رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





CUBASIST

آموزش آکوستیک و الکترو آکوستیک

پست های پیشنهاد شده

CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

سلام دوستان. قصد دارم تو این تاپیک علم آکوستیک رو به طور مختصر طی چندین جلسه شرح بدم. اگه کمی و کاستی یا ایرادی هم داشت شما ببخشید دوستان. :8:

خب شروع میکنیم.

اصولا صدا بر اثر ارتعاش مولکول های یک ماده (چه مایع چه جامد چه گاز) به وجود میاد. وقتی ما صحبت میکنیم یا صدایی تو فضا پخش میشه در اصل مولکول های هوا به ارتعاش درمیان و وارد گوش ما میشن. حالا اینکه گوش ما چطور این صدا رو میشنوه رو بعدا توضیح میدم.

میریم سراغ بحث موج و فرکانس های صوت.صوت اصولا به صورت موجی شکل حرکت میکنه. هر دوران 360 درجه موجی شکل رو یک هرتز (HZ) میگن. بذارید بیشتر توضیح بدم. سرعت صوت در هوا تقریبا 340متر در ثانیه هست و اگر ما یک فاصله 340 متری داشته باشیم اگه موج یک بار حرکت موجی شکل خودش رو انجام بده میتونیم بگیم طول موج این صوت یک هرتز هست.

 

wave3-aza.gif

به تعداد تناوب یا طول موج های یک صوت در یک ثانیه فرکانس اون موج میگن. مثلا اگه یک موج بیست بار در ثانیه حرکت موجی خودشو انجام بده میگیم فرکانس این صوت 20هرتزه یا اگه 20هزار بار حرکت موجی رو انجام بده میگیم فرکانس این صوت 20هزار یا 20کیلو هرتزه.

گوش یک انسان حدودا از فرکانس 20هرتز تا 20000 (20کیلو هرتز) رو میشنوه. فرکانسای بالا صدای زیر تر یا به قول بعضی ها تیزتر و فرکانسای پایین صدای بم تری دارند. علم میکس صدا هم بر پایه ی علم آکوستیک بنا شده و اصول و مبانی اکولایز هم بدون این علم بی معنیه!!!

امیدوارم خسته نشده باشید. سعی میکنم هرچه زود تر جلسات بعدی و مبحث Reverb یک اتاق و چگونگی کنترلش رو هم قرار بدم. موفق باشید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

خب دوستان ببخشید یکم دیر شد جلسه دوم رو شروع میکنم.

بحث ما بحث Reverb یا پس آوایی هست. Reverb از تکرارهای تصادفی، چندگانه و مخلوط شده یک صدا یا سیگنال به وجود میاد. با افزایش تعداد این تکرارها از شدتشون کاسته میشه. Reverb، تراز میانگین سیگنال رو افزایش میده و عمق و بعد فضایی و شور و هیجان شنیداری رو افزایش میده.

برای تولید اکو صدا بعد از ارسال به یک مانع بازتابنده برخورد میکنه و به عقب برمیگرده. تو اصطلاح صوتی، صدای ارسال شده، خشک (dry) یعنی بدون Reverb و صدای برگشتی تر (wet) یعنی با Reverb هست.

در واقع، طبق تعریف، اکو و Reverb دو پدیده متفاوت هستند. اکو، اغلب یک یا حداکثر چند تکرار جداگانه صدا (یا سیگنال) هست. Reverb از مخلوط تعداد زیادی تکرار تشکیل میشه. لازمه تولید هردوی اونا ارسال صدای خشک، منعکس شدنش، و برگشت صدای تر هست.دستگاه تولید Reverb وسیله ایه که به طور مصنوعی صدای محیطهای مختلف آکوستیکی مثل سالن بزرگ، اتاق کوچیک، تالار، و ... را باسازی میکنه.

سه نوع سیستم Reverb هست که کاربرد عمومی دارند:

1- اتاقک آکوستیکی: به اصطلاح اتاقک اکو که به طور دقیق تر یک اتاقک آکوستیکی Reverb هست.

2- صفحه Reverb ساز

3-Reverb دیجیتالی

نوع چهارم تولید Reverb،دستگاه فنری Reverb سازه که به طور وسیعی مورد استفاده قرار میگیره. چون مدل های زیادی داره و قیمتش هم نسبتا کم هست. تو این سیستم Reverb ساز فنری، سیگنال خشک، محرکی رو که فنرهای حلقوی رو مرتعش میکنه رو فعال میکنه. بعد یه میکروفون این حرکت رو حس میکنه و سیگنال تر رو از فنرها به میز صدا تغذیه میکنه. کنترل های روی دستگاه تولید Reverb، زمان Reverb رو تغییر میدن.

ویرایش شده توسط CUBASIST

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

جلسه سوم - اتاقک آکوستیک:54:

اتاقک آکوستیک، طبیعی ترین و واقعی ترین Reverb رو تولید میکنه. چون توی محیط آکوستیکی روی صدا عمل میکنه. این اتاق اتاقیه که با سطوح سخت و به شدت بازتابنده صدا، و با دیوارهایی ناموازی برای جلوگیری از اکوی فلاتر (اکوهای چندگانه، بی وقفه و با سرعت های یکنواخت) و امواج ساکن ( شکل موج های به ظاهر ثابت که از بازتاب های چندگانه بین سطوح مقابل و معمولا موازی اتاق ایجاد میشن).این اتاق معمولا حاوی یک میکروفون جهتی (یا دو میکروفون برای ضبط استریو) هست که خارج از مرکز اتاق قرار میگیره و یه بلندگو، که معمولا برای به حداقل رسوندن صداهای مستقیم دریافتی از میکروفون ها در نزدیکی یکی از گوشه های اتاق و پشت میکروفون قرار میگیرند. صدای خشک از میز صدا به بلندگو ارسال میشه و توی سرتاسر اتاقک بازتابیده میشه و به وسیله میکروفون ها دریافت میشه و به صورت صدای تر برای مسیرهای بعدی به میز بر میگرده.

 

زمان Reverb اتاق های مختلف، متفاوته. ولی به طور معمول زمان Reverb باید در 500Hz، سه و یک دوم ثانیه باشه و در 10KHz، حدود یک و یک چهارم ثانیه باشه. زمان های Reverb رو میشه با استفاده از صداگیرهای متحرک آکوستیکی تغییر داد.

اگرچه یه اتاقک آکوستیک Reverb بسیار واقعی تولید میکنه اما گرون ترین سیستم Reverb هست!!! :46:

حجم اتاقک باید حداکثر 2000 فوت مکعب، با سطوحی خاص باشه ( یه اتاق آکوستیک کوچیک، برای پاسخ بسامد بم کافی نیست. باید ایزوله باشه و دارای میکروفون ها و بلندگوهایی با کیفیت حرفه ای باشه). آرایش و تنظیم صداگیرها برای تولید زمان های Reverb مناسب مستلزم صرف زمان و هزینه بالاست. حتی با وجود اتاق آکوستیکی تو استدیوها، برای تامین امکانات صوتی بیشتر از وسایل Reverb ساز دیگه ای استفاده میکنند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

جلسه چهارم - صفحه Reverb ساز

صفحه Reverb ساز، یه وسیله مکانیکی-الکترونیکیه که از یه صفحه فولادی نازک معلق که تو یه قاب تحت کشش قرار گرفته درست شده. این دستگاه بزرگ و سنگینه و تو یه اتاق مجزا نگهداری میشه. تو این سیستم یه محرک سیم پیچ متحرک که مثل یه بلندگوی کوچیک عمل میکنه صفحه رو به ارتعاش درمیاره و سیگنال الکتریکی رو که از میز صدا ارسال شده رو به انرژی مکانیکی تبدیل می کنه. یک میکروفون تماسی (یا دو میکروفون برای استریو)، ارتعاشات رو دریافت میکنه، اونارو به انرژی الکتریکی تبدیل میکنه و به میز صدا برمیگردونه. بازتاب های چندگانه از صفحه مرتعش، افکت Reverb رو به وجود میارن.

 

یکی از ویژگی های بارز این صفحات، ایجاد زمان های Reverb طولانی (بیشتر از 2 ثانیه) تو فرکانس های بالاست که باعث روی دادن تاخیرهای اساسی و مشهود میشه. با این وجود صفحات مستعد فرابار شدن هستن. تو ترازهای بالاتر، فرکانس های پایین در مقایسه با بسامدهای دیگه به طور ناموزونی تمایل به افزایش زمان Reverb دارن در نتیجه صدا درهم و کدر میشه. تضعیف فرکانس های نامطلوب به حل این مشکل کمک میکنه. اما مراقب باشید چون تضعیف خیلی زیاد فرکانسهای پایین گرمی صدا رو کم میکنه ...

 

صفحات Reverb ساز، مدت زیادی نیست که به صورت تجاری ساخته میشن. اما به علت کیفیّت منحصر بفرد Reverb اونا، بیشتر استدیوها خودشون اونارو میسازن. چندتا شرکت هم کیت هایی رو برای این منظور تولید میکنند.

 

emt_plate.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

جلسه پنجم - Reverb دیجیتالی

سلام دوستان. ببخشید یکم دیر شد. جلسه پنجم رو شروع میکنم.

Reverb دیجیتالی، که به صورت الکترونیکی انجام میشه امروزه بیشترین کاربرد رو داره. وقتی که سیگنال آنالوگ به مدارهای الکتریکی ارسال شده و رقمی میشه، چند میلی ثانیه تاخیر پیدا میکنه. بعد سیگنال تاخیریافته برای به وجود آوردن افکت Reverb دوباره چرخه رو طی میکنه. این فرآیند چندین بار در ثانیه با دامنه ای کم میشه تا ریورب تولید بشه. بعد از پردازش، سیگنال دوباره به آنالوگ تبدیل میشه.

 

Lexicon%20M480L%20System%20copyl.jpg

سیستم Reverb و افکت دیجیتال

 

دستگاه های Reverb ساز دیجیتالی با کیفیت بالا، توانایی ایجاد افکت های بسیار زیادی رو دارند. صداهایی با کیفیت بالا تولید میکنند و فضای بسیار کمی رو اشغال میکنند.

 

 

بعضی از سیستم های Reverb ساز دیجیتالی، می تونند صداهای Reverb دار آکوستیکی و مکانیکی مختلفی مثل صدای سالن های کنسرت کوچیک و بزرگ، سالن هایی که صدا رو مبهم و گرفته یا شفاف و درخشان جلوه میدن،اتاق های کوچیک و بزرگ و صدای صفحات Reverb ساز کوچیک و بزرگ رو شبیه سازی کنند. تو هر افکتی، امکان کنترل مشخصه هایی مثل، خیز صدا (attack)، تاخیر (delay)، پخشایی، زمان تاخیر فرکانس های بالا، متوسط و پایین و دیگر رنگینش های صوتی به طور مجزا وجود داره.

 

برخی از سیستم های Reverb ساز دیجیتالی قابل برنامه ریزی هستند. این سیستم ها با افکت هایی از پیش برنامه ریزی شده، عرضه میشن اما این امکان رو هم دارن که افکتهای جدیدی توسط کاربر ایجاد شده و برای استفاده مجدد ذخیره بشن. با اینکار تقریبا نوع نامحدودی از افکت های Reverbها فراهم میشه. :cool:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

جلسه ششم - انتخاب یک سیستم Reverb ساز مناسب

در انتخاب یک سیستم Reverb ساز، به رغم سلایق شخصی باید به این نکته توجه کرد که صدای سیستم، طبیعی باشه. فرکانس های انتهای بالایی باید شفاف و زنده باشن و فرکانس های انتهای پایینی نباید صدا رو کدر و درهم بکنن. داشتن پخشایی خوب یکی از نکات اساسیه; تکرارها باید زیاد و تصادفی باشن. صدا باید عاری از فلاتر (لرزش)، زنگیدن (Twang)، بنگ بنگ (Boing) و تو خالی مثل صدای حلبی باشه.

 

یک آزمایش خوب برای چک کردن کدری و درهم بودن صدا، گوش دادن به یک آواز است. در صورتی که، سیستم Reverb ساز، تشخیص کلمات شعر رو مشکل تر بکنه نتیجه میگیریم که وضوح و دقت دستگاه به اندازه کافی نیست. برای چک کردن فشردگی و تصادفی بودن بازتاب های اولیه، صدای گذرایی مانند یک ضربه شفاف طبل یا کف زدن رو امتحان کنید. سیستم های Reverb ساز ضعیف، صدایی شبیه به یه فلاتر آکوستیکی تولید میکنند.

 

برای آزمایش، تصادفی بودن بازتاب های اولیه، به یه صدای قوی مردانه کاملا تر ( بدون ارسال هیچگونه صدای خشک از قسمت reverb send میز صدا) گوش کنید. در صورتی که متن آواز واضح باشه، ترکیب سیگنال های تر و خشک احتمالا درهم و مغشوش میشه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

جلسه هفتم - تاخیر یا Delay

یه مقدمه کوتاه درباره تاخیر یا Delay تو این جلسه میگم که تو جلسه های بعدی تخصصی تر رو این مبحث توضیح میدم. :23:

تاخیر، اکو و پس آوایی عباراتی هستند که اغلب به اشتباه به جای هم به صورت مترادف بکار میرن در حالیکه اثرات آکوستیک روان شنیداری اونا کاملا متفاوته. همونطور که گفتیم، Reverb از تکرار های چندگانه، تصادفی و مخلوط شده ای که بعد از انتشار یه صدا اتفاق میفته، به وجود میادو فاصله زمانی بین تکرار ها قابل تشخیص نیست.

 

اکو، صدای بازتابیده ایه که حدود 50 میلی ثانیه یا بیشتر بعد از صدای اصلی شنیده میشه.

 

زمان بین اکوها، محسوسه و زمان بین بازتاب ها هم تاخیر یا Delay اصطلاحا بهش گفته میشه.

 

با مهارت داشتن تو زمینه بکارگیری و تغییر زمان های Delay میتونید چندین افکت صوتی ایجاد کنید. به طور معمول، Delay رو میشه با دستگاه ضبط نوار یا به صورت الکترونیکی با دستگاه تاخیر دهنده (Delay Unit) آنالوگ یا دیجیتال ایجاد کرد.

 

141604d1256569078-best-new-delay-unit-tte_600x429.jpg

 

 

اینم یه دستگاه تاخیر دهنده هست که میتونید باهاش Delay ایجاد کنید.:54:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

جلسه هشتم - تاخیر نوار

قدیمی ترین و شاید کم هزینه ترین روش ایجاد Delay، استفاده از یه دستگاه ضبط نوار با هدهای ضبط و پخش جداگانست. وقتی که دستگاه در حال ضبط باشه و مانیترونیگ اون روی پخش تنظیم بشه، میز صدا ( یا منبع صدا ) سیگنال رو به هد ضبط میفرسته. چند میلی ثانیه بعد با عبور نوار از مقابل شکاف هد پخش، سیگنال پخش شده به یه کانال دیگه توی میز صدا برگردونده میشه. بعد مسیر سیگنال به دور گردشی خودش ادامه میده. سرعت نوار و فاصله بین هدها، میان Delay رو تعیین میکنه. هر چقدر Delay آهسته تر باشه، تکرار واضح تر و قابل تشخیص تر میشه. یه اکو با تکرار های آهسته (یعنی فاصله زمانی حدود نیم ثانیه بین تکرارها) یه افکت فضایی ایجاد میکنه یا محیطی مثل خانه ارواح رو شبیه سازی میکنه !!! :43:

 

Delay های سریع تر، صداهای پیوسته تری تولید میکنند.

 

میتونید با هماهنگ کردن کنترل هایی بلندی روی میز صدا و دستگاه ضبط نوار تو شدت صدا تنوع ایجاد کنید، چرا که ترازهای مختلف بلندی هم مشخصه صوتی Delay رو تغییر میدن. با این وجود از هماهنگ بودن این تنظیمات اطمینان حاصل کنید چون در بیشتر سیستم های Reverb و Delay ساز، برگشت (Return)، پر نویزتر از ارسال (Send) است.

ارسال رو تو یه تراز بالاتر و برگشت رو طبق سلیقه خودتون تنظیم کنید. معمولا تراز برگشت ها پایین تر از ارسال ها در نظر گرفته میشه.

 

علاوه بر نویز الکترونیکی که هنگام عبور سیگنال از کانال ها به اون اضافه میشه، خود نوار هم باعث ایجاد نویز میشه. با افزایش تعداد تکرار های تاخیر، نسبت سیگنال به نویز کم میشه به همین دلایل، هرچند که تاخیر نوار افکت های متنوعی رو تقریبا بدون هزینه اضافی به وجود میاره اما ممکنه همیشه هم تاخیر واضح و مناسبی ایجاد نکنه ...!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

جلسه نهم - تاخیر الکترونیکی

تاخیر الکترونیکی به وسیله دستگاه تاخیر آنالوگ یا دیجیتال به وجود میاد.

 

تاخیر آنالوگ: دستگاه تاخیر آنالوگ، همون کار تاخیر به وسیله دستگاه ضبط رو انجام میده. در واقع، سیگنال ورودی به مدارهایی تغذیه میشه که چندین هزار بار در ثانیه از اون نمونه برداری می کنند. این نمونه ها، تو یه مجموعه طولانی از خازنها ذخیره میشه و از یه خازن به خازن بعدی پلکانی مشن تا وقتی که سیگنال خروجی به صورت یه نسخه تاخیر یافته از سیگنال ورودی اصلی دربیاد. زمان های تاخیر رو میشه انتخاب کرد. تنوع زمان تاخیر قابل دسترسی بستگی به دستگاه تاخیر داره.

 

تاخیر دیجیتال: دستگاه تاخیر دیجیتال، سیگنال آنالوگ رو توی ورودی به اطلاعات دیجیتال تبدیل میکنه و توی خروجی دوباره اون رو به آنالوگ تبدیل میکنه. بعد از تبدیل توی ورودی، سیگنال به حافظه ای که اون رو ذخیره میکنه داده میشه. بعد از گذشتن زمان انتخاب شده برای تاخیر، بازخوانی میشه. بعد سیگنال دوباره به آنالوگ تبدیل میشه و به خروجی ارسال میشه. مثل تاخیر آنالوگ، مدت زمان های Delay و تعداد اونا از دستگاهی به دستگاه دیگه متفاوته.

 

اینم یه عکس از دستگاه تولید تاخیر دیجیتال:

 

xl_2_bossdd7.jpg

 

توی جلسه بعدی تفاوت Delay آنالوگ و Delay دیجیتال رو به طور مختصرو کاربردی توضیح میدم. امیدوارم تا اینجا از مطالب استفاده کرده باشید ... :8:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

سلام دوستان. به خاطر تاخیر در قرار دادن مطالب تاپیک ببخشید. این روزا یکم سرم شلوغه نمیتونم هر روز مباحث آکوسیتیک رو قرار بدم. :37:

ویژگی سیستم های Delay آنالوگ و دیجیتال باهم متفاوته. هر کدوم از اون ها مزایا و معایب خاص خودش رو داره. دستگاه های آنالوگ ارزون تر هستند و صدای گرم تری دارن. عملکرد اونا توی تولید افکت های صدا، به ویژه افکت های Flaning بسیار خوبه.

دستگاه های Delay های پلّکانی با پردازش آنالوگ، کوچیکتر از دستگاه های Delay دیجیتال هستند و راحت تر میتونن تند یا کند بشن.

یه اشکال مهم اینه که توی Delay های حدود 80میلی ثانیه و طولانی تر، نسبت سیگنال به نویز به طور چشمگیری افت میکنه. همچنین هر چقدر زمان Delay طولانی تر باشه پاسخ فرکانس بالا بدتر میشه.

به طور کلی، دستگاه های Delay دیجیتال مورد پسند واقع شدن و تا حد زیادی جایگزین دستگاه های Delay آنالوگ شدن. دستگاه های Delay دیجیتال نسبت سیگنال به نویز بهتر، پاسخ مطلوب تر توی فرکانس های بالا، زمان Delay طولانی تر و مجموعه ای فراوان و جامع از افکت ها رو ارائه مدن و برای ایجاد Pre-Reverb-delay هم عالی هستند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

امیدوارم تا اینجا مطالب مفید بوده باشن و اگر سوال خاصی توی این بخش داشتید در تاپیک لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link. مطرح کنید.

 

Delay کاربردهای هنری زیادی داره. توی استودیوها، از افکت های Delay برای دوبل کردن، هم صدایی و ایجاد Reverb های واقعی تر استفاده میشه.

 

دوبل کردن (Doubling): یکی از کاربردهای رایج Delay، تقویت یا اصطلاحا جاق کردن صداست. افکتی که صدای یک ساز یا آواز رو پرتر و قوی تر جلوه میده، دوبل نامیده میشه و با تنظیم تاخیر در حدود 10 تا 35 میلی ثانیه ایجاد میشه. این تاخیر های کوتاه شبیه بازتاب های اولیه صدا هستند و به سازها یا آوازهایی که صدایی مرده و بی روح دارند، حالتی واقعی و زنده میده.

 

دوبل کردن رو میشه به طور طبیعی با ضبط یک لبه و بعد با انجام اورداب، یعنی ضبط همزمان همون قسمت روی یک لبه جداگانه انجام داد. از اونجا که امکان تکرار یک اجرا به طور دقیق وجود نداره، تغییر در نواک، زمان بندی و صداهای اتاق، صدا رو پر تر و زنده تر میکنه. با ادامه این فرایند میتونیم افکت Chorus (همخوان) رو ایجاد کنیم.

Chorus (همخوان): این افکت با تکرارهای متوالی افکت دوبل بدست میاد. زمان تاخیر اون تقریبا با زمان تاخیر در دوبل کردن یکیه (یعنی 15 تا 35 میلی ثانیه)، با این تفاوت که تکرار میشه. این افکت میتونه صدای یه خواننده رو شبیه یه آواز گروهی جلوه بده و وسعت صدا رو زیاد کنه. به همین روش میشه صدای دو خواننده توی استودیویی نسبتا مرده رو به صورت آواز یه گروه کر بزرگ توی یه کلیسای مجلل و باشکوه شبیه سازی کرد.:50:

 

Slap Back Echo: این نوع اکو، یه صدای تاخیر یافته هست که به صورت واضح و مجزا دریافت میشه و خیلی شبیه به صدای نامتصل پیگ پنگیه که توی دستگاه های ناوبری و ردیابی صوتی برای برقراری تماس منتشر میشه. برای ایجاد این اکو، زمان تاخیر باید روی 35 میلی ثانیه یا بیشتر تنظیم بشه.

Pre-Reverb-Delay (تاخیر پیش واخنش): توی شرایط آکوستیکی، فاصله زمانی بین دریافت امواج مستقیم از یه منبع صدا و ریافت صدای بازتابیده مشخصه. توی بعضی از سستم های Reverbs ساز، هیچ تاخیری بین سیگنال های خشک و تر وجود نداره. بنابراین، با به تاخیر انداختن سیگنال ورودی قبل از ورود به دستگاها Reverb ساز، میتونیم صدا رو طبیعی تر جلوه بدیم و کیفیت Reverb رو بالا ببریم. بعضی از سیستم های Reverb ساز، برای ایجاد چنین تاخیری خودشون دارای delay line هستند.

ویرایش شده توسط CUBASIST

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

Flanging، یه افکت تاخیر زمانی هست. این افکتها به صورت الکتریکی ایجاد میشن. مدت زمان تاخیر به طور اتوماتیک از 0 تا 20 میلی ثانیه تغییر میکنه. به طور معمول، گوش نمیتونه تفاوت های زمانی بین صداهای مستقیم و تاخیر یافته رو که انقدر کوتاه هستند درک کنه. اما وقتی سیگنال های مستقیم و تاخیر یافته با یکدیگر ترکیب میشن، به علت حذف فاز، نتیجه به صورت قله ها و دره هایی توی پاسخ فرکانس ( که بهش ..... شانه ای میگن ) ظاهر میشه و ویژگی صوتی خاصی رو بوجود میاره که صدا رو ویژویژی، موج دار و فضایی میکنه. :23:

 

 

 

افکت Flanging. سیگنال های مستقیم و خروجی خط Delay با هم ترکیب میشوند و با تغییر زمان Delay، افکت Flanging بوجود میاد.

 

doctors_4.jpg

 

Flanging میتونه مثبت باشه. به این معنی که سیگنال های مستقیم و تاخیر یافته دارای پلاریته یکسان باشن و یا اینکه منفی باشه. یعنی این دو سیگنال، پلاریته مخالف هم داشته باشند. Flangigng منفی، میتونه افکت هایی قوی و مکشی ایجاد بکنه. Flanging میتونه تشدید کننده هم باشه. یعنی با تغذیه مجدد بعضی از خروجی ها به ورودی باعث تقویت قله ها و دره ها شده و یه نوع افکت تخیلی ایجاد میکنه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

طریقه به وجود اومدن Flaning و phasing شبیه هم هستن، با این تفاوت که توی فازی کردن به جای استفاده از یه مدار تاخیر زمانی، از یه جابجا کننده فاز استفاده میشه. قله ها و دره ها (پیک ها) نامنظم تر و نسبت به Flaning از هم دورترند.

از نظر صوتی، نتیجه این افکت چیزی شبیه صدای ارتعاش و لرزش و ویبراتور یا صدای موج واریه که از نواختن یه ساز زیر آب تولید میشه !!! :43:

 

 

افکت Phasing توی محدوده فرکانسی 4کیلو هرتز تا 20کیلو هرتز توی این شکل مشاهده میشه.

 

2012sealed.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

Morphing تغییر و تبدیل پیوسته و بی وقفه یک افکت (شنیداری یا دیداری) به یه افکت دیگست. مثلا توی فیلم ویدیویی مایکل جکسون با عنوان سیاه و سفید، یه زن چینی به یه مرد سیاه پوست آمریکایی تبدیل شد که اون مرد هم به یه مرد ایرلندی و بعد به یه زن اسپانیایی تبدیل شد و ... الی آخر :13:

توی میناتور II، نقره ذوب میشد و از توی شکاف ها سر میخورد و به اشیاء مختلفی تبدیل میشد. این افکت ها، پیچیده تر از افکت های Dissolve، یعنی محو شدن تصویری توی یه تصویر دیگه هستند. (مثل افکت Crossfade توی صدا، افکت Dissolve توی تصویره). Morphing دگرگونی کامل پارامتری و الگوریتمی توی ساختار دو افکت کاملا متفاوت و مستقله. از اونجا که بیشتر افکت های Morphing صدا بر مبنای تاخیر ایجاد میشن، دستگاه های Morphing صدا رو میشه توی گروه پردازنده های زمانی سیگنال قرار بدیم.

 

این هم یکی از اولین نرم افزارهای audio morphing

 

morphau-lam.png

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

Pitch Shifter دستگاهی هست که Pitch سیگنال رو تغییر میده. از اون برای اصلاح ناکوکی های جزئی، ایجاد افکت های خاص، یا تغییر مدت زمان یه برنامه بدون تغییر Pitch اون استفاده میشه. آخرین مورد فشرده کننده زمان هست. بعضی از این دستگاه ها می تونن فرکانس های بالاتر از دو اکتاو رو بدون تغییر مدت تداوم یا همون Duration تغییر بدن و هماهنگ سازی یه سیگنال ورودی رو انجام میشه. مثلا اگه یه خواننده نتی رو یکم مبهم و گرفته یا خیل تیز خونده باشه، کوک کردن اون از طریق بالا یا پایین بردن Pictch امکان پذیره. برای ایجاد هارمونی میشه سیگنال ورودی رو با سیگنالی که با Pitch معینی هم آوا شده میکس کرد.

تغییر دهنده میتونه مثل یه فشرده کننده زمان صدای ضبط شده رو بدون هیچ ویرایش، حذف محتوا یا تغییر Pitch کوتاهتر بکنه.

 

 

Pitch Shifter

 

loomer-diatonic-pitch-shifter.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

شاید برای بعضی ها سوال پیش اومده باشه که واحد پر کاربرد دسی بل چی دقیقا چه کمیتیه یا تراز فشار صوت (spl) که در مشاهدۀ مشخصات فنی تجهیزات صدابرداری اون رو خیلی میبینیم اساسا چی هست و چطور اندازه گیری میشه. لذا توضیحات مختصری رو راجع به این کمیت ها مینویسم.

 

دسی بل (Decibel):

صدا با ارتعاش مولکولها ایجاد میشه. به طوری که حرکت مولکول های درگیر شده انرژی رو انتقال داده و و موج صدایی رو تولید میکنه که از نقطه ای به نقطۀ دیگه هدایت میشه.

وقتی جسمی تحت کشش یا ضربه قرار میگیره یا در اون دمیده میشه یا وقتی که تارهای صوتی مرتعش میشن مولکولهای هوای نزدیک منبع ارتعاش به حرکت درمیان. با شروع حرکت این مولکولها به طرف خارج از جسم نوسان کننده یه موج صوتی منتشر میشه. این مولکولها انرژی خودشون رو به مولکولهای مجاورشون منتقل میکنند و واکنشی آغاز میشه که بسیار شبیه امواج ایجاد شده ناشی از افتادن یک سنگ به داخل آب هست.

دسی بل واحد اندازه گیری شدت این موج به وجود اومدست.

دسی بل (dB) یک واحد بدون بعد برای مقایسه نسبت دو کمیته که معمولا در رابطه با انرژی آکوستیکی، مثل فشار صدا و انرژی الکتریکی مثل توان و ولتاژ بکار میره. این کلمه با حرف d و B نشان داده میشه چون دسی یک دهم یک بل (الکساندر گراهام بل) هست و دسی بل به این دلیل انتخاب شده که یک بل برای کار عملی کمیت خیلی بزرگیه.

 

الکساندر گراهام بل:

 

 

461px-Alexander_Graham_Bell.jpg

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

فشار آکوستیکی صدا برحسب تراز فشار صوت (dB-SPL) سنجیده میشه چون در یک موج صوتی تغییرات متناوبی در فشار جوّی وجود داره. انسانها نیروی بالقوه ای برای شنیدن گسترۀ بسیار وسیعی از این تغییرات رو دارند که از 0dB-SPL آستانه شنوایی، تا 20dB آستانه دردناکی و بیشتر رو شامل میشه. اختلاف بین بلندترین و آروم ترین صدایی که یک جسم مرتعش ایجاد میکنه (بر حسب دسی بل)، داینامیک رنج (Dynamic Range) نامیده میشه. از اونجا که این محدوده بسیار وسیعه از مقیاس لگاریتمی برای فشرده کردن میزان بلندی استفاده میشه تا قابلیت کنترل بیشتری داشته باشه.

انسان قادر به شنیدن بلندی هایی به نسبت 1 به 10 میلیون و بیشتره. صدایی با بلندی 1000،60dB-SPL بار بلندتر از صدایی با بلندی 0dB-SPL هست. 80dB-SPL هم 10 بار بلندتر از 60dB-SPL هست. اگه دامنۀ هریک از دو صدای مشابه 100dB-SPL باشه، وقتی باهم ترکیب بشن دامنه برآیندشون 103dB-SPL خواهد شد. با وجود این، بیشتر آدمها تغییرات کمتر از 10dB-SPL رو احساس نمی کنند. در تصویری که قرار دادم محدودۀ تقریبی دامنه و فرکانس شنیده شده توسط شخصی که به موسیقی گوش میده در مقایسه با کل محدودۀ شنوایی انسان، نشون داده شده.

 

fig11-6.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...