رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...

سایت و انجمن رسمی کیوبیس ایران

مرجع تخصصی آهنگسازان خوانندگان و نوازندگان سایت کیوبیس ایران

  • با 10 سال قدمت
  • بیش از 145 هزار کاربر
  • بیش از 450 هزار پست





پست های پیشنهاد شده

MakLOs    70,784

سـرپرسـت سایت

آواز اصفهان یا بیات اصفهان

یکی از آوازهای پنج.گانهٔ موسیقی سنتی ایرانی است. برخی این دستگاه را جزء دستگاه شور و برخی از متعلقات همایون دانسته.اند.

آواز بیات اصفهان شباهت.های بسیاری با گام مینور هارمونیک [۱] دارد و تنها تفاوت گام اصفهان با گام مینور فاصلهٔ ششم نیم بزرگ بین درجهٔ ششم و درجهٔ اول ِ اصفهان است که این فاصله در گام مینور ششم کوچک است.

480px-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF_%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86.png magnify-clip-rtl.png

قسمتی از ابتدای پیش.درآمد بیات اصفهان از مرتضی نی.داود.

 

 

محتویات

 

 

  • ۱ ارتباط با دیگر تنالیته.ها
    • ۱.۱ گام مینور
    • ۱.۲ دستگاه شور
    • ۱.۳ دستگاه همایون

     

    [*]۲ خصوصیات حسی

    [*]۳ گوشه.ها

    [*]۴ پانویس

    [*]۵ منابع

ارتباط با دیگر تنالیته.ها

 

هم در موسیقی برخاسته از اروپا و هم در موسیقی شرقی، می.توان ارتباط بسیاری بین گام.ها و مقام.های مختلف مشاهده کرد. مانند رابطهٔ بین گام دو ماژور و گام لا مینور در موسیقی اروپایی، که لا مینور، گامِ کوچکِ نسبیِ دو ماژور است. و یا بین الگوی گام ماهور ِ ایرانی و ماژور ِ اروپایی.

گام مینور

 

گام اصفهان مانند گام کوچک بالارونده.است. هر دو گام دارای محسوس (سانسیبل) هستند و دانگ.هایشان نابرابر است.

گام اصفهان با گام مینور فقط یک تفاوت دارند و آن فاصلهٔ ششم نیم بزرگ بین درجهٔ ششم و درجهٔ اول ِ اصفهان است که این فاصله در گام مینور ششم کوچک است.

دستگاه شور

 

مایه.های اصفهان و همایون، هر دو به دستگاه بزرگ شور نزدیک هستند. با این حال گام اصفهان اختلاف بیشتری را با شور (نسبت به دستگاه همایون) داراست. به این صورت که تونیک اصفهان، درجهٔ چهارم شور است؛ فاصلهٔ بین درجهٔ دوم و سوم در شور، نیم.بزرگ و در اصفهان بزرگ است و فاصله.های بین درجهٔ ششم و هفتم و همین.طور هفتم و هنگام ِ شور کوچک؛ و این فاصله.ها در اصفهان نیم.بزرگ و بزرگ هستند.

اصفهان و همایون هر دو به شور تغییر مقام می.دهند؛ اما اصفهان به گامی از شور می.رود که تونیک (درجهٔ اول) آن گام در شور، نمایان یا درجهٔ پنجم اصفهان باشد.

با این تفاسیر، علت اینکه اصفهان زیر مجموعهٔ شور دانسته نمی.شود کمتر بودن رابطه و اختلاف بیشتر اصفهان با شور نسبت به اصفهان با همایون است.

دستگاه همایون

 

فاصلهٔ بین درجه.های دوم و سوم ِ گام همایون دوم افزوده است. این فاصله، در گام اصفهان بین درجهٔ ششم و هفتم، یعنی بین درجات دوم و سوم ِ دانگ دوم قرار دارد. در نتیجه دانگ.ها در اصفهان معکوس دانگ.های همایون هستند و دانگ اول دستگاه همایون، دانگ دوم آواز اصفهان است.

نغمه.های فرعی آواز اصفهان بسیار کمتر از متعلقات همایون هستند؛ و در آواز اصفهان می.توان به همایون فرود آمد (که فرود همایون روی اصفهان انجام.پذیر نیست). به این دلیل، آواز اصفهان از متعلقات دستگاه همایون دانسته شده.است و نه برعکس.

خصوصیات حسی

 

روح.الله خالقی، آواز اصفهان را «گاهی شاد و گاهی غمگین» می.خواند و حالت آن را «بین غم و شادی» می.داند.[۲] ایستادن روی درجهٔ دوم گام اصفهان (گوشهٔ بیات راجه) حالت خاصی شبیه به گوشهٔ بیداد همایون به آهنگ می.دهد که از نظر نت.بندی مانند یکدیگر هستند.

برخی[۳] زمان مناسب برای گوش فرادادن به آواز اصفهان را قبل از طلوع آفتاب می.دانند و به همین دلیل نیز حس آن را مناجات.گونه و متفکرانه بیان می.کنند. رنگ اختصاص یافته به این آواز سبز روشن و عنصر آن شعلهٔ آتش است.

گوشه.ها

 

 

  • درآمداول (۱)
  • درآمد دوم (۱)
  • جامه دران
  • بیات راجه (۲)
  • عشاق (اوج)
  • بیات شیراز (۳)
  • سوز و گداز
  • نغمه
  • مثنوی
  • صوفی نامه یا ساقی نامه

 

 

 

  • ↑ تئوری موسیقی، پورتراب، چاپ سی و یکم
  • ↑ نظری به موسیقی ایرانی، چاپ دوم، پخش دی صفحهٔ ۱۸۱ بند دوم.
  • ↑ آواز اصفهان

 

۱ - به روایت استاد محمود کریمی در کتاب آموزش دستگاهها و ردیف.های آوازی ایرانی: ایشان درآمد آواز اصفهان را با اعلام درآمد دوم آغاز می.کند. ۲ - این گوشه بطور قطع و یقین در آواز اصفهان اجرا می.شود (نمونه در کتاب گل هزارخانهٔ آواز در تمام اجراهای بیات اصفهان استاد شجریان و ردیف.های آوازی اساتید دوامی و کریمی؛ پس از جامه دران اجرا گردیده.است) ۳ - استاد محمود کریمی در کتاب و کاستهای فوق الذکر، گوشهٔ بیات شیراز را بصورت تحریر و بدون شعر اجرا می.نماید و بنده در ردیف.های استادان ردیف خوان دیگر ندیده.ام.

منبع: ويكيپديا

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • اضافه کردن...