رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





CUBASIST

نکاتی در مورد میکروفون ها

پست های پیشنهاد شده

CUBASIST    5,351

مدیر بـازنشسته

چند نکته مهم در مورد نگهداری، کاربرد و عملکرد میکروفونها: :26:

1) : بعضی از میکروفن ها صدایی ویژه دارند ،. مثل تقویت فرکانس های حضور(Presence) یا باس پُر - این کاراکترها می توانند کاربردهای خاصی داشته باشند ، اما اساسا باعث محدود شدن موارد مصرفشان می شود . بهتر است که میکروفن هایی با صدای بسیار طبیعی انتخاب کنیم و با استفاده از تغییر مکان به صدای مورد نظر برسیم .

 

۲) : میکروفن های خازنی و الکتریت از خاک ، دود و رطوبت خوششان نمی آید . تمام اینها باعث تاثیر در کیفیت صدا در طول مدت قرار گرفتن در این گونه محیط ها خواهند داشت و در صورت قرار گرفتن دایم در آن شرایط دچار افت کیفیت دیافراگم خواهند شد . اگر احساس می کنید که کیفیت میکروفن شما به خوبی قبل نیست با مراجعه به یک متخصص نسبت به تمیز کردن دیافراگم آن اقدام کنید .

 

۳) : همیشه میکروفن را با دقت حمل کنید . از پرتاب کردن آن حتا در فاصله ی کم اجتناب کنید و زمانی که از آن استفاده نمی کنید ،. با کاور آن را بپوشانید تا مانع ورود گرد و خاک به داخل آن شوید .

 

۴) : بهتر است در قسمت هایی که به صدایی گرم تر یا پرتر نیاز دارید (مثل درامز یا خواننده با صدای نازک) و یا در مقابل منابع صوتی خیلی بلند ، از میکروفن داینامیک استفاده کنید .

 

۵) : میکروفن های خازنی و الکتریک تمایل به داشتن صدایی حساس تر و سریع تر و اساسا طبیعی تر دارند و برای برداشت نوانس های دقیق در صدا انتخاب خوبی خواهند بود . خازنی های دیافراگم کوچک ، طبیعی تر و دقیق تر از دیافراگم بزرگ ها هستند که تمایل به نشان دادن صدایی گرم تر و پُرتر دارند .

 

۶) : میکروفن های الکتریک ، می توانند بوسیله ی باطری داخلی یا فانتوم پاور استفاده شوند . اصولا فانتوم پاور ، گزینه ی بهتری برای تامین نیروی میکروفن است . اولا به خاطر اینکه مشکلات باطری را ندارند و ثانیا Head-Amp داخل میکروفن ، هوم بیشتر و نویز کمتری خواهد داشت .

 

۷) : Head-Amp میکروفن های خازنی و الکتریک اساسا بر پایه ای طراحی شده اند که با سطح صدای نرمال عمل کنند . اگر این میکروفن ها را خیلی نزدیک به منبع صدای بلندی قرار دهید ، این Head-Amp ها به آسانی فرابار شده و باعث تولید واپیچش(Distort) در صدا می شوند .

 

۸) : فراموش نکنید هنگامی که قصد تغییر مکان ، تعویض یا اتصال دوباره ی سیم ، تعویض باطری و یا روشن کردن فانتوم پاور را دارید ،. فیدرهای کنسول را پایین بیاورید یا مانیتورها را در حالت سکوت قرار دهید .

 

۹) : وقتی که جای میکروفن ، مشخص شد و حالت قرار گرفتن آن روی پایه تنظیم شد ، گیره را بیش از حد سفت نکنید ، زیرا خاصیت خود را به سرعت از دست خواهند داد و دیگر قابلیت ماندن در حالت تنظیم شده را نخواهند داشت . هنگام تنظیم میکروفن ، گیره را آزاد کنید و وقتی محل مناسب پیدا شد ، به آرامی آن را سفت کنید تا در همان وضعیت ثابت بماند .

 

۱۰) : بسیار مهم است که میکروفن ها را از شوک فیزیکی که باعث تولید صداهای با فرکانس بالا و یا نویزهای فرکانس پایین می شوند محفوظ نگه داشت .(به ویژه میکروفن های همه سویه یا (Omni-Directional) زیرا در نهایت ، باعث کاهش هدروم می شوند . به خاطر داشته باشید که مانیتورهای کمی توان پخش فرکانس های پایین تر از ۶۰ هرتز را دارند . بنابر این اگر Peak در نشانگر دیده شد ، ولی به نظر تاثیری در صدا نداشت ، حتما آن را برطرف کنید . دلیل آن ممکن است ضربه ی پای خواننده ی به زمین ،. جهت حفظ ریتم باشد . از روش پیشگیری می توان به استفاده از لرزه گیر(Shockmount) و قرار دادن فوم در زیر پایه های میکروفن اشاره کرد .

 

۱۱) : همیشه قبل از استفاده از اکولایزر سعی کنید با تغییر مکان میکروفن به نتیجه ی مطلوب برسید . ممکن است که زمان بیشتری صرف کنید ، ولی نتیجه ، ارزش آن را دارد . کار اکولایزر اصلاح خلاقانه ی صداست نه ساخت صدا .

 

۱۲) : همیشه قبل از استفاده از Gate به الگوی برداشت میکروفن کاملا دقت کنید . نصب یک Nioise Gate به مراتب زمان بیشتری از تنظیم محل میکروفن می برد . با تنظیم صحیح محل میکروفن ،. صدای طبیعی تری ضبط خواهد شد .

 

۱۳) : یکی از مشکلات معمول ضبط سدای خواننده ای که تجربه ی استدیویی زیادی ندارد ، نزدیک شدن بیش از حد به میکروفن است که باعث فرابار شدن ، صدای هیس زیاد ، تقویت بیش از حد فرکانس باس و مشکلات رطوبتی برای دیافراگم میکروفن می شود . استفاده از پاپ ..... در این موارد لازم است . قرار دادن آن در فاصله ی ۱۲-۱۰ سانتی متری میکروفن توصیه می شود . روش دیگر ، قرار دادن میکروفن در فاصله ی ۲۰ سانتی کتری میکروفن توصیه می شود . روش دیگر قرار دادن میکروفن در فاصله ی ۲۰ سانتی متری از صورت خواننده و در واقع در ارتفاع ۱۵ سانتی متری بالاتر از دهان و ضبط صدا در ترک ۱ و سپس استفاده از یک میکروفن داینامیک ضبط زنده بای ترک ۲ و میکس مقداری از صدای ترک ۱ با آن می باشد .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...