رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





music87025

آموزش تصويري نحوه در دست گرفتن دف

پست های پیشنهاد شده

music87025    58

عضو جدید انجمن

0gvzwpy4fsne9km9g418.jpg

آيا تا به حال به اين فكر كرده ايد كه چرا دف نوازي اساتيدي مانند بيژن كامكار همواره جذاب است؟ چرا نواختن ريتم ساده اي مانند حي ا... توسط اينان زيبا و دل نشين به نظر مي رسد و در مقابل از شنيدن دف نوازي برخي ديگر بيزاريم؟

 

شيوه ي صحيح در دست گرفتن دف به قدري اهميت دارد كه در اكثر موارد ، مي توان آن را منشاء تفاوت بين اجراي جذاب و كسل كننده توسط نوازندگان حرفه اي دانست. در واقع شكل و شيوه ي در دست گرفتن دف ، اثري مستقيم بر نوازندگي ما دارد. به جرئت مي توان گفت كه شكل نادرست آن مانع نواختن صحيح ضربات خواهد بود.

در اينجا اشاره اي خواهيم داشت به شيوه ي صحيح در دست گرفتن دف و سپس چند اشكال رايج مربوط به اين موضوع را مورد بررسي قرار مي دهيم. به تصوير زير نگاه كنيد. اين تصوير شيوه ي صحيح را نشان مي دهد. ويژگي هاي اين تصوير بدين شرح اند:

الف)شستي از راستايي كه با راستاي افق زاويه قائمه مي سازد ، اندكي انحراف دارد.

ب) سنگيني دف روي هر دو دست توزيع مي شود كه بخش بيشتري را دست چپ تحمل مي كند.

ج) كف دست راست تقريباً مقابل قلب قرار دارد.

د) صفحه ي فرضي اي كه پوست در آن واقع است با راستاي بدن موازي نيست. بدين معني كه دف شما در انتهاي سمت چپ ( نسبت به خودتان ) جلوتر از سمت راست آن است.

ه) بالاي دف اندكي به جلو تمايل دارد. (به مبتديان توصيه نمي شود)

844714479866359315461.jpg و اما چند اشكال رايج...! مي توانيد آنها را انجام دهيد تا صحت مطالب را راحت تر درك كنيد. اول اينكه شستي را در راستاي عمود بر راستاي افق نگيريد. اين موجب مي شود كه تمام سنگيني دف را دست چپ تحمل كند و زودتر خسته شود. همچنين در نواختن ضربات تم و بك دچار مشكل خواهيد شد و نهايتاً ضربات به شكلي نه چندان كامل اجرا مي شوند. در حقيقت ضربه ي تم در بم ترين ناحيه و ضربه ي بك در زيرترين ناحيه اجرا نخواهد شد.

039004755364615763171.jpg

 

برخي نوازندگان دف را در موقعيتي بالاتر از حد معمول نگه مي دارند. اينان نيز در اجراي تم وبك با مشكل مواجه مي شوند. ضربه ي تم به طور كامل روي پوست نمي خوابد و براي اجراي بك ناچارند مچ خود را به پايين خم كنند و يا از اجراي صحيح آن صرف نظر نمايند. ناگفته نماند كه خون كمتري هم به دستانشان مي رسد. برخي ديگر نيز دف را جلوي صورتشان مي گيرند. در اين حالت اصطلاحاً گوش از صداي ساز پر مي شود و قدرت تشخيص كيفيت صدا را در ميانه ي كار از دست مي دهيد. به علاوه اجراي بك نيز دچار اشكال مي شود.

286711055694413573311.jpg

در انتها به تصاويري كه از چند اجراي استاد كامكار انتخاب كرده ام دقت كنيد و مطالب فوق را در تصاوير زير بررسي كنيد. 839578945513234558581.jpg لازم به تذكر است كه با توجه به تعدد شيوه هاي آموزش دف[/url]، ممكن است اين مطلب براي همگي آن ها صادق نباشد. لذا اين مطلب عمدتاً نوازندگاني را مخاطب قرار مي دهد كه از شيوه ي نوازندگي استاد كامكار و يا از شيوه هاي نزديك به آن پيروي مي نمايند. علي اي حال در هر شيوه اي چهارچوب هايي مرتبط با موضوع اين مطلب تعريف شده است كه توجه به آنها ارتقاي قدرت نوازندگي را در پي خواهد داشت

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...