رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





Daniyal

نحوه ی درآوردن آکورد با مبانی هارمونی و تئوری

پست های پیشنهاد شده

Ties1    9,256

کاربر سایت

عرض ادب مجدد.

دقیقا منظورم از add 2

همون

add 2 بود.

توی sus2 اولا تونیک تاخیر داده میشه

ثانیا sus2 تریاد هست نه چهار صدایی.

ممنون از پاسخ.

ارادتمند.

 

درود .

البته آکورد sus 2 به نوعی همون آکورد add 9 هست با حذف یک درجه .

نکته ی دیگه این که آکورد های add2 , sus2 و add9 در واقع یکی هستن و یک حس رو القا میکنن اما با این تفاوت که تو آکورد add9 از فواصل ترکیبی استفاده شده .

البته جا داره نکته ای رو عارض بشم که شاید دلیل بعضی از این سوء برداشت هاست . ساز تخصصی بنده گیتار هست و در بخش اجرای هارمونی تو این ساز عملا اجرای آکورد add2 امکان پذیر نیست و برای اجرای آکوردی با این حس و حال بیشتر از sus2 یا add9 استفاده میشه . اما توی ساز پیانو (که حدسم اینه ساز تخصصی شما باشه) این محدودیت وجود نداره و به همین خاطره که بنده با add2 نسبت به آکوردهای همسان دیگه بیگانه ام .

مطمئنا هم بنده با فرمول ساخت آکورد آشنایی دارم و هم شما استاد بزرگوار , بنابراین بحث در مورد بدیهیات بی فایدست .

بنده هم با هر سطح از تجربه و هر سن وسالی که باشم باز هم خودم رو در مقام یک شاگرد و هنرجوی ساده میبینم .

ارادتمند .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

درود .

البته آکورد sus 2 به نوعی همون آکورد add 9 هست با حذف یک درجه .

نکته ی دیگه این که آکورد های add2 , sus2 و add9 در واقع یکی هستن و یک حس رو القا میکنن اما با این تفاوت که تو آکورد add9 از فواصل ترکیبی استفاده شده .

البته جا داره نکته ای رو عارض بشم که شاید دلیل بعضی از این سوء برداشت هاست . ساز تخصصی بنده گیتار هست و در بخش اجرای هارمونی تو این ساز عملا اجرای آکورد add2 امکان پذیر نیست و برای اجرای آکوردی با این حس و حال بیشتر از sus2 یا add9 استفاده میشه . اما توی ساز پیانو (که حدسم اینه ساز تخصصی شما باشه) این محدودیت وجود نداره و به همین خاطره که بنده با add2 نسبت به آکوردهای همسان دیگه بیگانه ام .

مطمئنا هم بنده با فرمول ساخت آکورد آشنایی دارم و هم شما استاد بزرگوار , بنابراین بحث در مورد بدیهیات بی فایدست .

بنده هم با هر سطح از تجربه و هر سن وسالی که باشم باز هم خودم رو در مقام یک شاگرد و هنرجوی ساده میبینم .

ارادتمند .

 

عرض ادب.

اگر شما add2. add9.sus2

همه اینارو یکی میدونید که دیگه صحبتی ندارم.

چون یک حداقل اشتراک تو یه بحثی باید وجود داشته باشه که طرفین قبول داشته باشن و بشه راجبش حالا تبادل نظر کرد.

اگر 2+2=5

هست از نظر شما

من با احترام به شما و نظرتون

ضمن خدا قوت گفتن به شما

پاسخی ندارم براتون.

فقط بهتر بود یه منبعی یه صفحه از کتابی

دست خطی چیزی واسه حرفتون ارائه. میدادید

میدادید.

ارادتمند .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Ties1    9,256

کاربر سایت

عرض ادب.

اگر شما add2. add9.sus2

همه اینارو یکی میدونید که دیگه صحبتی ندارم.

چون یک حداقل اشتراک تو یه بحثی باید وجود داشته باشه که طرفین قبول داشته باشن و بشه راجبش حالا تبادل نظر کرد.

اگر 2+2=5

هست از نظر شما

من با احترام به شما و نظرتون

ضمن خدا قوت گفتن به شما

پاسخی ندارم براتون.

فقط بهتر بود یه منبعی یه صفحه از کتابی

دست خطی چیزی واسه حرفتون ارائه. میدادید

میدادید.

ارادتمند .

 

بنده منظورم این نیست که همه ی این موارد یکی هستن وگرنه دلیلی برای نام گذاری جداگانه برای هر کدوم وجود نداشت !

آکورد add9 که مشخصا با درجه نهم سر و کار داره .

آکوردهای sus2 و add2 هم با درجه ی دوم سر و کار دارن که آکورد add2 یک آکورد 4 صدایی هست یعنی (1+2+3+5) و آکورد sus2 هم جنبه ی تزیین داره و تفاوتش با دو مورد قبل تریاد بودنشه .

بنده به همه ی این ها واقفم اما منظورم از همسان بودن این بود که احساس مشابهی رو منتقل میکنن .

فکر کنم الان دیگه وجه مشترکی برای تبادل نظر بوجود اومده باشه !

در ضمن این لحن جنجال برانگیز شما اصلا زیبا نیست و بنده مرز بین احترام و طعنه رو براحتی تشخیص میدم .

بنده آدم بی منطقی نیستم و خیلی از مسائل رو در چارچوب منطق و احترام میشه حل کرد و اگر هم جایی اشتباه کنم اشتباهمو میپذیرم . به هر حال بنده مطالعاتی رو داشتم و شما هم همین طور و اگر هم اشتباه کرده باشم خوشحال میشم که چیزی ازتون یاد بگیرم و به دانسته هام افزوده بشه .

این لحن اصلا برازنده یک هنرمند نیست و شما هم از روزی که کاربر این سایت شدید این روش رو پیشه کردید البته من با حق یا ناحق بودن عرایض شما کاری ندارم و قضاوتش نمیکنم اما بنده این طور احساس کردم که شما از بالا به همه نگاه میکنید و شما در هر منسبی هم که هستید این موضوع رو قابل تایید نمیکنه .

به هر حال بنده نه با کسی دشمنی دارم و نه کسی تا الان با بنده مشکلی داشته و این موارد هم نظر شخصی بنده نیست بلکه بازتاب رفتار شماست که این طرز فکر رو ایجاد میکنه .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
peyman57    2,072

کاربر سایت

بنده منظورم این نیست که همه ی این موارد یکی هستن وگرنه دلیلی برای نام گذاری جداگانه برای هر کدوم وجود نداشت !

آکورد add9 که مشخصا با درجه نهم سر و کار داره .

آکوردهای sus2 و add2 هم با درجه ی دوم سر و کار دارن که آکورد add2 یک آکورد 4 صدایی هست یعنی (1+2+3+5) و آکورد sus2 هم جنبه ی تزیین داره و تفاوتش با دو مورد قبل تریاد بودنشه .

بنده به همه ی این ها واقفم اما منظورم از همسان بودن این بود که احساس مشابهی رو منتقل میکنن .

فکر کنم الان دیگه وجه مشترکی برای تبادل نظر بوجود اومده باشه !

در ضمن این لحن جنجال برانگیز شما اصلا زیبا نیست و بنده مرز بین احترام و طعنه رو براحتی تشخیص میدم .

بنده آدم بی منطقی نیستم و خیلی از مسائل رو در چارچوب منطق و احترام میشه حل کرد و اگر هم جایی اشتباه کنم اشتباهمو میپذیرم . به هر حال بنده مطالعاتی رو داشتم و شما هم همین طور و اگر هم اشتباه کرده باشم خوشحال میشم که چیزی ازتون یاد بگیرم و به دانسته هام افزوده بشه .

این لحن اصلا برازنده یک هنرمند نیست و شما هم از روزی که کاربر این سایت شدید این روش رو پیشه کردید البته من با حق یا ناحق بودن عرایض شما کاری ندارم و قضاوتش نمیکنم اما بنده این طور احساس کردم که شما از بالا به همه نگاه میکنید و شما در هر منسبی هم که هستید این موضوع رو قابل تایید نمیکنه .

به هر حال بنده نه با کسی دشمنی دارم و نه کسی تا الان با بنده مشکلی داشته و این موارد هم نظر شخصی بنده نیست بلکه بازتاب رفتار شماست که این طرز فکر رو ایجاد میکنه .

 

شما دوست عزیز جایگاهتون چیه تو سایت که تشخیص دادید من نگاه از بالا به پایین دارم؟

شما یک کاربر هستید مثل بنده.

اشتباه مطلبی بنویسید که

در دایره ی آگاهی من باشه

مطمئن باشید

من تصحیحش خواهم کرد.

بسیار هم علاقمند هستم بنده به پست های شخص شما.

هر جا صحبتی کنید در مورد تئوری

هارمونی

من جزء اولین نفر ها خواهم بود که

ببینم چی دارید میگید.پس بسیار دقیق باشید

چون همونطور که خودتون بارها گفتید

بسیار نکته سنج هستم این حقیر.

لطفا و خواهشا راجب طرز نگاه من

دیدگاه خودتونو القاء نکنید به دیگران.

جنبه و ظرفیت نقد به پست هایی که میذارید اگر ندارید.پست نذارید.

این سایت مالکیتش مال من و شما نیست.

اعتبارشو از تعداد زیاد اعضاء و بازدیدکنندگان داره.

آرامش خودمونو حفظ کنیم.

راجب موسیقی صحبت کنیم

سایت موسیقی هست نه روانشناسی دوست هنرمندم.

اگر اینطور به شما القاء شده

دارید اشتباه میکنید.

( جای دیگران فکر نکنیم)

 

از شما عذر خواهی میکنم

آخر حرفام دوست عزیز

که بدونید به شخص شما نقدی ندارم

نقدم به برخی از پست های شماست.:flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Ties1    9,256

کاربر سایت

شما دوست عزیز جایگاهتون چیه تو سایت که تشخیص دادید من نگاه از بالا به پایین دارم؟

شما یک کاربر هستید مثل بنده.

اشتباه مطلبی بنویسید که

در دایره ی آگاهی من باشه

مطمئن باشید

من تصحیحش خواهم کرد.

بسیار هم علاقمند هستم بنده به پست های شخص شما.

هر جا صحبتی کنید در مورد تئوری

هارمونی

من جزء اولین نفر ها خواهم بود که

ببینم چی دارید میگید.پس بسیار دقیق باشید

چون همونطور که خودتون بارها گفتید

بسیار نکته سنج هستم این حقیر.

لطفا و خواهشا راجب طرز نگاه من

دیدگاه خودتونو القاء نکنید به دیگران.

جنبه و ظرفیت نقد به پست هایی که میذارید اگر ندارید.پست نذارید.

این سایت مالکیتش مال من و شما نیست.

اعتبارشو از تعداد زیاد اعضاء و بازدیدکنندگان داره.

آرامش خودمونو حفظ کنیم.

راجب موسیقی صحبت کنیم

سایت موسیقی هست نه روانشناسی دوست هنرمندم.

اگر اینطور به شما القاء شده

دارید اشتباه میکنید.

( جای دیگران فکر نکنیم)

 

از شما عذر خواهی میکنم

آخر حرفام دوست عزیز

که بدونید به شخص شما نقدی ندارم

نقدم به برخی از پست های شماست.:flower:

 

بنده به هیچ وجه عصبانی نیستم که نیاز به آرامش داشته باشم .

همون طور که گفتم بنده سعی میکنم منطقی رفتار کنم و از نقدهای شما هم استقبال میکنم .

بنده هم نظر شخصیم رو نسبت به شما بیان نکردم چون صحبت در فضای مجازی به تنهایی برای شناخت شخصیت افراد کافی نیست اما شما هم قبول کنید که گاهی اوقات لحن صحبت تون طعنه آمیزه .

بنده چیزی رو به شما نسبت ندادم که عصبانی شدید فقط گفتم که این طرز رفتار این دید رو در خواننده ایجاد میکنه . . .

مثلا ادبیات تون در قسمتی که میگید "ضمن خدا قوت گفتن به شما

پاسخی ندارم براتون.

فقط بهتر بود یه منبعی یه صفحه از کتابی

دست خطی چیزی واسه حرفتون ارائه. میدادید

میدادید."

طوری به نظر میاد که عرایض بنده رو به تمسخر گرفتید ! فکر کنم هر کسی که چیزی به اسم iq داشته باشه اینو متوجه بشه .

شما به جای خدا قوت گفتن و تعارف تیکه پاره کردن بهتر بود بنده رو در مورد اشتباهم متقاعد کنید . فکر کنم دیگه این مسائل هم پیش نمیومد .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
seyed hamidreza    20

کاربر سایت

با سلام .سوالی داشتم از موسیقی دانان عزیز،کسی میدونه چه جوری باید نت بیس را نوشت ؟ مبحث آکورد و گام را میدونم و میدونم چه نوع نوتی از بیس باید کجای آهنگ باشه ، و به صورت تکی نت رو بلدم .اما این که با بیس در یک میزان چندین نوت می نویسن یا ملودی میزنن را نمیدونم .میخواستم بدونم ریتمیک خواستی داره یا midi هاش هست دانلود کنم؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
blacky    55,098

مـعاونت کل

با سلام .سوالی داشتم از موسیقی دانان عزیز،کسی میدونه چه جوری باید نت بیس را نوشت ؟ مبحث آکورد و گام را میدونم و میدونم چه نوع نوتی از بیس باید کجای آهنگ باشه ، و به صورت تکی نت رو بلدم .اما این که با بیس در یک میزان چندین نوت می نویسن یا ملودی میزنن را نمیدونم .میخواستم بدونم ریتمیک خواستی داره یا midi هاش هست دانلود کنم؟

 

درود دوست عزیز

خوب اجزای اصلی تشکیل دهنده بیس همون نت های اکورد هستند

اما اگه شما بخوای بیس رو به طور حرفه ای بنویسی باید هارمونیو یاد بگیری

در هارمونی شما یاد میگیری چطوری خط بیس رو هماهنگ با بقیه اجزای موزیک بنویسی

به طور کلی متوجه میشی کدام نت رو می تونی بنویسی و کدوم نت یا حرکت ممنوع و اشتباست

البته اینو اضافه کنم بیس جزو اجزای مهم یه اهنگه و خلاقیت در نوشتنش (در نوع وزن و تنوع در طول اهنگ)خیلی مهمه

شما میتونی علاوه بر سورس هایی که دوستان تو سایت گداشتن (با یه سرچ کلی سورس پیدا می کنی)

کتاب مبانی آهنگسازیه مصطفی کمال پور تراب هم مطالعه بکنی

موفق باشید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Ties1    9,256

کاربر سایت

با سلام .سوالی داشتم از موسیقی دانان عزیز،کسی میدونه چه جوری باید نت بیس را نوشت ؟ مبحث آکورد و گام را میدونم و میدونم چه نوع نوتی از بیس باید کجای آهنگ باشه ، و به صورت تکی نت رو بلدم .اما این که با بیس در یک میزان چندین نوت می نویسن یا ملودی میزنن را نمیدونم .میخواستم بدونم ریتمیک خواستی داره یا midi هاش هست دانلود کنم؟

 

سلام دوست عزیز .

قانون اصلی برای نوشتن خط بیس اینه که باید در زمان اجرای یک آکورد , بیس تونیک یا درجه ی اول آکورد رو اجرا کنه .

حالا برای زیبایی ملودی بیس میشه از درجات اصلی و فرعی دیگه هم استفاده کرد .

بیس تو موزیک حرفه ای جزئی از ریتم آهنگه یعنی برای یادگیری تکنیک های بیس نوازی باید با مباحث ریتم نویسی هم آشنا باشید . معمولا ساده ترین قانون برای ریتمیک نوشتن بیس اینه که روی ضرب های اصلی یا ضد ضرب های آهنگ اجرا بشه .

اما به هر حال قانون خاصی نداره که بگم مثلا تو هر میزان این تعداد نت رو باید اجرا کنید !

توصیه ی من اینه که تو موزیک هایی که گوش میدید به خط ملودی بیس توجه کنید و ببینید تو ریتم های مختلف با تمپوهای مختلف بیس چطور اجرا میشه . برای عملی کردنش هم برای شروع میتونید از میدی های آماده استفاده کنید یا اگه با اف ال کار میکنید پروژه های خود اف ال رو اجرا کنید و به خط بیس هایی که تو پروژه اجرا میشه توجه ویژه داشته باشید .

در هر صورت همش بستگی به خودتون داره و اگه تئوری هم بلد باشید خیلی بهتر میتونید فواصل و نت هایی که اجرا میشه رو درک کنید .

اگر هم منظورتون گیتار بیس باشه میتونید کتاب های آموزش بیس رو از کتابخونه ها تهیه کنید که اون هم بدون ساز فایده نداره !

موفق باشید .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Miladkazemi2    10

عضو جدید انجمن

کاملا غلط هست

گام هیچ ربطی به نت اول یا آکورد اول (که بعضی ها این اشتباه رو میکنند) نداره. گام یعنی اسکیل یا پایه آهنگ که نشون میده توی این آهنگ فواصل نت ها با چه ترتیبی کنار هم قرار میگیرند. یعنی مثلا گام لا مینور به ما میگه که تمام نت ها در این گام بکار هستند و هیچ دیز و بملی نداریم...

پس شما باید اول تعریف گام رو یاد بگیرید و تئوری رو اینبار با دقت تر بخونید

 

 

دو مینور گام ر دیز ماژور هست

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
vahid800    628

کاربر سایت

سلام دوستان یه مشکلی دارم در مورد گامها

من میتونم تمام اکوردها رو بسازم مشکلی با ساخت اکورد ندارم اما چرا مثلا در گامی مثل C (دو ماژور) باید اکوردهای مینور هم موجود داشته باشه؟؟؟

وقت فرمول ساخت اکورد های ماژور نت پایه و درجه سوم 2 پرده و درجه پنجم 1.5 پرده هست و طبق نام گام که ماژور هست باید تمام اکوردها ماژور باشن دیگه!!!!؟ پس چرا مثلا مینورهایی مثل Dm و Em و Am هم در این گام وجود داره؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
aboozar68    6,043

کاربر سایت

سلام دوستان یه مشکلی دارم در مورد گامها

من میتونم تمام اکوردها رو بسازم مشکلی با ساخت اکورد ندارم اما چرا مثلا در گامی مثل C (دو ماژور) باید اکوردهای مینور هم موجود داشته باشه؟؟؟

وقت فرمول ساخت اکورد های ماژور نت پایه و درجه سوم 2 پرده و درجه پنجم 1.5 پرده هست و طبق نام گام که ماژور هست باید تمام اکوردها ماژور باشن دیگه!!!!؟ پس چرا مثلا مینورهایی مثل Dm و Em و Am هم در این گام وجود داره؟

 

کی گفته کل اکورد ها باید ماژور باشن

تو گام های مینور اکورد ماژور داریم و بلعکس

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
vahid800    628

کاربر سایت

کی گفته کل اکورد ها باید ماژور باشن

تو گام های مینور اکورد ماژور داریم و بلعکس

خوب توضیح بدین چطور این اتفاق میافته که در یک گام مینور اکوردهای ماژور هم داریم یا بلعکس.من سوال پرسیدم که راهنمایی بشم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
aboozar68    6,043

کاربر سایت

خوب توضیح بدین چطور این اتفاق میافته که در یک گام مینور اکوردهای ماژور هم داریم یا بلعکس.من سوال پرسیدم که راهنمایی بشم

 

قانون خاصی نداره با توجه به حالو هوای ملودیت اکورد مناسبو انتخاب میکنی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
blacky    55,098

مـعاونت کل

خوب توضیح بدین چطور این اتفاق میافته که در یک گام مینور اکوردهای ماژور هم داریم یا بلعکس.من سوال پرسیدم که راهنمایی بشم

 

درود به شما

ببینید دو بحث داربم به نام مدالیته و تنالیته

 

مدالیته به زیان ساده مشخص می کنه گام مینوره یا ماژوره

تنالیته کلید گام رو معرفی می کنه مثلا دو یا سی یا

 

شما از روند ملودی یه موزیک می تونید تخیص بدید مدالیته رو

مثلا فرض کنید اهنگی از نت دو شروع میشه به نتهای سل و فا میره و دو رو تکرار می کنه

یعنی نت های 1 و 4 و 5 گام

......

فرمول گام های مینور و ماژور برای خودتون بنویسید

برای مثال لا مینور

لا سی دو ره می فا سل لا

هشت نت

بین نت های دو و سوم و پنجم و ششم نیم پرده فاصله است

 

و همچنین برای گام ماژور

 

برای مثال دو ماژور

 

دو ره می فا سل لا سی دو

 

بین نت های سوم و چهارم و همچنین هفتم و هشتم نیم پرده فاصله است ....

 

با توجه به فرمول اکوردهای مینور و ماژور و... شما می تونید برای هفت نت گام مینور و ماژور

اکورد ها رو بنویسید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
MakLOs    70,778

سـرپرسـت سایت

الان مدیر ارشدمون خیلی قشنگ توضیح داد

من انقد آکورد درواردم که آهنگ میخونه میفه چی میاد چی نمیاد

اوایل آدم فک میکنه سخته و چجوری باید اکی شه بعدا یاد گرفتی هیچکدوم ازین حرفها یادت نمیاد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
ashcanu    186

کاربر سایت

سلام دوست عزیز.

به نظر من اینکه اول ملودی رو بزنید و بعد ببینید ملودی تو چه گامیه این اشتباهه. شما اول باید گام رو انتخاب کنید بعد ملودی رو تو اون گام بزنید.

کی گفته اولین نتی که زدیم نت تونیکمون هست؟! یا آخرین نت؟!

ممکنه ملودی شما تو گام فا ماژور باشه ولی با نت فا شروع یا تموم نشه.

این ملاک خوبی برای انتخاب گام نیست.

دوست من در زندگی " هیچ اتفاقی ، اتفاقی ، اتفاق نمی افته. " چه برسه اصول آهنگسازی که قواعد خاص خودش رو داره.

 

در موسیقی آکوردها به چند دسته ی آکوردهای 3 صدایی و آکوردهای 4 صدایی ( آکورد 5 صدایی هم داریم ولی کاربرد زیادی در موسیقی ندارن. پر کاربرد ترین آکوردها سه صدایی ها یا تریادها هستند. ) تقسیم می شن.

انواع تریاد ( آکوردهای 3 صدایی ) :

1 - ماژور

2 - مینور

3 - افزوده ( Augmented )

4 - کاسته ( Diminished )

آکوردها از روی هم چیدن فاصله های سوم ساخته می شوند. نوع این فاصله های سوم نوع آکورد را مشخص می کند.

انواع فاصله سوم :

1 - بزرگ ( ماژور ) ---> 2 پرده ( M )

2 - کوچک ( مینور ) ---> 1/5 پرده ( m )

سوال : اگر بخوایم این فواصل رو کنار هم بذاریم چند حالت پیش می آد؟

پاسخ : 4 حالت.

انواع حالت ها :

1 - بزرگ ( M ) ، کوچک ( m ) ---> آکورد ماژور

2 - کوچک ( m ) ، بزرگ ( M ) ---> آکورد مینور

3 - بزرگ ( M ) ، برزگ ( M ) ---> آکورد افزوده

4 - کوچک ( m ) ، کوچک ( m ) ---> آکورد کاسته

سوال : آکوردهای گام دو ماژور را بنویسید.

پاسخ : گام دو ماژور از هشت نت C-D-E-F-G-A-B-C تشکیل شده.

آکوردهای گام دو ماژور :

اول : دو - می - سل. ---> دو ماژور. ( C )

دوم : ر - فا - لا. ----> ر مینور. ( Dm )

سوم : می - سل - سی. ---> می مینور. ( Em )

چهارم : فا - لا - دو. ---> فا ماژور. ( F )

پنجم : سل - سی - ر. ---> سل ماژور. ( G )

ششم : لا - دو - می. ---> لا مینور. ( Am )

هفتم : سی - ر - فا. ---> سی دیمینیش. ( Bdim )

هشتم : دو - می - سل. ---> دو ماژور. ( C )

 

13476481301.jpg

1898d1334336771-jadval-major.jpg

1899d1334336771-jadval-minor-harmonic.jpg

 

 

سلام من یه سوال داشتم

عکس دوم که گذاشتید (جدول اکورد های گام مینور هارمونیک) چرا در جه سومش افزوده شده؟؟ اگر اشتباه نکنم بخاطر مینور هارمونیک هست.یعنی اگر مینور طبیعی باشه دیگه نمیشه افزوده .درست میگم؟؟؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arsalanbeladi    30

کاربر سایت

بحث هارمونیزه کردن ملودی به خیلی مباحث ازهترمونی گرفته تا ژانر شناسی وضرب ومیزان وارتباط موتیف ها وانسیزها وبافت ودهها مطلب دیگر ارنباط داره...مادونوع هارمونی داریم تنال وآتونال درتنال محوریت ما گام وفونکسیون هردرجه درگانه اما دراتونال وهارمونی مدرن مباحث پیشرفته تروحتی هنجارشکناناه تری نسبت به هارمونی تنال داریم..اما آنچه که دوستان آهنگستز پاپ وراک وترانس واینگونه موسقی ها دنبالش هستند از ال...ا ووصل های ساده ای که کلیشه وار درهمه کتب هست پیروی میکنه..شناخت تنالیته ومدالیته دریافتن آکورد های قطعه بسیارمهمه..بحث بعدی جایگاه واستراکچر اونهاست..که بسته به ژانر قطعه ممیتونه دستخوش تغییر صورت بگیره..مثلا در سبک بلوک کورد که جرج شیرینگ مبدع اونه برای هر نت ملودی یک آورد تقریبا تهیه میکنند..اما درموسقی تمرکزی به عمد تنظبم کننده شاید حرکات هارمونیک رو کمتر نشان بده..ودونوع هارمونیزه کردن داریم بک هارمونی روی ملودی که برایاس گتم وروابط درجات گام وفونکسیون کوردها درگام نسبت به ضرب بالا وپایبن ویا خاتمه یا شروع هارمونیزه میکنن..که باز قوانبن وصل وحل اکوردها وتکنیکهای هارمونی نظیر اشاپه.تعلیق..اپوژیاتور وگذرها وغیره دران باید اموخته شدند ونوع دوم ساخت کاانسها وریف های مشخص وساختن ملودی روی روابط سکونس وار لونها میباشد..کتابهایی نظیر هارمونی به زبان یاده ارن کوپلند..وارنورد شوینبرگ..ومجلدهای یاده وهمه عهم هارمنی نوشته ایتاد مشایخی وروشن روان بدرد ج انها میخوره..واغلب آهگگسازان داو وکیوبیس بخاطر نواختن سازهای پاپ وگوش ناورزیده عمدتا اکوردهای پابگی بودن ارتباط وصلی معقول میسازندویا از کلیشه هایی که درذهن دارند کمک مبگیرند..وتا روابط درجاتی مقل دومینانت در وصل ها وتمربنات کارگاهی هارمونی وشناختی را انجام ندادند فقط باید کارهایی خوش ویفیت اما پوک از حیث حرف ودانش هارمونی بسازند..وعمدتا ضعف این مقوله رو با ملودی های خوش لهجه یا لوپهای خش آب ورنگ پرمبکنند..مثل وبترین مغازه ای که زیباست اما اجناسش تقلبی یا بهم شبیه ایت....

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
arsalanbeladi    30

کاربر سایت

گام مینور خود شامل سه مد درونی میشود که که میتوان از تمامی درجات مدهای دیگر بصورتیکه دیسونانس ایجاد نشود ایتفاده کرد..مثلا در مینور طبیعی میتوان درجه ساب دومینانت ماروز را بافرض ابنکه گام لحظه ای مدملودیک گرفته تستفاده کرد..ودرجه میانی سوم که فرمودید افزوده است را میتوان هم خود افزوره رو اجراکرد وهم دو ماژور.درهارمونی کلاسیک درجه پنجمکه در مبنور طبیعی اکوردی مینور ایت خمیشه بصورت ماژور در کادانیها مبابد وابنگونه نییت که چون گام ونتهایش ودرجاتش ابنگونه ایت فضابرای هادمونیرخ کردن بیته لاسد..درهارمونی نتهایی بصورت پیکاردی وپنهان میباشند اما میتوان حضورشون رو حس کرد.ودوادله برای آن میاورد یکی ارتباط گانی و دیگری ادله فاصله ای ونتهای فرعی .حتی درمکتبی لنام دودکافونبک میگوبند خر اکوردی برهر نتی وملودی درست است چون بالاخره فاصله ای "بنابرروابط دایره وارو"اشل "ها و"مدها میتواند دلبلی علمی راابجاب کند..هرچند که مطبوع بنظر نیاید..ودرضمن آککرد افروده جز اکوردهایی است که باید تهیه شودواگرراهای تهیه شرایط مناسب برای نتیکه نامطبوع است را به مطبوع بدانیم بسیار وصل شیربن ومعقولی را میتوان برجسته ساخت

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...