رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





پست های پیشنهاد شده

ایمان احمدزاده    5,120

کاربر سایت

جلسه ششم

 

 

سلام دوستان خسته نباشید!

در تکمیل گفته های پست و جلسه قبل، تعدادی از دوستان آموزش نرم افزار Paz Analyzer رو خواستن، به دلیل اینکه این تاپیک عمومیت داره و تاکید بر هیچ نرم افزار یا سخت افزار خواصی نیست (نرم افزار نام برده شده تنها یک مثال بود و اجباری نیست که حتماً از این نرم افزار استفاده کنیم)

 

تو این جلسه هم مبحث اکولایزر رو ادامه میدیم و باید و نباید های اونو با هم یاد میگیریم تا اینکه پرونده توضیحات تئوریش تموم بشه و به ادامه مطالب برسیم.

 

اگه مطالب قبل رو خونده باشید و تمرین کرده باشید به راحتی میتونید قسمتهای مختلف اکولایزر و خواص شنیداری اونو درک کنید، زیر بودن،بم بودن، شفاف جلوه کردن، کثیف و کدر بودن و حجم دار نشون دادن صدا بوسیله همین مطالب گفته شده و مطالب امروز کل مبحث مورد نظر ما توی میکس بشمار میره!!!

حالا به صورت گام به گام جلو میریم:

 

1- تمام پیچ ها در حالت صفر قرار دارن: در این حالت هیچ تغییری بر روی فرکانسها انجام نشده و هیچ اکولایزی انجام نشده!

2- گوش کردن به صدا: هیچ وقت قبل از گوش دادن به صدا پیچ های اکولایزر رو حرکت ندید، چون بدون شنیدن نمیدونید که دقیقاً چی کار میخواید بکنید، خیلی از جزئیات ظریف صدا ممکنه با این کار از بین برن پس قبل از هر کاری اون صدا رو به دقت گوش کنید! سه قدم اصلی تو این مرحله که باید بررسی بشن اینها هستن که آیا صدا تیره است یا خیر؟ دارای فرکانسهای آزار دهنده و گوش خراش (این فرکانسها در قسمت Midrange هستن) هست یا خیر؟ و اینکه آیا صدا به اندازه کافی شفاف هست یا نه!!!

خوب بعد از بررسی این مراحل باید ایرادات موجود رو از بین ببریم!

 

A- کم کردن تیرگی صدا (محدوده فرکانسی 100 تا 800 Hz)

تیرگی صدا معمولاً تو فرکانسهای 300Hz اتفاق میفته که میتونید اون رو مقداری کاهش بدید فقط به این موضوع توجه داشته باشید که کم کردن زیاد این محدوده باعث میشه تا ساز مورد نظر شما کم حجم تر و به اصطلاح لاغرتر صدا میده! (همیشه مطمئن بشید که وجود اصل صدا رو از دست ندید) کم کردن این محدوده رو میتونید با تقویت فرکانسهای پائین (محدوده 40 تا 60 هرتز) جبران کنید.

معمولاً سازهایی مثل: تام تام ها، گیتار بیس، پیانو گیتار آکوستیک، هارپ و به خصوص کیک نیاز به کاهش این تیرگی ها دارن.

B- حذف فرکانسهای آزار دهنده و گوش خراش (محدوده فرکانسی 1000 تا 5000 Hz)

برای پیدا کردن فرکانسهای آزار دهنده کل صدا رو خیلی بلند کنید، اگر گوش شما یا مابقی کسایی که اطراف شما هستن اذیت شد از یه صدا، بدونید که اون صدا نیاز به کاهش فرکانسهای Midrange داره.

برای این کار این محدوده و فرکانسهای گوش خراش رو کم کنید!

صدای خواننده، گیتار الکتریک و Cymbal ها و Hihat اکثراً به این کاهش نیاز دارن!

برای جبران این کاهش میتونید محدوده 5000 تا 8000 رو تقویت کنید!

 

C- افزایش فرکانسهای بالا و شفافتر کردن صدا(5000 تا 8000 Hz)

دقت کنید سازهایی که صدای تیره دارن توی سبکهای مختلف احتیاج به خشک بودن دارن و نیاز به تقویت زیاد تو این محدوده ندارن!!! مثل صدای Snare تو سبکهای R&B, Folk, Country و ...

 

3- تنظیم پهنای باند: برای اکولایز دقیق و کم کردن تیرگی ها یا حذف فرکانسهای آزار دهنده بدلیل جلوگیری از فنا شدن و از بین رفتن فرکانسهای اصلی از پهنای باند عریض استفاده نکنید و برای افزایش فرکانسهای بالا از پهنای باند متوسط استفاده کنید، این کار باعث میشه تا صدای مورد نظر طبیعی جلوه کنه. (همچنین میتونید با افزایش پهنای باند به صورت تدریجی ببینید که آیا صدا به ایده آل شما میرسه یا خیر) با این کار از فرکانس مورد نظر شروع میکنید و کم کم روی فرکانسهای اطراف اون تاثیر میزارید!

 

پهنای باند روی اکولایزر ها معمولاً با حرف Q نشون داده میشه و با تمرین و کار کردن میتونید تاثیرگذاری اون رو براحتی درک کنید!

 

4- پیدا کردن فرکانسی که باید تقویت و یا تضعیف بشه: وقتی که میخواید بخشی از فرکانسی رو تقویت و یا تضعیف کنید اول باید اون فرکانس رو پیدا کنید.

 

A- قبل از هر چیز ولوم محدوده ای که فکر میکنید مشکل اونجاست رو تا آخر زیاد کنید. بهتر است قبل از شروع ولوم را تا آخر زیاد کنید! (البته مواظب باشید که افزایش ولوم در محدوده باس ممکنه به بلنگدوها و افزایش فرکانسهای محدوده Midrange ممکنه به گوش شما آسیب برسونه) این کار بهتون کمک میکنه تا جای فرکانسی که می خواید کم یا زیاد کنید رو پیدا کنید!

 

B- وقتی که دکمه فرکانس رو جابجا میکنید دنبال فرکانسی هستید که از همه بدتر صدا میده؛ یعنی تیره ترین، تیزترین و آزاردهنده ترین فرکانسها! همچنین هنگامی که ولوم فرکانس رو تغییر میدید دنبال جایی هستید که در اونجا بهترین صدا رو میده!

 

5- برگردوندن دکمه ولوم به حالت صفر: با زیاد کردن ولوم تا آخر شما صدا رو از حالت طبیعی خارج کردید و صدای واقعی رو از دست دادید! دکمه ولوم رو تا صفر برگردونید تا دیدگاه کلی رو که قبل از اکولایز کردن رو صدای اصلی داشتید دویاره بدست بیارید!

 

6- افزایش یا کاهش آزمایشی ولوم: برای اینکه از شر یه فرکانس خاص رها بشید ولوم اون رو کم کم تا جایی که فکر میکنید نیازه کم کنید برای افزایش دادن یه فرکانس خاص هم همین کارو بکنید و تا جایی که فکر میکنید نیاز به افزایش داره با دکمه ولوم ان تغییرات رو انجام بدید.

 

7- بررسی کلی: بعد از انجام کل مراحل اکولایزر رو خاموش روشن کنید و صدای قبل از اکولایز شدن و بعد از اونو کامل گوش کنید و ببینید که آیا این تغییرات رو می پسندید یا نه! این کار معمولاً زمانی که بیشتر از یک تغییر روی اکولایزر انجام شده باشه، خیلی بهتون کمک میکنه! همچنین زمانی که تغییرات بیشتر از یکی باشه مبتونید هر کدوم از پارامترهاییی که تغییر دادید رو به صفر برگردونید و به صورت دونه دونه و قدم به قدم اونها رو گوش کنید!

 

تا اینجا نمای کلی اکولایز کردن رو به صورت کامل یاد گرفتید ولی مطمئن باشید این مفاهیم بدون تمرین هیچ کمکی نمیکنه!!! پس در کنار خوندن اینها تمرین یادتون نره!!!

بازم ممنونم از دوستانی که تاپیک لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link. رو یادشون نمیره و اونجا رو خالی از سوالاتشون نمیزارن!!!

 

این مطلب بر اساس متد آموزشی David Gibson و کتاب The Art Of Mixing نوشته شده!!!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
ایمان احمدزاده    5,120

کاربر سایت

جلسه هفتم

 

 

سلام دوستان

عذر میخوام بابت تاخیر طولانی

قبل از اینکه بحث رو ادامه بدیم ممنونم از دوستانی که توی تاپیک سوالات فعال بودن ولی خیلی خوبه باقی دوستانی که میتونن هم توی بحث شرکت کنن!

در ادامه ی این مطالب دیدیم که بیشتر سوالات و بحث دوستان درباره ی مبحث تداخل فرکانسی بود که لازم دیدم روی این بحث بیشتر متمرکز بشیم!

به صورت تصادفی یه عکس دیدم که فکر نکنم گویاتر از این شکل ممکن باشه که بشه توضیح داد!

4 تا صدا داریم

1- وکال

2- گیتار

3- بیس

4- کیک درام

 

هرکدوم رو به طور جداگونه توی آنالایزر چی میکنیم و تصویر موجهای آنالایز رو ثبت میکنیم!

خوب از این چهار صدا چهار تا تصویر داریم پس اونها رو منطبق بر هم میکنیم! درست مثل شکل نباید قله ی این امواج محدوده ی مشترک داشته باشن!

این یعنی عدم تداخل فرکانسی!

اگه محدوده ها مشترک بودن بوسیله ی اکولایزر این قله ها رو جابجا میکنیم!

این شکل برای 4 تا صدا بود، دقت کنید که برای میکسهای شلوغ این قله ها به هم نزدیکتر میشن و دامنه هر کدوم هم کمتر میشه!

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

امروزه خیلی باب شده که موزیسین ها توی موزیک الکترونیک از میکس هم سر رشته دارن و خیلی خوبه که از ابتدا به صدای نهائی هم اهمیت بدن! یعنی از ابتدای ارنج موسیقی در انتخاب ساز و صداهای مختلف دقت کنن تا در نهایت میکس خوبی نتیجه ی کار باشه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
ایمان احمدزاده    5,120

کاربر سایت

جلسه هشتم

خوب دوستان!

تا اینجا دو مرحله از مراحل میکس رو با هم تمرین کردیم

 

مرحله ی بعد استفاده از افکتها هستش که خیلی مهم و تاثیر گذاره، طوری که استفاده ی صحیح و به جا از اون میتونه جلا و درخشش میکس شما رو جلوه بده، و همچنین استفاده ی نا صحیح و افراطی از اون هم میتونه میکس شما رو رو به نابودی ببره!

 

نتیجه گیری: در استفاده از افکتها باید حد تعادل رعایت بشه!

 

افکتها تنوع زیادی دارن که در خیلی از موارد با تغییر یا ترکیب دو یا چند افکت، افکت جدیدی حاصل میشه!

مثل: Delay (تاخیر)، Flanger (فلنجر)، Choruse (کروس)، Phase Shifter (انتقال دهنده ی فاز)، Reverb (پس آوا)، Harmonizer، Pitch Transposer Octaver

 

 

دیوید گیبسون: هر افکت دارای حس مختص به خود میباشد که آن را به میکس منتقل میکند، رمز استفاده از افکتها احساسی است که به شنونده میدهند.

 

شناخت دقیق عملکرد و پارامترهای هر کدوم از افکتها مبحثی جداگونه داره که جداگونه در جلسات آینده توضیح میدم حتماً

 

امروزه با وجود نرم افزارهایی که کم کم دارن جای سخت افزارها و میکسرهای غول پیکر رو میگیرن شاهدیم که استفاده از افکتها به مراتب آسونتره و هم از لحاظ وقت و هم از لحاظ انرژی به صرفه است!

 

مسئله ای که باید حتماً بهش دقت بشه این هست که در سخت افزار یا نرم افزار افکتها در چه مسیری باید قرار بگیره

Send یا Insert?

(مبحث سند و اینسرت مربوط به نرم افزار یا سخت افزار تخصصیی هستش که باهاش کار میکنید پس توضیح درباره ی هر نرم افزاری مختص آموزش و یادگیری کامل نرم افزار یا سخت افزار تخصصی خودتون هستش)

 

پروسه هایی که روی سیگنال ورودی و خروجی انجام میشه به دو دسته تقسیم میشه:

 

1- پروسه ی مورد نظر باعث ایجاد تغییرات در سیگنال اصلی میشه

2- پروسه ی مورد نظر باعث اضافه شدن سیگنالی به صدای اصلی میشه

 

بدیهیست که این دو کاملاً از هم جدا هستن

 

در دسته بندی اول افکت یا پروسه ی مورد نظر باید توی کانال اینسرت میکسر قرار بگیره (چه نرم افزار و چه سخت افزار)

در دسته بندی دوم افکت یا پروسه ی مورد نظر باید توی کانال سند میکسر قرار بگیره (چه نرم افزار و چه سخت افزار)

 

(مسئله ی استفاده از کانال سند از اهمیت زیادی برخورداره که خیلی وقتا عدم استفاده از اون میتونه مشکل ایجاد کنه)

 

 

تمرین: تفاوت استفاده از افکت های مختلف رو توی کانال اینسرت و سند بررسی کنید تا به تفاوت شنیداری اون پی ببرید و این مبحث رو بهتر درک کنید!

 

از جلسه ی بعد به معرفی و شناخت پارامترهای هر افکت میپردازیم!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...