رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





Ramin95

«زیبا».یی که برای «دریا» نواخت

پست های پیشنهاد شده

Ramin95    6,188

عضو جدید انجمن

موسیقی ما - «امیدوارم آثارم ارزش حمایت و مهربانی شما را داشته باشد.» حمید متبسم صحبت.هایش در رونمایی آلبومش را این.طور شروع کرد، در میان مخاطب انبوه و دوستانش چون «پژمان حدادی» که در فضای کوچک شهر کتاب مرکزی دور هم جمع شده. بودند تا انتشار «نوای دریا» را جشن بگیرند. اثری که ۲۰ سال قبل ضبط شده، در اروپا به انتشار درآمده و حالا به عنوان شانزدهمین اثر «نغمهٔ حصار» به بازار عرضه شده است. انتشار آثاری از این دست اما در ایران چندان متداول نیست، خود متبسم هم این را می.داند، برای همین اعتقاد دارد که: .» یک هنرمند نباید با مردم برود، باید برای مردم برود.» او دلایل خودش را هم برای این ماجرا دارد، برای همین است که در تمام سال.های فعالیتش این.چنین روی عقایدش پافشاری کرده و همچنان می.توان.. همان مسلک سال.های گذشته را در.آثارش دید اگر چه با تفاوت نگاهی که اجتناب.ناپذیر است. به هر روی این روز.ها، اتفاقات خوشی برای علاقه.مندان به این آهنگساز رخ داده است، همین چند روز قبل «ونوشه.» ی او منتشر شد و حالا هم که «نوای دریا» یش..«نوای دریا» داستان جالبی دارد. متبسم خودش می.گوید داستان سه.تارنوازیش به سال.های آغازین دههٔ ۶۰ برمی.گردد: «آن زمان من مدتی بود که تار می.نواختم و تارنوازی را پیش استادانی بزرگ دیده بودم، اما در آن زمان – و همچنان هم- ساز مهجوری است، چون ساز ساده.نوازی است و کمتر موزیسینی به آن نگاه حرفه.ای دارد. در واقع بسیاری از کسانی که دستی به «تار» دارند، سه.تار را هم می.نوازند. در واقع گرایش به این ساز بسیار است؛ اما با توجه به نواختن آن کم است، یعنی نوازندگان تاری که سه.تار هم نواخته.اند چندان به شیوهٔ قدمایی چون درویش.خان، صبا، هرمزی و همچنین عبادی توجه نکرده.اند.»

 

او خودش استاد سه.تار نداشته است؛ اما در کانون «چاوش» محمدرضا لطفی، سه.تار می.نواخته و به قول متبسم تنها کسی بوده که در آن دوران با توجه به این اصول به شیوهٔ صبا و هرمزی این کار را انجام می.داده است. در.. همان زمان «حسین علیزاده» نیز به شیوهٔ دیگری این ساز را می.نواخته است. برای همین به این فکر می.افتد که خودش نیز این ساز را بنوازد و از یک تعطیلات طولانی مدت استفاده می.کند تا این ساز را بهتر بشناسد؛ اما انقلاب می.شود و تمام مراکز موسیقی تعطیل و او ناگزیر به مهاجرت می.شود: . «در اروپا نواختن این ساز را ادامه دادم و تمرکز بیشتری روی این ساز کردم. همان.زمان «ونوشه» - برای سه.تار و ارکستر- را نوشتم. سال ۷۴ به ایران آمدم و آقای کیهان کلهر و رامین جزایری به من گفتند استاد کمالیان به خاطر مهاجرت می.خواهد تعدادی از ساز.هایش را به فروش برساند؛ اما حاضر نیست آن.ها را به هر کسی بفروشد. به منزل ایشان رفتم و سه.تاری را با نام «زیبا» دیدم. چندین بار با آن نواختم. آقای کمالیان فهمیدند که از این ساز خوشم آمده و به شوخی گفتند: . «حمید از زیبا خوشش آمده است.» و بالاخره رضایت دادند تا «زیبا» برای من باشد. با همین «زیبا» نوای دریا را ساختم. این ساز در واقع استاد من شد و روی نوازندگی.ام تاثیر بسیار زیادی گذاشت.»

 

او با «زیبا» یک سه.نوازی با حمید بهروزی.نیا و پژمان حدادی داشته است و با شهرام ناظری نیز «لولیان» را کار کرده است و اصولا شیوهٔ نوازندگی.اش تغییر کرده و توجه بیشتری به اساتیدی چون هرمزی، صبا و لطفی داشته است. خودش دربارهٔ این اثر می.گوید: «نوای دریا، قطعه.ای برای دخترم «دریا» در دستگاه «نوا» ست. این قطعه را از.. همان زمان که جنین بود شروع کردم و بعد از به دنیا آمدنش، چنان واکنش.های مثبتی به این قطعه داشت که به نوعی مشوق من برای ادامهٔ کار بود.»

 

او سال.هاست در خارج از کشور زندگی می.کند، در اروپا؛ اما هنوز خودش را یک هنرمند مهاجر نمی.داند. می.گوید برای اینکه در یک جامعه حضور داشته باشی، نیاز به این نیست که آدرست متعلق به همین خیابان.ها باشد: .» برای همراه بودن با جامعه، لازم است به.روز باشی، در جریان اتفاقات آنجامعه قرار گرفته باشی، با زبان آنجامعه ارتباط تنگاتنگی داشته باشی و به هیچ.عنوان ارتباطت را قطع نکنی. یک موزیسین می.تواند با کتاب و سی.دی و موسیقی، وطن را حتی در خانهٔ خودش بسازد. به خصوص اینکه جهان به اندازه.ای کوچک شده است که دسترسی به فرهنگ یک جامعه الزاما به این نیاز ندارد تا در خیابان.های این شهر راه بروی.»

 

او می.گوید موسیقی زبان مشترک تمام مردم دنیاست. این را تجربهٔ سال.ها همکاریش با موزیسین.های غیر ایرانی می.گوید: «من بار.ها با موزیسین.هایی کار کرده.ام که اصلا زبان من را نمی.دانستند؛ اما تا موسیقی.امان را شروع کردیم، توانستیم به زبان مشترک دست پیدا کنیم و آنقدر با هم احساس نزدیکی کردیم که انگار اصلا از یک ........ایم. ضمن آنکه من بسیار دوستان اروپایی و امریکایی دارم که.گاه از بسیاری از ما، درک بهتری از موسیقی دارند. در واقع همان.طور که ما از موسیقی کشورهای دیگر لذت می.بریم، آن.ها هم می.توانند از موسیقی ما استفاده کرده و از آن لذت ببرند.»

 

او البته می.گوید که حالا جامعه دچار تغییراتی شده است، نه تنها جامعهٔ ایران که تمام دنیا و به همین خاطر خیلی.ها دنبال هنر «فست.فودی» هستند تا خیلی زود چیزی را درک کنند و نیاز به ممارست نداشته باشند: «شاید توقع اکثر مردم از هنر موسیقی، یک پدیدهٔ شادی.بخش باشد، در حالی که شادی یکی از آن چندین و چند احساسی است که هنر می.تواند داشته باشد؛ علاوه بر آن بزرگ.ترین شادی، درک زیبایی موسیقی است و به همین ... همرمند باید یک گام از جامعهٔ خود جلو.تر باشد تا بتواند آن را درک کند.

 

در این مراسم همچنین «افشین معصومی» - مدیریت نغمهٔ حصار» بار دیگر به مشکلاتی اشاره کرد که ناشران با آن مواجه هستند؛ او اما در عین حال تاکید کرد که با توجه به آنکه شالودهٔ اصلی موسیقی ایران، تک.نوازی و دونوازی است، در انتشار آثاری از این دست اهتمام دارد. «زمزمه.ها» نیز اثر دیگری از این آهنگساز است که نغمهٔ حصار منتشر کرده است.

 

 

 

ادامه در منبع : لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...