نفر زحمت بكشه رو اين تصوير نشون بده(هرتز و دسيبل)

ي دنيا ممنون

سوال یک که اونا میتونن 2 تا باشن،یکی باشن،10 باشن!بسته به نیاز شما...این 7 تا برای اینه که دستتونو باز میکنه تا کنترل تمام فرکانس هارو تو رنج صوتی داشته باشید

سوال 2 که بله!دسیبل هستن.دسیبل واحد شدت صوت هستش

میزانشو زیاد کنید صدا بیشتر میشه

سوال 3 هم که بله هرتز هستن و هرتز واحد فرکانس (بسامد هستش)(فرکانس:تعداد ارتعاشات سیگنال از منبع تولید کننده در ثانیه!) ساده تر بگم،اگه یه صدا تو هر ثانیه 10 بار با پرده گوش ما برخورد کنه فرکانسش 10 هرتز هستش و اگه 1000 بار برخورد کنه 1000 هرتز و اگه 20000 بار باشه همون تععداد هرتزه!و هرچی کمتر باشه صدا بَم تره و هرچی فرکانس بیشتر باشه صدا زیر تره(اینم در نظر بگیرید محدوده شنوایی انسان حداقل تقریبا 20 هرتز تا 20000 هستش و کمتر ازو20 هرتز میشه فروصوت و بیشتر از 20000 میشه فرا صوت!مثلا دلفین میتونه صداهای 120000 هرتز رو هم بشنوه!!!حتی تا 150000 هرتز

حالا اگه کیک به قول شما 50 . 80 هرتزه ینی میره تو محدوده بیس!اگه میخوایید کیکتون بیسش بیشتر باشه تو محدوده فرکانسیش، میزان ولوم اون فرکانس رو (که همون دسیبل که خودتون گفتید هست) افزایش بدید تا بیشتر بیس شنیده بشه

و اگه میخواییید بیسش کم شه کاهش بدید

وقتی میگید 80 هرتزه،یعنی باید تو این اکولایزر برا تغییر صدای بیس تو محدوده 80 هرتز دسکاری کنید !نه 2000 هرتز یا 10000 هرتز

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Majid-m    3,868

کاربر سایت

دوست عزیز @Last fight یکم با EQ های مختلف کار کنید ، خود به خود روال کار دستتون میاد.

ایکیوی اف ال هم که من سعی کردم طرز کارشو خیلی ساده بهتون نشون بدم

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

البته ذکر کنم که این مقادیر که من وارد کردم رو روش حساب باز نکنید! هر سمپلِ کیک یا اسنیر شبیه به هم نیستند .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Last fight    654

کاربر سایت

ممنون ازت مجيد جان.كمك خيلي بزرگي كردي.اما ي سوال به فرض ما تمام لاين هاي ميكس رو براي تمام سازهامون انجام داديم حالا ميخوايم ببينيم سازهامون تداخل فركانسي داره يا نه.اين كار رو بايد با چه پلاگيني تو اف ال مشاهده كرد كه ايا تداخل دارن يا نه؟ايا پلاگيني كه تداخل ها رو نشون ميده روي لاين ميكس نصب ميشه يا لاين مستر؟ي اموزش كوچيك بدي ممنونت ميشم.اين سوال اخرم بود واقعا ممنونتم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
binam    408

کاربر سایت

استفاده از مسترینگِ M/S در سکوئنسر

 

 

برای مشاهده ادامه مطلب و منبع روی لینک کلیک کنید: لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

این مطلب از سایت کیوبیس دات آی آر کپی شده است : لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

یه سوال برام پیش اومده... ما برای مسترینگ یه اهنگی که میکس شده مگه چند نوع مسترینگ داریم... اینیکه گفتید یه نوع روشه یا نه اصولش اینه یعنی بهتر که از این روش استفاده کنیم... اگه میشه توضیح بدید ممنون....

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Violinist    159,020

مدیر بـازنشسته

استفاده از مسترینگِ M/S در سکوئنسر

 

 

برای مشاهده ادامه مطلب و منبع روی لینک کلیک کنید: لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

این مطلب از سایت کیوبیس دات آی آر کپی شده است : لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

یه سوال برام پیش اومده... ما برای مسترینگ یه اهنگی که میکس شده مگه چند نوع مسترینگ داریم... اینیکه گفتید یه نوع روشه یا نه اصولش اینه یعنی بهتر که از این روش استفاده کنیم... اگه میشه توضیح بدید ممنون....

 

درود به شما

کلیت و علم مسترینگ ، در همه جای دنیا یک جور هست

و چون در موسیقی ِ ایران یک چیز تقریبن جدید هست بنابراین نسبت به کشورهای پیشرفته از لحاظ مسترینگ یکمقدار عقب هستیم

اونطور که از زبان یکی از اساتید میکس و مستر شنیدم ،

سیروان اولین کسی بود که از اوایل دهه 80 خورشیدی مسترینگ رو در ایران مُــد کرد

قبل از اون موزیک های ایرانی فقط میکس میشده و در همون میکس Track نهایی رو آماده پخش میکردن

و کلا در دنیا هم بعد از اینکه کامپورتر وارد موسقی شد ، مسترینگ هم کم کم ظهور کرد

 

داشتم میگفنم !

روش مسترینگ تقریبن در همه جا یک جور هست

فرقی هم نمیکنه با ozone یا wave و یا سخت افزارهای پیشرفته مستر کنیم

اما نکته مهم که اکثر تازه کارهای مسترینگ بهس توجه نمیکنن اینه که ،

در هر سبکی ، شدت و میزان ِ تغییراتی که روی موزیک اعمال میشه متفاوت هستش

چند وقت پیش یه کاربری بهم پیام داده بود و میگفت " از مسترینگ ِ فلان آهنگت خیلی خوشم میاد ! پروژه ی مسترینگ ِ آهنگتو بهم بده تا من موزیک ِ خودم رو وارد پروژه ات کنم و مسترینگم مثل ِ کار شما بشه !! " :22:

خب این یک حرکت کاملن اشتباه هستش

اولا سبک موزیک خیلی مهم هست در مسترینگ و قرار نیست مسترینگ ِ من روی موزیک ِ اون آقا جواب بده

دومن نوع ِ میکس ها و سلیقه ها در میکس با هم فرق میکنه و هر میکسی مسترینگ مخصوص به خودش رو میطلبه ( البته میکس مورد نظر باید استاندارد باشه )

و همچنین اعدادی که تو آموزش ها نوشته رو نباید استفاده کرد

چند پست بالاتر میبینم که کاربری سوال کرده " مقدار اعداد افکت ها رو چقدر باید تنظیم کنم ؟! "

تا موزیک ِ اون کاربر و تک تک ِ لاین های تنظیم ش رو بصورت خام نشنویم نمیتونیم هیچ عدد و مقدار شدتی بهش بدیم

مثلن من بنا براین سلیقه خودم فرکانس 8000 پیانوی کارم رو افزایش دادم و فرکانس های مثلن زیر 700 ام رو کامل کات کردم

دوس داشتم که فقط گیتار بیس مسئول ِ تولید صدای بیس در موزیکم باشه و پیانو دخالتی در محدوده باس نداشته باشه

حالا من اگه بیام این فرکانس رو به یکی بگم و طرف هم روی پیانوی کارش اعمال کنه چه اتفاقی تو موزیکش میفته ؟!

به احتمال 99% میکسش کارش خراب میشه و این فرکانس های سلیقه ای ِ من به سایر اجزای موزیکس نخوره

ویرایش شده توسط Violinist

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
binam    408

کاربر سایت

ممنون از توضیحات کاملتون....

اگه لطف کنید نتیجه حرفاتونو بگید مسترینگ m/s یه روشه یا اصول....من وقتی اهنگمو میکس میشد یه خروجی میگرفتم میبردم تو یه پروژه جدید واسه مسترینگ..... ولی این اموزش کلی فرق میکنه.... یعنی من اشتباه دارم میکنم...

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Owais.S    29,933

کاربر سایت

استفاده از مسترینگِ M/S در سکوئنسر

 

 

برای مشاهده ادامه مطلب و منبع روی لینک کلیک کنید: لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

این مطلب از سایت کیوبیس دات آی آر کپی شده است : لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

یه سوال برام پیش اومده... ما برای مسترینگ یه اهنگی که میکس شده مگه چند نوع مسترینگ داریم... اینیکه گفتید یه نوع روشه یا نه اصولش اینه یعنی بهتر که از این روش استفاده کنیم... اگه میشه توضیح بدید ممنون....

 

ممنون از توضیحات کاملتون....

اگه لطف کنید نتیجه حرفاتونو بگید مسترینگ m/s یه روشه یا اصول....من وقتی اهنگمو میکس میشد یه خروجی میگرفتم میبردم تو یه پروژه جدید واسه مسترینگ..... ولی این اموزش کلی فرق میکنه.... یعنی من اشتباه دارم میکنم...

سلام.

استفاده از تکنیک مید-ساید یک روش در مسترینگه(همچنین در میکس) و اگه در مسسترینگ یک آهنگ از این روش استفاده نشده باشه دلیل بر اشتباه بودن اون مسترینگ نیست.

همه چیز برمیگرده به اینکه میکس شما به این روش نیاز داره یا نه.

در این روش شما میاید سیگنال مید(وسط) و ساید(کنارها) رو جداگانه پروسس میکنید بجای اینکه کل سیگنال مید+ساید رو یکجا پردازش کنید.

مثلا اگه شما تشخیص دادید که میکس شما در ناحیه ساید خیلی بلند شده(خیلی استریو شده)میتونید ساید رو تضعیف کنید.

یا اینکه میخواید فرکانسهای زیر 100 هرتز رو مونو کنید کافیه با اکولایز این فرکانسها رو در سیگنال ساید کات کنید(نه مید)

امروزه با وجود پلاگینهایی که میتونن پروسس رو بصورت جداگانه روی سیگنالها انجام بدن دیگه نیازی به اکسپورتهای جداگانه برای مید و ساید و رایت و لفت نیست.

مثل izotope ozone و

fab filter pro q برای اکولایز.

خیر روش شما اشتباه نیست.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...