رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





Lone

فرهنگ هیپ هاپ - Hip Hop

پست های پیشنهاد شده

Lone    3,562

عضو جدید انجمن

عرض ادب و درود خدمت کاربران عزیز سایت

 

باتوجه به اینکه در کشورمون درباره این مبحث گسترده چه در جوامع مجازی و چه در واقعیت به طور کلی دانش اندکی وجود داره و اکثرا چه مخاطبانی که با علاقه این فرهنگ رو دنبال میکنن چه کسانی که کار و زندگیشون رو با این فرهنگ مرتبط و عجین کردن سواد کافی و حتی بعضا اطلاعات زمینه ای درست هم راجع به این مسئله ندارن.

به همین سبب تصمیم گرفتم این تاپیک رو تشکیل بدم و تمام اطلاعاتی که خودم در طول این سال ها آموختم و مطالب ارزشمندی که در گوشه و کنار مشاهده میکنم و با کمک دوستان عزیز حداقل کمکی بشه در پیشرفت این فرهنگ در سرزمینمون و حتی وسیله آشنایی برای کسانی که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارند.

 

لازم به ذکره این تاپیک قرار فعالیت مستمر و دائم داشته باشه پس خواهشمندم از ارسال پست تا جایی که ممکنه خودداری کنید و سعی کنید نظرات، موارد قابل بحث و سؤالات یا اگر ایرادی هم در مباحث مشاهده میکنید در پیام خصوصی با بنده به اشتراک بگذارید سعی میکنم در مطالب حتما لحاظ کنم.

 

در ادامه قصد دارم توضیح کامل و مفصلی درباره شکل گیری فرهنگ هیپ هاپ، مشخصات، پیشینه، تأثیر موسیقی هیپ هاپ و دنیای هیپ هاپ بدم

 

 

موسیقی هیپ هاپ

 

موسیقی هیپ هاپ یا موسیقی رپ یکی از سبک.های موسیقی است که به.طور موازی با فرهنگ هیپ هاپ رشد کرد.

 

موسیقی هیپ هاپ از دو بخش اصلی تشکیل شده.است: رپ (MC) و DJ (ترکیب صدا و اسکرچ). این موارد به همراه رقص برک و گرافیتی (یا دیوارنویسی) چهار بخش اصلی هیپ هاپ، یک نهضت فرهنگی که توسط جوانان شهری به خصوص توسط سیاهان آمریکا ایجاد شد را تشکیل می.دهد. در شهر نیویورک، در اوایل دهه ۱۹۷۰. در سال ۲۰۰۶، موسیقی رپ پس از موسیقی کلاسیک دومین موسیقی محبوب در ایالات متحده آمریکا بود.

 

موسیقی هیپ هاپ، عموماً از یک یا چند خواننده رپ که داستان.های شبه خود زندگی نامه تعریف می.کنند تشکیل شده.است، این داستان.ها اغلب مربوط به یک همتای خیالی، و به صورت اشعار بسیار ریتمیک پر از تکنیک.هایی همچون همگونی مصوت.ها، تجانس آوایی، و قافیه است.

 

خواننده رپ با یک قطعه سازی که اغلب از آن تحت عنوان «بیت» یاد می.شود همراهی می.شود، این ساز توسط یک دی جی نواخته شده، و توسط یک تهیه.کننده، یا یک یا چند نوازنده خلق شده.است. اغلب بیت با استفاده از یک ترکیب از وقفه کوبه.ای از یک آواز دیگر، که معمولاً یک ترانه فانک یا موسیقی سول است ساخته می.شود. علاوه بر طبل دیگر صداها نیز اغلب به صورت ترکیبی، الکترونیکی، یا اجرایی هستند. گاهی اوقات یک بخش می.تواند سازی، نشانه مهارت دی جی یا سازنده باشد.

هیپ هاپ در برانکس، واقع در نیویورک، یعنی زمانی که DJ بریک ضربه.ای را از آوازهای فانک و دیسکو جدا کردند شکل گرفت. نقش اولیه رئیس تشریفات معرفی DJ و موسیقی و تشجیع حضار بود. روسای تشریفات با صحبت کردن در بین آوازها، به رقص شور و هیجان می.دادند، با حضار احوالپرسی می.کردند یا برای آنان لطیفه و حکایت تعریف می.کردند. سرانجام این رویه شکل بندی بهتری گرفت و «رپ» نام گرفت.

 

تا سال ۱۹۷۹ هیپ هاپ از نظر تجاری تبدیل به یک نوع موسیقی محبوب شد و شروع به وارد شدن به جریان غالب در آمریکا کرد. در دهه ۱۹۹۰، یک نوع از هیپ هاپ به نام رپ گنگستا تبدیل به بخش عمده موسیقی آمریکا شد، و جنجال بسیاری بر سر ترانه.هایی که گفته می.شد به تبلیغ خشونت، بی بند و باری، استفاده از مواد مخدر و زن ستیزی می.پردازد شکل گرفت. با این وجود تا آغاز دهه ۲۰۰۰، موسیقی هیپ هاپ در صدر فهرست موسیقی.های محبوب قرار گرفت و به سبک.های مختلف در گوشه و کنار جهان نواخته می.شد.

ریشه.های سبکی:

 

موسیقی فانک، دیسکو، سول، داب، موسیقی رگه

 

ریشه.های فرهنگی:

 

۱۹۷۰ در هارلم، نیویورک، سبک نات ( ارائه شده توسط گروه The Night )

 

سازهای موسیقی:

 

تِرن.تیبل، سینث.سایزر، رپ خوان، درامز الکترونیک، سَمپلِر، گیتار، پیانو

 

محبوبیت عمومی:

 

از سال.های میانی دههٔ ۱۹۹۰ میلادی در تمام دنیا

مشتق.ها:

 

الکترو، تریپ هاپ، برک بیت، جانگل مد قدیمی، دی ان بی، کرانک

 

 

ادامه در پست بعد..

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Lone    3,562

عضو جدید انجمن

مشخصات

 

هیپ هاپ یک جنبش فرهنگی است که موسیقی بخشی از آن است. موسیقی خود از دو بخش تشکیل شده.است، رپ، یعنی ارائه آوازهای سریع، بسیار آهنگین و تغزلی و DJ، که یا از طریق پخش کننده صفحه (به انگلیسی: turntable)، ساز یا تولید صدای ساز ضربی با دهان ساخته می.شود. یکی دیگر از جنبه.های مهم موسیقی هیپ هاپ مدی است که در کنار موسیقی شکل گرفته.است.

 

هیپ هاپ بر خلاف چیزی که ازش این روز ها رسانه نمایش میزاره که بیشتر یک سرگرمیه تا یک فرهنگ که 4 شاخش رو نشون میدن هستش. هیپ هاپ 9 شاخه داره:

 

1.بریک دنس Break Dancing

2.رپ Rapping

3.گرافیتی Graffiti Art

4.دیجی DJing

5.بیتباکس Beatboxing

6.پوشش خیابانی Street Fashion

7.زبان خیابانی Street Language

8.دانش خیابانی Street Knowledge

9.کار افرینی خیابانی Street Enterpreneurialism

که فرای این ها هیپ هاپ درمورد فعالیت کردن نیست درمورد اینه که شما چطوری فکر میکنی و چطوری در برابر شرایط مختلف عکس العمل نشون میدی و چه احساسی داری.

این 9 المان رو در پست های بعد به صورت جداگانه بررسی میکنیم تا به یه دید سطحی ازشون برسیم

 

ساختار آهنگین

 

بیت (نه ضرورتاً از طریق رپ) در هیپ هاپ تقریباً همیشه به صورت کسر ۴/۴ است. هیپ هاپ در کانون آهنگین خود می.چرخد: به جای شمارش «مستقیم» ۴/۴ (موسیقی پاپ؛ هیپ هاپ بر اساس احساس پیش بینی شده تقریباً شبیه تأکید «چرخش» در کوبه جاز است. همانند تأکید تریوله در چرخش، آهنگ هیپ هاپ ظریف بوده، و به ندرت به صورت موجود نوشته شده.است (مبنای ۴/۴: نوازنده طبل اجرای هیپ هاپ را بر عهده دارد) و اغلب به صورت «تأخیری» یا معوق نواخته می.شود.

البته در آهنگسازی هیپ هاپ، از ضرب.های ۲/۴، ۳/۴، ۶/۸ و … نیز استفاده می.شود

این روش بیشتر در موسیقی سول، دیسکو و موسیقی فانک، که در آن بیت.ها و موسیقی آهنگین در طول قطعات تکرار می.شد ابداع شد. در دهه.های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، جیمز براون به صورت رؤسای تشریفات امروز صحبت می.کرد، آواز می.خواند و فریاد می.کشید. این روش موسیقی پایگاه کامل را برای رؤسای تشریفات برای قافیه سرایی فراهم می.آورد. به همین دلیل موسیقی هیپ هاپ عموماً به رئیس تشریفات می.پردازد، و اهمیت اشعار و تبحر در ارائه را تشدید می.کند.

احتمالاً هیپ هاپ سازی مهم.ترین استثنای این قاعده.است. در این نوع از هیپ هاپ، دی جی.ها و سازندگان می.توانند با ایجاد قطعات سازی تجربیات جدیدی به دست آورند. در حالی که ممکن است آنان آوازهای راک را ترکیب کنند، آنان مقید به چارچوب هیپ هاپ سنتی نیستند.

 

 

آلات موسیقی و نحوه ساخت

 

ساز هیپ هاپ چه از نظر سیستم صوتی و چه از نظر ضبط و چه از نظر آهنگسازان و سازهای مورد استفاده آنان برگرفته از دیسکو، فانک، و ریتم و بلوز است. استفاده دی جی.های دیسکو و باشگاه از میکس از نیاز به استمرار موسیقی و در نتیجه انتقال آرام در بین قطعات ناشی می.شد. بنابر مقایسه، هیپ هاپ کول دی جی هرک، جدا کردن و بسط تنها بریک—یک تکنوازی کوبه.ای میان پرده— از طریق ترکیب دو نسخه از یک قطعه.است. این امر، به گفته آفریکا بامباتا، «بخش خاص قطعه.است که همه منتظر آن هستند، آنها آماده.اند به هیجان بیایند.» (توپ، ۱۹۹۱) جیمز براون، باب جیمز، و پارلیامنت—در میان بسیاری دیگر— مدت.ها منبع محبوبی برای بریک بودند. می.توان قطعات ساز را نیز اغلب به صورت شیپور به این قطعات افزود (همان.جا). بنابراین سازهای هیپ هاپ ترکیبی یا مبتنی بر سیستم صوتی شبیه موسیقی فانک، دیسکو، یا سول است. آوازها، گیتار، کیبورد، باس، طبل و کوبه.

گرچه موسیقی هیپ هاپ اولیه صرفاً مرکب از بیت.های بریک دی جی و دیگر قطعات قطعه وینیل بود، ظهور طبل برقی به آهنگسازان هیپ هاپ اجازه داد تا حدودی پارتیتورهای اولیه را به دست آورند. مجموعه طبل را می.توان همراه با موسیقی قطعات وینیل یا به تنهایی نواخت. اهمیت توالی طبل.های کیفی تبدیل به مهم.ترین کانون توجه آهنگسازان هیپ هاپ شد چرا که این ریتم.ها (جمله.ها) بهترین بخش برای رقص بودند. متعاقباً، طبل.های برقی برای تولید صدای قوی طبل باس تجهیز شدند. این امر به پیشی جستن تک نوازی طبل بر فانک قدیمی، آلبوم.های سول و R&B مربوط به اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل تا اواسط دهه ۱۹۷۰ منجر شد. طبل.های برقی مجموعه محدودی از صداهای از پیش تعیین شده، از جمله های هت، طبل کوچک، تام، و طبل باس در اختیار داشتند.

آغاز استفاده از ترکیب کننده نحوه ساخت موسیقی هیپ هاپ را تغییر داد. یک ترکیب کننده می.تواند کلیپ.های صوتی کوچک را از هر گونه ابزار ورودی، همچون صفحه گردان بازسازی کند. سازندگان می.توانستند ال...ای طبل شبیه به هم را ترکیب کنند. مهم تر اینکه، آنان می.توانستند مجموعه.ای از سازها را با هم ترکیب کنند تا در کنار طبل خود بنوازند. سرانجام موسیقی هیپ هاپ دسته کامل خود را گرد هم آورد.

بسیاری از سازندگان و شنوندگان افتخار می.کنند که برخی قطعات از سنت.های هیپ هاپ است و بنابراین منبع خوبی از ترکیب.ها و وقفه هاست. تا به امروز، تولیدکنندگان از تجهیزات مرموزی برای بازسازی صدای خشن مورد استفاده در قطعات قدیمی استفاده می.کنند. این امر به قطعات اعتبار بخشیده و خاطره پیشینه هیپ هاپ را در ذهن شنوندگان تداعی می.کند.

ادامه در پست بعد..

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Lone    3,562

عضو جدید انجمن

پیشینه

 

مهم.ترین دوره.های تاریخی هیپ هاپ دوره.های هیپ هاپ مکتب قدیم دوره (۱۹۷۰ تا ۱۹۸۵) است، که از آغاز دوره هیپ هاپ تا زمان ورود آن به جریان غالب، و دوره هیپ هاپ عصر طلایی (۱۹۸۵ تا ۱۹۹۳) است، که صدای ایست کوست و وست کوست را با هم ادغام کرده و با ظهور رپ گنگستا و جی فانک، که ساخته وست کوست است وارد عصر جدید شد. سالهای پس از ۱۹۹۳ شامل هیپ هاپ پورنو، بیلینگ و ژانرهای مخفی، که دوران جدید را تعریف می.کند است.

 

هیپ هاپ در طول دهه ۱۹۷۰ در بلاک پارتی در شهر نیویورک شکل گرفت، یعنی زمانی که دی جی.ها شروع به جدا کردن بریک.های کوبه.ای برای مقابله با آوازهای فانک، سول، R&B و دیسکو کردند. خاستگاه این نوع از آواز به اوسط دهه ۱۹۵۰ بر می.گردد یعنی زمانی که هنرمند راک سول/فانک جیمز براون دسته ریچارد کوچولو را نخستین گروهی دانست که موسیقی فانک را در بیت راک قرار داد. این آوازها بر مبنای &(به انگلیسی: ndash)؛ دی جی «بریک بیت» ساخته شده.است. با افزایش محبوبیت هیپ هاپ، نوازندگان شروع به صحبت کردن در حین نواخته شدن موسیقی کردند، و از آن پس «رئیس تشریفات» یا «امسی» نام گرفتند. در سال ۱۹۷۹، دو آلبوم هیپ هاپ نخستین بار به صورت تجاری پخش شد: «شاه تیم ۳ (جاک شخصیت)» ساخته دسته فتبک، و «شادی رپها» ساخته دسته شوگرهیل؛ شادی رپها چهلمین آهنگ برتر آمریکا در نمودار آهنگهای پاپ برتر شد. دسته راک بلوندی با آهنگ شعف، در سال ۱۹۸۰، در فهرست صد آهنگ برتر جایگاه اول را به خود اختصاص داد.

 

در دهه ۱۹۸۰، هیپ هاپ تنوع بیشتری یافت و تبدیل به نوع پیچیده تری از موسیقی شد. هم.زمان، فنون پیچیده تری ایجاد شد، که از آن جمله می.توان به اسکرچ، و ضبط الکترونیکی اشاره کرد. در اواخر دهه ۱۹۸۰، با افزایش محبوبیت این ژانر از موسیقی شماری از سبک.ها و زیر گونه.های جدید هیپ هاپ پا به عرصه گذاشت. آهنگسازان هیپ هاپ شروع به همکاری با دسته.های راک کردند و ژانرهای جدیدی همچون هیپ هاپ خودآگاه، جاز رپ و رپ گنگستا را به وجود آوردند.

 

در دهه ۱۹۹۰، رویارویی طولانی میان رپهای گنگستا در وست کوست و ایست کوست آغاز شد. این امر منجر به فنای هر دوی توپاک شکور و بی. آی. جی بدنام، به ترتیب در سال.های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ شد. در سال ۱۹۹۶، گروه رپ کلیولند بون تاگز-ان-هارمونی با آهنگ «چهار راه تا» رکورد ۳۲ ساله بیتلیها برای سریعترین رشد را پشت سر گذاشت، و در سال ۲۰۰۰، آلبوم مارشال مترز ال پی ساخته اولین خواننده سفیدپوست رپ .امینم بیش از نه میلیون نسخه فروش داشت و جایزه گرمی را به خود اختصاص داد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Lone    3,562

عضو جدید انجمن

تأثیر موسیقی هیپ هاپ

 

جدای از محبوبیت بسیار هیپ هاپ، این ژانر از موسیقی تأثیر چشمگیری بر اکثر انواع موسیقی مردمی داشت. برخی هنرمندان بیت یا رپ هیپ هاپ را با راک اند رول، هوی متال، پانک راک، مرنگو، سالسا، کومبیا، فانک، جاز، خانگی، تاراب، رگا، هایلایف، ام بالاکس و سول درهم آمیختند. خوانندگان پاپ نوجوانان و دسته پسرها همچون بک استریت بویز، انسینک، کریستینا آگوئیلرا، جسیکا سیمپسون، و بریتنی اسپیرز در بسیاری از تک خوانی.های خود از بیت.های هیپ هاپ استفاده می.کنند.

 

از اوایل دهه ۱۹۹۰ ارتباطی نزدیک و خاص بین موسیقی هیپ هاپ و موسیقی حزن.انگیز بوده.است. در واقع امروزه تقریباً در تمامی موسیقی.های حزن.انگیز ثبت شده عناصری از موسیقی هیپ هاپ یافت می.شود. ترکیب این دو به نام nu soul در اواخر دهه ۱۹۸۰ در گروه.های New Jack Swing دیده شدند. با این وجود تا بیش از ظهور نوازندگانی مانند ماری جی بلیگ و ماریا کری شکل مدرن آن بوجود نیامد. در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰، تأثیرات موسیقی هیپ هاپ در خوانندگانی مانند دی انجل، لارین هیل، جیل اسکات و آلیشا کیز مشهودتر شد.

 

طی دهه ۸۰، گروه.های مشهوری مانند Run-D.M.C هم از هیپ هاپ و هم از هارد راک در ژانرهای جدیدی استفاده کردند که نمونه آن «Walk This Way» است با اجرای اروسمیث که موفقیتی فوق.العاده بدست آورد. سایر نوازندگانی مانند آیس تی و گروهش Body Coun از هیب هاب، بانک راک و متال استفاده کردند، با این حال اینطور گفته می.شود که اولین گروهی که متال را با تکنیک.های آوازی رپ آمیخت گروه Anthraxبوده.است. برداشت جدید «Bring The Noise» توسط (Anthraxو دشمن مردم (ابهام.زدایی) نمونه.ای خوب از اولین آهنگ.های رپ- متال است. Biohazard Faith No More, Rage Against The Machine از جمله سایر نمونه.های اولیه این گونه موسیقی.ها می.باشند. در اواخر دهه ۱۹۹۰ با ظهور گروه.های مانند لینکین پارک، لیمپ بیزکت وکورن که نیو متال نام گرفتند، موسیقی رپ- متال محبوب تر شد و در عین حال بیشتر مورد انتقاد طرفداران هر دو ژانر موسیقی قرار گرفت.

 

در آمریکای لاتین، موسیقی رپ در دهه ۱۹۸۰ به صورت toasting که قسمتی از موسیقی جامائیکایی ragga می.باشد شناخته شد. به عنوان مثال غزلیات رپ از قبل بخشی ازsoca music بودند. رشد موسیقی هیپ هاپ در این ناحیه باعث ظهور آمیزه.های آشکاری مانند(reggaeton و timba شد. در آفریقا نیز آوازهای رپ گونه مانند tassou) سنگالی از قبل بخشی از موسیقی.های محبوب بودند و موسیقی هیپ هاپ به سهولت به سبک.های مشهوری مانند طرب (آفریقا) و mbalax ادغام شد. در کوبا نیز با گروه.هایی مانند Anonimo Consejo, Doble Filo, Papa Umbertico و گروه فمینیستی و همجنس.گرا Krudas هیپ هاپ رشدی قابل توجه یافت.

 

این ژانر همچنین بر سبک.های مختلف موسیقی الکترونیک نیز تأثیر داشت. تأثیرات موسیقی هیپ هاپ در ژانرهایی مانند تریپ هاپ، jungle, UK garage, grime و سایر ژانرها کاملاً مشهود است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Lone    3,562

عضو جدید انجمن

اثرات اجتماعی

 

موسیقی هیپ هاپ قسمتی از یک نهضت فرهنگی به نام هیپ هاپ است که شامل عناصری مانند رقص برک و هنر دیوار نویسی بهمراه فهرست مرتبطی اززبان عامیانه در موسیقی هیپ هاپ، مدهای هیپ هاپ و دیگر عناصر است. محبوبیت موسیقی به محبوبیت فرهنگ هیپ هاپ در ایالات متحده و دیگر کشورها کمک کرد.

 

اواخر دهه ۱۹۹۰ شاهد افزایش محبوبیت سبک زندگی «bling bling» در موسیقی بود که بر روی نمادهایی همچون ثروت و مقام مثل پول، جواهرات، اتوموبیل و لباس تکیه داشت. با اینکه نماد ثروت از زمان زایش موسیقی هیپ هاپ بوجود آمده بود، فرهنگ جدید و قوی تر «bling bling» ریشه در کارهای بسیار موفق اواسط تا اواخر دهه ۹۰(مخصوصاً کارهای ویدیویی) پاف ددی، Bad Boy Records و همچنین کارNo Limit Records توسط مستر پی داشت. با این حال واژه آن درسال ۱۹۹۹ (به انگلیسی: Cash Money Records) در کار تک نفره.اش «bling bling» خلق شد. از مظاهر سبک زنگی و نگرش «bling bling»، طرفداران Cash Money بودند. با اینکه بسیاری از طرفداران رپ، مخصوصاً گانگسترها، بی هیچ واهمه.ای فرهنگ bling bling را دنبال می.کنند، دیگران (بیشتر هنرمندانی خارج از جریان هیپ هاپ) عملاً پیروان بی چون وچرای bling bling را سرزنش کرده و این فرهنگ را ماتریالیستی می.نامند.

 

آلبوم همه نگاه.ها به من محصول سال ۱۹۹۶ بخاطر ژانری که داشت، از آلبوم.های بسیار تأثیر گذار آن زمان بود و موفق.ترین کار توپاک شکور محسوب می.شد.

 

موفقیت چشمگیر هیپ هاپ --- مخصوصاً سبک رپ گانگستری --- اثرات اجتماعی بسیاری نیز در طرز رفتار جوان مدرن داشته.است. رفتارهای خودخواهانه.ای که معمولاً در غزلیات و آثار ویدیویی برخی از هنرمندان هیپ هاپ نمایش داده شده.است، بارها اثراتی منفی بر برخی از طرفداران ایده.آلیست آنها داشته است. این در حالی است که بطور حتم رفتارهای تعدادی از هنرمندان خاص نمی.تواند نشان.دهنده رفتار جامعه هیپ هاپ باشد، و تأثیر محتوای غزلیات هیپ هاپ بر جوانانی که بخشی از فرهنگ هیپ هاپ را تشکیل می.دهند جای بحث دارد، چنین جوانانی اغلب نقاب شخصیتی یک" گانگستر را دارند در حالیکه عضو هیچ گروه تبهکاری نیستند. اغلب چنین نقاب.های شخصیتی موجب رفتارهای غیر اجتماعی مانند کناره گیری از دوستان، بی.توجهی به تحصیلات، عدم پذیرش قدرت.ها و انجام جرم.های کوچک مانند خرابکاری می.شود. در حالیکه اغلب شنوندگان می.توانند نکات داستان.های مربوط به رفتار اجتماعی را تشخیص دهند، یک گونه فرهنگ فرعی بنام pseudo-gangsta در میان جوانان آمریکای شمالی ایجاد شده.است.

 

از آنجا که موسیقی هیپ هاپ تقریباً همیشه بر یک مردانگی زیاد تأکید دارد، چنین گفته می.شود که غزلیاتش نشاندهنده یک ذهنیت هوموفوبیا است. اغلب تردیدها و گمان.های در مورد وجود تعداد بسیاری موزیسین.های هیپ هاپ همجنس.گرا وجود دارد که از ترس از دست دادن کارشان خود را مخفی نگه داشته.اند. چنین شایعاتی در مورد برخی هنرمندان هیپ هاپ از قبیل کوئین لطیفه، دا برات و برخی دیگر گفته می.شود. در سال ۲۰۰۱، فستیوال سالانه به نام PeaceOUT World Homo Hop Festival در اوکلند در کالیفرنیا برگزار شد که برای اولین بار در این فستیوال تمامی نوازندگان همجنسگرا، دو جنسی و رپ.هایی که تغییر جنسیت داده بودند حضور داشتند و از آن تاریخ این فستیوال هر ساله برگزار شده ست. در سال ۲۰۰۳به همجنس.گرا و هنرمند رپ و هیپ.ها، کاشن عنوان Baby Phat داده شد، با این وجود آثار او هرگز به معرض نمایش گذاشته نشدند. در سال ۲۰۰۵، Pick Up the Mic عرضه شد که در آن به نوازندگان LGBT هیپ هاپ پرداخته شده بود.

 

هیپ هاپ زبان عامیانه خود را دارد که شامل کلماتی مانند yo, flow و phat می.باشد. به دلیل موفقیت تجاری قابل توجه هیپ هاپ در اواخر دهه نود و اوایل قرن ۲۱، بسیاری از این گونه کلمات در لهجه.های مختلفی در سرتاسر آمریکا و جهان بکار رفتند و حتی کسانی که از طرفداران هیپ هاپ نبودند از کلماتی مانندdis بارها استفاده می.کردند. کلماتی مانند homie نیز وجود دارند که به پیش از زمان هیپ هاپ برمی.کردند اما اغلب به هیپ هاپ نسبت داده می.شدند و دلیل آن هم ارتباط نزدیک بین آثار هیپ هاپ و لهجه بسیاری از نوازندگان است، انگلیسی محاوره.ای آفریقایی آمریکایی. برخی مواقع اصطلاحاتی مانند «خیلی باحالی» با یک ترانه جا افتاده (در اینجا، در ترانه «دستانت را جایی نگه دار که من ببینم» با باستا رایمز و تنها به همین صورت کوتاه شده بکار می.روند. زبان عامیانه.ای مانند اسنوپ داگ و E-۴۰ که قانونمند هستند ودر آنها با اضافه کردن «-izz» به وسط کلمه.ها "shit" به "shizznit" تبدیل می.شود اهمیتی خاص دارند (بعضی مواقع نیز "n" اضافه می.گردد). این روش.ها که از زبان بی مفهوم فرنکی اسمیت در ترانه سال ۱۹۸۰ او به نام «DoubleDutch Bu» آغاز شده است، حتی در میان کسانی که طرفدار هیپ هاپ نیستند نیز رواج یافته، در حالیکه این افراد احتمالاً از منشأ آن بی اطلاع هستند.

سانسور

 

احتمالاً هیپ هاپ به دلیل بکارگیری الفاظ نامناسب در مقایسه با سایر موسیقی.های سال.های اخیر بیش ازهمه با مشکل سانسور مواجه بوده.است. بسیاری از اشعار این سبک تجسم کننده جنگ و کودتاهایی هستند که در نهایت به سرنگونی نظام می.انجامند. برای مثال شعر «(به انگلیسی: Gotta Give the Peeps What They Need)» محصول گروه Public Enemy بدون کسب اجازه از سازندگان آن مورد ویرایش قرار گرفت که طی آن کلماتی همچون «آزاد مومیا ابو جمال». استفاده گسترده از فحش و ناسزا در بسیاری از اشعار باعث شده.است که بر سر پخش آنها بصورت آثار ویدیویی در کانال.های تلویزیونی مثل MTV و یا در رادیو جنجال.های بسیار برانگیخته شود. در نتیجه بسیاری از آثار هیپ هاپ بصورت سانسور شده پخش می.شوند که طی این سانسورها کلمات مستهجن حذف شده (در حالیکه موسیقی متن حذف نمی.شود) و یا حتی کلمات و اشعاری کاملاً متفاوت جایگزین آنها می.شود.

نتیجه، که معمولاً باعث می.شود باقی اشعار نامفهوم شوند و یا با ضبط اصلی کار متناقض باشند، همراه با دیگر جنبه.های موسیقی کاملاً مورد توجه قرار گرفته.اند و در فیلم.هایی همچون آستین پاورز: در عضو طلایی مورد مضحکه قرار گرفته.اند، که در آن شخصیتی که در فضای مضحکه آمیزی از هیپ هاپ در حال بازی است، شعری را می.خواند که کاملاً سانسور می.شود.

در سال ۱۹۹۵ راجر ابرت می.نویسد:

«رپ در محافل سفید پوستان از وجهه بدی برخوردار است. بسیاری بر این باورند که موسیقی رپ در بر گیرنده الفاظ مستهجن، خشن، ضد سفید پوست و توهین آمیز نسبت به زنان است. در حقیقت برخی از این الفاظ همین گونه.اند. اما بیشتر آنها اینگونه نیستند. این در حالیست که بسیاری از سفید پوستان اهمیتی نمی.دهند. آنها صدای سیاه پوستان را ناخشنود و نا هماهنگ می.دانند. با این حال رپ اکنون همان نقشی را بازی می.کند که باب دیلن در سال ۱۹۶۰ بازی می.کرد. رپ آرزوها و خشم.های یک نسل را بیان می.کند و قسمت اعظم آن در غالب نوشته.های رسا موجود است.»

رسانه.ها

 

چند مجله بزرگ آمریکایی کار خود را به هیپ.هاپ اختصاص داده.اند که از جمله آنها می.توان به «منبع»، «اکس اکس ال» و «وایب» اشاره کرد. در گذشته، بی ای تی برای مدتها تنها تلویزیونی بود که برنامه.های هیپ.هاپ را پخش می.کرد، اما در سالهای اخیر کانال.های جاز همچون وی اچ ۱ و ام تی وی بیش از هر ژانر دیگری به پخش برنامه.های هیپ.هاپ پرداخته.اند. بسیاری از شهرها بطور مستقل خبرنامه.های هیپ.هاپ دارند و این در حالیست که در تعدادی از کشورها مجله.های هیپ.هاپ در سطح تیراژ ملی منتشر می.شوند. قرن بیست.ویکم با ظهور رسانه.های آن.لاین همراه شده.است و امروزه سایت.های طرفدار هیپ.هاپ هر روزه خبرهای دنیای هیپ.هاپ را بطور جامع پوشش می.دهند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Lone    3,562

عضو جدید انجمن

9 المون یا 9 بخش هیپ هاپ

 

اول از همه تو هیپ هاپ حتما لازم نیست که شما فعالیت داشته باشید. هیپ هاپ راجع به اینه که چطوری فکر میکنید، چجوری راجع به مسائل مختلف بازخورد نشون بدین و احساستی که نسبت به اعمال خود دارین و نحوه بروز آن. هیپ هاپ یک تفکر و یک فرهنگه، فرای فعالیت های آن.

 

خب المون اول: Break Dancing

 

لازم به ذکر است که این المون اولین المونیست که به ایران وارد شد به واسطه فیلم هایی که منتشر میشد اما ناقص بود چون موسیقی همراه آن نبود و به صورت محدود درون باشگاه ها و ... قرار گرفت.

رقص بریک (به انگلیسی: Break dancing)، که در ایران به تکنو زدن هم معروف است، سبکی محبوب از رقص خیابانی است که به عنوان بخشی از فرهنگ هیپ.هاپ در بین جوانان آمریکایی-آفریقایی.تبار (سیاه.پوستان آمریکا) شهر نیویورک به وجود آمد و گسترش یافت. این رقص از چهار عنصر اصلی تشکیل شده است: تاپ.راک، داون.راک، حرکات قدرتی و فریز/خودکشی. این رقص با آهنگ.های هیپ.هاپ و دیگر گونه.های موسیقی که معمولاً به همین منظور ریمیکس شده.اند، رقصیده می.شود.

 

به بریک دنسینگ، Bboyin و Breaking هم میگویند. خیلی از مسائل از قبل در بریک دنس بوده و بعد وارد موسیقی شده و رشد کرده و خیلی مسائل هم بعدا جدا شده مثل پارکور، Free Running و ورزش های خیابانی و بریک دنسینگ رو به صورت کلی تحت عنوان نمود حرکتی در خیابان دسته بندی میکنند.

220px-Breakdancer_-_Faneuil_Hall.jpg

نوجوانی در حال انجام رقص بریک در بوستون آمریکا (اوایل دهه 70)

تکنیک.های رقص

 

 

این رقص از چهار عنصر اصلی تشکیل شده است: تاپ.راک، داون.راک، حرکات قدرتی و فریز.

تاپ.راک به هر رشته از حرکاتی گفته می.شود که در حالت ایستاده اجرا می.گردد. معمولاً از تاپ.راک برای شروع رقص استفاده می.شود، گرچه ممکن است در میانه رقص نیز از حالات دیگر به این حالت تغییر وضعیت داده شود. تاپ.راک دارای مراحل مختلفی است که با توجه به شرایط تغییر می.کند (مراحل خشن، آرام، تهییج.شده). تغییر وضعیت از تاپ.راک به داون.راک و حرکات قدرتی افتادن (به انگلیسی: Drop) نامیده می.شود.

داون.راک به حرکاتی گفته می.شود که بر روی زمین انجام شده و دست.ها نیز هم.ارز با پاها مورد استفاده قرار می.گیرند. حرکات مشهوری مانند شش-قدم از نوع این حرکت به شمار می.روند. گونه ابتدایی این حرکت از دست.ها و پاها استفاده می.کند در حالی که گونه.های پیچیده.تر آن از زانوها نیز کمک می.گیرند.

حرکات قدرتی حرکاتی آکروباتیک است که برای اجرا به قدرت بدنی و تکانه نیاز دارد به نحوی که بالاتنه قدرت را فراهم کرده و پایین.تنه تکانه چرخشی تولید می.کند. از مشهورترین حرکات قدرتی می.توان به آسیاب، سوایپ، مته.روسر یا هداسپین و فلر (حرکتی مانند خرک در ژیمناستیک) اشاره نمود. بعضی از حرکت.ها مانند فلر از ژیمناستیک و بعضی دیگر از هنرهای رزمی الهام گرفته شده است.

فریز حرکت مشکلی است که فرد با استفاده از قدرت بالاتنه خود انجام می.دهد و بدن خود را معلق نگاه می.دارد. از مشهورترین حرکت.های این رده پایک (رقص) است. حرکت فریز معمولاً برای تأکید بر ضربان قوی آهنگ و یا به عنوان پایانی برای رقص به کار می.رود.

خودکشی حرکتی است مانند فریز که برای تأکید بر ضربان قوی آهنگ و یا پایان یک رقص به کار برده می.شود. با این وجود، خودکشی، برخلاف فریز، توجه را به حرکت افتادن و یا از دست دادن کنترل جلب می.کند. رقصنده طوری وانمود می.کند که کنترل خویش را از دست داده و از پشت یا با شکم بر روی زمین سقوط می.کند. هرچه این سقوط دردناک.تر به نظر برسد، بینندگان را بیشتر تحت تأثیر قرار می.دهد، گرچه رقصنده به گونه.ای این حرکات را انجام می.دهد که درد ناشی از افتادن به کمینه خود برسد.

 

250px-Breakdance_BattleToys_amk.jpg

نکته ای هم که اینجا باید اضافه کنم اینکه بعد از اینکه رپ توسط Dj Cool Heart ابداع شد، الفاظی مثل Bboy, Break Boy, Bgirl, Break Girl, Breaker به صورت اختصاصی توسط Dj Cool Heart (که این شخص پایه های موسیقی هیپ هاپ رو شکل داد) به وجود اومدن.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Lone    3,562

عضو جدید انجمن

المون دوم: Rap

رپ (به انگلیسی: Rap) گونه.ای موسیقی کلامی و ادای گفتار با ریتم است که در دهه ۱۹۶۰ توسط سیاهپوستان آمریکایی در برانکس واقع در نیویورک) به وجود آمد نوعی سلاح مبارزه جوانان سیاه با تبعیض.های نژادی رایج در آن زمان بود و به همین دلیل بود که به خاطر بیان مشکلات زندگی در گِتوها (جایی برای زندگی مردمی که جزو اقلیت یک شهر به حساب می.آیند) به موسیقی گتو نیز شهرت دارد.

گرچه همواره سیاهپوستان را صاحبان موسیقی رپ می.دانند اما نمی.توان از نقش آمریکایی.های لاتینی تبار در زنده نگه داشتن و گسترش این سبک چشم پوشی کرد، در ثانی رپ در دنیای امروز از چار چوبی که آنرا منحصراً مربوط به سیاهپوستان می.ساخت خارج شده و به یک شیوه اعتراض برای جوانان جهان تبدیل شده؛ در واقع هر جا که جوان.ها هستند و هر کجا که نارضایتی وجود دارد رپ هم بعنوان یک شیوه اعتراض که در قالب موسیقی و در دل کلماتی که به سرعت و پشت سر هم پیاده می.شوند نهفته.است ٫ در آنجا حضور دارد.

 

تاریخچه

 

سیاهپوستان بنیان.گذار رپ در آن زمان به دلیل نداشتن استطاعت مالی کافی و عدم وجود امکانات لازم، قادر به ضبط آهنگ.های خود در استودیو نبودند و به ناچار هنر خود را در خیابان عرضه می.داشتند و به جای استفاده از ساز، دست می.زدند! (صدای دست زدنی که امروزه در در آهنگ.های رپ و هیپ هاپ می.توان براحتی آن را شنید به نوعی احترام به رپکن.های اولیه و بنیانگذاران رپ است) اما بالاخره روزی رسید که رپکن.ها توانستند آهنگ.های خود را ضبط کنند.

با اینکه بسیاری معتقدند اولین آهنگ.های رپ را گرندمستر فلش یا شوگرهیل گنگ ضبط کرده.اند اما این عقیده در مورد موسیقی Hip Hop صحت دارد نه در مورد رپ. به هر تقدیر نخستین آهنگ رپی که رسماً در تاریخ موسیقی ضبط شد «Here Come the Judge» نام داشت که در سال ۱۹۶۸ توسط کُمدین معروف Pigmeat Markham ضبط شده بود.

 

رپ و هیپ هاپ حال حاضر آمریکا

 

هر چند رپ و هیپ هاپ در آمریکای امروز هنوز هم لحن تلخ و اعتراضی خود را حفظ کرده اما دیگر دربارکن مباحثی که در آغاز تولد خود به آنها می.پرداخت سخنی به میان نمی.آورد یا حداقل ٫ به ندرت دربارهٔ آن.ها سخن می.گوید؛ گویا آرزوی دکتر لوتر کینگ در مورد برابری حقوق سیاهان و سفید پوست.ها، لااقل در مورد رپکن.ها در حد زیادی به تحقق پیوسته، چون محور اصلی موسیقی رپ و هیپ هاپ در آمریکای حال حاضر را گنگستا رپ (Gangsta Rap) و تا حدود زیادی هاردکور رپ (Hardcore Rap) تشکیل می.دهد به عبارت ساده.تر امروزه مباحث اصلی این موسیقی را رجزخانی و بیان مشکلات اجتماعی نظیر فقر، بی.کاری و... تشکیل می.دهد. موسیقی رپ البته در دنیای امروز شاخه.های متفاوتی پیدا کرده و می.توان گفت ماهیت اعتراضی آن کمرنگ تر از قبل شده باشد. رپ آمریکا را به دو بخش اولد اسکول و نیواسکول تقسیم می.کنند که اولد اِسکول ماهیت اعتراضی خیلی بیشتری نسبت به نیو اِسکول داشت، به جریان رپ تا سال ۲۰۰۰ در آمریکا اولد اسکول می.گویند و بعد از آن نیو اسکول نامیده می.شود. (البته برخی این مسئله را نقض میکنند و هنوز اطلاعی درباره توضیح آن ها از این دو ندارم.)

 

رپ فارسی

 

رپ فارسی به شکلی از موسیقی رپ گفته می.شود که به زبان فارسی خوانده می.شود. این سبک موسیقی اگر چه عمدتاً متأثر از سبک رپ آمریکایی است، اما تمام ویژگی.های آن را ندارد و برخی خصوصیات آن در رپ آمریکا وجود ندارد. رپ فارسی در اواخر دههٔ ۱۳۷۰ خورشیدی در ایران شکل گرفته و خواننده.های زیادی به طور زیر زمینی و غیر مجاز در این سبک فعال هستند. در ایران رپکن ها از رپ برای اعتراض به مشکلات اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و غیره استفاده می.کنند ولی رپ برای موارد دیگری نیز در ایران خوانده می.شود.

 

اوایل رپ فارسی

 

اولین آهنگ رپ فارسی در سبک پاپ، توسط حسن شماعی زاده در اوایل دهه ۶۰ همراه فرزندش با مطلع شعر می.دونم که دروغ میگی وقتی میگی که دوسم می.داری سپس در اوایل دهه ۷۰ توسط گروه سندی با آهنگ مشهور پری و سپس در اواخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی در یک برنامهٔ تلویزیونی به نام «اکسیژن» در ایران پخش شد. این قطعه توسط شهاب حسینی مجری برنامه خوانده شد و تاحدودی مورد توجه قرار گرفت. تقریباً دو سال بعد از این رخداد، اولین آلبوم رپ فارسی در ایران توسط شاهکار بینش.پژوه با نام اسکناس منتشر شد. این آلبوم که در سبک رپ طنز بود و اولین آلبوم رپ فارسی بود که در ایران با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد، چندان مورد استقبال واقع نشد.

در مورد فعالیت گروه.های زیرزمینی رپ فارسی در ایران به دلیل پیچیدگی شرایط و تحت فشار بودن هنرمندان این سبک از موسیقی زیرزمینی، منابع موثقی دال بر تاریخچه ی اصلی برنامه.های ملاقات و نحوه شکل گیری گروه.های ابتدائی هنرمندانی که در داخل مرزهای ایران شروع به کار کردند، برای عموم پخش نمی.شود. در اواخر دههٔ هفتاد خورشیدی رپ فارسی شکل جدی تری به خود گرفت، سروش لشکری با نام مستعار هیچ.کس در داخل ایران (که بیشترین تأثیر را بر این سبک موسیقی داشته است و باعث ماندگاری و تداوم این سبک تا به امروز شده است چرا که تا قبل از آن کسی بصورت رسمی به عنوان خوانندهٔ رپ فارسی مطرح نبود به همین دلیل هیچ.کس را پدر رپ فارس نیز می.نامند)، یاسر بختیاری با نام مستعار یاس (خواننده) ، بهنام مهرخوان با نام مستعار دیو سپید در آمریکا از اولین خوانندگان و گروه زد بازی از اولین گروه.های از این دست هستند که به رپ فارسی پرداختند.

موقعیت رپ در ایران

 

در چند سال اخیر به تعداد گروه.های رپ در داخل ایران افزوده شده.است. همچنین آهنگ.های فارسی تعدادی گروه رپ.خوان در خارج ایران نیز از طریق اینترنت در ایران منتشر می.شود. با توجه به اینکه که اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توزیع قانونی تولیدات موسیقایی، برای این افراد عملاً امکان.پذیر نبوده.است، و با توجه به فقدان قانونی انتشار الکترونیک و حق کپی رایت آثار، پخش این آهنگ.ها از طریق اینترنت محدود می.شوند. اغلب گروه.های رپ زیرزمینی آثارشان را از طریق وب.گاه.ها و وب.نوشت.های شخصی به گوش شنوندگان می.رسانند.

تصویری که از موسیقی رپ در ایران ترویج می.شد گاهی آن را مرتبط با جریان.هایی نظیر ......پرستی قرار می.داد. در ۲۵ مهرماه ۱۳۸۷ برنامه.ای از یکی از شبکه.های تلویزیونی ایران پخش شد که به گفته سازندهٔ آن، به بینندگان نشان می.داد که ......پرستی رابطه.ای با رپ ندارد. با این حال، به نظر برخی منتقدان این برنامه در عمل تأثیر عکس روی بینندگانش می.گذاشت.

گسترش رپ فارسی به طور زیرزمینی و از طریق اینترنت، به ویژه با توجه به این که قسمت عمده.ای از آثار زیرزمینی سرشار از فحش و ناسزا بود، باعث شد که دفتر موسیقی وزارت ارشاد در مورد اعطای مجوز به آثار این سبک سخت.گیرانه عمل کند. مدتی پس از این که قطعه.ای در سبک «رپ-پاپ» فارسی در عنوان.بندی مجموعهٔ تلویزیونی «خانه به دوش» از یکی از شبکه.های تلویزیونی ایران پخش شد، دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نامه.ای به سازمان صدا و سیما از پخش ترانه.ای با این سبک از رسانه.ای مانند تلویزیون گلایه کرد. در سال ۱۳۸۴ نیز اولین موزیک «رپ-پاپ» فارسی آهنگ منو ببین با هنرمندی داریا و عماد و بهمن فرجی ساخته شد و از رادیوبی.بی.سی نیز پخش شد با این حال، در اواخر سال ۱۳۸۵ خورشیدی آلبومی ۸ قطعه.ای از مجید غفوری با نام «نگو دیره» منتشر شد که در یکی از قطعه.های آن بخش.هایی به سبک رپ توسط یاس خوانده شده بود. شایعاتی در مورد مجوز نداشتن این آلبوم یا مجاز شدن موسیقی رپ شکل گرفت که در نهایت با تأیید رسمی مجاز بودن این آلبوم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، بر طرف شد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Lone    3,562

عضو جدید انجمن

المون سوم: Graffiti Art

دیوارنگاری یا گرافیتی به تصویر کردن نقش.ها، اشکال، حرف.ها، نشانه.ها، نمادها، ال...ا و کلمه.ها بر روی دیوارها و یا هر مکان عمومی.ای که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده.کاری و خط.کشی کردن استفاده کرد، گفته می.شود.

 

دیوارنگاشته.ها، هرگونه علامت.گذاری.ای به حساب می.آیند که می.توانند در شکل.های نوشتن ساده حرف.ها تا نقاشی.های استادانه ظاهر شوند. دیوار نوشته.ها از دوران باستان به عنوان مثال یونان باستان، امپراطوری.های روم، چین و ایران وجود داشته.اند.

 

در دوران مدرن نگارگری به ویژه نگارگری با افشانه یا رنگ پاش و قلم موها بیشترین کاربرد را در ترسیم دیوارنگاشته.ها دارند. در بیشتر کشورها نقاشی کردن و یا کشیدن هر علامت و تصویری بر روی دیوارها و یا املاک متعلق به افراد بدون جلب رضایت آنان کاری غیرمجاز و جرمی دارای پیگرد قانونی به شمار می.آید. برخی از اوقات، این کار دربردارنده پیام.های سیاسی و اجتماعی و حتی فرهنگی و ژانری کامل از بیان هنری مبتنی بر سبک نقاشی روی دیوار با رنگ پاش است. برای برخی از افراد شاید کار هنری فقط هنگامی از ارزش برخوردار است که در یک نگارخانه یا نمایشگاه هنری در معرض دید همگان قرار گیرد و برای کسانی دیگر شاید دیوار نگاشته.ها گونه.ای از ابراز احساسات قانون گریزانه به شمار آید که عامل و اقدام کننده به آن، حالتی اعتراض آمیز به خود گرفته.است. دیوارنگاری در سال.های اخیر در قلمرو فرهنگ عامیانه تحول یافته و در شکل.های موسیقی زیرزمینی هیپ هاپ و B-boying یاbreakdancing (رقص سرعتی و پرسر وصدا) و سبک زندگی ای که از دید همگانی پنهان است، پدیدار شده.است.

 

دیوارنگاری.ها می.توانند به عنوان علامتی از کارهای تبه.کاران به شمار آیند که محدوده.های نفوذ آن.ها را از یکدیگر جدا می.کند. همچنین باید گفته شود که اختلاف نظر و مشاجره پیرامون دیوارنگاری میان مقامات حقوقی و قانونگذار و نیز مسئولان شهری از یک سو با کسانی که دیوارنگاری را شاید گونه.ای از ابراز احساسات شهروندان تلقی می.کنند، ادامه دارد. با این وجود گونه.ها و سبک.های متفاوتی از دیوارنگاری.ها با سرعت زیاد درحال تبدیل شدن به شکلی ویژه از هنر هستند درحالی که بحث و گفتگو دربارهٔ ارزش آنها میان هواداران و مخالفانشان ادامه دارد.

دیوارنگاری بخشی از هنرهای خیابانی ونیز از عناصر اصلی فرهنگ هیپ هاپ بشمار می.آید. از جمله خطوط نوشتاری برای شعار و تصویر سازی برای زیباسازی شهری یا تبلیغات فرهنگی و بطور کلی رسم هر گونه اثر هنری شامل بر متن، تصویر و برجسته نگاری که توسط طراح صورت پذیرفته باشد. منظور از هنر خیابانی آن بخش از گرافیک است که در کوچه و خیابان و سطح شهر با آن برخورد می.کنیم. این هنر تاریخچه.ای بسیار کهن دارد و ریشه در سنگ.نبشته.های تاریخی غارها و کتیبه.های باستانی نقاشی.های دیواری در ابعاد گوناگون دیده.اید که از همین دسته.اند. در سده بیستم و کمابیش هم.زمان با جنگ جهانی دوم، مشاهده درج نام و نشان گروه.ها بر روی دیوارها تبدیل به امری عادی شد. در برخی مواقع این دیوارنگاری.ها بسیار با دقت و هنرمندانه اجرا می.شوند و سبک.های متعددی به خود می.گیرند. برخی از این آثار بار معنایی بیش.تری را به دوش می.کشند که ممکن است حاوی یک پیام اجتماعی یا سیاسی باشد که حتی با استفاده از افشانه.های رنگی بر روی دیوارها، ساختمانها و قطارها رسم می.شوند. شاید شما هم تصاویری از دیوار برلین را دیده باشید که لبریز از این آثار بود یا نگاره.های دیگر اینترنتی را که دست به دست یا بهتر بگویم ایمیل به ایمیل می.چرخند که حاوی تصاویر نقاشی.شده سه بعدی بر کف خیابان.ها هستند. این.ها تماماً هنرهای خیابانی هستند.

200px-Graffiti_2003_ubt.jpg

 

یک دیوارنگاشته در آلبورگ دانمارک

 

ریشهٔ نام گرافیتی

 

واژه گرافیتی (دیوارنگاری) از واژه گرافیو در زبان ایتالیایی مشتق شده.است که به معنی اثر گذاری سریع یا خط خطی است و ممکن است اصل این واژه به «گرافیر» (نوشتن [با قلم فلزی]) در لاتین عامیانه بازگردد. [گرافیون: نوشتن بر اساس ریشه.شناسی لغوی این واژه از مدت.ها پیش به معنی نوشتن یا حک خطوط روی سطوح مورد استفاده بوده.است.] - از لغت.نامه امریکن هریتیج

220px-Oham.JPG

گرافیتی با حروف فارسی اثر اوهام

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Lone    3,562

عضو جدید انجمن

المون چهارم: دی جی (Djing)

دی.جِی (DJ) (کوتاه شدهٔ دیسک.جوکی) (Disc Jockey) به کسی گفته می.شود که آهنگ.های پیشتر ضبط شده روی دیسک را انتخاب کرده و با شکل متفاوتی برای مخاطبان مورد نظر خود پخش کند. دی.جی.ها برای پخش موسیقی از یک ست، شامل دو پخش.کننده دیسک و یک میکسر حداقل دوکاناله استفاده می.کنند. در گذشته این پخش کننده.ها فقط ترن تیبل.ها بودند و صفحه.های آنالوگ موزیک را پخش می.کردند اما امروزه سی.دی.جی.ها نیز در کنار ترن تیبل.های آنالوگ کار پخش سی دی.ها را برای دی.جی.ها میسر ساخته.اند.

از دی.جی.ها معمولاً انتظار می.رود تا در شناخت، برگزیدن و هم.آمیزی جالب آهنگ.ها خبرگی کافی را داشته باشد. مخاطبان دی.جی معمولاً جمعیت رقصنده در دیسکوها هستند.

 

220px-Spooky.jpg

دی.جی اسپوکی در جشنواره فیلم سان.دَنس - ۲۰۰۳

نام

 

نام دی.جی کوتاه شده واژه انگلیسی دیسک.جوکی است. دیسک در انگلیسی در آغاز به معنی صفحه گرامافون نیز بکار می.رفت. کسانی که در رادیو به اعلام پخش صفحه.های مختلف گرامافون می.پرداختند را دیسک.جوکی می.گفتند زیرا جوکی از فعل to jockey انگلیسی به معنای آوازه.خوانی نیز هست و بنابراین دیسک.جوکی در آغاز به معنی «صفحه.خوان» یا «صفحه.گذار» بوده است.

فنون دی.جی.گری

 

در حرفه دی.جی.گری به پخش ساده یک رشته آهنگ.های آماده اصطلاحاً برنامه.گذاری (programming) می.گویند. دی.جی.های کارآزموده، به تشکیل دادن یک فهرست آهنگ (playlist) به انتخاب خود می.پردازند. از کارهای دیگر آنها ایجاد تغییرات (دستکاری) در آهنگ.های اصلی، و انجام فنونی مانند آمیزش صدا (audio mixing)، صف.بندی آهنگ.ها (cueing)، روانی اتصال آهنگ.ها یا آهنگ.آمیزی (phrasing)، برشکاری (cutting)، خراشکاری (scratching)، هماهنگ کردن ضرب.ها یا همان ضرب.آمیزی (beatmatching) و ابتکار در ایجاد آهنگ.های جدید است.

دی.جی خوب کسی است که سرعت ضرب آهنگ.ها و نوع آهنگ.های پشت سر هم را جوری تنظیم کند که رقصنده.ها و شنونده.ها قطع و وصل آنچنانی.ای در روند آهنگ.ها حس نکنند. دی.جی باید با تنظیمات خود یک «گذار نرم» را بین آهنگ.ها ایجاد کند تا به.وسیله آن، حال و هوای سکوی رقص را بارها پشت سر هم در یک شب عوض کند بدون اینکه جریان رقص قطع بشود.

 

800px-DJ_HAZEL2.JPG

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Lone    3,562

عضو جدید انجمن

المون پنجم: بیتباکس BeatBoxing

 

بیت.باکس زدن یا ضرب دهانی (Beatboxing) که به شکل.های beatbox ،beat box یا b-box نیز نوشته می.شود شکلی از سازهای کوبه.ای است. بیت.باکس در واقع هنر تولید ضرب درام، ریتم و موسیقی با استفاده از دهان است. امروزه بیت.باکس جزو یکی از ۵ عنصر اصلی موسیقی هیپ هاپ شمرده می.شود اگرچه بیت.باکس تنها محدود به موسیقی هیپ هاپ نیست. ترانه آن دختر مال من است از مایکل جکسون و پل مک.کارتنی از اولین ترانه.های معاصری است که از بیک.باکس زدن در آن استفاده شده است.

امروزه بیتباکسینگ یک هنر کاملاً مستقل از هیپ هاپ است و به تنهایی شناخته شده و گسترش یافته است.

 

220px-Biz_Markie_at_Amager_Bio_1.jpg

 

بیز مارکی در حال بیت.باکس زدن

 

 

 

دو ویدئو مسابقات جام جهانی پیتباکس در برلین

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Lone    3,562

عضو جدید انجمن

عرض ادب

 

امروز ترجمه یکی از بهترین و قشنگترین آهنگ های ایکون به علاوه موزیک ویدئو اون با کیفیت پایین براتون قرار میدم.

اثر Ghetto از Akon که این کار در مورد سختی های زندگی زاغه نشینی و تلاشی که مردم در این محله ها میکنن و ارزش تلاش اونهاست.واقعا اهنگ زیبایی هستش.

حتما موزیک میدئو رو ببینید و گوش کنید واقعا کار قشنگی هست:

 

لطفا جهت مشاهده لینک وارد شوید یا ثبت نام کنید link.

 

متن آهنگ به علاوه ترجمه:

 

Ahhh, Ahh, Ahhh, Ahh

 

Ghetto, Ghetto, Ghetto, Ghetto livin

 

گتو، گتو، گتو، زندگی در گتو (به همون محله های فقیر نشین میگن گتو)

 

[verse one]

 

These streets remind me of quicksand (quicksand)

 

این خیابون ها منو یاد شن های روان میندازن

 

When your on it, you'll keep goin’ down (goin’ down)

 

وقتی میفهمی همینطور هی توشون فرو میری

 

And there's no one to hold on too

 

و کسی نیست که دسست رو بهش بدی

 

And there's no one to pull you out

 

و کسی نیست که تورو بکشه بیرون

 

You keep on fallin’ (fallin’)

 

به افتادن ادامه میدی

 

And no one can here you callin

 

و کسی نیست که صداتو بشنوه

 

So you end up self destructin

 

پس به فکر نابود کردن خودت میوفتی

 

On the corner with the tuli on the waist line

 

توی یه گوشه از خیابون با یه اسلحه روی کمرت

 

just got outta the bing doin’ state time

 

با اینکه تازه حبستو کشیدی و اومدی بیرون

 

Teeth marks on my back from the K-9

 

و جای دندونای روی کمرت تقصیر کی ناینه - کی ناین یکی از نیروهای پلیسه که با سگهای بیرحم مجهز شده تا هدف خودشون رو زمینگیر کنن

 

Dark Memories of when there was no sunshine

 

و خاطرات تاریک که از زمانی که خورشید رو نمیدیدی باهات مونده

 

Cause they said that I wouldn't make it

 

و اونا همشون به من گفتن که تو دووم نمیاری

 

I remember like yesterday (day)

 

یه جوری یادمه انگار دیروز بوده

 

Holdin’ on to what God gave me

 

منم چسبیدم به زندگی که خدا بهم داده

 

[Chorus]

 

Cause that’s the life when your

 

چون زندگی اینجوریه وقتی تو گتو

 

Living in the (ghetto)

 

زندگی میکنی

 

And eating in the (ghetto)

 

و تو گتو غذا میخوری

 

Or sleeping in the (ghetto) (ghetto, ghetto)

 

یا تو گتو میخوابی

 

Cause that’s the life when your

 

چون زندگی اینجوریه وقتی تو گتو

 

Living in the (ghetto)

 

زندگی میکنی

 

And eating in the (ghetto)

 

و تو گتو غذا میخوری

 

Or sleeping in the (ghetto) (ghetto, ghetto)

 

یا تو گتو میخوابی

 

[Verse Two]

 

No need to cherish luxuries (cause everythin' come and go)

 

نیازی به چیزهای پر زرق و برق نیست چون همه چی میاد و میره

 

Even the life that you have is borrowed

 

حتی عمر و زندگیت دست خودت نیست

 

(Cause your not promised tomorrow)

 

چون کسی از فردا خبر نداره

 

So life your life as if everyday gon’ be your last (be your last)

 

پس طوری زندگی کن و ازش لذت ببر که انگار روز آخرته

 

Once you move forward can't go back

 

وقتی شروع به حرکت کردی درست انتخاب کن

 

Best prepare to remove your past

 

چون نمیتونی گذشته رو تغییر بدی

 

Cause ya gotta be willin to pray

 

باید دعا کرد و به چیزی امید بست

 

Yea, There gotta be (there gotta be) a better way oh

 

آره حتما روزی بهتر فرا میرسه

 

Cause ya gotta be willin to pray

 

باید دعا کرد و به چیزی امید بست

 

Yea, There gotta be (there gotta be) a better way oh

 

آره حتما روزی بهتر فرا میرسه

 

Whoever said that this drama would stop today

 

هرکسی که گفته تلاش امروز باید تموم شه نمیدونه که

 

A lot of niggers dead or locked away

 

خیلی از برادرا یا زندانن یا مردن

 

Teenage Women growing up with aids

 

و خیلی از جوونا با ایدز به دنیا اومدن و زندگی میکنن

 

[chorus]

 

Cause thats the life when your

 

چون زندگی اینجوریه وقتی تو گتو

 

Living in the (ghetto) oh

 

زندگی میکنی

 

Eating in the (ghetto) or

 

تو گتو غذا میخوری

 

Sleeping in the (ghetto, ghetto)

 

یا تو گتو میخوابی

 

Cause thats the life when your

 

چون زندگی اینجوریه وقتی تو گتو

 

Living in the (ghetto) oh

 

زندگی میکنی

 

Eating in the (ghetto) or

 

تو گتو غذا میخوری

 

Sleeping in the (ghetto, ghetto)

 

یا تو گتو میخوابی

 

[bridge]

 

Gun shots every night in the (ghetto)

 

هرشب تیراندازی در گتو

 

Crooked cops on sight in the (ghetto)

 

پلیس های فاسد توی گتو

 

Every day is a fight in the (ghetto)

 

هروز تو گتو یه مبارزست

 

(oh oh oh oh oh) (ghetto)

 

 

Got kids to feed in the (ghetto)

 

توی گتو مردم باید به بچه هاشون غذا بدن

 

Selling coke and weed in the (ghetto)

 

تو گتو مردم مواد مخدر میفروشن

 

Every day somebody bleed in the (ghetto)

 

هروز یکی تو گتو خونریزی میکنه

 

(oh oh oh oh oh) (ghetto)

 

[chorus]

 

 

Cause thats the life when your

 

چون زندگی اینجوریه وقتی تو گتو

 

Living in the (ghetto) oh

 

زندگی میکنی

 

Eating in the (ghetto) or

 

تو گتو غذا میخوری

 

Sleeping in the (ghetto, ghetto)

 

یا تو گتو میخوابی

 

(wooohhoohh)

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
Lone    3,562

عضو جدید انجمن

ام سی چه کسی است

 

ام سی (MC) مخفف Master of ceremonies به معنای رئیس تشریفات یا مجلس گردان به میزبان و مجری یک رویداد رسمی، مراسم یا برنامه گفته می.شود.

 

اولین کاربرد این لغت را می.توان در کلیساهای کاتولیک پیدا کرد. جایی که در مراسم.های مذهبی برگزار شده در کلیسا یک فرد که به آن MC گفته می.شد وظیفهٔ کنترل و هدایت مراسم مذهبی را بر عهده داشت.

 

این لفظ اما در دنیای هیپ هاپ در معنای جدیدی بکار برده شد گرچه بین این معنای اصطلاحی و معنای لغوی ارتباط برقرار است و این ارتباط یکی از اصول ثابت در علم لغت است. در اواخر دههٔ هفتاد میلادی اصطلاح MC(در بعضی استعمالات M.C) به عنوان مخففی برای Master of ceremonies به کار می.رفت و در حقیقت به عنوان جایگزینی برای لفظ Rapper استعمال شد. MC از ابیات ریتمیک و فری استایل(ad lib) برای معرفی دی جی، سرگرم نگه داشتن حضار و یا به هیجان آوردن آنها استفاده می.کرد. لذا بصورت کلی در تعریف MC این طور گفته.اند:

 

"در موسیقی هیپ هاپ مراد از MC هنرمند و خواننده.ای است که معمولاً خودش اقدام به تولید موسیقی برای اشعارش می.کند و با دی جی که مسئولیت میکس کردن آهنگهای مختلف و اجرا کردن آن در مهمانی.ها را دارد فرق می.کند."

 

لذا لفظ MC در ابتدا به عنوان معادلی برای Rapper به کار می.رفت که البته این کاربرد هنوز هم شایع ترین کاربرد این لفظ در دنیای هیپ هاپ است.

 

اما چگونه این لغت در این معنای خاص وارد دنیای هیپ هاپ شد؟؟

همان طور که در معنای لغوی اشاره شد منظور از ام اسی کسی بود که مسئولیت ادارهٔ مراسم.ها را بر عهده داشت. رفته رفته این لفظ به عنوان اشاره ایی به هنرمندی که توانایی خاص و متفاوتی در ادارهٔ مجالس دارد بکار رفت. و در دنیای هیپ هاپ هنرمندانی مثل MC Hammer این عنوان را به خاطر اجرای خوبی که در کلابهای مختلف داشت به دست آورد. ولی بعدها به عنوان یک جایگزین نه تنها برای رپرهای قوی و مستعد در ادارهٔ مجالس بلکه برای هر رپری برای لفظ رپر شد.

اما لازم به ذکر است امروزه برخی از مخاطبان عقیده دارند کسی که مهارت منحصر به فردی در متحیر کردن و به هیجان آوردن مخاطب با استفاده از استایل و فلو و تکنیک و مفهوم و ... در آهنگ دارد باید ام سی خوانده شود.

 

در ادامه یک قسمت از کارهای بیگ ددی Big daddy یکی از تاثیرگذار ترین امسی های تاریخ قرار دارد:

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...