رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





reza-jh

مروری بر ارکستراسیون

پست های پیشنهاد شده

reza-jh    348

کاربر سایت

سلام دوستان

تصمیم گرفتم ارکستراسیون رو با هم یه دوره ای کنیم و از هم یاد بگیریم

خواستم بگم اموزش ارکستراسیون دیدم در حدی نیستم که بخوام اموزش بدم و فقط میخوام دونسته هامو با شما به اشتراک بذارم

به همه دوستان پیشنهاد میکنم در مورد ارکستراسیون بخونن در هر سبکی که هستن

اگه میخوان اسم تنظیم کننده روشون باشه باید همت کنن و یاد بگیرن

هرچیزی که میگم سعی بر اینه که حاشیه نرم و مطالب کاربردی رو بگم

(درضمن منبع من کتاب Samuel Adler هست که این کتاب اولین رتبه رو داره تو معرفیه کتاب های ارکستاسیون و کتاب والتر پیستون چهارمه تو همین درجه بندی

به هرحال مهم نیس چون در کل همه یکین و در جرییات کمی متفاوت و به روز تر)

بریم سراغ ارکستراسیون یا همون سازبندی که به انتخاب و ترکیب سازها برای یک موسیقی گفته. میشه

ارکستر شامل این 4 گروه میشه

1 - استرینگ

2 - بادی های چوبی

3 - براس

4 - پرکاشن ها

 

استرینگ = مهم ترین بخش در ارکستر است و تکنیک های زیادی رو پشتیبانی میکنه

وسعت خا-نواده ویالون حدود 7 اکتاو هست یعنی از ویالون تا دوبل بیس

نکته ای که در مورد این ساز وجود داره اینه که این ساز برعکس سازهای بادی که نیاز به زمان برای نفس گیری دارند استرینگ ها میتونن خستگی ناپذیر بنوازند

یک سمفونی بزرگ شامل 16 تا 18 ویالون 1 و 14 تا 16 ویالون 2 و 10 تا 12 ویولا و 10 تا 12 ویالون سل و 8 تا 10 عدد دوبل بیس میشه

کوک ساز ویالون از بالا به پایین G - D - A - E

کوک ویولا = C - G - D - A

ویالون سل = C - G - D - A

دوبل بیس = E - A - D - G

دوبل بیس دو نوع داره که 5 سیمه هست و کوکش اینه

C - E - A - D - G

ویالون = سوپرانو هست

ویولا= التو

ویالون سل = تنور وبیس

دوبل بیس = بییس

 

Violin-Family-instruments.jpg

نکته ای که در مورد دوبل بیس هست اینه که یک اکتاو پایین تر از اونی که نوشته میشه مینوازه

این تاپیک رو هر وقت وقت کنم اپدیت میکنم:flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
reza-jh    348

کاربر سایت

اولین تکنیک نوازندگی استرینگ ها

Doble stop ( در فارسی نمیدونم مترادف رو)

زدن دو نت هم زمان که دو نوع دارد

یک اینکه یک نت گرفته شده با انگشت و یک نت سیم ازاد میباشد

دو اینکه دو سیم گرفته شده باشد

این تکنیک به تیرد استاپ و کوارتر استاپ هم تبدیل بشه یعنی سه نت و چهار نت اما بهتر است که همیشه دو نت از 3 یا 4 نت ساستین بگیرند

معمولا این تکنیک وقتی سیم های ازاد رو در بگیره قوی تر اجرا میشود

برای نوازنده سولو این تکنیک سخت تر هست اما معمولا در نت نویسی روی نت ها علامت Div رو میذارن یعنی تقسیم بشه بین نوازنده ها که هرکدام یک نت رو بنوازه

در تیرد و کوارتر استاپ (اگه کسی اسم فارسی این تکنیکو میدونه لطف کنه به اشتراک بذاره) این تکنیک علامت به صورت div a3 یا div a4 نشون داده بشه

اگر اساتید جایی غلطی میبینن گوشزد کنن چون به هر حال من از زبان انگلیسی ترجمه کردم و خلاصه برداریمو دارم اینجا مینویسم

خیلی ممنون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
saram    854

کاربر سایت

کتاب Samuel Adler

 

 

برای مشاهده ادامه مطلب و منبع روی لینک کلیک کنید: لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

این مطلب از سایت کیوبیس دات آی آر کپی شده است : لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

درود بر شما...

بزرگوار ایا این کتاب به پارسی ترجمه شده؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
reza-jh    348

کاربر سایت

کتاب Samuel Adler

 

 

برای مشاهده ادامه مطلب و منبع روی لینک کلیک کنید: لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

این مطلب از سایت کیوبیس دات آی آر کپی شده است : لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

درود بر شما...

بزرگوار ایا این کتاب به پارسی ترجمه شده؟

سلام نخیر

کتاب والتر پیستون با شهرتی که داره هنوز متاسفانه ترجمه نشده

این کتاب که تازه جا افتاده و تازه ویرایش سومش اومده فکر نکنم به زودی ترجمه بشه حالا حالا ها

دوستانی که زبان بلندند میتونن کتاب از سایت ادیوز دانلود کنن

درضمن استرینگ ها شامل زهی و ارشه ای میشن ما فعلا رو ارشه ای هستیم (اینو برای همه گفتم)

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Yo3fM    11,438

کاربر سایت

سلام

بسیار عالی و جمع و جور :41:

ولی ای کاش ادامه داشت :2:

عزیزانِ دیگر اگه امکان و اطلاعاتشو دارن لطفا ادامه بدن تاپیک خیلی خوب و مفیدی میشه.

در میان شلوغیه اینهمه پُست و تاپیک میکس مسترینگ، اینجور تاپیکها واقعا نیازه و مسلما خیلی تاثیرگذار خواهد بود.

آدم میاد یه سَری به بخش آهنگسازی و ارکستراسیون و ... میزنه دلش میگیره اینقد که خلوت و کم محتواست

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

درود.

 

در مواجهه با علم ارکستراسیون

2 راه پیش پای ماست

 

1.یا ارکستر در اختیار داریم مثلِِ واگنر_ مالر_لیست برلیوز_اشتراوس_کرساکف

( تولید کنندگان ِ علمِ ارکستراسیون)

که درین صورت امکان ِ نوآوری و خلقِ قوانینِ جدید در ارکستراسیون را خواهیم داشت

 

2. ارکستری در اختیار نیست ( در %99 موارد اینطور هست)

که درین صورت باید صبح,ظهر,شب

کتابهای ارکستراسیون خوند و پارتیتور ورق زد و کارهای بزرگانِ این حیطه رو گوش داد و یک مقلدِ محض بود.

 

هیچ راهِ سومی هم وجود نداره.

 

:flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arashk.tt    54

کاربر سایت

سلام دوست عزیزم بنظرم کاملا درست گفتی ... این اساتید و بزرگان که کتاباشون بصورت اصول بیرون اومده در واقع تجربیات کار کردن با نوازنده ها و البته استفاده کاملا درست از گوششون بوده .... جایی دیگه ام تو همین سایت گفته بودم حتی قوانینی تحت عنوان کوانترپوان (counterpoint) پس از مرگ اسطوره های موسیقی توسط شاگردان و نسل بعدی نوشته شده ......یعنی وقتی آثار بزرگانو تحلیل کردن به شیوه ای از رفتار با نتها رسیدن که یجورایی قانونش کردن..... شما وقتی بخوای موزیکتو تموم کنی صد در صد واسه تموم کردنش برنامه داری ( از لحاظ منطقی) بعدش میای میخونی میبینی علم ساختن براش !! شده کادانس !!! دونستن و خوندن این کتابها بد نیس اصلا عالیه چرا که نه اما....... هنر فشرده شده تو قفس قوانین، امکان پرواز نداره ، دائما در حال شک و مقایسه خودش با قوانینه.... البته بیسوادیو و تنبلیو نخوندنو اضافه نکردن به علم چیز دیگس منظور پیروی و مقایسه صرف از قوانین هستش که ضد خلاقیته ......

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
abdol    784

کاربر سایت

خوب پس مابقی سازها چی شدند؟ این تعریف در بر گیرنده سازهای کلاسیک فقط هست.

 

نکته ای که در مورد این ساز وجود داره اینه که این ساز برعکس سازهای بادی که نیاز به زمان برای نفس گیری دارند استرینگ ها میتونن خستگی ناپذیر بنوازند

به نظر من این حرف اصلا دقیق نیست و کسی اینطور با قطعیت حرف میزنه که تا حالا با ساز و نوازنده و گروه سازهای واقی یا کار نکرده و یا با مفاهمی آنسامبل آشناییی کافی ندارد.

- طول آرشه سازهای زهی محدود هست بنابراین وقتی نوازنده به انتها میرسه قطعی صدا هست.

-دست و انگشتان ویالونیست و قدرت محدودی برای فشردن به آرشه و سرعت نوازش داردند.

 

اولن طول اجرای یک نت به نفس و تکنیک هواگیری نوازنده بر میگرده. تکنیک هواگیری وجود داره که نوازنده سولو میتونه با مسدود کردن مجرای حلق و حبس کردن نفس در دهان، از هوای محبوس برای داشتن فوت ممتد و از مجرای مسدود برای نفس کشیدن استفاده کند. به این ترتیب نتهای بسیار طولانی تر از نوازنده آماتور برای نوازنده با تجربه ممکن هست. مثال این تکنیک در آهنگهای کنی جی هست(Kenny G).

در سازهای بادی وقتی ما آنسامبل داریم (دوات، ترایو، کوارتت و به بالا) نفس گیری گروه را میتوان طوری تنظیم کرد که هر شخص در زمان خاصی نفس بگیرد و به این ترتیب میشه نتهای پیوسته و طولانی اجرا کرد (در سازهای زهی هم همین تکنیک به روش دیگری هست).

 

اعداد و ارقامی هم که درباره استرینگ سکشن ذکر شده هیچ الزام آور نیست. ویالون ۱ و ویالون ۲ در واقع ۲ پارت از ۴ پارت هستند که بهتر هست ذکر شود اصولا و نه همیشه تعداد ویالونهای بکار رفته در ویالون ردیف ۱ همواره بیشتر از ویالون ردیف ۲ هست...

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
abdol    784

کاربر سایت

پستها رو نمیشه پانوشت داد؟!این پاورقی پستم:

منظور من این نیست که خدایی ناکرده من از نویسنده کتاب سوادم بیشتر هست یک وقت سو تعبیر نشه... حدس من این هست که شاید متن خیلی خلاصه برگردانده شده.

اسم تکنیکی که گفتم Circular Breathing هست. بدرود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...