رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





Ramin95

از لحظه سورپرایز خواجه.امیری تا طهران به روایت بابک جهانبخش

پست های پیشنهاد شده

Ramin95    6,188

عضو جدید انجمن

[ مجید رئوفی - دبیر سرویس پاپ ]

 

 

موسیقی ما - بعد از وقفه.ای که در نوشتن ریویوهای ماهانه تک.آهنگ.ها پیش آمد، دوباره با.. همان رویکرد قبل، چند تک.آهنگ مهم یکی دو ماه گذشته را انتخاب کردیم. رویکرد ما در این ریویونویسی، از یک سو، مروری بر ساخته.های جدید چهره.های محبوب و مطرح موسیقی پاپ است و از سوی دیگر، انتخاب قطعاتی است از چهره.های جدید که سویه.هایی از خلاقیت، تفاوت، استعداد و توانمندی را به زعم ما به نمایش گذاشته.اند. ناگفته پیداست که این.ها سلیقه شخصی نویسنده این ریویو.ها هستند و الزاما سایر همکاران ما در موسیقی ما با این نظرات موافق یا مخالف نیستند.

.همین که احسان خواجه امیری خطر می.کند و از کار جدید و متفاوت هراسی ندارد، قابل ستایش است. بعد از کار نه چندان موفق ماه عسل، احسان خواجه امیری یک کار پرشور و شنیدنی ضبط کرده است. هومن نامداری هم به نوعی خرق عادت کرده است. نامداری که پیش از این، تنظیم.هایش از چند کیلومتری فریاد می.زدند کار او هستند، در این قطعه جدید، توانایی.هایش در تنظیم.های ریتمیک و با تغییرات سازبندی مختلف را به خوبی نشان داده و به وضوح کارش نسبت به دو سال قبلش پیشرفت کرده است. کار جدید خواجه امیری نشان می.دهد که او همچنان بی.رقیب در عرصه موسیقی پاپ به پیش می.رود. تنها نکته منفی این کار، اصرار بیش از حد خواجه امیری به تلفظ متفاوت حروف «دال» و «ت» است که بیش از اندازه است و از فرط تکرار، ملال آور می.شود و حس خوب شنونده را کمرنگ می.کند..

 

.یک کار تیپیک از محسن چاوشی که هواداران دو آتشه.اش را راضی می.کند. اما ترانه حسین صفا در بید بی.مجنون، مغشوش و گیج است. مصراع.ها فاقد ارتباط معنایی مناسب.اند و شعر قوام درستی ندارد. غل و زنجیر و آه بی.تاثیر قافیه.های جوری.اند اما مفهوم یگانه.ای را در برندارند. ترس از خنده و آینده هم همین طور. شاید بیت درخشان این ترانه، این باشد: «ای چشم از دیدن خلاصم کن/ از چشم پوشیدن خلاصم کن» به نظر می.رسد معشوق، عاشق مجنون را.. رها کرده و رفته و حالا عاشق نمی.داند نفرین کند یا نکند، چشم پوشی کند یا نکند. اگر این طور باشد و این اتفاق که ظاهرا ساده به نظر می.رسد اما در واقع پیچیده و مهم است، چرا شاعر در مصراع بعد می.گوید «از اتفاقی که نیفتاده»؟ راستی سوال مهم این است. بید بی.مجنون چیست؟ اساسا مجنون صفت است برای بید ولی «بی.مجنون» دیگر برای بید، صفت نیست و مفهوم بازی واژگانی و واژه.سازی را هم از بین می.برد..

 

.طهران عالی شروع می.شود؛ طوری که به مخاطب، نوید یک آهنگ متفاوت می.دهد. در عرصه تقریبا تکراری و مشابه تنظیم.های امروز که همه فکر می.کنند چقدر کارشان بی.نظیر است اما فقط یکی از ده.ها قطعه شبیه بازار را تولید کرده.اند، تنظیم اویسی به ویژه در اورتور قطعه، شنیدنی است؛ کاری شبیه به دفت پانک با صدای غالب گیتار الکتریک و بیس. اما کار به نیمه که می.رسد، می.افتد. آن شور اولیه امتداد پیدا نمی.کند و طهران در میانه راه، بیشتر تهران است؛ مثل بقیه کارهای امروز. متن ترانه هم نسبتا خوب است اما مفهوم طهران در ترانه بسط پیدا نکرده است. اما از همه این.ها بهتر، اجرای خوب بابک جهانبخش است که سبکش را یافته است. طهران یک کار شنیدنی و خوب از بابک جهانبخش است که مدتهاست کار ضعیفی منتشر نکرده و همین، خیلی خوب است..

 

.انتقاد بزرگ به علی لهراسبی، تداوم نداشتن در یک مسیر مشخص و از این شاخه به آن شاخه پریدن مدام است. او پس از یک دوره فوق العاده موفق، طی دو سه سال گذشته، بی.وقفه در حال آزمون و خطاست. وقتی کارهای شادمهر می.گیرد، سراغ او می.رود، وقتی ملودی.های پاشایی عمومی می.شود، شبیه او می.شود و این قطعه جدید، فقط صدای لهراسبی را دارد و تمام پارامتر.هایش به سبک کارهایی است که اعضای پازل بند، خودشان اجرا می.کنند. پس جای علی لهراسبی کجاست؟ البته که این قطعه از سه چهار تک آهنگ آخر لهراسبی مخاطب بیشتری خواهد داشت ولی ترانه ضعیف اصلا با کاراکتر علی لهراسبی همخوان نیست. «پاره پاره قلبم/ عاشق بیچاره قلبم/ چه بی.قراره قلبم/ آخه همش رو انتظاره قلبم/ نگو سر کاره قلبم/ نگو دوست نداره قلبم/ دست خودش نیست «واقعا این ترانه، شبیه لهراسبی نیست. در واقع، این کار را هرکسی می.تواند بخواند.

.یک کار بالا.تر از استاندارد موسیقی پاپ امروز؛ با اجرایی متفاوت از یک چهره با استعداد که نشان می.دهد خلاف آنچه برخی چهره.های نامدار موسیقی ایران می.گویند، هنوز می.توان ملودی.های جذاب و تاثیرگذاری روی ترانه.های خوب گذاشت و به آن نقطه حساس گوش و ذهن مخاطب سخت گیر، چنگ انداخت.» هوای تو «یک کار پر حس و حال است از امیر عظیمی که طیف.های مختلفی را جذب می.کند. کمتر کسی را دیده.ام که این کار را بشنود و بگوید خوشم نیامد. ملودی آن قدر روی ترانه محمدهیراد حاتمی خوب نشسته که شنونده نمی.تواند لحظه.ای از کار جدا شود. میکس صدای عظیمی هم خاص و ویژه است. امیر عظیمی را باید جدی گرفت. مطمئنم از او بیشتر خواهیم شنید..

 

.بعد از اشتباه استراتژیک روبوتیک که مشخص نبود با چه هدفی و بر مبنای کدام استراتژی منتشر شده بود، قطعه» بازگشت «با تنظیم ساده و نسبتا خوب سعید سام تا حدودی مهدی مقدم را به مسیر برگرداند. کار، شاخص و متفاوت نیست اما استاندارد است. اما باز هم او اشتباه دیگری کرده است. درست است که مقدم در دوره پرکاری.اش، ترانه.های آرام و غمگین هم اجرا کرده که بعضا در سطح خود موفق هم بوده.اند، اما به نظر می.رسید او باید پیش از کنسرتش در تهران، یک قطعه شاد و گیرا.تر از «بازگشت» را منتشر می.کرد. مهدی مقدم با آثار شش و هشت و ریتمیکش قطعا موفق.تر خواهد بود؛ به ویژه اگر قرار باشد تک آهنگ منتشر کند و از آن مهم.تر اگر قرار باشد پس از سال.ها روی صحنه برود..

 

.موسیقی کاکوبند، یک موسیقی اکتیو، پرشور و تاثیرگذار است. البته نگاه من به این کانتکست موسیقی موسوم به ورلدموزیک نیست. من آثار کاکوبند و به ویژه تک آهنگ «هوکو هوکو» را در قالب پاپ می.سنجم. این قطعه، رگه.های فوق.العاده.ای از توانمندی.های برادران صرافی مهر برای تنظیم آثار پاپ متفاوت را نمایش می.دهد. اگر بدویت موجود و البته آگاهانه سازبندی کاکوبند در آلبومشان و به ویژه در قطعه «هوکو هوکو» حذف یا کمرنگ شود و از طرفی این تنظیم ِ بر پایه سازهای کوبه.ای با مایه.های موسیقی لاتین، عربی و افریقایی تقویت شود، با این ریتم و ملودی، قطعا می.توان آثار پاپ بسیار موفقی ساخت. البته تنظیم هم باید کمی خلوت.تر و به روز.تر شود..

 

.دو کار از این گروه متفاوت منتشر شده که شنیدنی و خارج از دایره موسیقی امروز پاپ هستند. اعضای جوان و موزیسین گروه، کاراکترهای جالبی هم دارند که می.توان از کاورهای بسیار پرانرژی و رنگین و شیکشان به گوشه.ای از این شخصیت.پردازی پی برد. خلا چنین گروههایی به شدت در موسیقی تک یا نهایتا دونفره پاپ ایران به چشم می.خورد. چند جوان مدرن و امروزی که برای هم نسل.هایشان و از از زبان آن.ها بخوانند. پاپریکا در قطعه دومش یعنی شروع تازه هم هنوز به پختگی نرسیده و حتی یکی از صداهای گروه هم خام است اما آن.ها قابلیت.های بالایی برای بروز و ظهور دارند. شروع تازه با تنظیم و ترانه.ای خاص و متفاوت این نوید را می.دهد.

 

ادامه در منبع : لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...