رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





Vahid Alyani

آموزش تکنیک ها و نکات ریز در Fl Studio توسط وحید عباسکوهی(vahidalyani)

پست های پیشنهاد شده

Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود :

 

نکته : این متن آموزش نیست ولی قبل از آموزش باید عرض کنم خدمتتون :

 

با کدوم نرم افزار آهنگسازی رو شروع کنم؟ این مطلب خیلی قدیمی شده و مطمئن باشید با پرسیدن این پرسش به جایی نخواهید رسید , چرا که هر کس با تعصبش جوابی به شما خواهد داد. بذار جوابشو من بهتون بدم : با هر نرم افزاری که راحتی , یا با هر نرم افزاری که فکر میکنی افراد موفق از آن استفاده می کنند. مطمئن باشید با هر نرم افزاری میتونید هر سبکی رو بسازید. اگر کارتون کیفیت نداشت , یا خوب نبود وجدانا قبول کنید که دانش شما کم هستش و بی جهت دنبال نرم افزار های دیگه نباشید, نرم افزار های دیگه معجزه نمی کنند .مثال : یه سری از افراد میگن نرم افزار fl studio خروجیش ضعیفه ,شاید هم راست بگن اما شایدم دروغ هم بگن!! اگه من کاری باfl Studio بتونم بسازم که از لحاظ چینش نت ها , هارمونی و ... خیلی خوب باشه و فقط مشکلم میکس و کیفیتِ پروژه ام باشه ( اونطوری که دوستان میگن) خوب مسئله ای نیست میدم با یه نرم افزار دیگه میکس و مستر بشه . مهم اینه که آهنگ رو با نرم افزار fl Studio ساختم .( شما یه آهنگِ خوب بسازید , اگه تصور می کنید خروجی نهایی کارتون خیلی بد میشه بدین افراد دیگه با نرم افزار های دیگه که شما فکر میکنید خیلی قوی ان ،میکس و مستر کنن)

اما مشکل اینجاست که خیلی از دوستان خروجی نهایی بی کیفیت ازFl studio رو بهانه ای برای کارهای بی کیفیت از لحاظ هارمونی و فضاسازی و چیزهایی که هیچ ربطی به خروجی نداره می سازند .

بنده این نرم افزار رو یکی از کاملترینها در زمینه ی آهنگسازی میدونم و شخصا باهاش راحتم. نرم افزار های دیگه نیز کاملن , انتخاب با شماست . بعدشم قرار نیست یه نرم افزار هیچ کدوم از نقص ها رو نداشته باشه : اف ال یخورده در ضبط صدا حرفه ای هست اما خیلی حرفه ای نیست (چون واسه این کار طراحی نشده) , شاید هم من بلد نباشم باهاش کار کنم. اما بعد از 2 سال استفاده از Fl Studio , فقط همین مشکلو ازش دیدم . در ضمن این کاراییشو اصلا نیاز ندارم چرا که من صدایی ضبط نمی کنم .

 

با هر نرم افزاری در هر سبک میتونید موفق باشید. به جای ساخت چندین موزیک ، رو یه موزیک بیشتر کار کنید .

 

فعلا........:flower:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درودی مجدد:52:

 

 

رنگ بندیِ صعودی یا نزولی!

خیلی وقت ها اجزای پترن ها رو دیدید که از یه رنگ به سمت یه رنگ دیگر حرکت می کنند یعنی این :

 

1_273ab.jpg

 

که از رنگ سبز به سمت رنگ قرمز حرکت کرده.شاید خیلی ها تصور کنند که تک تک این فایل ها بصورت دستی رنگ شده اند اما اینطور نیست .

روش :

 

1. اعضا رو انتخاب کنید

 

2_70826.jpg

 

2. رو فلش گوشه ی سمت چپِ پنجره ی پترن کلیک کنید به مسیر زیر بروید :

 

Color selected/gradient..

این پنجره وا میشه

 

3_d50bd.jpg

 

3. روی رنگ اول خود کلیک کنید.یعنی رنگِ مبدا . سپس یکبار کلیدok رو بزنید. دیدید که این پنجره هنوز بازه : منتظره که شما رنگِ دوم رو براش تعریف کنید یعنی رنگ مقصد.

مثال :اگه رنگ اول شما سبز باشه و رنگ دوم شما قرمز. اعضای پترن از رنگ سبز شروع به رنگ شدن میشن تا به تدریج رنگشون به قرمز نزدیک و نهایتا قرمز میشوند .

 

دقت داشته باشید اعضای مورد نظرتون رو انتخاب کرده باشید.

میتونید قبل ِ این کار اعضا رو گروه بندی کنید به گروه های Drums.Bass.Pads & …

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

دوستان سوالی پرسیدن . خالی از لطف نیست جوابشو با یه آموزش دیگه و نکاتی اضافه تر اینجا هم مطرح کنم

در رابطه با رنگ آمیزی , تغییر نام پترن میتونید از کلید میانبر F2 استفاده کنید.(F2 در ویندوز نیز وظیفه ی تغییر نام رو به عهده داره)

با فشردن این دکمه در پترن این منو وا میشه:

 

m_cbf20.jpg

 

خوب :

در قسمت راست یعنی قسمت انتخاب رنگ: اگر کلیک چپ کنید که باید رنگتونو انتخاب کنید اما اگه کلیک راست کنید بطور اتوماتیک رنگی انتخاب می شود. در قسمت چپ این پنجره همانطور که مشخصه دو تا مثلث کوچیک قرار داره که بالایی برای انتخاب آیکونه

واما پایینی : در این قسمت چند تا اسم پیشفرض قرار گرفته که میتونید نام پترن یا یکی ازاعضای پترن رو لیست انتخاب کنید.(بستگی داره شما اعمال تغییر نام رو برای پترن در نظر گرفتید یا برای یکی از اجزای پترن)

 

شما به جای F2 , از کلیدهای(Shift+Left Click) روی هر یک از اعضای پترن و یا نام خود پترن در بالای صفحه, میتونید به تغییر نام,رنگ و یا آیکون بپردازید.

 

 

حالا اگه در پلی لیست هر ترک رو به یه پترن اختصاص بدید. و روی هر ترک کلیک راست کرده و گزینه ی Auto Name رو انتخاب کنید. ترکهای پلی لیستتان بصورت اتوماتیک به رنگ , اسم و آیکون پترن مربوط به خود در می آیند

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

 

میانبر Reset:

گاهی پیش اومد که شما یه اسلایدر مـثل این:

222.png

و یا یه ناب مثل این :

33_07fd7.png

 

رو دستکاری کنید وبخواهید آن رو به حالت اولیه برگردونید که روی آن ها کلیک راست می کنید و گزینه ی Reset رو می زنید.

اما یه راه سریع تر :

کلید Alt رو نگه داشته و سپس روی آن ناب و یا اسلایدر کلیک چپ کنید و می بینید خیلی سریع تر میتونید آن رو به حالت اولیه برگردونید .

 

مثال : یه اسلایدر ولوم و یا پن در میکسر رو دستکاری کردید و میخواهید آنرو خیلی سریع به حال اولیه اش یعنی 0 برگردونید همانطور که گفته شد : Alt+Left Click

 

نکته : این در همه ی پلاگین های نیتیوِ اف ال حتی Eq / Reverb /Delay و ... کار می کند .

 

این رو هم اضافه کنم این دو دکمه در خیلی جاها کاربرد داره

 

مثلا :

 

اندازه ی ترک هارو در پلی لیست دستکاری کردید و بخواهید آن رو به حالت اولیه برگردونید

. روی لبه ترک مورد نطرتون دستور العمل بیان شده رو اجرا کنید . می بینید که اندازه ی ترکتون به حالت اولیه بر می گردد .

 

44_9933e.png

 

و یا پروژتونو در پلی لیست Zoom کردید و بخواهید آن رو به حالت اولیه برگردونید. آن دستورالعمل رو در این نقطه اعمال کنید :

 

4444.png

 

در کل این دستوالعمل برای Reset کردن هر چیزی کاربرد داره . یخورده اونو در جاهای مختلف بکار ببرید کاربردشو خواهید دید .

 

:52:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

علامت قفل :

در خیلی از پروژه ها یه علامت قفل در بعضیها از ترک ها می بینیم .

 

44444.png

 

روز های اول تصور می کردم بخاطرِ اینه که پترن های اجرا شده در آن ترکها حذف نشوند. یا بهتر بگم تا زمانی که قفلشو وا نکنیم , نمیتونم آن ترک رو ویرایش کنیم . اما خبرِ خوش اینجا بود که به هیچ وجه این علامت قفل ربطی به این مسئله نداشت .

 

اما کارش چیه؟

زمانی که شما می خواهید یک ترک در پلی لیست را به یک پترن اختصاص بدید , میتونید از این گزینه استفاده کنید.

مثال : اگر در ترکِ 1 (Track1) , پترن 1 رو بچینید و آن ترک رو قفل کنید دیگه هیچ پترنی به جز پترن 1 رو نمی تونید در آن ترک بچینید تا زمانی که قفلشو وا کنید.

 

مثال 2 : اگر در ترکِ 1 , پترنِ 2 و 6 رو بچینید و آن ترک رو قفل کنید , دیگه هیچ پترنی به جز پترن 2 و 6 رو نمی تونید در آن ترک بچینید تا زمانی که قفلشو وا کنید.

 

 

اما چطور یک ترک رو قفل کنیم :

داخل یه ترک پترن هاتونو بچینید.

رو آن ترک کلیک راست کنید.

44_9933e.png

گزینه ی Lock The Content رو فعال کنید.

الان آن ترک مخصوص پترن های مشخص شده است و غیر اون پترنها چیزِ دیگری حق ورود ندارد.

 

نکته : اگه قبل از چینش پترن ها ترک رو قفل کنیم چه اتفاقی رخ می دهد:

رو اولین پترنی که در آن ترک میچنید و تایید می کنید , قفل می شود .

 

برای غیر فعال کردن قفل گذاری میتونید از نو این مسیر رو دنبال کرده و تیک ِ Lock The Content رو بردارید.

 

:8:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

بزرگنمایی ِ بیشتر :

خیلی وقتها پیش اومده یه صدا (Audio) , وارد پلی لیست میکنید . بعدش میخواهید آن رو با پروژتتون هماهنگ کنید. برای هماهنگ کردن اولین ابزاری که کاربرد داره بزرگنمایی یا ابزارِ Zoom هستش.

اما در Fl میزانِ بزرگنمایی بصورت پیش فرض کمه . ( البته شاید واسه خیلیها همین قد کافی باشه) . آخرش این همس :

 

66666.png

 

اما راه حل برای بزرگنمایی بیشتر چیست ؟

 

به مسیر زیر بروید

OPTIONS / PROJECT / PROJECT GENERAL SETTINGS

 

که این پنجره وا میشه :

 

7777.png

 

حالا در قسمت مشخص شده با فلش , یعنی قسمتِ (Timebase(PPQ , هر چقدر عدد رو به سمت بالا حرکت بدید از بزرگنماییِ بیشتری برخوردار میشوید.

مثل من!!!!

 

444444.png

 

مسلما اون عدد رو هر چقدر پایین تر بیارید بزرگنماییتون کم تر میشه.

 

ارادت:22:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

Z-CROSS (از گزینه های ویرایش صدا)

مطمئنا خیلی کم از این گزینه استفاده میشه . حتی خیلی از شماها جاشو نمی دونید. جاش اینجاس:

 

1234_7b1dc.png

 

Z-CROSS

 

این گزینه کارش با فایلهای بی صداست . تو آهنگسازی منظور از بی صدا میتونه 0db باشه . یعنی یه صدایی که هیچ از صدایی از خودش نداشته باشه:43:

مثال : ما یه صدا داریم که پخش میشه و بعد صداش کم میشه تا به صفر میرسه مثل این :

 

999999.png

 

کادر زرد برابرِ با 0db یعنی این قسمت صدایی از خودش نداره.

 

اما کار Z-CROSS با فایلهای بی صداست یعنی MUTE کامل یعنی این :

 

77777.png

 

به داخل کادر سفید توجه داشته باشید . با اینکه کششِ فایلِ صوتی زیاده اما بی محتواست و صداش از وسطش به MUTE (بی صدا) رسیده. اون تیکه بی صدا بی محتواست که باید حذفش کنیم .

حالا اگر شما ابزارِ SLICE رو انتخاب کنید.

 

666666_80a65.png

 

و گزینه ی Z-CROSS را روشن کنید.

واز هر جای قسمتِ بی صدا , صدا رو SLICE کنید. بطور اتوماتیک کل صدای بی صدا SLICE می شود. یعنی تا جایی که صدا به MUTE رسیده .

من الان یخورده اونورتر از فایل بی صدا رو با کلیک چپ SLICE می کنم ,به عبارت دیگر ابزارِ SLICE رو , رو (با کلیک چپ) این نقطه می کشم که با علامتِ آبی مشخصه :

8585.png

 

اما می بینید بطور اتوماتیک کل قسمتِ بی صدا SLICE شد ( کاربردش اینجاست):

 

456.png

 

و جالبش اینجاست که اگه رو همون قسمت کلیک راست کنید کل صدای با صدا حذف میشه و صدای MUTE باقی میمونه.

 

Z-CROSS کاربردهایی این چنینی داره . معمولا کم ازش استفاده میشه و همه ی این کار ها بطور دستی انجام میشود.

 

:6:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

STRETCH ( از گزینه های ویرایش صدا )

جاش بقلِ Z-CROSS

 

1236.png

 

STRETCH به معنی کشیدن یا کش آوردن هستش که مخصوص فایلهای AUDIO هستش .همانند Z-CROSS .

اگه این گزینه غیر فعال باشد :

زمانی که شما انتهایِ یک صدا رو میکشید , اتفاق خاصی نمی افتد و به بی صداییِ فایل اضافه میشه. تصویرو ببینید :

 

فایل اولیه

 

459.png

 

انتهای آن فایل رو ( به سمت راست ) کشیدم :

 

789.png

 

همانطور که می بینید یه تیکه ی بی صدا به فایل اضافه شد.

 

اما اگه STRETCH فعال باشه - انتهای اون فایل رو تا هر کجا بکشید - هیچ فایل بی صدایی بوجود نمیاد و در عوض صداتون کش میاد.

به عبارت دیگر میزانِ کشش یا دیرندِ (TIME) صدا بیشتر میشود:

 

555555.png

 

نتیجه : هر چقدر کشش رو ببرید بالا ( گوشه ی فایل رو به سمت راست بکشید) = صدا دیر تر به پایان می رسد.

 

STRETCH رو این گزینه ی (ناب) فایل (AUDIO) , تاثیر مستقیم می گذارد :

 

1744411.png

 

به عبارت دیگه هر چقدر فایل رو بیشتر بکشید = میزانِ TIME بالاتر می رود :

 

45236.png

 

و هر چقدر کشش فایل پایین تر بیاید = میزان TIME پایین تر میاید .

 

456128.png

 

از گزینه هم خیلی کم استفاده می شود.

cubaseir

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

STEP EDITING

این گزینه در جاهایی مانند اتومیشن سازی و صدا سازی کاربرد خودشو نشون میده

جاش در پلی لیست

453169.png

اما فقط در پلی لیست کاربرد نداره در خیلی از وی اس تی ، پلاگین ها نیز کاربر داره.

در هارمور

5208.png

 

در GROOS BEAT

42569.png

 

ودر همه ی وی اس تی و پلا گین ها یی که سیستم نقشه کشی داره

سیستم های نقشه کشی یا MAP :

 

520258.png

 

520123.png

و ...

 

کاربرد :

اما اگر این گزینه رو فعال کنید میتونید خیلی ظریف و ریز (فشرده) , اتومیشنِ مورد نظرتون رو بنویسید. با نگه داشتن کلیک چپ و کشیدن آن بر روی اتومیشن موردنظرتون , اتومیشن بنویسید . و یا با نگه داشتن کلیک راست و کشیدن آن بر روی اتومیشن و یا نقشه ی موردنظرتون , کشیده های خود را پاک کنید .

 

اتومیشن نویسی ریز یا فشرده

 

45820.png

همچنین در پلاگین های دیگر :

 

4520369.png

 

اگر با ZOOM بیشتر اتومیشن یا MAPER خود را بنویسید , نقشه ی تان (MAP) از فشردگی بالاتری برخوردار میشود.

 

یا در پلی لیست علاوه بر ZOOM بالا . این گزینه

 

102035.png

 

روی NONE تنظیم شده باشد .

 

حالا میتونید بصورت خیلی فشرده اتومیشن بنویسید.

 

توجه : بارِ دیگر عرض کنم استفاده از این گزینه در صداسازی هم خیلی رایجه . و برای همه ی اف الی ها نیازه

اتومیشن نویسی و یا نقشه کشی حالت های دیگه ای هم داره که در پست های بعدی اعلام خواهم کرد .

 

:26:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

 

SLIDE REMAINING POINTS

 

در پلی لیست

 

1010_ef40b.png

 

در هارمور

 

101011_2e0aa.png

 

در GROOS BEAT

 

201_68456.png

 

در سایتروس

 

2369.png

 

و در خیلی از پلاگین های دیگر ....

 

این گزینه هم مانند STEP EDITING در صدا سازی و اتومیشن نویسی پر کاربرده . و در اکثر وی اس تی , پلاگین های اف ال وجود دارد.

 

با فعال کردن این گزینه چه اتفاقی می افتد :

زمانی که یک نقطه (POINT) ما بین دو نقطه ی دیگر ایجاد می کنیم , که با رنگ آبی مشخصه:

 

2589.png

 

و آن رو به سمت دیگری بکشیم ؛ می بینیم که پارمتر بعدی نیز تغییر می کند و تحت تاثیر نقطه ی آبی رنگ قرار می گیرد :

من نقطه ی آبی رو به سمت راست هدایت کردم ومشخصه که پارامتر بعدیش یعنی نقطه ی سوم نیز به سمت راست حرکت کرد :

 

1111111_309a0.png

 

 

اما اگه این گزینه غیر فعال باشه , نقطه ی آبی هیچ تاثیری رو پارامتر یا پارامترهای بعدیش نمی گذاره و پا رامترهای بعدیش سر جاشون می مونند

 

102020.png

 

این عملکرد برای اتومیشن ها نیز صادقه .

عکسهای ارائه شده متعلق به هارمور هستش یعنی شما این عملکرد رو باید از این قسمت فعال کنید

 

101011_2011b.png

 

شاید خیلی از دوستان STEP EDITING , ویا SLIDE REMAINING POINTS رو برای استفاده در یک پلاگین , از این قسمت فعال کنند

 

20258.png

 

اما این قسمت فقط مربوط به اتومیشن های پلی لیست میشه. هر پلاگینِ دارای MAP , دو دکمه ی (STEP EDITING / SLIDE REMAINING POINTS ) مورد نظر را در خود دارد .

 

:flower:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

 

REMEMBER SEEK TIME

 

جاش اینجاس

 

2695.png

 

یعنی رو گزینه ی STOP کلیک راست کنید , این گزینه رو خواهید دید.

اگه تیکشو بردارید چه اتفاقی می افته :

وقتی در حال گوش دادن به پروژتون در پلی لیست و یا یک پترن هستید, هر بار کلیدSPACE رو میزنیدو در اصطلاح کار رو PAUSE می کنید. برای بار دیگر SPACE رو میزنید و پروژتون از جایی که مشخص کردید دوباره پلی میشه .

با غیر فعال کردن این گزینه هر بار که کار رو حتی در وسطای آهنگ PAUSE می کنید و دوباره پلی میکنید پروژتون از اول یا بهتر بگم از ثانیه ی صفر شروع به پخش شدن می کند.

وشما هر چقدر نشانگر پلی(PLAY) را در محل مورد نظرتان بذارید و کار رو پلی کنید , و پخش کار رو متوقف کنید برای دفعه ی بعد که کارتون رو دوباره پلی می کنید باز از ثانیه ی صفر شروع به پخش می کند .

 

چند تا میانبر :

زمانی که کارتون در حال اجراست کلید های Ctrl+SPACE رو بزنید.پخش کارتون متوقف می شود و بار دیگر که کار رو اجرا می کنید دقیقا از همون جایی شروع به پخش شدن می کند که شما از این دو کلید استفاده کرده اید.(یعنی ادامه ی آهنگتون پخش می شود)

 

زمانی که کارتون در حال اجراست کلید های Shift+SPACE رو بزنید.نشانگر(Marker) پخش به ثانیه ی صفر منتقل می شود و بار دیگر که کار رو پلی می کنید از ابتدا ی موزیک شروع به پخش شدن می کند .

:16:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

کاربرد میانبر Ctrl+B :

 

بارها پیش اومده که شما یک سری از نتها و یا پترنهارو خواستید در پروژتون دوباره تکرار کنید

 

نتها

 

236522.png

 

پترنها

 

1020.png

 

خوب همانطور که میدونید یکی از راه هاش اینه :

1. نت ها و یا پترن موردنظرتون رو انتخاب کنید

2. کلید Shift رو نگه دارید

3. با کلیک چپ بر روی نتها و یا پترنها و درگ کردن آن(کشیدن آن) به سمت جلو(ویا هر طرفی) . شما یه کپی از آنها ایجاد می کنید.

(از این به بعد اگه دوستانی خواستند از پترنها , نتها و یا هر فایل دیگه ای مثل Audio ها کپی بگیرند و درجایی مثلا جلوتر بچسبانند, میتوانند از این روش استفاده کنن)

 

 

اما روش دیگه ای هم هست که زمانی کاربرد داره که شما یه سلسله از پترن و ... رو بخواهید در جلوی همون پترن و ... , از نو تکرار کنید . دقیقا مثل عکسها که نتها و پترنها بصورت تکراری و پشت سرهم تکرار شده اند :

 

راهکار:

پترن و یا نتهای مورد نظر خود را انتخاب کرده تا به رنگ قرمز درآیند . (میتونید با نگه داشتن کلیدCtrl و کشیدن کلیک چپ بر روی پترن و یا نتها ٬آنهارو انتخاب کنید .) سپس کلیدهای Ctrl+B رو بفشارید . متوجه می شوید که یک کپی همانند همان فایلهایی که انتخاب کردید در اولین جای خالی Paste می شود .همانند تصویر بالا

 

:3:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

 

DETECT TEMPO

 

هر آهنگساز قبل از شروع به آهنگسازی باید تمپوی (سرعت) کار خود را مشخص کند .

 

اما کسانی که تازه کارند معمولا به قسمت ِ TEMPO میرند

 

102011_af900.png

 

و سپس کلیک راست می کنند

گزینه ی TAP رو انتخاب می کنند

که این پنجره وا میشه :

 

1014111.png

 

چراغ دو گزینه ی مشخص شده رو خاموش می کنند .

و سپس ملودی مدنظر خود را در ذهنشون مرور می کنند و هماهنگ با آن به مثابه یک مترونوم, بر روی کلید ENTER میکوبند .( درست شبیه گیتاریست های مبتدی که با پای خود بر زمین می کوبند تا سرعت نواختنشون تغییر نکنه)

چند ثانیه ای که هماهنگ این کار رو انجام می دهند . سرعت و یا تمپوی ملودیشون تقریبا مشخص میشه .

 

اما امروز میخواهم گزینه ای رو مطرح کنم که در کاور کردن آهنگهای مورد علاقتون خیلی مفیده . همانطور که گفتم قبل از شروع آهنگسازی باید تمپوی کارتون رو مشخص کنید .

اما یه آهنگی که یک نفر دیگه اونو ساخته , از کجا بدونیم تمپوش چنده :

 

راهکار:

فایل موردنظرتون رو وارد پلی لیست کنید :

 

12455.png

 

رو گوشه ی سمت چپ ِ فایلتون کلیک راست کنید

 

555555_f59ac.png

 

و از منوی وا شده گزینه ی DETECT TEMPO رو انتخاب کنید تا پنجره ی زیر وا بشه :

 

1111111_47baf.png

 

حالا شما باید یه حدس کوچیک از تمپوی آهنگ بزنید.

معمولا اکثر آهنگها رو این دو گزینه ان :

 

2222222_c25a7.png

 

(حدسش کار سختی نیست , اگه براتون سخته : قبل از شروع بع این کارها همانطور که در چند خط بالاتر عرض کردم از TEMPO TAPPER استفاده کنید و با زدن کلید ENTER (چند بار )نقش کیک درام (سر ضرب)آن آهنگ رو بازی کنید)

 

به هر حال :

آهنگی که بنده انتخاب کردم , حدسم اینه که تمپوش بین 75 تا 150 است . پس این گزینه رو انتخاب می کنم همانطور که مشاهده می کنید در گوشه ی پایینِ سمت چپ پنجره ای وا میشه و شروع به آنالیز می کند :

 

26666.png

 

بعد از آنالیز , تمپوی کار رو اعلام میکنه .

(توجه : اگه تمپوی کارتون با تمپوی پرژتون همخوانی داشته باشه پنجره ی زیر وا نمیشه و شما باید برید به مرحله ی مشخص کردن سر ضرب که کمی جلوتر توضیح داده شده است )

 

1111111222.png

 

حالا از شما می پرسه که فایل با تمپوی شما فیت بشه .ما چون قصدمون کاور کردن یه آهنگه گزینه ی NO رو انتخاب می کنیم و باز می گردیم به قسمت تمپو و آن رو به 125 تغییر میدیم :

 

222222.png

 

حالا ما تمپو رو هماهنگ کردیم اما یه کار مونده : ما باید سر ضرب هارو با پلی لیست هماهنگ کنیم :

ابتدا گزینه ی NONE رو انتخاب کنید :

 

88888888.png

 

حالا میریم که سر ضرب هارو در جای درست خود قرار بدیم . ( از بزرگنماییِ بیشتر استفاده کنید).همانطور که من انجام دادم :

 

22222.png

 

برای اطمینان از درستی کار , مترونوم را فعال می کنیم :

 

777_3c930.png

 

کار رو در پلی لیست پخش می کنیم . ( اگر از صدای مترونوم خوشتون نمیاد : رو آیکون مترونوم کلیک راست کنید و از چهار حالت صدا یکی را انتخاب کنید ) اگر فایلمون با تمپو هماهنگ بود پس کارمون رو درست انجام دادیم .

اگه نه : احتمالا سر ضرب ها رو اشتباه مشخص کردید و جابه جاش کنید تا با مترونوم هماهنگ شه. از هر کجای آهنگ شروع به پخش می کنید باید با مترونم هماهنگ باشه , هماهنگ بودن یه تیکه از آهنگ کافی نیست .

(مگر اینکه سبک آهنگ طوری باشه که تمپوش متغیر باشه و همش در حال نوسان باشه : مثل خیلی از قطعات کلاسیک )

 

 

سوالات مربوطه در تاپیک زیر بیان شود :

 

لینک لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

امیدوارم مفید واقع بشه . برای شروع آهنگسازی از کاور کردن آهنگ ها شروع کنید . بی نهایت مفیده .

 

قربون شما:flower:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

 

Master Pitch

 

101.png

 

گاهی اوقات میخواهید که گام آهنگتونو تغییر دهید :

همانطور که میدونید یکی از راه هاش اینه که بصورت دستی نتهارو جابجا کنید . این روش از روشی که بنده میخوام دربارش حرف بزنم مفید تره . اما گاهی اوقات ما میخوایم که آهنگمونو در گام های دیگر گوش بدیم و ببینیم که شاید در گامهای دیگر حس بهتری رو به مخاطب منتقل کند .

اگه شما بخواهید بصورت دستی تک تک نتهای هر پترنو (هر دفعه برای هر گام) جابجا کنید . هم وقتتون از دستتون میره و هم این راه سختیش بیشتره .

 

اما روش Master Pitch برای این سری کارها مفید تره .

اما هنگام استفاده از آن نکاتی را باید رعایت کنید تا به آهنگتون لطمه ای وارد نشه :

زمانی که شما گامتونو عوض می کنید, گام یه سری از فایلها مثل : کیک , هت , اسنر و در کل برخی از صدا ها نباید دستکاری بشه .

شما این فایلهارو انتخاب کنید و سپس به منوی آچار رفته(قسمت قرمز رنگ در تصویر) :

 

111111.png

 

و گزینه ی مشخص شده در کادر آبی رو در صورت فعال بودن غیر فعال کنید .( این کار رو برای همه ی فایلهایی که نباید تغییر گام بدهند تکرار کنید. همه ی درام ها )

 

و حالا بر عکس : گزینه ی مشخص شده در کادر آبی را برای همه ی عواملی که باید تغییر گام بدهند ، تکرار کنید مثلا همه ی وی اس تی هایی که نقش ملودی , آکورد , پد و ... رو دارند .

 

بعد از اینکه این کار رو برای همه ی فایلهای پروژتون انجام دادید ( نگران نباشید اکثر فایلها بصورت اتوماتیک این گزینه رو نسبت به ماهیتشون فعال/غیر فعال کرده اند ) برید سراغ Master Pitch وخیلی راحت با بالا و پایین کردن آن تغییر گام دهید. یا بهتر بگم ترنسپوز کنید.

دستورالعمل :

هر +100 مساوی است با : هر کدام از نتهای شما یک نت بالاتر می نوازند : نت دوی شما دو دیز مینوازد بدون افت کیفیت .

هر+200 مساوی است با : هر کدام از نتهای شما دو نت بالاتر می نوازند : نت دوی شما رِ مینوازد بدون افت کیفیت .

برعکس این قضیه نیز صادقه

هر -100 مساوی است با : هر کدام از نتهای شما یک نت پایین می نوازند : نت دوی شما سی ( در اکتاو قبلی ) مینوازد بدون افت کیفیت .

هر-200 مساوی است با : هر کدام از نتهای شما دو نت پایین می نوازند : نت دوی شما سی بمول ( در اکتاو قبلی ) مینوازد بدون افت کیفیت .

و ..........

12000 , بالا و پایین ترین میزان ای تغییر دادن ها است , یعنی دقیقا یک اکتاو . بعدِ اینکه پروژتون رو در گام های دیگه گوش کردید و گام موردنظرتون رو انتخاب کردید, بهتره که این اسلایدر رو به صفر تغییر داده و نتهارو جابجا کنید.به گامی که انتخاب کردید.

 

موفق باشید

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

 

Start Marker

 

ابتدا با زدن کلید های Ctrl+T یک مارکردر پلی لیست ایجاد کنید .

 

44444_3f06f.png

 

 

همانطور که می بینیدکه یک مارکر ایجاد شد .( میتونید با کلیک راست کردن روی مارکر و انتخاب گزینه ی Rename اسمش رو تغییر دهید . همانطور که من اسم این مارکر رو به Start تغییر دادم )

 

8999.png

 

بارِ دیگر روی مارکر کلیک راست کنید و گزینه ی Start رو در منوی پایینش انتخاب کنید . حالا مارکرتون رو به کمی جلوتر جابجا کنید :

 

555555_cd916.png

 

من مارکرو جابجا کردم . می بینید که شروع آهنگ از مارکرمحاسبه میشه و قبل اون مارکر یعنی کادر آبی رنگ بصورت یک تایمِ منفی شماره می شود .همانطور که در کادر قرمز مشخص می شود .

در مواقع Export هر فایلی که در فضای کادر آبی رنگ قرار دارد محاسبه نمی گردد .

در واقع همانطور که دایره ی سبز رنگ مشخص کرده است , شروعِ آهنگ از نقطه ی مارکر است .

 

(این روش در Performance Mode کارایی بیشتری دارد .)

 

موفق باشید .

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

 

Piano Roll Editing

 

گاهی اوقات براتون پیش اومده که چند تا نت زیر هم نوشته اید مثل یک آکورد :

 

222222_24ec9.png

 

و در قسمتی که با فلش های قرمز رنگ مشخصه خواستید پارامتر های مربوط به یکی از نتهارو تغییر دهید اما این کارِ شما رو همه ی نتها تاثیرمی گذارد که معمولا مبتدی ها این مشکلو دارند :

 

444444_c2625.png

 

که برای مثال من خواستم میزانِ ولیوسیتی نتِ فا رو ( که با رنگ قرمز مشخصه) کمی پایین تر بیارم و از ازقسمت پایینی پیانو رول که با رنگ آبی مشخصه استفاده کردم اما ولیوسیتی همه ی نتها پایین اومد:33:

 

راه حلها : دو تا راه حل پیشنهاد می کنم که یکیشو تقریبا همه میدونن ولی اون یکی رو خیلی کم تر ازش استفاده می کنند و شاید اصلا اطلاعی از آن نداشته باشند .

 

راه اول :

نتهای مدنظرتون رو با نگه داشتن کلید Ctrl و کلیک چپ کردن و یا درگ آن بر روی نتها آنهارو انتخاب کنید . و سپس تغییراتتون رو ایجاد کنید :

 

2222222222.png

 

همانطور که مشخصه . تغییرات فقط روی نت انتخاب شده یعنی فا انجام گرفت .

 

اما راه دوم :

 

نشانگر موس رو بر روی نت مدنظرتون بذارید , کلید Alt رو نگه داره و سپس چرخِ موس رو بالا/پایین کنید . می بینید که پارامتر مربوط با آن نت (پن ، ولیوسیتی , پیچ و ... ) تغییر می کند .

 

پاینده باشید:8:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

 

دو آموزش :

1 . حذف کردن همزمان چندین وی اس تی در پترن

2. دستور PURGE UNUSED AUDIO CLIPS

 

1 :

بارها برای شما پیش اومده که چندتا وی اس تی (هر فایلی) اضافی در پترن شما وجود داشته ؛ و شما اقدام به حذف آن ها کردید .

اما از چه روشی :

خیلی از ما رو تک تکِ آن ها کلیک راست می کنیم و گزینه ی DELETE رو انتخاب می کنیم .

اما به جای اینکه تک تک اونارو حذف کنیم , بهتره که هر فایلی که در پترن اضافیه رو علامتگذاری کنیم و سپس به طور دسته جمعی به حذف آن ها بپردازیم .

 

راهکار:

فایلهای مورد نظر خود را با نگه داشتن کلیدSHIFT و چپ کلیک بر روی چراغ روبروی آنها انتخاب کنید :

 

1233695.png

 

حالا برای حذف دسته جمعی آنها کلید ALT+DELETE رو بفشارید .

پنجره ی تایید باز میشه و بهتون اخطار میده که فایلهایی رو که حذف می کنید رو نمی تونید با عملکرد UNDO برگردونید .

حالا می تونید با زدن کلید ENTER ویا کلیک بر روی OK , همه ی انتخاب شده ها رو حذف کنید .

 

 

2 . دستور PURGE UNUSED AUDIO CLIPS

این دستور صداهایی رو که در گروهِ AUDIOها قرار دارند و در پلی لیست استفاده نمی شوند رو بطور اتوماتیک حذف می کند .منظور از گروهِ AUDIO ها همیشه به این معنی نیست که در پترن , در گروه AUDIO دسته بندی شده اند , (شاید شما آنهارو به گروه دیگه ای انتقال داده اید ) بلکه منظور همه ی فایلهایی ست که با درگ کردن وارد پلی لیست شده ان و شما نگاره های صوتی شان رو در پلی لیست می بینید .

( فایلهایی رو که شما به پلی لیست درگ می کنید بطور خودکار به گروه AUDIO , در پترن منتقل می شود .)

 

( فایلهای AUDIO ای که در پترن ازشون استفاده میشه و آن ها رو در پلی لیست درگ نکردیم مشمول این دستور نیستند . مانند صداهایی که ما در پترن باهاشون ریتم می سازیم)

 

در کل : فایلهایی رو که به پلی لیست درگ کردیم - حالا چند تا از اونا رو از پلی لیست حذف کردیم و دیگه بهشون نیاز نداریم - لازم نیست بریم از پترن , تک تک و یا بصورت دسته جمعی آنها رو حذف کنیم - فقط کافیه این دستور رو در FL STUDIO بکار ببرید :

 

به مسیر زیر بروید :

 

TOOLS / MACROS / PURGE UNUSED AUDIO CLIPS

 

با انتخاب این گزینه تمام صداهایی که در پلی لیست از آنها استفاده نمیشود , حذف خواهند شد .

( توجه : این گزینه اخطار تاییدِ مجدد ندارد )

 

 

در پناه حق:1:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

 

جابجا کردن محل قرارگیری وی اس تی ها / ترکها و ...

 

گاهی اوقات به علت های مختلف , نیاز داریم چند تا وی اس تی /ترک/فایل و ... رو درکنار هم قرار بدیم . برای مثال : دوست داریم دو وی اس تی استفاده شده در پروژمون رو در کنار هم قرار بدیم . خیلی از ما یه وی اس تی باز می کنیم - از آن وی اس تی با کلیک راست یه CLONE می گیریم - که یه وی اس تی جدید در زیر همین وی اس تی باز میشه - سپس وی اس تی دیگری رو که میخواهیم در زیر وی اس تی کنونی قرار بگیرد رو جایگزین وی اس تی جدید می کنیم .

 

اما یه راه راحت تر :

 

فرض کنید ما در این تصویر میخواهیم که Pluck 2 در زیر Pluck 1 قرار بگیرد :

 

 

12222.png

 

فقط کافیه کلید shift رو نگه دارید

نشانگر موس را روی pluck 2 بذارید (کلیک نکنید)

حالا با چرخ موس pluck2 رو به محل دلخواه منتقل کنید.

 

1515151.png

 

 

این کار در ترکهای پلی لیست نیز امکان پذیره :

فرض کنید میخواهیم محتویات ترکها و خود ترک رو به محلی دیگر منتقل کنیم :

 

888888.png

 

ترک 4 رو به ترک1 منتقل می کنم :

ابتدا کلید Shift رو نگه می دارم

نشانگر موس رو روی ترک میذارم یعنی این قسمت :

 

1111111111.png

 

(توجه : حتما نشانگر موس روی کادر قرمز باشه ، چرا که همین عمل رو , رو یکی از پترن و یا فایل های پلی لیست انجام دهیم : بصورت افقی جاشون تغییر می کنه )

 

چرخ موس رو به سمت بالا می چرخونم ، می بینیم که پله به پله , جای فایلمون(ترکمون) به بالاتر انتقال داده میشه .

 

777777777_119f2.png

 

 

امیدوارم کاربردی باشه براتون و بجای روشِ Clone/Replace از این روش استفاده کنید .

 

سوالات این تاپیک

 

لینک لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

موفق باشید:52:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

 

تبدیل Events ها به Automations ( اتومیشن )

 

همانطور که میدونید Event ها نوعی اتومیشنند . برای ساخت یک Event کافیه شما رو متغیرتون کلیک راست کنید و گزینه ی Edit Events......... رو بزنید .

 

بریم که تبدیل یه Event به اتومیشنو یاد بگیریم :

 

ابتدا ما یه سری نت داریم

 

2222111.png

 

این پترنو وارد پلی لیست می کنیم :

 

5414.png

 

حالا یه Events واسش تعیین می کنم . مثلا میخوام یه صدای fade in ایجاد کنم .

 

رو این قسمت کلیک راست می کنیم :

 

555555555.png

 

از سمت راست پنجره پارامتری تعیین می کنیم . (مثلا Pan , Volume و pitch . ) چون که میخواهیم فید این بدیم , گزینه ی Channel Volume رو انتخاب می کنیم .

می بینیم که پایین صفحه برای رسم آماده است :

 

2222222222222222.png

 

........................................................................

چند نکته برای رسم :

1 . Auto smothing رو اگه در منوی سمت چپ فعال کنید . اگه کجو کوله رسم کنید با فعال بودن این گزینه بطور خودکار کج و کولکی Events شما برطرف میشه .

 

رسم در زمان غیر فعال بودنش :

 

787878.png

 

رسم در زمان فعال بودنش :

 

888888888888888888.png

 

اگر میخواهید آن رو فعال کنید به این قسمت برید :

 

5555555555555555.png

 

و تیک گزینه ی Auto smothing رو فعال کنید .

 

2 . شما میتونید با کلیک راست رسم کنید . که خیلی صاف و مرتب رسم انجام میگیره . در کل رسم کردن با نگه داشتن کلیک چپ/راست با هم متفاوته . امتحان کنید .

 

3. اگر میخواهید خیلی ریز (ظریف) رسم کنید گزینه ی none رو از این منو انتخاب کنید . و همچنین از بزرگنمایی زیاد استفاده کنید .

 

4444_46b9b.png

 

.............................................

 

اما ادامه :

حالا من با کلیک راست یک رسم انجام دادم :

 

845.png

 

از قسمت آپشن های پیانو رو :

 

52541.png

 

به مسیر EDIT میریم .

سپس آخرین گزینه یعنی TURN INTO AUTOMATION CLIP رو انتخاب می کنیم تا EVENT ما تبدیل به اتومیشن بشه .

 

یه پنجره وا میشه :

 

پنجره ی THRESHOLD

 

85857.png

 

به زبان ساده هر چقدر میزانش بیشتر باشه (به سمت راست) اتومیشن سازی بصورت ریز و دقیق انجام میگیره و هر چقدر میزانش کمتر باشه .........

(یعنی چیزی شبیه نرخ نمونه برداریه)

 

مقدارو تعیین کنید و ACCEPT رو بزنید همانطور که می بینید EVENT تون جاشو داد به یه اتومیشن :

 

1564.png

 

 

 

نکته 4 : شما میتونید علاوه در پیانو رول بر روی هر ناب یا اسلایدری , EVENT خلق کنید . کلیک راست کنید

EDIT EVENTS IN NEW WINDOW

EDIT EVENTS IN PIANO ROLL

EDIT EVENTS

که تفاوتشون مشخصه .

 

نکته 5 : کسایی که با وی اس تی زیاد سرو کار دارنو مخصوصا وی اس تی هایی که فقط برای یک ساز طراحی شده اند. صدای طبیعی بدون EVENTS امکان پذیر نیست شما باید ولوم رو در هنگام نواختن بالا و پایین کنید .( اونایی که از میدی کنترلر استفاده می کنند استثنا ان )

 

امیدوارم مفید باشه براتون

 

سوالات :

لینک لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

 

فردا عیده , خوش باشید .( مشکلات و معماها برای ما آدما همیشه وجود داره , اگه فرداتو قراره سختی بکشی لابد امروزتو فداش نکن , امروزو خوش باش :6:)

 

پیشاپیش سال جدیدو تبریک میگم به مدیران ، کاربران و میهمانان عزیز و همچنین خانواده ی محترم این بزرگواران .:flower::flower::flower:

 

موفق باشید:52:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

 

( Value )

 

Copy/Paste Value

Type In Value

Set

Init Song Whith This Position

 

همه ی این گزینه ها در اتومیشن سازی مفیدند . تک تک آنهارو توضیح خواهم داد .

اول می رسیم به Copy/Paste Value :

 

بذار با یه مثال شروع کنم .

فرض کنید میخواهیم یه اتومیشن بسازیم : زمانی که موزیکمان شروع به پخش می شود فرکانس های زیر 10000 رو فیلتر کند و این فیلتر به تدریج به سمت عقب( به سمت80 ) حرکت کند تا اینکه به نقطه ای برسد که فیلتر تاثیرکمتری رو پروژمان داشته باشد . اما ما از کجا بدونیم نقطه ی 10000 و یا 80 دقیقا کجای اتومیشن میشه .

از کجا نقطه ای رو که روی پلاگین و یا وی اس تی مدنظرمان هست رو , روی یک اتومیشن پیدا کنیم ؟

 

خیلی راحت :

بریم که با هم یه اتومیشن بسازیم با تکنیک COPY/PASTE VALUE :

 

ابتدا یه پترن می سازم. و وی اس تی مو به یه EQ متصل می کنم.

 

44444444.png

 

EQ2 رو وا می کنم :

 

2222222_0d91c.png

 

حالا من میخوام پروژم موقعی که شروع به پخش میشه فرکانس های زیر 10000 کات بشن و به تدریج به سمت کات کردن فرکانس های پایین حرکت کند و در نهایت در 80HZ متوقف شود .

 

من رو این نقطه ( که در تصویر پایین مشخصه) کلیک راست می کنم و پریست 40HZ CUT رو انتخاب می کنم

 

505050.png

 

که پلاگین به این حالت در میاد:

 

65414.png

 

حالا ما با این ناب سروکار داریم چرا که قصدمون LOW CUT کردنه

 

5050541.png

 

به سمت 10000 حرکت میکنیم . برای اینکه خیلی راحت این کار رو انجام دهیم : رو اون ناب کلیک راست میکنیم و گزینه ی SET رو انتخاب می کنیم .

که این پنجره وامیشه :

 

5414_dd94b.png

 

حالا با این ناب بزرگتر بهتر میتونیم کار کنیم . به سمت راست میچرخونیمش تا برسیم به 10000 .

 

نکته : در اکثر موارد کسی پنجره ی SET رو وا نمیکنه . لزوما برای آموزش بیان شده .

در این پنجره فلش کوچکی (مثلث کوچک) دیده میشه که با کلیک بر روی آن میتونیدیک شیوه از سه شیوه ی نمایش رو به دلخواه انتخاب کنید.

 

از کجا بفهمیم که یه 10000 رسیدیم ؟ به گوشه ی سمت چپ نرم افزار نگاه کنید متوجه می شوید که کوچک ترین تغییر را درج می کند و اعداد را نمایش می دهد. یعنی این نقطه :

 

9698.png

 

من این ناب رو , رو 10000 تنظیم کردم

 

545451.png

 

با کلیک راست روی ناب مشخص شده و انتخاب گزینه ی CREATE AUTOMATION CLIP یک اتومیشن خلق می کنیم :

 

202021.png

 

ابتدای پروژمون با کات کردن فرکانس های پایین 10000شروع می شود .

 

حالا ما باید در آخر اتومیشن نقطه ای ایجاد کنیم که نقش 80HZ رو بازی کند. (اتومیشن در آخر به 80HZ برسد)

از کجا بفهمیم 80HZ کجای اتومیشن میشه ؟ ( نقطه ی آخر رو درکجا قرار دهیم )

 

باز می گردیم به EQ2 و ناب مربوطه رو 80HZ قرار می دهیم

 

5321.png

 

, سپس روی آن ناب کلیک راست می کنیم و گزینه ی COPY VALUE را انتخاب میکنیم .

مجددا برمی گردیم به اتومیشن و رو نقطه ی آخرِ اتومیشن کلیک راست می کنیم

 

878787.png

و گزینه ی PASTE VALUE رو انتخاب می کنیم

 

می بینیم که نقطه ی 80HZ به راحتی مشخص شد :

 

54125.png

 

بنابراین هر زمان خواستید یک ناب / اسلایدر و یا هر پارامتری رو , روی یک اتومیشن پیاده کنید : کافیه که روی آن پارامتر کلیک راست کرده و گزینه ی COPY VALUE رو انتخاب کنید و پس از آن روی نقطه ی مربوطه بر روی یک اتومیشن کلیک راست کنید و گزینه ی PASTE VALUE رو انتخاب کنید . ( لازم نیست که چندبار پروژتون رو پلی کنید تا تاثیر آن اتومیشن رو روی یک ناب ببینید)

 

 

اما یه موضوع دیگه :

 

Init Song Whith This Position

 

با کلیک راست بر روی هر پارامتری این گزینه نیز وجود دارد اما کارش چیه ؟

گاهی اوقات پیش میاد که ما یه اتومیشن می سازیم که برای یه تیکه از پروژمون هست نه برای کل پروژه :

.....................................................................................................

می پرسید چطوری ؟

رو حاشیه ی پلی لیست که شماره هایی هم مشخصه :

 

321.png

 

با کلیک راست روی آن و DRAG کردن( با کلیک راست ) آن قسمتی از پروژتون رو انتخاب کنید . که در واقع شما آن قسمت از پروژتون را در حالت انتخاب قرار داده اید

 

4874.png

 

در این مورد ما هر اتومیشنی بسازیم , صرفا رو اون تیکه ی انتخاب شده اعمال می شه :

 

987.png

 

.....................................................................................................

 

ادامه

 

زمانی که یک اتومیشن برای قسمتی از آهنگ تعریف نشده , ولی تاثیراتشو روش میذاره باید از گزینه ی Init Song Whith This Position استفاده کنیم . ویا زمانی که یک اتومیشن رو از پلی لیست حذف کرده ایم اما باز می بینیم بر پارامتر مربوطه تاثیر می گذارد از این گزینه استفاده می کنیم .

 

به اینصورت که پارامترمون رو(ناب/اسلایدر و ...) , رو نقطه ای که دوست داریم در نبود اتومیشن , اعمال شود . تنظیم میکنیم و سپس رو آن پارامتر کلیک راست می کنیم و گزینه ی Init Song Whith This Position رو انتخاب می کنیم .

تاثیر : زمانی که اتومیشن وجود نداره , پارامتر شما به نقطه ی انتخاب شده برمی گردد .(به نقطه ای که شما از این گزینه استفاده کرده اید بر می گردد )

 

 

سوالات در این تاپیک :

لینک لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

 

ارادتمندم:flower:

ویرایش شده توسط Vahid Alyani

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Swag    1,734

کاربر سایت

درود

 

با اجازه اساتید سایت و صاحب تاپیک بنده نکته رو بلد بودم که خواستم به اشتراک بزارم تا شاید کسی سودی براش داشته باشه

 

گاهی اوقات ما از پلاگین های سنگین یا برای مثال سمپلر کنتاکت استفاده میکنیم

این سمپلر مقداری از فضای رم ما رو اشغال میکنه

 

در اف ال روشی هست که میشه کاری کرد که این پلاگین از رم فقط زمانی استفاده کنه که در پروژه استفاده میشه

 

مرحله اول : به مقدار رم اشغال شده نگاه کنید

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

مرحله دوم : پلاگین مورد نظر رو انتخاب کرده مطابق تصویر بروید

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

مرحله سوم : گزینه مشخص شده رو انتخاب کرده و سپس این پل درست کنید از طریق گزینه Make Bridged

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

حال نگاهی به رم اشغال شده نگاه کنید

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

ارادت

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

درود

 

با اجازه اساتید سایت و صاحب تاپیک بنده نکته رو بلد بودم که خواستم به اشتراک بزارم تا شاید کسی سودی براش داشته باشه

 

گاهی اوقات ما از پلاگین های سنگین یا برای مثال سمپلر کنتاکت استفاده میکنیم

این سمپلر مقداری از فضای رم ما رو اشغال میکنه

 

در اف ال روشی هست که میشه کاری کرد که این پلاگین از رم فقط زمانی استفاده کنه که در پروژه استفاده میشه

 

مرحله اول : به مقدار رم اشغال شده نگاه کنید

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

مرحله دوم : پلاگین مورد نظر رو انتخاب کرده مطابق تصویر بروید

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

مرحله سوم : گزینه مشخص شده رو انتخاب کرده و سپس این پل درست کنید از طریق گزینه Make Bridged

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

حال نگاهی به رم اشغال شده نگاه کنید

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

ارادت

 

درود

 

ممنونم از شما دوست عزیز

 

فقط بنده چند نکته به آموزش شما اضافه کنم .

 

این روش فقط برای وی اس تی/پلاگینهای خارجیه اف اله .( وی اس تی / پلاگینهای NATIVE اف ال مصرف رم خیلی بالایی رو ندارند .)

شخصا خیلی وقتها ازاین روش استفاده می کنم . اما :

گاهی اوقات با یه مشکل اساسی برخورد می کنید . اون مشکل چیه ؟

فرض کنید شما با سینتی سایزر PURITY و یا نکسوز که دارای بانکها/پریستهای مختلفی هستند این کار رو انجام داده اید . ( گزینه ی MAKE BRIDGE رو فعال کرده اید که مصرف رمتون پایین بیاد که میاد)

البته گاهی اوقات : دفعه ی بعد که پروژتون رو وا می کنید ، می بینید عبارتی به جای وی اس تی ظاهر میشه :

 

8415.png

 

به عبارت دیگه وی اس تی ای که BRIDGE شده وا نشده , اضافه کنم این وی اس تی تو پترنتون هست , نتهایی که نوشتید جلوش قرار دارند اما خودِ واقعیش نیست در واقع LOAD نشده . شما اون وی اس تی رو وا می کنید و چشتون میخوره به RELOAD PLUGIN خیلی خوشحال میشید که با زدن این دکمه وی اس تی تون بر میگرده .

بله با زدن این دکمه وی اس تی تون بر می گرده اما به صورت DEFAULT لود میشه و اون پریست /بانک صدایی که ساختید و یا انتخاب کردید نابود میشه . حالا باید بریم شیش ساعت دنبال اون پریست بگردیم .

اما راه حل چیست ؟

1. پروژتون رو ببندید و از نو وا کنید . که این یه راه حل نیست . خیلی هم زمان بره . شاید جوابم نده و چندبار باید این کار رو تکرار کنید . به راه حل دوم توجه کنید .

 

2 . برای هر وی اس تی ای که از BRIDGE استفاده می کنید , علاوه بر فعال کردن گزینه ی MAKE BRIDGED که دوستمون توضیح دادند ( که مصرف رم رو کاهش می دهد) :

 

6214.png

 

این گزینه رو نیز فعال می کنید :

 

693641.png

 

شخصا هنوز نمیدونم که این گزینه فقط یه وی اس تی رو با حالت DEFAULT بر میگردونه و یا وی اس تی رو با پریستی که ما انتخاب کرده بودیم RELOAD می کنه . آخه نمیشه حدس زد که این مشکل کی پیش میاد که بخواهیم این گزینه رو امتحان کنیم . ولی چیزی که مشخصه اینه که اون وی اس تی / پلاگین مورد نظر RELOAD میشه . اما :

به حالت DEFAULT و یا با پریستی که ما انتخاب کردیم ؟ : هنوز نمی دونم , باید بپرسم .

( دوستان دیگه اگه درباره ی این گزینه که : بین این دو فرضیه کدوم یکی درسته نظری دارند حتما ارائه بدید . )

 

* اما راه حلی که خودم ازش استفاده می کنم :

پس از انتخاب وی اس تی / بانک صدامون - و در صورت نیاز, انتخاب MAKE BRIDGE :

به این قسمت ِ وی اس تی (PLUGIN OPTION) میرم :

 

65214.png

 

و گزینه ی SAVE PRESET AS رو انتخاب میکنیم و با نوشتن اسمی که بتونیم با اون پریست/بانکمون رو در صورت LOAD نشدن , به راحتی پیدا کنیم , SAVE میکنیم .

 

, و پس از آن هر بار با این تصویر رو به رو شدیم ( وی اس تی مون LOAD نشد ) :

 

8415.png

 

گزینه ی RELOAD PLUGIN رو انتخاب می کنیم .

و بعد رو این قسمت وی اس تی کلیک راست کنید :

 

6314.png

 

و پریستی رو که SAVE کرده بودیم به راحتی LOAD می کنیم .

 

 

پیشنهادها :

 

* در صورت نیاز از این گزینه استفاده کنید. اگر دارای فضای زیادی از رم هستید از این گزینه استفاده نکنید .

* هر موقع یه وی اس تی سنگین رو نیاز نداشتید یا بهتر بگم نت نویسیشو تموم کردید , ازش یه خروجی WAVE بگیرید , وارد پلی لیست کنیدو گزینه ی KEEP ON DISK رو درآن فایل AUDIO ای که اکسپورت گرفتید , فعال کنید . این گزینه مصرف رم رو پایین میاره ( این همون عمل فریز کردنه )

 

6941.png

 

* کاری کنید که این گزینه همیشه (بطور اتوماتیک) برای فایلهای AUDIO فعال باشه . به اینصورت :

 

851.png

 

* بجای حذف این وی اس تی سنگین , اون رو با یه وی اس تی داخلی اف ال استدیو که سبک تر هست مثل FL KEYS جایگزین کنید . و همچنین میتونید نام FL KEYS رو تغییر بدهید به اسم وی اس تی و یا بانک استفاده ی شده ی اورجینال . اینو بخاطر این گفتم که نتهاتون نابود نشن با حذف وی اس تی . و اگه زمانی خواستید به ویرایش نتها بپردازید , دستتون باز باشه .

 

* این مشکل معمولا زمانی ایجاد میشه که فشار خیلی زیادی به رمتون بیاد و همچنین زمانی که شما از MAKE BRIDGE های زیادی استفاده کرده باشید.

 

 

مبحث استفاده ی بهینه از رم و سی پی یو موارد دیگه ای رو نیز شامل میشه که در زمان مناسب آموزشی در رابطه با آن تهیه می کنم .

 

از شما دوست عزیز نیز ممنونم که در ارائه ی آموزش ها بهم یاری رسونید .

 

 

سوالات :

لینک لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

 

فداتون:flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,108

مدیـر ارشـد سایت

با نام و یاد خدا

درود

در پست های قبلی همانطور که کاربر عزیز swag بهینه سازی رم رو توضیح دادند و بنده هم نکاتی رو اضافه کردم :

امروز درباره ی سی پی یو حرف می زنیم که معمولا بیشتر دوستان درباره ی بهینه سازی رم و سی پی یو نکاتی رو می دونن .

اما خالی ار لطف نیست نکاتی رو بیان کنم .

چیکار کنیم که مصرف سی پی یو پایین بیاد ؟

 

1. تنظیمات FL STUDIO :

 

62147.png

 

تنظیمات بالا رو در نرم افزارتون انجام بدید .

معایب : گاهی اوقات که یه وی اس تی وا میکنید و فشار زیادی به سی پی یو وارد میشه . پروژتون خرخر میکنه!!! (خیلی کم پیش میاد)

راه حل : دوگزینه ی

62147-Copy.png

رو خاموش / روشن کنید .

ویا به تنظیمات درایور ASIO رفته و با استفاده از این دکمه

 

5214-Copy.png

 

درایور را خاموش/روشن کنید .

 

2. تنظیمات ASIO : درایور ASIO رو باز کنید و مقادیر زیر را وارد کنید .

 

5214.png

 

معایب : تاخیر در نوازندگی و ضبط

راه حل : برای میکس و مستر و یا تنظیم از مقادیر تصویر بالا استفاده کنید و برای نوازندگی و ضبط از مقادیر تصویر پایین

 

69_036ad.png

 

3. فعال کردن SMART DISABLE : این عملکرد پلاگین/وی اس تی هایی که در یک قسمت از پروژه استفاده نمی شوند رو غیر فعال می کند . تا سی پی یو فضای بیشتر داشته باشد .

چگونه این گزینه رو فعال کنیم :

میتونید تک تک برای همه ی وی اس تی / پلاگین ها این کار رو انجام دهید :

به قسمت گزینه های پلاگین (PLUGIN OPTION ) رفته

 

652.png

 

و تیک گزینه ی SMART DISABLE رو بذارید .

میتونید برای همه ی پلاگین/وی اس تی این کار رو انجام دهید :

مسیر زیر رو دنبال کنید :

TOOLS / MACROS / SWITCH SMART DISABLE FOR ALL PLUGINS

با این کار SMART DISABLE برای همه ی پلاگین / وی اس تی ها فعال می شود .

 

معایب : این گزینه پلاگین / وی اس تی ها رو در صورت استفاده نشدن بعد حدود 3 الی4 ثانیه غیر فعال می کند . مشکلش از اینجا شروع میشه که : شما یک ریورب , دیلی , هر پلاگینی بر پایه ی زمان و یا حتی هر وی اس تی ای که در تنظیمات خود وی اس تی بهش مقادیری بر پایه ی زمان دادید مشکل ایجاد می کند . چرا ؟ وقتی شما در پروژتون به یه ساز ریورب و یا دیلی بیشتر از 3 الی 4 ثانیه داده اید با فعال کردن این گزینه برای آن پلاگین/وی اس تی , ریورب و یا دیلی شما بعد از چند ثانیه بطور ناگهانی قطع می شود و امتداد پیدا نمی کند .

 

راه حل : تیک گزینه ی SMART DISABLE رو برای پلاگین/وی اس تی هایی که هر افکتی برپایه ی زمان دارند (بیشتر از 3 الی 4 ثانیه ) بردارید . مثل ریورب و دیلی بیشتر از 3 ثانیه .

 

4 . ADJUST FOR BEST PERFORMANCE

با فعال کردن این گزینه یخورده از زیبایی کامپیوترتون کاسته میشه و مصرف سوخت کامپیوترتون پایین میاد!!!! :

 

6963.png

6321.png

69654.png

30114.png

گزینه ی کادر قرمز رو انتخاب کنید .

بعد از پایان کارتون , مجددا آن رو به حالت کادر آبی برگردونید.

 

معایب : از زیبایی کامپیوترتون کاسته میشه - معمولا آیکون های DESKTOP یکم بهم میریزه

 

5 . در رابطه با سی پی یو فریز کردن خیلی خیلی مفیده . فرض کنید که میخواهیم یه پترنو فریز کنیم . راه های مختلفی داره . مثلا اینکه با ادیسون ضبط کنید و بعد به پلی لیست اضافه کنید .

اما فریز کردن :

ابتدا ما یه سری نت/پترن داریم . اولین کاری که باید بکنیم آن وی اس تی رو به یکی از MIXER TRACK ها متصل کنید : که بنده این وی اس تی رو به INSERT 2 متصل کرده ام :

 

854.png

 

این پترن رو در پلی لیست میچینم :

 

302.png

 

میریم به INSERT 2 و علامت DISK RECORDING رو فعال می کنیم :

 

65241.png

 

به قسمت MIXER OPTIONS میریم :

 

3031.png

 

سپس DISK RECORDING :

 

3210.png

 

سه تا تیک کادر قرمز رو بذارید.

در کادر سبز نوع خروجی رو مشخص کنید (در صورت رکورد) : 32 بیت میخواهید یا خیر .

حالا گزینه ی کادر صورتی رو بزنید.

این پنجره وا میشه :

 

2323232323232.png

 

مقادیر رو طبق نیازتون وارد کنید و سپس START رو بزنید

می بینید که یک فایل AUDIO در زیر پترنتون اضافه میشه . حالا میتونید پترنتون رو با خاموش کردن این چراغ :

 

656565.png

 

MUTE کنید .

 

و یا با دوبل کلیک راست ( زمانی که دوبل کلیک راست می کنید , کلیک راست رو نگه دارید و ولش نکنید ) با این کار ابزار MUTE فعال میشه و آن رو , رو پترن بکشید تا بی صدا بشه .

حالا رو فایل AUDIO دوبل کلیک کنید و گزینه ی KEEP ON DISK رو در صورت امکان , فعال کنید.

 

6 . SET PRIORITY : شخصا به این گزینه اعتقادی ندارم . اما خیلیها میگن تاثیر گذاره :

کلید های CTRL+SHIFT+ESC رو بفشرید تا این پنجره باز بشه :

 

62346.png

 

و از دو حالت REALTIME و HIGH یکی رو انتخاب کنید .

نکته : بنده هنوز به گزینه ی 6 اعتقادی ندارم

 

بهینه سازی رم که توضیح داده شد : استفاده از KEEP ON DISK برای فایل های AUDIO - استفاده از BRIDGE MODE که کاربر عزیز SWAG توضیح دادن . البته در رابطه با BRIDGE MODE توصیه های بنده رو نیز مطالعه کنید - فایلهایی رو که در پلی لیست بی تاثیرند رو کات کنید . نرم افزار های دیگه رو ببندید و در کل هر کاری که مصرف کامپیوترتون رو بیارد پایین , انجام دهید .

 

فکر نکنم نکات دیگه ای در این رابطه جا مونده باشه , (این دیگه تهِ تهِ بهینه سازیه ) اگه جامونده حتما بیان کنید . ویا اگه در مطالب اشتباهاتی وجود دارد تصحیح کنید .

فقط یه نصیحت : این کار باعث نشه که شما وی اس تی هایی زیادی وا کنید و در کل فضای آهنگتونو انقد شلوغ کنید تا سی پی یو و یا رمتون کم بیاره . چرا که بعدا برای میکس و مستر و یا تنظیم نمیتونید پلاگینهای زیادی وا کنید . ( رم /سی پی یوتون خیلی خیلی کم میاره .)

 

خیلی مخلصیم:flower::flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Swag    1,734

کاربر سایت

درود و با اجازه اساتید سایت

 

دوستان خواستم یه نکته رو در پنل میکسر اف ال بهتون بگم

 

حتما شمام پروژه ای داشتید که وقتی که به میکس رسیدید و شروع کردید درام هارو میکس کنید صدا های مختلف درام رو توی کانال های جداگونه گذاشتید و به هر کدوم افکت مورد نظرتون رو دادین

 

بعضی وقتا هم شاید خواستید که به کل صدا های درام یه افکت مشخصی رو بدیید و خب اگه بخواین این کارو کنین باید داخل هر کانال تنظیمات رو انجام بدید و هی کانال بعدی برین و یکم وقت میبره و خوصله سر بره

 

فرض کنید این درام شماس

1_b844b.png

 

حالا برای این که یه افکت به همشون بدین . یه کانال جدید باز کنید اسمشم بزارین درام یا هر چی دگ

2_0b410.png

پایین اسکرین شات علامت یه فلش رو به بالاس به رنگ سفید

این فلش رو برای همه کانال هایی که میخواین افکت کانال درام روشون اعمال بشه فعال کنید

3_d8c60.png

 

با اون پیچی که اون پایین ظاهر میشه بعد زدن فلش میتونین مقدار تاثیر افکت روی هر کانال رو مشخص کنید

 

ارادت

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...