رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





پست های پیشنهاد شده

sirvan.amg    10,203

کاربر سایت

سلام

وقت بخیر

اگر امکانش هست توضیح کاملی درباره مبحث فاصله بدید. اللخصوص فاصله سوم و پنجم.

پینوشت :

حقیقتا تا اونجایی که میدونم خود نت اصلی رو نت اول میگیم و به اندازه سه نت میریم جلو ( با احتساب نت اول )

نکتش هم اینه که نتهای دیز دار رو نمیشماریم. یعنی کلاویه های مشکی

حالا یه سوال برام پیش اومده. اگه نت اصلی ما دیز دار بود تکلیفمون چیه؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Vahid Alyani    19,100

مدیـر ارشـد سایت

سلام

وقت بخیر

اگر امکانش هست توضیح کاملی درباره مبحث فاصله بدید. اللخصوص فاصله سوم و پنجم.

پینوشت :

حقیقتا تا اونجایی که میدونم خود نت اصلی رو نت اول میگیم و به اندازه سه نت میریم جلو ( با احتساب نت اول )

نکتش هم اینه که نتهای دیز دار رو نمیشماریم. یعنی کلاویه های مشکی

حالا یه سوال برام پیش اومده. اگه نت اصلی ما دیز دار بود تکلیفمون چیه؟

 

درود

 

معمولا تئوری توضیح نمیدم ، چون مطالبش مثل زنجیر به هم مرتبطه و نمیشه با یکی دو خط جواب داد ، ولی این بار عشقی شد .

 

یجورایی با زبان محاوره توضیح میدم :

 

حالت اول :

شما با گام سرو کار دارید!!!

یه گام دیز/بمول دار واست مثال میزنم و با مثال توضیح میدم براتون .

 

گام ربمول ماژور

نتهاش :

ر بمل ، می بمل ، فا ، سل بمل ، لا بمل ، سی بمل ، دو ، ر بمل

 

طبق گام ر بمول ماژو ر ، یکی میگه فاصله ی سومِ می بمل چی میشه ؟ سل بمل

مجددا طبق این گام ، فاصله ی پنجمِ می بمل چی میشه ؟ سی بمل

 

حالا گام رو عوض می کنیم ، گام می بمل ماژور

می بمل ، فا ، سل ، لابمل ، سی بمل، دو ، ر ، می بمل

 

حالا میپرسم با توجه به گام می بمل ماژور فاصله ی سوم می بمل چی میشه ؟ سل . (در سوال قبلی یعنی گام ربمل ماژور ، دقیقا همین سوال رو پرسیدم جوابش شد سل بمل )

مجددا طبق این گام ، فاصله ی پنجمِ می بمل چی میشه ؟ سی بمل

 

مثال دیگه در گام دو ماژور ، فاصله ی سوم نت دو میشه : نت می

اما در سی بمل ماژور ، فاصله ی سوم نت دو میشه : نت می بمل

 

این مال زمانیه که گام خاصی مدنظرتونه و ازتون میخوان فاصله ی سوم / پنجم یه ملودی رو اجرا کنید ، تا جایی که تونستم خلاصه ش کردم .

 

...............................

 

حالت دوم :

 

اما گاهی اوقات اصن گام خاصی مدنظرمون نیست .

 

jadval%20bonye.jpg

 

هما نطور که می بینید ما دو نوع فاصله داریم : سه بنیه ای و چهار بنیه ای

سه بنیه ای : یعنی سه حالت داره : افزوده ، درست ، کاسته این فاصله ها عبارتند از فاصله ی یکم ، چهارم ، پنجم و هشتم .

چهاربنیه ای یعنی چهار حالت داره :افزوده ، بزرگ ، کوچک ، کاسته این فاصله ها عبارتند از فاصله ی دوم ، سوم ، ششم و هفتم .

 

برای حفظ کردن این جدول :

*در سه بنیه ای ها فاصله ی درست رو یاد بگیرید ، فاصله ی افزوده نیم پرده بالاتر و فاصله ی کاسته نیم پرده پایین تر از آن قرار دارد .

مثلا : فاصله ی چهار درست دو و نیم پرده است ، پس چهار افزوده : سه پرده . چهار کاسته : دو پرده است .

 

*در چهار بنیه ای ها فاصله های بزرگ رو یاد بگیرید ، فاصله ی افزوده: نیم پرده بالا تر ، فاصله ی کوچک : نیم پرده پایین تر ، فاصله ی کاسته یک پرده پایین تر از فاصله ی بزرگ هستند .

 

حالا یکی ازتون میخواد فاصله ی سوم کوچک نت دو رو بگیم .

دو ، ر ، می : این شد فاصله ی سوم ، از دو تا می چند پرده س؟ 2 پرده

پس این فاصله ی سوم بزرگه (طبق جدول) ، اما سوال ازما فاصله ی سوم کوچک خواسته نه سوم بزرگ.

بنابراین ما نت می رو نیم پرده بمل می کنیم تا فاصله ی یک و نیم پرده ای ایجاد شه بین این دو نت ، که میرسیم به نت می بمل.

بنابراین جواب میشه نت می بمل (نت می بمل ، فاصله ی سوم کوچک نت دو هستش)

 

 

...............

 

یا یه روش دیگه

 

اینبار یکی ازمون میخواد فاصله ی پنج کاسته ی نت دو رو پیدا کنیم . ما با احتساب نت پایه ، پنج نت میریم جلو :

دو ، ر ، می ، فا ، سل

حال از خودمون میپرسیم پنجم کاسته ، چند پرده با نت پایه (دو) باید فاصله داشته باشه ؟

فاصله ی پنجم چن بنیه ایه ؟ سه بنیه ای

حالتهاش : افزوده ، درست ، کاسته

ما قرار بود فاصله ی درست رو فقط حفظ کنیم که میشه : سه و نیم پرده .

حالا کاسته ش کن؟ نیم پرده از فاصله ی درست میایم پایین تر ، میشه : سه پرده

 

بر می گردیم به سوال :

فاصله ی پنج کاسته ی نت دو رو پیدا کنید .

فاصله ی پنجم رو محاسبه کردیم شد نت سل(دو ، ر ، می ، فا ، سل ) فاصله ی پنجم= نت سل

چند پرده فاصله بینشون هست ؟ سه و نیم پرده

بنابراین ، این فاصله ی پنجم درسته . برای بدست آوردن پنجم کاسته ، نیم پرده قرار شد بیایم پایین تا فاصله ی سه پرده ای برقرار شه (پنجم کاسته)

از نت سل نیم پرده به سمت پایین (بم) ؟ جواب : سل بمول ، فاصله ی پنجم کاسته از نت دو است .

 

امیدوارم که خوب توضیح داده باشم ، موفق باشید...

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
sirvan.amg    10,203

کاربر سایت

درود

 

معمولا تئوری توضیح نمیدم ، چون مطالبش مثل زنجیر به هم مرتبطه و نمیشه با یکی دو خط جواب داد ، ولی این بار عشقی شد .

 

یجورایی با زبان محاوره توضیح میدم :

 

حالت اول :

شما با گام سرو کار دارید!!!

یه گام دیز/بمول دار واست مثال میزنم و با مثال توضیح میدم براتون .

 

گام ربمول ماژور

نتهاش :

ر بمل ، می بمل ، فا ، سل بمل ، لا بمل ، سی بمل ، دو ، ر بمل

 

طبق گام ر بمول ماژو ر ، یکی میگه فاصله ی سومِ می بمل چی میشه ؟ سل بمل

مجددا طبق این گام ، فاصله ی پنجمِ می بمل چی میشه ؟ سی بمل

 

حالا گام رو عوض می کنیم ، گام می بمل ماژور

می بمل ، فا ، سل ، لابمل ، سی بمل، دو ، ر ، می بمل

 

حالا میپرسم با توجه به گام می بمل ماژور فاصله ی سوم می بمل چی میشه ؟ سل . (در سوال قبلی یعنی گام ربمل ماژور ، دقیقا همین سوال رو پرسیدم جوابش شد سل بمل )

مجددا طبق این گام ، فاصله ی پنجمِ می بمل چی میشه ؟ سی بمل

 

مثال دیگه در گام دو ماژور ، فاصله ی سوم نت دو میشه : نت می

اما در سی بمل ماژور ، فاصله ی سوم نت دو میشه : نت می بمل

 

این مال زمانیه که گام خاصی مدنظرتونه و ازتون میخوان فاصله ی سوم / پنجم یه ملودی رو اجرا کنید ، تا جایی که تونستم خلاصه ش کردم .

 

...............................

 

حالت دوم :

 

اما گاهی اوقات اصن گام خاصی مدنظرمون نیست .

 

jadval%20bonye.jpg

 

هما نطور که می بینید ما دو نوع فاصله داریم : سه بنیه ای و چهار بنیه ای

سه بنیه ای : یعنی سه حالت داره : افزوده ، درست ، کاسته این فاصله ها عبارتند از فاصله ی یکم ، چهارم ، پنجم و هشتم .

چهاربنیه ای یعنی چهار حالت داره :افزوده ، بزرگ ، کوچک ، کاسته این فاصله ها عبارتند از فاصله ی دوم ، سوم ، ششم و هفتم .

 

برای حفظ کردن این جدول :

*در سه بنیه ای ها فاصله ی درست رو یاد بگیرید ، فاصله ی افزوده نیم پرده بالاتر و فاصله ی کاسته نیم پرده پایین تر از آن قرار دارد .

مثلا : فاصله ی چهار درست دو و نیم پرده است ، پس چهار افزوده : سه پرده . چهار کاسته : دو پرده است .

 

*در چهار بنیه ای ها فاصله های بزرگ رو یاد بگیرید ، فاصله ی افزوده: نیم پرده بالا تر ، فاصله ی کوچک : نیم پرده پایین تر ، فاصله ی کاسته یک پرده پایین تر از فاصله ی بزرگ هستند .

 

حالا یکی ازتون میخواد فاصله ی سوم کوچک نت دو رو بگیم .

دو ، ر ، می : این شد فاصله ی سوم ، از دو تا می چند پرده س؟ 2 پرده

پس این فاصله ی سوم بزرگه (طبق جدول) ، اما سوال ازما فاصله ی سوم کوچک خواسته نه سوم بزرگ.

بنابراین ما نت می رو نیم پرده بمل می کنیم تا فاصله ی یک و نیم پرده ای ایجاد شه بین این دو نت ، که میرسیم به نت می بمل.

بنابراین جواب میشه نت می بمل (نت می بمل ، فاصله ی سوم کوچک نت دو هستش)

 

 

...............

 

یا یه روش دیگه

 

اینبار یکی ازمون میخواد فاصله ی پنج کاسته ی نت دو رو پیدا کنیم . ما با احتساب نت پایه ، پنج نت میریم جلو :

دو ، ر ، می ، فا ، سل

حال از خودمون میپرسیم پنجم کاسته ، چند پرده با نت پایه (دو) باید فاصله داشته باشه ؟

فاصله ی پنجم چن بنیه ایه ؟ سه بنیه ای

حالتهاش : افزوده ، درست ، کاسته

ما قرار بود فاصله ی درست رو فقط حفظ کنیم که میشه : سه و نیم پرده .

حالا کاسته ش کن؟ نیم پرده از فاصله ی درست میایم پایین تر ، میشه : سه پرده

 

بر می گردیم به سوال :

فاصله ی پنج کاسته ی نت دو رو پیدا کنید .

فاصله ی پنجم رو محاسبه کردیم شد نت سل(دو ، ر ، می ، فا ، سل ) فاصله ی پنجم= نت سل

چند پرده فاصله بینشون هست ؟ سه و نیم پرده

بنابراین ، این فاصله ی پنجم درسته . برای بدست آوردن پنجم کاسته ، نیم پرده قرار شد بیایم پایین تا فاصله ی سه پرده ای برقرار شه (پنجم کاسته)

از نت سل نیم پرده به سمت پایین (بم) ؟ جواب : سل بمول ، فاصله ی پنجم کاسته از نت دو است .

 

امیدوارم که خوب توضیح داده باشم ، موفق باشید...

 

سلام مجدد

قصد اسپم زدن ندارم اما نگفتن این حرفا کم لطفیه.

وحیدجان واقعا نمیدونم به چه زبونی تشکر کنم.

دستبوس آدمایی مثل تو هستم که بی هیچ چشم داشتی علم خودشون رو در اختیار همه میزارن.

تنت همیشه سلامت رفیق:flower::flower::flower::flower:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Violinist    159,020

مدیر بـازنشسته

با تشکر از وحید عزیز

یه نکته رو هم من اضافه کنم

در موزیک های پاپ معمولن برای ساز های سیمی / زخمه ای و وکال ، فاصله ی سوم درست رو نسبت به ملودی اصلی اجرا میکنن

و یا اگر نت های فاصله خیلی زیر و تیز شد ، منفی 6 درست رو اجرا میکنن

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
sirvan.amg    10,203

کاربر سایت

با تشکر از وحید عزیز

یه نکته رو هم من اضافه کنم

در موزیک های پاپ معمولن برای ساز های سیمی / زخمه ای و وکال ، فاصله ی سوم درست رو نسبت به ملودی اصلی اجرا میکنن

و یا اگر نت های فاصله خیلی زیر و تیز شد ، منفی 6 درست رو اجرا میکنن

 

شرمنده ی محبت های همیشگیت هستم مهرزاد جان:8::8:

ممنون بابت نکته ی خوبت

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
sirvan.amg    10,203

کاربر سایت

با تشکر از وحید عزیز

یه نکته رو هم من اضافه کنم

در موزیک های پاپ معمولن برای ساز های سیمی / زخمه ای و وکال ، فاصله ی سوم درست رو نسبت به ملودی اصلی اجرا میکنن

و یا اگر نت های فاصله خیلی زیر و تیز شد ، منفی 6 درست رو اجرا میکنن

 

مهرزاد جان سوم درست مگه داریم؟؟؟ بزرگ منظورته؟

منفی 6 رو هم یه توضیحی میدی که چطوریه نحوه ی محاسبه ی نتهاش؟ ممنون :8:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...