رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





Sabad

نقدستان 16 - با تموم نوه هات می خوامت - nargesmirfeizi

پست های پیشنهاد شده

Sabad    13,420

کاربر سایت

بعد یه عمر تو رو می بینم وای! می افته عصا از دستم!

خواب این لحظه رو قبلا دیدم من چهل ساله به تو دل بستم!

اگه لبخند تو یعنی "آره" ، جنس لبخند منم مرغوبه!

حالا که عشقتُ پیدا کردی، دکترت نگفته حالت خوبه؟

ما که تازه عشقمون گل کرده، چرا می گی واسه ی ما دیره؟

عشق اول جوونی، گاهی سرِ پیری آدمُ می گیره!

تو رو با همین عصات، می خوامت! با شکستگی پات می خوامت!

من یه پیرزنِ عاشق پیشه م... با تموم نوه هات، می خوامت!

کل این قصه رو از نو می خوام اگه حتی عمرتُ کم داری

اگه با دندون مصنوعی هم نتونی بگی که دوسم داری

بذار این ثانیه ها احیا شن اگه مرگمون همین امساله

یه چیزی توی دلم می لرزه مث دخترای چارده ساله

من چهل سال دلم پیشت بود حالا قلبم به همین عشق، خوشه

مـادرم همیشه می گفت بهم: "الهی عاقبتت خیر بشه

========================================

سلام

خیلی خوشحالم بعد از مدتها ترانه ای اومد تو سایت که دارای معیار های ترانه هست و ارزش نقد کردن داره

و شاکی ام از شاعرای خوب و قدیمی سایت که کم لطفی دارن و با کم کاری شون انگیزه و فضای رقابت رو به شاعرای تازه نفس نمیدهند

کلیات ====================================

وزن : " فاعلاتن فعلاتن فاعل " یا " فاعلاتن فاعلاتن فاعل" ؟

+ بسیار وزن مناسبیه برای کارهای احساسی که به علت دارا بودن اندازه ی طولانی در عرض ، دست شاعر رو باز میذاره برای توصیف کامل صحنه ها و وقایع

+ تعداد ابیات مناسب است و تناسب خوبی با عرض ترانه ایجاد کرده

ـ اما این وزن که دارای ده هجا ست و در هجای دوم هر رکن یک هجای کوتاه داریم قابلیت پوشش دهی در ضرب آهنگهای بالا رو نداره پس خواننده به ناچار باید ریتم متوسط رو به پایین انتخاب کنه که این بدین معناست شعر انتخابی در این وزن باید شعر غمگینی باشه که این شعر از این خصوصیت بی بهره ست

ساختار : زبان یک دست و به دور از زیاده گویی و حشو شاخصه ی بارز این ترانه است ، اتفاق تقریبا نوی در ( حد اقل در این سایت ) شیوه روایت شاهدیم که جای تحسین داره که شاعر از کلیشه ها پرهیز کرده ، اینکه کار کاملا تصویری و عینی سروده شده به زیبایی اش افزوده است

ـ کمبود آرایه های ادبی نسبت به کار های پیشین این شاعره کاملا مشهود است

ـ در ایجاد قوافی نو تلاشی صورت نگرفته

جزئیات ===================================

بیت اول :

بعد یه عمر تو رو می بینم وای! می افته عصا از دستم!

خواب این لحظه رو قبلا دیدم من چهل ساله به تو دل بستم

+ مقدمه بسیار خوبی بود ، مخاطب تکلیف اش روشن می شود که باید در همزاد پنداری اش به فردی مسن مبدل شود

+ عمر و لحظه در دو در مصرع تضاد زیبایی پدید آورده

ـ متاسفانه تکلیف وزن روشن نیست در دو بیت اول تقریبا فاعلاتن فعلاتن فاعل "اما در باقی ترانه تقریبا " فاعلاتن فاعلاتن فاعل " این وزن هم شامل اختیارات نمیشه پس بنده وزن قالب رو در نظر میگیرم و بر اساس آن نظر میدهم ، کلمه عمر از وزن خارجه البته اگه رکن دوم فعلاتن باشه صحیح است

کشف : گذشت زمان و ایجاد نشانه به معنای متاهل بود کشف نویی نیست ، شاعران دیگری مثل حسین غیاسی این کار رو قبلا بشکل بهتری انجام داده اند ولی در این سایت کار نویی محسوب میشه ، احسنت

بیت دوم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اگه لبخند تو یعنی "آره" ، جنس لبخند منم مرغوبه!

حالا که عشقتُ پیدا کردی، دکترت نگفته حالت خوبه؟

*در مورد تقلیل در هجای اول قبلا بحث کردیم پس هجا های کوتاه ایراد وزنی نیست ولی بهتر وزن بشکل کامل خودش اجرا شه

ـ لبخند غیر مرغوب هم داریم ؟ که اگر داشته باشیم اسم دیگری خواهد داشت مانند تلخند ، تبسم ، نیش خند ... ، پس مشخصه شاعر در اینجا کاملا در گیر قافیه بود و کشف " حال خوب " تیغ اجبار بر گلوی شاعر گذاشته تا از قافیه ی مرغوب استفاده کنه

ـ سعی کنیم حکم ندهیم ، تشخیص عشق بودن بر عهده ی شما نیست و نباید شاعر خود را در جایگاه نفر دوم قرار دهد و تصمیم گرفته و به صراحت بیان کند بنظر بنده باید معشوقه گی رو یجوری غیر مستقیم می رسوندید

ـ " حالا " از وزن خارجه و اختیار قلب در اینجا صادق نیست ، " نگفته " هم از وزن خارجه

+ کشف : حال خوب در عین پیری

+ آرایه : استفهام انکاری ( دکتر نگفته حالت خوبه ؟ )

بیت سوم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ما که تازه عشقمون گل کرده، چرا می گی واسه ی ما دیره؟

عشق اول جوونی، گاهی سرِ پیری آدمُ می گیره!

+ تضاد پیری و جوونی خوب بود

+ بهره گیری از ضرب المثل ( عشق پیری ) زیبا بود

ـ " چرا " از وزن خارجه و با کمی تغییر میشد بدون صدمه به شعر اصلاح شود ( پس چرا واسه هر دومون دیره ؟ )

ـ " اول " از وزن خارجه

بیت چهارم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تو رو با همین عصات، می خوامت! با شکستگی پات می خوامت!

من یه پیرزنِ عاشق پیشه م... با تموم نوه هات، می خوامت!

ـ استفاده همزمان از ضمایر متصل و منفصل غلطه پس وقتی " تو رو " اومده میخوامت غلطه

ـ " عصات " و " پات " رو اگه از وزن خارج ندونیم از سکته ی شدیدشون نمی شه گذشت

+ کشف : داشتن نوه قشنگ بود آفرین ( هوا مثل موهای دخترت صافه – حسین غیاسی )

بیت پنجم : ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کل این قصه رو از نو می خوام اگه حتی عمرتُ کم داری

اگه با دندون مصنوعی هم نتونی بگی که دوسم داری

ـ شاید دندون مصنوعی باعث بشه طرف روش نشه که بگه دوستت دارم ولی اصلا دلالت کافی نداره مبنی بر نتوانست گفتم دوستت دارم

ـ " نتونی بگی " از وزن خارجه

+ کشف : کم داشتن عمر و دندون مصنوعی بسیار زیبا بود هر چند پرداخت نامناسب داشت

بیت ششم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بذار این ثانیه ها احیا شن اگه مرگمون همین امساله

یه چیزی توی دلم می لرزه مث دخترای چارده ساله

+ دو کشف مرگ زود رس و چهارده ساگی بسیار عالی بود و در جای مناسب استفاده شده بودهمراه با پرداخت مناسب ، احسنت نظر بنده این بیت شاه بیت این ترانه س و نمونه آموزشی خوبی میتونه باشه برای دوستان

ـ این ثانیه ها مگه احیا نشدن ؟ پس چجوری این دیدار صورت گرفته ؟ قطعا منظورتون از احیا شدن برگشتن به گذشته س ولی نرسوندید

ـ " بذار و چیزی " از وزن خارجه

بیت آخر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

من چهل سال دلم پیشت بود حالا قلبم به همین عشق، خوشه

مـادرم همیشه می گفت بهم: "الهی عاقبتت خیر بشه

+ عاقبت بخیری پایان بندی بسیار مناسبی بود احسنت

ـ اگر این بیت رو ترجیع بند بحساب نیاریم و در راستای ابیات فوق در نظر بگیریم کلمات ؛ " حالا ، قلبم ، عشق، خوشه ، همیشه ، بهم ، الهی ، خیر ، بشه " از وزن خارج هستند

ـ خوشه و بشه هم قافیه نیستند

در پایان اشاره کنم به لذت فراوانی که از خواندن این شعر نصیبم شد ممنون

Matco 94/10/29

موفق و پیروز باشید :)

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...