رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





Ramin95

ستار اورکی: کمتر از ده نفر موسیقی فیلم.های سینمای ایران را می.سازند

پست های پیشنهاد شده

Ramin95    6,188

عضو جدید انجمن

موسیقی ما - ستار اورکی، آهنگساز نام آشنای عرصه موسیقی فیلم و سریال است. او در سال.های اخیر با ساخت موسیقی فیلم.هایی همچون جدایی نادر از سیمین، ریسمان باز، ندار.ها، پنج ستاره، کوچه ملی، اکباتان، استرداد، هر چی خدا بخواد، شبکه، کارناوال مرگ و... از جمله آهنگسازهای پرکار و موفق این عرصه بوده است.ستار اورکی که سابقه کاندید شدن و دریافت جایزه از جشنواره.های فیلم فجر، خانه سینما، شهر، منتقدین و یاس را در کارنامه هنری.اش دارد با ساخت موسیقی سریال.هایی همچون جلال الدین مولانا، سال.های مشروطه، عمارت فرنگی، دختری به نام آهو و... در عرصه موسیقی سریال.های نیز حضور قابل اعتنایی داشته است و چندی پیش آهنگسازی موسیقی سریالی عربی به نام باب المراد که محصول چندین کشور عرب بوده را بر عهده داشته است.

 

این گفتگو به بهانه اکران فیلم سینمایی دوران عاشقی انجام شد. فیلمی که ستار اورکی به خاطر ساخت موسیقی.اش کاندید دریافت سیمرغ بهترین موسیقی فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر شد.

.

 

  • چه شد که ساخت موسیقی دوران عاشقی را بر عهده گرفتید؟

قبل از این فیلم هیچ آشنایی با آقای رئیسیان، کارگردان دوران عاشقی نداشتم و ایشان در فیلم.های قبلی خود با آهنگسازان دیگری کار کرده بودند تا به این فیلم رسیدند و به گفته خودشان موسیقی فیلم «جدایی نادر از سیمین» را شنیده بودند و خوششان آمده بود. یک گفت.و.گوی کوتاه داشتیم وفیلم نامه را برای من فرستادند و آن را خواندم و از آن دست نوشته خوشم آمد و کار شروع شد.

.

  • با توجه به قصه فیلم که یک ملودرام خانوادگی است چه فضایی را برای ساخت موسیقی فیلم در نظر گرفتید؟

سعی کردم در لحظات فیلم خیلی فضای دراماتیک ایجاد نکنم و سعی کردم موسیقی مثل یک آمبیانس باشد که در فضای فیلم قرار بگیرد. از موسیقی زیاد پرهیز کردم و کلا موسیقی.اش ده قطعه بیشتر نیست. هر جا لازم و اساسی بود از موسیقی استفاده کردیم. سعی کردم فضای درام را دنبال نکنم و فقط در جاهایی که نیاز است موسیقی داشته باشیم

.

  • یعنی از ابتدا تصمیم داشتید فیلم موسیقی کم و خلوتی داشته باشد؟ در حالی که موسیقی شما همیشه ارکسترال بوده و معمولا در فیلم.ها و سریال.هایی که حضور دارید موسیقی نقش پررنگی در تصویر دارد. خلوت بودن موسیقی و استفاده اندک از آنچه دلیلی داشت؟

نوع فیلمنامه و دکوپاژ فیلم ایجاب می.کرد از موسیقی زیادی پرهیز شود. من با توجه به خواسته فیلم موسیقی.ام را دنبال می.کنم و این فیلم از آن دست فیلم.ها بود که باید در آن موسیقی کم وجود داشته باشد و در سازبندی، از ارکستراسیون خلوتی استفاده کردم.

.

  • برگردیم به چند ماه قبل یعنی بهمن ماه که موسیقی «دوران عاشقی» کاندید شد و در جشنواره شهر امسال نیز به عنوان تنها برگزیده موسیقی را کسب کرد. چه احساسی از این کاندید شدن.ها و دریافت جوایز دارید؟

من از آن آهنگسازانی هستم که واقعا هیچ وقت یک اتفاق مالی با ساخت موسیقی فیلم برایم به وجود نیامده است. همیشه سعی کرده.ام موسیقی.ام خوب باشد تا پولی برای من باقی بگذارد. تمام سعی من این بوده با پولی که در اختیار دارم یک موسیقی خوب بسازم. اگر اجری فرا.تر از اجر مالی نصیب آدم بشود مثل دریافت جایزه، اتفاق خوبی است که گاهی می.شود گاهی نمی.شود. یک فیلم وقتی جایزه می.گیرد به پرستیژ فیلم و مولف آن اضافه می.کند. موسیقی این فیلم مورد توجه همه منتقدین قرار گرفته بود و می.گفتند قطعا تنها موسیقی امسال که در جشنواره فیلم فجر جایزه می.گیرد همین است اما به هر حال نشد.من کم کار نکرده.ام و این لطف خدا است که من در جشنواره محتلف ده بار کاندید بهترین موسیقی بوده.ام و از این ده بار تنها دو بار موفق به کسب جایزه شده.ام. در جشن خانه سینما برای فیلم «استرداد» و جشنواره فیلم یاس برای فیلم «سه ماهی». دریافت یا عدم دریافت جایزه گاهی برمی گردد به سلیقه داوران و گاهی به پشت پرده.ای که برای همه مشهود است و همه سینمایی.ها از آن باخبرند. بعضی فیلم.ها به حق خود می.رسند و بعضی نمی.رسند. همیشه تعداد فیلم.هایی که به حق خود رسیده.اند کم بوده.. همان طور که گفتم به رسم سنتی سینما و سلیقه داوران عادت کرده.ایم.

.

 

  • در حدودا پازنده سال گذشته برای ستار اورکی دو اتفاق ویژه افتاده. یکی اینکه آهنگساز پرکاری بوده.اید و در بسیاری از فیلم.های برجسته سینما از نظر هنری و تجاری، حضور موفقی داشته.اید. این خیلی مهم است که شما هم «جدایی نادر از سیمین» را کار کرده.اید هم «دوران عاشقی» و هم مثلا «پاتو زمین نذار». چنین تنوع موسیقایی.ای در کمتر آهنگسازی دیده شده. امروز که برمی گردید و به این فعالیت پانزده ساله نگاه می.کنید، فکر می.کنید دلیل اتفاقی که اشاره کردم چه بوده؟

خیلی چیز.ها دست به دست هم می.دهند تا یک آهنگساز، بازیگر یا کارگردان پرکار شود که یکی از آن.ها به اعتقاد من شانس است. یک دلیل این است که آهنگساز چگونه آهنگ را به سرانجام برساند و کار را بشناسد و تعریف موسیقایی.اش در فیلم درست باشد و کاراک.تر موسیقی و کاراک.تر تصویری.اش به هم نزدیک باشند. تجربه به نظر من مهم.ترین دلیل است و من در این سال.ها همیشه سعی کرده.ام با تجربهتر شوم و خیلی سینه خیز جلو آمدم. دوست داشتم لحظه به لحظه جریان موسیقی را دنبال کنم و به تجربه.هایم اضافه کنم و هر فیلم یک تجربه جدید را برایم رقم می.زند. به پشت سر نگاه نمی.کنم و دوست دارم فیلم.های گذشته در خلوت و آرامش خودم باشد و به جلو نگاه کنم.

.

  • وضعیت موسیقی فیلم را در سینمای امروز چطور می.بینید؟

جواب من کمی کلیشه.ای شده است. بی.تردید موسیقی فیلم سینمای ایران به دست زیر ده نفر شکل می.گیرد. من و هفت و هشت همکار دیگر. در دیگر نام.ها هستند کسانی که یکی دو فیلم خوب دارند اما مستمر کار نمی.کنند. این هفت هشت نفر کسانی هستند که موسیقی فیلم را با زجر و تلاش لمس و دنیال می.کنند و از خودشان می.زنند و به موسیقی فیلمشان می.پردازند. با همین تعداد کم موسیقی فیلم ایران در بین بهترین.های آسیا قرار دارد. من موسیقی دیگر کشور.ها را هم دنبال می.کنم و می.بینم بچه.های ما با این ابزار به قول خودمان درب و داغون و شکسته، با این هزینه.های ناچیز و استودیوهای محدود، همگی سینما و کشورشان را دوست دارند و با تعصب کار می.کنند.

.

  • به بودجه کمی که به موسیقی فیلم.ها اختصاص پیدا می.کند اشاره کردید. با صرف نظر از فیلم.های انگشت شماری که بودجه خوبی را در اختیار آهنگساز قرار می.دهند، معمولا فیلم.ها برای ساخت موسیقیشان بودجه آنجنانی.ای را در نظر نمی.گیرند. برخی معتقدند به دلیل رایگان کار کردن برخی آهنگسازهای تازه آمده و در مواقعی پرداخت هزینه از سوی مثلا یک خواننده برای خواندن ترانه یک فیلم یا سریال، تهیه کننده.ها خود را ملزم به پرداخت هزینه مناسب برای ساخت موسیقی نمی.دانند. شما چه نظری درباره این مساله دارید؟

باید بینیم این موسیقی رایگان یا به رایگان کار کردن چقدر مستمر است. همیشه می.گویند یک فیلمساز خوب باید پنج فیلم خوب پشت سر هم بسازد تا بتوان روی آن حساب باز کرد. به نظر من یک آهنگساز باید ده کار موفق پشت سر هم داشته باشد تا بگوییم می.شود با او کار کرد. باید ببینیم افرادی که می.آیند و ناخنکی می.زنند چقدر می.توانند پشت سر هم خوب کار کنند. از همه مهم.تر اینکه یک آهنگساز باید بتواند در ژانرهای مختلف حرفه.ای ظاهر شود و بتواند از پس تصویر بر بیاید. دوستانی که به آن شکل وارد می.شوند نمی.توانند این کار را بکنند و تهیه کننده.ها و کارگردان.ها دوباره برمی گردند به سمت همین هفت هشت نفر. مگر ما در نسل قبل از خودمان چند آهنگساز فیلم به یادماندنی داریم! اسفندیار منفردزاده، واروژان، بابک بیات، فریدون شهبازیان، ناصر چشم آذر، کامبیز روشن روان، مجید انتظامی، محمدرضا علی قلی، فریبر لاچینی، مگر چند نفر می.شوند. نسل امروز را هم بشماریم به همین تعداد می.رسیم. نتیجه می.گیریم موسیقی فیلم کار دشواری است و آهنگساز باید در ساخت موسیقی ژانرهای مختلف، پرچمدار بیرون بیاید. با نگاه به آهنگسازان هالیوودی شاید هزار اسم را ببینیم اما چند اسم می.ماند! حدود ده اسم. جریان موسیقی ترانه یک جریان دیگر است و مسائل خاص خودش را دارد اما بعضی.ها فکر می.کنند آقای ایکس که یک کنسرت سنتی یا پاپ موفق داشته را بیاورند و موسیقی فیلم بسازد که این اشتباه است. موسیقی فیلم یک تکنسین حرفه.ای می.خواهد.

.

  • یعنی معتقدید یک نفر که آهنگساز خوبی در موسیقی پاپ است نمی.تواند آهنگساز فیلم باشد.

به هیچ عنوان

.

  • .چون بار.ها دیده شده یک قطعه برای یک فیلم می.سازند و تمِ ملودی آن را در کل فیلم بسط می.دهند در می.شود موسیقی متن...

این موسیقی فیلم نیست. کسی که موسیقی فیلم کار می.کند باید بتواند در ژانر.های مختلف کار کند. اگر یک نفر یک قطعه بسازد و کارگردان از آن خوشش بیاید و بگوید آیا می.شود آن را روی فیلم بگذارید و با کمی دستکاری آن را جای موسیقی فیلم قرار بدهند، همیشگی نیست. این شخص به عنوان آهنگساز فیلم حساب نمی.شود. موسیقی فیلم یک جریان مجزا دارد.

.

  • مدتی پیش موسیقی یک سریال پرهزینه عربی به نام «باب المراد» را ساختید. برای تیتراژ آن سریال هم قطعه.ای عربی ساختید که توسط محمد اصفهانی اجرا شد. چه شد که موسیقی این سریال به شما پیشنهاد شد؟

متاسفانه تبلیغات سینمای ایران در خارج از کشور ضعیف است و کانشکن.هایی که باید باشد ضعیف.اند. دیده می.شود از سینمای هند به هالیوود آهنگساز دعوت می.شود، حتی از مصر و ترکیه. کانکشن.های فردی هم جوابگو نیستند. کارگردان این فیلم آقای فهد می.ری است که در آمریکا تحصیل کرده.اند و کارگردان با دانشی هستند. «باب المراد» سریالی سی قسمتی بود که موسیقی بسیار دشواری داشت. در هر قسمت پنجاه و پنج دقیقه.ای حدود چهل دقیقه موسیقی داشت و یکی از اشعار آقای دویسان که شاعری در کشور کویت و نماینده پارلمان این کشور هم هستند را کار کردیم. این سریال در خصوص شخصیت امام رضا (ع) و امام جواد (ع) است و آقای اصفهانی نیز خوانندگی قطعه.ای که به زبان عربی برای تیتراژ سریال ساختم را بر عهده داشت

.

  • اعراب خواننده.های برجسته.ای دارند اما جالب است که شما به عنوان یک آهنگساز ایرانی، خواننده.ای ایرانی را برای اجرای موسیقی تیتراژ سریال انتخاب کردید.

خواننده را من انتخاب نکردم. تهیه کننده و کارگردان انتخاب کردند. گویا یک قطعه عربی با صدای محمد اصفهانی شنیده بودند و کارگردان می.دانست آهنگسازان فیلم در کشورهای عربی به خوبی آهنگسازان ایرانی نیستند و این شد که با من صحبت کردند و آقای اصفهانی را پیشنهاد دادند که من هم از این پیشنهاد خوشحال شدم. محمد اصفهانی خواننده بسیار خوب و توانایی است و به زبان عربی هم تسلط بالایی دارد و نتیجه همکاری ما در سریال باب المراد بسیار خوب بود. بعد از آن سریال «جلال الدین مولانا» را کار کردم. برای تیتراژ این سریال نیز قطعه.ای با صدای آقای محمد معتمدی و اشعار مولانا ساختم. مشاور اصلی ما در سریال جلال الدین مولانا، بابک صحرایی بود که در امور انتخاب و اجرای اشعار مولانا از راهنمایی و نظر ایشان بهره بردیم.

.

  • ساخت موسیقی سریال جلال الدین مولانا چقدر طول کشید؟

یک سال درگیر آن بودیم چون یک موسیقی ارکسترال بود و حجم زیادی داشت. این را هم بگویم در کنار آن موسیقی فیلم.های دیگری را هم می.ساختم.

.

  • چند دقیقه موسیقی ساختید؟

سریال یازده قسمت بود که حدود دویست و پنجاه دقیقه موسیقی برایش ساختم و برای استافده در سریال آن را به حدود پانصد دقیقه تبدیل کردیم. مثلا در بخش.هایی یک قطعه را با سازبندی کمتر استفاده کردم، یک جایی فقط سولو نوازی یک ساز در یک قطعه را استفاده کردیم و در جاهایی اصل قطعات با ارکس.تر کامل را استفاده کردیم. به این ترتیب از دل دویست و پنجاه دقیقه موسیقی، حدود پانصد دقیقه موسیقی در آوردیم

.

  • شما پیش.تر هم سریال تاریخی مثل سال.های مشروطه و عمارت فرنگی را کار کردید که الته مروبط به تاریخ معاصر بوده.اند.. ساخت موسیقی برای فیلمی که ریشه در فرهنگ ما دارد و درباره یکی از مهم.ترین و مطرح.ترین شاعران این سرزمین است چه تجربه.ای برای شما داشت؟

من تعاریفی از مولانا شنیده بودم و هر از گاهی مطالعه.ای هم انجام می.دادم اما خیلی وارد قضیه مولانا نشده بودم. وقتی کار به من پیشنهاد شد خیلی تحقیق کردم که در آن زمان چه نوع موسیقی تولید می.شده و مولانا با شنیدن آن.ها چه حسی پیدا می.کرده است. بسیار اتفاق ویژه.ای بود و فضای روحانی که در مولانا بود در من رسوخ کرد و در تیتراژ به خوبی لمس می.شود.

.

  • به عنوان سوال آخر در حال حاضر مشغول ساخت موسیقی چه فیلم یا سریالی هستید؟

چند فیلم سینمایی را دارم کار می.کنم. «پری دریایی» به کارگردانی امیرمسعود آقا بابائیان که فیلم اولشان است به تهیه کنندگی محمدرضا عرب و فیلم دیگری با نام «سایه» که آقای مسعود نواحی آن را کارگردانی کرده است و فیلمنامه خوبی را آقای سعید مطلبی برای این کار نوشته است. یک فیلم سینمایی دیگر است با نام «مدعی العموم» با آقای حسین تبریزی که اولین فیلمشان است و ژانر جدیدی دارد. پیشنهادهای دیگری هم دارم.

 

ادامه در منبع : لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...